РІШЕННЯ
Іменем України
14 березня 2023 року справа № 927/1023/22 Господарський суд Чернігівської області у складі судді Демидової М.О., за участю секретаря судового засідання Хіловської І.Д., розглянувши матеріали справи за позовом Акціонерного товариства «Державна продовольчо-зернова корпорація України», вул. Саксаганського, 1, м. Київ, 01033, e-mail: docflow@pzcu.gov.ua
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "АВІА-ЛТАВА", вул. Івана Мазепи, буд. 54, кв. 139, м. Чернігів, 14017, e-mail:aviaitava@gmail.com
про стягнення 1066549,01 грн.
Представники сторін у справі:
від позивача: не прибув,
від відповідача: не прибув,
в с т а н о в и в:
Акціонерним товариством «Державна продовольчо-зернова корпорація України» подано позов до Товариства з обмеженою відповідальністю «АВІА-ЛТАВА» про стягнення 715881 грн.24 коп. основного боргу, 100808 грн. 81 коп. пені, 9333 грн. 08 коп. 3% річних, 66681 грн. 85 коп. інфляційних втрат, 21659 грн. 65 коп. штрафу.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору складського зберігання зерна №63-ЗБ/ПЗ/2021 від 13.10.2021.
Ухвалою суду від 23.11.2022 відкрито провадження у справі № 927/1023/22 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 27.12.2022, 12:00. Встановлено відповідачv строк у п`ятнадцять днів з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позов; запропоновано позивачу у строк до п`яти днів з дня отримання відзиву подати до суду відповідь на відзив; повідомлено сторони, що подання ними до суду додаткових письмових доказів, висновків експертів, клопотань, заяв, пояснень, може бути здійснене у строк до 26.12.2022.
Ухвалою суду від 16.12.2022 задоволено клопотання позивача про проведення підготовчого засідання, призначеного на 27.12.2022, 12:00, за участю представника позивача Ільчук О.С. в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів у системі відеоконференцзв`язку "EasyCon".
27.12.2022 у підготовчому засіданні судом постановлено протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 24.01.2023. 12:00.
Ухвалою суду від 19.01.2022 задоволено заяву позивача про проведення підготовчого засідання 24.01.2023, 12:00, за участю представника позивача Ільчук О. С. в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів у системі відеоконференцзв`язку "EasyCon".
23.01.2023 від позивача на електронну адресу суду надійшла заява про збільшення розміру позовних вимог, яка судом прийнята до розгляду. АТ «Державна продовольчо-зернова корпорація України» зазначає про те, що з моменту подання позову утворилася заборгованість за послуги зі зберігання кукурудзи 3 кл. за період жовтень - грудень 2022 року, яку відповідач не сплатив, а тому станом на 16.01.2023 заборгованість відповідача перед позивачем склала 739398,10 грн. Позивач відповідно до умов договору направляв рахунки та акти приймання-передачі наданих послуг № 249 від 31.10.2022, № 296 від 30.11.2022, № 351 від 31.12.2022, але відповідач акти не підписав, вмотивованої відмови не надав, послуги не оплатив, а тому за умовами укладеного сторонами договору акти вважаються підписаними, послуги - наданими та прийнятими. Крім зазначеного, позивач просить стягнути інфляційні нарахування в сумі 94051,96 грн. за період прострочення з 11.11.2021 до 17.01.2023, 3% річних в сумі 13363,22 грн. за період з 11.11.2021 до 17.01.2023, пеню в сумі 167977,87 грн. за період з 11.11.2021 до 17.01.2023, та штраф в сумі 51757,86 грн.
24.01.2023 від відповідача на електронну адресу суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, у якому ТОВ «Авіа-Лтава» зазначає, що відповідачеві не було відомо про наявність даного судового спору, а стало відомо про це лише після моніторингу працівниками Єдиного державного реєстрі судових рішень. Відповідач зазначає, що не отримував жодних поштових повідомлень ані рекомендованим листом, ані електронною поштою, у зв`язку з чим просить відкласти розгляд справи.
У підготовчому засіданні 24.01.2023 суд відмовив у задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи за необґрунтованістю, оскільки відповідач про судові засідання повідомлявся за належною адресою електронної пошти та знав про судове засідання 23.01.2023.
У підготовчому засіданні 24.01.2023 судом постановлено протокольну ухвалу про оголошення перерви у підготовчому засіданні на 14.02.2023 13:10.
У підготовчому засіданні 14.02.2023 суд протокольно закрив підготовче провадження у справі № 927/1023/22 та призначив справу до судового розгляду по суті на 14.03.2023, 11:20.
У судове засідання 14.03.2023 представники сторін у судове засідання не прибули, на зв`язок не вийшли.
Відповідач не скористався правом на подання відзиву на позов в установлений судом строк, проти заявлених вимог не заперечив.
За частиною 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України в разі ненадання відповідачем відзиву в установлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Частиною 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що неявка в судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи в разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки (п.2 частини 3 статті 202 Господарського процесуального кодексу України).
Враховуючи, що відповідач належним чином повідомлявся про дату, час та місце судового розгляду спору, однак явку повноважного представника до суду не забезпечив (без пояснення причин), правом на подання відзиву на позов в установлений судом строк не скористався, враховуючи зміст частини 9 статті 165, частини 2 статті 178, частини 1 статті 202 ГПК України, суд вважає за можливе вирішити наявний спір за відсутності його повноважного представника, явка якого судом обов`язковою не визнавалась, оскільки його неприбуття до суду не перешкоджає розгляду справи по суті за наявними матеріалами.
Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подачі доказів в обґрунтування своїх позицій у справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом в межах наданих йому повноважень сторонам створені усі належні умови для надання доказів.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив такі фактичні обставини.
13.10.2021 між Акціонерним товариством «Державна продовольчо-зернова корпорація України» в особі директора філії АТ «ДПЗКУ» «Кобеляцький комбінат хлібопродуктів» (Зерновий склад) та Товариством з обмеженою відповідальністю «АВІА-ЛТАВА» (Поклажодавець) укладено договір складського зберігання зерна №63-ЗБ/ПЗ/2021 (далі - Договір), за умовами якого Поклажодавець зобов`язується передати зерно, а Зерновий склад зобов`язаний прийняти його на умовах, визначених Договором, і в установлений строк повернути його Поклажодавцеві або особі, зазначеній ним, як одержувач, у стані, передбаченому договором та законодавством. Зерно згідно з Договором - плоди зернових, зернобобових, насіння олійних культур, які використовуються для харчових, насіннєвих, кормових та технічних цілей (п.1.1-1-2 Договору).
Кількість зерна, що передається на зберігання, його якісні показники та інші характеристики зазначаються у складських документах, що видаються зерновим складом поклажодавцю відповідно до умов Договору (п.1.3 Договору).
Відповідно до п.1.4 Договору при виконанні умов Договору Сторони керуються Положенням про ведення обліку й оформлення операцій із зерном і продуктами його переробки філіями та Структурними підрозділами ПАТ «Державна продовольчо-зернова корпорація України» (надалі по тексту - Положення), затверджене наказом ПАТ «ДПЗКУ» від 22.06.2017 №136, яке розміщене на сайті www.pzcu.gov.ua.
Згідно з п.4.1 Договору Поклажодавець здійснює доставку зерна на Зерновий склад за власний рахунок, власними силами, згідно з пунктами 2.7-2.11 розділу II Положення.
Відповідно до п. 4.7 Договору реєстри складаються у двох примірниках. Зерновий склад на підставі реєстру форми № ЗХС-3, № ЗХС-4 одночасно з прийняттям зерна на зберігання оформлює складську квитанцію на зерно, а складське свідоцтво - не пізніше наступного робочого дня.
Згідно з пунктами 10.1-10.7 Договору послуги Зернового Складу по відвантаженню/переоформленню надаються виключно за умови 100% попередньої їх оплати та оплати всіх попередньо наданих послуг, у тому числі, послуг зі зберігання. Розрахунки за надані послуги здійснюються в безготівковій формі, в національній валюті України - гривні, з урахуванням податку на додану вартість. Тарифи на послуги Зернового складу вказані у Додатку № 1 до Договору і є складовою та невід`ємною частиною Договору. Поклажодавець сплачує вартість послуг Зернового складу з приймання, очищення, знезараження, сушіння, зерна з моменту видачі складського документа на таке зерно, а також сплачує вартість послуг Зернового складу зі зберігання зерна щомісячно до 10 (десятого) числа місяця, наступного за місяцем, в якому були надані послуги. Оплата здійснюється з розрахунку залікової ваги зерна. У випадку, якщо фактична вага Зерна внаслідок проведення доробки чи природного убутку відрізняється від залікової, що підтверджується відповідним актом-розрахунком, наданим Поклажодавцю, оплата за зберігання з моменту підписання такого акта здійснюється з розрахунку фактичної ваги зерна, вказаної у такому акті. Зерновий склад може виставляти рахунки на оплату наданих послуг. Відсутність рахунку Зернового складу на дату оплати, визначену згідно Договору, не звільняє Поклажодавця від обов`язків з оплати вартості послуг Зернового складу. Послуги Зернового складу з переоформлення зерна повинні бути оплачені Поклажодавцем до моменту такого переоформлення. Сторони укладають і підписують Акт приймання-передачі наданих послуг до 10 (десятого) числа місяця, наступного за місяцем в якому були надані послуги. У випадку не підписання Поклажодавцем Акта приймання-передачі наданих послуг та ненадання мотивованої відмови від його підписання протягом 5 (п`яти) робочих днів з моменту його отримання, Акт приймання-передачі наданих послуг вважається підписаним, а послуги зазначені в Акті - прийнятими без зауважень поклажодавцем та підлягають оплаті в повному обсязі.
За умовами п. 13.1 Договору строк зберігання зерна - до подання Поклажодавцем вимоги про його повернення, але у будь-якому випадку, повернення зерна всіх зернових, олійних (крім насіння ріпаку) та зернобобових культур Поклажодавцю відбувається не пізніше « 31» травня 2022 року (граничний строк зберігання).
Договір набирає чинності з моменту укладення і діє до 31.05.2022 року, а в частині розрахунків - до повного виконання. (п. 17.1 Договору).
В Додатку №1 до Договору складського зберігання зерна № 63-ЗБ/ПЗ/2021 від 13.10.2021 сторони погодили тарифи на послуги зернового складу (а.с.33).
Сторонами Договору складського зберігання зерна № 63-ЗБ/ПЗ/2021 укладено Додаткові угоди №1 від 13.10.2021 та №2 від 29.10.2021.
За умовами Додаткової угоди №2 сторони дійшли згоди викласти в новій редакції Додаток №1 «Тарифи на послуги зернового складу» до договору складського зберігання зерна № 63-3Б/ПЗ/2021 від 13.10.2021, тарифи набирають чинності з 29.10.2021.
На виконання умов Договору № 63-ЗБ/ПЗ/2021 від 13.10.2021 відповідач передав на зберігання зернового складу зерно кукурудзи загальною вагою 2144120 кг та насіння соняшника загальною вагою 44970 кг, що підтверджується складськими квитанціями на прийняте зерно:
Реєстр складських квитанцій, прийнятої на зберігання кукурудзи 3 клас
№ п/пкількість зерна, кг№ складської квитанціїдатанадходження1101 086серія БА 575207№21916.10.2021ТТН 729003 ТТН 729004 ТТН 729005 ТТН 729006213 862серія БА 575203 №21516.10.2021ТТН 729012322 622серія БА 575206 №21816.10.2021ТТН 729012422 522серія БА 575205 №21716.10.2021ТТН 729002593 686серія БА 575208 №22017.10.2021ТТН 729007 ТТН 729008 ТТН 729009 ТТН 729011683 265серія БА 575218 №23018.10.2021ТТН 729021 ТТН 729022 ТТН 729015725 482серія БА 575212 №22418.10.2021ТТН 729013821 822серія БА 575217 №22918.10.2021ТТН 729023925322 серія БА 575216 №228"13.18.2021ТТН 729054106262серія БА 575223 №23519.10.2021ТТН 729056114782серія БА 575224 №23619.10.2021ТТН 7290551221 902серія БА 575222 №23419.10.2021ТТН 7290161333 982серія БА 575230 №24220.10.2021ТТН 72901414207 117серія БА 575351 №36301.12.2021Приймання по переоформленню від ФГ «Петрович + Агро» акт приймання передачі при переоформленні від 01.12.2021 №3415326 349серія БА 575354 №36603.12.2021Приймання по переоформленню від ФГ «Урожай С» Акт приймання передачі при переоформленні від 03.12.2021 № 37
16109 266серія БА 575361 №37308.12.2021Приймання по переоформленню від ФГ Новатор- АГРО акт приймання передачі при переоформленні від 08.12.2021 №4617723 653серія БА 575367 №37917.12.2021Приймання по переоформленню від СК «Радянський» акт приймання передачі при переоформленні від 17.12.2021 №501873 325серія БА 575378№39004.02.2022ТТН 015 ТТН 016 ТТН 0171924 942серія БА 575377№38904.02.2022ТТН 0142048 443серія БА 575380№39207.02.2022ТТН 022 ТТН 02421154 428серія БА 575379 №39107.02.2022ТТН 023 ТТН 025 ТТН 18 ТТН 19 ТТН 20 ТТН 21Загальна кількість прийнятої на зберігання кукурудзи 2 144 120 кг
Реєстрскладських квитанцій відпуску (видатків) прийнятої на зберігання кукурудзи 3 клас
№ п/пкількість зерна, кг№ складської квитанціїдатавидатки1300 000серія БА 575239№25125.10.2021переоформлення ТОВ «Капітал Рітейл» акт приймання передачі при переоформленні від 25.10.2021 № 132132 418серія БА 575289 №30105.11.2021переоформлення ТОВ «Корсіка НВ» акт приймання передачі при переоформленні від" 05.11.2021 № 173485 086серія БА 575355 №36703.12.2021переоформлення ТОВ «Корсіка НВ» акт приймання передачі при переоформленні від 03.12.2021 №384109 266серія БА 575364 №37608.12.2021переоформлення ТОВ «Корсіка НВ» наказ про відпуск зерна від 08.12.2021 №465723 653серія БА 575368 №38022.12.2021переоформлення ТОВ «Корсіка НВ» акт приймання передачі при переоформленні від 22.12.2021 №51
641 23905.11.2022 Списання за актом-розрахунком від 05.11.2022 №4372 940 5 880відходи 3 категорії848 380 202 520видаток по відвантаженню921 842усушказагальна кількість відпуску кукурудзи 2 073 224 кг
Реєстр складських квитанцій прийнятого на зберігання насіння соняшника
№ кількість, кг № складської квитанції п/п дата115 400серія БА 575356 №36807.12.2021223 660серія БА 575357 №36907.12.202134 160серія БА 575358 №37007.12.202141 750серія БА 575359 №37107.12.2021загальна кількість прийнятої на зберігання насіння соняшника 44 970 кг
Зерновим складом відповідно до умов договору забезпечено надання послуг зі зберігання, сушіння, очищення, приймання зерна кукурудзи та насіння соняшника, що підтверджується відповідними рахунками та актами наданих послуг.
Станом на 30.09.2022 залишки зернових культур, що перебували на відповідальному зберіганні філії АТ «ДПЗКУ» «Кобеляцький комбінат хлібопродуктів», становили: кукурудзи 3 класу кормові потреби 2021 року - 70 896 кг (2 144 120 кг -2 073 224 кг); насіння соняшника - 44 970 кг.
На виконання умов Договору Зерновий склад надав Поклажодавцю рахунки та Акти надання послуг на загальну суму 815 881,24 грн (вісімсот п`ятнадцять тисяч вісімсот вісімдесят одну гривню двадцять чотири копійки), але акти наданих послуг Поклажодавець підписав частково, а саме: від 25.10.2021 № 134, від 05.11.2021 № 182, від 03.12.2021 № 248, від 08.12.2021 № 260 та від 22.12.2021 №264 на загальну суму 409 423,56 грн. Інші акти наданих послуг: № 75 від 28.02.2022, № 80 від 31.03.2022, № 96 від 30.04.2022, № 122 від 31.05.2022, № 148 від 30.06.2022, № 172 від 31.07.2022, № 209 від 31.08.2022, № 233 від 30.09.2022, № 249 від 31.10.2022, № 296 від 30.11.2022 та № 344 від 31.12.2022 - Поклажодавець не підписав, мотивованої відмови від їх підписання не надав.
Станом на 05.11.2021 сторонами підписано Акт звірки взаєморозрахунків, у якому зазначено, що заборгованість відповідача на дату підписання зазначеного акта складала 385 536,26 грн.
Позивачем повторно 27.10.2022 направлено відповідачу рахунки та акти наданих послуг від 28.02.2022 №75, від 31.03.2022 №80, від 30.04.2022 №96 від 31.05.2022 №122, від 30.06.2022 №148, від 31.07.2022 №172, від 31.08.2022 №209, від 30.09.2022 №233.
Рахунок на оплату послуг№ 244 від 31.10.2022, акт здачі-приймання виконаних робіт від 31.10.2022 № 249 та рахунок на оплату № 297 від 30.11.2022, а також акт здачі-приймання виконаних робіт №296 від 30.11.2022, акт звірки взаєморозрахунків станом на 06.12.2022 були направлені відповідачеві 19.12.2022.
Рахунок на оплату послуг № 351 від 31.12.2022 та акт здачі-приймання виконаних робіт №344 від 31.12.2022 були направлені відповідачеві 05.01.2023.
Відповідач зазначені вище акти наданих послуг не підписав, мотивованої відмови від їх підписання не надав.
Згідно із положеннями п. 10.7 Договору, акти наданих послуг від 28.02.2022 №75, від 31.03.2022 №80, від 30.04.2022 №96 від 31.05.2022 №122, від 30.06.2022 №148, від 31.07.2022 №172, від 31.08.2022 №209, від 30.09.2022 №233 вважаються підписаними сторонами, а послуги надані та прийняті Поклажодавцем в повному обсязі.
10.12.2021 відповідач здійснив часткову оплату за надані послуги у розмірі 100 000,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 10.12.2021 №59814087.
Згідно з Актами здачі-приймання наданих послуг станом на 10.10.2022 позивачем відповідачеві надано послуги на суму 715 881,24 грн. за такими актами:
Акт здачі-приймання наданих послуг від 25.10.2021 № 134385 488,26Акт здачі-приймання наданих послуг від 05.11.2021 № 18248,00Акт здачі-приймання наданих послуг від 03.12.2021 № 2488499,65Акт здачі-приймання наданих послуг від 08.12.2021 № 2607938,89Акт здачі-приймання наданих послуг від 22.12.2021 № 2487448,76Акт здачі-приймання наданих послуг від 28.02.2022 № 75365 846,03Акт здачі-приймання наданих послуг від 31.03.2022 № 804509,85Акт здачі-приймання наданих послуг від 30.04.2022 № 964345,51Акт здачі-приймання наданих послуг від 31.05.2022 № 1224490,35Акт здачі-приймання наданих послуг від 30.06.2022 № 1484345,51Акт здачі-приймання наданих послуг від 31.07.2022 № 1727327,73Акт здачі-приймання наданих послуг від 31.08.2022 № 2097924,16Акт здачі-приймання наданих послуг від 30.09.2022 № 2337668,54Акт здачі-приймання наданих послуг від 31.10.2022 № 2497924,16Акт здачі-приймання наданих послуг від 30.11.2022 № 2967668,54Акт здачі-приймання наданих послуг від 31.12.2022 № 3447924,16 839398,10
За доводами позивача заборгованість вартості послуг згідно з зазначеними вище Актами здачі-приймання наданих послуг з урахуванням часткової оплати відповідачем в сумі 100000 грн. становить 739398,10 грн.
Позивач звертався до відповідача з листами та претензіями з вимогою сплатити заборгованість: претензія від 08.11.2021 № 1052; претензія від 15.11.2021 №1106; претензія від 22.11.2021 № 1150; претензія від 29.11.2021 №1189; претензія від 06.12.2021 № 1231; претензія від 13.12.2021 №1302; претензія від 21.12.2021 № 1349; претензія від 28.12.2021 № 1392; претензія від 10.01.2022 № 10; претензія від 17.01.2022 №72; претензія від 24.01.2022 № 130; претензія від 31.01.2022 № 171; претензія від 07.02.2022 № 205; претензія від 14.02.2022 № 231; претензія від 21.02.2022 № 257; претензія від 17.05.2022 № 393; лист від 27.06.2022 № 130-12-19/1639; лист від 13.07.2022 №567, які відповідачем залишені без відповіді та задоволення.
Доказів пред`явлення відповідачем вимоги про повернення зерна поклажодавцю чи іншій повноважній особі суду не надано. Крім того, сторонами не надано суду доказів того, що позивачем було передано отримане на зберігання майно відповідачу чи іншим повноваженим особам.
Як зазначає позивач, відповідач свої зобов`язання щодо оплати у повному обсязі не виконав, що стало підставою для звернення з відповідним позовом до суду.
Відповідно до п. 13.2 Договору заявлено про стягнення з відповідача пеню в сумі 167977,87 грн. за період з 11.11.2021 до 17.01.2023 та штраф у сумі 51757,86 грн.
На підставі ст. 625 Цивільного кодексу України позивачем нараховано та заявлено до стягнення з відповідача 3% річних в сумі 13363,22 грн. за період з 11.11.2021 до 17.01.2023 та інфляційні втрати в сумі 94051,96 грн. за період з 11.11.2021 до 17.01.2023, що позивач обґрунтовує наявними у матеріалах справи розрахунками.
Відповідач відзив на позов не надав.
Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог та необхідність часткового задоволення позову з таких підстав.
Відповідно до ст. 936 Цивільного кодексу України за договором зберігання одна сторона (зберігач) зобов`язується зберігати річ, яка передана їй другою стороною (поклажодавцем), і повернути її поклажодавцеві у схоронності. Договором зберігання, в якому зберігачем є особа, що здійснює зберігання на засадах підприємницької діяльності (професійний зберігач), може бути встановлений обов`язок зберігача зберігати річ, яка буде передана зберігачеві в майбутньому.
Відповідно до частин 3 та 4 статті 294 Господарського кодексу України зберігання у товарному складі здійснюється за договором складського зберігання. До регулювання відносин, що випливають із зберігання товарів за договором складського зберігання, застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України.
Згідно з ч. 1 ст. 957 Цивільного кодексу України за договором складського зберігання товарний склад зобов`язується за плату зберігати товар, переданий йому поклажодавцем, і повернути цей товар у схоронності.
Відповідно до ч. 1 ст. 961 Цивільного кодексу України, товарний склад на підтвердження прийняття товару видає один із таких складських документів: складську квитанцію; просте складське свідоцтво; подвійне складське свідоцтво.
Згідно із ч.3 ст. 938 Цивільного кодексу України, якщо строк зберігання речі визначений моментом пред`явлення поклажодавцем вимоги про її повернення, зберігач має право зі спливом звичайного за цих обставин строку зберігання вимагати від поклажодавця забрати цю річ в розумний строк.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 27 Закону України "Про зерно та ринок зерна в Україні" зерновий склад зобов`язаний зберігати зерно протягом строку, встановленого у договорі складського зберігання зерна. Якщо строк зберігання зерна договором складського зберігання зерна не встановлений і не може бути визначений виходячи з його умов, зерновий склад зобов`язаний зберігати зерно до подання поклажодавцем вимоги про його повернення.
Відповідно до ч.3 ст. 946 Цивільного кодексу України, якщо поклажодавець після закінчення строку договору зберігання не забрав річ, він зобов`язаний внести плату за весь фактичний час її зберігання.
Аналогічні положення викладені в п.13.1 Договору, а саме: строк зберігання зерна до подання Поклажодавцем вимоги про його повернення, але у будь-якому випадку, повернення зерна всіх зернових, олійних (крім насіння ріпаку) та зернобобових культур Поклажодавцю відбувається не пізніше 31.05.2022 (граничний строк зберігання).
За таких обставин, суд дійшов висновку, що продовження зберігання зерна після закінчення строку, встановленого договором складського зберігання зерна № 63-3Б/ПЗ/2021 від 13.10.2021, за відсутності вимоги поклажодавця про повернення зерна, дає зберігачу право вимагати оплати за весь фактичний час зберігання.
Як встановлено судом, позивачем надані послуги за актами:
Акт здачі-приймання наданих послуг від 25.10.2021 № 134385 488,26Акт здачі-приймання наданих послуг від 05.11.2021 № 18248,00Акт здачі-приймання наданих послуг від 03.12.2021 № 2488499,65Акт здачі-приймання наданих послуг від 08.12.2021 № 2607938,89Акт здачі-приймання наданих послуг від 22.12.2021 № 2487448,76Акт здачі-приймання наданих послуг від 28.02.2022 № 75365 846,03Акт здачі-приймання наданих послуг від 31.03.2022 № 804509,85Акт здачі-приймання наданих послуг від 30.04.2022 № 964345,51Акт здачі-приймання наданих послуг від 31.05.2022 № 1224490,35Акт здачі-приймання наданих послуг від 30.06.2022 № 1484345,51Акт здачі-приймання наданих послуг від 31.07.2022 № 1727327,73Акт здачі-приймання наданих послуг від 31.08.2022 № 2097924,16Акт здачі-приймання наданих послуг від 30.09.2022 № 2337668,54Акт здачі-приймання наданих послуг від 31.10.2022 № 2497924,16Акт здачі-приймання наданих послуг від 30.11.2022 № 2967668,54Акт здачі-приймання наданих послуг від 31.12.2022 № 3447924,16 839398,10 Всього вартість послуг згідно з зазначеними вище Актами здачі-приймання наданих послуг з урахуванням часткової оплати відповідачем в сумі 100000 грн. становить 739398,10 грн.
Відповідно до ч.1 ст.28 Закону України "Про зерно та ринок зерна в Україні" плата за зберігання зерна, строки її внесення встановлюються договором складського зберігання зерна.
Матеріали справи не містять доказів того, що відповідач звертався до позивача із вимогою повернути зерно за Договором. Відповідачем вказане не спростовано.
Позивач неодноразово письмово звертався до відповідача з вимогою погасити заборгованість за Договором , що підтверджено матеріалами справи та про що зазначено вище.
ТОВ "Авіа-ЛТАВА" вимогу щодо оплати послуг не виконало, оплату за зберігання зерна по Договору не здійснило.
Відповідно до ч. 2 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
Згідно зі ст. 193 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Зазначене також кореспондується зі ст.ст. 525, 526 ЦК України, відповідно до яких зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Доказів оплати заборгованості за Договором не надано, так само як немає і доказів повернення зерна зі зберігання, у зв`язку з чим суд дійшов висновку про те, що позивач надавав відповідачу послуги із складського зберігання зерна та відповідач зобов`язаний їх оплатити.
Оскільки відповідач не надав доказів протилежного вказаному позивачем, суд вважає позовні вимоги щодо стягнення боргу у сумі 739398,10 грн. обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
У відповідності до п. 12.3 Договору у випадку прострочення строків оплати послуг Зерновий склад має право нарахувати пеню Поклажодавцеві в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми простроченого платежу за кожен день прострочення, а за прострочення понад 30 днів Поклажодавець додатково сплачує штраф у розмірі семи відсотків від вказаного платежу. До вимог про стягнення пені за несвоєчасну оплату послуг застосовується позовна давність 3 роки.
Позивачем на підставі п.12.3 Договору заявлено про стягнення з відповідача пеню в сумі 167977,87 грн за період з 11.11.2021 до 17.01.2023 та штраф у сумі 51757,86 грн.
Штрафними санкціями у Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання (ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України).
Положеннями ст. 549 Цивільного кодексу України визначено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання.
Відповідно до частини шостої статті 232 Господарського кодексу України нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Наведеною нормою встановлено період часу, за який нараховується пеня і який не повинен перевищувати шести місяців від дня, коли відповідне зобов`язання мало бути виконано; законом або укладеним сторонами договором може бути передбачено більшу або меншу тривалість цього періоду. Його перебіг починається із дня, наступного за останнім днем, у який зобов`язання мало бути виконано, і початок такого перебігу не може бути змінений за згодою сторін.
Установивши розмір, термін і порядок нарахування штрафних санкцій за порушення грошового зобов`язання, законодавець передбачив також і право сторін врегулювати ці відносини у договорі. Тобто сторони мають право визначити у договорі не лише інший строк нарахування штрафних санкцій, який обчислюється роками, місяцями, тижнями, днями або годинами (частина перша статті 252 Цивільного кодексу України), а взагалі врегулювати свої відносини щодо нарахування штрафних санкцій на власний розсуд (частина третя статті 6 Цивільного кодексу України), зокрема можуть пов`язувати період нарахування пені з подією, яка має неминуче настати (фактичний момент оплати).
Перевіривши розрахунок позивача, дослідивши п. 12.3 Договору, суд доходить висновку про часткове задоволення позовної вимоги щодо стягнення з відповідача пені у сумі 30107,67 грн. за період прострочення з 11.11.2021 до 11.05.2022 з урахуванням положень ч.6 ст.232 Господарського кодексу України.
Вимога позивача про стягнення з відповідача штрафу за прострочення строків оплати послуг у розмірі 7 % від платежу в сумі 51757,86 грн. є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання; боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Відповідно до ст. 625 Цивільного кодексу України позивачем нараховано та заявлено до стягнення з відповідача 3 % річних за період прострочення платежу з 11.11.2021 до 17.01.2023 в сумі 13363,22 грн., а також інфляційні нарахування в сумі 94051,96 грн. за період з 11.11.2021 до 17.01.2023.
Наданий позивачем розрахунок вказаних 3% річних та інфляційних нарахувань відповідає фактичним обставинам справи, а тому вимога про стягнення з відповідача 3% річних та інфляційних нарахувань є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Відповідач доводів позивача не спростував, контррозрахунок заявлених до стягнення сум не надав.
Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню.
За правилами ст. 129 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. 129, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "АВІА-ЛТАВА", вул. Івана Мазепи, буд. 54, кв. 139, м. Чернігів, 14017, ідентифікаційний код 34921957) на користь Акціонерного товариства «Державна продовольчо-зернова корпорація України», вул. Саксаганського, 1, м. Київ, 01033, ідентифікаційний код 3724327) 739398,10 грн. основного боргу, 94051,96 грн. інфляційних втрат, 13363,22 грн. три відсотки річних, 30107,67 грн. пені, 51757,86 грн. штрафу та 13390,19 грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
3.У решті позовних вимог відмовити.
В судовому засіданні 14.03.2023 підписано вступну та резолютивну частини рішення.
Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст. 256 Господарського процесуального кодексу України та в порядку, передбаченому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.
З повним текстом рішення можна ознайомитись у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою: http://reyestr.court.gov.ua/.
Повний текст рішення складений та підписаний 27.03.2023 (перший робочий день після відрядження судді).
Суддя М.О. Демидова
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2023 |
Оприлюднено | 30.03.2023 |
Номер документу | 109854284 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань зберігання |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Демидова М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні