Рішення
від 24.03.2023 по справі 140/830/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 березня 2023 року ЛуцькСправа № 140/830/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державного архіву Волинської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Державного архіву Волинської області про визнання протиправними дій в частині ненадання на запит повного тексту рішення Квасівської сільської ради народних депутатів Горохівського району від 06 лютого 1995 року №2.3; зобов`язання надати повний текст зазначеного рішення від 06 лютого 1995 року №2.3.

В обґрунтування позову позивач ОСОБА_1 зазначив, що в липні 2022 року звернувся до Державного архіву Волинської області із запитом про надання інформації та документів, що містять публічну інформацію, а саме рішень Квасівської сільської ради народних депутатів Горохівського району від 06 лютого 1995 року №2.3 «Про передачу земельних ділянок у приватну власність» та повного тексту рішення від 30 травня 1995 року №3/3. Однак листом від 25 липня 2022 року №236/01.30 відповідач відмовив у наданні повного тексту рішення Квасівської сільської ради народних депутатів Горохівського району від 06 лютого 1995 року №2.3, посилаючись на те, що у рішенні є список людей, яких не стосується запит.

Позивач вважає відмову у наданні запитуваної інформації протиправною, оскільки обмежуючи його у доступі до публічної інформації, відповідач не обґрунтував наявність підстав для такого обмеження. На його думку, відповідачем порушено норми статті 40 Конституції України, Законів України «Про інформацію» та «Про доступ до публічної інформації».

З урахуванням наведеного позивач вважає, що його права порушені незаконними діями відповідача та вони мають бути поновлені у судовому порядку.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 30 січня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, її розгляд визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позовну заяву (а.с.44-48) відповідач позовні вимоги заперечив та у їх задоволенні просив відмовити повністю, покликаючись на відсутність правовідносин між ним та позивачем ОСОБА_1 , який у цьому випадку є неналежним позивачем. В обґрунтування цієї позиції відповідач вказав, що ОСОБА_1 запити до Державного архіву Волинської області з порушеного питання не подавав ні особисто, ні в інтересах інших осіб. В Державному архіві Волинської області 22 липня 2022 року за №218/01.30 зареєстрований запит адвоката Стасюка О.В., який діючи в інтересах ОСОБА_2 на підставі договору про надання правової допомоги, для захисту прав та законних інтересів останньої просив надати повні тексти рішень Квасівської сільської ради народних депутатів Горохівського району від 06 лютого 1995 року №2.3 та від 30 травня 1995 року №3.3 «Про передачу земельних ділянок у приватну власність громадян». На цей запит адвокату ОСОБА_3 надана відповідь та копії рішень сесії Квасівської сільської ради народних депутатів Горохівського району.

Відповідач зауважив, що позивач ОСОБА_1 не надав документального підтвердження звернення до Державного архіву Волинської області від свого імені та він безпідставно у позовній заяві зазначену вище відповідь на запит адвоката ОСОБА_3 присвоює як відповідь на свій запит. Те саме стосується іншого запиту (вх. від 29 вересня 2022 року №269/01.30) про надання додатків до рішень сесії Квасівської сільської ради народних депутатів Горохівського району від 06 лютого 1995 року № 2.3 та від 30 травня 1995 року № 3.3 «Про передачу земельних ділянок у приватну власність громадян», описаного в позовній заяві, який теж був поданий адвокатом Стасюком О.В. в інтересах ОСОБА_2 на підставі договору про надання правової допомоги. Відповідь на цей запит також надана Державним архівом Волинської області адвокату ОСОБА_3 . При цьому рішення Квасівської сільської рад народних депутатів від 20 березня 1992 року №9.2 та рішення від 26 грудня 1991 року разом із списками осіб не додавались до відповіді Держархіву області від 22 липня 2022 року №236/01.30, а були додатком до іншого запиту за 2021 рік та не мають відношення до предмету спору у вказаній справи, тому що це були списки громадян, яким потрібно затвердити землі під розширення особистих підсобних господарств, а не про передачу земельних ділянок.

Відповідач просив врахувати, що у 2022-2023 роках позивач ОСОБА_1 не подавав до Держархіву області звернення без дати про витребування певної інформації для захисту своїх прав та інтересів.

Відповідач наголосив, що згідно з пунктом 3 розділу І Порядку виконання архівними установами запитів юридичних та фізичних осіб на підставі архівних документів та оформлення архівних довідок (копій, витягів), затвердженого наказом Міністерства юстиції України 02 березня 2015 року №295/5 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04 березня 2015 року за №251/26696; далі - Порядок №295/5), запит фізичної особи соціально-правового характеру, майновий може стосуватися самого(ї) заявника (заявниці), осіб, що перебувають на його (її) утриманні, під опікою або піклуванням, його (її) померлої(го) дружини (чоловіка), близьких родичів (батьків, дітей, сестер, братів, баби, діда та ін.). За змістом статті 5 Закону України «Про інформацію» реалізація права на інформацію не повинна порушувати права та інтереси інших осіб. У запитах адвоката Стасюка О.В., який уклав договір на правову допомогу з ОСОБА_2 , відсутні документи, які підтверджують причетність (доручення) позивача ОСОБА_1 , мету отримання запитуваної інформації.

З наведених підстав відповідач просив у задоволенні позову відмовити.

У відповіді на відзив (а.с.63) позивач вважає, що відповідач не спростував його доводи та аргументи по суті позовних вимог. Також вказав, що додатково надані суду документи підтверджують його родинні відносини із ОСОБА_2 , а зазначені у рішенні Квасівської сільської ради окремі громадяни є його родичами чи родичами інших осіб, які теж видали йому довіреність.

У запереченні на відповідь на відзив (а.с.67-68) відповідач наголосив на тому, що позивач ОСОБА_1 запити до Державного архіву Волинської області впродовж 2022 року не подавав, а їх подавав адвокат Стасюк О.В. в інтересах ОСОБА_2 . Цей позов заявлений позивачем ОСОБА_1 одноособово, а не як представником за довіреністю.

Ухвалою суду від 24 лютого 2023 року відмовлено у задоволенні клопотанні позивача про розгляд справи у судовому засіданні, а ухвалою суду від 24 березня 2023 року відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про залишення позову без розгляду.

Суд, перевіривши доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, встановив такі обставини.

22 липня 2022 року до Державного архіву Волинської області надійшов адвокатський запит адвоката Стасюка О.В. від 20 липня 2022 року, який діє в інтересах ОСОБА_2 , у якому він просив для захисту прав та законних інтересів останньої надати повні тексти рішень сесій Квасівської сільської ради народних депутатів Горохівського району від 06 лютого 1995 року №2.3 та від 30 травня 1995 року №3.3 «Про передачу земельних ділянок у приватну власність громадян» з усіма додатками у разі їх наявності (а.с.49-50).

На виконання цього запиту Державний архів Волинської області листом від 25 липня 2022 року №236/01.30 надіслав адвокату ОСОБА_3 копії рішення Квасівської сільської ради народних депутатів від 30 травня 1995 року №3.3 «Про передачу земельних ділянок у приватну власність», додатки/список до якого відсутній, а також рішення від 06 лютого 1995 року №2.3 «Про передачу земельних ділянок у приватну власність», зазначивши, що у повному обсязі це рішення може бути надане лише на запити суду, прокуратури, поліції, Квасівської сільської ради, оскільки в рішенні є список людей, які не стосуються запиту (а.с.6, 53).

28 вересня 2022 року адвокат Стасюк О.В. знову звернувся до Державного архіву Волинської області в інтересах ОСОБА_2 з адвокатським запитом (вх. від 29 вересня 2022 року №269/07.30), у якому просив надати додатки (списки осіб) до рішень Квасівської сільської ради народних депутатів Горохівського району від 06 лютого 1995 року №2 та від 30 травня 1995 року №3.3 «Про передачу земельних ділянок у приватну власність громадян» (а.с.54-55).

Державний архів Волинської області, розглянувши запит адвоката Стасюка О.В., листом від 30 вересня 2022 року №294/01.30 повідомив, що інформація, викладена в рішенні Квасівської сільської ради народних депутатів від 06 лютого 1995 року №2.3, зачіпає прямі інтереси осіб, які не укладали з ним договір про надання правової допомоги і не надавали йому повноваження про витребування будь-якого документа, що стосується їх майнових справ. Також повідомлено, що додатки та/або списки громадян до рішення Квасівської сільської ради народних депутатів від 30 травня 1995 року №3.3 відсутні (а.с.9, 58).

При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.

Згідно зі статтею 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

Преамбулою Закону України від 02 жовтня 1992 року №2657-XII «Про інформацію» (далі - Закон №2657-XII) визначено, що цей Закон регулює відносини щодо створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорони, захисту інформації.

Частиною першою статті 5 Закону №2657-XII встановлено, що кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.

Відповідно до частин першої, другої статті 7 Закону №2657-XII право на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації. Ніхто не може обмежувати права особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом.

Кожному забезпечується вільний доступ до інформації, яка стосується його особисто, крім випадків, передбачених законом (частина друга статті 11 Закону №2657-XII).

Спеціальним законом, який визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес, є Закон України від 13 січня 2011 року №2939-VI «Про доступ до публічної інформації» (далі - Закон №2939-VI).

Відповідно до статті 1 Закону №2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

Право на доступ до публічної інформації гарантується обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом (пункт 1 частини першої статті 3 Закону №2939-VI).

Відповідно до частини другої статті 5 Закону України №2939-VI доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію.

Як передбачено пунктом 2 частини першої, пунктом 1 частини третьої статті 10 Закону №2939-VI, кожна особа має право, зокрема, доступу до інформації про неї, яка збирається та зберігається. Розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов`язані надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених законом.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 12 Закону №2939-VI суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень. У той же час відповідно до пункту 1 частини першої статті 13 Закону №2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються, зокрема, суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.

За приписами частин першої-четвертої статті 19 Закону №2939-VI запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.

Відповідно до пунктів 4, 16 Положення про Державний архів Волинської області, затвердженого розпорядженням Волинської обласної державної адміністрації від 09 квітня 2019 року №202, Держархів області є структурним підрозділом облдержадміністрації. Держархів області є юридичною особою публічного права.

Відносини у сфері архівної справи регулюється Законом України від 24 грудня 1993 року №3814-XII «Про Національний архівний фонд та архівні установи» (далі Закон №3814-XII), який є спеціальним у цій сфері, а тому положення Закону №2939-VI не поширюються на запити щодо доступу до інформації у таких відносинах.

Як встановлено статтею 18 Закону №3814-XII, архівні установи у порядку, визначеному законодавством, надають документи Національного архівного фонду для користування фізичним та юридичним особам, створюють для цього відповідний довідковий апарат; видають архівні довідки, копії документів та іншим шляхом задовольняють запити фізичних і юридичних осіб; повідомляють про документи, в яких містяться відомості, що можуть бути використані державними органами і органами місцевого самоврядування та іншими заінтересованими сторонами; публікують, експонують та в іншій формі популяризують архівні документи, а також виконують інші функції, спрямовані на ефективне використання відомостей, що містяться в документах Національного архівного фонду.

Основні вимоги до виконання соціально-правових запитів юридичних та фізичних осіб, інших видів запитів, визначених підпунктом 4.2 пункту 4 розділу VI Правил роботи архівних установ України, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08 квітня 2013 року №656/5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 квітня 2013 року за №584/23116, на підставі архівних документів та оформлення архівних довідок, копій або витягів з документів установлює Порядок виконання архівними установами запитів юридичних та фізичних осіб на підставі архівних документів та оформлення архівних довідок (копій, витягів) (Порядок №295/5).

Відповідно до пункту 4 розділу І Порядку №295/5 надання документної інформації за запитами юридичних та фізичних осіб здійснюється шляхом складання і надсилання документів, види яких визначено підпунктом 4.3 пункту 4 розділу VI Правил роботи архівних установ України, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08 квітня 2013 року №656/5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 квітня 2013 року за №584/23116.

Оскаржуючи дії відповідача, ОСОБА_1 покликається на відмову у листі від 25 липня 2022 року №236/01.30 надати йому копію повного тексту рішення Квасівської сільської ради народних депутатів Горохівського району від 06 лютого 1995 року №2.3 на запит, поданий позивачем у липні 2022 року до Державного архіву Волинської області щодо надання інформації та документів, що містять публічну інформацію, а саме рішення Квасівської сільської ради народних депутатів Горохівського району від 06 лютого 1995 року №2.3 «Про передачу земельних ділянок у власність» та повний текст рішення сесії Квасівської сільської ради народних депутатів від 30 травня 1995 року №3.3.

Аналізуючи доводи сторін у заявах по суті справи, суд виходить з того, що доказів звернення ОСОБА_1 до Державного архіву Волинської області щодо надання повного тексту рішення Квасівської сільської ради народних депутатів Горохівського району від 06 лютого 1995 року №2.3 матеріали справи не містять, як і не містять будь-якої відмови відповідача у наданні позивачу вказаної інформації.

Заява (без дати), яку ОСОБА_1 долучив до позовної заяви (а.с.11), не є належним доказом звернення до Державного архіву Волинської області, оскільки відсутні докази подання цього звернення до відповідача, а з листа Державного архіву Волинської області від 25 липня 2022 року №236/01.30 слідує, що ним була надана відповідь адвокату Стасюку О.В. на адвокатський запит останнього від 20 липня 2022 року, що був поданий в інтересах ОСОБА_2 у зв`язку із наданням правничої допомоги на підставі договору від 19 квітня 2022 року. Повноваження адвоката Стасюка О.В. підтверджуються ордером серії АС №1037621 на надання правничої допомоги ОСОБА_2 (а.с.28).

Наявність у позивача нотаріально посвідченої довіреності від 29 вересня 2021 року, виданої на представництво інтересів ОСОБА_2 (а.с.41-42), не свідчить про наявність правовідносин між ним та Державним архівом Волинської області.

У свою чергу звернення адвоката Стасюка О.В. в інтересах ОСОБА_2 із адвокатським запитом від 20 липня 2022 року, на який відповідачем надано відповідь листом області від 25 липня 2022 року №236/01.30, зумовлене реалізацією повноважень адвоката відповідно до Закону України від 05 липня 2012 року №5076-VI «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» (далі Закон №5076-VI).

Відносини щодо внесення і розгляду адвокатського запиту врегульовано статтею 24 Закону №5076-VI, за змістом якої адвокатський запит - письмове звернення адвоката до органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, громадських об`єднань про надання інформації, копій документів, необхідних адвокату для надання правової допомоги клієнту.

Цією статтею Закону №5076-VI детально регламентовано перелік адресатів, до яких може бути направлено адвокатський запит, вимоги до такого запиту, питання строків розгляду адвокатських запитів та порядку відшкодування витрат.

Закон №5076-VI передбачає, що адвокатський запит можуть направляти тільки адвокати. Адвокатські запити можуть стосуватися як надання публічної, так і будь-якої іншої інформації, необхідної адвокатові для надання правової допомоги клієнтові.

У зв`язку із зверненням з адвокатським запитом на правовідносини між адвокатом та Державним архівом Волинської області поширюються положення Закону №5076-VI. Тож надання адвокату Державним архівом Волинської області інформації (запитуваних документів) листом від 25 липня 2022 року №236/01.30 жодним чином не стосується та не порушує прав позивача ОСОБА_1 на доступ до публічної інформації, незважаючи на наявність у нього довіреності від 29 вересня 2021 року на представництво ОСОБА_2 . Позивач ні особисто, ні як представник ОСОБА_2 не є учасником правовідносин, які регулюються спеціальним законом №5076-VI. Лише адвокат, який звертався із адвокатським запитом у межах здійснення адвокатської діяльності, вправі визначати, чи дотримано вимог закону при наданні інформації (документів) на адвокатський запит та способи реагування у разі невиконання вимог запиту.

Частиною першою статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Таким чином, позивач звертається до адміністративного суду з позовом у разі, якщо він вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб`єкта владних повноважень) порушено його права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносинах. При цьому дійсне (фактичне) порушення відповідачем своїх прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.

Суд зауважує, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.

Порушення прав, свобод чи інтересів особи - це фактичний наслідок протиправного рішення, дії чи бездіяльності конкретної особи (або осіб) щодо неї. Моментом порушення є момент прийняття рішення, вчинення дій чи бездіяльності, які породжують або можуть породити в майбутньому негативні правові наслідки для особи у вигляді виникнення, зміни чи припинення певних правовідносин за її участю. Іншими словами, таке рішення (дії чи бездіяльність) є юридичним фактом, котрий має існувати на момент звернення до суду, передувати йому та підтверджуватися належними доказами.

Тобто, зобов`язанню суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, має передувати встановлення судом порушення діями та/або бездіяльністю цього суб`єкта прав позивача й, відповідно, визнання їх протиправними, натомість відсутність порушеного права оспорюваними бездіяльністю, діями чи рішеннями є підставою для відмови в задоволенні позову.

Суд звертає увагу, що не підлягає судовому захисту похідний інтерес позивача у захисті порушеного права іншої особи (постраждалого), оскільки судовому захисту підлягає саме порушене право останнього.

Таким чином, враховуючи те, що доказів особистого звернення із запитом до Державного архіву Волинської області позивач ОСОБА_1 не надав, а лист-відповідь відповідача від 25 липня 2022 року №236/01.30 була надана на адвокатський запит адвоката Стасюка О.В. в інтересах ОСОБА_2 , тобто, іншої особи (не сторони у справі), тому права позивача у цій ситуації не були порушені, а отже взаємопов`язані позовні вимоги про визнання протиправними дій відповідача в частині ненадання на запит ОСОБА_1 повного тексту рішення Квасівської сільської ради народних депутатів Горохівського району від 06 лютого 1995 року №2.3 та зобов`язання надати повний текст зазначеного рішення задоволенню не підлягають.

Оскільки в задоволенні позову суд відмовляє, то відсутні підстави для відшкодування позивачу ОСОБА_1 судових витрат.

Керуючись статтями 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Державного архіву Волинської області (43024, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Ветеранів, 21, ідентифікаційний код юридичної особи 03494250) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

Дата ухвалення рішення24.03.2023
Оприлюднено29.03.2023
Номер документу109812501
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —140/830/23

Рішення від 24.03.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 24.03.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 10.02.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні