КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 49/197-А Голов уючий у 1-й інстанції: Хрипун О .О
Суддя-доповідач: Коротки х А. Ю.
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"19" серпня 2010 р. м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у склад і колегії:
головуючого - судді Коротких А.Ю.,
с уддів Глущенко Я.Б.,
Фе дорової Г.Г.,
при се кретарі Ве чер А.В.,
за участю:
представника позивач а - Хейлик Н.М.
представника ВАТ «Ук рзакордонгеологія»- Кузьм енко А.М.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Києві а пеляційну скаргу представни ка відкритого акціонерного т овариства «Укрзакордонгеол огія»на постанову Господарс ького суду м. Києва від 28 квітн я 2010 року у справі за адміністр ативним позовом заступника Г енерального прокурора Украї ни в інтересах держави в особ і Кабінету Міністрів України до відкритого акціонерного товариства «Укрзакордонгео логія», Міністерства охорони навколишнього природного се редовища України про визнанн я недійсним дозволу, зобов' язання вчинити певні дії та р озірвання угоди, -
В С Т А Н О В И В :
У березні 2006 року позив ач звернувся до суду з зазнач еним позовом до відкритого а кціонерного товариства «Укр закордонгеологія»(далі - Ві дповідач-1), Міністерства охор они навколишнього природног о середовища України (далі - Відповідач-2) про визнання нед ійсним спеціального дозволу на користування надрами № 2608 в ід 11.11.2004 року, виданого Відповід ачу-1 Державним комітетом при родних ресурсів України, пра вонаступником якого є Відпов ідач-2; зобов'язання Відповіда ча-2 вчинити дії по анулюванню спеціального дозволу на кор истування надрами № 2608 від 11.11.2004 року; розірвання угоди № 2608 про умови користування надрами в межах Клинцівського родови ща золота від 11.11.2004 року, укладе ної між Відповідачем-1 та Відп овідачем-2.
Постановою Господарського суду м. Києва від 28 квітня 2010 рок у позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з прийняти м рішенням, представник Відп овідача-1 подав апеляційну ск аргу, в якій просить скасуват и оскаржувану постанову суду першої інстанції та ухвалит и нове рішення, яким відмовит и у задоволенні позовних вим ог повністю.
Заслухавши суддю-доповіда ча, учасників процесу, що з' я вились в судове засідання, пе ревіривши матеріали справи т а доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апе ляційна скарга підлягає задо воленню, а постанова суду - с касуванню з ухваленням новог о рішення у справі з таких під став.
Відповідно до пункту 3 части ни 1 статті 198, пункту 4 частини 1 с татті 202 КАС України, за наслід ками розгляду апеляційної ск арги на постанову суду першо ї інстанції суд апеляційної інстанції скасовує її та ухв алює нове рішення, якщо визна є, що судом першої інстанції п орушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного в ирішення справи.
Колегією суддів встановле но, що 28.09.2004 року на засіданні ро бочої комісії Державного ком ітету природних ресурсів Укр аїни з розгляду питань надан ня надр у користування прийн яте рішення, оформлене прото колом № 19 від 28.09.2004 року, про нада ння Відповідачу-1 спеціально го дозволу на користування н адрами - геологічне вивченн я Клинцівського родовища зол ота.
11.11.2004 року Відповідачу-1 видан о спеціальний дозвіл за реєс траційним № 2608 на користуванн я надрами, а саме - на геологі чне вивчення, у тому числі на з дійснення дослідно-промисл ової розробки Клинцівського родовища золота, що знаходит ься в Кіровоградському район і Кіровоградської області на південь від с. Клинці. Термін дії дозволу - 5 років.
Згідно з довідкою Державно ї геологічної служби від 27.03.2006 р оку № 31/06-507, копія якої знаходить ся в матеріалах справи, при на данні спеціального дозволу а укціон не проводився.
11.11.2004 року між Державним комі тетом природних ресурсів Укр аїни (далі - Держкомприродре сурсів) та Відповідачем-1 укла дена угода про умови користу вання надрами № 2608, пунктом 1.2 як ої передбачено, що Держкомпр иродресурсів надає Відповід ачу-1 право на користування на драми з метою геологічного в ивчення, у тому числі проведе ння дослідно-промислової роз робки, видобування корисних копалин, робіт, не пов' язани х з видобуванням корисних ко палин, що підтверджується пр ед' явленням спеціального д озволу.
Пунктом 1 Указу Президента У країни «Про Міністерство охо рони навколишнього природно го середовища України» від 20.0 4.2005 року № 675/2005 ліквідовано Держа вний комітет природних ресур сів України та покладено вик онання його функцій і зобов' язань на Міністерство охорон и навколишнього природного с ередовища України (Відповіда ч-2).
Задовольняючи позовні вим оги, суд першої інстанції пог одився з доводами позивача п ро порушення Відповідачем-2 з аконодавства при наданні Від повідачу-1 спеціального дозв олу № 2608 від 11.11.2004 року на користу вання надрами без проведення аукціону.
На думку суду першої інстан ції, чинне на момент видачі до зволу законодавство не перед бачало можливості отримання Відповідачем-1 спеціального дозволу на користування над рами без проведення аукціону , у зв' язку з чим отримання Ві дповідачем-1 відповідного до зволу та укладення угоди № 2608 п ро умови користування надрам и між Відповідачем-1 та Відпов ідачем-2 було незаконним.
Проте, колегія суддів з дани ми висновками суду першої ін станції погодитись не може з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 19 Кодексу У країни «Про надра», надра над аються у користування підпри ємствам, установам, організа ціям і громадянам лише за ная вності у них спеціального до зволу (ліцензії) на користува ння ділянкою надр.
Абзацами 1, 2 статті 14 Кодексу України «Про надра»визначен о, що надра надаються у корист ування для геологічного вивч ення, в тому числі дослідно-пр омислової розробки родовищ к орисних копалин загальнодер жавного значення, видобуванн я корисних копалин.
Відповідно до статті 24 Коде ксу України «Про надра», кори стувачі надр мають право: зді йснювати на наданій їм ділян ці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роб оти згідно з умовами спеціал ьного дозволу; розпоряджатис я видобутими корисними копал инами, якщо інше не передбаче но законодавством або умовам и спеціального дозволу; здій снювати на умовах спеціально го дозволу консервацію надан ого в користування родовища корисних копалин або його ча стини; на першочергове продо вження строку тимчасового ко ристування надрами.
Частиною шостою статті 16 Ко дексу України «Про надра»вст ановлено, що спеціальні дозв оли на користування надрами надаються спеціально уповно важеним центральним органом виконавчої влади з геологіч ного вивчення та забезпеченн я раціонального використанн я надр за погодженням з Мініс терством охорони навколишнь ого природного середовища Ук раїни, як правило, на конкурсн их засадах в порядку, встанов леному Кабінетом Міністрів У країни.
Згідно з частиною 2 статті 6 З акону України «Про державну геологічну службу», до повно важень спеціально уповноваж еного центрального органу ви конавчої влади з геологічног о вивчення та використання н адр належить надання спеціал ьних дозволів (ліцензій) на ко ристування ділянками надр, п рийняття рішень про їх припи нення або анулювання.
Постановою Кабінету Мініс трів України № 1540 від 02.10.2003 року « Про затвердження порядку над ання спеціальних дозволів на користування надрами», врег ульовано порядок і випадки н адання спеціальних дозволів на користування надрами, в то му числі поза конкурсом. Відп овідно до пункту 1 вказаної По станови Кабінету Міністрів У країни № 1540 від 02.10.2003 року (в редак ції жовтень 2004 року - січень 2005 р оку), визначено, що затверджен ий нею порядок регулює надан ня спеціальних дозволів на к ористування надрами у межах території України, її контин ентального шельфу та виключн ої (морської) економічної зон и і поширюється на всі види ко ристування надрами, на які не обхідний дозвіл.
Відповідно до пункту 2 поста нови Кабінету Міністрів Укра їни № 1540 від 02.10.2003 року, дозволи на даються спеціально уповнова женим органом виконавчої вла ди з геологічного вивчення т а забезпечення раціональног о використання надр. На кожни й вид користування надрами в межах конкретної ділянки на дається окремий дозвіл.
Законом України № 1801-IV від 17.06.2004 року, який набрав чинності 01.07. 2004 року, статтю 9 Закону України «Про державний бюджет Украї ни на 2004 рік»було викладено в т акій редакції: «продаж спеці альних дозволів (ліцензій) на користування надрами здійсн юється на аукціонах (крім вип адків, визначених спеціально уповноваженим Кабінетом Мін істрів України органом викон авчої влади), порядок проведе ння яких встановлюється Кабі нетом Міністрів України». Та ким чином, чинний на момент ви дачі спеціального дозволу № 2608 від 11.11.2004 року закон допускав випадки отримання дозволу бе з проведення аукціону, відно сячи вказане питання до комп етенції Кабінету Міністрів У країни та спеціально уповнов аженого ним органу виконавчо ї влади.
Розпорядженням Кабінету М іністрів України від 15.10.2004 року № 745-р «Про уповноважений орга н з визначення випадків нада ння спеціальних дозволів (лі цензій) на користування надр ами без проведення аукціонів »спеціально уповноваженим о рганом виконавчої влади стос овно визначення випадків над ання спеціальних дозволів (л іцензій) на користування над рами без проведення аукціоні в було визначено Державний к омітет природних ресурсів Ук раїни, правонаступником яког о є Відповідач-2.
Згідно з положеннями пункт ів 6 та 7 постанови Кабінету Мі ністрів України № 1540 від 02.10.2003 ро ку «Про затвердження порядку надання спеціальних дозволі в на користування надрами», у разі коли геологічне вивчен ня надр починаючи з пошуково го етапу проведено за рахуно к надрокористувача, що має на мір здійснювати їх промислов у розробку, надра передаютьс я йому в користування поза ко нкурсом.
Відповідно до п. 1 Порядку пр оведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів (ліцен зій) на право користування на драми, затвердженого постано вою Кабінету Міністрів Украї ни № 694 від 26.05.2004 року, у разі коли з аконодавчими актами передба чені інші випадки надання сп еціальних дозволів (ліцензій ) на користування надрами, доз воли надаються відповідно до постанови Кабінету Міністрі в України «Про затвердження Порядку наданий спеціальних дозволів на користування на драми»№ 1540 від 02.10.2003 року. До випа дків, які передбачені в п. 1 Пор ядку проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволі в (ліцензій) на право користув ання надрами, колегія вважає за можливе віднести норму аб з. 4 п. 6 Постанови № 1540, відповідн о до якої, коли геологічне вив чення надр починаючи з пошук ового етапу проведено за рах унок надрокористувача, що ма є намір здійснювати їх проми слову розробку, надра переда ються йому в користування по за конкурсом. Заявники, які пр етендують на отримання дозво лів на користування надрами поза конкурсом, в обов'язково му порядку узгоджують питанн я про надання дозволів на кор истування надрами з органами місцевого самоврядування, ц ентральним органом виконавч ої влади з питань охорони нав колишнього природного серед овища та екологічної безпеки , крім того, на користування на драми з метою видобування ко рисних копалин - із спеціаль но уповноваженим центральни м органом виконавчої влади з державного гірничого нагляд у, на користування надрами з м етою видобування природних л ікувальних ресурсів - також із спеціально уповноваженим центральним органом виконав чої влади з питань забезпече ння реалізації державної пол ітики у сферах охорони здоро в'я, на користування нафтогаз оносними надрами - з централ ьними органами виконавчої вл ади з питань земельних ресур сів, водного господарства.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що нор мою ст. 9 Закону України «Про д ержавний бюджет України на 2004 рік»в редакції, яка діяла на м омент видачі дозволу, була пе редбачена можливість наданн я спеціальних дозволів на ко ристування надрами без прове дення аукціонів. Умови та пор ядок реалізації вказаної нор ми визначено абз. 3 п. 1 постанов и Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року № 694 «Про зат вердження Порядку проведенн я аукціонів з продажу спеціа льних дозволів (ліцензій) на п раво користування надрами»т а абз. 3 п. 6 постанови Кабінету М іністрів України від 2 жовтня 2003 року № 1540 «Про затвердження П орядку надання спеціальних д озволів на користування надр ами», які передбачали можлив ість отримання спеціального дозволу на користування над рами проведення за умови про ведення геологічного вивчен ня надр починаючи з пошуково го етапу за рахунок надрокор истувача, що має намір здійсн ювати їх промислову розробку . Колегія бере до увагу ту обст авину, що як постанова Кабіне ту Міністрів України № 694, так і постанова Кабінету Міністрі в України № 1540 були чинними та д іяли на момент видачі Відпов ідачу-1 спеціального дозволу на користування надрами, а то му підлягали застосуванню до спірних відносин.
При цьому колегія вважає бе зпідставним висновок суду пе ршої інстанції про відсутніс ть у Відповідача-1 наміру здій снювати промислову розробку надр та як наслідок - відсут ність підстав розповсюдженн я на Відповідача-1 дії п. 6 поста нови Кабінету Міністрів Укра їни від 2 жовтня 2003 року № 1540 щодо отримання дозволу поза конк урсом.
Зокрема, як встановлено під час розгляду справи, на момен т отримання спеціального доз волу № 2608 від 11.11.2004 року Відповід ач-1 мав намір здійснювати про мислову розробку надр Клинці вського родовища золота. Про ведення геологічного вивчен ня (в тому числі дослідно-пром ислової розробки та затвердж ення запасів золота ДКЗ Укра їни), що є предметом спеціальн ого дозволу, отриманого Відп овідачем-1, є обов' язковим ет апом для подальшого здійснен ня Відповідачем-1 промислово ї розробки даного родовища т а підтверджує наявність відп овідних намірів Відповідача -1.
Наявні в матеріалах справи докази підтверджують, що гео логічне вивчення надр на Кли нцівському родовищі золота, починаючи з пошукового етапу , проведено за рахунок Відпов ідача-1.
Таким чином, визначені зако нодавством умови для отриман ня відповідачем спеціальног о дозволу на користування на драми № 2608 від 11.11.2004 року без пров едення аукціону були дотрима ні.
Надання вказаного дозволу Відповідачу-1 та укладення уг оди № 2608 про умови користуванн я надрами в межах Клинцівськ ого родовища золота від 11.11.2004 ро ку було здійснено відповідно до закону.
Вказані позивачем підстав и для задоволення вимог спро стовуються матеріалами спра ви та положенням законодавст ва, яке регулює спірні віднос ини. Суд першої інстанції, ана лізуючи вищевказані норми за конодавства, прийшов до безп ідставного висновку про те, щ о спеціальний дозвіл на кори стування надрами міг бути на даний Відповідачу-1 виключно шляхом проведення аукціону.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів не вбачає пра вових підстав для задоволенн я позовних вимог та доходить висновку про необхідність с касування постанови суду пер шої інстанції з ухваленням н ового рішення у справі про ві дмову у задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 198, 202, 205, 20 7, 212, 254 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу пре дставника відкритого акціон ерного товариства «Укрзакор донгеологія»- задовольнит и.
Постанову Господарського суду м. Києва від 28 квітня 2010 ро ку - скасувати.
У задоволенні адміністрат ивного позову - відмовити.
Постанова набирає законн ої сили з моменту проголошен ня та може бути оскаржена про тягом двадцяти днів з дня скл адання в повному обсязі шлях ом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адм іністративного суду України .
Повний текст постанови виг отовлений 20 серпня 2010 року.
Головуючий суддя Коротких А.Ю.
Судді: Глу щенко Я.Б.
Федор ова Г.Г.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2010 |
Оприлюднено | 07.09.2010 |
Номер документу | 10979363 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Коротких А. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні