КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АД МІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 2а-5725/10/1070
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 червня 2010 року Київс ький окружний адміністратив ний суд у складі:
головуючого судді Спиридо нової В.О.,
за участю секретаря судов ого засідання Касянчук І.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адмініст ративну справу за позовом О СОБА_1 до Макарівської райо нної державної адміністраці ї Київської області за участ ю третіх осіб, які не заявляют ь самостійних вимог на предм ет спору на стороні позивача ОСОБА_2, ОСОБА_3 та ОС ОБА_4 і третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні від повідача ОСОБА_5 природоо хоронного прокурора Київськ ої області про визнання прот иправним та скасування розпо рядження,
ВСТАНОВИВ:
02.06.2010 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Макарівської районної держа вної адміністрації Київсько ї області (далі - відповідач) п ро визнання протиправним та скасування розпорядження го лови Макарівської РДА від 24.12.20 09 року № 1976 «Про скасування роз порядження голови Макарівсь кої районної державної адмін істрації Київської області № 131 від 19.02.2007 року «Про передачу у власність земельних ділянок членам фермерського господа рства «Радуга 2097» в розмірі се редньої земельної частки (па ю) для ведення особистого сел янського господарства в межа х Макарівської селищної ради ».
Позовні вимоги обґрунтов ані тим, що розпорядження гол ови Макарівської РДА від 24.12.2009 р оку № 1976 «Про скасування розпо рядження голови Макарівсько ї районної державної адмініс трації Київської області № 131 від 19.02.2007 року «Про передачу у в ласність земельних ділянок ч ленам фермерського господар ства «Радуга 2097» винесено з по рушенням вимог чинного закон одавства, а тому підлягає ска суванню.
Представник позивача та пр едставники третіх осіб: ОСО БА_2 та ОСОБА_4 у судовому засіданні позовні вимоги пі дтримали у повному обсязі та просили позов задовольнити.
Відповідач у судове засіда ння не з' явився, проте 16.06.2010 ро ку подав до суду письмові зап еречення проти позову, у яких зазначив, що оспорюване ріше ння голови Макарівської РДА винесено у відповідності до вимог чинного законодавства , просив відмовити у задоволе нні позову та розглядати спр аву у відсутності представни ка Макарівської РДА.
Представник Міжрайонної природоохоронної прокуро ри Київської області проти п озову також заперечив з підс тав викладених у письмових з апереченнях від 22.06.2010 року та за значив, що ОСОБА_1 не є нале жним позивачем у справі та пр осив відмовити у задоволенні позову.
Вислухавши представників сторін та третіх осіб, розгля нувши подані документи і мат еріали, всебічно і повно з'ясу вавши всі фактичні обставини , на яких ґрунтується позов, об 'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить д о наступних висновків.
Розпорядженням голови Ма карівської районної державн ої адміністрації Київської о бласті № 131 від 19.02.200 7 року було передано у в ласність земельні ділянки за гальною площею 10,00 га членам фе рмерського господарства «Ра дуга 2007» в розмірі середньої з емельної частки (паю) для веде ння особистого селянського г осподарства в межах Макарівс ької селищної ради.
Відповідно до вказаного р озпорядження члени фермерсь кого господарства «Радуга 1007» у 2007 році отримали державні ак ти на право власності на земе льну ділянку, а саме: державни й акт на право власності на зе мельну ділянку серії ЯЕ № 577819 в иданий на ім' я ОСОБА_4 за реєстровано в книзі записів реєстрації державних актів н а право власності на землю та на право постійного користу вання землею за № 010733000199 від 16.04.2007 р оку, кадастровий номер земел ьної ділянки 3222755100:00:004:0007, державни й акт на право власності на зе мельну ділянку серії ЯЕ № 577818 в иданий на ім' я ОСОБА_2 за реєстровано в книзі записів реєстрації державних актів н а право власності на землю та на право постійного користу вання землею за № 010733000198 від 16.04.2007 р оку, кадастровий номер земел ьної ділянки 3222755100:00:004:0006, державни й акт на право власності на зе мельну ділянку серії ЯЕ № 577816 в иданий на ім' я ОСОБА_3 за реєстровано в книзі записів реєстрації державних актів н а право власності на землю та на право постійного користу вання землею за № 010733000200 від 16.04.2007 р оку, кадастровий номер земел ьної ділянки 3222755100:00:004:0005, державни й акт на право власності на зе мельну ділянку серії ЯЕ № 577815 в иданий на ім' я ОСОБА_6 за реєстровано в книзі записів реєстрації державних актів н а право власності на землю та на право постійного користу вання землею за № 010733000202 від 16.04.2007 р оку, кадастровий номер земел ьної ділянки 3222755100:00:004:0008, державни й акт на право власності на зе мельну ділянку серії ЯЕ № 577817 в иданий на ім' я ОСОБА_7 за реєстровано в книзі записів реєстрації державних актів н а право власності на землю та на право постійного користу вання землею за № 010733000201 від 16.04.2007 р оку, кадастровий номер земел ьної ділянки 3222755100:00:004:0009.
В подальшому, 18.05.2007 року члени фермерського господарства ОСОБА_8, ОСОБА_3, ОСОБА _9, ОСОБА_6 та ОСОБА_7 ук лали з ОСОБА_1 договори ку півлі-продажу своїх земельни х ділянок, які посвідчив прив атний нотаріус ОСОБА_10 та зареєстровані в реєстрі за № 2004, 2006, 2001, 2009 та 2012 відповідно, що під тверджується наявними у мате ріалах справи копіями вказан их договорів купівлі-продажу .
24.05.2007 року ОСОБА_1 на прид бані земельні ділянки отрима в державний акт на право влас ності на земельну ділянку се рії ЯЕ № 608271 загальною площею 10,0 0 га, кадастровий номер 3222755100:00:004:0011 , зареєстрований в книзі запи сів державних актів на право власності на землю та на прав о постійного користування зе млею за № 010733000299, що видав Макарів ський районний відділ земель них ресурсів.
Розпорядженням Макарівсь кої РДА від 06.08.2007 року № 2657 «Про зм іну цільового призначення зе мельної ділянки гр. ОСОБА_1 для будівництва і обслугову вання житлових будинків, гос подарських будівель і споруд в межах Макарівської селищн ої ради» на виконання постан ови Макарівського районного суду Київської області від 27. 06.2007 року затверджено проект зе млеустрою щодо відведення зе мельної ділянки, цільове при значення якої змінюється гр. ОСОБА_1 для будівницького і обслуговування житлових б удинків, господарських будів ель і споруд в межах Макарівс ька селищної ради, змінено ці льове призначено земельної д ілянки загальною площею 10,00 га ОСОБА_1, яка належить йому на праві приватної власност і, із земель для ведення особи стого селянського господарс тва в землі для будівництва т а обслуговування жилих будин ків, господарських будівель та споруд.
06.08.2007 року виданий державний акт на право власності на зем ельну ділянку серія ЯД № 795275, ка дастровий номер 3222755100:00:004:0011, зареє стрований в книзі записів де ржавних актів на право власн ості на землю та на право пост ійного користування землею з а № 010733000531, на ім' я ОСОБА_1, що він є власником земельної ді лянки площею 10,00 га, розташован ої у межах Макарівської сели щної ради, за цільовим призна ченням - будівництво та обс луговування житлового будин ку та господарських споруд.
Проведеною міжрайонною пр иродоохоронною прокуратуро ю Київської області перевірк ою встановлено порушення Мак арівською РДА при винесенні розпорядження № 131 від 19.02.2007 рок у норм Закону України «Про фе рмерське господарство».
На підставі вказаної перев ірки 11.12.2009 року за № 3478 ОСОБА_5 природоохоронним прокуроро м внесено протест на розпоря дження голови Макарівської Р ДА № 131 від 19.02.2007 року «Про переда чу у власність земельних діл янок членам фермерського гос подарства «Радуга 2097» в розмі рі середньої земельної частк и (паю) для ведення особистого селянського господарства в межах Макарівської селищної ради» з вимогою до Макарівсь кої РДА скасувати вказане ро зпорядження та повідомити у 10-денний термін прокуратуру п ро наслідки розгляду протест у.
24.12.2009 року, на виконання вищев казаного протесту, розпорядж енням № 1976 голова Макарівсько ї РДА скасував розпорядження голови Макарівської РДА № 131 в ід 19.02.2007 року «Про передачу у вл асність земельних ділянок чл енам фермерського господарс тва «Радуга 2097» » в розмірі сер едньої земельної частки (паю ) для ведення особистого селя нського господарства в межах Макарівської селищної ради» .
Щодо твердження міжрайонн ої природоохоронної прокура тури Київської області про т е, що ОСОБА_1 не є уповноваж еним суб'єктом на звернення д о суду у вказаних спірних пуб лічно-правових відносинах і за таких обставинах є ненале жним позивачем у справі, суд з ауважує наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 104 КАС Укр аїни особа, яка вважає, що пору шено її права, свободи чи інте реси у сфері публічно-правов их відносин, має право на звер нення до адміністративного с уду з адміністративним позов ом.
Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довест и ті обставини, на які вона пос илається як на підставу свої х вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 2 КАС Украї ни, завданням адміністративн ого судочинства є захист пра в, свобод та інтересів фізичн их осіб, прав та інтересів юри дичних осіб у сфері публічно -правових відносин від поруш ень з боку органів державної влади, органів місцевого сам оврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єк тів при здійсненні ними влад них управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегова них повноважень. До адмініст ративних судів можуть бути о скаржені будь-які рішення, ді ї чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім ви падків, коли щодо таких рішен ь, дій чи бездіяльності Конст итуцією чи законами України встановлено інший порядок су дового провадження.
Згідно з ч. 1 ст. 6 КАС України, к ожному гарантується право на захист його прав, свобод та ін тересів незалежним і неупере дженим судом.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 КАС Укр аїни, розгляд і вирішення спр ав в адміністративних судах здійснюються на засадах змаг альності сторін та свободи в наданні ними суду своїх дока зів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Як встановлено судом та вба чається з матеріалів справи, розпорядженням № 1976 голова Ма карівської РДА скасовано роз порядження голови Макарівсь кої РДА № 131 від 19.02.2007 року, яким пе редано у власність земельні ділянки загальною площею 10,00 г а членам фермерського господ арства «Радуга 2007», а саме: ОС ОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_3, ОСОБА_11 та ОСОБА_7 18.05.2007 ро ку вказані особи уклали з О СОБА_1 договори купівлі-про дажу своїх земельних ділянок , тобто позивач набув права вл асності на згадані земельні ділянки.
Таким чином, спірне рішення впливає на права, свободи та і нтереси ОСОБА_1, як, доки не доведено зворотне, на власни ка вказаної земельної ділянк и, у сфері публічно-правових в ідносин. Тому, суд не бере до у ваги твердження Міжрайонн ої природоохоронної проку ратури Київської області про те, що ОСОБА_1 не є уповнова женим суб'єктом на звернення до суду у вказаних спірних пу блічно-правових відносинах.
Щодо правомірності розпор ядження голови Макарівської РДА від 24.12.2009 року № 1976 суд зауваж ує наступне.
Згідно зі ст. 21 Закону Україн и «Про прокуратуру» протест на акт, що суперечить закону, п риноситься прокурором, його заступником до органу, який й ого видав, або до вищест оящого органу. У такому ж поря дку приноситься протест на н езаконні рішення чи дії поса дової особи.
У протесті прокурор ставит ь питання про скасування акт а або приведення його у відпо відність з законом, а також пр ипинення незаконної дії поса дової особи, поновлення пору шеного права.
Протест прокурора зупиняє дію опротестованого акта і п ідлягає обов'язковому розгля ду відповідним органом або п осадовою особою у десятиденн ий строк після його надходже ння. Про наслідки розгляду пр отесту в цей же строк повідом ляється прокурору.
Проте, необхідно зауважити , що спеціальним законом, який визначає організацію, повно важення та порядок діяльност і місцевих державних адмініс трацій є Закон України «Про м ісцеві державні адміністрац ії» від 04.09.1999 року № 586-XIV.
Відповідно до ч. 1 ст. 41 вказан ого Закону голови місцевих д ержавних адміністрацій вида ють розпорядження одноособо во і несуть за них відповідал ьність згідно із законодавст вом.
Згідно з ч. 2 ст. 43 Закон Україн и «Про місцеві державні адмі ністрації» розпорядження го лови державної адміністраці ї, що суперечать Конституції України, законам України, ріш енням Конституційного Суду У країни, іншим актам законода вства або є недоцільними, нее кономними, неефективними за очікуваними чи фактичними ре зультатами, скасовуються Пре зидентом України, Кабінетом Міністрів України, головою м ісцевої державної адміністр ації вищого рівня або в судов ому порядку.
Статтею 33 вказаного закону передбачено, що обласні держ авні адміністрації в межах с воїх повноважень спрямовуют ь діяльність районних держав них адміністрацій та здійсню ють контроль за їх діяльніст ю. Голови районних державних адміністрацій регулярно інф ормують про свою діяльність голів обласних державних адм іністрацій, щорічно та на вим огу звітують перед ними. Голо ви обласних державних адміні страцій мають право скасовув ати розпорядження голів райо нних державних адміністраці й, що суперечать Конституції України та законам України, р ішенням Конституційного Суд у України, актам Президента У країни, Кабінету Міністрів У країни, голів обласних держа вних адміністрацій, а також м іністерств, інших центральни х органів виконавчої влади.
Таким чином, з урахуванням в икладеного, вбачається, що мі сцевою державною адміністра цією вищого рівня по відноше нню до Макарівської РДА є Киї вська обласна державна адмін істрація, тобто саме до компе тенції голови Київської обла сної державної адміністраці ї, відповідно до Закону Украї ни «Про місцеві державні адм іністрації» відноситься, зок рема, скасування розпоряджен ня голови Макарівської район ної державної адміністрації , що суперечать Конституції У країни та законам України, рі шенням Конституційного Суду України, актам Президента Ук раїни, Кабінету Міністрів Ук раїни, голів обласних держав них адміністрацій, а також мі ністерств, інших центральних органів виконавчої влади.
Посилання відповідача і Міжрайонної природоохор онної прокуратури Київської області на протест від 11.12.2009 ро ку за № 3478 на розпорядження гол ови Макарівської РДА № 131 від 19. 02.2007 року, як на достатню підста ву для скасування оспорювано го розпорядження судом до ув аги не береться, виходячи з на ступного.
Як зазначалось вище, прот ест приноситься прокурором н а акт, що суперечить закону, до органу, який його видав, або до вищестоящого органу .
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.
Таким чином, протест внесен о до органу, який не мав право згідно з положеннями чинного законодавства України викон ати поставлені в ньому вимог и, тому протест мав бути внесе ний до вищестоящого органу, я к це встановлено ст. 21 Закону У країни «Про прокуратуру».
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про пе ревищення головою Макарівсь кої РДА своїх повноважень пр и прийнятті оспорюваного роз порядження, тому вважає таке розпорядження протиправним , а отже і таким, що підлягає ск асуванню.
Щодо позовних вимог в части ні залишення в силі розпоряд ження голови Макарівської РД А № 131 від 19.02.2007 року «Про передач у у власність земельних діля нок членам фермерського госп одарства «Радуга 2097» в розмір і середньої земельної частки (паю) для ведення особистого с елянського господарства в ме жах Макарівської селищної ра ди», суд вважає, що в цій части ні позовні вимоги не підляга ють задоволенню з огляду на т аке.
Повноваження суду при вирі шенні справи регламентує ст. 162 КАС України, ч. 2 якої встанов лює, що у разі задоволення адм іністративного позову суд мо же прийняти постанову про: ви знання протиправними рішенн я суб'єкта владних повноваже нь чи окремих його положень, д ій чи бездіяльності і про ска сування або визнання нечинни м рішення чи окремих його пол ожень, про поворот виконання цього рішення чи окремих йог о положень із зазначенням сп особу його здійснення; зобов 'язання відповідача вчинити певні дії; зобов'язання відпо відача утриматися від вчинен ня певних дій; стягнення з від повідача коштів; тимчасову з аборону (зупинення) окремих в идів або всієї діяльності об 'єднання громадян; примусови й розпуск (ліквідацію) об'єдна ння громадян; примусове видв орення іноземця чи особи без громадянства за межі Україн и; визнання наявності чи відс утності компетенції (повнова жень) суб'єкта владних повнов ажень.
Тобто, позовні вимоги в указ аній частині виходять за меж і повноважень суду, встановл ених ст. 162 КАС України, а тому н е підлягають задоволенню.
За вищенаведених обставин , з урахуванням ч. 2 ст. 71 КАС Укра їни, в якій зазначено, що в адм іністративних справах про пр отиправність рішень, дій чи б ездіяльності суб'єкта владни х повноважень обов'язок щодо доказування правомірності с вого рішення, дії чи бездіяль ності покладається на відпов ідача, якщо він заперечує про ти адміністративного позову , суд приходить до висновку пр о необґрунтованість запереч ень відповідача та третьої о соби, недоведеність правомір ності прийняття розпоряджен ня голови Макарівської РДА в ід 24.12.2009 року № 1976.
Керуючись статтями 11, 14, 70-72, 86, 94, 159 - 163, 254 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний поз ов задовольнити частково.
Визнати протиправним т а скасувати розпорядження го лови Макарівської районної д ержавної адміністрації Київ ської області № 1976 від 24 грудня 2009 року «Про скасування розпо рядження голови Макарівсько ї районної державної адмініс трації Київської області № 131 від 19 лютого 2007 року «Про перед ачу у власність земельних ді лянок членам фермерського го сподарства «Радуга 2097» в розм ірі середньої земельної част ки (паю) для ведення особистог о селянського господарства в межах Макарівської селищної ради».
В решті адміністративного позову відмовити.
Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 судовий збір у розмірі 85,00 грн. (вісімдесят п' ять гриве нь).
Постанова набирає закон ної сили після закінчення ст року подання заяви про апеля ційне оскарження, встановлен ого Кодексом адміністративн ого судочинства України, якщ о таку заяву не було подано. Як що було подано заяву про апел яційне оскарження, але апеля ційна скарга не була подана у встановлений строк, постано ва набирає законної сили піс ля закінчення цього строку.
Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду у порядку, встановленому статт ями 185-187 КАС України, протягом д есяти днів з дня її складання у повному обсязі шляхом пода ння через Київський окружний адміністративний суд заяви про апеляційне оскарження з наступним поданням протягом двадцяти днів апеляційної с карги. Якщо постанову було пр оголошено у відсутності особ и, яка бере участь у справі, то строк подання заяви про апел яційне оскарження обчислюєт ься з дня отримання нею копії постанови. Апеляційна скарг а може бути подана без попере днього подання заяви про апе ляційне оскарження, якщо ска рга подається у строк, встано влений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Суддя В.О. Спиридонова
Постанову склад ено у повному обсязі 25.06.2010 року.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2010 |
Оприлюднено | 06.09.2010 |
Номер документу | 10986937 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Спиридонова В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні