22.03.2023 Єдиний унікальний номер 205/7962/22
Провадження № 2/205/208/23
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 березня 2023 рік м. Дніпро
Ленінський районний суд м. Дніпропетровська у складі:
головуючого судді Бізяєвої Н.О.
за участю секретаря судового засідання Ільїчової К.В.
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в залі суду в місті Дніпрі цивільну справу за позовною заявою Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів,-
ВСТАНОВИВ:
У листопаді 2022 Правобережний управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради звернулося до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів.
Позивач у своєму позові посилався на те, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 з 2017 року перебуває на обліку в органах соціального захисту населення як отримувач державної допомоги на дітей одиноким матерям. На підставі заяв відповідача 26.01.2017, 24.07.2017, 03.01.2018, 17.07.2018, 04.01,2019, 15.07.2019, 14.01.2020 та 06.07.2020 та доданих до них документів, їй була призначена допомога згідно з ЗУ «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми за період з 01.03.2003 по 30.09.2019. На підставі поданої ОСОБА_1 заяв та декларацій про доходи і майновий стан осіб, які звернулися за призначенням допомоги, їй була призначена державна допомога на дітей. В декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, у розділі V Відомості про земельні ділянки, що перебувають у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей) зазначала про відсутність у власності земельних ділянок та у розділі ІІ Доходи членів сім`ї, або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей) про відсутність доходів. В результаті проведеної перевірки достовірності та повноти інформації, що надається заявником для призначення державної допомоги, було виявлено надання заявницею недостовірних даних про майновий стан сім`ї, а саме згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта (інформаційна довідка №216025817 від 13.07.2020), виявлено факт набуття заявницею 16.03.2017 права власності на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, за адресою: Запорізька область, Якимівський район, с. рада Чорноземненська, кадастровий номер 2320387000:14:005:0025, яка була передана в оренду ПП «Цейлон» на строк 10 років з орендною платою, згідно грошової оцінки і становить: 2539,33 грн. в тому числі прибутковий податок з громадян та інші податки, розраховані до чинного законодавства України. Під час перевірки особистої справи відповідача встановлено, що при зверненнях від 26.01.2017, 24.07.2017, 03.01.2018, 17.07.2018, 04.01,2019, 15.07.2019, 14.01.2020 та 06.07.2020 в деклараціях про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням державної соціальної допомоги, відповідач не зазначила, що має у власності земельну ділянку, крім цього не зазначила що має дохід у вигляді орендної плати. 15.03.2020 року №212 державним соціальним інспектором надіслано повідомлення ОСОБА_1 про припинення надання та повернення надміру виплачених коштів державної допомоги в розмірі 3294,40 грн.. Повторні повідомлення були надіслані 21.07.2021, 24.01.2022 та 17.06.2022 року, однак відповідач на них не відреагувала. За період з 01.07.2017 року по 30.06.2020 року відповідачем в добровільному порядку кошти не були повернуті, тому управління змушено звернутись до суду.
Ухвалою Ленінського районного суду м. Дніпропетровська від 26.01.2023 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, просив розгляд справи проводити без його участі, позовні вимоги підтримують.
Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання не з`явилась, про час та дату судового засідання повідомлялась в порядку, передбаченому ч. 11 ст. 128 ЦПК України, відзив на позов не надала. На підставі ч. 1 ст. 280 ЦПК України суд вважає можливим розглядати справу за відсутності відповідача. Будь-які заяви чи клопотання від відповідача до суду не надходили.
На підставі наявних у справі доказів суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає положенням ст. 280 ЦПК України.
Враховуючи, що учасники справи та їх представники у судове засідання не з`явилися, відповідно до вимог ч. 2 ст. 247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Перевіривши матеріали справи, оцінивши надані і добуті докази, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню за наступних підстав.
Судом встановлено, що 26.01.2017 року ОСОБА_1 звернулась до Правобережного УПСЗН Дніпровської міської ради з заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг (а.с. 16).
Також ОСОБА_1 заповнила декларацію про доходи та майновий стан, при цьому вона під підпис була ознайомлена про те, що наведені нею відомості про доходи та майно будуть перевірені, відповідно до чинного законодавства України (а.с. 18).
Рішенням про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від на підставі заяви ОСОБА_1 з 01.07.2017 по 30.06.2018 було призначено соціальну допомогу в розмірі 43810 грн.
Також 24.07.2017, 03.01.2018, 17.07.2018, 04.01,2019, 15.07.2019, 14.01.2020 та 06.07.2020 ОСОБА_1 зверталася до позивача з заявою про призначення державної соціальної допомоги сім`ям з дітьми. Нею було подано декларації про доходи та майновий стан, при цьому вона під підпис була ознайомлена про те, що наведені нею відомості про доходи та майно будуть перевірені, відповідно до чинного законодавства України.
Згідно копій повідомлень про надання допомоги та розрахунку надміру виплачених коштів, ОСОБА_1 отримала за період: з 01.07.2018 по 31.12.2018 суму в розмірі 23494,00 грн.; з 01.01.2019 по 30.06.2019 суму в розмірі 20270,00 грн.; з 01.07.2019 по 31.12.2019 суму в розмірі 25416,00 грн.; з 01.01.2020 по 30.06.2020 суму в розмірі 26616,00 грн.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта ОСОБА_1 набула права власності 16.03.2017 на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, за адресою: Запорізька область, Якимівський район, с/рада Чорноземненська, кадастровий номер 2320387000:14:005:0025 (а.с. 14).
Як вбачається з довідки ПП «Цейлон» від 25.08.2020 р., ОСОБА_1 внесла в реєстр договір оренди 17.03.2017 року. Орендована ділянка - 2,3044 га. Орендна плата в 2017 році склала - 2044,70 грн., в 2018 році - 2044,70 грн., в 2019 році - 2044,70 грн. (а.с. 44).
Згідно з вимогами ч. 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до вимог ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
На теперішній час відповідачем не повернута сума надмірно нарахованої та виплаченої допомоги.
Вказаний спір регулюється положеннями ЦК України, Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24 лютого 2003 року, Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27 грудня 2001 року, постановою Кабінету Міністрів України № 264 від 08 квітня 2020 року «Деякі питання надання державної соціальної допомоги», які були чинні на час виникнення спірних правовідносин, які регулюють спірні правовідносини, на які посилались і сторони у заявах по суті.
Відповідно до ст.ст. 3, 5 ЗУ «Про державну допомогу сім`я з дітьми» державна допомога призначається одиноким матерям. Така допомога призначається органами соціального захисту населення за місцем проживання батьків.
Статтею 1 вказаного закону визначено, що Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми та перелік документів, необхідних для призначення допомоги за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Частиною 1 статті 18-1 ЗУ «Про державну допомогу сім`я з дітьми» визначено, що право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.
Відповідно до п. 34 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27 грудня 2001 року, допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців. Попередні шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям (далі - період, за який враховується дохід). Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року № 632. До складу сім`ї особи, яка звертається за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям, включаються чоловік, дружина, рідні та усиновлені діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем, якщо такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і доглядає за нею; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю і мають спільних дітей. При цьому діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей, включаються до складу сім`ї незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування. Особи, які перебувають на повному державному утриманні, до складу сім`ї не включаються.
Відповідно до п.п. 48, 49 Порядку органи, що призначають і виплачують державну допомогу сім`ям з дітьми, мають право у разі потреби перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення допомоги. Особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органам соціального захисту населення про зміну всіх обставин, які впливають на виплату такої допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Якщо отримувачам державної допомоги сім`ям з дітьми, якими подано документи із свідомо неправдивими відомостями, не подано відомостей про зміни у складі сім`ї, приховуються обставини, які впливають на призначення і виплату допомоги, було надміру виплачено суми допомоги, органи соціального захисту населення: визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної допомоги сім`ям з дітьми та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють отримувачу державної допомоги сім`ям з дітьми про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення. Суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються: отримувачем державної допомоги сім`ям з дітьми самостійно; за згодою отримувача державної допомоги сім`ям з дітьми у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок сум наступних виплат державної допомоги сім`ям з дітьми у розмірі, який не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти стягуються в судовому порядку. Органи соціального захисту населення мають право перевіряти матеріальне та майнове становище сімей з дітьми.
Відповідно до Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, п. 7.5.) при визначення сукупного доходу одержувачів допомоги дохід від земельних ділянок різних видів призначення враховується як дохід осіб, яким вони передані у власність, володіння або користування за нормативами, які затверджуються місцевими органами виконавчої влади на календарний рік. При здачі земельної частки (паю) в оренду річний дохід від земельної частки (паю) (До) ураховується фактично отримана за попередній період оренди сума орендної плати (Проф), яка не можу бути меншою, ніж визначена договором оренди (Под): ДО=Поф> Под. При необхідності врахування середньомісячного доходу від земельної частки (паю) (СДо) фактично отримана сума орендної плати ділиться на 12: СДо=Поф:12. У разі звернення за призначенням допомоги у перший рік здачі земельної частки (паю) в оренду за умови отримання попередньої (авансової) орендної плати (Па) середньомісячний дохід від земельної частки (паю) (СДо) ураховується як частка від ділення суми попередньої орендної плати (Па) на кількість місяців (Т), за який вона одержана: СДо+Па:Т.
Враховуючи вищезазначене, обсяг надмірно виплачених коштів за період з 01.07.2017 по 30.06.2020 становить в розмірі 3294,40 грн. (табл.. розрахунку).
Відповідно до статті 18-1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.
Згідно статті 22 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги.
Суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо), стягуються згідно з законом.
Відповідно до підпункту 5.16 пункту 5 Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги (далі Методика) до сукупного доходу сімей (одержувачів) входять зокрема: - доходи від особистого селянського господарства, земельних ділянок, наданих для ведення городництва (садівництва), сінокосіння, випасання худоби, та земельної частки (паю), виділеної внаслідок розпаювання землі.
Відповідно до пункту 28 Порядку № 250, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи праці та соціального захисту населення визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї. Також, повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення та у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті. У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Пунктом 49 Порядку № 1751 передбачено, що особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органи, що призначають і виплачують зазначену допомогу, про зміну всіх обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо).
Відповідно до статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Щодо вжиття заходів досудового врегулювання спору, відповідачу 21.07.2021, 24.01.2022, 17.06.2022 було направлено повідомлення про припинення надання та повернення виплаченого надміру перерахованої державної допомоги №№ 381, 44, 287 з визначенням порядку їх сплати та банківських реквізитів Управління для самостійного їх повернення.
До цього часу, зазначена сума боргу залишилась не поверненою.
З урахуванням вищенаведеного, суд приходить до висновку про необхідність задоволення позовних вимог.
Згідно ст. 141 ЦПК України стягненню з відповідача підлягають судові витрати на користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст. 1212 ЦК України, ст.ст. 141, 223, 263-265, 280-282 ЦПК України, суд -
УХВАЛИВ:
Позовні вимоги Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (ЄДРПОУ 42788513, юридична адреса: 49068, м. Дніпро, вул. Трудова, буд. 1-а) надмірно отриману державну допомогу на дітей одиноким матерям у розмірі 4 148 (чотири тисячі сто сорок вісім) гривень 16 копійок.
Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (ЄДРПОУ 42788513, юридична адреса: 49068, м. Дніпро, вул. Трудова, буд. 1-а) судовий збір у розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) гривня 00 копійок.
Відповідачем може бути подано заяву про перегляд заочного рішення протягом тридцяти днів з дня його складення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд, якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Заочне рішення позивачем може бути оскаржено в Дніпровський апеляційний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його складення.
Рішення складено в повному обсязі 22 березня 2023 року.
Суддя: Н.О. Бізяєва
Суд | Ленінський районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 22.03.2023 |
Оприлюднено | 27.03.2023 |
Номер документу | 109764151 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них |
Цивільне
Ленінський районний суд м.Дніпропетровська
Бізяєва Н. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні