Рішення
від 03.04.2023 по справі 280/132/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

03 квітня 2023 року о/об 11 год. 47 хв.Справа № 280/132/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шевченко С.О., за участю представника позивача Маміч Я.С., представника відповідача Лозінської І.А., представника третьої особи Школової Ю.В. розглянувши у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні у режимі відеоконференції за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю БАРВІНОК-ІНВЕСТ (вул.Перемоги, буд.72-А, кімната 9, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69005; код ЄДРПОУ 40385546)

до Головного управління ДПС у Вінницькій області (Хмельницьке шосе, буд.7, м.Вінниця, Вінницька область, 21028; код ЄДРПОУ ВП 44069150)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у Запорізькій області (проспект Соборний, буд.166, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69107; код ЄДРПОУ ВП 44118663)

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» (надалі позивач, ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ») до Головного управління ДПС у Вінницькій області (надалі відповідач, ГУ ДПС у Вінницькій області), в якому позивач просить суд: визнати протиправним та скасувати, винесене Головним управлінням ДПС у Вінницькій області, податкове повідомлення-рішення від 20.07.2022 за №0041210705, яким до Товариства з обмеженою відповідальністю «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» застосовано штрафні (фінансові) санкції в сумі 23731279,07 грн.

У позовній заяві (т.1, а.с.1-13) зазначено наступне. Висновок контролюючого органу про порушення ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» встановленого порядку обліку товарних запасів на суму 23731279,07 грн., а саме: відсутність документів, що підтверджують походження палива на загальну суму 23731279,07 грн. є неправомірним, необгрунтованим, не підтвердженим належними доказами, а податкове повідомлення-рішення, яким до ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» застосовано штрафні (фінансові) санкції в сумі 23731279,07 грн. є протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Облік пального на загальну суму 23731279,07 грн. здійснюється ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» у встановленому порядку, та підтверджується наступними документами: товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів (нафти); Z-звіти, складені в дні надходження пального; журнал обліку надходження нафтопродуктів на АЗС №29; журнал обліку прийому газу в автоцистернах АЗС 29; змінні звіти АЗС №29 за формою 17-НП, складені у зміни (дні) надходження пального; довідки про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального з квитанціями про відправлення до ДПС, які щоденно подаються ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» до органів ДПС, в яких відображається вся кількість отриманого пального. З урахуванням надання до контролюючого органу всіх документів, які складені у відповідності до вимог нормативно-правових актів, облік пального на загальну суму 23731279,07 грн. здійснений та підтверджений в установленому порядку. РРО, який використовується на АЗС, виконує, крім інших, також функцію обліку нафтопродуктів, що реалізуються на такій АЗС. Відпуск нафтопродуктів на АЗС №29 здійснюється реєстратором розрахункових операцій, який внесено у встановленому порядку до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій. За результатом перевірки, у контролюючого органу відсутні зауваження щодо роботи та функцій зазначеного РРО, що додатково підтверджує належне здійснення обліку товарів на загальну суму 23731279,07 грн. з боку ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ». Підставою для застосування штрафних санкцій за реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, є встановлений факт наявності товарів в місцях їх реалізації та/або зберігання, які не обліковані у встановленому порядку, тобто виявлення товарів у надлишку (перевищення кількості товару в наявності над облікованим товаром). При цьому, застосування вказаної санкції можливе до підприємства, яке не облікувало товар та реалізувало його. ГУ ДПС у Запорізькій області не встановлена розбіжність між даними обліку позивача та фактичними залишками товару на АЗС; інформації про те, яким чином під час перевірки ГУ ДПС у Запорізькій області встановлений залишок пального на АЗС (для розрахунку суми штрафних (фінансових) санкцій), документи перевірки не містять; жодних вимірювань чи обрахунків фактичних залишків товару контролюючим органом не проводилось і, як наслідок, жодних відхилень наявного на АЗС пального від даних обліку позивача виявлено не було. Відповідач застосував до позивача штрафні (фінансові) санкції, в розмірі вартості необлікованих товарів - за датами надходження пального. Зазначена фінансова санкція, згідно зі ст.20 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», підлягає застосуванню лише за реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, якщо такий факт перевіркою встановлений та доведений. В той же час, при проведенні перевірки, факту реалізації ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» необлікованого товару, відповідачем встановлено не було; в документах, складених за результатом перевірки, такого факту не зафіксовано. Щодо сертифікатів відповідності і паспортів якості на нафтопродукти позивач зазначає наступне. Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України в Україні введений воєнний стан. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №75 від 25.04.2022 Запорізька міська територіальна громада включена до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій та які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). Як зазначалося вище, на АЗС №29, де здійснює свою господарську діяльність ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ», починаючи з 24.02.2022 жодна документація не зберігається. У зв`язку з чим 20.06.2022 ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» були надані документи (лист вих.№ 305 від 20.06.2022) в обсязі, наявному на дату надання. Первинні облікові документи, що підтверджують походження палива на АЗС №29 за період, що перевіряється, зберігалися за фактичною адресою структурного підрозділу «Запорізьке відділення реалізації нафтопродуктів ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ»» в місті Запоріжжі, по Донецькому шосе, 2. Але структурний підрозділ за зазначеною адресою 04.04.2022 та 16.04.2022 був атакований ракетними обстрілами з боку російської федерації, об`єкти нерухомого майна, резервуарний парк, пошкоджені. Після чого було прийняте рішення вивезти всі наявні документи за межі міста Запоріжжя з метою їх безпечного зберігання та використання. Про зазначені факти вчинення кримінальних правопорушень були подані відповідні заяви, такі як заява про факт вчинення кримінального правопорушення та спричинення матеріальних збитків вих.№01-05-88 від 05.04.2022, заява про вчинення злочинів вих.№39 від 12.05.2022 (подана ТОВ «НЬЮПОРТ ХОЛДІНГ» - власником майна за адресою: м.Запоріжжя, Донецьке шосе, 2). Таким чином, з урахуванням наведених вище об`єктивних та поважних причин, внаслідок яких сертифікати відповідності і паспорти якості на нафтопродукти не могли бути надані до перевірки, позивачем надаються до позовної заяви копії паспортів якості на нафтопродукти, які вимагалися відповідачем під час перевірки. Позивач просить врахувати їх наявність у позивача, як того вимагають норми чинного законодавства, та при цьому наголошує, що паспорти якості не є первинними документами на товар. Крім того, паспорти якості не є документами бухгалтерського обліку. З урахуванням поважності причин ненадання паспортів саме в період перевірки, з урахуванням їх фактичної наявності у позивача на підтвердження належної якості нафтопродуктів, позивач вважає, що відсутнє порушення, визначене податковим повідомленням-рішенням.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву (т.2, а.с.163-166), в якому зазначено наступне. Проведеною фактичною перевіркою АЗС №29 за адресою: Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Ігоря Сікорського, 460, де здійснює діяльність ТОВ «БАРВІНОК- ІНВЕСТ» (код ЄДРПОУ 40385546) встановлено порушення: п.12 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 за №265/95-ВР (із змінами та доповненнями), а саме: порушення порядку, встановленого законодавством, обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації на загальну суму - 23731279,07 грн. Фактичною перевіркою досліджувалось питання ведення в порядку, встановленому законодавством, обліку товарних запасів, здійснення продажу лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку. Перевіркою повноти оприбуткування та фактичних залишків запасів (товарно- матеріальних цінностей) на АЗС №29 встановлено порушення порядку, встановленого законодавством, обліку товарних запасів на загальну суму 23731279,07 грн., а саме: в ході аналізу наданих до перевірки первинних документів встановлено відсутність документів, що підтверджують походження палива на загальну суму 23731279,07 грн. Податкове повідомлення-рішення від 20.07.2022 за №0041210705 є правомірним, прийнятим в межах компетенції контролюючого органу та відповідно до вимог чинного законодавства, а відтак не підлягає скасуванню.

Представник відповідача проти позовної заяви заперечував.

У відповіді на відзив на позовну заяву (т.2, а.с.185-186) позивачем зазначено наступне. В листі ГУ ДПС у Запорізькій області «Про падання документів» відповідачем було зазначено, що до перевірки необхідно надати первинні документи на товар, зокрема, договори на придбання та реалізацію. 1) На підтвердження придбання (походження, поставки) нафтопродуктів позивачем надані договори поставок з ТОВ «ТД Карпатинафтотрейд», ТОВ «Трансоілгаз». Акти приймання-передачі до вказаних вище договорів були надані до перевірки, що підтверджується листом вих.№105 від 20.06.2022. Згідно з умовами вказаних договорів, приймання-передача товару за кількістю і якістю здійснюється з оформленням акту приймання-передачі товару або іншого документа, який засвідчує передачу товару від постачальника до покупця. Зазначені акти приймання-передачі підписані уповноваженими представниками сторін (директорами товариств). Підписів операторів АЗС па вказаних актах не вимагається ані умовами договору, ані нормами чинного законодавства. 2) На підтвердження придбання (походження, поставки) нафтопродуктів позивачем надані договори поставок з ПАТ «Транснаціональна фінансово-промислова компанія «Укртатнафта», про які зазначено у відзиві на позовну заяву. Відповідно до пунктів 3.2 договорів, поставка товару здійснюється партіями на підставі актів приймання-передачі нафтопродуктів, підписаних сторонами. До кожного договору поставки надані Акти приймання-передачі товару, які підтверджують поставку постачальником (ПАТ «Транснаціональна фінансово-промислова компанія «Укртатнафта») та, відповідно, отримання покупцем (ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ») нафтопродуктів. Отже, договорами поставки, укладеними з постачальниками нафтопродуктів, які є в матеріалах перевірки та Актами приймання-передачі товару до кожного з договорів підтверджується походження (поставка) товару за вказаними договорами поставки нафтопродуктів. Зазначені документи надані в повному обсязі при перевірці, тому твердження про те, що неможливо встановити походження товару є безпідставним та необгрунтованим. 3) Щодо відносин ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» з ТОВ «Нафтасіті» позивач зазначає наступне. Між зазначеними суб`єктами господарювання укладений договір, відповідно до умов якого, зберігач (ТОВ «Нафтасіті») зобов`язаний приймати та зберігати нафтопродукти та інші товарно-матеріальні цінності, які передаються поклажедавцем (ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ») і повернути їх поклажедавцеві за його вимогою. У відзиві на позовну заяву зазначено, що позивачем до ТТН, в яких вантажовідправником зазначено ТОВ «Нафтасіті» не надано актів приймання-передачі нафтопродуктів, паспортів якості, копій сертифікатів. ТОВ «Нафтасіті» не є постачальником нафтопродуктів для ТОВ «БАРВІНОК- ІНВЕСТ» за будь-яким договором поставки. Між ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» та ТОВ «Нафтасіті» укладений договір зберігання, за яким ТОВ «Нафтасіті» (зберігач), зобов`язується приймати та зберігати нафтопродукти та інші товарно-матеріальні цінності, які передаються поклажедавцем (ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ») і повернути їх у схоронності за його першою вимогою. Контролюючий орган під час перевірки вимагав надання первинних документів на товар, зокрема, договорів на придбання та реалізацію. Договір зберігання не підтверджує ані придбання, ані реалізацію товару, як вимагалося в листі «Про надання документів». В матеріалах перевірки відсутні будь-які письмові запити з боку ГУ ДПС у Запорізькій області до ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» щодо надання документів на підтвердження договірних відносин з ТОВ «Нафтасіті». 4) Відповідач зазначає про те, що до договору з ТОВ «Лівайн Торг» не надано актів приймання-передачі з підписами операторів АЗС 29, з відповідними паспортами якості та копіями сертифікатів відповідності. Щодо відносин з ТОВ «Лівайн Торг» позивач зазначає наступне. За договором з ТОВ «Лівайн Торг», ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» зобов`язаний, зокрема, прийняти товар на зберігання в резервуари АЗС, проводити відпуск товару через наявну мережу АЗС по довірчим документам ТОВ «Лівайн Торг» (паливні картки, скретч-картки). Зазначений договір, укладений з ТОВ «Лівайн Торг» підтверджує прийняття на зберігання/видачу зі зберігання нафтопродуктів. Акти приймання-передачі товару на зберігання/видачі зі зберігання підписані уповноваженими представниками сторін. Підписання таких актів операторами АЗС не вимагається ані умовами договору, ані нормами чинного законодавства. На підставі викладеного, зазначаємо, що до перевірки надані всі, витребувані під час перевірки документи, в тому числі й документи, що підтверджують походження товару.

Представник позивача підтримав позовну заяву.

Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Головним управлінням ДПС у Запорізькій області (надалі третя особа, ГУ ДПС у Запорізькій області) подано до суду письмові пояснення (т.2, а.с.208-211), в яких зазначено наступне. Відповідно до ст.191, ст.20, пп.75.1.3 п.75.1 ст.75, пп.80.2.2 п.80.2 ст.80, п.52-2, п.69.27 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового Кодексу України та на підставі наказу Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.06.2022 за №602-п проведено фактичну перевірку АЗС №29 за адресою: м.Запоріжжя, вул.Ігоря Сікорського, 460, де здійснює діяльність ТОВ "БАРВІНОК-ІНВЕСТ", код ЄДРПОУ 40385546, за період з 16.04.2022 по день закінчення перевірки з питання дотримання норм законодавства, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової та роздрібної торгівлі підакцизними товарами; вимог законодавства, яке регулює виробництво, придбання, зберігання та реалізацію пального; порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів; вимог законодавства, яке регулює ведення касових операцій; наявності ліцензій та інших документів; установлених правил торгівлі підакцизними товарами, а також інших питань, що регулюють виробництво та обіг підакцизних товарів в Україні, з питань цін та ціноутворення. Відповідно до направлень на проведення фактичної перевірки №873, №874 перевірка проводилась заступником начальника фактичних перевірок управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Запорізькій області Липницьким А.В. і головним державним інспекторам відділу фактичних перевірок управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Запорізькій області Свистун І.В. За результатами перевірки складено та зареєстровано акт фактичної перевірки №2364/08/01/07/09/40720198 від 23.05.2022, яким зафіксовані порушення, зокрема п.12 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 за №265/95-ВР (із змінами та доповненнями) перевіркою повноти оприбуткування та фактичних залишків запасі (товарно-матеріальних цінностей) на АЗС №29 встановлено порушення порядку, встановленого законодавством, обліку товарних запасів, а саме: вході аналізу наданих до перевірки первинних документів встановлено відсутність документів, що підтверджують походження палива на загальну суму 23731279,07 грн., що детально викладено в додатку до акту. ТОВ "БАРВІНОК-ІНВЕСТ" надано наступні договори поставки на газ вуглеводневий скраплений, газ нафтовий скраплений з постачальниками: - договір поставки від 30.11.2018 за №Г-161 укладений з ТОВ «ТД КАРПАТИНАФТОТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 40090786); - договір поставки від 15.11.2021 за №5/21 укладений з ТОВ «ТРАНСОІЛГАЗ» (код ЄДРПОУ 44404415). Представником ТОВ "БАРВІНОК-ІНВЕСТ" до вищезазначених договорів не надано актів приймання-передачі нафтопродуктів на АЗС №29 з підписами операторів АЗС №29 щодо приймання нафтопродуктів з відповідними паспортами якості та копіями сертифікатів відповідності. ТОВ "БАРВІНОК-ІНВЕСТ" надано наступні договори поставки нафтопродуктів з постачальниками: - договір поставки від 01.10.2021 за №723/2/2118 укладений з ПАТ «Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія «Укртатнафта» (код ЄДРПОУ 00152307); - договір поставки від 01.02.2022 за №271/2/2118 укладений з ПАТ «Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія «Укртатнафта» (код ЄДРПОУ 00152307); Товарно-транспортні накладні, паспорта якості та копії сертифікатів відповідності, що підтверджують приймання нафтопродуктів на АЗС №29 від постачальників, відповідно до укладених договорів, представником ТОВ "БАРВІНОК-ІНВЕСТ" не надано. В ході проведення фактичної перевірки представником ТОВ "БАРВІНОК-ІНВЕСТ" надано товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів (нафти), в яких зазначено вантажовідправник ТОВ «Нафтасіті» (код ЄДРПОУ 40560703): Бензин А-92 Energy - від 17.04.2022 за №35284, від 23.04.2022 за №37522, від 30.04.2022 за №040936, від 08.05.2022 за №40261, від 13.05.2022 за №41483, від 21.05.2022 за №18630, від 25.05.2022 за №18821, від 28.05.2022 за №43726; Бензин А-95 - від 18.04.2022 за №35737, від 23.04.2022 за №1379, від 27.04.2022 за №000186, від 09.05.2022 за №40370, від 16.05.2022 за №18139, від 28.05.2022 за №43719, від 31.05.2022 за №19492, від 04.06.2022 за №44416, від 06.05.2022 за №20332, від 09.05.2022 за №20683; Бензин А-95 Energy - від 09.05.2022 за №40370; Дизельне паливо - від 17.04.2022 за №34822, від 20.04.2022 за №36334, від 23.04.2022 за №37472, від 25.04.2022 за №1494, від 02.05.2022 за №38794, від 05.05.2022 за №39460, від 07.05.2022 за №39911, від 09.05.2022 за №40863, від 16.05.2022 за №18139, від 19.05.2022 за №18433, від 22.05.2022 за №18693, від 28.05.2022 за №43774, від 31.05.2022 за №19492, від 02.06.2022 за №44270, від 04.06.2022 за №44445, від 05.06.2022 за №20178, від 07.06.2022 за №20403, від 08.06.2022 за №20536, від 10.06.2022 за №20845. Однак, до вищезазначених ТТН отриманих від ТОВ «Нафтасіті» на постачання нафтопродуктів не надано договорів поставки нафтопродуктів, актів приймання-передачі нафтопродуктів, паспортів якості та копії сертифікатів відповідності. У ході перевірки ТОВ "БАРВІНОК-ІНВЕСТ" надано договір від 01.11.2021 за №ДЗБ21-160/ЛТ, який укладений з ТОВ «Лівайн Торг» (код ЄДРПОУ 40385546), на підставі частини 2 статті 628 Цивільного кодексу України. Згідно з цим Договором ТОВ «Лівайн Торг» іменується «Замовник», а ТОВ "БАРВІНОК-ІНВЕСТ" «Виконавець». Відповідно до цього договору, сторони погодили, що цей Договір містить елементи двох договорів (змішаний договір), а тому до відносин сторін за ним застосовуються у відповідних частинах положення актів цивільного законодавства що регулюють відносини зберігання (глава 66 Цивільного кодексу України) та доручення (глава 68 Цивільного кодексу України). Відносини зберігання полягають у зберіганні Виконавцем пального Замовника на умовах, передбачених цим Договором; відносини доручення полягають у наданні Замовником доручення Виконавцю на зняття зі зберігання відповідних обсягів пального та їх відпуску від імені Замовника уповноваженим (довіреним) особам останнього. В пункті 1 договору «Предмет договору» зазначено: «В порядку та на умовах, визначених цим Договором, Замовник передає пальне (надалі також «Товар») в резервуари автозаправних станцій (скорочено - АЗС), що перебувають в користуванні (та/або власності) Виконавця, а Виконавець зобов`язується доставити власними силами та/або наймає сторонню організацію перевізника, прийняти та зберігати Товар, що передається Замовником, і повернути пальне Замовнику у схоронності за першою його вимогою про повернення, або здійснити відпуск зі зберігання Товару Уповноваженим (довіреним) особам Замовника за умови пред`явлення ними довірчого документа Замовника (Скретч-картки, паливної картки) та/або Мобільного додатку «ENERGY», «Код поділитися», у відповідній кількості та номіналу». Відповідно до підпункту 2.1.1. цього договору Виконавець зобов`язаний (ТОВ "БАРВІНОК-ІНВЕСТ") «Доставити Товар з резервуарів нафтобаз ТОВ «Нафтасіті» (код ЄДРПОУ 40560703), що належать ТОВ «Нафтасіті» на правах власності, або використовуються ним на підставі цивільно правових договорів, або інших нафтобаз, та прийняти Товар на зберігання в резервуарах автозаправних станцій, що перебувають в користуванні (та/або власності) Виконавця. Вжити всіх необхідних заходів для забезпечення схоронності Товару». ТОВ "БАРВІНОК-ІНВЕСТ" до договору №ДЗБ21-160/ЛТ надано Акти приймання-передачі товару №1/04 від 30.04.2022, №2/04 від 30.04.2022, №1/05 від 31.05.2022, №2/05 від 31.05.2022, що складені з порушенням вимог Інструкції №281. Представником ТОВ "БАРВІНОК-ІНВЕСТ" до вищезазначеного договору не надано актів приймання-передачі нафтопродуктів на АЗС №29 з підписами операторів АЗС №29 щодо приймання нафтопродуктів з відповідними паспортами якості та копіями сертифікатів відповідності. Враховуючи ненадання до перевірки на АЗС документів, що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб`єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), встановлено порушення п.12 ст.3 Закону України №265/95-ВР від 06.07.1995 «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (зі змінами та доповненнями).

У додаткових письмових поясненнях (т.2, а.с.238-246) ГУ ДПС у Запорізькій області зазначено наступне. Застосування санкції за ненадання документів, які підтверджують облік товарів не потребує встановлення реалізації таких товарів, для її застосування достатньо пасивної поведінки платника (ненадання, неповідомлення про наявність об`єктивних причин відсутності таких документів або причин неможливості їх надання до перевірки).

Представник третьої особи проти позовної заяви заперечував.

Ухвалою судді від 09.01.2023 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче судове засідання на 06.02.2023.

Ухвалою суду від 06.02.2023 відкладено розгляд справи на 06.03.2022.

Ухвалою суду від 06.03.2023 закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 03.04.2023.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

У період з 10.06.2022 по 24.06.2022 ГУ ДПС у Запорізькій області проведена фактична перевірка господарської одиниці АЗС №29, що розташована за адресою: м.Запоріжжя, вул.Ігоря Сікорського, 460, суб`єкта господарської діяльності ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ», за результатами якої складено Акт №2364/08/01/07/09/40385546 від 24.06.2022 (надалі Акт фактичної перевірки №2364/08/01/07/09/40385546 від 24.06.2022) (т.1, а.с.15-19; т.2, а.с.170-172).

В Акті фактичної перевірки №2364/08/01/07/09/40385546 від 24.06.2022 зазначено: «… 2.1.До перевірки надано: 2.1.1.Реєстраційне посвідчення на реєстратор розрахункових операцій №34599 від 31.08.2021, видане ГУ ДПС у Запорізькій області на реєстратор розрахункових операцій ІКС-СА110.810, заводський №IS80020897, фіскальний №3000800660, версія внутрішнього програмного забезпечення ЕП-15. 2.1.2.Довідка про опломбування реєстратора розрахункових операцій від 25.10.2021, видана ТОВ «ЛІБРА ТК. … 2.1.11.Касавова книга та інші документи прибуткові накладні, наказ про встановлення ліміту залишку готівки в касі, наказ про порядок оприбуткування готівки в касі, оборотно-сальдові відомості, змінні звіти АЗС, довідки про розпорядника акцизного складу. … 2.2.9.Ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним №08300314201900146 від 09.06.2020, термін дії: з 01.07.2019 року по 01.07.2024 року, фіскальний номер РРО (програмного РРО) згідно додатку до ліцензії №3000800660. … 2.2.16.Наявність та цілісність пломб реєстратора розрахункових операцій наявні, пломби серії ЕЕ №680369, №680370. 2.2.17.Створення фіскальних звітних чеків так. 2.2.18.Створення контрольних стрічок і забезпечення їх зберігання так. … 2.2.20.Додаткова інформація про факти, встановлені в ході перевірки: … - перевіркою повноти оприбуткування та фактичних залишків запасів (товарно-матеріальних цінностей) на АЗС №29 встановлено порушення порядку, встановленого законодавством, обліку товарних запасів на загальну суму 23731279,07 грн., а саме: вході аналізу наданих до перевірки первинних документів встановлено відсутність документів, що підтверджують походження палива на загальну суму 23731279,07 грн., що детально викладено в додатку до цього акту (результати перевірки обліку товарних запасів на АЗС №29 за адресою м.Запоріжжя, вул.Ігоря Сікорського,460): ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» НАДАНО НАСТУПНІ ДОГОВОРИ ПОСТАВКИ НА ГАЗ ВУГЛЕВОДНИЙ СКРАПЛЕНИЙ , ГАЗ НАФТОВИЙ СКРАПЛЕНИЙ З ПОСТАЧАЛЬНИКАМИ: - договір поставки від 30.11.2018 року №Г-161 укладений з ТОВ «ТД КАРПАТИНАФТОТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 40090786); - договір поставки від 15.11.2021 року №5/21 укладений з ТОВ «ТРАНСОІЛГАЗ» (код ЄДРПОУ 44404415). Представником ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» до вищезазначених договорів не надано актів приймання-передачі нафтопродуктів на АЗС №29 з підписами операторів АЗС №29 щодо приймання нафтопродуктів з відповідними паспортами якості та копіями сертифікатів відповідності. ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» НАДАНО НАСТУПНІ ДОГОВОРИ ПОСТАВКИ НАФТОПРОДУКТІВ З ПОСТАЧАЛЬНИКАМИ: - договір поставки від 01.10.2021 року №723/2/2118 укладений з ПАТ «Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія «Укртатнафта» (код ЄДРПОУ 00152307); - договір поставки від 01.02.2022 року №271/2/2118 укладений з ПАТ «Транснаціональна фінансово-промислова нафтова компанія «Укртатнафта» (код ЄДРПОУ 00152307); Товарно-транспортні накладні, паспорта якості та копії сертифікатів відповідності, що підтверджують приймання нафтопродуктів на АЗС №29 від постачальників, відповідно до укладених договорів, представником ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» не надано. В ході проведення фактичної перевірки представником ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» надано товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів (нафти), в яких зазначено вантажовідправник ТОВ «Нафтасіті» (код ЄДРПОУ 40560703): Бензин А-92 Energy: - від 17.04.2022 року №35284; - від 23.04.2022 року №37522; - від 30.04.2022 року №040936; - від 08.05.2022 року №40261; - від 13.05.2022 року №41483; - від 21.05.2022 року №18630; - від 25.05.2022 року №18821; - від 28.05.2022 року №43726; Бензин А-95: - від 18.04.2022 року №35737; - від 23.04.2022 року №1379; - від 27.04.2022 року №000186; - від 09.05.2022 року №40370; - від 16.05.2022 року №18139; - від 28.05.2022 року №43719; - від 31.05.2022 року №19492; - від 04.06.2022 року №44416; - від 06.05.2022 року №20332; - від 09.05.2022 року №20683; Бензин А-95 Energy: - від 09.05.2022 року №40370; Дизельне паливо: - від 17.04.2022 року №34822; - від 20.04.2022 року №36334; - від 23.04.2022 року №37472; - від 25.04.2022 року №1494; - від 02.05.2022 року №38794; - від 05.05.2022 року №39460; - від 07.05.2022 року №39911; - від 09.05.2022 року №40863; - від 16.05.2022 року №18139; - від 19.05.2022 року №18433; - від 22.05.2022 року №18693; - від 28.05.2022 року №43774; - від 31.05.2022 року №19492; - від 02.06.2022 року №44270; - від 04.06.2022 року №44445; - від 05.06.2022 року №20178; - від 07.06.2022 року №20403; від 08.06.2022 року №20536; - від 10.06.2022 року №20845; Однак, до вищезазначених ТТН отриманих від ТОВ «Нафтасіті» на постачання нафтопродуктів не надано договорів поставки нафтопродуктів, актів приймання - передачі нафтопродуктів, паспортів якості та копії сертифікатів відповідності. У ході перевірки ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» надано договір від 01.11.2021 року №ДЗБ21-160/ЛТ, який укладений з ТОВ «Лівайн Торг» (код ЄДРПОУ 40385546), на підставі частини 2 статті 628 Цивільного кодексу України. Згідно з цим Договором ТОВ «Лівайн Торг» іменується «Замовник», а ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» «Виконавець». Відповідно до цього договору, сторони погодили, що цей Договір містить елементи двох договорів (змішаний договір), а тому до відносин сторін за ним застосовуються у відповідних частинах положення актів цивільного законодавства що регулюють відносини зберігання (глава 66 Цивиїьного кодексу України) та доручення (глава 68 Цивільного кодексу України). Відносини зберігання полягають у зберіганні Виконавцем пального Замовника на умовах, передбачених цим Договором; відносини доручення полягають у наданні Замовником доручення Виконавцю на зняття зі зберігання відповідних обсягів пального та їх відпуску від імені Замовника уповноваженим (довіреним) особам останнього. В пункті 1 договору «Предмет договору» зазначено: «В порядку та на умовах, визначених цим Договором, Замовник передає пальне (надалі також - «Товар») в резервуари автозаправних станцій (скорочено - АЗС), що перебувають в користуванні (та/або власності) Виконавця, а Виконавець зобов`язується доставити власними силами та/або наймає сторонню організацію перевізника, прийняти та зберігати Товар, що передається Замовником, і повернути пальне Замовнику у схоронності за першою його вимогою про повернення, або здійснити відпуск зі зберігання Товару Уповноваженим (довіреним) особам Замовника за умови пред`явлення ними довірчого документа Замовника (Скретч-картки, паливної картки) та/або Мобільного додатку «ENERGY», «Код поділитися», у відповідній кількості та номіналу». Відповідно до підпункту 2.1.1. цього договору Виконавець зобов`язаний (ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ») - «Доставити Товар з резервуарів нафтобаз ТОВ «Нафтасіті» (код ЄДРПОУ 40560703), що належать ТОВ «Нафтасіті» на правах вчасності, або використовуються ним на підставі цивільно - правових договорів, або інших нафтобаз, та прийняти Товар на зберігання в резервуарах автозаправних станцій, що перебувають в користуванні (та/або власності) Виконавця. Вжити всіх необхідних заходів для забезпечення схоронності Товару». ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» до договору №ДЗБ21-160/ЛТ надано Акти приймання - передачі товару №1/04 від 30.04.2022 року, №2/04 від 30.04.2022 року, №1/05 від 31.05.2022 року, №2/05 від 31.05.2022 року, що складені з порушенням вимог Інструкції №281. Представником ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» до вищезазначеного договору не надано актів приймання - передачі нафтопродуктів на АЗС №29 з підписами операторів АЗС №29 щодо приймання нафтопродуктів з відповідними паспортами якості та копіями сертифікатів відповідності.

У висновку Акту фактичної перевірки №2364/08/01/07/09/40385546 від 24.06.2022 зазначено: «… 3.1.Встановлено порушення: п.12 ст.3 Закону України від 06.07.95 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» …».

Результатом розгляду ГУ ДПС у Вінницькій області Акту фактичної перевірки №2364/08/01/07/09/40385546 від 24.06.2022 стало прийняття відносно ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» податкового повідомлення-рішення №0041210705 від 20.07.2022, яким за платежем «Штрафні санкції за порушення законодавства про патентування, норм регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 23731279 грн. 07 коп. (т.1, а.с.25; т.2, а.с.174).

Судом досліджено «Результати перевірки обліку товарних запасів на АЗС №29 за адресою м.Запоріжжя, вул.Ігоря Сікорського, 460», які є Додатком до Акту фактичної перевірки №2364/08/01/07/09/40385546 від 24.06.2022 (т.1, а.с.18-19; т.2, а.с.180-181).

В обґрунтування позовних вимог позивачем надано до суду: лист ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» від 20.06.2022 за №105, одержаний контролюючим органом 21.06.2022 (т.1, а.с.26-29); товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів (нафти) (т.1, а.с.33-121); Z-звіти, Змінні звіти АЗС (т.1, а.с.122-250; т.2, а.с.1); Журнал обліку надходження нафтопродуктів на АЗС 29 (т.2, а.с.2-5); Журнал обліку прийому газу в автоцистернах АГЗС №29 (т.2, а.с.6-10); Договір №723/2/2118 поставки нафтопродуктів від 01.10.2021 (т.2, а.с.11-12); Акти приймання-передачі нафтопродуктів до Договору поставки нафтопродуктів №723/2/2118 від 01.10.2021 (т.2, а.с.13-16); Договір №721/2/2118 поставки нафтопродуктів від 01.02.2022 (т.2, а.с.17); Акти приймання-передачі нафтопродуктів до Договору поставки нафтопродуктів №721/2/2118 від 01.02.2022 (т.2, а.с.18-28); Договір поставки №Г-161 від 30.11.2018 з Додатковою угодою №1 від 09.01.2019, Додатковою угодою від 27.12.2019 (т.2, а.с.29-31); Акти приймання-передачі скрапленого газу до Договору поставки №Г-161 від 30.04.2022 (т.2, а.с.32-33); Договір поставки №5/21 від 15.11.2021 (т.2, а.с.34-35); Акти приймання-передачі скрапленого газу до Договору поставки №5/21 від 15.11.2021 (т.2, а.с.36-37); Договір №ДЗБ21-160/ЛТ від 01.11.2021 з Додатками №1, №2, №3 (т.2, а.с.38-43); Акти приймання-передачі товару та наданих послуг до Договору №ДЗБ21-160/ЛТ від 01.11.2021 (т.2, а.с.44-48); Заяву ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» про факт вчинення кримінального правопорушення та спричинення матеріальних збитків від 05.04.2022 за №01-05-88 (т.2, а.с.54); Заяву ТОВ «НЬЮПОРТ ХОЛДІНГ» про вчинення злочинів від 12.05.2022 за вих.№39 (т.2, а.с.57); Паспорти якості на газ нафтовий скраплений/Сертифікати відповідності (т.2, а.с.58-80, 100-120); Паспорти якості на паливо дизельне та бензин автомобільний/Сертифікати відповідності (т.2, а.с.81-99, 121-130); Сертифікати відповідності на паливо дизельне, бензин автомобільний, газ нафтовий скраплений (т.2, а.с.131-137); лист ГУ ДПС у Запорізькій області «Про надання документів» (т.2, а.с.222).

Судом досліджено й інші документи наявні у даній справі.

При вирішенні спору по суті суд виходить з викладеного вище та наступного.

Указом Президента України від 24.02.2022 за №64/2022 «Про введення воєнного стану» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації в Україні введений воєнний стан.

Відповідно до п.12 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані: вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. Порядок та форма обліку товарних запасів для фізичних осіб - підприємців, у тому числі платників єдиного податку, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. При цьому суб`єкт господарювання зобов`язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб`єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті). Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).

Згідно з ст.20 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» до суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, та/або не надали під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті), за рішенням контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі вартості таких товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які здійснюють діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).

Відповідно до п.85.2 ст.85 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки. (…).

Як зазначено у п.85.4 ст.85 Податкового кодексу України, при проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об`єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності). Відповідний запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою (службовою) особою контролюючого органу не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дати закінчення перевірки.

У пп.10.2.1 п.10.2 «Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України», затвердженій 20.05.2008 наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв`язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України №281/171/578/155, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 02.09.2008 за №805/15496 (надалі «Інструкція про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України»), зазначено, що приймання нафтопродуктів, що надійшли автомобільним транспортом від постачальників, здійснюється працівниками автозаправної станції за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки) за даними товарно-транспортних накладних у разі наявності паспорта якості та копії сертифіката відповідності. Приймання нафтопродуктів здійснюється відповідно до вимог робочої інструкції оператора АЗС та інструкції з охорони праці, які повинні бути затверджені керівником підприємства, якому належить АЗС.

Згідно з пп.10.2.8 п.10.2 «Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України» у разі відсутності розходження між фактично прийнятою кількістю нафтопродукту і кількістю, зазначеною у ТТН, оператор проставляє час надходження автоцистерни на АЗС і власним підписом в накладній засвідчує її приймання. Один примірник ТТН залишається на АЗС, а два - повертаються водієві, який поставляв нафтопродукт.

Відповідно до пп.10.2.10 п.10.2 «Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України» на підставі ТТН та акта приймання (у разі його наявності) оператор АЗС має оприбуткувати прийнятий нафтопродукт за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки), тобто зробити необхідні записи в журналі обліку надходження нафтопродуктів на АЗС за формою №13-НП. Дані про оприбутковані нафтопродукти заносяться до змінного звіту АЗС за формою №17-НП (додаток 14).

Після завершення зміни оператором АЗС складається змінний звіт АЗС за формою №17-НП у двох примірниках, з яких один з доданими ТТН здається до бухгалтерської служби, а другий - залишається на АЗС (пп.10.4.3 п.10.4 «Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України»).

Як зазначено у пп.10.3.1.3 пп.10.3.1 п.10.3 «Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України» облік реалізації нафтопродуктів ведеться через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений до фіскального режиму роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій кожною АЗС, яка здійснює розрахунки із споживачами готівкою. Відпуск нафтопродуктів за готівку відображається у Змінному звіті АЗС за формою №17-НП.

У пп.10.3.2.1 пп.10.3.2 п.10.3 «Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України» зазначено, що відпуск нафтопродуктів за безготівковим розрахунком за відомостями здійснюється АЗС на підставі договорів, укладених між підприємством та споживачем. Відпуск нафтопродуктів відображається у відомості на відпуск нафтопродуктів за формою №16-НП (додаток 16). Кількість відпущеного нафтопродукту фіксується у відомості, яка ведеться безпосередньо на АЗС, що підтверджується підписами оператора АЗС та водія.

Згідно з пп.10.3.2.2 пп.10.3.2 п.10.3 «Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України» відпуск дизельного палива за відомостями відображається у змінному звіті АЗС за формою №17-НП за марками та видами.

За пп.4.3.2.7 пп.4.3.2 п.4.3 «Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України» рівень нафти, нафтопродукту та підтоварної води або льоду в резервуарах має вимірюватись металевими рулетками з вантажем, метроштоками, стаціонарними рівнемірами або іншими засобами вимірювання, допущеними до застосування Держспоживстандартом України. Границі допустимої похибки вимірювання рівня світлих нафтопродуктів та підтоварної води не повинні перевищувати +- 2 мм, нафти та газового конденсату - +- 4 мм, мазуту - +- 5 мм, інших нафтопродуктів - +- 2 мм. (…).

Відповідно до пп.5.2.2 п.5.2 «Інструкції про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту», затвердженій 03.06.2002 наказом Міністерства палива та енергетики №332, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 24.04.2003 за №331/7652 (надалі «Інструкція про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту»), приймання СВГ, що надійшов автомобільним транспортом від постачальників, проводиться вантажоодержувачем на підставі видаткових та товаротранспортних накладних (типова форма №1-ТН, затверджена наказом Міністерства транспорту та Міністерства статистики України від 29.12.1995р. №488/346 "Про затвердження типових форм первинного обліку роботи вантажного автомобіля") та документів про якість (паспортів) на СВГ, оформлених у відповідності до ДСТУ 4047-2001, з обов`язковим складанням акта приймання за кількістю СВГ, що надійшов автомобільним транспортом, за формою №3-ГС (додаток 3). Видаткова та товаротранспортна накладні є підставою для оприбуткування СВГ за складським та бухгалтерським обліком підприємства.

Як зазначено у пп.6.3.14 п.6.3 «Інструкції про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту», паливороздавальні колонки, що встановлені на комерційних АГЗС, мають функціонувати в системі з реєстратором розрахункових операцій, тип якого включено до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого Протокольним рішенням Державної комісії з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом при Кабінеті Міністрів України від 26 грудня 2002 року №14 (далі - Протокольне рішення). Реєстратори розрахункових операцій, що застосовуються, повинні відповідати технічним вимогам, що висуваються до спеціалізованих електронно-касових апаратів для автозаправних станцій, установлених додатком 7 до Протокольного рішення.

На АГЗС (АГЗП) проводиться оперативний контроль за кількістю СВГ, результати якого використовуються для ведення обліку, звіряння кількості отриманого і відпущеного СВГ. Кількісний облік руху СВГ на АГЗС (АГЗП) ведеться за змінним звітом за формою №14-ГС (додаток 14) (п.9.1 «Інструкції про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту»).

За пп.6.3.15 п.6.3 «Інструкції про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту» на комерційних АГЗС, окрім паливороздавальних колонок, указаних у пункті 6.3.14 цієї Інструкції, повинні застосовуватися резервуари, оснащені рівнемірами, які пройшли державну метрологічну атестацію або повірку і мають індивідуальну градуювальну таблицю, як додаток до чинного свідоцтва про державну метрологічну атестацію, згідно з ДСТУ 3215-95 або документ, що підтверджує повірку (свідоцтво), згідно з ДСТУ 2708-99.

На думку суду, відсутність на момент перевірки на господарській одиниці АЗС №29, розташованої за адресою: м.Запоріжжя, вул.Ігоря Сікорського, 460, окремих первинних документів та знаходження цих документів в іншому місці, з огляду на введений в Україні воєнний стан у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації, не може свідчити про не забезпечення ведення позивачем в порядку, встановленому законодавством, обліку товарних запасів, здійснення продажу товарів (послуг), що не відображені в такому обліку, та про не надання позивачем контролюючому органу під час проведення перевірки документів, які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті).

Зі змісту Акті фактичної перевірки №2364/08/01/07/09/ НОМЕР_1 від 24.06.2022 та листа ТОВ «БАРВІНОК-ІНВЕСТ» від 20.06.2022 за №105, одержаного контролюючим органом 21.06.2022, вбачається, що позивачем надавались контролюючому органу первинні документи щодо обліку нафтопродуктів та скрапленого вуглеводневого газу по господарській одиниці АЗС №29, розташованої за адресою: м.Запоріжжя, вул.Ігоря Сікорського, 460.

У «Результатах перевірки обліку товарних запасів на АЗС №29 за адресою м.Запоріжжя, вул.Ігоря Сікорського, 460», які є Додатком до Акту фактичної перевірки №2364/08/01/07/09/ НОМЕР_1 від 24.06.2022, зазначено «Кількість поставленого пального, згідно змінного звіту АЗС форми 17-НП, л.».

Тобто, контролюючим органом, зокрема, досліджувались такі первинні документи як «змінні звіти» передбачені нормами як «Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України», так і «Інструкції про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту».

Відповідачем не доведено, що перевіркою була встановлена наявність у місці продажу (господарському об`єкті АЗС №29) необлікованих товарів на загальну суму 23731279,07 грн.

При цьому, позивачем надано до суду «товарно-транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів (нафти)», «Журнал обліку надходження нафтопродуктів на АЗС 29», «Журнал обліку прийому газу в автоцистернах АГЗС №29», «Акти приймання-передачі», інші документи.

Під час фактичної перевірки контролюючому органу позивачем було надано «фіскальні звітні чеки», «контрольні стрічки».

Контролюючим органом не зазначено, зокрема, наявності розбіжностей між даними у «змінних звітах» та даними у «фіскальних звітних чеках», «контрольних стрічках».

Контролюючим органом не надано до суду доказів здійснення під час фактичної перевірки вимірювання металевими рулетками з вантажем, метроштоками, стаціонарними рівнемірами або іншими засобами вимірювання, допущеними до застосування Держспоживстандартом України, рівеня нафтопродукту в резервуарах.

Також, контролюючим органом не надано до суду доказів здійснення під час фактичної перевірки зняття показань з рівноміру, яким оснащений резервуар для скрапленого вуглеводневого газу.

З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що податкове повідомлення-рішення №0041210705 від 20.07.2022 прийнято контролюючим органом не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є не правомірним і підлягає скасуванню.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи відповідача, третьої особи не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Оскільки відповідачем у справі було ГУ ДПС у Вінницькій області, то з нього мають бути стягнуті на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 24810 грн. 00 коп.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю БАРВІНОК-ІНВЕСТ (вул.Перемоги, буд.72-А, кімната 9, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69005; код ЄДРПОУ 40385546) до Головного управління ДПС у Вінницькій області (Хмельницьке шосе, буд.7, м.Вінниця, Вінницька область, 21028; код ЄДРПОУ ВП 44069150), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Головне управління ДПС у Запорізькій області (проспект Соборний, буд.166, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69107; код ЄДРПОУ ВП 44118663), про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області №0041210705 від 20.07.2022, яким до Товариства з обмеженою відповідальністю БАРВІНОК-ІНВЕСТ за платежем Штрафні санкції за порушення законодавства про патентування, норм регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 23731279 грн. 07 коп.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю БАРВІНОК-ІНВЕСТ (вул.Перемоги, буд.72-А, кімната 9, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69005; код ЄДРПОУ 40385546) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області (Хмельницьке шосе, буд.7, м.Вінниця, Вінницька область, 21028; код ЄДРПОУ ВП 44069150) судові витрати по сплаті судового збору у сумі 24810 грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення складено 04.04.2023.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.04.2023
Оприлюднено06.04.2023
Номер документу110002265
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)

Судовий реєстр по справі —280/132/23

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 18.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні