Постанова
від 22.03.2023 по справі 380/11191/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 березня 2023 рокуЛьвівСправа № 380/11191/22 пров. № А/857/550/23Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ільчишин Н.В.,

суддів Коваля Р.Й., Гуляка В.В.,

розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року (головуючого судді Карп`як О.О., ухвалене у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження в м. Львів) у справі №380/11191/22 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області про зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 16.08.2022 звернулася в суд з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області в якому просить зобов`язати відповідача сформувати та подати до Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області подання: про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 на рахунок № 31412512013007 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007662), за кодом бюджетної класифікації 18010200, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 в сумі 228,84 грн., згідно Квитанції № 22 від 27.05.2019; про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 на рахунок № 31412512013007 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007662), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 в сумі 11119,80 грн., згідно Квитанції № 23 від 27.05.2019 року, в сумі 25156,15 грн., згідно Квитанції № 24 від 27.05.2019; в сумі 36275, 95 грн., згідно Квитанції № 14 від 04.06.2019; про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 на рахунок № 31412512013007 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007662), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 в сумі 2448, 87 грн., згідно Квитанції № 1 від 06.06.2019; про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 на рахунок № 31412512013007 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007662), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 в сумі 14,57 грн., згідно Квитанції № 5 від 06.06.2019; про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 на рахунок № 31412512013007 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007662), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум нарахованої штрафної санкцій по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 в сумі 7255,19 грн., згідно Квитанції № 2 від 06.06.2019; про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 на рахунок № 31412512013007 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Шевченківському районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007662), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум нарахованої штрафної санкцій по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 в сумі 45,77 грн., згідно Квитанції № 5 від 06.06.2019; зобов`язати відповідача сформувати та подати до Управління Державної казначейської служби України у Залізничному районі м. Львова Львівської області подання: про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 на рахунок № 31416512013003 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Залізничному районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007594), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 в сумі 34572, 60 грн., згідно Квитанції № 26 від 27.05.2019, в сумі 6011, 40 грн., згідно Квитанції № 27 від 27.05.2019 в сумі 18114, 47 грн., згідно квитанції № 28 від 27.05.2019, в сумі 83023,20 грн., згідно Квитанції № 29 від 27.05.2019; про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 на рахунок № 31416512013003 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Залізничному районі м. Львова Львівської області (код отримувача 38007594), за кодом бюджетної класифікації 18010300, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум пені на податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010300) нарахованих ОСОБА_2 в сумі 9023,59 грн., згідно Квитанції № 15 від 04.06.2019, в сумі 28344,33 грн., згідно Квитанції № 16 від 04.06.2019; зобов`язати відповідача сформувати та подати до Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області подання: про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 на рахунок № 31418617013779 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області (код отримувача 37983768), за кодом бюджетної класифікації 18010200, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 в сумі 311,68 грн., згідно Квитанції № 24 від 04.06.2019; про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 на рахунок № 31418617013779 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області (код отримувача 37983768), за кодом бюджетної класифікації 18010200, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум нарахованої пені по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 в сумі 21, 19 грн., згідно Квитанції № 2 від 07.06.2019; про повернення помилково сплачених позивачем ОСОБА_1 на рахунок № 31418617013779 отримувача Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області (код отримувача 37983768), за кодом бюджетної класифікації 18010200, відкритий в Казначействі України (код МФО 899998), сум нарахованої пені по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений фізичними особами, які є власниками об`єктів житлової нерухомості (18010200) нарахованих ОСОБА_2 в сумі 62,34 грн., згідно Квитанції № 2 від 07.06.2019.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 22.12.2022 позов задоволено повністю.

Не погоджуючись із вказаним рішенням Головне управління ДПС у Львівській області подало апеляційну скаргу, яку обґрунтовує тим, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення допущено порушення норм процесуального та матеріального права, просить скасувати рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову. Вказує, що заява позивача про формування та подання до Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області про повернення помилково сплачених коштів була подана до Головного управління ДПС у Львівській області 28.06.2022, тобто поза межами строку 1095 днів, визначених пунктом 43.3 статті 43 ПК України, також позивачка не повинна була сплачувати податок за чоловіка.

Позивач своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався, відповідно до частини 4 статті 304 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Згідно статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25.01.2023 призначено апеляційний розгляд в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що подана скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, що ІНФОРМАЦІЯ_1 помер ОСОБА_2 , чоловік позивачки по справі, та після його смерті, приватним нотаріусом Львівського міського нотаріального округу Луцевич М.Д. 11 липня 2018 року було відкрито спадкову справу № 7/2018. Спадкоємцями за законом до майна померлого є дружина померлого ОСОБА_1 (позивач) та інші.

Проте під час оформлення спадщини позивач дізналася від нотаріуса про неможливість оформлення спадкових прав після смерті чоловіка та оформлення свідоцтва про право на спадщину на спадкове майно у зв`язку з тим, що все майно померлого ОСОБА_2 знаходилось під публічним обтяженням - податковою заставою, зареєстрованою 01.03.2019 реєстратором - Головним управлінням ДФС у Львівській області.

Позивач звернулась до Головного управління ДФС у Львівській області, де їй було надано копію Витягу про реєстрацію в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна № 58557535 від 01.03.2019 року. Публічне обтяження - податкову заставу було накладено фіскальним органом, щодо майна покійного чоловіка позивачки на підставі винесених податкових повідомлень-рішень ГУ ДФС у Львівській області, щодо ОСОБА_2 , а саме: від 04.06.2018 №1073245-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 83023,20 грн; №1073244-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 18114,47 грн.; №1073248-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 25156,15 грн; №1073243-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 6011,40 грн.; №1073242-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 34572,60 грн.; №1073247-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 11119,80 грн.; №1073249-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 311,68 грн.; №1073246-1312-1307 відносно ОСОБА_2 на суму 228,84 грн.

Позивач подала письмову заяву до Головного управління ДФС у Львівській області з проханням зняти податкову заставу з майна покійного чоловіка, оскільки таке обтяження перешкоджало позивачу успадкувати майно, однак листом від 18.04.2019 ОСОБА_1 було відмовлено з мотивів наведених у листі № 21930/10/ НОМЕР_1 .

Внаслідок чого, позивачем було сплачено податок на нерухомість відповідно до податкових повідомлень-рішень, за свого покійно чоловіка з метою зняття податкової застави на майно та успадкування такого, що підтверджується квитанціями, а саме: - квитанція № 22 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 228,84 грн.; квитанція № 23 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 11119,80 грн.; - квитанція № 24 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 25156,15 грн.; квитанція № 26 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 34572,60 грн.; - квитанція № 27 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 6011, 40 грн.; квитанція № 28 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 18114,47 грн.; - квитанція № 29 від 27.05.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 83023,20 грн.; - квитанція № 14 від 04.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 36275,95 грн.; - квитанція № 15 від 04.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 9023,59 грн.; квитанція № 16 від 04.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 28344,33 грн.; - квитанція № 24 від 04.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 311,68 грн.; квитанція № 1 від 06.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 пені в сумі 2448,87 грн.; - квитанція № 2 від 06.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 штрафної санкції в сумі 7255,19 грн.; - квитанція № 5 від 06.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 пені в сумі 14,57 грн. та штрафної санкції 45,77 грн.; - квитанція № 2 від 07.06.2019 року про сплату ОСОБА_1 за ОСОБА_2 податку в сумі 21,19 грн. та штрафної санкції 62,34 грн.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08.07.2021 у справі №380/7291/21, яке постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.12.2021 залишено без змін, позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області - задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073245-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073244-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073248-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073243-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073242-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073247-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073249-1312-1307. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 04.06.2018 №1073246-1312-1307.

28.06.2022 представник позивача звернувся із заявою до відповідача про сформування та подання до Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області помилково сплачених коштів.

Даючи правову оцінку оскаржуваному судовому рішенню та доводам апелянта, що викладені у апеляційній скарзі, суд апеляційної інстанції виходить із такого.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.

Згідно з пунктом 14.1.115 статті 14 ПК України надміру сплачені грошові зобов`язання - це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Відповідно до пунктів 43.1, 43.2 статті 43 ПК України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або на єдиний рахунок або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

За змістом норм підпунктів 43.3, 43.4 статті 43 ПК України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку, на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Таким чином, платник податків має право на повернення суми грошового зобов`язання, яке сплачене до відповідного бюджету надміру чи внаслідок помилки.

Судом встановлено, що позивачем, було сплачено суму податкових зобов`язань, за податок на нерухомість за свого покійного чоловіка, які були визначені у податкових повідомленнях-рішеннях та підтверджується квитанціями доданими до матеріалів справи, що також не заперечується відповідачем.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 08 липня 2021 року у справі №380/7291/21, яке постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.12.2021 залишено без змін, позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Львівській області - задоволено повністю.

Згідно із частиною 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Таким чином, як вказує позивач з чим погоджується колегія суддів, сплачені нею кошти на погашення податкових зобов`язань, які були визначені згідно податкових повідомлень-рішень, та які є скасовані, вважаються, помилково/надмірно сплачені, підлягають поверненню на підставі зазначених вище норм та у передбаченому порядку.

Положення статті 43 ПК України узгоджуються з нормами Порядку інформаційної взаємодії Державної фіскальної служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №60 від 11.02.2019 (далі - Порядок №60), а також Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, та перерахування компенсації частини суми штрафних (фінансових) санкцій, визначених за даними системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013 (далі - Порядок №787).

Згідно з абзацом першим пункту 3 розділу І Порядку №787, повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів у національній валюті здійснюється Казначейством або головними управліннями Державної казначейської служби України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - головні управління Казначейства) з відповідних бюджетних рахунків для зарахування надходжень (далі - рахунки за надходженнями), відкритих в Казначействі відповідно до законодавства, шляхом оформлення розрахункових документів.

Повернення платежів у національній валюті здійснюється на рахунки одержувачів коштів, відкриті в банках або Казначействі, вказані у заяві платника. Повернення платежів фізичним особам, які не мають рахунків у банках, може здійснюватись шляхом повернення у готівковій формі коштів за чеком головного управління Казначейства з відповідних рахунків, відкритих у банках на ім`я головного управління Казначейства, або поштовим переказом через підприємства поштового зв`язку, вказані у заяві платника (його довіреної особи) (абзац 2 пункт 3 розділ І Порядку №787).

Абзацом першим пункту 5 розділу І Порядку №787 встановлено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням (висновком) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за судовим рішенням, яке набрало законної сили.

У разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної податкової служби України (далі - органи ДПС) та органи Державної митної служби України (далі - органи Держмитслужби)) подання подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку (абзац 2 пункт 5 розділ І Порядку №787).

Подання подається платником разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету (абзац 4 пункт 5 розділу І Порядку №787).

Порядок №60 визначає механізм інформаційного обміну: між ДФС, територіальними органами ДФС та Казначейством і територіальними органами Казначейства у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на ДФС; між територіальними органами ДФС та місцевими фінансовими органами в процесі погодження електронних висновків та/або електронних повідомлень про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами.

Відповідно до розділу ІІІ Порядку №60 повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються територіальним органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації про майновий стан і доходи за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку (далі - податкова декларація)), поданої до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Заява може бути подана платником до територіального органу ДФС в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

У заяві платник зазначає назву помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу, його суму, дату сплати і реквізити з платіжного документа, за якими кошти перераховано до бюджету (кодкласифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім`я якого відкрито рахунок, та МФО Казначейства), та визначає напрям(и) перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів, що повертаються: на поточний рахунок платника податку в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, незалежно від виду бюджету; у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Додатково до заяви платник може подати копію платіжного документа, на виконання якого помилково та/або надміру сплачений платіж перераховано до бюджету.

Аналіз положень вищезазначених нормативно-правових актів дає підстави для висновку, що у разі підтвердження факту помилкової сплати коштів до бюджету, вони можуть бути повернуті за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.

Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 13.02.2018 у справі № 826/1460/16.

Колегія суддів враховує те, що податкові повідомлення-рішення скасовано у судовому порядку та представник позивача звернувся із заявою до Головного управління ДПС у Львівській області в якій просив повернути сплачені за цими податковими повідомленнями рішеннями кошти, до якої долучив копію рішення Львівського окружного адміністративного суду у справі №380/7291/21 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду.

У той же час, відповідач жодних дій по складанню та поданню до органу казначейства відповідно до закону висновку про повернення надмірно сплачених грошових коштів не вчинив та вказаного обов`язку не виконав, у матеріалах справи відсутні належні та допустимі докази щодо правомірності відмови позивачу у поверненні надміру сплачених податків.

Надаючи оцінку доводам відповідача про те, що заява позивача про формування та подання до Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області про повернення помилково сплачених коштів була подана до ГУ ДПС у Львівській області 28.06.2022, тобто поза межами строку 1095 днів, визначених пунктом 43.3 статті 43 ПК України, суд такі відхиляє як необґрунтовані з огляду на наступне.

За змістом норм пунктів 43.3, 43.4 статті 43 ПК України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.

Днем виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені є набрання рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 08 липня 2021 року у справі №380/7291/21 законної сили, а саме 02.12.2021, а заява позивача про формування та подання до Управління Державної казначейської служби України у Миколаївському районі Львівської області про повернення помилково сплачених коштів була подана до ГУ ДПС у Львівській області 28.06.2022, а тому колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції, що позивач подала заяву про повернення коштів протягом 1095 днів від дня виникнення переплати.

Згідно з частиною 1 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Підсумовуючи вищенаведене, виходячи з системного аналізу норм законодавства та обставин справи, суд приймає до уваги твердження позивача, що контролюючий орган, як суб`єкт владних повноважень, не надав до суду достатньо належних і достовірних доказів, а відтак, не довів правомірності своїх дій, суд апеляційної інстанції не встановив неправильного застосування норм матеріального права, порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення і погоджується з висновками суду першої інстанції у справі, а доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні, не спростовуються і підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати не стягуються.

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року у справі №380/11191/22 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Н.В. Ільчишин

Судді Р.Й. Коваль

В.В. Гуляк

Повний текст постанови складено 22.03.2023

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.03.2023
Оприлюднено27.03.2023
Номер документу109784745
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на майно, з них податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

Судовий реєстр по справі —380/11191/22

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 22.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 25.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 25.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 11.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 22.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 21.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні