20-12/057
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Постанова
Іменем України
15 червня 2006 року
Справа № 20-12/057
Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Маслової З.Д.,
суддів Антонової І.В.,
Котлярової О.Л.,
секретар судового засідання Кондрушин Є.О.
за участю представників сторін:
позивача:Булгакової В.Ю., довіреність б/н від 03.04.2006
відповідача: Агабабян С. С., довіреність № 03/8-1548 від 04.04.2006
розглянувши апеляційну скаргу Севастопольської митниці на постанову господарського суду міста Севастополя від 11.05.2006 по адміністративній справі № 20-12/057 (суддя Харченко І.А.)
до Севастопольської митниці (пр. Нахімова, 5а, місто Севастополь, 99011)
про визнання незаконною видмови в митному оформленні автомобіля, спонукання здійснити митне оформлення та видати посвідчення для реєстрації автомобіля в органах ДАІ
ВСТАНОВИВ:
Постановою господарського суду міста Севастополя від 11.05.2006 у адміністративній справі №20-12/057 позов товариства з обмеженою відповідальністю „Анлен” від 15.03.2006 до Севастопольської митниці про визнання незаконною відмови у митному оформленні автомобіля, спонукання здійснити митне оформлення та видати посвідчення для реєстрації автомобіля в органах ДАІ задоволено (аркуш справи 126-127 том 1).
Постанова суду мотивована тим, що вимога такого документа як сертифікат відповідності на автомобіль, не є обов'язковим при митному оформлені, а є прямим порушення статті 19 Конституції України.
В апеляційній скарзі Севастопольська митниця просить постанову суду скасувати, провадження зі справи закрити за відсутністю предмету спору.
Доводи апеляційної скарги мотивовані тим, що постанова суду прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, які регулюють діяльність митниці, що стаття 3 Закону України від 06.07.05 № 2739-IV „Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів” в обов'язковому порядку передбачає надання сертифікату або іншого документу про підтвердження відповідності, виданий згідно з законодавством України.
Так як митні процедури з оформлення вантажного автомобіля Mercedes Benz 312 Sprinter 1999 року випуску, кузов DWB 9034631 P9 15565, тип двигуна дизельний, об'єм двигуна 2874 кб. см. товариством з обмеженою відповідальністю "Анлен" не здійснені (не надано вантажної митної декларації, сертифікату відповідності, не сплачено ввізне мито і т.д.), провадження по справі підлягає закриттю за відсутністю предмету спору.
Представник відповідача в судовому засіданні підтримав вимоги, викладені в апеляційній скарзі, представник позивача просив постанову суду залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.
При апеляційному розгляді справи в порядку статті 196 Кодексу адміністративного судочинства України Севастопольський апеляційний господарський суд вважає апеляційну скаргу підлягаючою задоволенню, постанову суду скасуванню з відмовою у задоволенні адміністративного позову з наступних підстав.
Так, компетенція митних органів у системі органів державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності визначена Законом України від 16.04.91 №959-XII „Про зовнішньоекономічну діяльність”.
Відповідно до статі 40 Митного кодексу України митному контролю та оформленню підлягають усі товари і транспортні засоби, що переміщуються через митний кордон України.
Статтею 3 Закону України від 06.07.05 № 2739-IV „Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів” прямо вказує, що „документом, що засвідчує відповідність транспортних засобів вимогам технічних регламентів і національних стандартів, є сертифікат або інший документ про підтвердження відповідності, виданий згідно із законодавством України”.
Але судом встановлено, що 29.12.22005 Галицькою митницею ввезення в України вантажного автомобіля Mercedes Benz 312 Sprinter 1999 року випуску, кузов DWB 9034631 P 915565, тип двигуна дизельний, об'єм двигуна 2874 кб. см., одержувач товариство з обмеженою відповідальністю "Анлен" місто Севастополь. Товар знаходиться під митним контролем.
Відповідно до частини 2 статті 70 Митного кодексу України операції митного оформлення, порядок їхнього провадження, а також форми митних декларацій та інших документів, застосовуваних під час митного оформлення товарів і транспортних засобів, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі статтею 72 Митного кодексу України митне оформлення розпочинається після подання митному органу митної декларації, а також усіх необхідних для здійснення митного контролю й оформлення документів, відомостей щодо товарів і транспортних засобів, що підлягають митному оформленню.
Засвідчення митним органом прийому товарів, транспортних засобів і документів на них для митного контролю й оформлення здійснюється шляхом проставлення відповідних відміток на митній декларації й товаросупровідних документах.
Згідно з частиною 1 статті 84, частиною 1 статті 85, частиною 4 статті 86, частиною 1 статті 87, частиною 2 статті 88 Митного кодексу України товари і транспортні засоби, що переміщуються через митний кордон України, декларуються митному органу, який здійснює митне оформлення цих товарів і транспортних засобів.
Митна декларація подається митному органу, який здійснює митне оформлення, протягом 10 днів з дати доставлення товарів і транспортних засобів у митний орган призначення.
З моменту прийняття митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення.
Декларантами можуть бути підприємства, або уповноважені особи, яким належать товари і транспортні засоби.
Декларант зобов'язаний здійснити декларування товарів і транспортних засобів відповідно до порядку, встановленого митним кодексом, надати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних процедур.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №80 від 01.02.2006 „Про затвердження переліку документів, необхідних для здійснення митного контролю і митного оформлення товарів і транспортних засобів, що переміщаються через митний кордон України” документами для митного оформлення є:
- митна декларація;
- зовнішньоекономічний договір… і так далі ...
Згідно матеріалів справи, товариство з обмеженою відповідальністю „Анлен” звернулось з заявою № 1 від 12.01.2006 до Севастопольської митниці з проханням дозволити проведення митного оформлення вантажного фургону Mercedes Benz 312 Sprinter 1999 року випуску без надання сертифікату відповідності, так як автомобіль пошкоджений і роботи по його сертифікації можуть бути проведені тільки після ремонтно - відновлених робіт (аркуш справи 53, том 1).
На це звернення Севастопольська митниця відповіла роз'яснювальним листом від 17.01.06 № 12/32-167, у якому повідомила про неможливість митного оформлення транспортного засобу без надання сертифіката відповідності, передбаченого Постановою Кабінету Міністрів України №1211 від 04.11.1997(аркуш справи 6 том1).
Згідно пункту 5 вказаної Постанови Кабміну України проведення митного оформлення без пред'явлення сертифікату відповідності або свідоцтва про визнання іноземного сертифікату на підставі договору, укладеного між власником (власником) товарів і органом сертифікації, або довідки органу сертифікації про укладення такого договору можливо тільки для товарів (продукції), які ввозяться на митну територію України незібраними (комплектний об'єкт), або товарів (продукції) які для проведення сертифікації вимагають виконання монтажних робіт, при цьому під монтажними роботами розуміється збірка і установка споруд, конструкцій, технологічного обладнання, агрегатів, машин, апаратів, приладів, радіоелектронних пристроїв і т.д. з готових частин (вузлів) і елементів.
Враховуючи, що роботи по ремонту і відновленню пошкодженого автомобіля не відносяться до монтажних робіт, Севастопольська митниця не мала права провести митне оформлення надійшовшого на адресу позивача вантажного автомобіля марки Mercedes Benz 312 Sprinter без пред'явлення сертифікату відповідності, виданої органом Держстандарту України.
Необхідність одержання сертифікації ввезених в Україну транспортних засобів передбачено рядом нормативно-правових актів.
Відповідно до статті 18 Декрету Кабінету міністрів України № 46-93 від 10.05.93 „Про стандартизацію і сертифікацію” відповідність продукції (товару), яка ввозиться і реалізується на території України, стандартам, що діють в України, має підтверджуватися сертифікатом відповідності чи свідоцтвом про визнання відповідності, виданим уповноваженим органом.
Згідно статті 14 вище вказаного Декрету право визначення переліку товарів, що ввозяться в країну і підлягають обов'язковій сертифікації делеговано Державному комітету України із стандартизації, метрології і сертифікації, тобто національному органу України з сертифікації, що проводить і координує роботу щодо забезпечення її функціонування.
Державний комітет України з питань технічного регулювання і споживчої політики своїм наказом від 01.02.05 № 28, зареєстрованим в Мін'юсті України 04.05.05 за № 466/10746, затвердив Перелік продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації в Україні.
Відповідно до пункту 21.2.2. даного Переліку продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації в Україні, транспортні засоби, що були в користуванні (так само як і такі, що не були у використанні, згідно пункту 21.2.1) підлягають обов'язковій сертифікації.
Пунктом 3 Положення про вантажну митну декларацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.97 № 574, встановлено, що вантажна митна декларація застосовується під час декларування транспортних засобів і товарів, що переміщаються через митний кордон України юридичними або фізичними особами, яким вони належать, або уповноваженими ними особами.
Згідно пункту 4 цієї ж Постанови митний орган не приймає вантажну митну декларацію для оформлення, якщо вона подається без повного комплекту документів, необхідних для здійснення митного оформлення товарів. Цим же пунктом встановлено, що у випадку відмовлення в прийнятті вантажної митної декларації для оформлення, обов'язково заповнюється картка відмовлення в митному оформленні відповідно до Порядку, затвердженого наказом Державної митної служби України від 24.04.99 N 239 "Про затвердження Порядку заповнення й використання Картки відмови", скасованого та введеного у дію новим Наказом Державної митної служби України "Про затвердження Порядку оформлення й використання Картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні чи пропуску товарів і транспортних засобів через митний кордон України” від 12.12.2005.
Після оформлення картки, заповнений відривний талон відокремлюється та передається підприємству чи особі, уповноваженій на декларування. Судом встановлено, що вантажна митна декларація в розумінні пункту 3 Положення №574 від 09.06.1997 та пункту 4 Порядку №239 від 24.04.1999 сертифікат позивачем відповідно до Севастопольській митниці не надавався.
Відповідно до пункту 39 статті 1 Митного кодексу України товари це будь-яке рухоме майно (у тому числі валютні цінності, культурні цінності), електричні, теплові та інші види енергії, а також транспортні засоби, за винятком транспортних засобів, що використовуються винятково для перевезення пасажирів і товарів через митний кордон України.
Згідно пункту 2 Розділу XXI „Прикінцеві положення” Митного кодексу України передбачено, що до приведення нормативно-правових актів у відповідність з митним кодексом, діючі нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить Митному кодексу України.
Пунктом 8 постанови Кабінету Міністрів України №341 від 31.05.1994 „Про затвердження Правил ввозу транспортних засобів на територію України” передбачено, що всі транспортні засоби, що ввозяться на територію України, підлягають митному оформленню в порядку, встановленому чинним законодавством.
З урахування викладено вантажний фургон Mercedes Benz 312 Sprinter, ввезений на адресу товариства з обмеженою відповідальністю „Анлен”, є товаром, що підлягає обов'язковій сертифікації при ввозі на митну територію України, у зв'язку з чим, при проведенні його митного оформлення обов'язково повинні дотримуватися вимоги постанови Кабінету Міністрів України № 1211 від 04.11.1997 „Про затвердження Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні”.
Відповідно до пункту 3 вище вказаного Порядку підставою митного оформлення товару (продукції) для вільного використання на митній території України є сертифікат відповідності, виданий Держпотребстандартом або уповноваженим ним органом.
Номер і дата видачі сертифіката відповідності, згідно вимог пункту 4 Порядку, вказуються у вантажній митній декларації. У справах митного органу, що здійснив митне оформлення товару у вільне використання, залишається ксерокопія зазначеного документа. Позивачем сертифікат відповідності митниці не надано, так як автомобіль непригодний до експлуатації.
Згідно листа органу із сертифікації продукції - ДП Запорізького регіонального державного центру стандартизації, метрології та сертифікації №12/0005 від 06.01.2005 проведення робіт із сертифікації та видачі сертифіката на вантажний автомобіль Mercedes Benz 312 Sprinter 1999 року випуску, тип N312DD кузов DWB 9034631 P 915565, тип двигуна дизельний, об'єм двигуна 2874 куб. см. не можливо (аркуш справи 53-57 том 1).
Пунктом 7 даного Порядку митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язкової сертифікації в Україні встановлено, що у випадку, якщо власник товару (продукції) не одержав сертифікат відповідності, товар (продукція) повинен бути розміщений на митному ліцензійному складі або вивезений за межі митної території України, що позивачем не виконується
Севастопольська митниця листом від 17.01.2006 повідомила товариство з обмеженою відповідальністю „Анлен” про вимоги митного законодавства України (аркуш справи 6).
Крім того, після одержання листа Севастопольської митниці, позивач звернувся за роз'ясненнями про можливість проведення митного оформлення свого автомобіля в Державну митну службу України, яка своїм листом від 28.02.06 №18/18-187 підтвердила правильність позиції Севастопольської митниці (аркуш справи 16).
Порядок та Перелік продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації визначають механізм митного оформлення імпортних товарів (продукції), що підлягають обов'язковій сертифікації в Україні, та ввозяться на митну територію України суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності, і вони прийняті та введені в дію на виконання вимог Декрету Кабінету Міністрів України „Про стандартизацію і сертифікацію” митної справи України.
Судом встановлено, що вантажна митна декларація на проведення митного оформлення зазначеного автомобіля позивачем у Севастопольську митницю не надавалася, картка відмовлення в митному оформленні посадовими особами митниці не виписувалася.
Крім того, пунктом 8 Постанови Кабінету Міністрів України „Про затвердження Правил державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок” № 1388 від 07.09.1998 реєстрація транспортних засобів здійснюється на підставі заяви власника, поданої особисто, і документів, що посвідчують його особу, правомірність придбання транспортного засобу, оцінку його вартості, яка провадиться спеціалістом, що пройшов необхідну підготовку в поряду, встановленому МВС, Мін'юстом, Держпромполітики, Держмитслужбою та Фондом державного майна, і має відповідні документи, що підтверджують відповідність конструкції транспортного засобу встановленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Правомірність придбання транспортних засобів, вузлів і агрегатів, які мають ідентифікаційні номери, підтверджується документами, скріпленими підписом відповідної посадової особи і печаткою, виданими суб'єктами підприємницької діяльності, які реалізують транспортні засоби та видають довідки-рахунки, митними органами, судами, нотаріусами, органами соціального захисту населення, підприємствами-виробниками транспортних засобів та підрозділами ДАІ, а також угодами, укладеними на товарних біржах.
Такими документами можуть бути:
посвідчення митного органу про реєстрацію транспортного засобу або його вузлів і агрегатів, що мають ідентифікаційні номери, у підрозділах ДАІ - для фізичних осіб, вантажна митна декларація - для юридичних осіб або належним чином оформлені довідка-рахунок та вантажна митна декларація (засвідчена митним органом копія) - для фізичних та юридичних осіб;
Згідно з частиною 2 пункту 9 вище вказаної Постанов відомості про наявність сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання іноземного сертифіката надаються управлінню Державтоінспекції МВС Держстандартом з Єдиного реєстру сертифікованої в Україні продукції;
Відповідно до пункту 30 Постанови Кабінету Міністрів України „Про затвердження Правил державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок” № 1388 від 07.09.1998 транспортні засоби, ввезені в Україну юридичними особами для власних потреб, підлягають реєстрації на підставі їх заяв та вантажних митних декларацій із зазначенням відомостей про сплату мита, заборону відчуження, дати зворотного вивезення.
Транспортні засоби, ввезені на територію України для постійного користування, повинні бути зняті з обліку у відповідних органах країни вивезення.
Згідно преамбули Закону України „Про порядок ввезення (пересилання) в Україну, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарів та транспортних засобів, що ввозяться (пересилаються) громадянами на митну територію України” №2681-ІІІ від 13.09.2001, цей Закон встановлює порядок митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарів, транспортних засобів та окремих номерних вузлів до них, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України і належать громадянам.
Вимоги митниці про закриття провадження у справі, так як відсутній предмет спору не підлягає задоволенню тому , що у відповідності з частиною 2 статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Таким чином, судова колегія дійшла висновку, що Севастопольська митниця діяла у відповідності з вимогами Митного кодексу України та законодавством, що регулює митну справу, у зв'язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, постанова суду підлягає скасуванню, як постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального закону.
Керуючись статтями 196, (пункт 4)202, (пункт 2)205,207 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Севастопольської митниці задовольнити.
2. Постанову господарського суду міста Севастополя від 11.05.2006 у справі №20-12/057 скасувати з постановкою нового рішення :
" 1.Товариству з обмеженою відповідальністю "Анлен" міста Севастополя в задоволенні позову відмовити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Анлен" (99011, місто Севастополь, вул. В. Морська, 43, кв.18, ідентифікаційний код 31763313, банківські рахунки не відомі) на користь Севастопольської митниці (99011, місто Севастополь, вул. Нахімова, 5-а, банківські рахунки не відомі) державне мито в сумі 3,40 грн.
3. Господарському суду міста Севастополя видати наказ."
Постанова може бути оскаржена безпосередньо до Вищого адміністративного суду України в місячний термін.
Головуючий суддя З.Д. Маслова
Судді І.В. Антонова
О.Л. Котлярова
Суд | Севастопольський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2006 |
Оприлюднено | 03.09.2007 |
Номер документу | 10989 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Маслова З.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні