КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 березня 2023 року Київ№ 320/9431/22
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Шевченко А.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «УкрЄвроМаз» до Державної податкової служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю «УкрЄвроМаз» (далі позивач, товариство) звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової служби України (далі відповідач, ДПС України), в якій просило суд:
- визнати протиправними дії відповідача щодо зменшення показника реєстраційного ліміту (суми податку, на яке позивач має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) у Системі електронного адміністрування ПДВ на суму 1195330, 00 грн. та формування показника перевищення СЕА ПДВ на суму 1195330, 00 грн.;
- зобов`язати відповідача збільшити в даних Системі електронного адміністрування ПДВ позивача реєстраційний ліміт у сумі 1195330, 00 грн. та відкоригувати показник перевищення в СЕА ПДВ в сумі 1195330, 00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем протиправно зменшено позивачу показник реєстраційного ліміту (суми податку, на яке позивач має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) у Системі електронного адміністрування ПДВ (далі - СЕА ПДВ) на суму 1195330, 00 грн. та сформовано показник перевищення СЕА ПДВ на суму 1195330, 00 грн.
Відповідно до ухвали від 17.10.2022 суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому наголосив, що в СЕА ПДВ контролюючим органом сформовано показник суми перевищення за червень 2022 року та зменшено показник суми перевищення реєстраційного ліміту в сумі 1195330,00 грн., оскільки позивач у липні 2022 року відобразив зменшення податкових зобов`язань в сумі 1195330,00 грн. в уточнюючому розрахунку за квітень 2022 року та подана податкова декларація з податку на додану вартість за червень 2022 року без показника зменшення податкових зобов`язань. Отже, саме невірне відображення позивачем у червні 2022 року розрахунків коригування з датою виписки 18.04.2022 та 29.04.2022, у позивача розрахувався показник перевищення на суму 1195330,00 грн.
Розглянувши подані представниками сторін документи та матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Із матеріла справи вбачається, що позивач зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності якого є 45.19 торгівля іншими автотранспортними засобами.
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.06.2022 № 9065046851, позивач відкоригував податкове зобов`язання та податковий кредит за основною ставкою на суму (-) 134952,76 грн. по взаємовідносинам із покупцем ПрАТ «ПОЛТАВСЬКИЙ ОЛІЙНОЕКСТРАКЦІЙНИЙ ЗАВОД КЕРНЕЛ ГРУП» (код ЄДРПОУ 37474578) (РК від 29.04.2022 № 7 до ПН від 30.12.2021 № 19).
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.06.2022 № 9086857511, позивач відкоригував податкове зобов`язання та податковий кредит за основною ставкою на суму (-) 134952,76 грн. по взаємовідносинам із покупцем ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» (код ЄДРПОУ 32790454) (РК від 29.04.2022 № 8 до ПН від 30.12.2021 № 21).
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.06.2022 № 9075923027, позивач відкоригував податкове зобов`язання та податковий кредит за основною ставкою на суму (-) 100836,03 грн. по взаємовідносинам із покупцем ПрАТ «ВЕСКО» (код ЄДРПОУ 00282049) (РК від 18.04.2022 № 5 до ПН від 18.01.2022 № 6).
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.06.2022 № 9075919412, позивач відкоригував податкове зобов`язання та податковий кредит за основною ставкою на суму (-) 429790,58 грн. по взаємовідносинам із покупцем ПрАТ «ВЕСКО» (код ЄДРПОУ 00282049) (РК від 18.04.2022 № 3 до ПН від 18.01.2022 № 3).
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.06.2022 № 9075922106, позивач відкоригував податкове зобов`язання та податковий кредит за основною ставкою на суму (-) 141941,20 грн. по взаємовідносинам із покупцем ПрАТ «ВЕСКО» (код ЄДРПОУ 00282049) (РК від 18.04.2022 № 4 до ПН від 18.01.2022 № 5).
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.06.2022 № 9075919646, позивач відкоригував податкове зобов`язання та податковий кредит за основною ставкою на суму (-) 117903,50 грн. по взаємовідносинам із покупцем ПрАТ «ВЕСКО» (код ЄДРПОУ 00282049) (РК від 18.04.2022 № 2 до ПН від 25.01.2022 № 7).
Відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.06.2022 № 9074590423, позивач відкоригував податкове зобов`язання та податковий кредит за основною ставкою на суму (-) 134952,76 грн. по взаємовідносинам із покупцем ТОВ «БАНДУРСЬКИЙ ОЛІЙНОЕКСТРАКЦІЙНИЙ ЗАВОД» (код ЄДРПОУ 32390305) (РК від 29.04.2022 № 6 до ПН від 30.12.2021 № 17).
Загальна сума відкоригованого податкового зобов`язання з податку на додану вартість за квітень 2022 року складала 1195330,00 грн.
Враховуючи вказані коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних по контрагентам позивач 18.07.2022 подав податковому органу уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за квітень 2022 року, в якому у рядку 7 (колонка 5 уточнений показник) відкоригував податкові зобов`язання (зменшив «-») на суму 5976647,00 грн. (колонка А) та 1195330,00 грн. (колонка Б). Даний розрахунок прийнятий податковим органом, що підтверджується квитанцією № 2 від 18.07.2022 (№ 9131325113).
При цьому, позивач подав податковому органу податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2022 року, в якій відсутні дані щодо коригування податкових зобов`язань у рядку 7. Ця податкова декларація прийнята податковим органом, що підтверджується квитанцією № 2 від 19.07.2022 (№ 9132810796).
Також 20.07.2022 подав податковому органу уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за квітень 2022 року, в якому у рядку 7 (колонка 4 показник, що уточнюється) відкоригував податкові зобов`язання (зменшив «-») на суму 5976647,00 грн. (колонка А) та 1195330,00 грн. (колонка Б). Даний розрахунок прийнятий податковим органом, що підтверджується квитанцією № 2 від 20.07.2022 (№ 9133435047).
При цьому, 20.07.2022 позивач подав податковому органу податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2022 року (нову), в якій у рядку 7 зазначив про коригування податкових зобов`язань (зменшив «-») на суму 5976647,00 грн. (колонка А) та 1195330,00 грн. (колонка Б). Дана податкова декларація прийнята податковим органом, що підтверджується квитанцією № 2 від 20.07.2022 (№ 9133486326).
Відповідно до витягу щодо суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ № 2019170 від 20.07.2022 на запит від 20.07.2022 № 2019170, загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником податку у поданих контролюючому органу податкових деклараціях з податку, суми податку, зазначеної у складених таким платником податкових накладних, зареєстрованих у Реєстрі (пункт 6) становить 1195330,00 грн. (перевищення 06.2022) від 19.07.2022.
Відповідно до витягу щодо суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ № 2219181 від 22.07.2022 на запит від 22.07.2022 № 2219181, у пункті 6 відсутні дані про загальну суму перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником податку у поданих контролюючому органу податкових деклараціях з податку, суми податку, зазначеної у складених таким платником податкових накладних, зареєстрованих у Реєстрі (-), (перевищення 06.2022) від 20.07.2022.
Натомість, відповідно до витягу щодо суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ №2719220 від 27.07.2022 на запит від 27.07.2022 № 2719220, загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником податку у поданих контролюючому органу податкових деклараціях з податку, суми податку, зазначеної у складених таким платником податкових накладних, зареєстрованих у Реєстрі (пункт 6) становить 1195330,00 грн. (перевищення 04.2022) від 27.07.2022.
Обґрунтовуючи наведені обставини, позивач у позовній заяві зазначив, що у квітні 2022 року позивачем здійснено повернення контрагентами коштів в сумі 7171978,00 грн. (у т.ч. ПДВ 1195330,00 грн.) та складено розрахунки коригування до податкових накладних на зменшення податкових зобов`язань на суму 1195330,00 грн. згідно з пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України.
Реєстрацію розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) отримувач коштів мав здійснити до 15.05.2022, але у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану з 24.02.2022, реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН було припинено. Після відновлення роботи СЕА ПДВ реєстрація розрахунків коригування в ЄРПН відбулась у червні місяці 2022 року.
Позивач 18.07.2022 відобразив зменшення податкових зобов`язань в сумі 1195330,00 грн. в уточнюючому розрахунку за квітень місяць 2022 року (№ 9131325113, рядок 7 графа 5). Також позивачем 19.07.2022 подана податкова накладна з податку на додану вартість (звітна) за червень 2022 року за № 9132810796 без показника зменшення податкових зобов`язань (рядок 7 декларації). У результаті наведеного в СЕА ПДВ відповідачем сформовано показник суми перевищення за червень 2022 року та зменшено показник реєстраційного ліміту в сумі 1195330,00 грн.
У зв`язку з тим, що виникла сума перевищення в СЕА ПДВ 20.07.2022 позивачем була подана податкова декларація з податку на додану вартість (звітна нова) за червень 2022 року за № 9133486326, в якій відображено зменшення податкового зобов`язання на суму 1195330,00 грн. (рядок 7 декларації) і було подано уточнюючий розрахунок за квітень місяць 2022 року (№ 9133435047 рядок 7 графа 5), в якому сформовано зменшення податкових зобов`язань в сумі 1195330,00 грн. та сплачено податкове зобов`язання в сумі 1195330,00 грн. Одночасно 20.07.2022 відповідачем в СЕА ПДВ сформовано перевищення в сумі 1195330,00 грн. за червень 2022 року, після чого знову сформовано перевищення за червень місяць 2022 року в сумі 1195330,00 грн. та вдруге сформовано перевищення за червень 2022 року в сумі 1195330,00 грн.
Після завершення граничного терміну для подання звітності з податку на додану вартість за червень 2022 року, а саме 20.07.2022 відповідачем в СЕА ПДВ 27.07.2022 безпідставно сформовано показник перевищення в розмірі 1195330,00 грн., що призвело до зменшення ліміту для реєстрації податкових накладних на вищевказану суму та змусило позивача для можливості реєстрації податкових накладних поповнити ліміт власними коштами на 1195330,00 грн. більше, ніж необхідно.
У зв`язку з наведеним, 28.07.2022 позивач звернувся до Києво-Святошинської ДПІ ГУ ДПС у Київській області із заявою (вих. № 07/02/013-245) про коригування показників перечищення в СЕА ПДВ, в якій зазначив, що оскільки в СЕА ПДВ 27.07.2022 безпідставно сформовано перевищення в сумі 1195330,00 грн., що призвело до зменшення ліміту для реєстрації податкових накладних, то товариство просить відкоригувати неправомірно сформоване перевищення в СЕА ПДВ 27.07.2022 в сумі 1195330,00 грн. та терміново повернути суму 1195330,00 грн. для можливості своєчасної реєстрації податкових накладних до 29.07.2022. Також у заяві товариство зазначило, що за період лютий-травень 2022 року відсутнє подвоєння податкового зобов`язанням, усі податкові накладні та розрахунки коригування зареєстровані до 15.07.2022.
Листом від 19.08.2022 № 19256/10-36-04-03 ГУ ДПС у Київській області повідомило позивачу, що постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладеної. Разом із тим, відповідно до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених вказаним пунктом, яким передбачено, що у разі відсутності у платників можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, то платники податків звільняються від передбаченої кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в України. Водночас кодексом не передбачено особливостей щодо відображення у податковій звітності з ПДВ коригування податкових зобов`язань постачальника у бік зменшення, у період дії воєнного, надзвичайного стану, у разі відсутності зареєстрованих в ЄРПН розрахунків коригування до відповідних податкових накладних. Отже, таке коригування здійснюється за правилами, визначеними підпунктом 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України. На підставі наведеного податковий орган зазначив, що для забезпечення ведення податкового обліку та уникнення непорозумінь в частині розрахунку показника сума перевищення, - позивачу слід привести податкову звітність з податку на додану вартість у відповідність до чинного законодавства. Окрім того зазначив, що за своїми функціональними повноваженнями та обов`язками у ГУ ДПС у Київській області відсутні повноваження та технічні можливості вносити зміни до показників СЕА ПДВ.
Не погоджуючись із такою позицією ГУ ДПС у Київській області, позивач звернувся до відповідача зі скаргою від 30.08.2022 № 07/02/013-266 з вимогою терміново відкоригувати неправомірно сформоване перевищення в СЕА ПДВ 27.07.2022 в сумі 1195330,00 грн. та повернути вказану суму. При цьому позивач зазначив, що у квітні 2022 року повернув кошти покупцям, а у червні 2022 року відбулась реєстрація розрахунків коригування. Декларація з податку на додану вартість за червень 2022 року та уточнюючий розрахунок за квітень 2022 року складено за правилами, визначеними підпунктом 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України. Позивач дотримується правил Податкового кодексу України та формує податкову звітність у відповідності до чинного законодавства.
Листом від 06.09.2022 № 10470/6/99-00-04-01-06 відповідач повідомив позивачу, що з метою усунення невідповідності між показниками податкової звітності з ПДВ та даними ЄРПН з метою вірного обрахунку показника суми перевищення, розрахунки коригування на зменшення суми компенсації, дата виписки яких квітень 2022 року та які зареєстровані в ЄРПН до 15.07.2022, повинні бути відображені в декларації за звітний період квітень 2022 року. При цьому відповідач зазначив, що пунктом 32-2 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України передбачене тимчасове, за податкові періоди лютий-травень 2022 року, формування податкового кредиту за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податків за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». У той же час особливостей щодо відображення у податковій звітності з ПДВ коригування податкових зобов`язань постачальника у бік зменшення за такі податкові періоди, у разі відсутності в ЄРПН розрахунків коригування до відповідних податкових накладних, Кодексом не передбачено. Отже таке коригування здійснюється за правилами, визначеними підпунктом 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України.
Також відповідач повідомив позивача, що ДПС здійснено заходи по внесенню змін до програмного забезпечення функціоналу системи електронного адміністрування ПДВ у частині здійснення перерахунку показника суми перевищення з дотриманням умов щодо врахування у відповідному звітності періоді розрахунків коригування на зменшення суми компенсації, з датою складання за періоди лютий-травень 2022 року, які було зареєстровано платниками в ЄРПН до 15.07.2022, тобто по даті їх складання. Відповідно до реєстру операцій товариства в СЕА ПДВ показники перевищення за квітень 2022 року становить 1195330,00 грн., за червень 2022 року становить 0,00 грн. дані показники обраховано автоматично після прийняття звітності за відповідні періоди на основі задекларованих показників даних товариства та даних ЄРПН.
Разом із тим, на думку позивача, таке відображення суперечить положенням підпункту 192.1.1 пункту 191.1 статті 191 і пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.
Підпунктом 192.1.1 пункту 191.1 статті 191 Податкового кодексу України передбачено право зменшувати суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в ЄРПН, а реєстрація відбулась у червні 2022 року. Особливостей щодо відображення у податковій звітності з ПДВ коригувань податкових зобов`язань постачальника у бік зменшення за період лютий-травень 2022 року Податковим кодексом України не передбачено.
У пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначені граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, які зареєстровані вчасно.
Розрахунки коригування за квітень 2022 року були зареєстровані невчасно у зв`язку з припиненням роботи СЕА ПДВ з 24 лютого 2022 року. Таким чином, розрахунки коригування за квітень 2022 року, які зареєстровані у червні 2022 року, повинні бути відображені в декларації за червень 2022 року.
Відповідач посилаючись на пункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України вважає, що розрахунок коригування на зменшення суми компенсації, дата виписки яких квітень 2022 року та які зареєстровані в ЄРПН до 15.07.2022 уважається зареєстрованими вчасно і повинні бути відображені в декларації за звітний період квітень 2022 року. Але вказана норма не встановлює терміни реєстрації ПН/РК за період лютий-травень 2022 року, а лише скасовує відповідальність за несвоєчасне виконання обов`язків, зокрема з реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН за умови реєстрації до 15.07.2022 у зв`язку з введенням воєнного стану в Україні та припиненням реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.
Таким чином, позивач уважає, що якщо виконати рекомендації відповідача та виправити показник суми перевищення шляхом подання уточнюючого розрахунку до податкової звітності з ПДВ за квітень 2022 року, то виникає передплата з ПДВ за квітень 2022 року в сумі 1195330,00 грн. Одночасно з поданням уточнюючого розрахунку за червень 2022 року виникне недоплата ПДВ за червень 2022 року в сумі 1195330,00 грн. та позивач зобов`язаний буде сплатити суму недоплати в розмірі 1195330,00 грн. та штраф в розмірі 3 % від такої суми згідно з пунктом 50.1 Податкового кодексу України.
Водночас, із метою уникнення передумов для відмови податковим органом у реєстрації податкових накладних за відсутності достатньої суми реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ, відповідно до платіжного доручення від 29.07.2022 № 596 товариством поповнено свій рахунок на суму 2900000,00 грн.
Уважаючи вказані дії відповідача по зменшенню показника реєстраційного ліміту у СЕА ПДВ на суму 1195330,00 грн. протиправними, позивач звернувся з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив із такого.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі ПК України), у редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин.
За приписами підпункту 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 ПК України податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах, зокрема, як презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Відповідно до пункту 46.1 статті 46, пункту 50.1 статті 50 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.
У разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу (1095 днів)) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Платник податків має право не подавати такий розрахунок, якщо відповідні уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявлені.
За приписами пункту 200-1.1 статті 200-1 ПК України, система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку:
суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;
суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України;
суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;
суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;
інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1цього Кодексу.
Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (пункт 200-1.2 статті 200-1 ПК України).
Згідно з пунктом 200-1.3 статті 200-1 Кодексу, платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (?Накл), обчислену за такою формулою: ?Накл = ?НаклОтр + ?Митн + ?ПопРах + ?Овердрафт - ?НаклВид - ?Відшкод - ?Перевищ,
де:
?НаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;
?Митн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України, крім сум податку, сплаченого (нарахованого) відповідно до підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 цього Кодексу оператором поштового зв`язку, експрес-перевізником;
?ПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах «а» - «в» пункту 2001.2 цієї статті.
Під час розрахунку показника ?ПопРах враховується сума коштів:
а) вилучених та зарахованих контролюючим органом на рахунок платника податку у системі електронного адміністрування податку відповідно до статті 95 цього Кодексу в рахунок погашення податкового боргу з податку на додану вартість по задекларованих до сплати податкових зобов`язаннях за періоди починаючи з 1 липня 2015 року, визначених платником податків у податковій декларації з податку на додану вартість або уточнюючому розрахунку;
б) у разі проведення органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, розрахунків платника податку з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв`язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України в рахунок погашення заборгованості з податку. При цьому для поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку враховується в межах проведених розрахунків з податку сума зменшення залишку узгоджених податкових зобов`язань такого платника податку, не сплачених до бюджету, строк сплати яких настав, що обліковується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, до виконання в повному обсязі за коригуючими реєстрами.
Порядок та строки врахування таких сум у системі електронного адміністрування податку встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Не враховуються в обрахунку показника ?ПопРах суми, зараховані на рахунки платників у системі електронного адміністрування податку з:
а) рахунків у системі електронного адміністрування податку, відкритих для перерахування коштів до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання сільськогосподарських товарів/послуг (крім зернових та технічних культур та продукції тваринництва, визначених у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу);
б) рахунків у системі електронного адміністрування податку, відкритих для перерахування коштів до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання зернових та технічних культур, визначених у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу;
в) рахунків у системі електронного адміністрування податку, відкритих для перерахування коштів до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання продукції тваринництва, визначеної у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу.
?Овердрафт - сума середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані платником - сільськогосподарським підприємством, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу.
Показник ?Овердрафт щокварталу (протягом перших шести робочих днів такого кварталу) підлягає автоматичному перерахунку з урахуванням показника середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців станом на дату такого перерахунку, були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані платником - сільськогосподарським підприємством, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу. Такий перерахунок здійснюється шляхом віднімання суми попереднього збільшення та додавання суми збільшення згідно з поточним перерахунком.
Платникам податку, які станом на 1 січня 2016 року зареєстровані платниками податку на додану вартість менш як 12 звітних (податкових) місяців, а також платникам, зареєстрованим платниками податку на додану вартість після 1 січня 2016 року, - таке збільшення здійснюється протягом перших шести робочих днів кварталу, що настає за кварталом, в якому строк такої реєстрації досягає 12 звітних (податкових) місяців.
?НаклВид - загальна сума податку за складеними платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;
?Відшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюджетного відшкодування з урахуванням сум коригувань та результатів перевірок, що проводяться відповідно до цього Кодексу;
?Перевищ - загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 200-1.9 статті 200-1 ПК України, якщо у платника податку загальна сума податкових зобов`язань, зазначених ним у поданих податкових деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків до них, перевищує суму податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (?Перевищ), а сума, визначена пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу (?Накл), є недостатньою для реєстрації таким платником податкової накладної або розрахунку коригування до такої податкової накладної за звітні періоди виникнення такого перевищення, платник податку має право зареєструвати податкову накладну або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку, що дорівнює значенню показника ?Перевищ, зменшеного на суму задекларованих до сплати податкових зобов`язань за періоди починаючи з 1 липня 2015 року (включаючи податкові зобов`язання, які були сплачені платником податку, та податкові зобов`язання, які не були сплачені платником податку) та збільшеного на значення показника ?ПопРах незалежно від значення показника ?Накл, визначеного відповідно до пункту 2001.3 цієї статті.
Платник податку має право зареєструвати в порядку, визначеному абзацом першим цього пункту, тільки податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних за звітні періоди, в яких виникло перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (?Перевищ).
Разом із тим, механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - податок), особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних (далі - розрахунки коригування) у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків визначає Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1177 (далі - Порядок).
У Порядку наведені аналогічні Кодексу положення щодо системі електронного адміністрування.
Також, пунктом 9 Порядку визначено, що загальна сума перевищення (УПеревищ) визначається за кожний звітний (податковий) період наростаючим підсумком.
Платник податку має право зареєструвати в порядку, визначеному абзацом першим цього пункту, тільки податкові накладні/розрахунки коригування за звітні (податкові) періоди, в яких виникло перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником податку у поданих податкових деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Реєстрі (УПеревищ).
ДПС автоматично обчислює суму податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Реєстрі (пункт 13 Порядку).
Згідно з пунктом 15 Порядку, якщо після постачання/надання товарів/послуг змінюється сума компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у разі повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або під час повернення постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань і податкового кредиту постачальника та отримувача товарів/послуг підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування, зареєстрованого в Реєстрі.
Розрахунок коригування складається постачальником/надавачем товарів/послуг у порядку, встановленому для податкових накладних.
Відповідно до пунктів 16, 18, 19 Порядку, розрахунок коригування, складений постачальником/надавачем товарів/послуг до податкової накладної, яка видана їх отримувачу - платнику податку, підлягає реєстрації в Реєстрі: постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації; отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу. При цьому постачальник/надавач товарів/послуг має право зменшити суму податкових зобов`язань за таким розрахунком коригування після його реєстрації в Реєстрі отримувачем.
Якщо розрахунок коригування до податкової накладної складено у зв`язку з коригуванням кількісних та/або вартісних показників кількох товарів/послуг, під час постачання/оплати яких складена така податкова накладна, такий розрахунок коригування підлягає реєстрації в Реєстрі: постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо загальна сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту, зазначена в такому розрахунку коригування, має позитивне значення (передбачає збільшення податкового зобов`язання постачальника та податкового кредиту отримувача); отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо загальна сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту, зазначена в такому розрахунку коригування, має від`ємне значення (передбачає зменшення податкового зобов`язання постачальника та податкового кредиту отримувача). При цьому постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в Реєстрі розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем.
Розрахунок коригування, який передбачає зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг (зменшення податкового зобов`язання постачальника та податкового кредиту отримувача), враховується під час обчислення зазначеної у пункті 9 цього Порядку суми податку для постачальника та отримувача після його реєстрації в Реєстрі таким отримувачем.
За підсумками звітного (податкового) періоду відповідно до задекларованих у податкових деклараціях з податку результатів діяльності, а також у разі подання уточнюючих розрахунків до податкової декларації з податку, платником податку проводиться розрахунок з бюджетом у порядку, визначеному статтею 200 Кодексу.
Таким чином, із наведених норм убачається, що показники в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі СЕА ПДВ) формуються автоматично. Величина кожного з показників реєстраційної суми, що є складовими такої формули, формується автоматично та змінюється у міру надходження до СЕА ПДВ інформації, зокрема, щодо зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування до них, зарахованих на рахунок у СЕА ПДВ коштів, поданої податкової звітності.
При цьому, показник ?Перевищ складається із загальної суми перевищення задекларованих податкових зобов`язань (з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них) над сумою ПДВ, що міститься в складених таким платником податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в ЄРПН.
У взаємозв`язку з наведеним, судом установлено, що внаслідок зменшення податкових зобов`язань з податку на додану вартість на загальну суму 1195330,00 грн. за квітень 2022 року, позивачем у червні 2022 року подані контролюючому органу розрахунки коригування до податкових накладних за квітень 2022 року на загальну суму 1195330,00 грн. (-), які доставлені та прийняті ДПС України.
У липні 2022 року позивачем подані контролюючому органу уточнюючі розрахунки у зв`язку з виправленням самостійно виправлених помилок за квітень 2022 року, в яких позивач відобразив зменшення податкових зобов`язань на суму 1195330,00 грн. (-).
Разом із тим, у липні 2022 року позивачем подані контролюючому органу ще дві податкові декларації за червень 2022 року, в яких він повторно відобразив зменшення податкових зобов`язань на суму 1195330,00 грн. (-), що призвело фактично до здвоєння відповідних показників податкових зобов`язань і автоматичного зменшення показника реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ на 1195330,00 грн.
При цьому, із наявних у матеріалах справи доказів, враховуючи, що показники в СЕА ПДВ формуються автоматично на підставі поданих платниками податків, зокрема, даних зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до них та поданої податкової звітності, судом не встановлено активних протиправних дій з боку відповідача.
Також, виходячи з наведеного в сукупності суд уважає, що до приведення позивачем у відповідність до дійсних обставин податкової звітності в частині зменшення податкових зобов`язань, його позовні вимоги є передчасними.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Відповідач виконав обов`язок щодо доказування.
У підсумку, з урахування зазначеного в сукупності, суд доходить висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 159, 162, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
у задоволенні позову Товариству з обмеженою відповідальністю «УкрЄвроМаз» відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Шевченко А.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2023 |
Оприлюднено | 03.04.2023 |
Номер документу | 109939663 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Шевченко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні