Рішення
від 04.04.2023 по справі 127/1508/23
ВІННИЦЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 127/1508/23

Провадження № 2-а/127/17/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 квітня 2023 рокумісто Вінниця

Вінницький міський суд Вінницької області

в складі: головуючого судді Волошина С.В.,

за участю секретаря судового засідання Мельник В.В.,

представника відповідача Вихристюк В.Д.

розглянувши в відкритому судовому засіданні в місті Вінниці адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Вінницької митниці Державної митної служби України про визнання протиправними та скасування постанов у справах про порушення митних правил,

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Вінницької митниці Державної митної служби України про визнання протиправними та скасування постанов у справах про порушення митних правил.

Позов мотивовано тим, що 30.11.2022 в.о. начальника Вінницької митниці Дудоровою Т.Ю. було винесено постанови в справах про порушення митних правил № 0324/401000/22, № 0325/401000/22, № 0326/401000/22, № 0327/401000/22, № 0328/401000/22, № 0329/401000/22, № 0330/401000/22, згідно з якими ОСОБА_1 було визнано винним у вчиненні порушення митних правил, передбаченого ст. 480 МК України та накладено штраф в розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 17000 (сімнадцять тисяч) гривень за кожною постановою. Позивач вважає, що постанови Вінницької митниці Державної митної служби України від 30.11.2022 в справах про порушення митних правил є протиправними та підлягають скасуванню з огляду на наступне.

11.11.2022 позивачем було отримано повідомлення від Вінницької митниці Державної митної служби №7.12-1/20-01/10/6677 від 04.11.2022 про розгляд 22.11.2022 адміністративних справ про порушення митних правил від 04.07.2022 № 0324-0330/401000/22. Так як на вказану дату позивач був змушений брати участь у судовому засіданні, призначеному згідно ухвали Калинівського районного суду Вінницької області від 13.09.2022 року, то на адресу відповідача було направлено лист з проханням перенести розгляд справ про порушення митних правил на іншу дату з проханням повідомити про це завчасно. Проте, Вінницькою митницею Державної митної служби в супереч вимогам законодавства не було проінформовано позивача про наступну дату розгляду справ, в зв`язку з чим справи були розглянуті та винесено оскаржувані постанови без його участі. Про наявність постанов № 0324-0330/401000/22 від 30.11.2022, позивач дізнався 04.01.2023, отримавши їх засобами поштового зв`язку. Оскільки позивач був позбавлений права подавати докази, брати участь у дослідженні, заявляти клопотання та відводи, під час розгляду справи користуватися правничою допомогою захисника, давати усні і письмові пояснення, подавати докази, доводи, міркування та заперечення, вважає, що наявні усі правові підстави для визнання постанов у справах про порушення митних правил № 0324-0330/401000/22 від 30.11.2022 року протиправними та їх скасування.

Ухвалою суду від 18.01.2023 позовну заяву ОСОБА_1 до Вінницької митниці Державної митної служби України про визнання протиправними та скасування постанов у справах про порушення митних правил - залишено без руху та надано позивачу триденний строк з дня отримання даної ухвали суду для усунення наведених в ній недоліків.

23.01.2023 позивачем на адресу суду подано заяву про усунення недоліків поданої ним позовної заяви та оригінали квитанцій про сплату судового збору на суму 3 757,60 грн.

Ухвалою суду від 24.01.2023, поновлено ОСОБА_1 строк звернення до суду з позовом, відкрито провадження по справі, витребувано докази та призначено судове засідання.

03.02.2023 на адресу суду від Вінницької митниці Державної митної служби України надійшли належним чином завірені копії матеріалів справ про адміністративні правопорушення, що стали підставою для винесення оскаржуваних постанов.

Позивач ОСОБА_1 та його представник Рєзнік А.О. в судове засідання не з`явились, 03.04.2023 позивач по справі через підсистему ЄСІТС «Електронний суд» надіслав заяву, в якій просив суд розгляд справи провести у його відсутність. Зазначив, що позовні вимоги підтримує та просить їх задоволити у повному обсязі.

Представник відповідача Вихристюк В.Д. в судовому засіданні позов не визнала, просила позовні вимоги залишити без задоволення. Зазначила, що на її переконання позивач по справі був належним чином повідомленим про день, час та місце розгляду справ митним органом, оскільки митним органом надіслано відповідне повідомлення про виклик до митниці на електронну адресу, яка згідно її доводів належить позивачеві. На запитання суду повідомила, що на час надсилання такого повідомлення позивачу на електронну пошту у відповідача була відсутня можливість повідомити позивача шляхом надсилання виклику рекомендованим повідомленням через неналежне фінансування відповідача та відсутність поштових марок.

Заслухавши пояснення представника відповідача Вихристюк В.Д., дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.ст. 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ч. 1 ст. 486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Відповідно до ч. 1 ст. 467 МК України, якщо справи про порушення митних правил відповідно до статті 522 цього Кодексу розглядаються митними органами або судами (суддями), адміністративне стягнення за порушення митних правил може бути накладено не пізніше ніж через шість місяців з дня виявлення правопорушення. Строк накладення адміністративних стягнень у справах про порушення митних правил зупиняється на час розгляду таких справ судом.

За правилами ч. 1, 9, 10 ст. 494 МК України про кожний випадок виявлення порушення митних правил уповноважена посадова особа митного органу, яка виявила таке порушення, невідкладно складає протокол за формою, установленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно ст. 524, 525 МК України, справа про порушення митних правил розглядається за місцезнаходженням митного органу, посадові особи якого здійснювали провадження у цій справі. Справа про порушення митних правил розглядається у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання посадовою особою митного органу або судом (суддею) матеріалів, необхідних для вирішення справи.

Відповідно до ч.1, 2, 4 ст. 526 МК України, справа про порушення митних правил розглядається в присутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності за це правопорушення, та/або її представника. Про час та місце розгляду справи про порушення митних правил митним органом цей орган інформує особу, яка притягується до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, поштовим відправленням з повідомленням про вручення, якщо це не було зроблено під час вручення зазначеній особі копії протоколу про порушення митних правил.

Справа про порушення митних правил може бути розглянута за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності за це правопорушення, лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про перенесення розгляду справи.

Відповідно до ст. 498 МК України особи, які притягуються до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, та власники товарів, транспортних засобів, зазначених у пункті 3 статті 461 цього Кодексу (заінтересовані особи), під час розгляду справи про порушення митних правил у митному органі або суді мають право знайомитися з матеріалами справи, робити з них витяги, одержувати копії рішень, постанов та інших документів, що є у справі, бути присутніми під час розгляду справи у митному органі та брати участь у судових засіданнях, подавати докази, брати участь у їх дослідженні, заявляти клопотання та відводи, під час розгляду справи користуватися юридичною допомогою захисника, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, давати усні і письмові пояснення, подавати свої доводи, міркування та заперечення, оскаржувати постанови митного органу, суду (судді), а також користуватися іншими правами, наданими їм законом. Зазначені в цій статті особи зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами.

Так, судом встановлено, що 04.07.2022 головним державним інспектором оперативного відділу управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Вінницької митниці Дроздовським С.М. складено протоколи № 0324/401000/22, № 0325/401000/22, № 0326/401000/22, № 0327/401000/22, № 0328/401000/22, № 0329/401000/22, № 0330/401000/22 від 04.07.2022 за ознаками порушення митних правил, передбаченого ст. 480 МК України, відносно громадянина України ОСОБА_1 (а.с. 58-78).

З протоколів слідує, що 21.06.2022 управлінням боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Вінницької митниці отримано службову записку №28-01/344 від митного поста «Вінниця» Вінницької митниці з наданням інформації про наявність порушень митного законодавства з боку ТОВ «Укрхімресурс», (Вінницька область, м. Калинівка, вул. Вадима Нестерчука, буд. 1, код ЄДРПОУ 32495389) (а.с. 111).

Згідно інформації наведеної в протоколах встановлено, що:

15.04.2021 року (вх. №1828/7.12-28- 01) до митного поста «Вінниця-центральний» Подільської митниці Держмитслужби звернулось ТОВ "Укрхімресурс" в особі директора ОСОБА_1 із заявою про надання дозволу на розміщення товарів у митному режимі переробки на митній території, а саме гліцерину сирого - 500 (п`ятсот) тон з метою переробки в готову продукцію «гліцерин дистильований 99,5» Гліцерин дистильований 99,5 - 395 тон. До заяви додані документи: контракт №01112018 від 01.11.2018 до 31.12.2021; специфікація №79GL від 14.04.2021; технологічна схема №79GL від 14.04.2021. 15.04.2021 ТОВ «Укрхімресурс» отримано дозвіл від митного органу №1828/7.12-28-01 на розміщення зазначених товарів у митному режимі переробки на митній території України строком на 360 днів з дати поміщення в митний режим.

У період з 19.04.2021 по 27.04.2021 ТОВ «Укрхімресурс» здійснено 21 поставку сировини, а саме ввезено 500 тон гліцерину сирого, вартістю 170000 Євро (фактурна вартість - 5742568,71 гривень).

29.04.2021 (вх. №2330/7.12-28-01) до митного поста «Вінниця-центральний» Подільської митниці Держмитслужби звернулось ТОВ «Укрхімресурс» в особі директора ОСОБА_1 із заявою про надання дозволу на розміщення товарів у митному режимі переробки на митній території, а саме гліцерину сирого - 500 (п`ятсот) тон з метою переробки в готову продукцію «гліцерин дистильований 99,5» Гліцерин дистильований 99,5 - 395 тон. До заяви додані документи: контракт №01112018 від 01.11.2018 до 31.12.2021; специфікація №80GL від 28.04.2021; технологічна схема №80GL від 28.04.2021. 29.04.2021 ТОВ «Укрхімресурс» отримано дозвіл від митного органу №2330/7.12-28-01 на розміщення зазначених товарів у митному режимі переробки на митній території України строком на 360 днів з дати поміщення в митний режим.

У період з 15.05.2021 по 31.05.2021 ТОВ «Укрхімресурс» здійснено 21 поставку сировини, а саме ввезено 499,2 тон гліцерину сирого, вартістю 182208 Євро (фактурна вартість - 6114900,48 гривень).

03.06.2021 року (вх. №3526/7.12-28- 01) до митного поста «Вінниця-центральний» Подільської митниці Держмитслужби звернулось ТОВ "Укрхімресурс" в особі директора ОСОБА_1 із заявою про надання дозволу на розміщення товарів у митному режимі переробки на митній території, а саме гліцерину сирого - 100 (сто) тон з метою переробки в готову продукцію «гліцерин дистильований 99,5» Гліцерин дистильований 99,5 - 79 тон. До заяви додані документи: контракт №01112018 від 01.11.2018 до 31.12.2021; специфікація №81GL від 02.06.2021; технологічна схема №81GL від 02.06.2021.

03.06.2021 ТОВ «Укрхімресурс» отримано дозвіл від митного органу №3526/7.12-28-01 на розміщення зазначених товарів у митному режимі переробки на митній території України строком на 360 днів з дати поміщення в митний режим.

У період з 23.06.2021 по 08.07.2021 ТОВ «Укрхімресурс» здійснено 4 поставки сировини, а саме ввезено 98,86 тон гліцерину сирого, вартістю 33118,1 Євро (фактурна вартість - 1110449,9 гривень).

07.06.2021 (вх. №3654/7.12-28-01) до митного поста «Вінниця-центральний» Подільської митниці Держмитслужби звернулось ТОВ «Укрхімресурс» в особі директора ОСОБА_1 із заявою про надання дозволу на розміщення товарів у митному режимі переробки на митній території, а саме гліцерину сирого - 540 (п`ятсот сорок) тон з метою переробки в готову продукцію «гліцерин дистильований 99,5» Гліцерин дистильований 99,5 - 426,6 тон. До заяви додані документи: контракт №01112018 від 01.11.2018 до 31.12.2021; специфікація №82GL від 03.06.2021; технологічна схема №82GL від 03.06.2021.

07.06.2021 ТОВ «Укрхімресурс» отримано дозвіл від митного органу №3526/7.12-28-01 на розміщення зазначених товарів у митному режимі переробки на митній території України строком на 360 днів з дати поміщення в митний режим.

У період з 14.06.2021 по 17.09.2021 ТОВ «Укрхімресурс» здійснено 19 поставок сировини, а саме ввезено 473,44 тони гліцерину сирого, вартістю 54919,04 Євро (фактурна вартість - 1830451,6 гривень).

07.07.2021 року (вх. №284/7.12-28-01) до митного поста "Вінниця" Вінницької митниці звернулось ТОВ "Укрхімресурс" в особі директора ОСОБА_1 із заявою про надання дозволу на розміщення товарів у митному режимі переробки на митній території, а саме гліцерину сирого - 150 (сто п`ятдесят) тон з метою переробки в готову продукцію «гліцерин дистильований 99,5» Гліцерин дистильований 99,5 - 118,5 тон. До заяви додані документи: контракт №01112018 від 01.11.2018 до 31.12.2021; специфікація №83GL від 06.07.2021; технологічна схема №83 GL від 06.07.2021.

07.07.2021 ТОВ «Укрхімресурс» отримано дозвіл від митного органу№284/7.12-28-01 на розміщення зазначених товарів у митному режимі переробки на митній території України строком на 360 днів з дати поміщення в митний режим.

У період з 19.07.2021 по 06.09.2021 ТОВ «Укрхімресурс» здійснено 6 поставок сировини, а саме ввезено 150 тон гліцерину сирого, вартістю 54000 Євро (фактурна вартість - 1758001,75 гривень).

16.07.2021 (вх. №793/7.12-28-01) до митного поста "Вінниця" Вінницької митниці звернулось ТОВ «Укрхімресурс» в особі директора ОСОБА_1 із заявою про надання дозволу на розміщення товарів у митному режимі переробки на митній території, а саме: гліцерину сирого - 150 (сто п`ятдесят) тон з метою переробки в готову продукція «гліцерин дистильований 99,5» Гліцерин дистильований 99,5 - 118,5 тон. До заяви додані документи: контракт №01112018 від 01.11.2018 до 31.12.2021; специфікація №84GL від 15.07.2021; технологічна схема №84GL від 15.07.2021.

16.07.2021 ТОВ «Укрхімресурс» отримано дозвіл від митного органу №793/7.12-28-01 на розміщення зазначених товарів у митному режимі переробки на митній території України строком на 360 днів з дати поміщення в митний режим.

У період з 02.08.2021 по 10.05.2021 ТОВ «Укрхімресурс» здійснено 5 поставок сировини, а саме ввезено 124,74 тон гліцерину сирого, вартістю 42411 Євро (фактурна вартість - 1367774,1 гривень).

02.08.2021 (вх. №432/7.12-28-01) до митного поста "Вінниця" Вінницької митниці звернулось ТОВ «Укрхімресурс» в особі директора ОСОБА_1 із заявою про надання дозволу на розміщення товарів у митному режимі переробки на митній території, а саме гліцерину сирого - 24 (двадцять чотири) тони з метою переробки в готову продукцію «гліцерин дистильований 99,5» Гліцерин дистильований 99,5 - 18,96 тон. До заяви додані документи: контракт №01112018 від 01.11.2018 до 31.12.2021; специфікація №85GL від 29.07.2021; технологічна схема №85GL від 29.07.2021.

02.08.2021 ТОВ «Укрхімресурс» отримано дозвіл від митного органу №432/7.12-28-01 на розміщення зазначених товарів у митному режимі переробки на митній території України строком на 360 днів з дати поміщення в митний режим.

У період з 16.08.2021 по 5.08.2021 ТОВ «Укрхімресурс» здійснено 1 поставку сировини, а саме ввезено 23,93 тони гліцерину сирого, вартістю 9811,3 Євро (фактурна вартість - 311018,21 гривень).

26.08.2021 комісією Вінницької митниці Держмитслужби проведено перевірку ТОВ «Укрхімресурс» щодо дотримання митного режиму «переробки на митній території», відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 344 та ч. 2 ст. 152 МК України. За результатами проведеної перевірки (Акт №401000005/2021 від 26.09.2021) комісією виявлено ряд порушень підприємством щодо дотримання режиму переробки.

В подальшому Вінницькою митницею відкликано ряд дозволів, наданих ТОВ «Укрхімресурс» на переробку сировини на митній території, в тому числі дозволи, які стали підставою для її ввезення ТОВ «Укрхімресурс» на митну територію України для переробки.

21.10.2021 вх. №4231/13-9 на адресу Вінницької митниці надійшов лист від ТОВ «Укрхімресурс» з інформацією про виробничий простій підприємства з 01.05.2021 по 31.08.2021 та неможливість здійснення операцій переробки з товарами, а також, керуючись ч. 1 ст. 161 Митного кодексу України, залишок товарів буде вивезено протягом 10 днів з дати фактичного завершення операцій з переробки, які будуть завершені протягом 130 днів з 01.09.2021. За результатами розгляду звернення, листом від 23.10.2021 №7.12-1/17/13/2506 Вінницька митниця погодила строк переробки ввезених товарів, терміном до 08.01.2022.

Разом з цим, станом на 04.07.2022 вищезазначені товари не вивезені за межі митної території України, не заявлені в інший митний режим в порядку, визначеному цим Кодексом.

За результатами опитування посадових осіб ТОВ «Укрхімресурс» та згідно отриманої інформації відділу забезпечення митного контролю та оформлення (службова записка від 24.06.2022 №17/64), в період з 08.01.2022 підприємство не зверталося до митного органу щодо наявності обставин, які унеможливлюють вивезення товарів за межі митної території України або їх поміщення в інший митний режим. Посадовими особами ТОВ «Укрхімресурс» не вжито заходів щодо виконання вимог статті 161 МК України, зокрема в частині обов`язку підприємства вивезти товари за межі митної території України або заявити в інший митний режим.

Відповідно до ст. 147 МК України «Переробка на митній території - це митний режим, відповідно до якого іноземні товари піддаються у встановленому законодавством порядку переробці без застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, за умови подальшого реекспорту продуктів переробки»

Відповідно до ч. 1 ст. 151 МК України «Строк переробки товарів на митній території України встановлюється митним органом у кожному випадку під час видачі дозволу підприємству, виходячи з тривалості процесу переробки товарів та розпорядження продуктами їх переробки. Зазначений строк обчислюється, починаючи з дня завершення митного оформлення митним органом іноземних товарів для переробки. За заявою підприємства, якому видано дозвіл на переробку товарів з причин, підтверджених документально, строк переробки товарів на митній території У країни продовжується зазначеним органом, але загальний строк переробки не може перевищувати 365 днів».

Відповідно до ч. 1 ст. 160 МК України «Митний режим переробки на митній території завершується шляхом реекспорту продуктів переробки чи поміщення їх в інший митний режим, а також у випадках, передбачених частиною другою цієї статті».

Відповідно до ст. 161 МК України, протягом 20 днів від дати відкликання дозволу на переробку товарів на митній території України, підприємство повинно завершити розпочаті операції з переробки, а товари, поміщені в митний режим переробки на митній території, у строк до 30 днів з дати відкликання дозволу на переробку товарів, повинні бути вивезені за межі митної території України або заявлені в інший митний режим в порядку, визначеному цим Кодексом. Якщо завершення розпочатих операцій з переробки протягом 20 днів є неможливим без спричинення безповоротної шкоди товарам або технологічному обладнанню, переробка зазначених товарів завершується відповідно до технологічної схеми переробки. У такому разі, товари протягом 10 днів з дати фактичного завершення їх переробки підлягають вивезенню за межі митної території України або поміщенню в інший митний режим.

Згідно ч.2 ст. 459 МК України, суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.

Згідно з п. 43 ч. 1 ст. 4 МК України, посадові особи підприємств - керівники та інші працівники підприємств (резиденти та нерезиденти), які в силу постійно або тимчасово виконуваних ними трудових (службових) обов`язків відповідають за додержання вимог, встановлених цим Кодексом, законами та іншими нормативно-правовими актами України, а також міжнародними договорами України, укладеними у встановленому законом порядку.

Відповідно до ч. 3 ст. 65 Господарського кодексу України для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядова рада такого підприємства (у разі її утворення) призначає (обирає) керівника підприємства, який є підзвітним власнику, його уповноваженому органу чи наглядовій раді. Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами (ч. 5 ст. 65 Господарського кодексу України).

Згідно облікової карки суб`єкта ЗЕД ТОВ «Укрхімресурс» - посаду керівника ТОВ «Укрхімресурс» займає громадянин України ОСОБА_1 (ДРФО НОМЕР_1 ), який відповідно до вимог ст. 266 МК України, несе відповідальність, передбачену Митним кодексом України, у повному обсязі та яким надано зобов`язання про дотримання митного режиму переробки на митній території.

У кожній з оскаржуваних постанов констатовано, що керівник ТОВ «Укрхімресурс» ОСОБА_1 як особа, відповідальна за дотримання митного режиму «переробки на митній території», порушив встановлений Митним кодексом України та іншими актами законодавства Україні порядок здійснення операцій з переробки товарів, у тому числі не вивезення за межі митної території України товарів, що переміщувалися через митний кордон України з метою переробки, та/або продуктів їх переробки після закінчення строку переробки.

27.09.2022 на адресу митниці надійшла заява від гр. ОСОБА_1 , якою він просив припинити провадження у справі шляхом компромісу та укласти мирову угоду 04.10.2022 (а.с. 132).

04.10.2022 між гр. ОСОБА_1 та Вінницькою митницею укладено мирові угоди за № 0324-0330/401000/22 (а.с. 133-139 ).

Проте, у визначений термін умови мирової угоди виконанні не були, про що свідчить службова записка управління фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку 03.11.2022 №20/419 (а.с.140), про що складено відповідні акти про невиконання мирової угоди від 04.10.2022 у справах № 0324-0330/401000/22, які в свою чергу були надіслані на адресу ОСОБА_1 із повідомленням про розгляд 22.11.2022 адміністративних справ про порушення митних правил від 04.07.2022 № 0324-0330/40100/22, за вчинення адміністративних правопорушень, передбачених ст. 480 МК України (а.с.141-147).

30.11.2022 в.о. начальника Вінницької митниці Дудоровою Т.Ю. було винесенні постанови в справі про порушення митних правил № 0324-0330/401000/22 від 30.11.2022, у відповідності до якої ОСОБА_1 було визнано винним у вчиненні порушення митних правил, передбаченого ст. 480 МК України та накладено штраф в розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 17000 (сімнадцять тисяч) гривень за кожною постановою. (а.с. 149-162).

Про наявність постанов № 0324-0330/401000/22 від 30.11.2022, позивач дізнався 04.01.2023, отримавши їх копії засобами поштового зв`язку (а.с.163).

Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 ст. 2 КАС України встановлено критерії, якими керується адміністративний суд при перевірці рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.

Відповідність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень передбаченим ч. 3 ст. 2 КАС України критеріям перевіряється судом з урахуванням закріпленого ст. 9 КАС України принципу законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом ст. 458, 487 МК України, ст. 9-11 КУпАП підставою для визнання особи винною в порушенні митних правил, як різновиду адміністративного правопорушення, є встановлення у вчиненому нею діянні всіх ознак складу такого правопорушення, в тому числі ознак суб`єктивної та об`єктивної сторони складу правопорушення.

Статтею 480 МК України передбачена адміністративна відповідальність за порушення встановленого цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядку здійснення операцій з переробки товарів, у тому числі не вивезення за межі митної території України (не ввезення на митну територію України) товарів, що переміщувалися через митний кордон України з метою переробки, та/або продуктів їх переробки після закінчення строку переробки.

Зі змісту даної норми випливає, що склад порушення, передбаченого ст. 480 МК України, обумовлює наявність в діях особи особливої мети - порушення порядку здійснення операцій з переробки товарів, у тому числі не вивезення за межі митної території України (не ввезення на митну територію України) товарів, що переміщувалися через митний кордон України з метою переробки, та/або продуктів їх переробки після закінчення строку переробки, та вини у формі прямого умислу.

Правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків (ст. 10 КУпАП), а вчиненим з необережності, коли особа, яка його вчинила, передбачала можливість настання шкідливих наслідків своєї дії чи бездіяльності, але легковажно розраховувала на їх відвернення або не передбачала можливості настання таких наслідків, хоч повинна була і могла їх передбачити (ст. 11 КУпАП).

У відповідності до ч. 5 ст. 494 МК України у разі складення протоколу особі, яка притягується до відповідальності за порушення митних правил, роз`яснюються її права, передбачені ст. 498 МК України, та повідомляється про можливість припинення провадження у справі про порушення митних правил шляхом компромісу, про що до протоколу вноситься відповідна відмітка, яка підписується цією особою.

Статтею 498 МК України поряд з іншими правами, чітко встановлено безумовне та беззаперечне право особи, що притягується до відповідальності за порушення митних правил, бути присутньою під час розгляду справи у органі доходів та зборів.

Відповідно до ч.ч.1, 2, 4 ст. 526 МК України справа про порушення митних правил розглядається в присутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності за це правопорушення, та/або її представника. Про час та місце розгляду справи про порушення митних правил органом доходів і зборів цей орган інформує особу, яка притягується до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, поштовим відправленням з повідомленням про вручення, якщо це не було зроблено під час вручення зазначеній особі копії протоколу про порушення митних правил. Справа про порушення митних правил може бути розглянута за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності за це правопорушення, лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про перенесення розгляду справи.

Отже, чинним на час виникнення спірних відносин МК України визначено порядок провадження у справі про порушення митних правил, визначено зокрема право особи, яка притягається до адміністративної відповідальності знати про час та місце розгляду справи, брати участь у розгляді справи, подавати пояснення та заперечення, наводити свої міркування щодо суті справи, подавати відповідні докази.

Також, Митним кодексом України визначено єдину обов`язкову умову розгляду справи за відсутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, а саме: розгляд справи може відбуватись за відсутності особи, яка притягається до відповідальності лише в разі, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про перенесення розгляду справи.

Відповідно до ст. 498 МК України особи, які притягуються до адміністративної відповідальності за порушення митних правил під час розгляду справи про порушення митних правил у органі доходів і зборів або суді мають право знайомитися з матеріалами справи, робити з них витяги, одержувати копії рішень, постанов та інших документів, що є у справі, бути присутніми під час розгляду справи у органі доходів і зборів та брати участь у судових засіданнях, подавати докази, брати участь у їх дослідженні, заявляти клопотання та відводи, під час розгляду справи користуватися юридичною допомогою захисника, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, давати усні і письмові пояснення, подавати свої доводи, міркування та заперечення, оскаржувати постанови органу доходів і зборів, суду (судді), а також користуватися іншими правами, наданими їм законом. Зазначені в цій статті особи зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами.

З урахуванням зазначених норм МК України суд вважає, що обов`язок по дотриманню прав, свобод та інтересів особи, яка притягується до відповідальності за порушення митних правил лежить саме на посадових особах митниці, які здійснюють провадження у справі про порушення митних правил.

11.11.2022 позивачем було отримано повідомлення від Вінницької митниці Державної митної служби №7.12-1/20-01/10/6677 від 04.11.2022 року про розгляд 22.11.2022 адміністративних справ про порушення митних правил від 04.07.2022 № 0324-0330/401000/22.

16.11.2022 позивачем на адресу відповідача було направлено лист з проханням перенести розгляд справ про порушення митних правил на іншу дату, оскільки позивач був змушений брати участь у судовому засіданні, призначеному, згідно ухвали Калинівського районного суду Вінницької області від 13.09.2022 року у справі № 132/5/22. У вказаній справі позивач ОСОБА_1 виступає в якості обвинуваченого (а.с.20-23).

Вказаний лист позивача Вінницькою митницею Державної митної служби отримано 21.11.2022, що підтверджується описом вкладення в цінний лист, поштовою квитанцією від 16.11.2022, та інформацією про перевірку стану поштового відправлення за штрихкодовим ідентифікатором. (а.с. 22 - 23).

Клопотання ОСОБА_1 щодо перенесення розгляду справи Вінницькою митницею ДМС України було задоволено, та перенесено розгляд справи на 30.11.2022 на 11 год. 00 хв. (а.с. 148).

Поряд з цим Вінницькою митницею Державної митної служби в супереч вимог ч. 2 ст. 526 МК України не було проінформовано позивача про наступну дату розгляду справ належним чином.

Витребувані судом матеріали митних справ за протоколами від 04.07.2022 № 0324-0330/401000/22 не містять жодних відомостей які б свідчили про повідомлення ОСОБА_1 про день, час та місце розгляду зазначених протоколів 30.11.2022 на 11 год. 00 хв., чим порушено його права на участь у розгляді таких справ, а як наслідок порушено його права на подання доказів, участі у їх дослідженні, заявляти клопотання та відводи, права на юридичну допомогу захисника, надання усних і письмових пояснень, надання своїх доводів, міркувань та заперечень щодо обставин які підлягали встановленню в ході адміністративного провадження.

Посадовими особами Вінницької митниці вищезазначені протоколи про порушення директором ТОВ «Укрхімресурс» ОСОБА_1 митних правил, визначених ст. 480 МК України були розглянуті у його відсутність та у відсутність його захисника, хоча він заявляв клопотання про те, що бажає приймати участь під час розгляду цих справ.

За таких обставин суд вважає, що позивач ОСОБА_1 , як особа, відносно якої було складено вказані протоколи, був позбавлений можливості взяти участь в розгляді та реалізувати цілий ряд процесуальних прав, що надає закон.

Посилання представника відповідача в судовому засіданні на відсутність у відповідача фактичної можливості повідомити позивача про день, час та місце розгляду митних справ у передбачений законом спосіб (шляхом направлення запрошення рекомендованим повідомленням) через відсутність поштових марок не може бути підставою для нівелювання передбаченого законом права особи бути повідомленою у передбачений законом спосіб про день, час та місце розгляду справи.

Дописка в повідомленні про виклик позивача для розгляду адміністративних матеріалів на 11 год. 00 хв. 30.11.2022 «від руки» електронної адреси: ІНФОРМАЦІЯ_1 , не свідчить а ні про належність цієї електронної адреси позивачу, а ні про повідомлення позивача про день, час та місце розгляду митних справ, які його безпосередньо стосуються.

Доказів відправки відповідачем такого повідомлення засобами електронного зв`язку матеріали справи не містять, так само як і доказів отримання такого повідомлення позивачем, а як наслідок у суду відсутні підстави стверджувати, що позивач був повідомлений про день, час та місце розгляду митних справ, які його безпосередньо стосувались.

Більше того, як вбачається з матеріалів справи позивач активно користується засобами електронного зв`язку та для листування використовує (використовував) наступні електронні поштові адреси (скриньки): ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , також в ході збору матеріалів митних справ відповідач по справі надсилав позивачу повідомлення на електронну адресу (скриньку): ІНФОРМАЦІЯ_4 , разом з тим електронна адреса (скринька) ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яку позивачу начеб - то надсилалось повідомлення про виклик на розгляд матеріалів на 30.11.2022 на 11 год. 00 хв. в матеріалах справи не фігурує. (а.с. 148)

З огляду на викладене обставина повідомлення відповідачем позивача про день, час та місце розгляду митних справ на вказані час та дату є перед судом недоведеною.

Відповідно до положень п. 4 ч.1 ст. 531 МК України, підставою для скасування постанови про накладення адміністративного стягнення за порушення митних правил або про припинення провадження у справі про порушення митних правил є зокрема безпідставне недопущення до участі в розгляді справи особи, притягнутої до відповідальності, або її представника, а також інше обмеження прав учасників провадження у справі про порушення митних правил та її розгляду.

Таким чином суд дійшов висновку щодо наявності правових підстав для визнання постанов в справах про порушення митних правил № 0324-0330/401000/22 від 30.11.2022 протиправними та їх скасування.

Відповідно до п. 2 ч.3 ст. 286 КАС України, за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи).

Згідно положень ст. 530 МК України, законність та обґрунтованість постанови митниці у справі про порушення митних правил можуть бути перевірені судом або центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, а постанови центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, - судом у зв`язку з поданням адміністративного позову або в порядку контролю. Відповідно до положень п.2 ч.2 зазначеної статті, за результатами такої перевірки орган, що проводив перевірку, може прийняти рішення про скасування постанови і надіслання справи на новий розгляд.

Враховуючи викладене постанови у справах про порушення митних правил № 0324-0330/401000/22 від 30.11.2022 ухвалені щодо позивача ОСОБА_1 слід скасувати і направити справи на новий розгляд до компетентного органу - Вінницької митниці Держмитслужби України.

Під час нового розгляду суб`єкту владних повноважень слід виконати вимоги МК України в частині належного повідомлення позивача про день, час та місце розгляду справи з наданням позивачу можливості реалізувати свої, визначені законом процесуальні права під час розгляду справ, які його безпосередньо стосуються.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, з урахуванням задоволення позову, на користь позивача підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Вінницької митниці Державної митної служби України судовий збір у розмірі 3 757,60 грн., сплачений позивачем при зверненні до суду.

На підставі викладеного, згідно ст. 147, 157, 159, 160, 458, 522-526 МК України, керуючись ст. ст. 9, 14, 73, 74, 77, 90, 242-246, 286 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати постанови Вінницької митниці Державної митної служби України від 30.11.2022 у справах про порушення митних правил № 0324/401000/22, № 0325/401000/22, № 0326/401000/22, № 0327/401000/22, № 0328/401000/22, № 0329/401000/22, № 0330/401000/22, якими ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні правопорушень за ст. 480 МК України та накладено штраф в розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 17000 (сімнадцять тисяч) гривень за кожною постановою, та надіслати ці справи на новий розгляд до Вінницької митниці Державної митної служби України.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Вінницької митниці Державної митної служби України на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 3 757,60 гривень.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а в разі його оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його проголошення.

Учасники справи:

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ;

Відповідач: Вінницька митниця Державної митної служби України, м. Вінниця, вул. Лебединського, 17, код ЄДРПОУ 43997544.

Повний текст рішення суду складений 05.04.2023.

Суддя:

СудВінницький міський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення04.04.2023
Оприлюднено06.04.2023
Номер документу110018618
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —127/1508/23

Ухвала від 24.11.2023

Адміністративне

Вінницький міський суд Вінницької області

Волошин С. В.

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Вінницький міський суд Вінницької області

Волошин С. В.

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Рішення від 04.04.2023

Адміністративне

Вінницький міський суд Вінницької області

Волошин С. В.

Рішення від 04.04.2023

Адміністративне

Вінницький міський суд Вінницької області

Волошин С. В.

Ухвала від 24.01.2023

Адміністративне

Вінницький міський суд Вінницької області

Волошин С. В.

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Вінницький міський суд Вінницької області

Волошин С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні