Постанова
від 09.03.2023 по справі 747/32/22
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

іменем України

09 березня 2023 року м. Чернігів

Унікальний номер справи № 747/32/22

Головуючий у першій інстанції Косенко Ю. Л.

Апеляційне провадження № 22-ц/4823/98/23

Суд у складі:

головуючого - судді Євстафіїва О.К.,

суддів: Скрипки А.А., Шарапової О.Л.,

за участю секретаря Зеляк Ю.Г.,

позивач: ОСОБА_1 ,

відповідач: Прилуцька районна державна адміністрація Чернігівської області,

треті особи: Прилуцька районна рада Чернігівської області, Талалаївська селищна рада Чернігівської області,

особа, яка подала апеляційну скаргу: Прилуцька районна державна адміністрація Чернігівської області,

на рішення Талалаївського районного суду Чернігівської області від 15 червня 2022 року, дата складання повного його тексту: 20.06.2022, місце ухвалення: смт Талалаївка,

в с т а н о в и в:

У лютому 2022 р. ОСОБА_1 звернулася з позовом до Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області (далі за текстом Прилуцька РДА), в якому, після збільшення позовних вимог (арк. 104-106), просила, стягти з відповідача заборгованість в загальній сумі 111603 грн 00 коп. Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що ОСОБА_1 з 06.07.2005 працювала на посаді завідуючої відділенням соціальної допомоги вдома Талалаївського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Талалаївської районної державної адміністрації (далі за текстом Талалаївський територіальний центр соціального обслуговування). Відповідно до положення про Талалаївський територіальний центр соціального обслуговування, він є бюджетною установою, рішення щодо утворення, ліквідації або реорганізації якої приймає Талалаївська районна державна адміністрація Чернігівської області (далі за текстом Талалаївська РДА). На підставі постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ у Чернігівській області утворено, зокрема, Прилуцький район (з Ічнянської міської, Ладанської селищної, Линовицької селищної, Малодівицької селищної, Парафіївської селищної, Прилуцької міської, Срібнянської селищної, Сухополов`янської сільської, Талалаївської селищної, Яблунівської сільської територіальних громад) і ліквідовано у Чернігівській області Бахмацький, Бобровицький, Борзнянський, Варвинський, Городнянський, Ічнянський, Козелецький, Коропський, Корюківський, Куликівський, Менський, Ніжинський, Новгород-Сіверський, Носівський, Прилуцький, Ріпкинський, Семенівський, Сновський, Сосницький, Срібнянський, Талалаївський і Чернігівський райони. Розпорядженням Талалаївської РДА від 02.12.2020 № 181 вирішено припинити шляхом ліквідації діяльність Талалаївського територіального центру соціального обслуговування та встановити двомісячний строк для пред`явлення вимог кредиторів. 02.12.2020 позивача попереджено про звільнення з роботи. Розпорядженням Чернігівської обласної державної адміністрації № 21 від 14.01.2021 утворено комісію з реорганізації юридичної особи шляхом приєднання Талалаївської РДА до Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області (далі за текстом Прилуцька РДА). 02.02.2021 наказом № 7 голови ліквідаційної комісії ОСОБА_1 звільнено з займаної посади у зв`язку з ліквідацією Талалаївського територіального центру соціального обслуговування, на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України. При звільненні позивачеві нарахована, але не виплачена заробітна плата за період з 01.01.2021 по 02.02.2021 в сумі 7471 грн 20 коп., компенсація за 16 днів невикористаної основної відпустки за період роботи з 06.07.2020 по 02.02.2021 в сумі 4710 грн 72 коп., вихідна допомога в сумі 8709 грн 81 коп., а всього 20891 грн 73 коп., що є порушенням ст. 116 КЗпП України. У зв`язку з цим з відповідача на користь позивача підлягає стягненню вказана заборгованість та середній заробіток за час затримки розрахунку при звільненні в сумі 90761 грн 60 коп.

Оскаржуваним рішенням позов задоволено. Ухвалюючи його, суд виходив з того, що:

- Талалаївський територіальний центр соціального обслуговування до ліквідації був державною установою. Тому незалежно від джерел його фінансування та подальшої зміни головного розпорядника бюджетних коштів, якими мали фінансуватися видатки на заробітну плату працівників центру, відповідальність за його борги, зокрема й по виплаті працівникам заробітної плати та інших виплат, несе держава в особі Прилуцької РДА;

- останньою не надано доказів на підтвердження повного розрахунку з позивачкою при її звільненні 02.02.2021, тому спірна заборгованість та середній заробіток за час затримки розрахунку при звільненні з 03.02.2021 по день ухвалення судового рішення у справі мають бути з неї стягнуті.

В апеляційній скарзі Прилуцька РДА просить скасувати вказане рішення та ухвалити рішення, яким відмовити у задоволенні позову. Доводи скарги зводяться до того, що позов задоволено за рахунок неналежного відповідача. Так:

- Талалаївський територіальний центр соціального обслуговування утримувався за рахунок коштів, які виділялися з районного бюджету на соціальний захист населення та соціальне забезпечення. В той же час Прилуцька РДА фінансується з державного бюджету і в силу ст. 116 Бюджетного Кодексу України вона не має права фінансувати видатки на утримання бюджетних установ, що фінансувалися з місцевого бюджету та з 01.01.2021 фінансуються з бюджетів новоутворених територіальних громад;

- відповідно до підп. 3 п. 6-2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» районна рада, яка представляє інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району, якщо інше не передбачено цим Законом. Залишок коштів на котловому рахунку Талалаївського районного бюджету, з якого фінансувався Талалаївський територіальний центр соціального обслуговування, станом на 01.01.2021 склав 3477,5 тис. грн, який перераховано на рахунок Прилуцької районної ради;

- відповідальність, передбачена ст. 117 КЗпП України за несвоєчасний розрахунок з позивачем, покладається на директора Талалаївського територіального центру соціального обслуговування;

- надана суду довідка про заборгованість позивачеві по оплаті праці, що видана вищевказаним Центром, є недопустимим доказом як така, що видана цією установою після її ліквідації.

Ухвалами апеляційного суду, постановленими без видалення до нарадчої кімнати, від 31.10.2022 та від 09.02.2023 відповідно до участі у справі як третіх осіб залучено Прилуцьку районну раду і Талалаївську селищну раду (арк. 209, 275).

У наданому апеляційному суду відзиві на позовну заяву Прилуцька районна рада зазначає, що виходячи з чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, ОСОБА_1 пред`явлено позов до неналежного відповідача та що належним відповідачем у справі є Талалаївська селищна рада.

Сенс пояснень Талалаївської селищної ради апеляційному суду зводиться до того, що вона не є учасником спірних правовідносин.

У судовому засіданні, що проводилося з усіма учасниками справи у режимі відеоконференції, представник Прилуцької РДА юрисконсульт Сумцова К.М. підтримала апеляційну скаргу, ОСОБА_1 та її представник адвокат Нечай В.І. просили її відхилити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, дослідивши її матеріали та обговоривши доводи апеляційної скарги, суд вважає, що вона підлягає задоволенню.

У справі встановлено таке.

Талалаївський територіальний центр соціального обслуговування, код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 31479921, був державною організацією, засновником якого була Талалаївська РДА. Місцевий орган виконавчої влади, до сфери управління якого він належав, було Управління праці та соціального захисту населення Талалаївської РДА. Це підтверджено витягом зі згаданого Реєстру (арк. 19-22).

Відповідно до положення про Талалаївський територіальний центр соціального обслуговування, затвердженого розпорядженням голови Талалаївської РДА від 17.06.2016 № 209:

- він був бюджетною установою, рішення щодо утворення, ліквідації або реорганізації якої приймала Талалаївська РДА (п. 1); кошторис, штатний розпис Центру затверджував місцевий орган виконавчої влади Талалаївська РДА (п. 6);

- Центр утримувався за рахунок коштів, які відповідно до Бюджетного кодексу України виділялися з районного бюджету на соціальний захист населення та соціальне забезпечення, інших надходжень, у тому числі від діяльності його структурних підрозділів, від надання платних соціальних послуг, а також благодійних коштів громадян, підприємств, установ та організацій (п. 12);

- Центр був юридичною особою, мав самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби України, печатку зі своїм найменуванням, штампи та бланки (п. 17).

З 06.07.2005 позивач працювала у Талалаївському територіальному центрі соціального обслуговування, в тому числі з 02.01.2018 - завідувачем відділення соціальної допомоги вдома, що підтверджується копією її трудової книжки (арк. 8-10), копіями наказу директора цього Центру від 06.07.2005 № 37 про прийняття останньої на роботу (арк. 16) та від 02.01.2018 № 01 про її переведення (арк. 17).

Розпорядженням Талалаївської РДА від 02.02.2020 № 181 (його копія на арк. 15) відповідно до ст. 104, 105, 110, 111, 112 ЦК України, ст. 5, 6, 11 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ст. 15, 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад», постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів», розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 730-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій деяких громад Чернігівської області», Положення про Талалаївський територіальний центр соціального обслуговування, затвердженого розпорядженням голови Талалаївської РДА, та у зв`язку з утворенням обласної територіальної громади на території Талалаївського району, з метою усунення дублювання функцій надання соціальних послуг зобов`язано припинити шляхом ліквідації діяльність Талалаївського територіального центру соціального обслуговування (код 31479921) (п. 1); встановити двомісячний строк для пред`явлення вимог кредиторів, які задовольняються в порядку черговості, з моменту публікації повідомлення про припинення цієї юридичної особи (п. 2).

02.12.2020 ОСОБА_1 попереджено про наступне звільнення з посади на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП України, яке відбудеться 02.02.2021 (копія попередження арк. 11).

Відповідно до копій табелів обліку робочого часу, позивачем відпрацьовано: у грудні 2020 р. 22 робочих дні, у січні 2021 р. 19 робочих днів (арк. 107-110).

Наказом Талалаївського територіального центру соціального обслуговування від 02.02.2021 № 7 ОСОБА_1 звільнено з посади завідувача відділення соціальної допомоги вдома 02.02.2021 у зв`язку з його ліквідацією, за п. 1 ст. 40 КЗпП України, та наказано виплатити їй компенсацію за 16 календарних днів невикористаної основної щорічної відпустки за період з 06.07.2020 по 02.02.2021 та середньомісячну вихідну допомогу (копія наказу арк. 18).

Відповідно до архівної довідки, виданої Трудовим архівом Талалаївської селищної ради від 08.06.2022 № 07-03/389, в архівному фонді № 97 Талалаївський центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг), у особових картках працівників по нарахуванню заробітної плати за 2020-2021 рр. є такі відомості про заробітну плату ОСОБА_1 : за грудень 2020 р. 8033 грн 90 коп., за січень 2021 р. 6792 грн 00 коп. (арк. 111).

Аналізуючи правові норми, що регулюють спірні правовідносини, і надані докази суд доходить таких висновків.

Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» у Чернігівській області:

- утворено Прилуцький район (з адміністративним центром у місті Прилуки) у складі територій Варвинської селищної, Ічнянської міської, Ладанської селищної, Линовицької селищної, Малодівицької селищної, Парафіївської селищної, Прилуцької міської, Срібнянської селищної, Сухополов`янської сільської, Талалаївської селищної, Яблунівської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України (п. 1.25);

- ліквідовано: Бахмацький, Бобровицький, Борзнянський, Варвинський, Городнянський, Ічнянський, Козелецький, Коропський, Корюківський, Куликівський, Менський, Ніжинський, Новгород-Сіверський, Носівський, Прилуцький, Ріпкинський, Семенівський, Сновський, Сосницький, Срібнянський, Талалаївський, Чернігівський райони (п. 3.25).

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» реорганізовано районні державні адміністрації районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів», шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1, відповідно до якого Варвинська, Ічнянська, Срібнянська та Талалаївська райдержадміністрації реорганізуються шляхом приєднання до Прилуцької РДА.

Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій» від 17.11.2020 № 1009-ІХ, який набрав чинності 06.12.2020, доповнено розділ V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», зокрема:

1) пунктом 6-2 в якому зазначено, що:

- районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району, якщо інше не передбачено цим Законом (підп. 3. Суд констатує, що інше в контексті спору між сторонами цим Законом не передбачено);

- до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України припинення повноважень районних рад, а також припинення районних рад як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень: бюджети ліквідованих районів виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених цим підпунктом; до закінчення періоду окремого виконання бюджетів функції головних розпорядників, розпорядників бюджетних коштів районних бюджетів продовжують здійснювати відповідні установи в особі їх керівників; залишки коштів (у тому числі боргові зобов`язання), що утворилися на кінець бюджетного періоду на рахунках районних бюджетів ліквідованих районів, перераховуються одночасно до районного бюджету новоутвореного району, бюджету територіальної громади з урахуванням цільового призначення таких коштів, особливостей розподілу нерухомого майна на підставі платіжних доручень, за підписом голови районної ради новоутвореного району або голови комісії з реорганізації районної ради, що припиняється, або керівника місцевого фінансового органу, утвореного до утворення та ліквідації районів (підп. 15);

2) доповнено пункт 10 абзацом такого змісту: правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 01.07.2021, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» від 15.12.2020 № 1081-ІХ, який набрав чинності з 01.01.2021, внесено зміни до Бюджетного кодексу України включенням до його розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» пункту 39, відповідно до якого районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного цим Кодексом. З 01.01.2021 видатки на функціонування зазначених установ і закладів плануються та здійснюються з бюджетів таких територіальних громад.

Прилуцькою районною радою не спростовано твердження відповідача про те, що на її рахунок перераховано залишок коштів на котловому рахунку Талалаївського районного бюджету в сумі 3477,5 тис. грн (станом на 01.01.2021), з якого фінансувався Талалаївський територіальний центр соціального обслуговування. Виходячи з цього і з того, що Талалаївський територіальний центр соціального обслуговування утримувався за рахунок коштів районного бюджету, а також з приписів наведених у мотивувальній частині цієї постанови норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, апеляційний суд доходить висновку, що належним відповідачем по позовних вимогах ОСОБА_1 є не Прилуцька РДА, а Прилуцька районна рада.

Твердження позовної сторони і висновок суду І інстанції про те, що належним відповідачем у справі є Прилуцька РДА, суперечать вищенаведеним висновкам і п. 24 ч. 1 ст. 116 Бюджетного кодексу України.

Оскаржуване рішення ухвалене за неповноти з`ясування обставин, що мають значення для справи, що призвело до неправильного її вирішення. Отже воно підлягає скасуванню з ухваленням рішення про відмову у задоволенні позову.

В порядку ч. 13 ст. 141 ЦПК України з державного бюджету на користь Прилуцької РДА належить стягти 1488 грн 60 коп. на повернення судового збору, сплаченого за подання апеляційної скарги.

Враховуючи викладене, керуючись ст. 374, 376 ч. 1 п. 4, 381, 382 ЦПК України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області задовольнити, рішення Талалаївського районного суду Чернігівської області від 15 червня 2022 року скасувати.

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області про стягнення невиплаченої заробітної плати, вихідної допомоги при звільненні, компенсації за невикористану частину відпустки та середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні відмовити.

Стягти з рахунку (IBAN) UA798999980313111206080025739 (код класифікації доходів бюджету 22030101) отримувача УК у м. Чернігові/ м. Чернігів/ 22030101, код ЄДРПОУ 37972475, банк одержувача Казначейство України (ЕАП) на користь Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області 1488 (одну тисячу чотириста вісімдесят вісім) грн 60 коп. на відшкодування судових витрат.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але вона може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках, передбачених п. 2 ч. 3 ст. 389 ЦПК України, протягом 30 днів з дня складення повної постанови.

Ідентифікаційні дані учасників справи наведено у рішенні суду І інстанції.

Головуючий: Судді:

СудЧернігівський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення09.03.2023
Оприлюднено30.03.2023
Номер документу109864103
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про виплату заробітної плати

Судовий реєстр по справі —747/32/22

Ухвала від 19.05.2023

Цивільне

Талалаївський районний суд Чернігівської області

Тіщенко Л. В.

Ухвала від 18.05.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Синельников Євген Володимирович

Ухвала від 27.04.2023

Цивільне

Талалаївський районний суд Чернігівської області

Тіщенко Л. В.

Ухвала від 25.04.2023

Цивільне

Талалаївський районний суд Чернігівської області

Тіщенко Л. В.

Ухвала від 13.04.2023

Цивільне

Талалаївський районний суд Чернігівської області

Тіщенко Л. В.

Постанова від 09.03.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Постанова від 09.03.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Ухвала від 28.02.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Ухвала від 09.02.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

Ухвала від 26.01.2023

Цивільне

Чернігівський апеляційний суд

Євстафієв О. К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні