У Х В А Л А
30 березня 2023 року м. Чернігів справа № 927/934/20
Господарський суд Чернігівської області у складі судді А.С. Сидоренка, розглянувши матеріали заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» про зміну порядку виконання судового рішення по справі за позовом Чернігівської міської ради 14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7 (gorsovet@chernigiv-rada.gov.ua) Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка 14013, м. Чернігів, вул. Гетьмана Полуботка, 53Відповідачі: 1. Державний реєстратор Комунального підприємства «Чернігівське міжміське бюро технічної інвентаризації» Александренко Людмила Валеріївна 14000, м. Чернігів, проспект Перемоги, 33 (mbti.cn.ua@gmail.com)2. Товариство з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» 14000, м. Чернігів, проспект Миру, 21, кв. 45про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора та припинення права власності
за участі представників учасників справи:
від стягувача: Демиденко В.Ю. - директор
від боржника: не з`явився
від Державного реєстратора КП «Чернігівське міжміське бюро технічної інвентаризації» Александренко Людмили Валеріївни: не з`явився
від третьої особи: не з`явився
В судовому засіданні 30.03.2023, на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частини ухвали.
ВСТАНОВИВ:
21.03.2023 до Господарського суду Чернігівської області надійшла заява від 20.03.2023 Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» про зміну порядку виконання судового рішення, що набрало законної сили (надалі - Заява), якою стягувач просить:
залучити до участі у даній господарській справі № 927/934/20 Виконавчий комітет Чернігівської міської ради (14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7; код 04062015) для розгляду заяви про зміну порядку виконання судового рішення;
змінити у даній господарській справі № 927/934/20 порядок виконання судового рішення та стягнути з Виконавчого комітету Чернігівської міської ради (14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7; код 04062015) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» (код 14240618) 18 000,00 грн. витрат на професійну правничу допомогу, понесену у зв`язку з розглядом справи у суді першої інстанції, 3 408,00 грн. судового збору за подання касаційної скарги та 24 000,00 грн. витрат на професійну правничу допомогу, понесених у зв`язку з розглядом справи в суді апеляційної та касаційної інстанцій.
В обґрунтування Заяви товариство посилається на листи Управління Державної казначейської служби України у місті Чернігові Чернігівської області (від 11.02.2022 № 04-09-08/227 та № 04-09-08/228 та від 16.03.2023 № 04-09-08/348), якими виконавчі документи були повернуті з повідомленням про те, що Чернігівська міська рада як боржник в Управлінні не обслуговується, не має відкритих рахунків та бюджетних призначень; натомість на обслуговуванні в Управлінні з наявними відкритими рахунками значиться Виконавчий комітет Чернігівської міської ради, який, в свою чергу, повідомив про неможливість вчинення з нього відповідних стягнень, оскільки боржником у справі № 927/934/20 є Чернігівська міська рада. Наслідком такої ситуації є те, що на день звернення до суду із Заявою вищезгадані судові рішення залишаються невиконаними.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 22.03.2023:
Заяву прийнято та приєднано до матеріалів справи;
призначено розгляд Заяви в судовому засіданні на 30 березня 2023 року;
повідомлено сторін, третю особу та Виконавчий комітет Чернігівської міської ради про призначення судового засідання для розгляду Заяви, а також про те, що їх участь в цьому судовому засіданні не є обов`язковою.
Сторони, третя особа та Виконавчий комітет Чернігівської міської ради належним чином були повідомлені про дату, час та місце проведення даного судового засідання, однак не скористались своїм процесуальним правом на участь в судовому засіданні (окрім Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів»).
За змістом ч. 2 ст. 331 Господарського процесуального кодексу України, заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
Зважаючи на скорочений строк, встановлений ст. 331 Господарського процесуального кодексу України, для розгляду заяви про зміну порядку виконання судового рішення, а також необов`язковість явки в судове засідання представників учасників справи, суд вважає за можливе розглянути Заяву.
Заперечень проти Заяви до Господарського суду Чернігівської області не надходило.
Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши пояснення повноважних представників Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів», з`ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення Заяви по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:
рішенням Господарського суду Чернігівської області від 22.01.2021:
позов Чернігівської міської ради до Державного реєстратора Комунального підприємства «Чернігівське міжміське бюро технічної інвентаризації» Александренко Людмили Валеріївни про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора та припинення права власності залишено без задоволення:
позов Чернігівської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» про визнання незаконним та скасування рішення державного реєстратора та припинення права власності залишено без задоволення;
присуджено до стягнення з Чернігівської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» 18 000 грн. 00 коп. витрат на професійну правничу допомогу.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 14.07.2021 рішення Господарського суду Чернігівської області від 22.01.2021 у справі № 927/934/20 скасовано частково; позов Чернігівської міської ради задоволено частково; визнано незаконним та скасовано рішення державного реєстратора Комунального підприємства «Чернігівське міжміське бюро технічної інвентаризації» Чернігівської обласної ради Александренко Людмили Валеріївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 40890306 від 02.05.2018, на підставі якого зроблено запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про право власності на незавершене будівництво, а саме: недобудоване приміщення літ. А-2 загальною площею 347,0 м2, прибудова літ. А1-1 загальною площею 253,8 м2, прибудова літ. А2-1 загальною площею 72,4 м2, прибудова літ. А3-1 загальною площею 21,7 м2, льодове поле загальною площею 2422,8 м2, що знаходиться за адресою: Чернігівська область, м. Чернігів, вул. Блакитного, 14, за ТОВ «Спортивний клуб «Чернігів»; в решті позову відмовлено.
Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 04.11.2021:
касаційне провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» на постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.07.2021 у справі № 927/934/20, відкрите з підстави, передбаченої у пункті 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, закрито;
постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.07.2021 у справі № 927/934/20 скасовано, рішення Господарського суду Чернігівської області від 22.01.2021 залишено в силі;
постановлено стягнути з Чернігівської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» судовий збір за подання касаційної скарги у сумі 3 408,00 грн (три тисячі чотириста вісім грн, 00 коп).
Додатковою постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.12.2021:
заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» про ухвалення додаткової постанови у справі № 927/934/20 задоволено;
постановлено стягнути з Чернігівської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» 24 000,00 (двадцять чотири тисячі) грн витрат на професійну правничу допомогу, понесених у зв`язку з розглядом справи в суді апеляційної та касаційної інстанцій.
04.01.2022 та 25.05.2022, на примусове виконання вказаних вище рішення місцевого господарського суду та постанов Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, Господарським судом Чернігівської області були видані відповідні накази.
Як вбачається з матеріалів справи, заявник звертався до Управління Державної казначейської служби України у місті Чернігові Чернігівської області (надалі - Управління) з приводу виконання вищевказаних наказів, виданих Господарським судом Чернігівської області 04.01.2022 та 25.05.2022.
Однак листами від 11.02.2022 № 04-09-08/227 та № 04-09-08/228 та від 16.03.2023 № 04-09-08/348 Управління повідомило товариство про те, що Чернігівська міська рада як боржник в Управлінні не обслуговується, не має відкритих рахунків та бюджетних призначень; натомість на обслуговуванні в Управлінні з наявними відкритими рахунками значиться Виконавчий комітет Чернігівської міської ради.
При цьому, Управління зазначає, що з метою уточнення боржника за відповідним наказом, воно зверталось до Виконавчого комітету Чернігівської міської ради з повідомленням про надходження на виконання наказів, виданих Господарським судом Чернігівської області 04.01.2022 та 25.05.2022.
В свою чергу Виконавчий комітет Чернігівської міської ради повідомив Управління про неможливість виконання відповідних наказів, оскільки боржником у справі є Чернігівська міська рада, яка не має відкритих рахунків та бюджетних призначень.
Наслідком такої ситуації є те, що накази, видані Господарським судом Чернігівської області 04.01.2022 та 25.05.2022, були повернуті товариству і вищезгадані судові рішення на день звернення до суду із Заявою залишаються невиконаними.
Відповідно до статті 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.
Згідно з ч. 1, 3 ст. 327 Господарського процесуального кодексу України, виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції. Наказ, судовий наказ, а у випадках, встановлених цим Кодексом, - ухвала суду є виконавчими документами.
Як вже було вказано вище, Управлінням Державної казначейської служби України у місті Чернігові Чернігівської області був повернутий стягувачеві виконавчий документ на підставі п.п. 3 п. 9 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 у зв`язку з відсутністю у боржника відкритих рахунків в органі державної казначейської служби; одночасно Управління повідомило стягувача про те, що у нього обслуговується Виконавчий комітет Чернігівської міської ради.
За змістом ч. 2 ст. 6 Закону України «Про виконавче провадження» рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ, рішення про стягнення коштів за час роботи стягувача на посаді помічника-консультанта народного депутата України, у тому числі при звільненні з такої посади, виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими (п. 12 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України).
Пунктом 9 розділу VІ Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України встановлено, що до законодавчого врегулювання безспірного списання коштів бюджету та відшкодування збитків, завданих бюджету, рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України для виконання. Безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 затверджено Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (надалі - Порядок виконання рішень), який визначає механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників (далі - рішення про стягнення коштів), прийнятих судами, а також іншими органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення.
У відповідності з п.п. 3 п. 9 Порядку виконання рішень, орган Казначейства повертає виконавчий документ стягувачеві у разі, коли боржник не має відкритих рахунків в органі Казначейства або в органі Казначейства відкрито боржнику лише рахунок із спеціальним режимом використання, крім випадків виконання рішень суду про стягнення коштів, боржником за яким є державний орган згідно із Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».
Статтею 2 Закону України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень» встановлені особливості надання державою гарантій щодо виконання рішень суду. Згідно даної норми закону держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є державний орган; державні підприємство, установа, організація (далі - державне підприємство); юридична особа, примусова реалізація майна якої забороняється відповідно до законодавства (далі - юридична особа).
Оскільки боржником за судовими рішеннями від 22.01.2022, 04.11.2021 та 21.12.2021 по даній справі є орган місцевого самоврядування, то гарантії держави щодо виконання судових рішень, встановлені цим Законом, не поширюються на Чернігівську міську раду.
Згідно п. 9 ч. 4 ст. 4 Закону України «Про виконавче провадження», виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення, якщо виконавчий документ не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби, приватним виконавцем.
Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (п. 2 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 13.12.2012 № 18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (п. 3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 25.04.2012 № 11-рп/2012); відповідно до усталеної практики Європейського Суду з прав людини право на суд, захищене ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, було б ілюзорним, якби національна правова система Високої Договірної Сторони дозволяла, щоб остаточне, обов`язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду будь-якій зі сторін (рішення у справі «Горнсбі проти Греції» (Hornsby v. Greece), від 19 березня 1997 року, п. 40, Reports of Judgments and Decisions 1997-II); за певних обставин затримка з виконанням судового рішення може бути виправданою, але затримка не може бути такою, що спотворює сутність гарантованого пунктом 1 ст. 6 Конвенції права (рішення у справі «Іммобільяре Саффі» проти Італії», № 22774/93, п. 74, ECHR 1999-V).
Відповідно до частин першої та другої статті 18, частини першої статті 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.
Згідно з положеннями частин першої, третьої статті 331 ГПК України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Така можливість також передбачена частиною третьою статті 33 Закону України від 02 червня 2016 року № 1404-VIII «Про виконавче провадження».
Аналіз норм статті 331 ГПК України дає підстави для висновку, що суд може змінити чи встановити спосіб і порядок виконання судового рішення лише у виняткових випадках, за наявності обставин, що ускладнюють його виконання за умови надання достатніх доказів наявності таких обставин.
З аналізу норм чинного законодавства під зміною способу і порядку виконання рішення суду слід розуміти прийняття господарським судом нових заходів для реалізації такого рішення в разі неможливості його виконання у порядку та у спосіб, що раніше встановлені. Підставою для зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або у спосіб, встановлений господарським судом.
Зміна способу і порядку виконання рішення полягає у заміні одного заходу примусового виконання іншим.
Поняття «спосіб і порядок» виконання судового рішення мають спеціальне значення, яке розраховане на виконавче провадження. Вони означають визначену рішенням суду послідовність і зміст вчинення виконавчих дій державним виконавцем.
Відповідна правова позиція зазначена у постанові Верховного Суду України від 25.11.2015 по справі № 6-1829цс15.
Отже, при вирішенні питання про встановлення іншого порядку виконання суд повинен з`ясувати обставини, що свідчать про абсолютну неможливість виконання рішення у раніше встановленому порядку.
Задоволення відповідної заяви є можливим лише у виняткових випадках, які суд визначає виходячи з особливого характеру обставин, що ускладнюють або виключають можливість виконання рішення.
Аналогічні за змістом правові висновки викладено у постановах Верховного Суду від 05 вересня 2018 року у справі № 2-749/11/2229, від 11 грудня 2018 року у справі № 757/14092/15-ц та від 10 червня 2019 року у справі № 350/426/16-ц.
Відповідні правові висновки викладені у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 11.04.2018 у справі № 904/1478/15 та Першої судової палати Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 16.06.2021 у справі № 693/426/17.
За змістом ч. 4 ст. 236 Господарського процесуального кодексу України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи вищевикладене, відсутність у Чернігівської міської ради відкритих рахунків в органі державного казначейства та неможливість пред`явлення товариством виконавчих документів для примусового виконання в порядку, передбаченому Законом України «Про виконавче провадження», являються обставинами, що роблять неможливим виконання судових рішень.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України, за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників.
За змістом ст. 11, 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі бюджету, фінансів і цін належать, зокрема такі власні (самоврядні) повноваження: складання, схвалення та подання на розгляд відповідної ради прогнозу місцевого бюджету, складання проекту місцевого бюджету, подання його на затвердження відповідної ради, забезпечення виконання бюджету; щоквартальне подання раді письмових звітів про хід і результати виконання бюджету; підготовка і подання відповідно до районних, обласних рад необхідних фінансових показників і пропозицій щодо складання проектів районних і обласних бюджетів; здійснення в установленому порядку фінансування видатків з місцевого бюджету.
Дослідивши зміст Заяви та доданих до неї документів, суд вважає за можливе змінити порядок виконання судових рішень шляхом стягнення грошових сум з виконавчого органу Чернігівської міської ради - її виконавчого комітету.
Керуючись ст. 233, 234, 240, 331 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
Заяву від 20.03.2023 Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» про зміну порядку виконання судового рішення задовольнити.
Змінити порядок виконання рішення Господарського суду Чернігівської області від 22.01.2021 по справі № 927/934/20, залишеного без змін постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 04.11.2021.
Стягнути з Виконавчого комітету Чернігівської міської ради (14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7; код 04062015) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» (14000, м. Чернігів, проспект Миру, 21, кв. 45; код 14240618) 18 000 грн. 00 коп. витрат на професійну правничу допомогу.
Змінити порядок виконання постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 04.11.2021 по справі № 927/934/20.
Стягнути з Виконавчого комітету Чернігівської міської ради (14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7; код 04062015) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» (14000, м. Чернігів, проспект Миру, 21, кв. 45; код 14240618) 3 408 грн. 00 коп. судового збору за подання касаційної скарги.
Змінити порядок виконання додаткової постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.12.2021 по справі № 927/934/20.
Стягнути з Виконавчого комітету Чернігівської міської ради (14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7; код 04062015) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Спортивний клуб «Чернігів» (14000, м. Чернігів, проспект Миру, 21, кв. 45; код 14240618) 24 000 грн. 00 коп. витрат на професійну правничу допомогу, понесену у зв`язку з розглядом справи в суді апеляційної та касаційної інстанцій.
Дана ухвала є виконавчим документом та може бути пред`явлена до виконання протягом трьох років.
Копії цієї ухвали надіслати сторонам, третій особі та Виконавчому комітету Чернігівської міської ради (14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7).
Ухвала набирає законної сили негайно з моменту її оголошення та може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду у строк, встановлений ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст ухвали складено 03.04.2023.
Дата набрання ухвалою законної сили - 30.03.2023.
Суддя А.С.Сидоренко
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 30.03.2023 |
Оприлюднено | 05.04.2023 |
Номер документу | 109961303 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про приватну власність щодо визнання незаконним акта, що порушує право власності |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Сидоренко А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні