Рішення
від 24.03.2023 по справі 440/464/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/464/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "АВТОІНВЕСТ І К" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

17 січня 2023 року Приватне підприємство "АВТОІНВЕСТ І К" (надалі - позивач, ПП "АВТОІНВЕСТ І К") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - ГУ ДПС у Полтавській області), Державної податкової служби України (надалі - ДПС України), у якій просить: визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.09.2022 №7390019/42254497; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Приватного підприємства "АВТОІНВЕСТ І К" №1 від 02.08.2022 датою її фактичного подання.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню, а податкова накладна №1 від 02.08.2022 підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки ПП "АВТОІНВЕСТ І К" на виконання умов договору поставки №198юр від 14.07.2022 отримано попередню оплату товару заключною випискою АТ КБ "Приватбанк" за період з 02.08.2022 по 02.08.2022, у зв`язку з чим у позивача виник обов`язок виписати податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН. Вказує, що позивачем надано контролюючому органу відповідні пояснення і підтверджуючі документи, достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної, однак, оскаржуваним рішення позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 02.08.2022.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 січня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/464/23, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

30 січня 2023 року до суду надійшла заява Головного управління ДПС у Полтавській області із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження /а.с. 37-38/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 30 січня 2023 року залишено без задоволення заяву Головного управління ДПС у Полтавській області із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження у справі №440/464/23 /а.с. 42-43/.

09 лютого 2023 року до суду надійшов відзив відповідачів на позовну заяву /а.с. 50-55/, у якому представник відповідачів просить у задоволенні позову відмовити в повному обсязі, посилаючись на те, що зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 02.08.2022 здійснено у відповідності та на виконання вимог Порядку зупинення реєстрації ПН/РК №1165. Зазначено, що в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ПП "АВТОІНВЕСТ І К" на підтвердження господарської операції, на підставі якої виписано податкову накладну №1 від 02.08.2022 на адресу ДП "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова", встановлено, що платником не надано специфікацію (додаток №1) та ТЗ (додаток №2), що передбачені п.1.1. Договору від 14.07.2022 №198юр, та є його невід`ємною частиною. Враховуючи зазначене, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у ГУ ДПС у Полтавській області прийнято рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 27.09.2022 №7390019/42254497, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 02.08.2022 у зв`язку ненаданням платником податку Специфікації (додаток №1) та ТЗ (Додаток №2), що передбачені п.1.1 Договору поставки від 14.07.2022 №198 юр, та є його невід`ємною частиною.

24 лютого 2023 року до суду надійшли додаткові пояснення відповідачів /а.с. 72-73/, у яких зазначено, що до позовної заяви позивачем додано додаткові документи, що не надавалися на розгляд Комісії на підтвердження господарської операції з постачання транспортного засобу, на яку виписано податкову накладну №1 від 02.08.2022. Вказує, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру транспортних засобів автомобіль перебуває у власності ПП "АВТОІНВЕСТ І К" та зареєстрований шляхом "перереєстрація при переобладнанні без заміни номерних агрегатів" 21.12.2022.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

ПП "АВТОІНВЕСТ І К" (ідентифікаційний код 42254497) зареєстроване як юридична особа, основним видом економічної діяльності позивача є 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 27.01.2020 /а.с. 6/.

15.09.2022 ПП "АВТОІНВЕСТ І К" подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 02.08.2022 (отримувач (покупець) Державне підприємство "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова") (надалі - ДП "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова") на товар - технічна машина із супроводу - евакуаційний тягач, код товару згідно з УКТ ЗЕД 8704239100, ціна постачання одиниці товару без урахування ПДВ - 6250000,00 грн., обсяги постачання без урахування ПДВ - 5000000,00 грн., в тому числі ПДВ - 1000000,00 грн., на загальну суму - 6000000,00 грн. /а.с. 13, 14, 58, 63/.

За результатами розгляду податкової накладної №1 від 02.08.2022 контролюючий орган 15.09.2022 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.44" направив ПП "АВТОІНВЕСТ І К" квитанцію, у якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 02.08.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8704, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. /а.с. 14, 63/.

ПП "АВТОІНВЕСТ І К" направило контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 23.09.2022 №1, у якому зазначено, що ПП "АВТОІНВЕСТ І К", код 42254497, (далі - продавець) перебуває на обліку в ГУ ДПС у Полтавській області (м. Кременчук). ПП "АВТОІНВЕСТ І К" є платником податку на прибуток з 01.08.2018, є платником податку на додану вартість (іпн 422544916030) /а.с. 21, 57/.

До вказаного повідомлення позивачем додано документи, копії яких містяться у матеріалах справи.

За змістом наданих до контролюючого органу пояснень ПП "АВТОІНВЕСТ І К" без дати та без номера ПП "АВТОІНВЕСТ І К" (продавець) укладено договір поставки №198юр від 14.07.2022 з ДП "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова" (покупець) на поставку: Технічна машина із супроводу - евакуаційний тягач. Державне підприємство "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова" (покупець) здійснило перерахування коштів на розрахунковий рахунок ПП "АВТОІНВЕСТ І К" (продавець) 02.08.2022 в сумі - 6000000,00 грн. в т. ч ПДВ - 1000000,00 грн. На підставі отриманої передоплати продавцем була складена податкова накладна та відправлена на реєстрацію в ЄРПН. Поставка товару згідно договору має відбутися до 01.12.2022. Продавцем укладено договір купівлі-продажу №020822 від 02.08.2022 з ПП "ВКП «АЛЬФАТЕКС" на закупівлю нового автомобіля для здійснення в подальшому своїх зобов`язань згідно договору поставки №198юр від 14.07.2022 /а.с. 69/.

27.09.2022 комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №7390019/42254497 про відмову у реєстрації податкової накладної від 02.08.2022 №1 /а.с. 22, 67/.

За змістом вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено "ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них. Додаткова інформація: не надано Специфікацію (додаток №1) та ТЗ (Додаток №2), що передбачені п.1.1 Договору поставки від 14.07.2022 №198юр, та є його невід`ємною частиною."..

Позивач не погодився з вказаним рішенням та 04.11.2022 подав на нього скаргу до ДПС України /а.с. 23-24/. До цієї скарги позивач додав документи, копії яких наявні у матеріалах справи.

Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.11.2022 №61863/42254497/2, яке прийнято комісією Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, скаргу ПП "АВТОІНВЕСТ І К" залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін /а.с. 25/.

Позивач не погодився з рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області від 27.09.2022 №7390019/42254497 про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Полтавській області від 27.09.2022 №7390019/42254497, суд дійшов таких висновків.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3, пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з підпунктом "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Відповідно до пункт 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до підпункту 14.1.60 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку (пункт 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних).

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів 13-15 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 15.09.2022 ПП "АВТОІНВЕСТ І К" подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 02.08.2022 (отримувач (покупець) Державне підприємство "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова") (надалі - ДП "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова") на товар - технічна машина із супроводу - евакуаційний тягач, код товару згідно з УКТ ЗЕД 8704239100, ціна постачання одиниці товару без урахування ПДВ - 6250000,00 грн., обсяги постачання без урахування ПДВ - 5000000,00 грн., в тому числі ПДВ - 1000000,00 грн., на загальну суму - 6000000,00 грн. /а.с. 13, 14, 58, 63/.

За результатами розгляду податкової накладної №1 від 02.08.2022 контролюючий орган 15.09.2022 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.44" направив ПП "АВТОІНВЕСТ І К" квитанцію, у якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 02.08.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8704, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. /а.с. 14, 63/.

Зупиняючи реєстрацію податкової накладної, контролюючим органом не визначено, які конкретно документи позивачу слід подати для усунення сумнівів щодо реальності задекларованої позивачем операції, відтак, позивач подав документи на власний розсуд.

Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (надалі - Порядок №520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 520).

Згідно з пунктом 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Вжите у цій нормі словосполучення може включати свідчить про те, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним та залежить від критерію ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісіями регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. (пункт 11 Порядку № 520).

Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим (фіскальним) органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні саме суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладено Верховним Судом у постанові від 30 вересня 2022 року у справі № 600/332/21-а (адміністративне провадження № К/990/16015/22).

Враховуючи зміст квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної та відсутність конкретизації, які саме документи позивачу слід подати податковому органу, ПП "АВТОІНВЕСТ І К" направило контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 23.09.2022 №1, у якому зазначено, що ПП "АВТОІНВЕСТ І К", код 42254497, (далі - продавець) перебуває на обліку в ГУ ДПС у Полтавській області (м. Кременчук). ПП "АВТОІНВЕСТ І К" є платником податку на прибуток з 01.08.2018, є платником податку на додану вартість (іпн 422544916030) /а.с. 21, 57/.

До вказаного повідомлення позивачем додано документи, копії яких містяться у матеріалах справи:

- письмові пояснення ПП "АВТОІНВЕСТ І К" без дати та без номера, за змістом яких ПП "АВТОІНВЕСТ І К" (продавець) укладено договір поставки №198юр від 14.07.2022 з ДП "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова" (покупець) на поставку: Технічна машина із супроводу - евакуаційний тягач. Державне підприємство "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова" (покупець) здійснило перерахування коштів на розрахунковий рахунок ПП "АВТОІНВЕСТ І К" (продавець) 02.08.2022 в сумі - 6000000,00 грн. в т. ч ПДВ - 1000000,00 грн. На підставі отриманої передоплати продавцем була складена податкова накладна та відправлена на реєстрацію в ЄРПН. Поставка товару згідно договору має відбутися до 01.12.2022. Продавцем укладено договір купівлі-продажу №020822 від 02.08.2022 з ПП "ВКП "АЛЬФАТЕКС" на закупівлю нового автомобіля для здійснення в подальшому своїх зобов`язань згідно договору поставки №198юр від 14.07.2022 /а.с. 69/;

- договору поставки №198юр від 14.07.2022, укладеного між Державним підприємством "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова" (покупець) та ПП "АВТОІНВЕСТ І К" (продавець), за умовами якого постачальник зобов`язується поставити, а покупець прийняти й оплатити: Технічна машина із супроводу - евакуаційний тягач - в кількості 1 шт. відповідно до специфікації (Додаток №1) та ТЗ (Додаток №2) , які є невід`ємною частиною даного договору не раніше 2021 року виготовлення, який не був в експлуатації (далі - товар). Відповідно до пунктів 1.2, 2.1 договору номенклатура, кількість та ціна одиниці товару вказується в специфікації. Вартість товару становить без ПДВ: 6250000,00 грн., ПДВ 20%: 1250000,00 грн. Загальна вартість з ПДВ: 7500000,00 грн.

Згідно з пунктами 2.2, 2.3 договору розрахунок здійснюється окремо за кожну одиницю техніки шляхом: 80% - попередня оплата від вартості товару; 20% - остаточний розрахунок протягом 10-ти календарних днів після одержання грошових коштів на розрахунковий рахунок покупця відповідно до контракту №37 від 21.12.2018 року. Після здійснення 80% попередньої оплати, ціна па оплачений товар зміні не підлягає. Відповідно до пунктів 3.1., 3.2 договору товар поставляється покупцю відповідно до специфікації в термін до 01.12.2022. У пакеті документів на відвантаження обов`язкова наявність: видаткової накладної; товарно-транспортної накладної; рахунок-фактури; сертифіката (паспорта) якості підприємства-виробника (або іншого документу, який підтверджує якість товару); акта приймання -передачі; копія вантажної-митної декларації (на товар іноземного походження); калькуляція фактичних витрат з розшифровками. Пунктом 9.1 договору цей договір набуває чинності з моменту його укладання і діє до 31.12.2022, але в будь-якому разі до повного виконання зобов`язань /а.с. 62/;

- заключної виписки АТ КБ "Приватбанк" по рахунку ПП "АВТОІНВЕСТ І К" за 02.08.2022, за змістом якої 02.08.2022 на рахунок позивача від Державного підприємства "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова" надійшли кошти в сумі 6000000,00 грн. із призначенням платежу: на виконання контр. з ДП "Безпека"№37 від 21.12.18р. поп. опл. за технічну машину із супров., рах.9 від 14.07.22р. зг.дог.198юр від 14.07.22р., в т.ч.ПДВ-1000000,00 /а.с. 68/;

- договору купівлі-продажу №020822 від 02.08.2022, укладеного між ПП "АВТОІНВЕСТ І К" (покупець) та Приватним підприємством "Виробниче-комерційне підприємство "АЛЬФАТЕКС" (постачальник), за умовами якого постачальник зобов`язується продати, а покупець - сплатити й прийняти товар на умовах DDP, м. Кременчук, вул. Молодогвардійців, 40 (згідно Інкотермс - 2010): Самоскид SHACMAN SX3258DT384 (шасі ..., колір синій, новий 2021 рік випуску) в кількості 1 (одна) штука. Згідно до пункту 2.1. договору ціна одного самоскиду SHACMAN SX3258DT384 встановлюється у розмірі 3139050,00 гривень з ПДВ. Відповідно до пункту 2.2. договору загальна сума даного договору складає 3139050,00 гривень з ПДВ, у тому числі ГПДВ - 523175,00 грн. Покупець здійснює платежі за товар наступним чином: передплата 100% від загальної вартості товару покупець сплачує впродовж 5-ти (трьох) робочих днів від дати підписання договору (пункт 3.1.договору). Згідно з пункту 4.2 договору датою постачання вважається дата підписання видаткової накладної. Пунктом 10.3 договору передбачено, що договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2022, а в частині виконання своїх зобов`язань - до повного їх виконання /а.с. 59-60/.

Додатково до суду позивач надав копію видаткової накладної №178 від 02.08.2022 (постачальник - ПП "Виробничо-комерційне підприємство "Альфатекс", покупець - ПП "АВТОІНВЕСТ І К", підстава - договір купівлі-продажу №020822 від 02.08.2022) на товар - Самоскид SHACMAN SX3258DT384 (шасі ... у кількості 1 шт, за ціною без ПДВ - 2615875,00 грн., сума ПДВ - 523175,00 грн., сума з ПДВ - 3139050,00 грн. /а.с.17/.

Відповідно до пунктів 11, 12 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (далі по тексту - Порядок розгляду скарги), платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.

Пунктом 18 Порядку розгляду скарги встановлено, що задоволення скарги є підставою для реєстрації зазначених у скарзі податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі з урахуванням вимог пункту 200-1.3 статті 200-1 Кодексу.

Позивач не погодився з оскаржуваним у цій справі рішенням, 04.11.2022 подав на нього скаргу до ДПС України /а.с. 23-24/ та до цієї скарги позивач додав документи, копії яких наявні у матеріалах справи, у тому числі, але не виключно:

- додаток №1 Специфікацій №1 до договору поставки №198юр від 14.07.2022 "Технічна специфікація на вантажні транспортні засоби", якою сторони договору погодили найменування товару, технічні характеристики, кількість, ціну товару, комплектацію, гарантію на товар: автомобіль SHACHAN VIN (номер шасі...) 2021 рік випуску (передня лебідка, задній вилочний буксирний пристрій, маніпулятор, мобільна майстерня) кількістю 1 шт., ціна за одиницю товару (без ПДВ) - 6250000,00 грн., ПДВ - 1250000,00 грн., загальна вартість - 7500000,00 грн. /а.с.9/;

- додаток №2 до договору №198юр від 14.07.2022 "Технічне завдання щодо закупівлі технічної машини із супроводу-евакуаційного тягача" /а.с. 10/.

Отже, документи, не надання яких стало підставою для прийняття оскаржуваного рішення Комісією ГУ ДПС у Полтавській області, надавалися позивачем разом із скаргою до Комісії ДПС України.

Відтак, суд відхиляє доводи відповідачів про те, що вказані вище документи, які надані позивачем до суду, не надавалися раніше контролюючому органу.

За приписами п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Пунктом 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України встановлено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

У позивача виникли податкові зобов`язання у дату отримання коштів в сумі 6000000,00 грн. , в тому числі ПДВ - 1000000,00 грн., від контрагента, що надійшли на рахунок позивача 02.08.2022 як попередня оплата, що підтверджено випискою АТ КБ "ПриватБанк" по рахунку позивача за 02.08.2022 /а.с. 68/.

Таким чином, платник податку ПП "АВТОІНВЕСТ І К" після настання першої з умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України (дата зарахування коштів від покупця), що підтверджена випискою АТ КБ "ПриватБанк" по рахунку позивача за 02.08.2022, та що відповідає умовам укладеного договору, відповідно до пунктів 201.7, 201.10 статті 201 ПК України був зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Доводи відповідачів з посиланням на те, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру транспортних засобів автомобіль перебуває у власності ПП "АВТОІНВЕСТ І К" та зареєстрований шляхом "перереєстрація при переобладнанні без заміни номерних агрегатів" 21.12.2022, на підтвердження чого до суду надано лист РСЦ ГСЦ МВС в Полтавській області від 09.02.2023 №31/16-8-588 з додатком /а.с. 74, зворот а.с. 74/, не спростовують обставину надходження на рахунок продавця ПП "АВТОІНВЕСТ І К" 02.08.2022 коштів передплати за товар від покупця Державного підприємство "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова", а тому 02.08.2022 є датою виникнення податкових зобов`язань для позивача, з якою норми Податкового кодексу України пов`язують обов`язок платника податку скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН, у строк, встановлений законом.

Щодо аналізу господарських операцій між позивачем ПП "АВТОІНВЕСТ І К" та Державним підприємством "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М.Макарова", а також між позивачем та Приватним підприємством "Виробничо-комерційне підприємство "АЛЬФАТЕКС" чи іншими контрагентами позивача, то в даній справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки ці питання повинні досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Підсумовуючи вищевикладене, враховуючи встановлені обставини та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, необхідних для складання податкової накладної №1 від 02.08.2022, беручи до уваги, що реальність господарської операції може бути перевірена контролюючим органом під час проведення перевірки платника податків, суд дійшов висновку, що у ГУ ДПС у Полтавській області були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної, тому рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.09.2022 №7390019/42254497 прийняте Головним управлінням ДПС у Полтавській області без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, тобто необґрунтовано, а отже є протиправним та підлягає скасуванню.

Спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Зазначена позиція повністю кореспондується з висновками Європейського суду з прав людини, відповідно до яких, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).

Абзацами 5, 6, та 7 вступної частини Рекомендації Rec (2004) 6 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Щодо вдосконалення національних засобів правового захисту", ухваленої на 114-й сесії 12.05.2004, передбачено, що, відповідно до вимог статті 13 Конвенції, держави-члени зобов`язуються забезпечити будь-якій особі, що звертається з оскарженням порушення її прав і свобод, викладених в Конвенції, ефективний засіб правового захисту в національному органі; крім обов`язку впровадити такі ефективні засоби правового захисту у світлі прецедентної практики Європейського суду з прав людини, на держави покладається загальний обов`язок розв`язувати проблеми, що лежать в основі виявлених порушень; саме держави-члени повинні забезпечити ефективність таких національних засобів як з правової, так і практичної точок зору, і щоб їх застосування могло привести до вирішення скарги по суті та належного відшкодування за будь-яке виявлене порушення.

У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що стаття 13 гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань.

Отже, "ефективний засіб правого захисту" в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату.

Згідно із статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Таким чином, обов`язок щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних поданої платником податків податкової накладної покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику - ДПС України.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку, що належним та ефективним способом захисту прав позивача є: визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27 вересня 2022 року №7390019/42254497 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 02 серпня 2022 року, подану на реєстрацію Приватним підприємством "АВТОІНВЕСТ І К" (ідентифікаційний код 42254497) 15 вересня 2022 року.

Отже, адміністративний позов ПП"АВТОІНВЕСТ І К" обґрунтований та підлягає задоволенню.

При зверненні до суду з позовом у цій справі позивачем сплачено судовий збір у сумі 2684 грн., що підтверджується квитанцією №2020-13-020/С від 13.01.2023 /а.с. 5/ та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України /а.с. 28/.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, при задоволенні позову Приватного підприємства "АВТОІНВЕСТ І К" суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Приватного підприємства "АВТОІНВЕСТ І К" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1342 грн. (2684,00 грн./2) та стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Приватного підприємства "АВТОІНВЕСТ І К" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1342 грн. (2684,00 грн./2).

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 229, 243-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Приватного підприємства "АВТОІНВЕСТ І К" (проспект Свободи, 80, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 42254497) до Головного управління ДПС у Полтавській області (ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44057192, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000), Державної податкової служби України (ідентифікаційний код 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27 вересня 2022 року №7390019/42254497.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 02 серпня 2022 року, подану на реєстрацію Приватним підприємством "АВТОІНВЕСТ І К" (ідентифікаційний код 42254497) 15 вересня 2022 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Приватного підприємства "АВТОІНВЕСТ І К" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1342 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Приватного підприємства "АВТОІНВЕСТ І К" судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1342 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.03.2023
Оприлюднено27.03.2023
Номер документу109782574
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/464/23

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 23.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 28.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Рішення від 24.03.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні