Рішення
від 20.03.2023 по справі 924/96/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" березня 2023 р. Справа № 924/96/23

м.Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Субботіної Л.О. за участю секретаря судового засідання Мізика М.А., розглянувши матеріали справи

за позовом Хмельницької міської ради м. Хмельницький

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Етносервіс" м. Київ

про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки

Представники сторін:

позивача: Крамар А.В. - діє згідно виписки з ЄДР

відповідача: не з`явився

В судовому засіданні відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Хмельницької області 19.01.2023 надійшла позовна заява Хмельницької міської ради м. Хмельницький до Товариства з обмеженою відповідальністю "Етносервіс" м. Київ про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:16:007:0765, яка розташована в м. Хмельницькому по пр. Миру, 99/101 для обслуговування приміщення енергоблоку. В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що рішенням Хмельницької міської ради від 17.06.2022 № 49 відповідачу передано в оренду вищевказану земельну ділянку. На виконання рішення було підготовлено та направлено на адресу відповідача для підписання проект договору оренди. Проте відповідач договір не підписав. Зазначає, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності відповідно до ст. 16 Закону України "Про оренду землі" здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України. Таким чином, з аналізу вищенаведених законодавчих норм слідує обов`язковість укладення договору оренди земельної ділянки, наданої відповідачу в оренду рішенням органу місцевого самоврядування, оскільки його укладення ґрунтується на вказівці закону. З огляду на викладене, а також враховуючи, що відповідач договір не підписав, позивач звернувся до суду із даним позовом та просить визнати укладеним договір оренди земельної ділянки.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.01.2023, вказану позовну заяву передано для розгляду судді Субботіній Л.О.

Ухвалою суду від 23.01.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі №924/96/23 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 10:30 год. 20 лютого 2023 року.

В підготовчому засіданні 20.02.2023 суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про відкладення підготовчого засідання у справі №924/96/23 на 16:20 год. 06 березня 2023 року.

Згідно з ухвалою, яка постановлена із занесенням до протоколу судового засідання від 06.03.2023, суд поновив позивачу строк для подання додаткових доказів по справі та прийняв їх до розгляду.

Також ухвалою суду від 06.03.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу №924/96/23 до судового розгляду по суті на 15:20 год. 20 березня 2023 року.

Представник позивача в судовому засіданні 20.03.2023 підтримала позовні вимоги у повному обсязі з підстав, що викладені у позовній заяві.

Представник відповідача для участі в судовому засіданні 20.03.2023 не з`явився, причин неявки не повідомив, відзиву на позов не подав.

За приписами ч. 1 ст. 7 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.

На виконання приписів Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), з метою повідомлення відповідача про розгляд справи, суд надсилав на його адресу ухвали від 23.01.2023, 20.02.2023 та 06.03.2023. Вказані ухвали були направлені судом рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу місцезнаходження відповідача. Однак конверти з ухвалами суду повернуто до суду відділенням поштового зв`язку з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою".

Згідно з п. 5 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 ГПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

За приписами ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Таким чином, враховуючи, що відповідач був належним чином повідомлений про розгляд справи та не скористався своїм правом на подання відзиву та участь в судовому засіданні, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст. 165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.

Суд під час розгляду матеріалів справи встановив наступні обставини.

Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №324928234 від 06.03.2023, за Товариством з обмеженою відповідальністю "Етносервіс" 18.04.2017 було зареєстровано на праві власності приміщення енергоблоку РУ-10, загальною площею 624,5 кв.м., що знаходиться у м. Хмельницький, проспект Миру, буд. 99/101 на підставі свідоцтва про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів № 2194 від 18.04.2017.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Етносервіс" в особі Краюшина А.О. 21.02.2022 звернулось до міського голови з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3187 м. кв., кадастровий номер 6810100000:16:007:0765, яка розміщена за адресою: м.Хмельницький, проспект Миру, 99/101, та надання її в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії.

Повноваження представника Краюшина А.О. на підписання вказаної заяви підтверджуються довіреністю Товариства з обмеженою відповідальністю "Етносервіс" від 01.11.2021.

Відповідно до витягу з рішення позачергової сімнадцятої сесії Хмельницької міської ради №49 від 17.06.2022, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Етносервіс" земельну ділянку площею 3187 м. кв., кадастровий номер 6810100000:16:007:0765, яка розміщена за адресою: м. Хмельницький, проспект Миру, 99/101, для обслуговування приміщення енергоблоку РУ-10. Категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Термін оренди - на 10 років.

Матеріали справи містять проект договору оренди землі №456/01 від 21.11.2022, згідно з п. 1 якого орендодавець (Хмельницька міська рада) надає, а орендар (Товариство з обмеженою відповідальністю "Етносервіс") приймає в строкове платне користування земельну ділянку (земельні ділянки) на підставі рішення позачергової сімнадцятої сесії міської ради від 17.06.2022 № 49 із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії з кадастровим номером (кадастровими номерами) 6810100000:16:007:0765, яка розташована (які розташовані) за адресою: м.Хмельницький, прс. Миру, 99/101.

За умовами п. 2 проекту договору в оренду передається (передаються) земельна ділянка (земельні ділянки) загальною площею 3187 м.кв.

Договір укладено на 10 (десять) років до 21.11.2032 р. Після закінчення строку дії договору, на який його було укладено, поновлення договору оренди землі здійснюється згідно із правилами встановленими ст.32-2 Закону України "Про оренду землі" (п. 8 проекту договору).

Згідно з п. 9 проекту договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст.22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 37 021,11 грн. (тридцять сім тисяч двадцять одна грн. 11 коп.) в рік, що становить 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок: №UА048999980334149812000022775, одержувач коштів: ГУК у Хмельницькій обл./Хмельницька мтг/18010600, ЄДРПОУ 37971775, код платежу 18010600, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП).

Проект договору підписаний орендодавцем та скріплений відтиском його печатки.

Додатками до проекту договору є:

- розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 21.06.2022, згідно з яким розмір орендної плати становить 37021,11 грн;

- витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 21.06.2022, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:007:0765 становить 1 234 037 грн;

- акт визначення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість);

- план зовнішніх меж земельної ділянки;

- акт приймання-передачі земельної ділянки;

- витяг з рішення Хмельницької міської ради № 49 від 17.06.2022.

Вказаний проект договору з додатками у двох примірниках був надісланий для підписання на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Етносервіс", що підтверджується супровідним листом №1134/01-16 від 23.11.2022. Також у вказаному листі зазначено про необхідність у 10-денний термін повернути підписаний один примірник договору оренди землі.

Згідно з копією конверту та довідкою АТ "Укрпошта" про причини повернення від 28.12.2022, проект договору із супровідним листом №1134/01-16 від 23.11.2022 повернуто відправнику за закінченням терміну зберігання.

З огляду на викладені обставини, Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради звернулося до міського голови із листом №32/01-12 від 06.01.2023, в якому просило доручити управлінню правового забезпечення та представництва міської ради звернутися до суду для вирішення питання щодо укладання договору оренди землі між Хмельницькою міською радою та ТОВ "Етносервіс" щодо земельної ділянки площею 3187 м.кв. по проспекту Миру, 99/101, кадастровий номер 6810100000:16:007:0765.

На підтвердження визначеного у проекті договору розміру орендної плати позивач долучив до матеріалів справи рішення дев`ятнадцятої сесії Хмельницької міської ради №64 від 29.08.2012 "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради" з додатком, відповідно до яких розмір річної орендної плати за землю у м. Хмельницькому для розміщення, будівництва та обслуговування об`єктів зв`язку, електро -, тепло-, водо - та газопостачання становить 3% від розміру земельного податку.

Дослідивши зібрані у справі докази, пояснення представника позивача та давши їм правову оцінку в сукупності, суд приймає до уваги наступне.

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Відповідно до положень ч. 5 ст. 16 та ч. 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

За приписами ст. 80 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

Частиною 1 ст. 12 ЗК України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Згідно з ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч. 1 ст. 122 ЗК України).

В силу ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом (ч. 9 ст. 93 ЗК України).

У ст. 1 Закону України "Про оренду землі" зазначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ч.ч. 1, 5 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Статтею 13 зазначеного Закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів (ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі").

З аналізу наведених норм матеріального права, які регулюють земельні правовідносини, вбачається, що необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про передачу земельної ділянки в оренду.

Суд встановив, що на підставі звернення відповідача від 21.02.2022, рішенням позачергової сімнадцятої сесії Хмельницької міської ради №49 від 17.06.2022 було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Етносервіс" терміном на 10 років земельну ділянку площею 3187 м. кв., кадастровий номер 6810100000:16:007:0765, яка розміщена за адресою: м. Хмельницький, проспект Миру, 99/101, для обслуговування приміщення енергоблоку РУ-10.

На вказаній земельній ділянці знаходиться приміщення енергоблоку РУ-10, загальною площею 624,5 кв.м., яке належить на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю "Етносервіс", що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №324928234 від 06.03.2023.

Відповідно до положень ч.ч. 1, 2 ст. 120 ЗК України та ч. 1 ст. 377 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) в редакції, чинній на момент набуття відповідачем права власності на вищевказане нерухоме майно, до особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Подібні за змістом положення закріплені також у чинних редакціях ст. 120 ЗК України та ст. 377 ЦК України.

Отже, земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який хоча безпосередньо і не закріплений у загальному вигляді в законі, тим не менш знаходить свій вияв у правилах ст. 120 ЗК України, ст. 377 ЦК України, інших положеннях законодавства (аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 22.06.2021 у справі № 200/606/18).

З огляду на викладене, у разі переходу права власності на об`єкт нерухомості у встановленому законом порядку право на земельну ділянку у набувача нерухомості виникає одночасно із виникненням права власності на розташовані на земельній ділянці об`єкти, оскільки право власності на будівлі з усіма притаманними для власності складовими - володіння, користування, розпорядження ними, неможливе без перебування у власника будівель земельної ділянки, на якій розташовані об`єкти нерухомості, у власності або користуванні.

При цьому новий власник будівлі, споруди у зв`язку з цим не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку у визначений законом порядок і спосіб.

Таким чином, оскільки Товариство з обмеженою відповідальністю "Етносервіс" є власником нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці кадастровий номер 6810100000:16:007:0765, то укладення договору оренди вказаної ділянки є обов`язковим.

Відповідно до ч. 3 ст. 179 Господарського кодексу України (далі - ГК України) укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 7 ст. 179 ГК України господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

За приписами ст. 181 ГК України господарський договір укладається в порядку, встановленому Цивільним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.

Суд встановив, що проект договору, зміст якого викладений у позовній заяві, разом з додатками у двох примірниках надсилався для підписання на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Етносервіс", що підтверджується супровідним листом №1134/01-16 від 23.11.2022. Вказаний проект був підписаний міським головою та скріплений відтиском печатки Хмельницької міської ради.

Однак відповідач зазначений договір не підписав. Доказів на спростування вказаного в матеріали справи не подано.

Згідно з копією конверту та довідкою АТ "Укрпошта" про причини повернення від 28.12.2022, проект договору із супровідним листом №1134/01-16 від 23.11.2022 повернуто відправнику за закінченням терміну зберігання.

Статтею 187 ГК України встановлено, що спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

Згідно з ч. 1 ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

За приписами ч. 3 ст. 184 ГК України укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.

Частиною 4 ст. 179 ГК України визначено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема, типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим державним органом або органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.

Типові умови договору в силу їх імперативності є обов`язковими для майбутніх сторін господарських договірних зобов`язань і не підлягають зміні ними. Сторони можуть тільки конкретизувати такі умови без відступу від змісту типового договору.

За приписами ст. 14 Закону України "Про оренду землі" типовий договір оренди землі та типовий договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом затверджуються Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог вищевказаної норми постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 (зі змінами) затверджено Типовий договір оренди землі.

З аналізу поданого позивачем проекту договору про оренду землі, який надсилався відповідачу та який викладений у позовній заяві, вбачається, що зміст зазначеного договору визначений на основі типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 (зі змінами), та містить усі істотні умови, передбачені ст. 15 Закону України "Про оренду землі".

При цьому розмір орендної плати за земельну ділянку площею 3187 м. кв., кадастровий номер 6810100000:16:007:0765, яка розміщена за адресою: м. Хмельницький, проспект Миру, 99/101, правомірно був визначений позивачем на підставі рішення дев`ятнадцятої сесії Хмельницької міської ради №64 від 29.08.2012 "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради" та додатку до нього (3% від НГО), виходячи із розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, вказаної у витязі із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 21.06.2022 (1234037,00 грн) та становить 37021,11 грн в рік.

Водночас, пунктом 44 проекту договору передбачено, що цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами. Якщо сторони домовилися про нотаріальне посвідчення договору, то такий договір є укладеним з моменту нотаріального посвідчення, що не узгоджується із приписами ч. 2 ст. 187 ГК України. Так, даною нормою передбачено, що днем укладення відповідного господарського договору вважається день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, якщо рішенням суду не визначено інше.

З огляду на викладене, суд вважає, що пункт 44 договору слід викласти в наступній редакції: "Цей договір набирає чинності з дня набрання законної сили рішенням суду у справі №924/96/23".

Відповідно до ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Згідно з ст. 73 ГПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ч. 3 ст. 13, ст. 74 ГПК України).

Приймаючи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтверджуються наявними в матеріалах справи доказами, тому договір оренди землі підлягає укладенню за рішенням суду в редакції, зазначеній в резолютивній частині рішення.

Згідно з ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача, в зв`язку із задоволенням позову.

Керуючись ст. ст. 20, 24, 27, 73, 74, 76-80, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов Хмельницької міської ради м. Хмельницький до Товариства з обмеженою відповідальністю "Етносервіс" м. Київ про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки задовольнити.

Визнати укладеним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:16:007:0765, яка розташована в м. Хмельницькому, по прс. Миру. 99/101, для обслуговування приміщення енергоблоку, терміном на 10 років, між Хмельницькою міською радою в особі міського голови Симчишина Олександра Сергійовича, який діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з одного боку, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Етносервіс" в особі директора Скоморовського Ігоря Георгійовича, який діє на підставі статуту, з другого боку, у наступній редакції:

ДОГОВІР

оренди землі

м. Хмельницький

Хмельницька міська рада в особі міського голови Симчишина Олександра Сергійовича, який діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", надалі "Орендодавець", з одного боку, та Товариство з обмеженою відповідальністю "Етносервіс", м. Київ, прв. Киянівський, 3-7, в особі директора Скоморовського Ігоря Георгійовича, який діє на підставі статуту, надалі "Орендар", з другого боку, уклали цей договір про нижче наведене:

Предмет договору

1. Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (земельні ділянки) на підставі рішення позачергової сімнадцятої сесії міської ради від 17.06.2022 р. № 49 із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії з кадастровим номером (кадастровими номерами) 6810100000:16:007:0765, яка розташована (які розташовані) за адресою: м. Хмельницький, прс. Миру, 99/101.

Об`єкт оренди

2. В оренду передається (передаються) земельна ділянка (земельні ділянки) загальною площею 3187 м.кв.

3. На земельній ділянці (земельних ділянках) розміщені об`єкти нерухомого майна - одна капітальна одно-двоповерхова нежитлова будівля, а також інші об`єкти інфраструктури - проходи та площадки площею 2592 м. кв.

4. Земельна ділянка (земельні ділянки) передається (передаються) в оренду разом з-.

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (земельних ділянок), кадастровий номер 6810100000:16:007:0765, на дату укладення договору становить 1 234 037,00 грн. (один мільйон двісті тридцять чотири тисячі тридцять сім грн. 00 коп.).

6. Земельна ділянка (земельні ділянки), яка передається (які передаються) в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її (їх) ефективному використанню.

7. Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини - відсутні.

Строк дії договору

8. Договір укладено на 10 (десять) років. Після закінчення строку дії договору, на який його було укладено, поновлення договору оренди землі здійснюється згідно із правилами встановленими ст. 32-2 Закону України "Про оренду землі".

Орендна плата

9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 37 021,11 грн. (тридцять сім тисяч двадцять одна грн. 11 коп.) в рік, що становить 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок: №UА048999980334149812000022775, одержувач коштів: ГУК у Хмельницькій обл./Хмельницька мтг/18010600, ЄДРПОУ 37971775, код платежу 18010600, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП).

10. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку (земельні ділянки) державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням її (їх) цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

11. Орендна плата за земельні ділянки приватної власності, земельні ділянки несільськогосподарського призначення державної та/або комунальної власності вноситься протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

12.-.

13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності:

- в інших випадках, передбачених законом.

14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором:

- у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором;

- справляється пеня у розмірі 0,5 % від несплаченої суми за кожний день прострочення.

Умови використання земельної ділянки (земельних ділянок)

15. Земельна ділянка (земельні ділянки) передається (передаються) в оренду для обслуговування приміщення енергоблоку РУ-10.

16. Цільове призначення земельної ділянки (земельних ділянок) згідно КВЦПЗ - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії (14.02), категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

17. Умови збереження стану об`єкта оренди - не погіршуючи корисних властивостей ділянки.

Умови повернення земельної ділянки (земельних ділянок)

21. Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку (земельні ділянки) у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її (їх) в оренду.

Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок), пов`язаних із зміною її (їх) стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку.

У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) або приведення її (їх) у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284.

22. Здійснені орендарем без згоди орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок), які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці (цим ділянкам), не підлягають відшкодуванню.

23. Поліпшення стану земельної ділянки (земельних ділянок), проведені орендарем за письмовою згодою з орендодавцем землі, не підлягають відшкодуванню.

24. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання орендодавцем зобов`язань, передбачених цим договором.

Збитками вважаються:

- фактичні втрати, яких орендар зазнав у зв`язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору орендодавцем, а також витрати, які орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;

- доходи, які орендар міг би реально отримати в разі належного виконання орендодавцем умов договору.

25. Розмір фактичних витрат орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.

Обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки (земельних ділянок)

26. На орендовану земельну ділянку (орендовані земельні ділянки) встановлено обмеження (обтяження): відсутні.

27. Передача в оренду земельної ділянки (земельних ділянок) не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.

Інші права та обов`язки сторін

28. Права орендодавця.

Орендодавець має право вимагати від орендаря :

- використання земельної ділянки (земельних ділянок) за її (їх) цільовим призначенням;

- додержання екологічної безпеки землекористування, збереження родючості ґрунтів, державних стандартів, норм і правил, проектних рішень, місцевих правил забудови;

- своєчасного внесення орендної плати;

- дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються.

29. Обов`язки орендодавця:

- передати земельну ділянку (земельні ділянки) у стані, який відповідає умовам договору, та придатну для використання за цільовим призначенням;

- не вчиняти дій, які перешкоджали б орендареві користуватися даною земельною ділянкою (даними земельними ділянками).

30. Права орендаря:

- самостійно визначати напрями своєї господарської діяльності, з дотриманням умов договору оренди землі;

- за письмовою згодою орендодавця зводити у встановленому законодавством порядку житлові, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження;

- одержувати доходи;

- до використання земельної ділянки (земельних ділянок) орендар має право приступати тільки після державної реєстрації права оренди земельної ділянки (земельних ділянок) та визначення її (їх) меж в натурі.

31. Обов`язки орендаря:

- виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі;

- додержуватись режиму використання земель відповідно до цільового призначення;

- допускати відповідні служби для поточної профілактики інженерних мереж;

- у п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки (земельних ділянок) надати копію договору відповідному податковому органу;

- не порушувати права власників та землекористувачів суміжних земельних ділянок;

- взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Хмельницької міської територіальної громади, передбаченої рішенням 4-ої сесії Хмельницької міської ради від 17.02.2021 №68.

Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини

32. Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини несе орендар.

Страхування об`єкта оренди

33. Згідно з цим договором об`єкт оренди підлягає страхуванню на весь період дії цього договору.

34. Страхування об`єкта оренди здійснюється за рахунок орендаря.

35. Сторони домовилися про те, що у разі невиконання свого обов`язку стороною, яка повинна згідно з цим договором застрахувати об`єкт оренди, друга сторона може застрахувати його і вимагати відшкодування витрат на страхування.

Зміна умов договору і припинення його дії

36. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

37. Дія договору припиняється у разі:

- закінчення строку, на який його було укладено;

- придбання орендарем земельної ділянки (земельних ділянок) у власність;

- викупу земельної ділянки (земельних ділянок) для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки (земельних ділянок) з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;

- ліквідації юридичної особи-орендаря.

Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

38. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:

- взаємною згодою сторін;

- рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки (земельних ділянок), яке істотно перешкоджає її (їх) використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

39. Розірвання договору оренди землі (земельних ділянок) в односторонньому порядку не допускається.

40. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря є підставою для зміни умов або розірвання договору.

Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договору

41. За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.

42. Сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.

Умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки

(земельних ділянок)

43. Передача у заставу та внесення до статутного фонду права оренди даної земельної ділянки (земельних ділянок) забороняється.

Прикінцеві положення

44. Цей договір набирає чинності з дня набрання законної сили рішенням суду у справі №924/96/23.

Право оренди земельної ділянки (земельних ділянок) підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Цей договір укладено в двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий - в орендаря.

За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Невід`ємними частинами договору є:

- розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності;

- витяг (довідка) з нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок);

- план або схема земельної ділянки (земельних ділянок);

- кадастровий план земельної ділянки (земельних ділянок) з відображенням обмежень (обтяжень) у її (їх) використанні та встановлених земельних сервітутів;

- витяг з рішення Хмельницької міської ради;

- акт визначення меж земельної ділянки (земельних ділянок) в натурі (на місцевості):

- акт приймання-передачі земельної ділянки (земельних ділянок).

Реквізити сторін

Орендодавець Орендар

Хмельницька міська рада, Товариство з обмеженою відповідальністю

29005, м. Хмельницький, "Етносервіс".

вул. Героїв Маріуполя, 3. 04053, м. Київ, прв. Киянівський, 3-7.

Ідентифікаційний код 37405326.

Підписи сторін

Орендодавець Орендар

Міський голова Директор ТОВ "Етносервіс"

О. Симчишин І. Скоморовський

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Етносервіс" (м.Київ, провул. Киянівський, буд. 3-7, код 37405326) на користь Хмельницької міської ради (м. Хмельницький, вул. Героїв Маріуполя, 3, код 33332218) 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення. Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 ГПК України та підпунктом 17.5 пункту 17 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повне рішення складено 29.03.2023.

СуддяЛ.О. Субботіна

Виготовлено у 3 примірниках:

1 - до справи,

2 - позивачу на ел. адреси: yurist@khm.gov.ua та rada@khm.gov.ua,

3 - відповідачу (04053, м. Київ, провул. Киянівський, 3-7) рекомендованим.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення20.03.2023
Оприлюднено30.03.2023
Номер документу109868637
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —924/96/23

Рішення від 20.03.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 06.03.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 20.02.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

Ухвала від 23.01.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Субботіна Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні