Герб України

Рішення від 03.04.2023 по справі 904/3911/22

Господарський суд дніпропетровської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.04.2023м. ДніпроСправа № 904/3911/22

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Колісника І.І.

розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

до Акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

про стягнення 16 399,92 грн.

СУТЬ СПОРУ:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з Акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" плати за користування вагонами в сумі 16399,92 грн.

Судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2481,00 грн позивач просить покласти на відповідача.

Також позивач просить справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 08.11.2022 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу десятиденний строк з дня вручення ухвали для усунення недоліків позовної заяви.

27.12.2022 від позивача на адресу суду засобом поштового зв`язку надійшла заява з доказами усунення недоліків шляхом подання уточненої позовної заяви.

При цьому в обґрунтування позову позивач посилається на порушення відповідачем вимог "Порядку взаємодії працівників станції Кривий Ріг Регіональної філії "Придніпровська залізниця" та АТ "ПівдГЗК" та зобов`язань за договором № ПР/М-19-753/НЮдч від 05.12.2019 "Про експлуатацію залізничної під`їзної колії АТ "Південний ГЗК", яка примикає до станції Кривий Ріг Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця", щодо порядку прийняття та повернення вагонів №№ 56278674, 60514049. Тому, відповідно до пункту 3.4 договору № 45-00191000/2020-0001 від 30.06.2020 "Про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом", у зв`язку довготривалим неповерненням залізниці зазначених вагонів, на підставі Пам`яток форми ГУ-45 №№ 706, 1078 та за Відомістю форми ГУ-46 №07059255 відповідачу було нараховано плату за користування вагонами в сумі 16399,92 грн (з ПДВ).

Ухвалою суду від 02.01.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами; відповідачу для подання відзиву на позов встановлено 15-тиденний строк з дня отримання цієї ухвали.

19.01.2023 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти позовних вимог.

В обґрунтування своїх заперечень відповідач посилається на те, що перебування спірних вагонів на під`їзній колії відповідача понад термін, встановлений договором № ПР/М-19-753-НЮдч/2019/у/ТО/1495, сталося не з вини АТ "ПівдГЗК", а з причин подання залізницею спірних вагонів у непридатному під навантаження стані.

На підтвердження викладеному відповідач надав копії його листів №№ 369, 370 від 05.05.2022 на адресу начальника станції Кривий Ріг СП "Криворізька дирекція залізничних перевезень" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" Віталія Ляшенка з повідомленням про те, що з 11.05.2022 стосовно вагона № 60514049 настає плановий ремонт, а вагон № 56278674 є технічно несправним.

Відповідач зазначає, що АТ "ПівдГЗК" діяло в межах приписів пункту 10 договору № ПР/М-19-753-НЮдч/2019/у/ТО/1495, а посилання позивача щодо неповернення залізниці спірних вагонів та знаходження їх на під`їзній колії понад встановлений термін є безпідставним, як і те, що спірні вагони було забрано АТ "ПівдГЗК" власним локомотивом на свою під`їзну колію, оскільки станція Допоміжна вже і є під`їзною колією відповідача.

На час постановлення рішення, відповідь на відзив позивач не подав.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (далі залізниця, позивач) та Акціонерним товариством "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - власник колії, Комбінат, відповідач) укладено договір № ПР/М-19-753/НЮдч/2019/у/ТО/1495 від 05.12.2019 про експлуатацію залізничної під`їзної колії Акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станцій Кривий Ріг Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі договір, договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії ) (а.с. 51 - 54).

Згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, що примикає до станції Кривий Ріг через спарену стрілку № 2/4 в парній горловині станції і яка обслуговується локомотивом власника колії.

Межею під`їзної колії є сигнальний знак "Межа під`їзної колії", який встановлено біля вхідного сигналу "Ч" станції Допоміжна власника колії на відстані 4779 м від стрілки примикання (пункт 1 договору).

Згідно з пунктом 4 договору рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України.

Пунктом 5 договору сторони узгодили, що передача (здача) вагонів на під`їзну колію здійснюється:

- порожніх вагонів під навантаження через інтервал часу 1,5 год;

- передача розбірних поїздів, маршрутів завантажених аглорудою та вапняком за повідомленнями.

Повідомлення про подачу вагонів на під`їзду колію передається по телефону прийомоздавальником вантажу та багажу станції Кривий Ріг прийомоздавальнику вантажу та багажу власника колії, не пізніше ніж за 2,0 години до фактичного подавання вагонів з реєстрацією у Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження форми ГУ-2.

Відповідно до пункту 6 договору вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну з приймально-відправних колій № 1 - 11 станції Допоміжна власника колії.

Здавання вагонів у комерційному та технічному відношенні залізницею власнику колії здійснюється на одній з приймально-відправних колій № 1 - 11 станції Допоміжна власника колії.

Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.

За умовами пункту 7 договору кількість вагонів у кожній партії, що передається власнику колії, становить не більше 57 вагонів (228 вісей), для вагонів-обкотишовозів не більше 60 вагонів (240 вісей).

Про готовність вагонів до забирання маневровий диспетчер цеху зовнішнього транспорту УЗТ власника колії повідомляє по прямому телефонному зв`язку маневреного диспетчера станції Кривий Ріг, не пізніше, ніж за 2,0 години до фактичної здачі вагонів з подальшим письмовим підтвердженням за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.199 № 113, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за № 165/3458 (пункт 8 договору).

З під`їзної колії вагони повертаються:

- завантажені маршрути цілими составами, які сформовані згідно з ПТЕ і планом формування поїздів;

- порожні вагони у тій кількості, в якій були передані на під`їзну колію.

Партії вагонів, що повертаються з під`їзної колії, формуються згідно з ПТЕ і доставляються локомотивом власника колії на одну з приймально-відправних колії № 1 - 11 станції Допоміжна.

Приймально-здавальні операції у технічному та комерційному відношеннях здійснюються на одній із приймально-відправних колій № 1 - 11 станції Допоміжна (пункт 9 договору).

Пунктом 10 договору передбачено, що з під`їзної колії вагони здаються:

- навантажені маршрути через інтервал часу 1,5 год;

- інші вагони за повідомленнями по мірі готовності в кількості, не менше 40 вісей.

Середньодобова переробна спроможність вантажних фронтів по основних масових вантажах:

ВИВАНТАЖЕННЯ

ст. Концентрат (Агломераційний цех):

Аглоруда (колія № 12) 94 ваг.

Аглоруда (колія № 13) 94 ваг.

Вапняк (колія № 15) 188 ваг.

Коксова дрібниця (колія № 14) 111 ваг.

Вугілля АШ (колія № 14) 111 ваг.

НАВАНТАЖЕННЯ

ст. Агломерат:

Агломерат (колія № 19) 352 ваг.

Концентрат залізорудний (РФЗ-1, колія № 11) 120 ваг.

ст. Концентрат:

Концентрат залізорудний (колія № 11) 114 ваг.

Концентрат залізорудний (колія № 10) 114 ваг.

Концентрат залізорудний (колія № 38) 123 ваг.

Концентрат залізорудний (РЗФ-1 колія № 17) 74 ваг.

Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці (пункт 11 договору).

Для під`їзної колії встановлюється загальний єдиний термін перебування усіх вагонів 25,1 година (пункт 12 договору).

Відповідно до пункту 15 договору власник колії сплачує залізниці плату:

- за подачу, забирання вагонів згідно з табл. 1, табл. 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язаних з ними послуг (Тарифне керівництво № 1);

- за користування вагонами згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами;

- за зберігання вантажів у вагонах у разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) згідно з Правилами зберігання вантажів;

- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує залізниця для власника колії, згідно з діючими нормативними документами.

Власник колії відшкодовує залізниці витрати на утримання смуги відведення за 2019 рік у розмірі 21 253,93 грн за рік без ПДВ.

Списання здійснюється з особового рахунку власника колії.

Збори і плата вносяться на підставі статті 62 Статуту залізниць України у національній валюті України на умовах попередньої оплати на поточний рахунок із спеціальним режимом використання філії "ЄРЦ".

Цей договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін і діє з 21.12.2019 до 20.12.2024 включно (пункт 20 договору).

Також відповідно до повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 45-00191000/2020-0001 від 30.06.2020 АТ "Укрзалізниця" засвідчило прийняття від АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомило останньому про присвоєні йому коди: 1) відправника/одержувача - 5343; 2) платника - 2557988 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером (а.с. 70).

За таких обставин 30.06.2020 між Акціонерним товариством "Українська залізниця" як перевізником та Акціонерним товариством "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" як замовником шляхом приєднання останнього укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (далі договір про надання послуг) (а.с. 71 - 104).

Пунктом 1.1 цього договору встановлено, що предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагона для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних із цим послуг і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні цього договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування власним вагоном перевізника не є орендною платою.

Пунктом 1.4 договору про надання послуг встановлено, що надання послуг за цим договором може підтверджуватися накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями, іншими документами.

Договір є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги (пункт 1.5 договору про надання послуг).

Договір, з урахуванням змін до нього, оприлюднюється перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/ з накладенням кваліфікованого електронного підпису (пункт 1.6 договору про надання послуг).

Згідно з пунктом 1.7 договору про надання послуг цей договір укладається шляхом надання перевізником пропозиції укласти договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти договір, друга сторона засвідчує, що ознайомилась та згодна з усіма умовами договору.

Відповідно до пункту 1.9 цього договору за результатом розгляду заяви (акцепту) перевізник направляє замовнику у власній інформаційній системі повідомлення з накладенням КЕП: або про мотивоване повернення без розгляду заяви (акцепту) із зазначенням причин для такого повернення; або про дату укладення договору, присвоєння замовнику коду замовника як платника, коду вантажовідправника/вантажоодержувача. Код платника є номером договору із замовником.

Договір є укладеним з дня надання замовнику перевізником Інформаційного повідомлення про укладення договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до пункту 12.1 договору (пункт 1.10 договору про надання послуг).

Пунктом 3.1 договору про надання послуг передбачено, що розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками й тарифами, які визначаються відповідно до умов Збірника Тарифів.

Замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному договором розмірі плату за користування власними вагонами перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих замовнику на місцях незагального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від перевізника (пункт 3.4 договору про надання послуг).

Розрахунки за договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця" (пункт 4.1 договору про надання послуг).

За змістом пунктів 7.1, 7.3 договору про надання послуг усі спірні питання з виконання договору вирішуються шляхом переговорів, а у випадку недосягнення домовленості у претензійно-позовному порядку; строк позовної давності за вимогами перевізника до замовників, що випливають з правовідносин сторін за договором, становить один рік.

Відтак, на момент виникнення спірних правовідносин між АТ "Українська залізниця" та АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були укладені та діяли договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії та договір про надання послуг.

Крім цих договорів взаємовідносини між позивачем та відповідачем регулюються затвердженим сторонами Порядком взаємодії працівників станції Кривий Ріг Регіональної філії "Придніпровська залізниця" та АТ "ПівдГЗК" при передавання під навантаження вагонів власності ЦТЛ на коліях АТ "ПівдГЗК" (далі Порядок взаємодії) (а.с. 69).

У травні 2022 року, а саме 04.05.2022 о 02 год. 10 хв. на під`їзну колію станції Допоміжна АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані порожні вагони №№ 56278674, 60514049 (далі також спірні вагони) під навантаження, що зафіксовано Пам`яткою про подавання вагонів форми ГУ-45 № 706 (а.с. 67).

Порядком взаємодії визначено, що після прибуття вагонів ЦТЛ на станцію Допоміжна проводиться сумісний технічний та комерційний їхній огляд працівниками ст. Кривий Ріг та АТ "ПівдГЗК". Після проведення огляду і у разі виявлення непридатних під навантаження вагонів, не пізніше однієї години з моменту прибуття вагонів ЦТЛ на ст. Допоміжна, прийомоздавальник вантажу АТ "ПівдГЗК" повідомляє про це особисто або за телефоном 78-01 прийомоздавальника вантажу ст. Кривий Ріг та диспетчера зовнішнього транспорту УЗТ АТ "ПівдГЗК". Після отримання повідомлення прийомоздавальник вантажу ст. Кривий Ріг оформлює акт загальної форми ГУ-23, в якому вказується номер поїзда, час прибуття поїзда на ст. Допоміжна АТ "ПівдГЗК", номера вагонів, причини непридатності вагонів під навантаження, передає номери вагонів диспетчеру маневровому та СТЦ станції Кривий Ріг для запобігання розкредитування даних вагонів та віднесення їх на відповідальний простій АТ "ПівдГЗК". Підписується зазначений акт прийомоздавальником вантажу ст. Кривий Ріг, прийомоздавальником вантажу АТ "ПівдГЗК" та оглядачем вагонів ПТО Кривий Ріг; копія акта надається прийомоздавальнику АТ "ПівдГЗК", який у свою чергу направляє його сканкопію засобами електронної пошти керівництву ЦЗТ УЗТ АТ "ПівдГЗК". На підставі цього акта, відповідно до п. 2.1.10 договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом, керівництво ЦЗТ УЗТ АТ "ПівдГЗК" письмово повідомляє начальника ст. Кривий Ріг про відмову навантаження вагонів ЦТЛ, які зазначені в акті загальної форми ГУ-23, із зазначенням причин відмови. Лист-відмова надається на ст. Кривий Ріг засобами електронної пошти на адресу smenadn2@dp.uz.gov.ua, а оригінал автотранспортом УЗТ АТ "ПівдГЗК".

Диспетчер зовнішнього транспорту УЗТ АТ "ПівдГЗК" після отримання повідомлення від прийомоздавальника АТ "ПівдГЗК" про наявність непридатних під навантаження вагонів ЦТЛ в поїзді, що прибув на ст. Допоміжна, приймає невідкладні заходи щодо повернення їх на ст. Кривий Ріг після розформування поїзда, за погодженням із маневровим диспетчером ст. Кривий Ріг, організовує причеплення непридатних під навантаження вагонів ЦТЛ до найближчого поїзда, який буде пред`явлений до перевезення працівниками ст. Кривий Ріг, але не пізніше 1 доби від прибуття вагонів.

Доказів передачі в установлений Порядком взаємодії строк (не пізніше однієї години з моменту прибуття вагонів ЦТЛ на ст. Допоміжна) прийомоздавальником вантажу АТ "ПівдГЗК" повідомлення прийомоздавальнику вантажу ст. Кривий Ріг та диспетчеру зовнішнього транспорту УЗТ АТ "ПівдГЗК" про виявлення після проведення огляду прибулих на ст. Допоміжна вагонів №№ 56278674, 60514049 їхньої непридатності під навантаження жодна із сторін не надала.

Вагони простоювали на під`їзній колії АТ "ПівдГЗК" до 11 год. 40 хв. 07.05.2022, після чого в порожньому стані були виставлені на колії станції Кривий Ріг, що підтверджується Пам`яткою про забирання вагонів форми ГУ-45 № 1078 (а.с. 68).

07.05.2022 о 20 год 00 хв, після виставлення спірних вагонів з під`їзної колії, працівниками вагонного господарства залізниці на спірний вагон № 56278674 було виписано повідомлення форми ВУ-23 № 4521 про ремонт або технічне обслуговування цього вагона (а.с. 61). Указаний вагон було прийнято з технічного обслуговування 11.05.2022 о 15 год. 30 хв., що підтверджується повідомленням форми ВУ-36М № 4639 (а.с. 62).

Загальний час знаходження спірних вагонів №№ 56278674, 60514049 на під`їзній колії становить згідно з Пам`ятками форми ГУ-45 №№ 706, 1078 81 год. 30 хв. (з 02 год. 10 хв. 04.05.2022 до 11 год. 40 хв. 07.05.2022).

З огляду на те, що всупереч пункту 12 договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії вагони №№ 56278674, 60514049 знаходилися на під`їзній колії понад встановлений термін, залізницею на підставі Пам`яток форми ГУ-45 нараховано плату за користування спірними вагонами за Відомістю форми ГУ-46 № 07059255 у сумі 16399,92 грн (з ПДВ). Зазначену відомість відповідачем підписано із запереченнями щодо оплати, у зв`язку з настанням планового виду ремонту (а.с. 66).

Відповідач плату за користування вагонами в сумі 16399,92 грн не сплатив, що й стало причиною виникнення спору.

Предметом доказування у цій справі є обставини, пов`язані з наявністю правових підстав для сплати відповідачем плати за користування спірними вагонами в сумі 16399,92 грн.

Відповідно до положень частини п`ятої статті 307 Господарського кодексу України, які кореспондуються з положеннями частини другої статті 908 та статті 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

Статтею 71 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі Статут), передбачено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Відповідно до статті 46 Статуту одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Статтею 119 Статуту визначено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.

Порядок та умови користування вагонами і контейнерами визначаються Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (далі Правила, Правила користування вагонами і контейнерами).

Відповідно до пунктів 6, 7 Правил усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. Час користування вагонами на залізничних під`їзних коліях, що обслуговуються локомотивами власників колій, обчислюється з моменту їх передавання на передавальних коліях.

Облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23 (пункт 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами).

За змістом пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника.

Так, наявними у справі Пам`ятками форми ГУ-45 № 706 про подавання вагонів та № 1078 про забирання вагонів підтверджується, що спірні вагони №№ 56278674, 60514049 у період з 02 год. 10 хв. 04.05.2022 до 11 год. 40 хв. 07.05.2022 (81 год. 30 хв.) перебували у розпорядженні АТ "ПівдГЗК" на його під`їзній колії станції Допоміжна.

Відповідно до пункту 12 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

Відповідно до Статуту залізниць України, Правил користування вагонами і контейнерами та згідно з Тарифним керівництвом № 1 за весь час перебування спірних вагонів у розпорядженні АТ "ПівдГЗК" позивачем розрахована плата за користування цими вагонами за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 № 07059255 на загальну суму 13666,60 грн без ПДВ, що з урахуванням ПДВ становить 16399,92 грн (а.с. 66).

За результатом перевірки виконаного позивачем розрахунку порушень не встановлено.

Відповідно до частини другої статті 614 Цивільного кодексу України відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання. Доказів відсутності вини у затримці спірних вагонів на своїй під`їзній колії понад установлений договором загальний термін перебування всіх вагонів (25,1 год.) відповідач суду не надав.

За приписом статті 121 Статуту залізниць України вантажовідправник, вантажоодержувач, порт звільняються від плати за користування вагонами і контейнерами:

а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинним положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;

б) у разі подання залізницею вагонів (контейнерів) у кількості, що перевищує максимальну переробну спроможність навантажувальних і розвантажувальних пунктів відправника і одержувача;

в) у інших випадках, передбачених Правилами.

Пунктом 16 Правил користування вагонами і контейнерами передбачено, що вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами:

а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;

б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником;

в) у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці. Час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами).

Причина звільнення від плати за користування вагонами і контейнерами зазначається у графі "Примітки" Відомості плати за користування вагонами (контейнерами).

Доказів щодо наявності зазначених законодавчих підстав для звільнення відповідача від плати за користування спірними вагонами матеріали справи не містять.

Доводи відповідача щодо відсутності його вини в перебуванні спірних вагонів на під`їзній колії АТ "ПівдГЗК" понад встановлений договором про експлуатацію залізничної під`їзної колії строк не заслуговують на увагу з огляду на таке.

Вагони №№ 56278674, 60514049 були прийняті представником відповідача 04.05.2022 о 02:10 год, що підтверджується підписом відповідального представника останнього у Пам`ятці про подавання вагонів форми ГУ-45 № 706. При цьому доказів повідомлення позивача про виявлення непридатних під навантаження вагонів у строк, визначений Порядком взаємодії, відповідач суду не надав, як не надав і доказів вжиття подальших заходів за наслідками такого повідомлення складання акта/актів форми ГУ-23, що мають на меті запобігання розкредитуванню непридатних під навантаження вагонів та віднесення їх на відповідальний простій АТ "ПівдГЗК".

Отже, представник відповідача визнав придатність спірних вагонів для навантаження й перевезення вантажу як в технічному, так і в комерційному відношенні.

Надані відповідачем всупереч терміну, передбаченому Порядком взаємодії, листи №№ 369, 370 від 05.05.2022 без доказів їх направлення адресату, не є належними й допустимими доказами вчинення передбачених Порядком взаємодії дій щодо повідомлення позивача про виявлення непридатних під навантаження вагонів.

Крім того, за змістом листа № 369 від 05.05.2022 плановий ремонт вагона № 60514049 мав бути лише з 11.05.2022. Зазначена обставина, як і неможливість використання цього вагона за призначенням до цього строку відповідачем не доведена.

Щодо технічної несправності вагона № 56278674, про що зазначено в листі відповідача №370 від 05.05.2022, то ця обставина не відповідає причині відмови від оплати, зазначеної у Відомості форми ГУ-46 № 07059255, - настання планового виду ремонту та не підтверджена належним доказом актом загальної форми ГУ-23 чи актом про технічний стан вагона, складеним відповідно до статті 129 Статуту залізниць України та Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 28.05.2002 № 334 (далі Правила 334), які зареєстровані в МЮ України 08 липня 2002 року за № 567/6855.

Так, згідно зі статтею 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Згідно з абзацом другим пункту 1 Правил № 334 у необхідних випадках можуть складатися акти про технічний стан вагона або контейнера (додаток 2), акти розкриття вагона або контейнера для митного, прикордонного та інших видів контролю (додаток 3), акти про пошкодження вагона або контейнера (додатки 4 і 5) та інші акти у випадках, передбачених правилами перевезення, що застосовуються до даного виду вантажу.

Також, укладаючи договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії, сторони в пункті 6 цього договору домовилися, що вагони для відповідача подаються локомотивом залізниці на одну з приймально-здавальних колій під`їзної колії станції Допоміжна власника колії. Здавання вагонів у комерційному, технічному відношенні залізницею власнику колії здійснюється на одній з приймально-відправних колій станції Допоміжна власника колії.

У той же час, відповідно до пункту 2.2.3 договору про надання послуг замовник має право відмовитися від прийняття порожніх власних вагонів перевізника у випадках, якщо виключається можливість використання замовником вагонів під перевезення вантажу внаслідок їх технічної або комерційної непридатності, та/або наданих без заявки замовника.

Непридатність вагонів у комерційному та/або технічному відношенні оформлюється одним із повідомлень форми № ВУ-23М та/або актом загальної форми ГУ-23, оформленими згідно зі Статутом залізниць України та Правил перевезень вантажів.

Повідомлення форми ВУ-23М щодо вагона № 56278674 оформлене 07.05.2022 о 18 год. 00 хв., тобто поза межами нарахування плати за користування вагоном.

На станції Допоміжна знаходиться під`їзна колія, що належить відповідачу з 11 приймально-відправними коліями. Відтак, відповідач мав змогу повернути технічно несправний вагон, не забираючи його власним локомотивом на свою під`їзну колію.

За вказаних обставин позовні вимоги є законними й обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору в сумі 2481,00 грн покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 20, 73-79, 86, 91, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" про стягнення 16399,92 грн плати за користування вагонами задовольнити повністю.

Стягнути з Акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" (ідентифікаційний код: 00191000; місцезнаходження: 50026, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, буд. 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49600, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, буд. 108, ідентифікаційний код 40081237) плату за користування вагонами у сумі 16399,92 грн, судовий збір у сумі 2481,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду в порядку та строки, передбачені статтями 256, 257 ГПК України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 03.04.2023.

Суддя І.І. Колісник

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення03.04.2023
Оприлюднено04.04.2023
Номер документу109959586
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —904/3911/22

Ухвала від 20.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 12.07.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Судовий наказ від 28.06.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 19.06.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Ухвала від 15.05.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Ухвала від 27.04.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Вечірко Ігор Олександрович

Рішення від 03.04.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 02.01.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 08.11.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні