Рішення
від 22.03.2023 по справі 600/3947/22-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 березня 2023 р. м. Чернівці Справа № 600/3947/22

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Аква Планет Продакшн до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю Аква Планет Продакшн (далі позивач або ТОВ Аква Планет Продакшн) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області (далі відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач-2), в якому, з урахуванням ухвали суду від 23.12.2022 року про закриття провадження у справі в частині позовних вимог, просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Чернівецькій області від 26.07.2022 року № 0000027891810 на суму штрафу 152941 (сто п`ятдесят дві тисячі дев`ятсот сорок одна) гривня 00 копійок.

1.2. Ухвалою суду від 18.11.2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.

1.3. Ухвалою суду від 23.12.2022 року закрито провадження в адміністративній справі №600/3947/22-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Аква Планет Продакшн до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, в частині позовних вимог, що стосуються визнання протиправним та скасування рішення Державної податкової служби України про результати розгляду скарги №12560/6/99-00-06-03-01-06 від 12.10.2022 року.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ПОЗИЦІЇ СТОРІН

Позиція позивача

2.1. В обґрунтування позовних вимог, згідно позовної заяви, представник позивача зазначає наступне. Так, вказує, що на підставі проведеної перевірки камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних, що документована актом 23.06.2022 року № 1483/24-13-18-10/41039851, відповідач-1 склав податкове повідомлення-рішення від 26.07.2022 року № 0000027891810 на суму штрафу 152941 (сто п`ятдесят дві тисячі дев`ятсот сорок одна) гривня 28 копійок, яким:

- встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VІ (із змінами та доповненнями), із сумою податку на додану вартість вісімдесят чотири тисячі чотириста вісімдесят одна гривня 13 коп. на строк реєстрації до 15 календарних днів, за яке згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового Кодексу України застосовується штраф у розмірі 10% суми податку на додану вартість, зазначених в таких податкових накладних/розрахунках коригування;

- встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями), із сумою податку на додану вартість чотириста сімдесят шість тисяч вісімсот двадцять гривень 19 коп. на строк реєстрації від 16 до 30 календарних днів за яке згідно з пунктом 120-1. 1 статті 120-1 Податкового Кодексу України застосовується штраф у розмірі 20% суми податку на додану вартість, зазначених в таких податкових накладних/розрахунках коригування;

- встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI ( із змінами та доповненнями), із сумою податку на додану вартість сто сорок сім тисяч сімсот дев`яносто п`ять гривень 22 коп. на строк реєстрації від 31 до 60 календарних днів за яке згідно з пунктом 120-1. 1 статті 120-1 Податкового Кодексу України застосовується штраф у розмірі 30% суми податку на додану вартість, зазначених в таких податкових накладних/розрахунках коригування;

- встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями), із сумою податку на додану вартість одинадцять тисяч дев`ятсот сімдесят шість гривень 40 коп. на строк реєстрації від 31 до 60 календарних днів за яке згідно з пунктом 1201.1 статті 120-1 Податкового Кодексу України застосовується штраф у розмірі 40% суми податку на додану вартість, зазначених в таких податкових накладних/розрахунках коригування.

2.2. Однак наголошує, що ТОВ Аква Планет Продакшн вважає протиправними та безпідставними висновки Акту перевірки та складене відповідно до нього відповідачем-1 податкове повідомлення-рішення № 0000027891810, оскільки зазначене рішення суперечать чинному законодавству з наступних підстав:

- по-перше: щодо незаконного нарахування позивачу штрафних санкцій на суму 80833 (вісімдесят тисяч вісімсот тридцять три) гривень 99 копійок за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, строк реєстрації яких настав за період дії карантину до 24.02.2022 р., зазначає, що відповідно до п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), контролюючими органами до платників податку штрафні санкції не застосовуються. Зазначена норма дає всі підстави вважати, що за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, строк реєстрації яких настав у (довоєнний період) за період дії карантину до 24.02.2022 р. жодної відповідальності у платника податків не настає, оскільки податкові накладні за цей період не потрапили під регулювання пп. 69.1 п. 69. підрозділу 10 Інші перехідні положення розділу XX Перехідних положень ПК України, адже ця норма застосовується у тому випадку, коли граничний термін виконання обов`язку потрапляє у період починаючи з 24.02.2022 р. до закінчення воєнного стану;

- по-друге: щодо незаконного нарахування позивачу штрафних санкцій на суму 72107 (сімдесят дві тисячі сто сім) гривень 29 копійок, за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, строк реєстрації яких настав за період з 27 травня 2022 року до дати їх фактичної реєстрації, представник позивача зазначає, що 27.05.2022 року набув чинності Закон №2260-ІХ, яким були внесені зміни до Податкового кодексу України, так відповідно до абз. 3. пп. 69.1 п.69 підрозділу 10 Інші перехідні положення розділу XX Перехідних положень ПК України визначено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

2.3. Зазначає, що разом з тим у пп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 Інші перехідні положення розділу XX Перехідних положень ПК України вказано, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОУЮ-19), не застосовуються.

2.4. Дані норми з 27.05.2022 року зупинили дію карантинного мораторію, який діяв з 01.03.2020 року відповідно до п. 52-1 підрозділу 10 Інші перехідні положення розділу XX Перехідних положень ПК України та забороняли податковим органам застосовувати до платника податку штрафи за несвоєчасність реєстрації податкових накладних в ЄРПН при цьому зазначаючи, що звільняються від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у відповідних реєстрах, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.

2.5. Таким чином у позивача, який керувався чинним податковим законодавством на підставі принципу стабільності норм Кабінету Міністрів України (які впроваджували карантин) та податкових (які забороняли застосовувати до платника податків штрафи за порушення податкового законодавства під час карантину) та гарантій їх виконання контролюючими органами, на 24.02.2022 року були відсутні законодавчі підстави які б чітко та однозначно зобов`язували його здійснити реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, такий обов`язок і був введений 27.05.2022 року Законом 2260-IX.

2.6. Відповідно до цього терміном реєстрації податкових накладних у позивача був період з дати їх складання (включаючи період з 24.02.2022 року) до строків передбачених Законом 2260-IX, тому відповідно до абз. 3. пн. 69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України позивач мав право здійснити реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних в строк до 15 липня 2022 року.

2.7. До того ж, внаслідок введення в Україні воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, через військову агресію Російської Федерації проти України, ці обставини саме з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення (з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строк дії воєнного стану було продовжено строком на 90 діб відповідно до Закону України Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні № 2263-ІХ від 22 травня 2022 року), (з 05 години 30 хвилин 17 серпня 2022 року строк дії воєнного стану було продовжено строком на 90 діб відповідно до Закону України Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні № 22500-ІХ від 15 серпня 2022 року) є обставинами непереборної сили (надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами - форс-мажорними обставинами).

Позиція відповідача-1

2.8. До суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача зазначив, що заперечує щодо задоволення позову, свою позицію обґрунтовує наступним.

2.9. Так зазначає, Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-УІ (із змінами та доповненнями), (далі - ПК України) передбачено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

2.10. Граничними термінами реєстрації вищенаведених ПН в ЄРПН були:

- за ПН складеними з 16.11.2021 р. по 30. 11.2021 р. - 15.12.2021 р.;

- за ПН складеними з 01.12.2021 р. по 15.12.2021 р. - 31.12.2021 р.;

- за ПН складеними з 16.12.2021 р. по 31.12.2021 р. - 15.01.2022 р.;

- за ПН складеними з 01.01.2022 р. по 15.01.2022 р. - 31.01.2022 р.;

- за ПН складеними з 16.01.2022 р. по 31.01.2022 р. - 15.02.2022 р.

2.11. Тобто, зазначені в акті податкові накладні, які виписані в періоді 16.11.2021 р. - 31.01.2022 р. підлягали реєстрації в ЄРПН з 16.11.2021 р. по 15.02.2022 р., а саме в періоді до впровадження на території України воєнного стану.

2.12. Відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних передбачена статтею 120-1 розділу II Податкового кодексу України. Так, п.120-1.1 ст. 120-1 ПКУ передбачено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної / розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної / розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

2.13. Водночас наголошує, що Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану (далі - Закон № 2260), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозд. 10 розд. XX Перехідні положення ПКУ, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, установлено особливості для справляння податків і зборів. Так, згідно з абзацами першим, третім - п`ятим п.п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX Перехідні положення ПКУ у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

2.14. Вказує, що вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

2.15. Отже, тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, привалюють норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених п. 69 підрозд. 10 розділу XX ПКУ. Тому, норма п. 52 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX Перехідні положення ПКУ щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану.

2.16. Звертає увагу на те, що ТОВ Аква Планет Продакшн податкові накладні, виписані в періоді 16.11.2021 р. 31.01.2022 р. підлягали обов`язковій реєстрації в ЄРПН з 16.11.2021 р. по 15.02.2022 р., однак зареєстровані позивачем - 31.05.2022, 01.06.2022, 06.06.2022р. та 09.06.2022р., тобто з порушенням вимог статті 201 ПК України. Даний факт позивачем не заперечується.

2.17. На дату реєстрації оскаржуваних ПН та дату прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення (№0000027891810 від 26.07.2022 р.) діє норма підпункту 69.2 підрозділу 10 Інші перехідні положення розділу XX Перехідні положення ПК України, відповідно до якої, у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з ПКУ, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених п.п. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПКУ (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

2.18. Отже, ГУ ДПС у Чернівецькій області має право застосувати до позивача (ТОВ Аква Планет Продакшн) штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних та прийняти оскаржуване податкове повідомлення-рішення.

Позиція відповідача-2

2.19. Відповідача-2 відзиву на позовну заяву не подав. Водночас, представником відповідача-2 подано клопотання про закриття провадження у справі в частині позовних вимог, яке було задоволено судом ухвалою від 23.12.2022 року.

ІІІ. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

3.1. Дослідженням матеріалів справи та згідно аргументів сторін судом встановлено, що ГУ ДПС у Чернівецькій області на підставі п.п. 19-1.1.1, п.п. 19-1.1.2 п. 19-1.1 ст. 19-1, п.п.20.1.4, п.п.20.1.19 п.20.1 ст.20, п.п.75.1.1 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. №2755-VІ проведено камеральну перевірку щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН ТОВ Аква Планет Продакшн (код ЄДПРОУ 41039851), юридична адреса: м. Чернівці, вул. Коломийська, буд. 4А, за результатами якої складено акт від 23.06.2022 року № 1483/24-13-18-10/41039851.

Згідно акту перевірки за результатами проведеної перевірки встановлено порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, зазначених п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VІ (із змінами та доповненнями), а саме: реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування де податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 5 календарний день (включно) календарного місяці, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом. Відповідальність платника передбачена статтею 120-1 розділу II Податкового кодексу України.

3.2. Не погоджуючись із висновками проведеної перевірки, представником ТОВ Аква Планет Продакшн подано заперечення від 07.07.2022 року вих. №07/07-22 на Акт про результати камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних від 23.06.2022 року № 1483/24-13-18-10/41039851, згідно якого просив визнати Акт про результати камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних неправомірним та скасувати його повністю. Однак, за результатами розгляду заперечення, листом від 20.07.2022 року № 4753/6/24-13-18-10 Головне управленням ДПС у Чернівецькій області повідомило позивача про правомірність складеного ним Акту та викладених у ньому висновків перевірки.

3.3. В подальшому, на підставі акту перевірки від 23.06.2022 року № 1483/24-13-18-10/41039851, Головним управленням ДПС у Чернівецькій області по відношенню до ТОВ Аква Планет Продакшн складено податкове повідомлення-рішення від 26.07.2022 року №0000027891810, яким за встановлені порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового Кодексу України, та згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового Кодексу України за затримку реєстрації податкових накладних і розрахунків готування до податкових накладних застосовано штраф у сумі 152941 (сто п`ятдесят дві тисячі дев`ятсот сорок одна) гривня 28 копійок.

Так, у податковому повідомленні-рішенні від 26.07.2022 року №0000027891810 зазначено наступне:

- встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VІ (із змінами та доповненнями), із сумою податку на додану вартість вісімдесят чотири тисячі чотириста вісімдесят одна гривня 13 коп. на строк реєстрації до 15 календарних днів, за яке згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового Кодексу України застосовується штраф у розмірі 10% суми податку на додану вартість, зазначених в таких податкових накладних/розрахунках коригування;

- встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями), із сумою податку на додану вартість чотириста сімдесят шість тисяч вісімсот двадцять гривень 19 коп. на строк реєстрації від 16 до 30 календарних днів за яке згідно з пунктом 120-1. 1 статті 120-1 Податкового Кодексу України застосовується штраф у розмірі 20% суми податку на додану вартість, зазначених в таких податкових накладних/розрахунках коригування;

- встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI ( із змінами та доповненнями), із сумою податку на додану вартість сто сорок сім тисяч сімсот дев`яносто п`ять гривень 22 коп. на строк реєстрації від 31 до 60 календарних днів за яке згідно з пунктом 120-1. 1 статті 120-1 Податкового Кодексу України застосовується штраф у розмірі 30% суми податку на додану вартість, зазначених в таких податкових накладних/розрахунках коригування;

- встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями), із сумою податку на додану вартість одинадцять тисяч дев`ятсот сімдесят шість гривень 40 коп. на строк реєстрації від 31 до 60 календарних днів за яке згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового Кодексу України застосовується штраф у розмірі 40% суми податку на додану вартість, зазначених в таких податкових накладних/розрахунках коригування.

3.4. Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням від 26.07.2022 року №0000027891810 представником ТОВ Аква Планет Продакшн подано скаргу від 16.08.2022 року вих. №16/01-08-2022 до Державної податкової служби України, згідно змісту якої просив скасувати повідомлення-рішення Головного управлінням ДПС у Чернівецькій області №0000027891810 від 26.07.2022 року повністю. Однак, за результатами розгляду скарги, 12.10.2022 року Державною податковою службою України прийнято рішення про результати розгляду скарги № 12560/6/99-00-06-03-01-06 від 12.10.2022 року, яким податкове повідомлення-рішення від 26.07.2022 року №0000027891810 залишено без змін, а скаргу без задоволення.

ІV. ПОЗИЦІЯ СУДУ

4.1. Так, предметом оскарження у цій справі є податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Чернівецькій області від 26.07.2022 року № 0000027891810, яким до ТОВ Аква Планет Продакшн застосований штраф у розмірі 152941,28 грн. за порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, зазначених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VІ (далі ПК України, у редакції чинній на час винесення податкового повідомлення-рішення).

4.2. При цьому суд зазначає, що спірним у цій справі не є факт затримки реєстрації податкових накладних, за що вищевказаним податковим повідомленням-рішенням накладено штрафну санкцію. Натомість позивачем у цій справі оскаржується податкове повідомлення-рішення з тих міркувань, що у спірні періоди відповідальності у платника податків за затримку реєстрації податкових накладних не настає.

Сутність спірних правовідносин обумовлена наявністю правової проблеми, яка полягає в різному тлумаченні сторонами справи положень пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX, підпункту 69.1 пункту 69. підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України з урахуванням змін, внесених Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, а також щодо кількості днів порушення термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, що впливає на розмір штрафної санкції.

Отже, при вирішенні цього спору, суд має надати відповідь на наступні запитання:

- чи порушив позивач термін реєстрації податкових накладних в ЄРПН;

- якщо порушив, то чи підлягав він притягненню до фінансової відповідальності за таке порушення;

- у разі законності притягнення до фінансової відповідальності чи вірно застосована сума штрафу відповідачем.

4.3. Так, відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

4.4. При цьому відповідно до абзацу 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

4.5. Згідно абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

4.6. Отже, підсумовуючи викладене слід прийти до висновку, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

4.7. По своїй правовій природі норма, викладена в абзаці 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України, є нормою зобов`язального характеру (норма-припис), а отже має існувати норма, яка передбачає відповідальність за невиконання платником податку зобов`язання у вигляді обов`язку реєстрації податкової накладної.

4.8. Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.

4.9. Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

4.10. Із аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

4.11. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

4.12. Разом із тим, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

4.13. Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

4.14. Виходячи з наведених норм у взаємозв`язку з обставинами справи судом встановлено, що позивачем дійсно порушено передбачені пунктом 201.1 статті 201 ПК України граничні терміни реєстрації податкових накладних, що не заперечується й самим позивачем.

4.15. Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

4.16. Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

4.17. Таким чином, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

4.18. Водночас, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

4.19. Виходячи з наведеного в сукупності, суд приходить до висновку про відсутність підстав для застосування до позивача штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних починаючи з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, проте за період до 01 березня 2020 року такі штрафні санкції підлягають застосуванню.

4.20. Аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 10.12.2021 у справі № 420/10367/20.

4.21. Однак, Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

4.22. Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

4.23. Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

4.24. Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

4.25. Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 року, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

4.26. При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

4.27. Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022 року.

4.28. Судом у цій справі, на основі дослідження акту перевірки, встановлено, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення ТОВ Аква Планет Продакшн пункту 201.10 статті 201 ПК в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 16.11.2021 року по 31.01.2022 року і реєстрація яких була здійснена у період з 31.05.2022 року по 09.06.2022 року.

4.29. При цьому, як вірно визначено податковим органом граничними термінами реєстрації податкових накладних в ЄРПН були: - за податковими накладними складеними з 16.11.2021 р. по 30. 11.2021 р. - 15.12.2021 р.; - за податковими накладними складеними з 01.12.2021 р. по 15.12.2021 р. - 31.12.2021 р.; - за податковими накладними складеними з 16.12.2021 р. по 31.12.2021 р. - 15.01.2022 р.; - за податковими накладними складеними з 01.01.2022 р. по 15.01.2022 р. - 31.01.2022 р.; - за податковими накладними складеними з 16.01.2022 р. по 31.01.2022 р. - 15.02.2022 р.

4.30. Суд наголошує, що дійсно всі зазначені в акті перевірки податкові накладні були складені у період дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

4.31. Однак, реєстрація таких накладних була здійснена вже у період дії Закону № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 року, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, за виключенням тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 року по 27.05.2022 року (наявне інше нормативне обгрунтування).

4.32. У свою чергу, граничні терміни реєстрації жодної із зазначених у акті перевірки податкових накладних не підпадають під період звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію, що передбачений підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення у редакції Закону № 2260-ІХ.

4.33. Суд зазначає, що особливістю операцій із реєстрації податкових накладних є їх тривалість у часі, а тому у даному випадку необхідно враховувати плинність та змінюваність законодавства, адже відправною точкою для притягнення до відповідальність платників податків за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України є саме дата здійснення реєстрації податкових накладних, а не дата їх складання.

4.34. При цьому суд звертає увагу, що при здійсненні правозастосування, суд має комплексно та системно застосовувати законодавства, враховуючи при цьому мету (ціль) та завдання того чи іншого нормативно-правового акту.

4.35. Вносячи Законом № 2260-ІХ зміни до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення законодавець переслідує мету унормування саме особливостей операцій із реєстрації податкових накладних, що є тривалими у часі, а надто за умови попередньої дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину.

4.36. Отже, підсумовуючи наведене вище, слід прийти до висновку, що ТОВ Аква Планет Продакшн порушило терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за що починаючи з 27.05.2022 року підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

4.37. Однак, досліджуючи зміст Розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) (а.с.13-14) судом встановлено, що кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, відповідачем розраховувалась не з 27.05.2022 року, а з дня перебігу граничного терміну реєстрації податкових накладних по 24.02.2022 року, і в подальшому з 27.05.2022 року по день реєстрації податкових накладних позивачем.

4.38. Тобто, відповідачем застосовано до ТОВ Аква Планет Продакшн штраф, в період дії заборони застосування штрафних санкцій, яка передбачена пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України (карантинна заборона).

Водночас суд звертає увагу, що така заборона діяла по 26.05.2022 року включно, до дня набрання чинності Законом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану.

4.39. З даного приводу суд зазначає наступне.

Позивач дійсно порушив граничні терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за що мав бути притягнутий до фінансової відповідальності. Однак, станом по 26.05.2022 року включно, нормативно-правові акти передбачали існування пільгового періоду для платника податків, протягом якого ГУ ДПС не могло застосовувати штрафні санкції.

4.42. Тимчасове скасування дії такого пільгового періоду, не обумовлює нарахування штрафу за час його дії, оскільки Закон України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану ретроспективної дії не має.

При цьому суд звертає увагу на слушне зауваження позивача щодо положень статті 58 Конституції України, згідно якої закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи; та підпункту 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 ПК України згідно якого податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах: презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

4.43. У даному разі правомірним буде нарахування штрафних санкцій починаючи з 27.05.2022 року по день реєстрації в ЄРПН податкової накладної. Інше правозастосування порушує низку обов`язкових складових верховенства права (серед яких правова визначеність, яка в тому числі охоплює якість закону) та його чесноти, серед яких прогнозованість (передбачуваність) права.

4.44. Належне урядування, зобов`язує державу діяти послідовно і заперечує будь-який інструмент, суть якого полягає в тому "даю однією рукою, а іншою забираю".

4.45. У позовній заяві позивач навів розрахунок кількості днів прострочення ним граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, які відрізняються від змісту Розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН).

4.40. Перевіривши ці розрахунки, суд вважає, що кількість днів прострочення граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН розрахована правильно саме позивачем, тоді як методика розрахунку кількості днів прострочення граничних строків реєстрації податкових накладних, яка наведена ГУ ДПС є помилковою, неправомірною та не логічною.

4.41. Кожна податкова накладна позивача, яка наведена в акті камеральної перевірки, зареєстрована з порушенням термінів реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), які визначені у пункті 201.10 статті 201 ПК України.

Однак, з врахуванням наведеного вище судом, розрахунок кількості днів порушення терміну реєстрації, за який платник податків має бути притягнутий до фінансової відповідальності, має здійснюватись з 27.05.2022 року. Інше правозастосування є не справедливим.

4.41. Оскільки кількість днів прострочення реєстрації податкової накладної в ЄРПН безпосередньо впливає на розмір штрафної санкції (від 10% до 50%), слідує, що ГУ ДПС не вірно розрахувало штрафну санкцію, застосовуючи до позивача штраф від 10 % до 40%, що значно збільшило суму грошового зобов`язання, яка зазначена в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні, а тому на цю суму таке рішення є протиправним.

4.42. При цьому суд звертає увагу на домінуючу позицію Верховного Суду щодо застосування норм права, відповідно до якої «… спірне податкове повідомлення-рішення фіскального органу підлягає скасуванню не через відсутність у платника вказаного податкового обов`язку, а через висновок про неправильний розрахунок відповідачем суми податкового зобов`язання» (див. для прикладу постанови від 06.02.2018 року, справа №826/15139/16, постанова від 17.04.2018 справа № 2а-10031/12/2670).

4.43. Такий підхід узгоджується і з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції» Суд визначив, що «…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління».

4.44. Щодо обґрунтування позивача не можливістю зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, у зв`язку з форс-мажорними обставинами суд зазначає, що Чернівецька область, де здійснює свою діяльність позивач, є регіоном, який не постраждав від бойових дій під час війни з росією. Область живе своїм життям, податки сплачуються, люди працюють.

Єдиною обставиною, яку для позивача можна було б віднести до форс-мажорних обставин це те, що не працював Єдиний реєстр податкових накладних (з 24.02.2022 по 27.05.2022 року), однак за цей період штрафні санкції позивачу не нараховані.

4.45. Таким чином, аналізуючи наведене вище у своїй сукупності, суд вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним, а отже підлягає скасуванню.

V. ВИСНОВКИ СУДУ

5.1. Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. На розвиток зазначених положень Конституції України частиною 2 статті 2 КАС України визначені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, яким є відповідач.

5.2. У свою чергу, відповідно до частин 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

5.3. Крім цього, відповідно до пункту 3 частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

5.4. Цей критерій відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, висновки експертів тощо. Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставини, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

5.5. Також, Європейський суд з прав людини в своєму рішенні у справі Фадєєва проти Росії нагадав, що, оцінюючи докази, слід застосовувати такий загальний принцип, як принцип доведення "поза всяким сумнівом". Така доведеність може випливати із співіснування досить вагомих, чітких і узгоджених між собою висновків або неспростовних фактичних презумпцій (.79)

5.6. Зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, суд у цій справі вважає, що позивачем доведено протиправність прийняття ГУ ДПС податкового повідомлення-рішення від 26.07.2022 року № 0000027891810, оскільки останнім не правильно визначено кількість днів прострочення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, за які платник податків підлягає притягненню до фінансової відповідальності.

5.7. При цьому суд повторно наголошує, що спірне податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС підлягає скасуванню не через відсутність у платника податків порушення вимог ПК України, а через висновок про неправильний розрахунок відповідачем суми грошового зобов`язання (штрафних санкцій).

VІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

6.1. Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

6.2. З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2481 грн. 00 коп., що підтверджується платіжним дорученням №603 від 16.11.2022 року (а.с.10).

6.3. Оскільки, позов задоволено повністю, суд, стягує на користь позивача судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі 2481 грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1, який безпосередньо порушив права платника податків.

На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Аква Планет Продакшн до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Чернівецькій області від 26.07.2022 року № 0000027891810 на суму штрафу 152941 (сто п`ятдесят дві тисячі дев`ятсот сорок одна) грн 28 коп.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернівецькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Аква Планет Продакшн судові витрати у вигляді сплаченого згідно платіжного доручення №603 від 16.11.2022 року судового збору в розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн 00 коп.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю Аква Планет Продакшн (м. Чернівці, вул. Коломийська, буд. 4А, код ЄДРПОУ 41039851).

Відповідач-1 Головне управління ДПС у Чернівецькій області (м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, буд. 200А, код ЄДРПОУ 44057187).

Відповідач-2 Державна податкова служба України (м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393).

Суддя О.В. Анісімов

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2023
Оприлюднено27.03.2023
Номер документу109756520
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —600/3947/22-а

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 06.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Рішення від 22.03.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 23.12.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 18.11.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні