Ухвала
від 21.03.2023 по справі 910/13645/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

УХВАЛА

м. Київ

21.03.2023Справа № 910/13645/21

за заявою Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві

про зміну способу виконання судового рішення

за позовом Приватного акціонерного товариства «Українська гірничо-металургійна

компанія»

до 1. Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської

ради (Київської міської державної адміністрації)

2. Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві

про розірвання угоди № 11 від 23.04.2009 та стягнення 3.451.480,61 грн

Суддя Сівакова В.В.

секретар судового засідання Мелконян Н.Г.

за участю представників сторін

від заявника не з`явився

від позивача не з`явився

від відповідача-1 не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

20.08.2021 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства «Українська гірничо-металургійна компанія» до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (відповідач-1) та Головного управління Державної казначейської служби України в місті Києві (відповідач-2) про розірвання угоди № 11 від 23.04.2009 та стягнення 3.451.480,61 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 30.08.2021 відкрито провадження у справі № 910/13645/21 та прийнято позовну заяву до розгляду; розгляд справи вирішено здійснювати в порядку загального позовного провадження.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 16.12.2021 у справі № 910/13645/21 позов задоволено повністю. Розірвано угоду № 11 від 23.04.2009, укладену між Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (правонаступником якого є Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)) та Викритим акціонерним товариством «Українська гірничо-металургійна компанія» (правонаступником якого є Приватне акціонерне товариство «Українська гірничо-металургійна компанія») про сплату авансового внеску в рахунок оплати вартості земельної ділянки, розташованої за адресою: вул. Якутська, 7-А, Святошинський р-н, м. Київ. Стягнуто з бюджету через Головне управління Державної казначейської служби України в місті Києві на користь Приватного акціонерного товариства «Українська гірничо-металургійна компанія» 3.451.480,61 грн. Стягнуто з Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на користь Приватного акціонерного товариства «Українська гірничо-металургійна компанія» 54.042,21 грн витрат по сплаті судового збору.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду № 910/13645/21 від 16.05.2022 апеляційну скаргу Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Господарського суду міста Києва від 16.12.2021 у справі № 910/13645/21 повернуто скаржнику.

27.05.2022 після набрання рішенням законної сили видано відповідні накази.

Постановою Північного апеляційного господарського суду № 910/13645/21 від 20.10.2022 рішення Господарського суду міста Києва від 16.12.2021 у справі № 910/13645/21 залишено без змін.

09.03.2023 до суду від Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві надійшла заява № 04.1-03-10/2445 від 06.03.2023 про зміну способу виконання судового рішення, в якій просить суд змінити спосіб виконання рішення Господарського суду міста Києва від 16.12.2021 на підставі наказу Господарського суд міста Києва від 27.05.2022 у справі № 910/13645/21 на такий спосіб виконання рішення суду: «Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства «Українська гірничо-металургійна компанія» в сумі 3.451.480,61 грн, з якої 345.148,06 грн стягнути з державного бюджету, 3.106.332,55 грн - з бюджету м. Києва».

Ухвалою Господарського суду міста Києва № 910/13645/21 від 10.03.2023 заяву призначено до розгляду на 21.03.2023.

Заявник в судове засідання 21.03.2023 не з`явився.

Позивач в судове засідання 21.03.2023 не з`явився.

Відповідач-1 в судове засідання 21.03.2023 не з`явився.

Враховуючи те, що явка в судове засідання учасників справи обов`язковою не визначалась, суд вважає за можливе розглянути заяву за відсутності представників учасників справи.

Розглянувши матеріали справи, суд відзначає наступне:

Частиною 1 статті 331 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.

Відповідно до ч.ч. 3, 4 ст. 331 Господарського процесуального кодексу України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: ступінь вини відповідача у виникненні спору; стосовно фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан; стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

У частині 3 статті 33 Закону України «Про виконавче провадження» зазначено, що за наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення або роблять його неможливим, сторони, а також виконавець за заявою сторін або державний виконавець з власної ініціативи у випадку, передбаченому Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень», мають право звернутися до суду, який розглядав справу як суд першої інстанції, із заявою про встановлення або зміну способу і порядку виконання рішення.

Поняття «спосіб» і «порядок» виконання судового рішення мають спеціальне значення, яке реалізується у виконавчому провадженні. Вони означають визначену рішенням суду послідовність і зміст вчинення виконавчих дій державним виконавцем.

Спосіб виконання судового рішення - це спосіб реалізації та здійснення способу захисту, встановленого статтею 16 Цивільного кодексу України.

При цьому під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти прийняття господарським судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими; наприклад, зміна способу виконання рішення можлива шляхом видозмінення зазначеної у рішенні форми (грошової чи майнової) виконання, тобто за відсутності у боржника присудженого позивачеві майна в натурі або грошових коштів, достатніх для покриття заборгованості.

Зміна способу та порядку виконання рішення є однією з процесуальних гарантій захисту та відновлення захищених судом прав та інтересів фізичних і юридичних осіб. Зі змісту та призначення інституту зміни способу/порядку виконання рішення, ухвали, постанови вбачається, що він є ефективним процесуальним засобом на гарантування виконання рішення (пункт 3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 25.04.2015 № 11-рп/2012).

Під зміною порядку виконання рішення слід розуміти прийняття господарським судом інших механізмів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання в порядку раніше встановленому.

Суд зазначає, що зміна способу виконання рішення, здійснена судом в порядку, визначеному статтею 331 Господарського процесуального кодексу України, не є прийняттям нового рішення, яке підлягає окремому виконанню, але означає прийняття судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у спосіб, встановлений у рішенні та припинення здійснення тих заходів, які були визначені рішенням та здійснення їх у спосіб, встановлений ухвалою, винесеною відповідно до норм процесуального права. Отже, така ухвала є допоміжним процесуальним актом реагування суду на перешкоди, які унеможливлюють або ускладнюють виконання судового рішення та спрямована на забезпечення повного виконання рішення суду і відповідного судового наказу.

Таким чином процедура зміни порядку та способу виконання остаточного судового рішення, визначена ч. 1, ч. 3 ст. 331 Господарського процесуального кодексу України, є окремою формою судового процесу, що має свої особливості. Вона не є тотожною новому розгляду справи та не передбачає повторної оцінки всіх доводів сторін, як і не передбачає при цьому зміни резолютивної частини рішення.

Зокрема, змінюючи спосіб і порядок виконання судового рішення суд не може змінювати останнє по суті.

Судом встановлено, що у поданій заяві фактично заявник просить суд змінити не спосіб, а порядок виконання рішення у даній справі шляхом стягнення частини грошових коштів з державного бюджету, а іншої частини з бюджету міста Києва.

Разом з цим, з огляду на те, що заявник в обґрунтування заяви посилається на норму ст. 331 Господарського процесуального кодексу України, яка передбачає можливість зміни порядку виконання судового рішення, враховуючи принципи ефективності та економії судового процесу, суд з метою недопущення формальної відмови у розгляді заяви вважає за можливе розглянути дану заяву по суті.

Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню, у разі невиконання їх у добровільному порядку, регламентуються Законом України «Про виконавче провадження» (далі - Закон).

Частиною другою статті 6 цього Закону встановлено, що рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Відповідно до Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 215 від 15.04.2015, центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів є Державна казначейська служба України (Казначейство). Казначейство здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Головне управління Казначейства є територіальним органом Казначейства (Положення про Головне управління Казначейства, затверджене наказом Казначейства № 163 від 10.05.2018).

Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, визначено Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 845 від 03.08.2011 (далі - Порядок № 845).

Так, згідно з ч. 2 п. 4 Порядку № 845 органи Казначейства вживають заходів до виконання виконавчих документів.

Відповідно до пунктів 3, 26 Порядку № 845 рішення про стягнення коштів державного бюджету або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів; безспірне списання коштів з рахунків розпорядників (бюджетних установ) та одержувачів бюджетних коштів, на яких обліковуються кошти загального та спеціального фондів відповідного бюджету, здійснюється в межах бюджетних асигнувань, передбачених у затвердженому кошторисі або плані використання бюджетних коштів, та у разі наявності на його рахунках для обліку відкритих асигнувань (залишків коштів на рахунках).

Згідно з пунктом 24 Порядку № 845 стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, в якому обслуговується боржник (відкриті рахунки), або за його місцезнаходженням документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку.

Як встановлено судом, у Головному управлінні Державної казначейської служби України у м. Києві перебуває на виконанні наказ Господарського суду міста Києва від 27.05.2022 у справі № 910/13645/21 про стягнення з бюджету через Головне управління Державної казначейської служби України в місті Києві на користь Приватного акціонерного товариства «Українська гірничо-металургійна компанія» 3.451.480,61 грн.

Бюджетним кодексом України встановлено, що :

10% коштів від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них, що перебувають у державній власності до розмежування земель державної і комунальної власності належать до доходів загального фонду Державного бюджету (п. 56 ч. 2 ст. 29 Бюджетного кодексу України);

90% коштів від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них, що перебувають у державній власності до розмежування земель державної і комунальної власності, належать до доходів спеціального фонду місцевого бюджету (п. 6 ч. 1 ст. 71 Бюджетного кодексу України).

Головним управлінням Казначейства встановлено, що кошти в сумі 3.451.480,61 грн, згідно платіжного доручення № 14351 від 30.04.2009 були перераховані ПрАТ «Українська гірничо-металургійна компанія» (ЄДРПОУ 25412086) на рахунок № 37116001002659 «Інші рахунки клієнтів Казначейства», відкритий на ім`я Головного управління земельних ресурсів ВО КМР (КМДА) та перераховані Головним управлінням земельних ресурсів ВО КМР (КМДА) платіжним дорученням від 18.05.2009 № U551790 в загальній сумі 7.005.427,11 грн, до бюджету на розподільчий рахунок № 33119327700001 «Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами», відкритий за кодом класифікації доходів бюджету (далі - код доходів) 33010101 «Кошти від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення до розмежування земель державної та комунальної власності (крім земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що перебувають у державній власності, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, та земельних ділянок, які знаходяться на території Автономної Республіки Крим) (без розстрочення платежу)».

Відповідно до статей 2 та 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік», надходження за кодом класифікації доходів 33010101 розподілялися між місцевим та державним бюджетами в автоматичному режимі протягом операційного дня за наявності таких коштів на відповідних рахунках, а саме:

10% зараховувались до загального фонду державного бюджету (балансовий рахунок 3111);

90% зараховувалось до спеціального фонду місцевого бюджету (балансовий рахунок 3151).

Головне управління Казначейства зазначає, що з огляду на викладене, кошти в сумі 3.451.480,61 грн з розподільчого рахунку 3311 розподілені в автоматичному режимі по рахунках, а саме:

10% до загального фонду державного бюджету на рахунок 3111 «Надходження до загального фонду державного бюджету» на суму 345.148,06 грн;

90% до спеціального фонду місцевого бюджету на рахунок 3151 «Надходження коштів спеціального фонду місцевих бюджетів» на суму 3.106.332,55 грн.

На виконання наказу Державної казначейської служби України № 2 від 02.01.2013 «Про затвердження змін до Довідника відповідності символу звітності коду класифікації доходів бюджету», 19.01.2013 рахунок № 33119327700001, відкритий за кодом доходів 33010101, закрито.

За кодом доходів 33010100 «Кошти від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що перебувають у державній або комунальній власності та земельних ділянок, які знаходяться на території Автономної Республіки Крим» відкрито окремі рахунки для зарахування надходжень, а саме:

№ НОМЕР_1 - до загального фонду державного бюджету (контроль справляння надходжень бюджету відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 106 від 16.02.2011 «Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету», здійснює Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, код ЄДРПОУ 39411771);

№ UA608999980314111941000026001 - до спеціального фонду місцевого бюджету (контроль справляння надходжень бюджету відповідно до додатку 9 до рішення Київської міської ради № 5828/5869 від 08.12.2022 «Про бюджет міста Києва на 2023 рік», здійснює Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА), код ЄДРПОУ 26199097).

У наказі суду № 910/13645/21 від 27.05.2022 зазначено стягнути з «бюджету», без конкретизації складової бюджетної системи України - державний або місцевий бюджет.

Згідно з пунктом 19 Порядку № 845 безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів і їх перерахування на рахунок, зазначений у виконавчому документі про стягнення надходжень бюджету або у заяві про виконання рішення про стягнення надходжень бюджету, здійснюються органами Казначейства з відповідного рахунка, на який такі кошти зараховані, шляхом оформлення розрахункових документів.

Тому, враховуючи наведені нормативно-правові підстави, безспірне списання коштів на підставі наказу суду № 910/13645/21 від 27.05.202 в загальній сумі 3.451.48,61 грн підлягає виконанню з надходжень відповідних бюджетів у таких розмірах:

в сумі 345.148.06 грн - з державного бюджету.

в сумі 3.106.332.55 грн - з місцевого бюджету.

Безспірне списання коштів необхідно здійснювати саме з надходжень відповідних бюджетів на підставі пунктів 16-21 Порядку № 845, тобто з відповідного рахунку, на який такі кошти зараховані, оскільки інший порядок виконання рішення у справі № 910/13645/21 робить його виконання неможливим.

Підпунктом 2 пункту 5 Порядку № 845 передбачено, що під час виконання виконавчих документів органи Казначейства мають право порушувати клопотання про встановлення чи зміну порядку і способу виконання такого рішення.

Відповідно до підпункту 1 пункту 11 Порядку № 845 у разі призначення судом до розгляду заяви про встановлення або зміну порядку і способу виконання рішення здійснюється відкладення безспірного списання коштів.

Запропонований Головним управлінням Казначейства порядок виконання рішення суду шляхом стягнення на користь Приватного акціонерного товариства «Українська гірничо-металургійна компанія» (код ЄДРПОУ 25412086) в сумі 3 451 480,61 грн, з якої 345.148,06 грн стягнути - з державного бюджету, 3.106.332,55 грн - з бюджету міста Києва на думку суду не матиме наслідком порушення прав та інтересів сторін, зокрема стягувача - ПрАТ «Українська гірничо-металургійна компанія», а навпаки, забезпечить виконання рішення суду відповідно до норм законодавства України.

Таким чином, зважаючи на зумовлені нормативно - правовим регулюванням обставини неможливості виконання рішення суду у справі № 910/13645/21 в частині списання коштів в розмірі 3.451.480,61 грн в інший порядок, ніж частково з державного бюджету та іншої частини з бюджету міста Києва, за висновками суду наявна необхідність зміни порядку його виконання, який не впливає на суть рішення, у зв`язку з чим заява Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві про зміну порядку виконання рішення Господарського суду міста Києва від 16.12.2021 у справі № 910/13645/21 підлягає задоволенню.

Враховуючи викладене та керуючись ст. 331 ГПК України, -

УХВАЛИВ:

1. Заяву Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві про зміну порядку виконання рішення Господарського суду міста Києва від 16.12.2021 у справі № 910/13645/21 задовольнити.

2. Змінити порядок виконання рішення Господарського суду міста Києва від 16.12.2021 у справі № 910/13645/21 шляхом стягнення на користь Приватного акціонерного товариства «Українська гірничо-металургійна компанія» (01013, м. Київ, вул. Баренбойма, 1, код ЄДРПОУ 25412086) 3.451.480 (три мільйони чотириста п`ятдесят одна тисяча чотириста вісімдесят) грн 61 коп., з якої 345.148 (триста сорок п`ять тисяч сто сорок вісім) грн 06 коп. стягнути з державного бюджету, 3.106.332 (три мільйони сто шість тисяч триста тридцять дві) грн 55 коп. з бюджету міста Києва.

Відповідно до статті 235 Господарського процесуального кодексу України ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом чи Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (частина 1 статті 256 Господарського процесуального кодексу України).

Ухвалу складено 30.03.2023.

Суддя В.В.Сівакова

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення21.03.2023
Оприлюднено06.04.2023
Номер документу109994045
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про стягнення штрафних санкцій

Судовий реєстр по справі —910/13645/21

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 14.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 19.06.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 15.05.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 21.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 10.03.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Ухвала від 28.02.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Сівакова В.В.

Постанова від 20.10.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 29.09.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 02.08.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Скрипка І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні