Ухвала
від 07.03.2023 по справі 761/7319/23
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 761/7319/23

Провадження № 1-кс/761/5024/2023

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 березня 2023 року слідчий суддя Шевченківського районного суду м. Києва ОСОБА_1 при секретарі ОСОБА_2 , за участі: прокурора Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 , підозрюваної ОСОБА_4 , захисника ОСОБА_5 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві клопотання старшого слідчого СВ Шевченківського УП ГУНП у місті Києві ОСОБА_6 про відсторонення від посади ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрювану у кримінальному провадженні № 420221102100000158, внесеного до ЄРДР 09.09.2022 р. за ч. 4 ст. 191, ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України,

ВСТАНОВИВ:

Старший слідчий СВ Шевченківського УП ГУНП у місті Києві старший лейтенант поліції ОСОБА_6 звернулась до суду з даним клопотанням, погодженим прокурором Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 , зважаючи на наступне.

У провадженні слідчого відділу Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві перебувають матеріали досудового розслідування, внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42022102100000158 від 09.09.2022 за ч. 4 ст. 191, ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України. Процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у вказаному кримінальному провадженні здійснює Шевченківська окружна прокуратура міста Києва. Досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_4 , працюючи на посаді заступника начальника управління, начальника відділу загальної середньої та позашкільної освіти управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації (далі - управління освіти), діючи за попередньою змовою групою осіб з начальником управління освіти ОСОБА_7 та заступником начальника управління, начальником відділу дошкільної освіти ОСОБА_8 , вчинила розтрату бюджетних грошових коштів при проведенні публічних закупівель товарів. Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом від 24.02.2022 № 2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан (який в подальшому неодноразово продовжено, зокрема, Указом від 17.05.2022 №341/2022, затвердженим Законом України від 22.05.2022 №2263-ІХ, Указом від 12.08.2022 №573/2022, затвердженим Законом України від 15.08.2022 № 2500-ІХ). Рішенням Київської міської ради від 23.06.2022 №4746/4787 «Про вжиття заходів щодо створення умов для укриття здобувачів освіти та педагогічних колективів в умовах дії особливих правових режимів» доручено Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та районним в місті Києві державним адміністраціям протягом одного місяця обстежити та взяти на облік підземні і наземні будівлі та споруди закладів освіти для встановлення можливості їх використання як споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів і створення та поповнення фонду захисних споруд цивільного захисту; вжити заходів щодо дообладнання споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів або облаштування швидкоспоруджувальних захисних споруд у кожному закладі дошкільної та загальної середньої освіти з урахуванням забезпечення укриття 100 відсотків учасників освітнього процесу; створити запаси матеріалів, обладнання, інструменту, води та медичних засобів, потрібних для приведення в готовність та укомплектування фонду захисних споруд цивільного захисту. Протоколом №34 від 20.07.2022 постійної комісії з питань техногенно-екологічної ситуації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) районним у місті Києві державним адміністраціям, Департаменту освіти та науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), керівникам закладів освіти доручено до 01.08.2022 завершити огляди приміщень, які можуть бути використані як найпростіші укриття та скласти акти оцінки об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення (здобувачів освіти та колективів закладів освіти) як найпростішого укриття відповідно до наказу МВС від 09.07.2018 №579 (пункт 1 вказаного протоколу); до 20.08.2022 провести комплекс організаційних та практичних заходів щодо виконання пропозицій, викладених членами комісій в актах оцінки об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення (здобувачів освіти та колективів закладів освіти) як найпростішого укриття відповідно до наказу МВС від 09.07.2018 №579, із метою приведення вказаних об`єктів до належного технічного, санітарного та протипожежного стану. Пунктом 6 протоколу доручень №28 від 01.08.2022, затвердженого першим заступником начальника Київської міської військової адміністрації ОСОБА_9 , голів районних державних адміністрацій зобов`язано з метою збільшення місткості приміщень найпростіших укриттів та приміщень подвійного призначення в будівлях загальноосвітніх навчальних закладів та закладів дошкільної освіти забезпечити виконання необхідних робіт/заходів щодо збільшення спроможності таких приміщень, зокрема, дообладнання додаткових входів/виходів до таких приміщень, санвузлів, системи вентиляції тощо. Листом Міністерства освіти і науки України від 27.07.2022 №1/8504-22 на адресу керівників департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій спрямовано методичні рекомендації про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році, відповідно до яких необхідно вжити відповідні заходи з посилення безпеки, зокрема, щодо перевірки наявності у кожному закладі освіти планів евакуації та обладнаного укриття для всіх учасників освітнього процесу (із запасами води та їжі, спальних місць, засобами захисту, аптечкою тощо). Облаштування внутрішнього простору приміщень укриттів має бути комфортним, містити все необхідне обладнання для організації освітнього процесу. З метою створення безпечних умов перебування у закладах освіти всіх учасників освітнього процесу під час воєнного стану Державною службою України з надзвичайних ситуацій розроблено рекомендації щодо організації укриття в об`єктах фонду захисних споруд цивільного захисту закладів освіти (лист ДСНС України від 14.06.2022 № 03-1870/162-2 «Про організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти»). У ОСОБА_7 виник умисел, спрямований на розтрату бюджетних грошових коштів, до реалізації якого вона вирішила залучити фізичну особу-підприємця ОСОБА_10 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місцезнаходження (здійснення підприємницької діяльності): АДРЕСА_1 , основний вид діяльності за КВЕД: 31.01 Виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі), з якою вступила в попередню змову. Відповідно до розробленого ОСОБА_7 плану вчинення кримінального правопорушення ОСОБА_10 , яка фактично не здійснювала виробництво меблів, не мала найманих працівників, виробничих потужностей та складських приміщень, мала закупити обумовлену кількість меблів для сидіння (лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі 1200х200х420 мм у кількості 2286 шт., лав дитячих для укриття 1200х300х300 мм у кількості 321 шт., пуфів безкаркасних у кількості 321 шт.) у інших суб`єктів господарювання реального сектору економіки, зокрема, у ТОВ «Геометрія-Арт», код ЄДРПОУ: 43630851 (яке неодноразово приймало участь в публічних закупівлях управління освіти Шевченківської районної в м. Києві державної адміністрації та виступало постачальником меблів відповідному замовнику), та в подальшому поставити управлінню освіти відповідні товари за завищеними цінами. Крім того, ОСОБА_7 , діючи з метою розтрати бюджетних грошових коштів, не маючи на меті вжити реальних заходів з належного вивчення середньоринкових цін на відповідні товари, пошуку найбільш територіально наближеного постачальника та інших заходів, спрямованих на ефективність використання бюджетних коштів та їх економію, тобто умисно діючи всупереч встановлених ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» принципів (максимальна економія, ефективність та пропорційність, запобігання корупційним діям і зловживанням), а також вимог постанови Кабінету міністрів України від 28.02.2022 №169 щодо ефективності використання коштів, вирішила залучити до реалізації вищевказаного умислу підлеглих службових осіб управління освіти - заступника начальника управління освіти, начальника відділу загальної середньої та позашкільної освіти ОСОБА_4 та заступника начальника управління освіти, начальника відділу дошкільної освіти ОСОБА_8 . Відповідно до розробленого ОСОБА_7 плану вчинення кримінального правопорушення ОСОБА_4 та ОСОБА_8 , які погодились на пропозицію ОСОБА_7 щодо спільного вчинення кримінального правопорушення, мали сформувати потребу в публічній закупівлі та перелік і обсяги закупівель меблів для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту у закладах освіти району. Також з метою надання законного вигляду діям співучасників злочину ОСОБА_4 та ОСОБА_8 мали знайти в мережі Інтернет пропозиції із завищеними цінами на товари, що підлягали закупівлі або на схожі товари (які були дорожчими за характеристиками або матеріалами виготовлення) для подальшого виправдання завищених витрат управління освіти на закупівлю «Меблі для сидіння для облаштування споруд цивільного захисту (найпростіших укриттів) закладів освіти Шевченківського району м. Києва». При цьому, ОСОБА_4 та ОСОБА_8 , діючи в межах єдиного з ОСОБА_7 умислу та відповідно до розробленого нею плану вчинення кримінального правопорушення, маючи досвід закупівлі товару відповідної номенклатури у ТОВ «Геометрія-Арт» (основний вид діяльності за КВЕД: 31.01 Виробництво меблів для офісів і підприємств торгівлі), свідомо не вжили заходів щодо запиту цінових пропозицій у відповідного постачальника та здійснення публічної закупівлі товару напряму у даного постачальника, оскільки мали на меті розтрату бюджетних грошових коштів. 15.09.2022, ОСОБА_7 , яка діяла умисно, з метою розтрати бюджетних грошових коштів, підписала платіжні доручення №№16655, 18655, №19655, №17655, на підставі яких з рахунку управління освіти НОМЕР_2 , відкритого в Державній казначейській службі України, перераховано за меблі для облаштування укриттів в закладах освіти на рахунок ФОП ОСОБА_10 НОМЕР_3 , відкритий в АТ «Укрсиббанк», грошові кошти в загальній сумі 3 767 262,00 грн. Відповідно до висновку експерта №01/23 від 24.01.2023 за результатами проведення товарознавчої експертизи: ринкова вартість всієї кількості у розмірі 321 шт. пуфів безкаркасних станом на 16.08.2022, на 17.08.2022 на території України, закуплених управлінням освіти на підставі договору купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 становить 95 792,82 грн. (згідно з договором купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 управлінням освіти закуплено вказаний товар у кількості 321 шт. за 353 100 грн., в даному випадку завищення ціни становить 257 307,18 грн.); ринкова вартість всієї кількості у розмірі 2286 шт. лав для укриття з м`яким сидінням на металевому каркасі станом на 16.08.2022, на 17.08.2022 на території України, закуплених управлінням освіти на підставі договору купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 становить 2 388 641,40 грн. (згідно з договором купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 управлінням освіти закуплено вказаний товар у кількості 2286 шт. за 3 086 100 грн., в даному випадку завищення ціни становить 697 458,60 грн.); ринкова вартість всієї кількості у розмірів 321 шт. лав дитячих для укриття з деревини станом на 16.08.2022, на 17.08.2022 на території України, закуплених управлінням освіти на підставі договору купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 становить 189 306,54 грн. (згідно з договором купівлі-продажу від 16.08.2022 №262 управлінням освіти закуплено вказаний товар у кількості 321 шт. за 328 062 грн., в даному випадку завищення ціни становить 138 755,46 грн.). Таким чином, ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді заступника начальника управління, начальника відділу загальної середньої та позашкільної освіти управління освіти, діючи за попередньою змовою групою осіб з начальником управління освіти ОСОБА_7 та заступником начальника управління, начальником відділу дошкільної освіти ОСОБА_8 , діючи умисно, шляхом зловживання своїм службовим становищем, за попередньою змовою групою осіб розтратила бюджетні грошові кошти на загальну суму 1 093 521 (один мільйон дев`яносто три тисячі п`ятсот двадцять одна) грн. 24 коп., що становить особливо великі розміри. ОСОБА_4 28 лютого 2023 року повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України. Наявність обґрунтованої підозри у вчиненні ОСОБА_4 у інкримінованих кримінальних правопорушеннях підтверджується зібраними по кримінальному провадженню доказами у їх сукупності, а саме: Протоколом допиту свідка ОСОБА_11 ; Протоколом додаткового допиту свідка ОСОБА_11 ; Протоколом допиту свідка ОСОБА_12 ; Протоколом допиту свідка ОСОБА_13 ; Протоколом додаткового допиту свідка ОСОБА_13 ; Протоколом допиту свідка ОСОБА_8 ; Протоколом допиту свідка ОСОБА_4 ; Протоколом допиту свідка ОСОБА_14 ; Протоколом додаткового допиту свідка ОСОБА_14 ; отриманими на запит копіями документів від ТОВ «Геометрія-Арт»; отриманими на запит копіями документів від ФОП ОСОБА_10 ; отриманими на запит копіями документів та матеріалами ТОВ «САНЧОБАГ ГРУП»; висновком експерта №01/23 від 24.01.2023;протоколами огляду споруд цивільного захисту (укриттів) двох закладів освіти у Шевченківському районі міста Києва (навчально-виховного комплексу «Пізнайко» за адресою: м. Київ, вул. Дегтярівська, 6-А та навчально-виховного комплексу «Кияночка» за адресою: м. Київ, вул. Парково-Сирецька, 7-А), де встановлено факт поставки ФОП ОСОБА_10 пуфів з маркуванням ТОВ «САНЧОБАГ ГРУП», іншими матеріалами кримінального провадження у їх сукупності. Відповідно до ч. 5 ст. 12 КК України кримінальне правопорушення, передбачене ч. 5 ст. 191 КК України віднесено до категорії особливо тяжких злочинів. Стороною обвинувачення дотримано вимогу розумної підозри, оскільки наявні на даний час докази у кримінальному провадженні свідчать про об`єктивний зв`язок підозрюваної ОСОБА_4 із вчиненням кримінального правопорушення, тобто виправдовують необхідність подальшого розслідування у цьому провадженні з метою дотримання імперативних завдань кримінального провадження, визначених статтею 2 КПК України. Враховуючи те, що ОСОБА_4 є заступником начальника управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації та в підпорядкуванні останньої перебувають свідки, які надавали показання у кримінальному провадженні та те, що останні та ОСОБА_4 є раніше знайомими особами, мають контакти один одного, та дали покази, які вказують на причетність останньої у вчиненні інкримінованого кримінального правопорушення, то існують підстави вважати, що підозрювана може незаконно впливати шляхом вмовляння чи залякування свідків у кримінальному провадженні. Продовжуючи виконувати службові обов`язки на посаді заступника начальника управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації під час досудового розслідування, ОСОБА_4 буде мати можливість впливати на свідків та інших підозрюваних у кримінальному провадженні. Окрім цього, перебуваючи на посаді, ОСОБА_4 може знищити чи приховати речі, предмети та документи, які мають та будуть мати значення для проведення досудового розслідування та судового розгляду. Крім того, ОСОБА_4 може продовжити свою злочинну діяльність та вчиняти аналогічні злочини у сфері службової діяльності, а саме продовжити вчиняти розтрату бюджетних коштів, будучи службовою особою та зловживаючи своїм службовим становищем. За таких обставин слідчий просить відсторонити підозрювану ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади заступника начальника управління, начальника відділу загальної середньої та позашкільної освіти управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації. Строк відсторонення від посади встановити в межах строків досудового розслідування.

Прокурор Шевченківської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 підтримав клопотання, просив задовольнити.

ОСОБА_4 , її захисник заперечували щодо задоволення внесеного клопотання. Пояснили, що в діях ОСОБА_4 відсутній склад злочину. Органом досудового розслідування не встановили змову, контактів з постачальниками - все грунтується на припущеннях. ОСОБА_4 виконувала свої посадові обов`язки.

Вислухавши доводи учасників процесу, дослідивши матеріали клопотання слідчий суддя вважає за можливе зазначити наступне.

Так, у провадженні слідчого відділу Шевченківського управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві перебувають матеріали досудового розслідування, внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42022102100000158 від 09.09.2022 за ч. 4 ст. 191, ч. 5 ст. 191, ч. 1 ст. 366 КК України.

28 лютого 2023 року в межах даного кримінального провадження ОСОБА_4 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.

Як свідчать матеріали клопотання, ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні дій , які виразились у розтраті чужого майна, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненій за попередньою змовою групи осіб, в умовах воєнного стану, в особливо великих розмірах, за які законом передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк від 7 до 12 років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.

За приписами ст. 154 КПК України відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину середньої тяжкості, тяжкого чи особливо тяжкого злочину, і незалежно від тяжкості злочину - щодо особи, яка є службовою особою правоохоронного органу. Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців. Строк відсторонення від посади може бути продовжено відповідно до вимог статті 158 цього Кодексу.

В розумінні ч. 1 ст. 157 КПК України слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

Відсторонення від посади це тимчасове, вимушене недопущення особи, яка перебуває у певних службових відносинах з органами державної влади та місцевого самоврядування, підприємствами, установами чи організаціями, до виконання своїх функціональних обов`язків з підстав і в порядку, передбачених КПК України.

Як вбачається з наданих матеріалів, і не заперечується стороною захисту, ОСОБА_4 обіймає посаду заступника начальника управління, начальника відділу загальної середньої та позашкільної освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації та в силу своїх посадових обов`язків виконує організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські повноваження.

Згідно ст. 43 Конституції України кожен громадянин має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду діяльності, а також гарантує громадянам захист від незаконного звільнення.

В судовому засіданні ініціатором клопотання було доведено наявність підстав вважати підозру обґрунтованою, з огляду на надані матеріали, які дають підстави вважати що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення (рішення ЄСПЛ від 21.04.2011 р. у справі «Нечипорук і Йонкало проти України»).

Також доводи прокурора є переконливими стосовно того, що такий засіб забезпечення кримінального провадження, як відсторонення від посади, має бути застосований відносно ОСОБА_4 у зв`язку із тим, що підозрювана є заступником начальника управління освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації та в підпорядкуванні останньої перебувають свідки, які надавали показання у кримінальному провадженні, що вказують на причетність ОСОБА_4 до вчинення інкримінованого кримінального правопорушення та буде мати можливість впливати на свідків та інших підозрюваних

При цьому вирішуючи по суті внесене питання про задоволення клопотання слідчий суддя з огляду на обставини вчинення кримінального правопорушення, враховує і можливі наслідки застосування такого засобу забезпечення кримінального провадження.

Разом з тим, відсторонення особи від посади, в розумінні вимог чинного КПК України, є засобом забезпечення кримінального провадження і застосовується за умов передбачених ст. 154 УПК України, має тимчасовий характер, і не є тотожним із поняттям звільнення з роботи.

При цьому відсутні підстави для покладення основу рішення доводи сторони захисту, що все зазначене у клопотанні та наданих матеріалах грунтується на припущеннях, оскільки при вирішенні питання застосування заходів забезпечення кримінального провадження слідчий суддя не може надавати оцінку належності та допустимості доказів.

Відповідно до вимог ч. ч. 1, 3 ст. 26 КПК України сторони кримінального провадження є вільними у використанні своїх прав у межах та у спосіб, передбачених цим Кодексом. Слідчий суддя, суд у кримінальному провадженні вирішують лише ті питання, що винесені на їх розгляд сторонами та віднесені до їх повноважень цим Кодексом.

За встановлених в судовому засіданні обставин, слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання підлягає задоволенню частково та вважає за можливе відсторонити ОСОБА_4 від посади до 01 квітня 2023 року.

Виходячи з наведеного, керуючись ст.ст. 154, 156, 309 КПК України, слідчий суддя, -

УХВАЛИВ :

Клопотання задовольнити частково.

Відсторонити підозрювану ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 від посади заступника начальника управління, начальника відділу загальної середньої та позашкільної освіти Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації, строком до 01.04.2023 року включно.

На ухвалу слідчого судді безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення може бути подана апеляційна скарга.

Слідчий суддя

СудШевченківський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення07.03.2023
Оприлюднено03.04.2023
Номер документу109915190
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади

Судовий реєстр по справі —761/7319/23

Ухвала від 07.03.2023

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Юзькова О. Л.

Ухвала від 07.03.2023

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Юзькова О. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні