КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про накладення штрафу за невиконання судового рішення
31 березня 2023 року Київ № 320/380/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В., розглянувши у порядку письмового провадження клопотання позивача про накладення штрафу на керівника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, відповідального за виконання рішення в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Білоцерківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
На розгляді в Київському окружному адміністративному суді перебував адміністративний позов ОСОБА_1 до Білоцерківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про:
- визнання дій Білоцерківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області при вирішенні звернення ОСОБА_1 як дискримінаційними щодо перерахунку пенсії, яке було подано до Білоцерківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області;
- визнання протиправними дій Білоцерківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області щодо відмови у перерахунку пенсії ОСОБА_1 , як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС відповідно до частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";
- зобов`язання Білоцерківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області, відповідно до частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", здійснити з 01.10.2017 перерахунок ОСОБА_1 пенсії з інвалідності, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, та виплатити різницю між належною до сплати та фактично виплаченою пенсією за період з 01.10.2017 до моменту здійснення перерахунку.
Відповідно до рішення суду від 11.06.2019, вказаний адміністративний позов ОСОБА_1 задоволений частково, а саме суд:
- зобов`язав Білоцерківське об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області (09117, Київська обл., м. Біла Церква, вул. Ярослава Мудрого, 2, код 41249051) здійснити з 25 квітня 2019 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої частиною третьою статті 59 Зaкoну Укрaїни "Прo стaтус і сoціaльний зaxист грoмaдян, які пoстрaждaли внaслідoк Чoрнoбильськoї кaтaстрoфи" на 1 січня 2019 року; - у задоволенні решти позовних вимог - відмовив.
Згідно з ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.10.2019, апеляційна скарга Білоцерківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Білоцерківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії - повернута апелянту.
Відповідно до постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.10.2019, апеляційна скарга ОСОБА_1 залишена без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 без змін.
26 грудня 2019 року Київський окружний адміністративний суд видав виконавчий лист № 320/380/19 щодо зобов`язання Білоцерківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області (09117, Київська обл., м. Біла Церква, вул. Ярослава Мудрого, 2, код 41249051) здійснити з 25 квітня 2019 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої частиною третьою статті 59 Зaкoну Укрaїни "Прo стaтус і сoціaльний зaxист грoмaдян, які пoстрaждaли внaслідoк Чoрнoбильськoї кaтaстрoфи" на 1 січня 2019 року.
Згідно з ухвалою від 18.03.2020, суд замінив сторону виконавчого провадження боржника у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження Білоцерківське об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області (місцезнаходження Київська область, м. Біла Церква, вул. Ярослава Мудрого, буд. 2, код ЄДРПОУ 41249051) на його правонаступника - Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області (місцезнаходження м. Київ, Подільський район, вул. Ярославська, буд. 40, код ЄДРПОУ 22933548).
Також відповідно до ухвали від 18.03.2020, суд зобов`язав сторону виконавчого провадження - боржника Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області (місцезнаходження м. Київ, Подільський район, вул. Ярославська, буд. 40, код ЄДРПОУ 22933548) надати суду в тридцятиденний термін з дня отримання даної ухвали звіт про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19 за позовом ОСОБА_1 до Білоцерківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії.
30 жовтня 2020 року суд постановив ухвалу, згідно з якою встановив Головному управлінню Пенсійного фонду України у Київській області (місцезнаходження м. Київ, Подільський район, вул. Ярославська, буд. 40, код ЄДРПОУ 22933548) новий строк для подання звіту про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19 протягом 30 днів з дня отримання даної ухвали.
Ухвалою від 9 червня 2020 року судом відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про роз`яснення рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 у справі № 320/380/19.
Відповідно до ухвали від 03 березня 2021 року, суд встановив Головному управлінню Пенсійного фонду України у Київській області (місцезнаходження м. Київ, Подільський район, вул. Ярославська, буд. 40, код ЄДРПОУ 22933548) новий строк для подання звіту про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19 протягом 30 днів з дня отримання даної ухвали.
14 липня 2021 року суд постановив ухвалу, згідно з якою встановив Головному управлінню Пенсійного фонду України у Київській області (місцезнаходження м. Київ, Подільський район, вул. Ярославська, буд. 40, код ЄДРПОУ 22933548) новий строк для подання звіту про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19 протягом 30 днів з дня отримання даної ухвали.
12.08.2021 до суду від Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області надійшов Звіт про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19.
27.08.2021 суд постановив ухвалу, якою призначив судове засідання щодо розгляду звіту Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19 за позовом ОСОБА_1 до Білоцерківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії на 14 вересня 2021 року о 11 год.
23 жовтня 2021 року від Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області до суду надійшли Доповнення до звіту про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19.
4 листопада 2021 до суду від ОСОБА_1 надійшов відзив на звіт про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19, в якому зазначено, що позивач повністю не погоджується зі звітом відповідача про виконання рішення суду, формулу, передбачену Постановою Кабінету Міністрів не можна приміняти, тому що в резолютивній частині рішення не вказана ні Постанова КМУ ні формула, а на повідомлення про виплати з бюджету, то є рішення КСУ від 28.08.2020, в якому чітко вказано, що це не підстави для невиплат.
18 листопада 2021 року до суду надійшла заява Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про залишення без розгляду Доповнення до звіту про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19, яке подано за вихідним номером 1000-0902-7/105722 від 20.10.2021.
3 лютого 2022 року до суду від представника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області Соболь М.М. надійшли додаткові пояснення, в яких зазначено, що Рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 та ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.10.2019 у справі № 380/380/19 повторно передано на виконання, виконання рішення суду передбачає макетну обробку справи. Після погодження макетної обробки Пенсійним фондом України рішення Київського окружного адміністративного суд № 320/380/19 буде виконано.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29 червня 2022 року, суд заяву Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про залишення без розгляду Доповнення до звіту про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній справі № 320/380/19 - задовольнив, доповнення до звіту про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19, яке подано за вихідним номером 1000-0902-7/105722 від 20.10.2021 - повернуто Головному управлінню Пенсійного фонду України у Київській області без розгляду.
Крім того, 18.11.2021 від Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області до суду надійшло клопотання про продовження строку для подання звіту про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду по справі № 320/380/19, у зв`язку з переглядом розміру пенсії ОСОБА_1 за рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 по справі № 320/380/19
Ухвалою від 29 червня 2022 року судом у прийнятті звіту Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області від 06.08.2021 № 1000-0903-7/78761 про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 у справі № 320/380/19 - відмовлено, у задоволенні клопотання Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про продовження строку для подання звіту про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 у справі № 320/380/19 відмовлено, встановлено Головному управлінню Пенсійного фонду України у Київській області (місцезнаходження: Київська область, м. Фастів, вул. Саєнка Андрія, буд. 10, код ЄДРПОУ: 22933548) новий строк для подання звіту про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19 протягом 30 днів з дня отримання даної ухвали, відмовлено у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про накладення штрафу на керівника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області та прийнятті окремої ухвали.
05.08.2022 до суду від Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області надійшов Звіт про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19 (вих. № 1000-09).
16 серпня 2022 року суд постановив ухвалу, якою призначив судове засідання щодо розгляду звіту Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19 за позовом ОСОБА_1 до Білоцерківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії на 23 серпня 2022 року.
19 серпня 2022 року від ОСОБА_1 до суду надійшла правова позиція стягувача (позивача) після отримання звіту відповідача про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду у справі № 320/380/19 від 11.06.2019, в якій він просив суд:
- визнати протиправними дії Головного Управління Пенсійного фонду України Київської області щодо відмови виконати Рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 по Справі № 320/380/19, а саме у перерахунку пенсії ОСОБА_1 , як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС відповідно до частини третьої ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" - які (дія, рішення) полягає у тому, що боржником застосовано підзаконний нормативний акт з порушенням ст. 92 Конституції України;
- зобов`язати Головне Управління Пенсійного фонду України Київської області відповідно до частини третьої ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", здійснити з 25.04.2019 перерахунок ОСОБА_1 пенсії з інвалідності, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року та виплатити різницю між належною до сплати та фактично виплаченою пенсією за період з 25.04.2019 до моменту здійснення перерахунку та надати Звіт про виконання Рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 по Справі № 320/380/19 з прямим застосуванням норми ст. 92 Конституції України;
- прийняти Ухвалу про накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень - на Головне Управління Пенсійного фонду України Київської області, відповідального за виконання рішення, у сумі сорок розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
- прийняти окрему Ухвалу з метою реагування на невиконання посадовими і службовими особами органів державної влади України рішень Конституційного Суду України № 6-р/2019; № 1-р(ІІ)2019, 10-р/2020 та рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 по Справі № 320/380/19.
У судовому засідання 23 серпня 2022 року судом ухвалено подальший розгляд звіту про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19 здійснювати у порядку письмового провадження.
Ухвалою від 30.08.2022 Київським окружним адміністративним судом відмовлено у прийнятті звіту Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області (вих. № 1000-0903-/66011 від 21.07.2022) про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 у справі № 320/380/19; встановлено Головному управлінню Пенсійного фонду України у Київській області (місцезнаходження: Київська область, м. Фастів, вул. Саєнка Андрія, буд. 10, код ЄДРПОУ: 22933548) новий строк для подання звіту про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 в адміністративній № 320/380/19 протягом тридтяти днів з дня отримання даної ухвали; відмовлено у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про прийняття окремої ухвали з метою реагування на невиконання посадовими і службовими особами органів державної влади України рішень Конституційного Суду України № 6-р/2019, № 1-р(ІІ)2019, № 10-р/2020 та рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 по справі № 320/380/19; відмовлено у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про визнання протиправними дії Головного Управління Пенсійного фонду України Київської області щодо відмови виконати рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 по справі № 320/380/19, а саме у перерахунку пенсії ОСОБА_1 , як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС відповідно до частини третьої ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" - які (дія, рішення) полягає у тому, що боржником застосовано підзаконний нормативний акт з порушенням ст. 92 Конституції України та зобов`язання Головного Управління Пенсійного фонду України Київської області відповідно до частини третьої ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", здійснити з 25.04.2019 перерахунок ОСОБА_1 пенсії з інвалідності, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року та виплатити різницю між належною до сплати та фактично виплаченою пенсією за період з 25.04.2019 до моменту здійснення перерахунку та надати Звіт про виконання Рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 по Справі № 320/380/19 з прямим застосуванням норми ст. 92 Конституції України; призначено судове засідання для розгляду клопотання позивача про накладення штрафу на керівника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, відповідального за виконання рішення в адміністративній справі № 320/380/19, на 08 вересня 2022 року о 11:00.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2022 року по справі № 320/380/19 ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2022 року залишено без змін та 17.01.2023 справу було повернуто до Київського окружного адміністративного суду.
У Постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2022 року по справі № 320/380/19 зазначено, що колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для прийняття звіту Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 у даній справі.
Після повернення Шостим апеляційним адміністративним судом справи до Київського окружного адміністративного суду розгляд клопотання позивача про накладення штрафу було призначено на 28.02.2023.
У судовому засіданні 28.02.2023 розгляд клопотання позивача про накладення штрафу було відкладено на 21 березня 2023 року за клопотанням представника відповідача.
15 березня 2023 року до суду надійшло клопотання представника відповідача, в якому останній просив суд звернути увагу, що в матеріалах справи про виконання рішення суду по справі № 320/380/19 відсутні докази умисного невиконання рішення суду у діях Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, які свідчили б про ухилення від виконання рішення суду, що виключає можливість застосування до керівника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області відповідальності у вигляді штрафу.
У судовому засіданні 21 березня 2023 року позивач ОСОБА_1 підтримав клопотання про накладення штрафу, просив його задовольнити.
Представник відповідача Соболь М.М. у судовому засіданні 23 березня 2023 року заперечувала проти задоволення клопотання про накладення штрафу на керівника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області.
У судовому засіданні 21 березня 2023 року судом ухвалено подальший розгляд клопотання позивача про накладення штрафу на керівника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, відповідального за виконання рішення в адміністративній справі здійснювати в порядку письмового провадження.
Щодо клопотання позивача про накладення штрафу на керівника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області у сумі сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, суд зазначає таке.
Так, статтею 129-1 Конституції України передбачено, що суд ухвалює рішення іменем України.
Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Згідно з ч. 2 ст. 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, які набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами, та їх об`єднаннями на всій території України.
Відповідно до статті 370 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність встановлену законом.
Згідно з ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях по справах "Іммобільяре Саффі проти Італії", "Горнсбі проти Греції", "Жовнер проти України", "Бурдов проти Росії", "Ясіун`єне проти Литви", "Руйану проти Румунії" наголошує на тому, що право на звернення до суду було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної Сторони дозволяла, щоб остаточне, обов`язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду одній зі сторін. Виконання рішення, винесеного будь-яким судом, має розглядатись як невід`ємна частина "судового процесу" для цілей статті 6.
При цьому Європейський суд з прав людини зазначає, що адміністративні органи є складовою держави, яка керується принципом верховенства права, а відтак інтереси цих органів збігаються з необхідністю належного здійснення правосуддя. Якщо адміністративні органи відмовляються або неспроможні виконати рішення суду, чи навіть зволікають з його виконанням, то гарантії, надані статтею 6 стороні на судовому етапі, втрачають свою мету.
Відповідно до ч. 2, 4 ст. 372 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання. Примусове виконання судових рішень в адміністративних справах здійснюється в порядку, встановленому законом.
З огляду на це, посилення судового контролю за виконанням судових рішень та наділення суду з цією метою правом накладати штрафні санкції є заходом для забезпечення конституційного права на судовий захист.
Невиконання рішення суду на протязі тривалого часу є порушенням права на справедливий судовий розгляд, що є порушенням Конвенції по правам людини.
Порядок правового регулювання накладення штрафу за невиконання судового рішення визначений законодавчими положеннями статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України.
Так, згідно з ч.1, 2 ст. 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Отже, з вказаних законодавчих положень випливає, що судом можуть бути вжиті заходи реагування судового контролю за виконанням судових рішень в адміністративних справах у формі встановлення нового строку для подачі звіту та накладення штрафу на особу, відповідальну за виконання рішення суду.
При вирішенні питання про накладення штрафу суд враховує, що приписи процесуального законодавства про накладення на суб`єкта владних повноважень штрафу за невиконання рішення або неподання звіту не є імперативними, а дозволяють суду діяти на власний розсуд в питанні накладення штрафу.
Як випливає з наданих до суду звітів Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, з часу набрання рішенням суду законної сили, відповідач не вчинив достатніх дій, які б були направлені на його виконання, пенсійним органом не виконано рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 червня 2019 по справі № 320/380/19.
Як було встановлено судом, під час прийняття рішення від 11.06.2019 у справі № 320/380/19 до позивача застосовуються положення ч. 3 ст. 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у редакції Закону України від 03.10.2017 № 2148-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій".
Частиною 3 статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено, що особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб - з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.
У звіті відповідача від 27.07.2022 № 1000-0903-8/66011 про виконання рішення суду від 11 червня 2019 року у справі № 320/380/19, за результатами розгляду якого позивач просив суд накласти штраф на керівника суб`єкта владних повноважень, зазначено, що на виконання постанови суду ОСОБА_1 проведено перерахунок виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на відповідного року. Середньомісячний заробіток становить 11 765,21 (4 404,35х (5х4 173/78 100,88)), де: 4 173 - розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на відповідного року (на 01.01.2019); 7 810,88 - середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески за рік, що передує відповідному року (за 2018); 4 404,35 показник середньої заробітної плати, який застосовується для обчислення пенсії з 01.03.2019. Розмір пенсії ОСОБА_1 з 25.04.2019 складав 10 440,57 грн, де: 9 412,17 грн - основний розмір пенсії від середнього заробітку (11 765,21 х 50,00 грн - цільова допомога інвалідам війни 2 групи; 598,80 грн - підвищення інвалідам армії, прирівняних до інвалідів війни 2 групи (40 % від 1497 грн); 379,60 грн - додаткова пенсія інвалідам 2 групи з числа ліквідаторів ЧАЕС. З 24.10.2019 перерахований розмір пенсії становить 10 467,37 грн, з 01.12.2019 - 10 496,97 грн (розпорядження 932480157101 від 21.11.2019). Сума боргу по перерахунку пенсії за період з 24.10.2019 по 30.11.2019 та сума пенсії за грудень 2019 року нараховані до виплати у грудні 2019 року в сумі 13 553,99 грн.
Сума коштів по перерахунку за період з 25.04.2019 по 24.10.2019 (розпорядження 932480157101 від 10.12.2019) становить 16 964,44 грн.
Зазначає, що при виконанні рішення суду Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області відповідно до приписів ст. 59 Закону пенсію обчислювало саме "з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати", а не - "в п`ятикратному розмірі". Результат обчислення залежить від групи інвалідності, відсотка втрати працездатності, а не один фіксований розмір для всіх груп інвалідності. Отже п`ятикратний розмір заробітної плати не є розміром пенсії, який має призначатися, а лише однією зі складових, з якої необхідно здійснювати розрахунок пенсії. Тож здійснення перерахунку та виплати пенсії без застосування формули, яка визначена пунктом 9-1 Порядку № 1210 (встановивши її у розмірі 20865,00 грн) є протиправною, оскільки призводить до неврахування коефіцієнту втрати працездатності по інвалідності та суперечить Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Так, ОСОБА_1 було проведено перерахунок за рішенням суду відповідно до ч. 3 ст. 59 Закону № 796; розмір пенсії нарахований відповідно до пункту 9.1 постанови Кабінету Міні України від 23.11.2011 № 1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" за формулою: П=Зс х Кзс х Кв 100 % Кв- розмір відшкодування фактичних збитків (у відсотках) - 80 %. Розмір пенсії з 25.04.2019 складав 10 440,57 грн.
За період з 25.04.2019 по теперішній час були проведені всі передбачені законодавством перерахунки і станом на 01.07.2022 розмір пенсії ОСОБА_1 становить 14 423,46 грн. Отже виплата пенсії ОСОБА_1 проводиться вчасно згідно чинним законодавством України, заборгованість відсутня.
При цьому в рішенні від 11.06.2019 у справі № 320/380/19 судом була надана правова оцінка розміру та порядку призначення позивачу ОСОБА_1 пенсії та прийнято рішення, яким, зокрема, зобов`язано пенсійний орган провести останньому з 25.04.2019 перерахунок та виплату пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої частиною третьою статті 59 Зaкoну Укрaїни "Прo стaтус і сoціaльний зaxист грoмaдян, які пoстрaждaли внaслідoк Чoрнoбильськoї кaтaстрoфи" на 1 січня 2019 року.
Водночас у мотивувальній частині рішення від 11.06.2019 у справі № 320/380/19 судом було вказано, що розмір пенсії має визначатися відповідачем саме на підставі положень частини третьої статті 59 Закону № 796.
Отже, при здійсненні відповідних нарахувань та виплати пенсії позивачу підлягає застосуванню положення частини третьої статті 59 Зaкoну Укрaїни "Прo стaтус і сoціaльний зaxист грoмaдян, які пoстрaждaли внaслідoк Чoрнoбильськoї кaтaстрoфи".
При здійсненні відповідних нарахувань та виплати пенсії позивачу необхідно враховувати розмір мінімальної заробітної плати встановленої законом на 01 січня відповідного року, шляхом помноження цієї суми на 5, не підлягає застосуванню формула, визначена пунктом 9-1 Порядку 1210 "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", про що неодноразово було роз`яснено відповідачу при розгляді звітів поданих відповідачем на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 у справі № 320/380/19.
Як встановлено судом, до звітів про виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 у справі № 320/380/19 Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області не надало доказів виконання рішення суду щодо здійснення з 25 квітня 2019 року перерахунку та виплати ОСОБА_1 пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої частиною третьою статті 59 Зaкoну Укрaїни "Прo стaтус і сoціaльний зaxист грoмaдян, які пoстрaждaли внaслідoк Чoрнoбильськoї кaтaстрoфи" на 1 січня 2019 року.
Таким чином, подані звіти відповідача, які не були прийняті судом, не підтверджують його активні дії, спрямовані на виконання судового рішення, а навпаки свідчать про виконання судового рішення на власний розсуд. Хоча ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2022 року та Постановою Шостого окружного адміністративного суду від 14 грудня 2022 року у справі № 320/380/19 було зазначено, що при здійсненні відповідних нарахувань та виплат пенсії позивачу не підлягає застосуванню формула, визначена пунктом 9-1 Порядку 1210.
Отже, з матеріалів справи слідує, що з часу набрання рішенням суду законної сили відповідач не вчинив достатніх дій, направлених на його виконання, керівник Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області не забезпечив повне виконання рішення суду у даній справі.
Право позивача, на захист якого ним було подано позов у цій справі та, яке визнано судом порушеним, і, для відновлення якого й ухвалено судове рішення, не є реалізованим без повного та належного виконання такого рішення суду.
У цьому випадку суд констатує фактичну відмову відповідача від виконання рішення суду, відверте ігнорування рішення суду та його тривале невиконання всупереч вимогам статті 129-1 Конституції України щодо обов`язковості судових рішень, що, крім іншого, підриває авторитет судової влади, у т.ч. в частині обов`язковості виконання судових рішень, що вже неодноразово ставало предметом розгляду Європейського суду з прав людини.
Внаслідок невиконання рішення суду відповідачем по суті ставиться під сумнів сама сутність існування судової влади. Тож, тривале невжиття відповідачем, який є суб`єктом владних повноважень, всіх належних і необхідних заходів для виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 у справі № 320/380/19 фактично нівелює мету правосуддя, порушує основоположний конституційний принцип обов`язковості судового рішення та конвенційні засади, зокрема ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, і ставить позивача в юридичну невизначеність.
Аналогічного висновку дійшов Шостий апеляційний суд у справах № 810/171/18 від 12.12.2019, № 826/13181/18 від 20.11.2019, № 320/5324/18 від 28.08.2019, № 320/6055/18.
Штраф за невиконання постанови суду накладається на керівника суб`єкта владних повноважень незалежного від того, чи залучався такий керівник як відповідач при прийнятті відповідної постанови (постанова Верховного Суду від 18 липня 2019 року у справі № 813/213/17).
При цьому суд зазначає, що згідно з статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік", розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб з 01.01.2023 становить 2684,00 грн. Відтак сума штрафу складає 53 680 грн.
Ураховуючи те, що керівник Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області не забезпечив повне виконання рішення суду у даній справі, суд вважає за необхідне накласти штраф на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, яким є начальник Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області ОСОБА_2 .
Визначаючи розмір штрафу, суд дійшов висновку про необхідність його застосування у мінімальному розмірі, тобто, на рівні двадцяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що становить 53 680 грн (2684,00 грн х 20), оскільки такий розмір буде достатнім для відповідача, та спонукає його виконати рішення суду.
Таким чином, клопотання позивача по накладення штрафу на начальника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області в сумі сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб підлягає частковому задоволенню, а саме: в сумі двадцяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до ч.3 ст. 382 Кодексу адміністративного судочинства України половина суми штрафу стягується на користь позивача, інша половина - до Державного бюджету України.
Ураховуючи викладене, у зв`язку з відсутністю доказів виконання відповідачем у повному обсязі у встановлений судом строк рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 червня 2019 по справі № 320/380/19, приймаючи до уваги те, що судом вже чотири рази встановлювався відповідачу новий строк для подання звіту про виконання рішення, суд дійшов висновку накласти на керівника суб`єкта владних повноважень начальника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області штраф за невиконання рішення суду від 11.06.2019 у справі № 320/380/19 у розмірі 53 680 грн, з яких половину штрафу у розмірі 26 840 грн стягнути з начальника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області на користь позивача та половину штрафу у розмірі 26 840 грн стягнути з начальника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області на користь Державного бюджету України.
Відповідно до ч. 7 ст. 382 Кодексу адміністративного судочинства України сплата штрафу не звільняє від обов`язку виконати рішення суду і подати звіт про його виконання. Повторне невиконання цього обов`язку тягне за собою застосування наслідків, установлених частинами першою і другою цієї статті, але розмір нового штрафу при цьому збільшується на суму штрафу, який було або мало бути сплачено за попередньою ухвалою.
Керуючись статтями 243, 248, 256, 294, 295, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
у х в а л и в:
Клопотання позивача ОСОБА_1 по накладення штрафу на начальника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області в сумі сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб задовольнити частково.
Накласти на керівника суб`єкта владних повноважень - начальника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області ОСОБА_2 штраф у розмірі 53 680 грн (п`ятдесят три тисячі шістсот вісімдесят гривень 00 коп).
Половину штрафу в розмірі 26 840 грн (двадцять шість тисяч вісімсот сорок гривень 00 копійок) стягнути з начальника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_2 ) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП: НОМЕР_1 ).
Половину штрафу в розмірі 26 840 грн (двадцять шість тисяч вісімсот сорок гривень 00 копійок) стягнути з начальника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_2 ) на користь Державного бюджету України.
У задоволенні іншої частини клопотання відмовити.
Попередити керівника суб`єкта владних повноважень начальника Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області Фатхутдінова Василя Гайнуловича про те, що за правилами частини шостої статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України з наступного дня після набрання ухвалою законної сили на суму заборгованості без додаткового рішення суду нараховується пеня в розмірі трьох відсотків річних з урахуванням індексу інфляції.
Копію ухвали надіслати (видати) учасникам справи.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або у судовому засіданні у разі неявки учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного ухвали.
СуддяБасай О.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2023 |
Оприлюднено | 03.04.2023 |
Номер документу | 109945636 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Басай О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні