ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 березня 2023 року ЛуцькСправа № 140/8784/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Сороки Ю.Ю.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.07.2022 року №11482 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язання Головного управління ДПС у Волинській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 27.07.2022 Комісією Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Комісія) було прийнято рішення №11482 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким прийнято рішення про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку на додану вартість та внесено до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості. Позивач не погоджується з вищевказаним рішенням Комісії з підстав, належної мотивації і причин віднесення товариства до такого переліку. Вказує, що відповідачем рішення прийняте без наявності об`єктивних ознак порушення платником норм податкового законодавства та без матеріалів, які б свідчили про наявність підстав віднесення позивача до ризикових платників податків.
Зокрема, зазначає, що ним надано всі необхідні документи в якості підтвердження наявності необхідного трудового персоналу та основних засобів для проведення господарської діяльності, у зв`язку з чим висновки Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, викладені в оскаржуваному рішенні, щодо віднесення підприємства до ризикових платників податку є цілком необґрунтовані та безпідставні.
На підставі викладеного, просить визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.07.2022 року №11482 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП критеріям ризиковості платника податку та зобов`язати Головне управління ДПС у Волинській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 04.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін суддею одноособово.
У поданому відзиві на позовну заяву від 20.01.2023 представник відповідача позовні вимоги заперечує повністю з тих підстав, що Товариство з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП правомірно внесено до переліку ризикових платників податків згідно рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.07.2022 року №11482.
В свою чергу, підставою для включення ТОВ КОРТЕС ГРУПП до переліку ризикових платників податків слугувала податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій. Зокрема, зі змісту службової записки №2964/03-20-18-01-04 від 27.07.2022 управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків, яка була подана на розгляд комісії ГУ ДПС у Волинській з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних вбачається, що за результатами здійсненого аналізу фінансово-господарської діяльності ТОВ КОРТЕС ГРУПП встановлено здійснення операцій з ознаками ймовірної ризиковості, що є ризиком порушення норм податкового законодавства згідно Постанови КМУ №1165 від 11.12.2019 року.
ТОВ КОРТЕС ГРУПП перебуває на обліку ГУ ДПС у Миколаївській області (Заводський р. м. Миколаєва). Основним видом діяльності товариства є неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами. Зареєстрований платником ПДВ з 01.07.2021 року. Керівником є ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ). Статутний фонд становить 20,0 тис. гривень.
Відомості про об`єкти оподаткування за формою №20-ОПП товариством не подані.
Згідно поданого звіту за формою 4 ДФ за І кв. 2022 року кількість працюючих становить 2 особи, заробітна плата складає 6700,00 гривень.
За результатами щоденного моніторингу встановлено, що ТОВ КОРТЕС ГРУПП 27.07.2022 подано на реєстрацію податкову накладну із реалізації абрикос в кількості 12 262 кг за ціною 29,17 обсягом постачання 357,6 тис грн., на суму ПДВ 71,5 тис грн, в адресу ТОВ В1ДЖИ ПРОДАКШН (код ЄДРПОУ 42602802) інформація щодо походження такої кількості абрикос відсутня.
За даними ЄРПН в адресу ТОВ КОРТЕС ГРУПП 26.07.2022 зареєстровано податкові накладні на придбання абрикос в кількості лише 4335 кг, за ціною 18,33 грн/кг. Торгова націнка реалізованих абрикос складає 59,1%.
Крім того, за результатами аналізу даних СРПН встановлено, що ТОВ КОРТЕС ГРУПП у квітні 2022 року реалізовано яблука, на загальну суму 2 088,8 тис. гривень, в т.ч. ПДВ - 417,8 тис. гривень, (питома вага, від загального обсягу постави складає 20 %) в адресу ТОВ СЗ КОЛИМСЬКИЙ (код СДРПОУ 36788318), відносно якого комісією ГУ ДПС у м. Києві 23.02.2022 року прийнято рішення про відповідність п.8 Критеріям ризиковості.
Сума ліміту СЕА ПДВ станом на 27.07.2022 ТОВ КОРТЕС ГРУПП становить 106,2 тис. гривень.
Враховуючи вищевикладене, з метою запобігання формування ризикового податкового кредиту для інших платників податків та його подальшого розповсюдження по ланцюгах постачання запропоновано розглянути питання щодо відповідності ТОВ КОРТЕС ГРУПП п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165.
З огляду на вказане, Комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН було прийнято рішення від 27.07.2022 №11482 про відповідність ТОВ КОРТЕС ГРУПП пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку.
При цьому, зазначає, що внесення контролюючим органом платника податку до переліку ризикових платників податків або прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку є лише діяльністю контролюючого органу з виконання своїх повноважень по збиранню та формуванню податкової інформації, яка сама по собі не створює для платника податків жодних правових наслідків.
Також, включення суб`єктом владних повноважень до бази даних певної інформації не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.
На підставі вище викладеного, вважає позовні вимоги безпідставними та просить у задоволенні позову відмовити.
Одночасно, у відзиві на позовну заяву, представник відповідачів просить проводити розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін.
Суд наголошує, що за змістом статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, позаяк заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України.
Отже, заявлене у відзиві представником ГУ ДПС у Волинській області клопотання про розгляд справи за участі сторін не підлягало судом вирішенню по суті.
Дослідивши письмові докази, а також пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити, з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що ТОВ КОРТЕС ГРУПП зареєстроване як юридична особа 28.05.2021. Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ КОРТЕС ГРУПП здійснює господарську діяльність згідно КВЕД: 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (основний), 0.31 Перероблення та консервування картоплі, 10.32 Виробництво фруктових і овочевих соків, 10.39 Інші види перероблення та консервування фруктів і овочів, 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами, 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами, 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами, 46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами, 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами, 46.36 Оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами, 46.37 Оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами, 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, 47.21 Роздрібна торгівля фруктами й овочами в спеціалізованих магазинах, 47.29 Роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах, 52.10 Складське господарство.
27.07.2022 Комісією Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Комісія) було прийнято рішення №11482 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким прийнято рішення про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку на додану вартість та внесено до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Підставою для включення ТОВ КОРТЕС ГРУПП до переліку ризикових платників податків слугувала податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій. Зокрема, зі змісту службової записки №2964/03-20-18-01-04 від 27.07.2022 управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків, яка була подана на розгляд комісії ГУ ДПС у Волинській з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних вбачається, що за результатами здійсненого аналізу фінансово-господарської діяльності ТОВ КОРТЕС ГРУПП встановлено здійснення операцій з ознаками ймовірної ризиковості, що є ризиком порушення норм податкового законодавства згідно Постанови КМУ №1165 від 11.12.2019 року.
ТОВ КОРТЕС ГРУПП перебуває на обліку ГУ ДПС у Миколаївській області (Заводський р. м. Миколаєва). Основним видом діяльності товариства є неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами. Зареєстрований платником ПДВ з 01.07.2021 року. Керівником є ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ). Статутний фонд становить 20,0 тис. гривень.
Відомості про об`єкти оподаткування за формою №20-ОПП товариством не подані.
Згідно поданого звіту за формою 4 ДФ за І кв. 2022 року кількість працюючих становить 2 особи, заробітна плата складає 6700,00 гривень.
За результатами щоденного моніторингу встановлено, що ТОВ КОРТЕС ГРУПП 27.07.2022 подано на реєстрацію податкову накладну із реалізації абрикос в кількості 12 262 кг за ціною 29,17 обсягом постачання 357,6 тис грн., на суму ПДВ 71,5 тис грн, в адресу ТОВ В1ДЖИ ПРОДАКШН (код ЄДРПОУ 42602802) інформація щодо походження такої кількості абрикос відсутня.
За даними ЄРПН в адресу ТОВ КОРТЕС ГРУПП 26.07.2022 зареєстровано податкові накладні на придбання абрикос в кількості лише 4335 кг, за ціною 18,33 грн/кг. Торгова націнка реалізованих абрикос складає 59,1%.
Крім того, за результатами аналізу даних СРПН встановлено, що ТОВ КОРТЕС ГРУПП у квітні 2022 року реалізовано яблука, на загальну суму 2 088,8 тис. гривень, в т.ч. ПДВ - 417,8 тис. гривень, (питома вага, від загального обсягу постави складає 20 %) в адресу ТОВ СЗ КОЛИМСЬКИЙ (код ЄДРПОУ 36788318), відносно якого комісією ГУ ДПС у м. Києві 23.02.2022 року прийнято рішення про відповідність п.8 Критеріям ризиковості.
Сума ліміту СЕА ПДВ станом на 27.07.2022 ТОВ КОРТЕС ГРУПП становить 106,2 тис. гривень.
Враховуючи вищевикладене, з метою запобігання формування ризикового податкового кредиту для інших платників податків та його подальшого розповсюдження по ланцюгах постачання запропоновано розглянути питання щодо відповідності ТОВ КОРТЕС ГРУПП п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165.
ТОВ КОРТЕС ГРУПП подало повідомлення №1 від 26.10.2022 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку з додатками, зокрема: витяг з реєстру платників ПДВ; договір поставки №61 від 09.11.2021; договір оренди нежитлового приміщення від 28.05.2021 №28/05/21; договір оренди від 01.08.2022 №01/08; договір перевезення вантажу №2022/07/14 від 14.07.2022; договір №14/07-2022 від 14.07.2022; додаток З ДФ; додаток №1 Відомості про нарахування заробітної плати; заява про виключення товариства з переліку ризикових платників податків; Податковий розрахунок сум доходу нарахованого на користь платника податків фізичних осіб, і сум отриманого із них податку; рахунок-фактура №СФ-0000041 від 12.07.2022; ТТН №Р11-0000110 від 12.07.2022; рахунок-фактура №3 від 20.07.2022 із видатковою накладною №3; рахунок-фактура №4 від 21.07.2022 із видатковою накладною №4; ТТН №3 від 20.07.2022; ТТН №4 від 21.07.2022; наказ №4 Про прийняття на роботу від 21.10.2022; протокол №1 Установчих зборів учасників; рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку №11482 від 27.07.2022; довідка про відкриття рахунку в банку №7 від 26.10.2022.
Проте, надані документи до повідомлення №1 від 26.10.2022 є недостатніми для спростування ризиковості (відсутні підтверджуючі документи на реалізацію абрикос, специфікація. В товарно-транспортних накладних (ТТН) встановлено невідповідність пунктів розвантаження).
ТОВ КОРТЕС ГРУПП не надано документів на реалізацію абрикос в кількості 12 262 кг на підтвердження інформації в поданих на реєстрацію податкових накладних.
У договорі №14/07-2022 від 14.07.2022 зазначено:
Розділ 2. Порядок поставки товару.
2.1 Поставка товару згідно даного договору здійснюється партіями, які оформлюються видатковими накладними згідно зі Специфікаціями.
Проте, таких не було надано комісії регіонального півня.
Крім того, у ТТН №РН-0000110 від 12.07.2022 зазначено пункт навантаження: м. Баштанка, ТДВ Зоря Інгулу, вул. Миколаївська 3, розвантаження: Черкаська область - без зазначення конкретної адреси, де саме в межах вказаного населеного пункту таке розвантаження має відбуватися
З огляду на вказане, комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахупків коригування в ЄРПН було прийнято рішення від 27.07.2022 року №11482 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП критеріям ризиковості платника податку.
Позивач, не погодившись з рішенням контролюючого органу про відповідність підприємства критеріям ризиковості платника податків, звернувся до суду з позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, в тому числі, стосовно реєстрації податкової накладної, регулюються нормами Податкового кодексу України (далі - ПК України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Так, згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Питання включення/виключення платника податку до/з переліку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, врегульовані Порядком №1165.
За визначенням пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165, питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
За змістом пункту 40 Порядку №1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Пунктом 44 Порядку №1165, визначено, що комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм пункту 6 Порядку №1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Згідно додатку 4 до Порядку №1165, рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
З аналізу наведених правових положень слідує, що прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку змінює правовий режим моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄРПН, що призводить до зупинення реєстрації будь-якої складеної цією особою податкової накладної в ЄРПН, а відтак спірне рішення Комісії регіонального рівня може бути оскаржене в адміністративному або судовому порядку.
З огляду на правове регулювання характер цих відносин, під час вирішення спорів такої категорії, суд повинен досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваження комісії контролюючого органу.
Що узгоджується з правовою позицією викладеною в постановах Верховного Суду від 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20 та від 05 січня 2021 року у справі №640/10988/20.
Стосовно рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування і Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.07.2022 року №11482 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП критеріям ризиковості платника податку, суд зазначає наступне.
Відповідно до змісту спірного рішення, відповідач керувався пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, що визначені у додатку №1 до Порядку №1165, та зазначив про наявність податкової інформації, яка стала відома у процесі поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Контролюючий орган здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС.
Здійснюючи такий моніторинг контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку (пункт 6 Порядку №1165).
При цьому, дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних ДПС податкової інформації, незалежно від джерела її отримання, є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку, передбаченому ПК України та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання вимог цього Кодексу. Одним зі способів здійснення таких дій є інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Отже, контролюючий орган уповноважений на збирання та використання під час виконання своїх функцій та завдань податкової інформації щодо платників податків. При цьому інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.
Таким чином, суд погоджується з твердженням відповідача, що віднесення особи до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків.
Суд зазначає, що підставою для віднесення позивача до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податків слугувала наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, зокрема, за результатами щоденного моніторингу встановлено, що ТОВ КОРТЕС ГРУПП 27.07.2022 подано на реєстрацію податкову накладну із реалізації абрикос в кількості 12 262 кг за ціною 29,17 обсягом постачання 357,6 тис грн., на суму ПДВ 71,5 тис грн, в адресу ТОВ В1ДЖИ ПРОДАКШН (код ЄДРПОУ 42602802) інформація щодо походження такої кількості абрикос відсутня.
За даними ЄРПН в адресу ТОВ КОРТЕС ГРУПП 26.07.2022 зареєстровано податкові накладні на придбання абрикос в кількості лише 4335 кг, за ціною 18,33 грн/кг. Торгова націнка реалізованих абрикос складає 59,1%.
Крім того, за результатами аналізу даних СРПН встановлено, що ТОВ КОРТЕС ГРУПП у квітні 2022 року реалізовано яблука, на загальну суму 2 088,8 тис. гривень, в т.ч. ПДВ - 417,8 тис. гривень, (питома вага, від загального обсягу постави складає 20 %) в адресу ТОВ СЗ КОЛИМСЬКИЙ (код СДРПОУ 36788318), відносно якого комісією ГУ ДПС у м. Києві 23.02.2022 року прийнято рішення про відповідність п.8 Критеріям ризиковості.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем було подано повідомлення №1 від 26.10.2022 року про подання інформації та копій документів щодо невідповідності останнього п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, зокрема: витяг з реєстру платників ПДВ; договір поставки №61 від 09.11.2021; договір оренди нежитлового приміщення від 28.05.2021 №28/05/21; договір оренди від 01.08.2022 №01/08; договір перевезення вантажу №2022/07/14 від 14.07.2022; договір №14/07-2022 від 14.07.2022; додаток З ДФ; додаток №1 Відомості про нарахування заробітної плати; заява про виключення товариства з переліку ризикових платників податків; Податковий розрахунок сум доходу нарахованого на користь платника податків фізичних осіб, і сум отриманого із них податку; рахунок-фактура №СФ-0000041 від 12.07.2022; ТТН №Р11-0000110 від 12.07.2022; рахунок-фактура №3 від 20.07.2022 із видатковою накладною №3; рахунок-фактура №4 від 21.07.2022 із видатковою накладною №4; ТТН №3 від 20.07.2022; ТТН №4 від 21.07.2022; наказ №4 Про прийняття на роботу від 21.10.2022; протокол №1 Установчих зборів учасників; рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку №11482 від 27.07.2022; довідка про відкриття рахунку в банку №7 від 26.10.2022.
Однак, Комісія Головного управління ДПС у Волинській області ознайомившись із наданими платником податків документами, дійшла висновку, що наявна інформація є недостатньою для спростування ризиковості здійснених операцій, зокрема, відсутні підтверджуючі документи на реалізацію абрикос, специфікація, в товарно-транспортних накладних (ТТН) встановлено невідповідність пунктів розвантаження.
Таким чином, відповідні обставини не були спростовані позивачем, документальних підтверджень на спростування наведених контролюючим органом обставин, також, не надано до суду.
А відтак, посилання відповідача на наявність інформації, що свідчить про ймовірність уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку, відповідає вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а тому приймається судом у якості достатнього обґрунтування правомірності прийнятого контролюючим органом оскаржуваного рішення.
Пунктом 6 Порядку №1165 визначено алгоритм дій платника податку у разі незгоди з рішенням комісії регіонального рівня про визнання платника таким, що відповідає критеріям ризиковості шляхом надання контролюючому органу доказів на спростування наявної у базах ДПС податкової інформації.
Пунктами 7 - 10 Порядку №1165 передбачено, що Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Тобто, у випадку ініціювання платником процедури спростування відповідності платника податку критеріям ризиковості обов`язок такого спростування покладений на самого платника, який надсилає до контролюючого органу через електронний кабінет інформацію та копії відповідних документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій.
З врахуванням положень пункту 6 Порядку №1165 та частини першої статті 77 КАС України, у разі оскарження платником податку рішення Комісії регіонального рівня про визнання платника таким, що відповідає критеріям ризиковості в судовому порядку, суд вважає, що саме на позивача покладено обов`язок спростування відповідності платника податку критеріям ризиковості, шляхом подання до суду документів, необхідних для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
Однак, позивачем не надано доказів, які б спростовували наявну у контролюючого органу податкову інформацію в базах ДПС, в зв`язку з чим, оскаржуване Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку є законним та обґрунтованим.
Позивач вказує на те, що прийняття контролюючим органом оскаржуваного рішення можливе лише за наслідками подання підприємством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, однак суд вважає таке твердження необґрунтованим, оскільки пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку. Здійснення такого моніторингу є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
У статті 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити повністю.
Керуючись статтями 243, 245, 246, 250 КАС України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволені позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю КОРТЕС ГРУПП (54015, м. Миколаїв, вул. Терасна, 13, кв. 218, код ЄДРПОУ 44159736).
Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ 44106679).
Суддя Ю.Ю. Сорока
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2023 |
Оприлюднено | 27.03.2023 |
Номер документу | 109780912 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Сорока Юрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні