ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"27" березня 2023 р. м. Житомир Справа № 906/2/23
Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.
за участю секретаря судового засідання: Риданової Є.С.
за участю представників сторін:
від позивача: не прибув
від відповідача: не прибув
взяла участь: Тарасюк В.С., прокурор, службове посвідчення № 071188 від 01.03.2023
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Керівника Бердичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Семенівської сільської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінд Солар Енерджі-10"
про стягнення 59022,18 грн, розірвання договору оренди та зобов`язання повернути земельну ділянку
Процесуальні дії по справі.
Відповідно до ухвали суду від 04.01.23р. справу за позовом Керівника Бердичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Семенівської сільської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінд Солар Енерджі-10" про 59022,18 грн, розірвання договору оренди та зобов`язання повернути земельну ділянку розглянуто за правилами загального позовного провадження, перше підготовче засідання призначено на 07.02.23р. о 10:00.
Ухвалою від 07.02.23р. відкладено підготовче засідання на 07.03.23р. о 10:00, одночасно зобов`язано прокурора та позивача у строк до 01.03.2023 надіслати на поштову адресу або електронну пошту суду (inbox@zt.arbitr.gov.ua) або через підсистему "Електронний суд" письмове пояснення щодо обґрунтованості розрахунку стягуваного розміру орендної плати 59022,18грн боргу за договором оренди землі №26/19 від 11.12.19р. відповідно до його умов або вимог чинного законодавства.
Відповідно до ухвали суду від 07.03.23р. закрито підготовче провадження та призначено справу №906/2/23 до судового розгляду по суті на 27.03.23р. о 11:00.
В судовому засіданні 27.03.23р. судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду про часткове задоволення позову.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Керівник Бердичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Семенівської сільської ради звернувся з позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінд Солар Енерджі-10" про 59022,18 грн, розірвання договору оренди та зобов`язання повернути земельну ділянку (надалі за текстом - Прокурор, Семенівська сільська рада, Товариство).
В обґрунтування підстав поданого позову Прокурор посилається на порушення Товариством умов договору та положень земельного законодавства несплатою орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності. Істотне порушення Товариством умов договору оренди щодо несплати протягом законодавчо визначеного строку платежів за користування орендованою земельною ділянкою значною мірою позбавляє Семенівську сільську раду того, на що вона розраховувала при укладенні договору, зокрема, надходження відповідних коштів з орендної плати до бюджету Семенівської сільської ради, що, в свою чергу, є підставою для дострокового розірвання договору оренди №26/19 від 11.12.2019 в судовому порядку та повернення земельної ділянки площею 0,3200 га, кадастровий номер 1820880900:16:000:0023 у комунальну власність органу місцевого самоврядування.
Обґрунтовуючи підстави представництва інтересів держави в особі Семенівської сільської ради за правилами ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", Прокурор, серед іншого, вказує на бездіяльність компетентного органу, який знав чи повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звернувся до суду з відповідним позовом в розумний строк. В даному випадку Прокурор вказує, що порушення інтересів держави полягає в користуванні Товариством земельною ділянкою комунальної власності без здійснення плати за них у обсязі та в строки, передбачені умовами укладеного договору, внаслідок чого до бюджету об`єднаної територіальної громади не надходять значні кошти, інтерес держави полягає у ефективному використанні земель комунальної власності, а неефективне використання земельної ділянки, порушує інтереси держави, адже ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів місцевих рад належать власні (самоврядні) повноваження , такі як справляння плати за землю, та делеговані повноваження, а саме здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, у тому числі щодо своєчасності надходження в місцевий бюджет коштів за користування землями територіальної громади. Незважаючи на те, що ст. 18-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що орган місцевого самоврядування може бути позивачем та звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування, питання припинення правовідносин, радою не вирішувалось. Будучи обізнаною про порушення умов договору землекористувачем листом Бердичівської окружної прокуратури за №50-90-113вих-22 від 20.05.2022, Семенівська сільська рада підтвердила, що не зверталася з позовною заявою до ТОВ "Вінд Солар Енерджі-10" та не заперечує щодо звернення прокуратурою з вказаним позовом.
Семенівська сільська рада позов прокурора вважає обґрунтованим, доводить, що на дату подання позову Товариство земельну ділянку не повернуто, державну реєстрацію права оренди не скасовано, Товариство продовжує користуватися земельною ділянкою та зобов`язаний сплачувати кошти за її користування. Підтверджує, що Товариство сплатило кошти в загальній сумі 149563,74 грн за користування земельними ділянками (18 земельних ділянок, у тому числі спірна земельна ділянка). Оскільки в призначенні платежу не зазначено за яким договором вноситься орендна плата, тому проведено зарахування орендної плати рівними частинами на погашення заборгованості по 18 договорах оренди землі, які укладені з Товариством, по 8309,10грн по кожному договору, у тому числі по договору оренди землі №26/19 від 11.12.2019. Вимогу про стягнення 59 022,18грн боргу з орендної плати підсилює додатковими доказами, зокрема, довідкою відділу фінансів №102 від 21.12.22р. про те, що за договором оренди землі №26/19 від 11.12.19р. річна орендна плата за 2020 рік визначена у розмірі 23763,98 грн, за 2021 - у розмірі 26426,92 грн, станом на 01.09.2022 - у розмірі 17426,92 грн. Загалом сума орендних платежів складала 67331,28 грн., з урахуванням часткової сплати коштів в сумі 8 309,10 грн, сума заборгованості по орендній платі складає 59 022, 18 грн.
У відзиві на позов Товариство вимоги про стягнення 59022,18грн боргу з орендної плати не визнає, вказуючи про те, що починаючи з грудня 2019 сплатило за користування земельними ділянками комунальної власності, в тому числі і земельною ділянкою площею 0,3200 га, кадастровий номер 1820880900:16:000:0023 кошти в загальній сумі 149563,74грн, однак дійсно не сплачувало орендну плату за користування тими земельними ділянками стосовно яких договори оренди визнані недійсними або право власності орендодавця (Позивача) незаконним.
Товариство вважає, що оскільки не порушив зобов`язання зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою площею 0,3200 га, кадастровий номер 1820880900:16:000:0023, підстави для задоволення позову про розірвання договору оренди землі №26/19 від 11.12.19р. та зобов`язання повернути об`єкт оренди відсутні.
У відповіді на відзив Прокурор заперечує доводи Товариства, зазначає, що Товариство продовжує користуватися земельною ділянкою та зобов`язане сплачувати кошти за її користування. Сплачені Товариством кошти на суму 149 563, 74 грн за користування земельними ділянками в кількості 18 ділянок без зазначення платежу були зараховані Семенівською селищною радою орендної плати рівними частинами на погашення заборгованості по 18 договорам оренди землі по 8 309, 10 грн по кожному договору, про що свідчить довідка Відділу фінансів Семенівської сільської ради №52 від 20.09.22р.
Семенівська сільська рада у письмовому поясненні від 03.03.23р. за вих. №166 зазначає, що відповідно до пунктів 4.1., 4.2., 4.3. Договору оренди землі №26/19 від 11.12.2019 орендна плата сплачується орендарем у грошовій формі в розмірі 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 24009, 05 грн за рік. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету орендарем рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю відповідно до Податкового кодексу України. Податковий борг відповідача станом на 01.08.22р. на загальну суму 890300,20 грн підтверджується листом Головного управління ДПС у Житомирській області від 05.09.22р., який є у матеріалах справи. Сума узгодженого податкового зобов`язання з орендної плати за землю з юридичних осіб в загальному розмірі 890300,20 грн, є податковим боргом відповідача, який ним не сплачено. Довідкою №4 від 19.01.23р. позивач підтверджується сплату відповідачем коштів у сумі 149 563, 74 грн орендної плати, які були здійснені ним протягом 2020-2021 років п`ятьма платежами. У призначенні платежу не зазначено, за яким договором вноситься орендна плата, хоча між позивачем та відповідачем в один день 11.12.2019 укладено 18 договорів оренди земельних ділянок і відповідач мав можливість конкретизувати в призначенні платежу номер договору оренди, оскільки призначення платежу заповнюється в довільній формі. Позивачем проведено зарахування орендної плати в рахунок погашення податкового боргу, який виник одночасно по 18 договорам оренди землі, які укладені між позивачем та відповідачем в один день 11.121.2019, згідно з черговістю його виникнення, а саме: рівними частинами по 8309,10грн по кожному договору, у тому числі і по договору оренди землі №26/19 від 11.12.2019.
У судовому засіданні 27.03.23р. прокурор підтримав доводи позову та просить його задовольнити.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
11.12.2019 року між Семенівською сільською радою Бердичівського району Житомирської області (як орендодавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Вінд Солар Енерджі-10" (як орендар, відповідач) був укладений Договір оренди землі №26/19 (надалі за текстом - Договір оренди землі №26/19), відповідно до якого орендодавець на виконання рішення Семенівської сільської ради від 10.12.2019 року за №764 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій із земель сільськогосподарського призначення комунальної форми власності, з кадастровим номером 1820880900:16:000:0023, яка знаходиться на території Бердичівського району за межами населених пунктів Семенівської сільської ради (п. 1.1. Договору оренди землі №26/19).
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3200 га. Межі земельної ділянки перенесені в натурі в установленому порядку (п. 2.1. Договору оренди землі №26/19).
Земельна ділянка передається в оренду без будівель та споруд (п. 2.3. Договору оренди землі №26/19).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 339485,36грн, відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка щороку підлягає індексації на офіційно повідомлений коефіцієнт індексації за поточний рік (п.2.4 Договору оренди землі №26/19).
Договір укладено на 25 (двадцять п`ять) років (п.3.1 Договору оренди землі №26/19).
Орендна плата сплачується Орендарем у грошовій формі в розмірі 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 23763, 98 грн за 1 рік ( п.4.1 Договору оренди землі №26/19).
Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п.4.2 Договору оренди землі №26/19).
Згідно з умовою п.4.3 Договору оренди землі №26/19 визначено, що орендна плата вноситься до місцевого бюджету орендарем рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю відповідно до Податкового кодексу України.
У п.4.4 Договору оренди землі №26/19 сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. У такому випадку розмір орендної плати за земельну ділянку змінюватиметься шляхом внесення змін та доповнень до цього договору у вигляді додаткової угоди.
У разі дострокового розірвання договору оренди земельної ділянки орендна плата, сплачена орендарем, не повертається (п.4.6 Договору оренди землі №26/19).
За умовою п. 6.1 цього Договору у разі його припинення орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
У п. п. 8.1 та 8.4 Договору оренди землі №26/19 сторони погодили, що орендодавець має право вимагати своєчасного внесення орендної плати, а орендар зобов`язаний своєчасно вносити орендну плату.
Дія Договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом (п.11.3 Договору оренди землі №26/19).
За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору (п. 12.1 Договору оренди землі №26/19).
За Актом приймання-передачі земельної ділянки від 11.12.2019 орендодавець Семенівська сільська рада передала, а орендар ТОВ "Вінд Солар Енерджі-10" прийняв в оренду земельну ділянку загальною площею 0,3200 га з кадастровим номером 1820880900:16:000:0023 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (а.с. 20).
Невід`ємним додатком до Договору оренди землі №26/19 сторони погодили розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку площею 0,3200 га, грошова оцінка якої проведена, зафіксувавши у ньому її розмір станом 2019 рік - 339 485, 36 грн, розмір орендної плати у відсотках - 7% та у гривнях - 23 763, 98 грн (а. с. 21).
Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №192659095 від 12.12.2019 підтверджується факт державної реєстрації права оренди земельної ділянки зі строком дії до 11.12.2044 з правом пролонгації за ТОВ "Вінд Солар Енерджі-10" станом на 11.12.2019 року (а. с. 22-23).
Згідно довідки відділу фінансів Семенівської сільської ради за вих. №69 від 26.09.2022 за ТОВ "Вінд Солар Енерджі-10" станом на 01.09.2022 обліковується заборгованість за Договором оренди землі №26/19 у загальному розмірі 59 022, 18 грн (а.с. 24).
Розрахунок заборгованості з орендної плати визначено із застосуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки у 2020 році-1, у 2021 році - 1,1, у 2022 -1,1 та згідно з яким за 2020 рік підлягала сплаті орендна плата у загальному розмірі 23 763, 98 грн, у 2021 - 26 140, 38 грн, станом на 01.09.2022 - 17 426, 92 грн. Загальний розмір боргу з орендної плати склав 67 331, 28 грн. Враховуючи часткову сплату відповідачем коштів в сумі 8309,10грн, загальну суму боргу зменшено до суми 59 022, 18 грн.
В порядку ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" заступником керівника Бердичівської окружної прокуратури на адресу Семенівської сільської ради скеровано повідомлення №50-90-1136вих-22 від 20.05.22р. про вжиття заходів до усунення порушень земельного законодавства шляхом звернення до суду.
У повідомленні №50-90-1136вих-22 від 20.05.22р. прокурором наголошується, що в порушення ст. 21 Закону України "Про оренду землі", ст. 288 ПК України, ст. 629 ЦК України, ТОВ "Вінд Солар Енерджі-10" не виконує обов`язок щодо сплати орендної плати за договорами оренди, внаслідок чого загальна заборгованість складає 708996,60 грн. З посиланням на ч.2 ст. 651 ЦК України, прокурор звертає увагу, що договір може бути розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною, а оскільки відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі", орендна плата є істотною умовою договору, систематична її несплата орендарем є істотним порушенням та підставою для його дострокового розірвання (а.с. 30-31).
Семенівська сільська рада у відповіді за вих. №373 від 25.05.2022 на повідомлення №50-90-1136вих-22 від 20.05.22р. підтверджено факт укладення з ТОВ "Вінд Солар Енерджі-10" низки договорів оренди землі, в тому числі Договору оренди землі №26/19 та що орендарем систематично несвоєчасно вноситься орендна плата, у зв`язку з цим 22.03.2021 Семенівською сільською радою на адресу ТОВ "Вінд Солар Енерджі-10" було направлено вимогу за № 345 про сплату заборгованості за оренду землі в сумі 337 607, 20 грн. 26.05.2021 орендар здійснив оплату на суму 100 000,00 грн, вказавши у призначенні платежу: орендна плата за лютий-травень 2020року. Семенівська сільська рада не зверталась до суду з позовом до орендаря про стягнення заборгованості за оренду землі, розірвання договорів оренди землі, зобов`язання повернути земельні ділянки та не заперечує щодо вжиття прокуратурою заходів представницького характеру (а. с. 32-33).
Прокурор звернувся з позовом в інтересах держави в особі Семенівської сільської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінд Солар Енерджі-10" про 59022,18 грн, розірвання договору оренди та зобов`язання повернути земельну ділянку.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
1. Щодо представництва прокурором інтересів органу місцевого самоврядування.
Відповідно до частини першої статті 53 ГПК України у випадках, встановлених законом, органи місцевого самоврядування можуть звертатися до суду в інтересах інших осіб, державних чи суспільних інтересах та брати участь у цих справах.
Відповідно до абзацу першого частини третьої статті 23 Закону №1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з абзацами першим - третім частини четвертої статті 23 Закону №1697-VII наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.
У постанові від 26 червня 2019 року у справі №587/430/16-ц Велика Палата Верховного Суду зробила висновки, що суд під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
У постанові від 15 жовтня 2019 року у справі №903/129/18 Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, відповідно до якого сам факт не звернення до суду ради з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси територіальної громади, свідчить про те, що зазначений орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів значної кількості громадян - членів територіальної громади та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.
Звертаючись до суду з позовом у цій справі, Прокурор обґрунтував необхідність захисту інтересів територіальної громади тим, що в межах відносин з використання на умовах оренди земельної ділянки загальною площею 0,3200 га з кадастровим номером 1820880900:16:000:0023 для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, Семенівська сільська рада як орган місцевого самоврядування всупереч інтересам територіальної громади не звертається з позовом про стягнення заборгованості з орендної плати та дострокового припинення орендних відносин за Договором оренди землі №26/19.
За вимогами ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Податковий кодекс України встановлює, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов`язковий платіж, який зараховується до відповідного бюджету (ст.14 ПК України).
Отже, дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених розмірах шляхом їх вірного правового (в тому числі договірного) врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави.
Несплата орендної плати у визначеному розмірі та в установлені строки порушує інтереси територіальної громади щодо отримання відповідних коштів за користування земельною ділянкою комунальної власності.
Територіальна громада здійснює свої цивільні права та обов`язки через орган місцевого самоврядування в межах його компетенції, встановленої законом, - Семенівську сільську раду.
Між Семенівською сільською радою та ТОВ "Вінд Солар Енерджі-10" було укладено договір оренди землі №26/19 від 11.12.2019р.
Разом з цим, Семенівська сільська рада, як одержувач плати за землю та власник і розпорядник землі, захист порушених інтересів територіальної громади не здійснює. Після отримання повідомлення прокурора в порядку ст.23 Закону України "Про прокуратуру" Семенівська сільська рада не вчиняла дій щодо звернення до суду з метою стягнення несплаченої орендарем орендної плати та припинення орендних відносин з орендарем.
Згідно правової позиції Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва.
Відтак, суд приходить до висновку, що Прокурор правомірно звернувся з позовом до господарського суду в інтересах держави в особі Семенівської сільської ради.
2. Щодо вимоги про стягнення заборгованості з орендної плати за оренду земельної ділянки загальною площею 0,3200 га кадастровий номер 1820880900:16:000:0023.
Вказаний спір стосується договірних правовідносин, на які поширюється дія загальних норм ЦК України, що підтверджується як Земельним кодексом України (далі - ЗК України), так і Законом України "Про оренду землі" (далі - Закон №161-XIV).
Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі, який, за змістом статті 13 цього Закону є договором, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно зі статтею 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату, є однією із істотних умов договору.
У статті 21 цього Закону передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, розмір якої, умови і строки внесення встановлюються за згодою сторін у договорі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України) та обчислення якої здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором.
За змістом статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
2.2. Згідно п.4.2 Договору оренди землі №26/19 обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
У п.4.4 Договору оренди землі №26/19 сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, зокрема, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. У такому випадку розмір орендної плати за земельну ділянку змінюватиметься шляхом внесення змін та доповнень до цього договору у вигляді додаткової угоди.
Однак у справі відсутні докази укладення сторонами додаткових угод щодо зміни розміру орендної плати із застосуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі на 2021 р. та на 2022 р.
2.3. Як вбачається з розрахунку заборгованості по сплаті орендної плати згідно Договору оренди землі №26/19 від 11.12.2019р. (довідкою відділу фінансів Семенівської сільської ради за вих. №69 від 26.09.2022), позивачем при обрахунку розміру орендної плати використовувалася ставка орендної плати 7% від нормативної оцінки ділянки в сумі 339 485, 36 грн., а також коефіцієнт індексації: у 2020р. - 1; у 2021р. - 1,1; у 2022р. - 1,1.
За результатами такого розрахунку розмір орендної плати у 2020 році склав - 23 763, 98 грн, у 2021р. - 26 140, 38 грн, за 8 місяців 2022р. -17 426, 92 грн. Загальний розмір боргу з орендної плати склав 67 331, 28 грн.
В рахунок сплати боргу з орендної плати позивачем зараховано сплачені відповідачем кошти в сумі 8309,10 грн.
Нарахована позивачем заборгованість з орендної плати склала 59 022, 18 грн.
Разом з тим, згідно умов п.4.1 Договору оренди землі №26/19 від 11.12.2019р. орендна плата сплачується орендарем у грошовій формі в розмірі 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 23 763, 98 грн. за 1 рік.
2.4. Щодо збільшення розміру орендної плати внаслідок індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки в односторонньому порядку, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати - орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
При цьому розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (пункт 288.4 статті 288 ПК України).
Згідно з частиною 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.
Крім цього, за змістом статті 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Аналіз наведених положень ПК України, Закону України "Про оцінку земель" та Закону України "Про оренду землі" дає підстави для висновку, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретного розміру орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначено в договорі оренди. ПК України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, а тому саме у договорі оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.
З моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (постанова Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №1917/1188/2012 (№826/1291/17)).
Суд враховує правову позицію палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду , викладену у постанові від 16 березня 2020 року у справі № 922/1658/19, щодо неможливості автоматичного застосування індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки під час розрахунку орендної плати на підставі положень ПК України.
Зміна нормативної грошової оцінки внаслідок індексації є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договорів оренди землі його учасниками. Зазначене не тягне автоматичної зміни умов договорів щодо розміру орендної плати (п.51 постанови ВС від 16.03. 2020 року у справі №922/1658/19).
Таким чином, відповідно до правового висновку Верховного Суду, нормами статті 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що розмір орендної плати визначається у договорі, а її обчислення (для сплати) здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором. Законодавчо не передбачено автоматичної зміни розміру орендної плати за договором оренди землі з урахуванням щорічної індексації нормативної грошової оцінки. Хоча природа як індексації нормативної грошової оцінки, так і індексації орендної плати базується на індексі споживчих цін, обрахованих Державною службою статистики України, однак індексація нормативної грошової оцінки не є тотожною індексації орендної плати. Водночас, з урахуванням положень статті 21 Закону України "Про оренду землі" та принципу свободи договору, сторони договору оренди землі можуть передбачити саме автоматичну щорічну індексацію нормативної грошової оцінки для визначення розміру орендної плати за договором оренди землі. Проте у такому разі, зважаючи на природу індексації, одночасна подвійна індексація орендної плати та індексація нормативної грошової оцінки не повинна застосовуватися.
У п. 4.2 Договору оренди землі №26/19 від 11.12.2019р. сторони передбачили, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з врахуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки, відповідно, їх зміна є підставою для внесення змін до Договору за умовою п. 4.4.
З огляду на вимоги статей 79, 86 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) господарський суд вважає невірним одностороннє визначення позивачем розміру орендної плати із застосуванням коефіцієнтів індексації на 2021 р. та на 2022 р., оскільки інший розмір орендної плати, відмінний від розміру, визначеному у п.4.1 договору, сторонами не погоджувався.
2.5. Виходячи з умов договору, розмір орендної плати за рік з 2020 р. по 2022 р. становив 23 763, 98 грн.
Таким чином, орендна плата, яку має сплатити відповідач за період з 2020 р. по серпень 2022р. становить 55 061, 51 грн, з яких: 23 763, 98 грн за 2020 р., 23 763, 98 грн за 2021 р. та 15 842, 65 грн. за 8 місяців 2022 р.
Враховуючи проведену відповідачем оплату орендної плати в сумі 8309,10 грн, розмір заборгованості останнього становить 55 061,51 грн (63 370,61 грн - 8309,10 грн.).
У ст. 87.9 ПК України передбачено, що разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.
2.6. Оскільки тягар доказування виконання зобов`язання в частині сплати орендної плати за Договором оренди землі №26/19 покладено на відповідача, і останній не скористався правом подачі відзиву на спростування доводів позивача, не надав суду доказів погашення боргу, суд дійшов висновку про законність та обґрунтованість позовних вимог про стягнення з відповідача 55061,51грн заборгованості з орендної плати.
У стягненні 3 960,67 грн орендної плати суд відмовляє.
3. Щодо позовної вимоги про розірвання Договору оренди землі №26/19 від 11.12.2019.
Правові підстави для припинення договору оренди землі шляхом його розірвання визначені у статті 32 Закону України «Про оренду землі». Так, згідно з частиною першою цієї норми на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Підстави для зміни або розірвання договору передбачені статтею 651 ЦК України і за загальним правилом, викладеним у частині першій цієї статті, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Про зміну або розірвання договору в порядку частини першої статті 651 ЦК України сторони вправі домовитися в будь-який час на свій розсуд (крім випадків, обумовлених законодавчо).
Разом з тим, законодавець передбачає випадки, коли розгляд питання про внесення змін до договору чи про його розірвання передається на вирішення суду за ініціативою однієї із сторін.
Так, за частиною другою статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Тож іншими підставами для зміни або розірвання договору в судовому порядку, крім істотного його порушення, відповідно до частини другої статті 651 ЦК України є випадки, встановлені законом або договором, і саме настання таких випадків зумовлює право сторони договору ініціювати в судовому порядку питання зміни чи припинення відповідних договірних правовідносин (постанова ВПВС від 08.09.2020 у справі №920/418/19).
Згідно з п. 1 ч.1 ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором, зокрема, розірвання договору.
Так, у п. 11.3 Договору оренди землі №26/19 сторони погодили, що дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором.
Як встановив суд, відповідач більше 2,5 років не виконує обов`язок зі сплати орендної плати (п.8.4 договору) і таке порушення є підставою для позивача вимагати достроково розірвання Договору оренди землі №26/19 в судовому порядку.
Право особи на звернення до суду для розірвання договору у передбаченому законом випадку відповідає статті 16 ЦК України, способам, передбаченим нею (припинення правовідношення) для захисту права, та не може ставитися в залежність від поінформованості про позицію іншої сторони чи волевиявлення іншої сторони (постанови ВПВС від 12.02.2019 у справі №914/2649/17, від 26.05.2020 у справі №908/299/18).
З врахуванням викладеного, позовна вимога про дострокове розірвання Договору оренди землі №26/19 підлягає задоволенню.
4. Відповідно до ч.1 ст. 34 Закону України "Про оренду землі" у разі розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.
Пунктом 6.1 Договору оренди землі №26/19 визначено, що після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельні ділянки у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав їх в оренду.
Позовна вимога про повернення земельної ділянки площею 0,3200 га, кадастровий номер 1820880900:16:000:0023, що розташована на території Бердичівського району Житомирської області за межами населених пунктів Семенівської сільської ради за актом приймання-передачі є похідною від вимоги про розірвання Договору оренди землі №26/19 (подібні висновки викладено у постанові ВПВС від 02.11.2022 у справі №922/3166/20), а такому підлягає задоволенню.
Згідно положень ст.ст. 74, 76 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Щодо розподілу судового збору
При зверненні з позовом до суду прокурором сплачено судовий збір за дві вимоги немайнового характеру (розірвання договору, зобов`язання повернути земельні ділянки) на загальну суму 4962,00грн та одну вимогу майнового характеру (стягнення коштів в сумі 59 022, 18 грн) в сумі 2 481,00грн. Сплата судового збору у загальному розмірі 7443,00 грн підтверджується платіжним дорученням №1790 від 21.10.2022 (а.с. 34).
Відповідно до п. 2 ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи часткове задоволення позовних вимог, у відповідності до п.2 ч.1 ст.129 ГПК України, сплачений судовий збір в сумі 4 962,00 грн за розгляд немайнових вимог та 2 314,94 грн за розгляд задоволеної майнової вимоги покладається на відповідача частково на суму 7 276, 51 грн.
Витрати по сплаті судового збору підлягають стягненню на користь особи, яка його сплачувала, в даному випадку - Житомирської обласної прокуратури.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінд Солар Енерджі-10" (01033, м. Київ, вул. Жилянська, буд. 9-11, корд ЄДРПОУ 42625498) на користь Семенівської сільської ради (13372, Житомирська обл., Бердичівський р-н, с. Семенівка, вул. Героїв Майдану, 4, код ЄДРПОУ 04345463) 55061,51грн заборгованості з орендної плати за оренду земельної ділянки 0,3200га, кадастровий номер 1820880900:16:000:0023. Видати наказ.
2. Розірвати Договір оренди землі №26/19 від 11.12.2019, укладений між Семенівською сільською радою (код ЄДРПОУ 04345463) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Вінд Солар Енерджі-10" (код ЄДРПОУ 42625498) щодо земельної ділянки площею 0,3200га, кадастровий номер 1820880900:16:000:0023, що розташована на території Бердичівського району Житомирської області за межами населених пунктів Семенівської сільської ради.
3. Товариству з обмеженою відповідальністю "Вінд Солар Енерджі-10" (01033, м. Київ, вул. Жилянська, буд. 9-11, код ЄДРПОУ 42625498) повернути Семенівській сільській раді (13372, Житомирська обл., Бердичівський р-н, с. Семенівка, вул. Героїв Майдану, 4, код ЄДРПОУ 04345463) за актом приймання-передачі земельну ділянку площею 0,3200га, кадастровий номер 1820880900:16:000:0023, що розташована на території Бердичівського району Житомирської області за межами населених пунктів Семенівської сільської ради. Видати наказ.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінд Солар Енерджі-10" (01033, м. Київ, вул. Жилянська, буд, 9-11, код ЄДРПОУ 42625498) на користь Житомирської обласної прокуратури (10002, м. Житомир, вулиця Святослава Ріхтера, 11, код ЄДРПОУ 02909950) - 7276,51грн судового збору. Видати наказ.
5. У позові про стягнення 3960,67 грн орендної плати відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено: 30.03.23
Суддя Машевська О.П.
Віддрукувати:
1 - в справу
2- прок обл. (простою)
3- прок. Берд. окружн. прок. (простою) + на ел. пошту: prokberd@zhit.gp.gov.ua
4- позивачу (рек.) + на ел. пошту: ІНФОРМАЦІЯ_1
5- відповідачу (рек. з повід.) + на ел. пошту: ІНФОРМАЦІЯ_2
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2023 |
Оприлюднено | 31.03.2023 |
Номер документу | 109896648 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Машевська О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні