Постанова
від 23.03.2023 по справі 360/3986/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 березня 2023 року справа №360/3986/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Сіваченка І.В., суддів: Блохіна А.А., Гаврищук Т.Г., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Рубіжтепло» на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2021 року (повне судове рішення складено 20 жовтня 2021 року у м. Сєвєродонецьку) у справі № 360/3986/21 (суддя в І інстанції Т.В. Смішлива) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Рубіжтепло» до Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

28.07.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «Рубіжтепло» (далі ТОВ «Рубіжтепло») звернулось до суду з позовом до Рубіжанської міської ради Луганської області, в якому просило суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Рубіжанської міської ради Луганської області № 6/206 від 27.01.2021 «Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ «Рубіжтепло»;

- зобов`язати Рубіжанську міську раду Луганської області повторно розглянути на найближчому пленарному засіданні заяву ТОВ «Рубіжтепло» від 04.11.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в оренду, терміном на 49 (сорок дев`ять) років, земельну ділянку загальною площею 0,0200 га, кадастровий номер 4412500000:08:005:0130, яка розташована за адресою: м. Рубіжне, вулиця Визволителів, р-н буд. № 53 та буде використовуватися для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 16.07.2019 звернувся до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, у якому просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 200 (двісті) м. кв. із земель комунальної власності, з метою подальшої передачі в оренду, розташованої за адресою: Луганська обл., м. Рубіжне, в районі будинку № 53 по вулиці Визволителів, для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної).

Рішенням Рубіжанської міської ради Луганської області № 101/72 від 27.11.2019 надано дозвіл позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0200 га із земель комунальної власності, з метою передачі в оренду, розташованої за адресою: Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Визволителів в районі будинку № 53, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної.

Рішенням Рубіжанської міської ради Луганської області № 113/27 від 24.06.2020 було вирішено внести зміни до рішення Рубіжанської міської ради Луганської області № 101/72 від 27.11.2019, зокрема виклавши пункт 1 в наступній редакції:

«Надати дозвіл ТОВ «Рубіжтепло» (ідентифікаційний код юридичної особи 38534098) на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0200 га із земель комунальної власності, з метою передачі в оренду, розташованої за адресою: Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Визволителів в районі будинку № 53, для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) з метою забезпечення теплом об`єктів соціальної сфери міста Рубіжне Луганської області.».

На підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, 22.10.2020 відділом у м. Сєвєродонецьку Головного управління Держгеокадастру у Луганській області зареєстровано у Державному земельному кадастрі та надано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4412500000:08:005:0130.

04.11.2020 позивач звернувся до відповідача із заявою, у якій просив затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати в оренду, терміном на 49 (сорок дев`ять) років, земельну ділянку загальною площею 0,0200 га, кадастровий номер 4412500000:08:005:0130, яка розташована за адресою: м. Рубіжне, вулиця Визволителів, р-н б.№ 53 та буде використовуватися для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води).

04.11.2020 відповідачем на офіційному веб-сайті було розміщено проект рішення «Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ «Рубіжтепло», у якому було вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати в оренду на 49 (сорок дев`ять) років ТОВ «Рубіжтепло» земельну ділянку (кадастровий номер 4412500000:08:005:0130).

04.11.2020 на спільному засіданні постійних комісій Рубіжанської міської ради Луганської області вищевказаний проект рішення було вирішено винести на засідання сесії. Жодних зауважень до проекту рішення від депутатів міської ради та співробітників виконавчих органів міської ради не надходило.

13.11.2020 оголошено результати виборів депутатів Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області та виборів Рубіжанського міського голови Сєвєродонецького району Луганської області.

18.11.2020 позивач звернувся до відповідача із заявою, у якій було зазначено, що товариством з обмеженою відповідальністю «Рубіжтепло» 19.10.2020 та 04.11.2020 подано до Рубіжанської міської ради Луганської області 10 заяв про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання їх в оренду.

27.01.2021 відповідач прийняв рішення № 6/206 «Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ «Рубіжтепло», яким відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (J 11.04) - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) із земель житлової та громадської забудови комунальної власності Рубіжанської міської ради за адресою: Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів, р-н б. № 53 у зв`язку із невідповідністю проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів з урахування інформаційної записки від 19.01.2021 начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування та окремої думки юридичного відділу.

Позивач вважав зазначене рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2021 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з таким судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення місцевого суду, прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.

В обґрунтування апеляційної скарги наведено практично ті самі доводи, якими вмотивовано позов.

Позивач наголошує, що згідно з частиною шостою статті 186-1 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. Позивач зазначає, що фактично підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою стала інформаційна записка від 19.01.2021 начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування та окрема думка начальника юридичного відділу, які на думку позивача не наділені відповідними повноваженнями на вчинення цих дій. Посилання на невідповідність виду використання, який зазначено у витязі з Державного земельного кадастру не відповідає дійсності, оскільки згідно частини 5 статті 20 Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Класифікація видів використання земельної ділянки, назви видів використання земельної ділянки, порядок віднесення того чи іншого виду використання земельної ділянки до певної категорії земель чинним законодавством не визначено.

Сторони до судового засідання не з`явились, про дату, час та місце судового розгляду повідомлені належним чином, тому апеляційний розгляд здійснено в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, залишити без задоволення, з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено наступне.

ТОВ «Рубіжтепло» (ідентифікаційний номер 38534098, місцезнаходження: вул. Заводська, буд. 18, м. Рубіжне, Луганська область, 93000, має вид економічної діяльності: 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря), 16.07.2019 звернулось до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, у якому просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 200 (двісті) м.кв. із земель комунальної власності, з метою подальшої передачі в оренду, розташованої за адресою: Луганська обл., м. Рубіжне, в районі будинку № 53 по вулиці Визволителів, для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) (а.с.6, 14зв.б.).

Рішенням Рубіжанської міської ради Луганської області № 101/72 від 27.11.2019 надано ТОВ «Рубіжтепло» дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0200 га із земель комунальної власності, з метою передачі в оренду, розташованої за адресою: Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Визволителів в районі будинку № 53, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної (а.с.7).

Рішенням Рубіжанської міської ради Луганської області № 113/27 від 24.06.2020 внесено зміни до рішення Рубіжанської міської ради Луганської області № 101/72 від 27.11.2019, зокрема викладено пункт 1 рішення в такій редакції:

«Надати дозвіл товариству з обмеженою відповідальністю «Рубіжтепло» (ідентифікаційний код юридичної особи 38534098) на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0200 га із земель комунальної власності, з метою передачі в оренду, розташованої за адресою: Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Визволителів в районі будинку № 53, для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) з метою забезпечення теплом об`єктів соціальної сфери міста Рубіжне Луганської області.» (а.с.8, 15).

Позивачем із державним підприємством Центр державного земельного кадастру Луганська регіональна філія укладено договір про розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № б/н від 25.03.2020 (а.с.9).

Державним підприємством Центр державного земельного кадастру Луганська регіональна філія було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (J 11.04) - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) із земель житлової та громадської забудови комунальної власності Рубіжанської міської ради за адресою: Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів в районі будинку № 53 (а.с.10-28).

Зі змісту проекту встановлено, що на момент відведення земельна ділянка відносилась до земель запасу К.16.00.

Відповідно до висновку експерту державної експертизи про розгляд документації із землеустрою №11329/82-20 від 17.09.2020 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) із земель житлової та громадської забудови комунальної власності Рубіжанської міської ради за адресою: Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів в районі будинку № 53 відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам (а.с.29, 30, 52).

04.11.2020 позивач звернувся до відповідача із заявою, у якій просив затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати в оренду, терміном на 49 (сорок дев`ять) років, земельну ділянку загальною площею 0,0200 га, кадастровий номер 4412500000:08:005:0130, яка розташована за адресою: м. Рубіжне, вул. Визволителів в районі будинку № 53 та буде використовуватися для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) (а.с.31).

Відповідачем, з огляду на пояснювальну записку Управління землеустрою, архітектури та містобудування Рубіжанської міської ради від 04.11.2020 № 493 (а.с.34), складено проект рішення «Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ «Рубіжтепло», відповідно до якого вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати в оренду на 49 років ТОВ «Рубіжтепло» земельну ділянку (кадастровий номер 4412500000:08:005:0130) із земель комунальної власності (категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), площею 0,0100 га, розташовану за адресою: Луганської обл., м. Рубіжне, вул. Визволителів, район буд. №35, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) (а.с.33,93).

Проект рішення направлено до постійної комісії міської ради, який відповідно до протоколу № 94 спільного засідання постійної комісії від 04.11.2020 вирішено рекомендувати винесення проекту рішення на засідання сесії (а.с.36).

18.11.2020 позивач звернувся до відповідача із заявою про проведення позачергової сесії для вирішення заяви позивача від 04.11.2020 (а.с.37).

Проект рішення направлено на погодження до постійної комісії міської ради, яка відповідно до протоколу 9 від 20.01.2021 рекомендувала винесення на сесію рішення про відмову в задоволенні заяви у зв`язку із невідповідністю проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів з урахування інформаційної записки від 19.01.2021 начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування та окремої думки юридичного відділу (а.с.38-39, 115-124).

Згідно із інформацією, що зазначена в інформаційній записці від 19.01.2021 № 75 начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування, приймаючи рішення №113/40 від 24.06.2020 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Рубіжтепло» Рубіжанська міська рада визначила вид використання земельної ділянки - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної). Вид використання земельної ділянки - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) визначено також у проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки, тоді як витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (дата формування 22.10.2020, номер НВ-4404850522020) містить загальні відомості про земельну ділянку, в яких визначено вид використання земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (а.с.41-42).

В окремій думці начальника юридичного відділу Рубіжанської міської ради від 06.01.2021 № 7 зазначено, що наявна очевидна невідповідність проекту землеустрою розробленого для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту з даними, внесеними до Державного земельного кадастру - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) (а.с.43-44).

27 січня 2021 року відповідачем прийнято рішення № 6/206 «Про надання в оренду земельної ділянки ТОВ «Рубіжтепло», яким відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (J 11.04) - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) із земель житлової та громадської забудови комунальної власності Рубіжанської міської ради за адресою: Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів, р-н б. № 53, у зв`язку із невідповідністю проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів з урахування інформаційної записки від 19.01.2021 начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування та окремої думки юридичного відділу (а.с.40).

Надаючи правову оцінку спірним відносинам та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади і органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 14 Конституції України та статті 373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.

Згідно з частиною першою статті 10 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частиною третьою статті 24 Закону № 280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Частиною першою статті 59 Закону № 280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина десята статті 59 Закону № 280/97-ВР).

У Рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 (у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) вказано, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є «гарантією стабільності суспільних відносин» між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (часина перша статті 3 Земельного кодексу України в редакції чинній на момент звернення та прийняття рішення, та надалі).

Згідно з частиною другою статті 4 Земельного кодексу України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

За приписами статті 5 Земельного кодексу України, земельне законодавство базується на таких принципах: а) поєднання особливостей використання землі як територіального базису, природного ресурсу і основного засобу виробництва; б) забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; в) невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом; г) забезпечення раціонального використання та охорони земель; ґ) забезпечення гарантій прав на землю; д) пріоритету вимог екологічної безпеки.

Пунктами «а»-«в» статті 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до статті 15 Земельного кодексу України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин, належать: а) здійснення нормативно-правового забезпечення у сфері земельних відносин; б) забезпечення проведення земельної реформи; в) розробка та забезпечення реалізації загальнодержавних, регіональних програм використання та охорони земель; г) забезпечення здійснення землеустрою, моніторингу земель і державного контролю за використанням та охороною земель; ґ) забезпечення проведення державної експертизи документації із землеустрою у випадках та порядку, визначених законом, ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, охорони земель, реформування земельних відносин; д) розроблення економічного механізму регулювання земельних відносин; е) участь у розробленні заходів щодо розвитку ринку земель; є) міжнародне співробітництво в галузі земельних відносин; ж) вирішення інших питань, визначених законами України та покладених на нього актами Президента України.

Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Відповідно до приписів статті 65 Земельного кодексу України до земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під`їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд.

Землі промисловості можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.

Розміри земельних ділянок, що надаються для зазначених цілей, визначаються відповідно до затверджених в установленому порядку державних норм і проектної документації, а відведення земельних ділянок здійснюється з урахуванням черговості їх освоєння.

Пунктом "а" частини першої статті 82 Земельного кодексу України передбачено, що юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі: придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами.

Згідно пунктом "а" частини другої статті 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Згідно з частинами першою та другою статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з частиною четвертою статті 123 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідно до положень частини шостої статті 186 Земельного кодексу України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до частини першої статті 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За приписами частини четвертої та п`ятої статті 186-1 Земельного кодексу України розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту. Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Згідно з частиною шостою статті 186-1 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

За приписами статті 1 Закону України «Про землеустрій» проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом.

Відповідно до приписів статті 50 Закону України «Про землеустрій» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом. Проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок, які перебувають у власності однієї особи. Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок може передбачати формування та/або зміну цільового призначення декількох земельних ділянок, за умови що розпорядником земельних ділянок буде один орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, або власником земельної ділянки приватної власності є одна особа.

З матеріалів справи, судами встановлено, що на момент звернення із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та розробку проекту, земельна ділянка не була сформована.

Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель, пунктами 1.2 та 1.4 якого визначено, що код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі; КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

Згідно з розділом ІІ Класифікації видів цільового призначення земель вирізняють такі види цільового призначення «Секція J»:

Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення Землі промисловості (землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під`їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд), Код КВЦПЗ 11.04 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води).

Землі енергетики (землі, надані в установленому порядку для розміщення, будівництва і експлуатації та обслуговування об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (атомні, теплові, гідро- та гідроакумулюючі електростанції, теплоелектроцентралі, котельні), об`єктів альтернативної енергетики (електростанції з використанням енергії вітру, сонця та інших джерел), об`єктів передачі електричної та теплової енергії (повітряні та кабельні лінії електропередачі, трансформаторні підстанції, розподільні пункти та пристрої, теплові мережі), виробничих об`єктів, необхідних для експлуатації об`єктів енергетики, в тому числі баз та пунктів), Код КВЦПЗ 14.01 Для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, 14.02 Для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії, 14.03 Для цілей підрозділів 14.01-14.02 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду.

Відповідно до проекту землеустрою відведення земельної ділянки здійснювалось за цільовим призначенням Код КВЦПЗ 11.04 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури, в проекті зазначено відомості про особливо цінні землі та охоронні зони відсутні.

З аналізу наведених норм законодавства та кодів, місцевий суд дійшов правильного висновку, що земельні ділянки використовуються лише за цільовим призначенням, зміна цільового призначення земельної ділянки здійснюється на підставі проекту землеустрою щодо його зміни, а наданий проект розроблений з метою відведення земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування модульної котельні, що підтверджено матеріалами справи та метою звернення позивача із заявою від 16.07.2019 № 135 (а.с.14зв.б.).

Тобто з наведеного судом встановлено, що розміщення котельні дозволяється на земельній ділянці з цільовим призначенням за кодом КВЦПЗ 14, а не 11.04.

Відповідно до статті 30 Закону України «Про землеустрій» погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.

Порядок погодження і затвердження документації із землеустрою визначений статтею 186 Земельного кодексу України.

Відповідно до пункту 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі Порядок № 1051) державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.

Відповідно до пункту 110 Порядку № 1051 для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються: 1) заява (у паперовій або електронній формі) про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22; 2) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації), у паперовій або електронній формі відповідно до вимог Закону України Про землеустрій; 3) електронний документ.

Згідно з даними Публічної кадастрової карти України кадастровий номер: 4412500000:08:005:0130 Тип власності: не визначено Цільове призначення: 11.04 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури Площа: 0.02 га (посилання https://map.land.gov.ua/?cc=4271725.53891971,6279333.95154278z=16l=kadastr bl =ortho10k_allmarker=4271725.131022905,6279333.951542775).

Разом з цим, Класифікацією видів цільового призначення, розміщення котельні, здійснюється на землях енергетики, що передбачено розділом 14, натомість, розділом 11 Код 11.04, зокрема, визначено для постачання пари та гарячої води.

Тобто, розміщення котельні здійснюється на землях енергетики, а розміщення будівель та споруд для постачання пари на землях промисловості.

За приписами статті 28 Закону України «Про землеустрій» розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією. У разі невиконання або неналежного виконання умов договору при здійсненні землеустрою, розробники документації із землеустрою несуть відповідальність, передбачену договором і законом.

Слід звернути увагу, що погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому статтею 186-1 Земельного кодексу України, не є остаточним рішенням щодо передачі (наданні) земельної ділянки у власність відповідно до Земельного кодексу України, при цьому, затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що передачі земель у власність передує процедура отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його затвердження з подальшим вирішенням питання про передачу у власність спірної ділянки позивачу.

Як слідує з матеріалів справи, відмова відповідача у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (J 11.04) - для будівництва об`єкту забезпечення життєдіяльності населеного пункту (розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування котельної) із земель житлової та громадської забудови комунальної власності Рубіжанської міської ради за адресою: Луганська область, м. Рубіжне, вул. Визволителів, р-н б. № 53 вмотивована невідповідністю проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів з урахування інформаційної записки від 19.01.2021 начальника управління землеустрою, архітектури та містобудування та окремої думки юридичного відділу.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що наявна очевидність невідповідності розробленого проекту землеустрою з даними, внесеними до Державного земельного кадастру.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, спірним рішенням було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду саме у зв`язку із невідповідністю проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини першої та другої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку..

За таких обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, зважаючи на те, що доводи позивача про відповідність проекту землеустрою не знайшли свого підтвердження в ході судового розгляду справи, наявні підстави для відмови в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні фактичних обставин та норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на наведене, судова колегія дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, та ухвалено судове рішення про відмову у задоволенні позову з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Рубіжтепло» залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2021 року у справі № 360/3986/21 залишити без змін.

Повне судове рішення 23 березня 2023 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. В. Сіваченко

Судді А. А. Блохін Т. Г. Гаврищук

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.03.2023
Оприлюднено27.03.2023
Номер документу109756808
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —360/3986/21

Постанова від 23.03.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 20.10.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 05.08.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 02.08.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні