Рішення
від 24.03.2023 по справі 140/8350/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2023 року ЛуцькСправа № 140/8350/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії «Громадянська позиція», Володимир-Волинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася з позовом до Політичної партії «Громадянська позиція» (відповідач 1), Володимир-Волинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області (відповідач 2) про визнання протиправним та скасування рішення Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція» згідно з протоколом від 04 листопада 2022 року №22 щодо відкликання за народною ініціативою її як депутата Володимир-Волинської міської ради VІІІ скликання, обраного від Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція»; зобов`язання Володимир-Волинську міську територіальну виборчу комісію Володимир-Волинського району Волинської області прийняти постанову, якою відмовити у визнанні обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція» у зв`язку з прийняттям рішення Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція» згідно з протоколом від 04 листопада 2022 року №22 щодо відкликання за народною ініціативою депутата Володимир-Волинської міської ради VІІІ скликання ОСОБА_1 .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач обрана депутатом Володимирської (на час виборів - Володимир-Волинської) міської ради VIII скликання від Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція» на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року. Однак відповідно до протоколу засідання Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція» від 04 листопада 2022 року №22 було прийнято рішення відкликати позивача як депутата за народною ініціативою.

Це рішення позивач вважає протиправним та воно підлягає скасуванню. Прийняттю цього рішення передувало проведення 06 грудня 2021 року зборів Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція», за підсумками яких була прийнята пропозиція про відкликання депутата ОСОБА_1 через невідповідність практичної діяльності основним принципам і положенням передвиборчої програми Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція», від якої її було обрано депутатом, та програмі політичної партії. В основу для прийняття зборами пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 стали окремі звинувачення присутніх щодо її діяльності, які позивач вважає безпідставними. Зокрема, на зборах озвучено, що деякі запити голів об`єднань співвласників багатоквартирних будинків блокувалися депутатами від міської організації політичної партії «Громадянська позиція», тоді як офіційних звернень до позивача як до депутата не надходило. Недостовірною є інформація про звернення ОСОБА_2 щодо удосконалення системи громадського транспорту та створення муніципального транспорту, оскільки до неї офіційних звернень не надходило. Поряд з тим позивач зазначила, що вона особисто є співініціатором процесу впровадження автоматизованої системи оплати проїзду (системи АСООП) в громадському маршрутному транспорті, що передбачає запровадження функціонування е-квитка. Також необґрунтованими є претензії щодо відсутності дій зі створення комунальної аптеки для пільгових категорій населення; це питання за ініціативою депутатів фракції вивчалося сумісно із заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_3 й щодо цього питання офіційних звернень від представників міського осередку партії не надходило та цей напрям відноситься до сфери охорони здоров`я, за який за професійним спрямуванням міг курувати депутат міської ради від Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція» ОСОБА_4 , який вийшов із відповідної фракції. Стосовно висловлених на зборах зауважень ОСОБА_5 про зростання тарифів на житлово-комунальні послуги, позивач зауважила, що у цьому питанні необхідно враховувати ряд незалежних від депутатського впливу факторів та законодавчих вимог. Те саме стосується звинувачень у бездіяльності в залученні інвестицій, переходу на індивідуальне опалення, повний аудит комунальних підприємств. Звинувачення ОСОБА_6 щодо неможливості суміщення статусу депутата міської ради та працівника органу місцевого самоврядування (головного спеціаліста відділу економічного розвитку, проектної діяльності та інвестицій виконавчого комітету міської ради) позивач вважає упередженим, суб`єктивним, адже таке суміщення не заборонене та не суперечить чинному законодавству.

Позивач зазначила, що вона як депутат Володимирської міської ради належним чином виконує вимоги, покладені на неї Законом України від 11 липня 2002 року №93-IV «Про статус депутатів місцевих рад» (далі Закон №93-IV). На виконання вимог цього Закону на початку грудня 2021 року нею був опублікований звіт про депутатську діяльність за 2021 рік; разом із депутатами фракції підготовлено та опубліковано на своїх офіційних сторінках у мережі Facebook та на офіційному сайті Володимирської міської ради звіт про роботу фракції «Громадянська позиція» Володимирської міської ради, де чітко зазначено про заходи і підходи виконання принципів та положень передвиборчої програми політичної сили. Щодо неї відсутні судові рішення, які набрали законної сили та якими встановлено порушення нею Конституції та законів України.

На думку позивача, правові підстави для дострокового припинення її повноважень як депутата міської ради відсутні. Крім того, позивач зауважила, що у повідомленні голови Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція» від 02 грудня 2021 року про проведення зборів не було зазначено про зміст питань до розгляду, що призвело до порушення її прав як депутата на виступ під час зборів та надання належних пояснень щодо її відкликання до моменту прийняття відповідного рішення, на захист прав, інтересів, честі та гідності. В порушення положень статті 48 Закону №93-IV Координаційною радою політичної партії «Громадянська позиція» рішення про відкликання за народною ініціативою депутата Володимирської міської ради ОСОБА_1 прийняте на засіданні 04 листопада 2022 року без її інформування про дату, час та місце зборів, що позбавило її гарантованого права бути присутньою при прийнятті відповідного рішення й тим самим не забезпечено об`єктивний розгляд питання, яке її безпосередньо стосується. Також позивач покликається на упередженість щодо неї при прийнятті спірного рішення, оскільки на засіданні Координаційною радою розглядався протокол №3 зборів Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція» щодо відкликання депутатів міської ради за народною ініціативою не тільки її, а й також ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , проте рішення про відкликання прийнято відповідачем 1 лише щодо неї. Прийняття такого рішення без відповідних обґрунтувань представників політичної партії та заслуховування пояснень, на думку позивача, є протиправним.

З наведених підстав позивач просила позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного від 09 січня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

Копію ухвали про відкриття провадження у справі від 09 січня 2023 року разом із позовною заявою та доданими до неї документами надіслано відповідачам у встановленому порядку рекомендованим листом з повідомленням про вручення за їх офіційними адресами. Поштове відправлення, адресоване відповідачу 1, оператором поштового зв`язку повернуте суду з довідкою про причини невручення «за закінченням термінів зберігання» (а.с.82). Судом повторно надіслано копії ухвали про відкриття провадження у справі, позовної заяви з долученими документами на офіційну адресу електронної пошти відповідача 1 (а.с.78-80).

Відповідач 2 надіслані судом документи отримав 16 січня 2023 року (а.с.76).

Відповідачі відзив на позов не подали, як і будь-які докази у спростування позовних вимог. Також відповідачем 1 не надано суду витребувані документи.

Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Перевіривши доводи позову, дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини.

З матеріалів справи слідує, що позивач ОСОБА_1 25 жовтня 2020 року на чергових виборах було обрано депутатом Володимир-Волинської міської ради VIII скликання від політичної партії «Громадянська позиція», що підтверджується посвідченням депутата Володимир-Волинської міської ради №06 (а.с.26).

Відповідно до інформаційного повідомлення від 02 грудня 2021 року ОСОБА_1 було повідомлено про те, що 06 грудня 2021 року о 17:00 год відбудуться збори Володимир-Волинської міської організації Політичної партії «Громадянська позиція» (а.с.28).

На засіданні зборів Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція» підтримано пропозицію голови відкликати серед інших депутата ОСОБА_1 через невідповідність практичної діяльності депутата основним принципам і положенням передвиборної програми Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція», від якої її обрано депутатом, та програмі політичної партії, від міської організації якої її обрано, що підтверджено витягом з протоколу від 06 грудня 2021 року №3 (а.с.35-39).

Повідомленням від 10 грудня 2021 року №109 Володимир-Волинська міська територіальна виборча комісія інформувала ОСОБА_1 про надходження повідомлення від Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція» про проведення зборів міської організації партії, на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів за народною ініціативою, зокрема, ОСОБА_1 (а.с.27).

На засіданні Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція» було прийнято рішення про відкликання за народною ініціативою депутата Володимир-Волинської міської ради ОСОБА_1 , що підтверджується протоколом від 04 листопада 2022 року №22 (а.с.19-21).

Повідомленням від 23 листопада 2022 року №114 Володимир-Волинська міська територіальна виборча комісія інформувала позивача про надходження повідомлення від Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція» про прийняття рішення про відкликання депутата ОСОБА_1 (а.с.18).

Зазначене рішення стало підставою звернення до суду із цим позовом.

Згідно з пунктом 4 частини другої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи, зокрема, щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті. Проте відповідно до пункту 10 частини першої статті 19 КАС України ці винятки стосуються спорів, зокрема, щодо формування органів місцевого самоврядування.

Відповідно до правової позиції, викладеної Верховним Судом у постанові від 29 грудня 2020 року у справі №819/151/18, оскарження рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата місцевої ради може бути самостійним предметом судового розгляду, а заявлені позовні вимоги в цій частині можуть бути предметом розгляду адміністративного суду.

Спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя статті 5 Закону №93-IV).

При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.

Закон №93-IV визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначає та встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Згідно з частинами першою, другою статті 2 Закону №93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України. Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Статтею 3 вказаного Закону визначено, що депутат місцевої ради є повноважним і рівноправним членом відповідної ради - представницького органу місцевого самоврядування. Депутат місцевої ради відповідно до цього Закону наділяється всією повнотою прав, необхідних для забезпечення його реальної участі у діяльності ради та її органів.

Частинами першою, другою статті 4 Закону №93-IV передбачено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів». Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 Закону №93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою передбачена розділом V Закону №93-IV.

За приписами статті 37 Закону №93-ІV підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;

4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;

5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

Згідно з частиною першою статті 38 Закону №93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Частиною дев`ятою статті 38 Закону №93-IV визначено, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції). Про дату, час і місце проведення зборів (конференції), на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії повідомляє засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах (конференції) визначає організатор заходу.

Відповідно до частини другої статті 39 Закону №93-IV:

у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення (абзац перший);

голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду (абзац другий);

протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом (абзац третій).

За приписами частини сьомої статті 41 Закону №93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу (частина восьма статті 41 Закону №93-IV).

Відповідно до частини дев`ятої статті 41 Закону №93-IV на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Абзацом третім частини першої статті 48 Закону №93-IV передбачено, що про дату, час і місце проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцева організація політичної партії письмово повідомляє депутата, щодо якого розглядатиметься відповідне питання. Такий депутат має право на гарантований виступ на зборах (конференції) до моменту прийняття відповідного рішення для пояснення своєї позиції. Неприбуття на збори (конференцію) депутата місцевої ради, який був належним чином повідомлений про них, не перешкоджає розгляду питання про внесення пропозиції щодо його відкликання за народною ініціативою.

Депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання (абзац четвертий частини першої статті 48 Закону №93-IV).

З аналізу норм Закону №93-IV вбачається, що чинним законодавством передбачено відкликання депутата за народною ініціативою, в тому числі за ініціативою місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом.

За обставин цієї справи депутата міської ради ОСОБА_1 було відкликано саме за ініціативою місцевої організації політичної партії.

Перевіряючи доводи позову щодо недотримання положень статті 48 Закону №93-IV в частині процедури розгляду питання про відкликання депутата за народною ініціативою, судом встановлено, що позивач була повідомлена про дату, час та місце проведення 06 грудня 2021 року зборів Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція», проте повідомлення не містить змісту питань для розгляду зборами (а.с.28).

Крім того, у засобах масової інформації (а.с.45) також лише було повідомлено про дату, час та місце проведення зборів Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція», проте не зазначено про причину таких зборів, зокрема, про внесення пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 , що позбавило позивача можливості належним чином підготувати пояснення з цього приводу.

Відповідач 1 не надав на вимогу суду повідомлення ОСОБА_1 про засідання 04 листопада 2022 року Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція» з розгляду протоколу зборів місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата. Отже, відповідачем 1 при прийнятті відповідного рішення, яке стосуються відкликання депутата Володимирської міської ради ОСОБА_1 , не дотримано вимог частини першої статті 48 Закону №93-IV щодо процедури розгляду цього питання.

Суд наголошує, що при прийнятті рішень, орган, який його приймає, зобов`язаний застосувати принцип гласності прийняття рішень, особливо, якщо таке рішення матиме чи може мати несприятливі наслідки для особи чи осіб.

Суд звертає увагу, що положеннями статті 48 Закону №93-IV депутату місцевої ради гарантується право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення. Крім того, депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян, а також звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання.

Невиконання цих приписів тягне за собою порушення права особи на безпосередню участь у процесі прийняття рішення.

Суд звертає увагу, що відповідач 1 відзив на позовну заяву не подав, як і будь-яких доказів у спростування доводів позивача у позовній заяві, зокрема щодо належного повідомлення ОСОБА_1 про засідання ради.

У свою чергу суд зазначає, що однією із фундаментальних складових принципу верховенства права є право особи брати участь у процесі прийняття рішення щодо неї. Усвідомлюючи важливість такої складової принципу верховенства права, законодавець імплементував її у пункт 9 частини другої статті 2 КАС України як критерій перевірки правомірності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень.

Надання законом вищому керівному органу політичної партії (виборчого блоку політичних партій) права припинення повноважень депутата місцевої ради означає делегування йому (вищому керівному органу партії) владної управлінської функції.

Право бути вислуханим є одним із фундаментальних принципів справедливої процедури й означає забезпечення особі можливості надавати органу, уповноваженому приймати рішення, факти й аргументи у справі. Право бути вислуханим має бути забезпечене насамперед у справах, де передбачається прийняття «несприятливих» адміністративних актів, тобто таких, які негативно впливають на права, свободи та законні інтереси відповідної особи.

Натомість, як вбачається з матеріалів справи, можливість надати пояснення ОСОБА_1 не забезпечено, крім того не було забезпечено її участь на засіданні Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція», на якому приймалося рішення про її відкликання.

Таким чином, при прийнятті рішення про відкликання позивача як депутата ради місцевого рівня Координаційною радою політичної партії «Громадянська позиція» допущено порушення вимог Закону №93-IV, а у протоколі засідання від 04 листопада 2022 року безпідставно вказано про відповідність рішення міської організації партії вимогам цього Закону.

Прийняте рішення не відповідає вимогам до обґрунтованості та вмотивованості, наведення конкретних підстав прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішення повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський суд з прав людини у рішенні в справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п. 36 від 01 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Наслідком такої протиправної дії відповідача є дострокове припинення депутатських повноважень позивача.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На підставі аналізу обставин у справі суд дійшов висновку, що відповідачем 1 не дотримано порядок та умови щодо прийняття рішення про відкликання за народною ініціативою депутата Володимир-Волинської міської ради ОСОБА_1 .

В межах розгляду адміністративної справи відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування, не надав суду належних та достатніх доказів на обґрунтування законності прийнятого рішення щодо відкликання за народною ініціативою депутата Володимир-Волинської міської ради ОСОБА_1 .

Таким чином, з урахуванням встановлених судом обставин справи та проаналізованих положень Закону №93-IV, суд дійшов висновку, що аргументи позивача підтверджуються матеріалами справи, не спростовані відповідачем, а тому беручи до уваги наведене в сукупності наявні підстави для визнання рішення Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція», оформленого протоколом від 04 листопада 2022 року №22, щодо відкликання за народною ініціативою депутата Володимир-Волинської міської ради ОСОБА_1 протиправним та його скасування.

Вирішуючи спір у решті позовних вимог до Володимир-Волинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області (про зобов`язання прийняти постанову, якою відмовити у визнанні обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція» у зв`язку з прийняттям рішення Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція» згідно з протоколом від 04 листопада 2022 року №22 щодо відкликання депутата Володимир-Волинської міської ради VІІІ скликання за народною ініціативою ОСОБА_1 ), то, на думку суду, така вимога не підлягає задоволенню з таких підстав.

Зі змісту частини дев`ятої статті 41 Закону №93-IV слідує, що рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою - є обов`язковою умовою для визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії. Так на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Однак суд звертає увагу, що ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року у справі №140/8003/22 застосовано заходи забезпечення позову до подання позовної заяви, а саме зупинено дію рішення Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція» від 04 листопада 2022 року №22 щодо відкликання за народною ініціативою депутата Володимир-Волинської міської ради ОСОБА_1 , яка була обрана від Володимир-Волинської міської організації політичної партії «Громадянська позиція», та заборонено Володимир-Волинській міській територіальній виборчій комісії Володимир-Волинського району Волинської області вчиняти будь-які дії, що стосуються виконання такого рішення, до набрання законної сили рішенням за відповідним позовом.

Матеріали справи не містять доказів того, що територіальною виборчою комісією вчинялися дії, спрямовані на визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати.

Оскільки суд у цій справі дійшов висновків про протиправність та необхідність скасування рішення Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція», оформленого протоколом від 04 листопада 2022 року №22, в частині, яка стосується відкликання депутата ОСОБА_1 , то у відповідної територіальної виборчої комісії відсутні обов`язки щодо визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії.

Таким чином, суд дійшов переконання, що позовні вимоги до Володимир-Волинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області є передчасними й задоволенню не підлягають, оскільки судовому захисту підлягає саме порушене право, а не те, яке можливо буде порушене у майбутньому.

З огляду на викладене позов належить задовольнити частково.

Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Політичної партії «Громадянська позиція» (01135, місто Київ, вулиця Дмитрівська, будинок 45, квартира 20, ідентифікаційний код юридичної особи 33492420), Володимир-Волинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області (44700, Волинська область, місто Володимир, вулиця Устилузька, будинок 17, ідентифікаційний код юридичної особи 43757299) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Координаційної ради політичної партії «Громадянська позиція», оформлене протоколом від 04 листопада 2022 року №22, в частині відкликання за народною ініціативою депутата Володимир-Волинської міської ради ОСОБА_1 .

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.03.2023
Оприлюднено29.03.2023
Номер документу109812211
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад

Судовий реєстр по справі —140/8350/22

Рішення від 24.03.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 26.12.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні