Постанова
від 03.04.2023 по справі 918/634/22
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

03 квітня 2023 року Справа № 918/634/22

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Петухов М.Г., суддя Маціщук А.В. , суддя Олексюк Г.Є.

секретар судового засідання Приступлюк Т.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Північно-західного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський молодіжний жилий комплекс"

на рішення Господарського суду Рівненської області від 13.12.2022

(ухвалене о 17:59 год. у м. Рівному, повний текст складено 19.12.2022)

у справі № 918/634/22 (суддя Романюк Р.В.)

за позовом Приватного акціонерного товариства "Рівнеобленерго"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський молодіжний жилий комплекс"

про стягнення вартості необлікованої електричної енергії

за участю представників сторін:

від позивача - Чудінович О.В.;

від відповідача - не з`явився.

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство "Рівнеобленерго" звернулося до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський молодіжний жилий комплекс" в якій просило стягнути вартість необлікованої електричної енергії в сумі 960 818 грн 65 коп. та збитки в сумі 21 115 грн.

Позов обґрунтований тим, що 31.12.2021 представниками ПрАТ "Рівнеобленерго" встановлено, що за адресою м. Рівне, вул. Гайдамацька, 13Б, на об`єкті "Будівельний майданчик багатоквартирного ж/б, що знаходиться на земельній ділянці з кадастровий номер 5610100000:012:0074 було виявлено порушення відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії та на підставі виявленого порушення складено акт про порушення №R011714 від 31.12.2021.

06.01.2022 ПрАТ "Рівнеобленерго" направлено ТОВ "Незалежний інститут судових експертиз" заяву про проведення експертного трасологічного та електротехнічного дослідження. 15.02.2022 позивачем отримано висновок експертів за результатами проведення електротехнічного та трасологічного дослідження від 08.02.2022 року № 9917, яким встановлено факти пошкодження свинцевої пломби із позначкою виробника та втручання споживача у роботу засобу вимірювальної техніки.

23.03.2022 на засіданні комісії ПрАТ "Рівнеобленерго" по розгляду актів про порушення відбувся розгляд даного акта. На засіданні комісії розглянуті наявні у оператора системи матеріали, враховані висновок експертів № 9917 від 08.02.2021 та прийнято рішення про донарахування споживачеві 178 163 кВт/год необлікованої електричної енергії на суму 960 818 грн 65 коп.

Оскільки вказані кошти сплачене не були, позивач звернувся до суду із цим позовом. Також, позивач просить стягнути збитки у сумі 21 115 грн, які були понесені ним на проведення експертизи.

Рішенням Господарського суду Рівненської області від 13.12.2022 у справі №918/634/22 позов задоволено. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський молодіжний жилий комплекс" на користь Приватного акціонерного товариства "Рівнеобленерго" вартість необлікованої електричної енергії в сумі 960 818 грн 65 коп., збитки в сумі 21 115 грн та 14 729 грн витрат по сплаті судового збору.

При ухваленні вказаного рішення суд першої інстанції виходив з того, що позивачем виявлено та зафіксовано порушення ТОВ "Рівненський молодіжний жилий комплекс" вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії, а визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснено позивачем у встановленому законом порядку, тому за відсутності доказів сплати відповідачем її вартості, суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог позивача про стягнення 960 818 грн 65 коп. вартості необлікованої електричної енергії.

Щодо заявлених до стягнення збитків в сумі 21 115 грн, суд вказав, що такі вказані витрати є фактичною вартістю проведених експертних досліджень лічильника, понесених позивачем у зв`язку з невизнанням відповідачем факту правопорушення та є обов`язковими у такому випадку в силу вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії, а отже позовні вимоги в цій частині також визнані судом обґрунтованими.

Розглядаючи спірні правовідносини місцевий господарський суд застосував відповідні положення ст. ст. 11, 509, 525, 526, 530, 610, 612, 629, 901 Цивільного кодексу України, ст. ст. 173, 174, 179, 193, 275 Господарського кодексу України, ст. ст. 1, 56, 58, 77 Закону України "Про ринок електричної енергії", п. п. 1.1.1., 1.1.2., 5.2.1., 5.5.1. Кодексу комерційного обліку електричної енергії, який затверджений постановою від 14.03.2018 № 311 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, п. п. 1.1.1., 2.3.3., 2.3.4., 5.1.1., 5.5.5., 8.2.4., 8.2.5., 8.2.6., 8.2.7. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 14.03.2018 № 312.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненський молодіжний жилий комплекс", у якій просить поновити строк на апеляційне оскарження рішення Господарського суду Рівненської області від 13.12.2022 у справі № 918/634/22, скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким відмовити в позові.

Апеляційна скарга обґрунтована таким.

Висновок експертів за результатами проведення електротехнічного та трасологічного досліджень № 9917 від 08.02.2021 не містить підтвердження втручання в роботу лічильника саме споживачем та не містить висновку про вчинення часткового або повного блокування обліку електричної енергії під впливом виявленого в лічильнику стороннього елементу.

Наданий позивачем до матеріалів справи висновок експерта складений 08.02.2021, при тому, що порушення які на думку ПрАТ "Рівнеобленерго" вчинив відповідач виявлені 31.12.2021.

Позивач підтвердив, що є власником та балансоутримувачем ТП-361 в приміщення якої встановлено лічильник електричної енергії. При цьому, будь-яких доказів того, що споживач ТОВ "Рівненський МЖК" має фізичний доступ (ключі від приміщення) ТП-361 ПрАТ "Рівнеобленерго" не надало. ТОВ "Рівненський МЖК" ніколи не отримувало будь-яких ключів до вказаного ТП-361 для доступу до наявного в ній обладнання, оскільки представники відповідача отримували доступ до вказаного електричного лічильника тільки в присутності працівників ПрАТ "Рівнеобленерго", які відкривали приміщення ТП-361 наявними в них ключами.

Враховуючи невизнання факту порушень, зазначених у Акті про порушення ПРРЕЕ №R011714 складеного 31.12.2021 працівниками ПрАТ "Рівнеобленерго" на об`єкті ТОВ "Рівненський МЖК" за адресою м. Рівне, вул. Гайдамацька, 13Б відповідач двічі звертався до позивача із проханням надати лічильник електричної енергії, №84482897 для проведення додаткової (повторної) трасологічної та електротехнічної експертизи.

Такі звернення були пов`язані також з тим, що у висновку експертів, що наданий позивачем, не було надано відповідь, чи можливо отримати доступ до внутрішніх елементів лічильника №84482897, в тому числі для встановлення стороннього пристрою, без порушення цілісності та/або пошкодження встановленої на ньому пломб з відбитками тавр заводу виробника, установлених на кріпленні кожуха (пломбувальний гвинт) лічильника та пломби з відбитками тавр ОСР (клейка основа) №V-B15698807, установленої на кожусі електролічильника, на якій відсутні будь-які пошкодження. Оскільки позивач не надав відповідачу лічильник №84482897 для проведення вищезазначеної експертизи, що унеможливлювало її проведення, ТОВ "Рівненський МЖК" подало клопотання про призначення у справі №918/634/22 судової трасо логічної та електротехнічної експертизи, на вирішення якої поставити відповідні питання.

Позивач не дотримався умов укладеного договору, Акт складено у присутності невідомого громадянина, керівництво ТОВ "Рівненський МЖК" не було попереджено не лише про проведення перевірки, але й про складання Акту від 31.12.2021.

23.03.2022 на засіданні комісії ПрАТ "Рівнеобленерго" по розгляду актів про порушення відбувся розгляд вказаного акта, і представнику ТОВ "Рівненський МЖК" показали лише акт і фото. В огляді додатків, які зазначені в акті, включаючи відеоматеріали і сам електролічильник №84482897 було відмовлено, що свідчить про відсутність таких відеоматеріалів.

Положеннями п. 8.2.5 ПРРЕЕ визначено необхідність підтвердження відеозйомкою саме відмови споживача від підпису акту, однак, такого доказу, як відеозйомка відмови підписувати акт на комісії представлено не було, а тому, акт про порушення №011714 від 31.12.2021 вважається не дійсним.

Позивач, знаючи, що лічильник є власністю відповідача, не повідомивши про такі дії, 05.01.2022, супровідним листом №15/105 направляє його до ТОВ "Незалежний інститут судових експертиз".

Листом за вих. № 5620/2 від 06.01.2022 позивач самостійно підтверджує той факт, що громадянин Немеш В.М., при проведенні перевірки не надав належних документів, що підтверджували його представництво ТОВ "Рівненський МЖК".

Вказує, що судом першої інстанції було порушено вимоги ст. ст. 74, 76 ГПК України при ухваленні рішення.

З огляду на викладене, скаржник вважає, що рішення Господарського суду Рівненської області від 13.12.2022 у справі № 918/634/22 є необґрунтованим та незаконним, в якому неправильно встановлено обставини, що мають значення для справи та не правильно застосовано норми матеріального та процесуального права.

Позивач у відзиві вважає, що рішення Господарського суду Рівненської області від 13.12.2022 у справі № 918/634/22 є правомірним, обґрунтованим та таким, що відповідає нормам діючого законодавства, а апеляційна скарга є безпідставною, необґрунтованою та такою, яка не підлягає до задоволення, виходячи з такого.

31.12.2021 представниками ПрАТ "Рівнеобленерго" було виявлено порушення відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії, що було зафіксовано в акті про порушення №R011714 від 31.12.2021.

06.02.2022 ПрАТ "Рівнеобленерго" направило до Товариства з обмеженою відповідальністю "Незалежний інститут судових експертиз" заяву про проведення експертного трасологічного та електротехнічного дослідження.

15.02.2022 ПрАТ "Рівнеобленерго" отримало висновок експертів за результатними проведення електротехнічного та трасологічного дослідження від 08.02.2022 № 9917, яким було встановлено факти пошкодження свинцевої пломби із позначкою виробника та втручання споживача у роботу засобу вимірювальної техніки.

Норми Закону України "Про ринок електричної енергії", Правил роздрібного ринку електричної енергії та Кодексу комерційного обліку електричної енергії прямо вказують на відповідальність Споживача (Відповідача) за недотримання ним вимог щодо збереження встановлених на його об`єкті пломб (пломбувального матеріалу) та за втручання у роботу ЗВТ.

Між позивачем та відповідачем виникли та існують зобов`язальні правовідносини, у яких відповідач (споживач) зобов`язаний сплатити на користь позивача (оператора системи) вартість необлікованої електричної енергії, розрахованої відповідно до норм ПРРЕЕ у зв`язку з порушенням відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії.

Також, з врахуванням того, що споживач (відповідач) порушення норм ПРРЕЕ не визнав, позивач був змушений звернутись до експертної установи за для підтвердження/спростування фактів пошкодження пломби, пломбувального матеріалу та втручання у роботу засобу вимірювальної техніки та поніс додаткові витрати у вигляді вартості оплаченого експертного дослідження.

За висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 26.11.2020 у справі №911/1010/19, перебування на об`єкті позивача особи, яка має доступ до закритих приміщень позивача і допустила представників відповідача на об`єкт для проведення перевірки, враховуючи стандарт доказування, передбачений ст. 79 ГПК України, не може вважатися неуповноваженою особою.

Вважає, що Господарський суд Рівненської області дослідивши обставини, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, перевіривши їх доказами, наданими сторонами та дослідженими в судовому засіданні правомірно дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ПрАТ "Рівнеобленерго" про стягнення 960 818 грн 65 коп. вартості необлікованої електричної енергії.

Просить рішення Господарського суду Рівненської області від 13.12.2022 у справі №918/634/22 залишити без змін, а апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський молодіжний жилий комплекс" - без задоволення.

Представник позивача в судовому засіданні Північно-західного апеляційного господарського суду заявив, що з доводами скаржника не погоджується, вважає їх безпідставними, а оскаржене рішення таким, що відповідає встановленим обставинам справи та нормам закону. З огляду на зазначене, просив суд відмовити в задоволенні апеляційної скарги. Також, надав для огляду оригінал Висновку експертів № 9917 від 08.02.2022 та пояснив, що в копії наявній в матеріалах справи (т. 1, а. с. 25-45) експертною установою помилково було вказано рік 2021. Вказав, що отримавши такий висновок, позивач звернувся до експертної установи з проханням виправити таку описку, після чого йому було замінено першу сторінку висновку, на якій було вказано вірний рік його виготовлення 2022.

В судовому засіданні було порівняно висновки та встановлено, що вони є ідентичними, за виключенням року виготовлення.

В судове засідання представник скаржника не з`явився, натомість подав суду клопотання про відкладення розгляду справи, у зв`язку із участю в слідчих діях в Рівненському районному управлінні поліції ГУНП в Рівненській області.

Розглядаючи вказане клопотання суд бере до уваги таке.

Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною передумовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін учасників справи, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні (ст. 202 ГПК України).

Суд зазначає, що учасники справи не обмежені законом в кількості уповноважених осіб для представництва їх інтересів у тому числі і в суді апеляційної інстанції.

Проаналізувавши клопотання представника скаржника суд зазначає, що обставини, викладені в ньому не підтверджені жодними доказами.

З огляду на викладене, а також враховуючи, що явка представників учасників справи судом обов`язковою не визнавалася, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи та розгляд апеляційної скарги за відсутності представника відповідача.

Дослідивши матеріали справи, апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представника позивача, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при ухваленні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін, виходячи з такого.

Судом апеляційної інстанції встановлено та як убачається з матеріалів справи, що 07.09.2020 між Приватним акціонерним товариством "Рівнеобленерго" (оператор системи) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненський молодіжний жилий комплекс" (споживач) було укладено Договір № 270007693 споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (т. 1, а. с. 58-60; далі - Договір), відповідно до якого, оператор системи надає споживачу послуги з розподілу (передачі) електричної енергії параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 309, та Кодексу систем розподілу затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310, за об`єктом (об`єктами), технічні параметри якого фіксуються в Паспорті точки (точок) розподілу за об`єктом (об`єктами) споживача, який є додатком 2 до цього договору, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних оператора системи (п. 2.1. Договору).

Відповідач підписав заяву-приєднання до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії від 07.09.2020 №270007693, яка є додатком 1 до договору, згідно з положеннями якої, приєднався до умов договору споживача про розподіл (передачу) електричної енергії за технічними даними Паспорту точки розподілу за об`єктом споживача за адресою вказаною в додатку 2 до даного Договору ЕІС код точки 62Z8089510631474, 62Z5382347257595, 62Z8597339622563, 62Z0447765779658, 62Z4238949710699 (т. 1, а. с. 61-62).

В додатку №3 до Договору містяться відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії (т. 1, а. с. 63).

Також, в додатках № 5/1, №5/2, №5/3,4, № 5/5 до Договору наведено однолінійні схеми (схеми електропостачання споживача із зазначення ліній, що живлять електроустановки споживача, і точок їх приєднання), а додатками № 6/1, № 6/2, №6/3,4, № 6/5 до Договору є Акти розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін.

Згідно з п. 1.1. та п. 1.2. Договору, цей договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (надалі - Договір) є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови розподілу (передачі) електроенергії споживачам (надалі - споживач) як послуги оператора системи. Цей договір укладається сторонами з урахуванням ст. 633, 634, 641, 642 ЦК України шляхом приєднання споживача до умов цього договору згідно з заявою - приєднання, що є додатком № 1 до цього договору. Умови Договору розроблені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричною енергії, затверджених постановою Національної комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (далі ПРРЕЕ), та є однаковими для всіх споживачів.

Відповідно до пп. 5 п. 7.1. Договору, оператор системи має право вимагати від споживача відшкодування збитків, завданих порушеннями, допущеними споживачем під час користування електричною енергією.

07.09.2020 згідно акту № РПЛ 123407 про пломбування на об`єкті/об`єкті побутового споживача: Будівельний майданчик, за адресою: м. Рівне, вул. (Струтинської) - Гайдамацька, 13Б, у споживача: ТОВ "Рівненський молодіжний жилий комплекс", місця встановлення пломб: № ліч. 84482897, відповідальність за збереження і цілісність засобів обліку електричної енергії покладається на ТОВ "Рівненський молодіжний жилий комплекс" (т. 1, а. с. 57).

Представниками ПрАТ "Рівнеобленерго" згідно вказаного акту № РПЛ 123407 про пломбування передано, а ТОВ "Рівненський молодіжний жилий комплекс" прийнято на збереження засіб обліку встановлений на об`єкті "Будівельний майданчик" (м. Рівне, вул. (Струтинської) - Гайдамацька, 13Б) з пломбами переліченими в даному акті.

Відповідно до Акту № РТП № 123173 від 07.09.2020 про проведені роботи з технічної перевірки ЗВТ комерційного обліку ПрАТ "Рівнеобленерго" на об`єкті/об`єкті побутового споживача: Будівельний майданчик, за адресою: м. Рівне, вул. (Струтинської) - Гайдамацька, 13Б, у споживача: ТОВ "Рівненський молодіжний жилий комплекс" за заявою споживача. Засоби вимірювальної техніки, ввідні (дооблікові) комутаційні пристрої та їх пломбування, електропроводка та електроустановки та вузол комерційного обліку електроенергії в цілому відповідають діючим нормативно технічним документам, ПРРЕЕ та ККОЕ (т. 1, а. с. 55-56).

29.10.2021 Додатковою угодою № 1 до Договору, серед іншого, сторони внесли зміни додатків №1, №2 до Договору в частині ЕІС код точок комерційного обліку, а також доповнили Договір до додатком № 5/6-11 Однолінійна схема (схема електропостачання споживача із зазначення ліній, що живлять електроустановки споживача, і точок їх приєднання) та додатком № 5/6-9 Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін (т. 1, а. с. 75-76).

31.12.2021 представниками ПрАТ "Рівнеобленерго" під час проведення перевірки на об`єкті: Будівельний майданчик багатоквартирного ж/б, ТОВ "Рівненський молодіжний жилий комплекс", перевіркою встановлено, що м. Рівне, вул. Гайдамацька, 13Б, земельна ділянка з кадастровим номером 5610100000:012:0074, виявлено порушення пунктів 8.4.2, 8.2.4., 2.3.4., 8.2.5. ПРРЕЕ, а саме: порушення цілісності пломбувального матеріалу (дріт) на якому встановлена пломба з відбитками тавр інших заінтересованих сторін (заводу виробника "itron") установленої на кріпленні кожуха (пломбувальний гвинт) лічильника електричної енергії №84482897 та пошкодження пломби з відбитками тавр ОСР (клейка основа) № V-B 15698807, установленої на кожусі електролічильника № 84482897, втручання в роботу лічильника.

За результатом перевірки, складено акт про порушення № R011714 від 31.12.2021 в якому зазначено, що особа, яка допустила представників ОСР на об`єкт споживача Немеш В.М., відмовилася надавати зауваження (т. 1, а. с. 19-21).

ПрАТ "Рівнеобленерго" звернулося до ТОВ "Незалежний інститут судових експертиз" із заявою № 15/105 від 05.01.2022 на проведення експертизи в якій просить провести трасологічну екпертизу пломб та пломбувальних матеріалів, а також провести електротехнічну експертизу електролічильника № 84482897 типу SL 7000 (т. 1, а. с. 22-23).

Відповідно до Висновку експертів № 9917 від 08.02.2022 (т. 1, а. с. 25-45). за результатами проведення електротехнічного та трасологічного дослідження:

1. На пломбі наклейці із позначками енергопостачальника серійний № VВ15698807, що наклеєна на корпусі лічильника електричної енергії типу SL 7000 зав. № 84482897 2020 року випуску пошкодження відсутні.

2. Свинцева пломба із позначками виробника, навішена на корпусі лічильника електричної енергії типу SL 7000 зав. № 84482897 2020 року випуску піддавалися зняттю та повторному навішуванню шляхом розділення (перекусу) пломбувального дроту.

3. Факт порушення пломби та пломбувального матеріалу надає доступ до внутрішніх конструктивних елементів (його електричної схеми, електронних плат, лічильного механізму, тощо) та може призвести до недообліку електричної енергії, зменшення показників лічильника.

4. Внутрішня схема лічильника електричної енергії типу SL 7000 зав. № 84482897 2020 року випуску не відповідає схемі заводу виробника. В схемі лічильника електричної енергії типу SL 7000 зав. № 84482897 2020 року випуску є наявність вмонтованих сторонніх елементів, а саме додатково встановленого пристрою та електромагнітного реле.

5. Виявлена зміна внутрішньої схеми та вмонтовані сторонні елементи всередині лічильника електричної енергії типу SL 7000 зав. № 84482897 2020 року випуску є втручанням в роботу даного лічильника.

Відповідно до акту надання послуг № 29 від 08.02.2022 виконавцем (ТОВ "Незалежний інститут судових експертиз") були виконані замовнику (ПрАТ "Рівнеобленерго") наступні роботи (надані такі послуги) - проведення трасологічного та електротехнічного дослідження лічильника SL 7000 зав. № 84482897 2020 року випуску на суму 21 115 грн (т. 1, а. с. 46).

Згідно платіжного доручення № 2004590376 від 24.01.2022 ПрАТ "Рівнеобленерго" сплачено ТОВ "НІСЕ" 21 115 грн, призначення платежу - електротехнічне та трасологічне дослідження, рах. № СФ-1701221 від 17.01.2022 (т. 1, а. с. 47) .

23.03.2022 за участі представника відповідача, на засіданні комісії по розгляду актів про порушення Правил користування електроенергією розглянуто акт про порушення № R011714 від 31.12.2021. У зв`язку з цим, комісією проведено нарахування відповідачу необлікованої електричної енергії 178 163 кВт*год, вартість необлікованої електричної енергії 960 818 грн 65 коп. Вказане рішення комісії оформлене протоколом № 92 від 23.03.2022 (т. 1, а. с. 48).

25.03.2022 ПрАТ "Рівнеобленерго" направлено на адресу відповідача розрахунок по акту порушення ПРРЕЕ (т. 1, а. с. 50-51).

27.05.2022 позивачем листом № 56-20/55 направлено на адресу відповідача повідомлення про оплату по акту порушення ПРРЕЕ № R011714 від 31.12.2021, сума до оплати 960 818 грн 65 коп. (т. 1, а. с. 52-54).

Оскільки відповідачем не сплачено вартість необлікованої електричної енергії в сумі 960 818 грн 65 коп., позивач звернувся до суду із цим позовом.

Також, позивач просить стягнути 21 115 грн, які останній сплатив експертній установі.

Аналізуючи встановлені обставини справи та переглядаючи спірні правовідносини на предмет наявності правових підстав для задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції приймає до уваги наступні положення діючого законодавства з урахуванням фактичних обставин справи.

Згідно ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до статті 714 Цивільного кодексу України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання. До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору постачання енергетичними та іншими ресурсами.

За договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Окремим видом договору енергопостачання є договір постачання електричної енергії споживачу. Особливості постачання електричної енергії споживачам та вимоги до договору постачання електричної енергії споживачу встановлюються Законом України "Про ринок електричної енергії". Відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається. Предметом договору енергопостачання є окремі види енергії з найменуванням, передбаченим нормативно-правовим актом. Енергопостачальні підприємства інших, крім державної і комунальної, форм власності можуть брати участь у забезпеченні енергією будь-яких споживачів, у тому числі через державну (комунальну) енергомережу, на умовах, визначених відповідними договорами (ст. 275 Господарського кодексу України).

Статтею 901 ЦК України передбачено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.

Відповідно до частини 6 статті 56 Закону України "Про ринок електричної енергії" постачання електричної енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку.

Згідно з приписами ст. 58 Закону України "Про ринок електричної енергії", споживач має право купувати електричну енергію для власного споживання за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку, за умови укладення ним договору про врегулювання небалансів та договору про надання послуг з передачі електричної енергії з оператором системи передачі, а у разі приєднання до системи розподілу - договору про надання послуг з розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу; або купувати електричну енергію на роздрібному ринку у електропостачальників або у виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії на об`єктах розподіленої генерації, за правилами роздрібного ринку. Споживач зобов`язаний дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів.

У відповідності до вимог частин 1, 2 статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.

Правопорушеннями на ринку електричної енергії є, зокрема, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку; неукладення договорів відповідно до вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Відносини господарюючих суб`єктів в сфері електроенергетики регулюються спеціальним законодавством, зокрема Законом України "Про ринок електричної енергії", Кодексом комерційного обліку електричної енергії, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 311 (далі - ККОЕЕ), Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 (далі - ПРРЕЕ), які застосовуються судом в редакціях станом на день виникнення спірних правовідносин між сторонами спору.

Положеннями п. 1.1.1. та п. 1.1.2. ККОЕЕ, передбачено, що цей Кодекс визначає основні положення щодо організації комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, права та обов`язки учасників ринку, постачальників послуг комерційного обліку та адміністратора комерційного обліку щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії, отримання точних і достовірних даних комерційного обліку та їх агрегації (об`єднання), порядок проведення реєстрації постачальників послуг комерційного обліку, точок комерційного обліку та реєстрації автоматизованих систем, що використовуються для комерційного обліку електричної енергії. Дія цього Кодексу поширюється на відносини у сфері забезпечення комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, а також усіх учасників ринку електричної енергії, адміністратора комерційного обліку та постачальників послуг комерційного обліку електричної енергії (далі - ППКО).

Електроустановки споживачів та інших учасників ринку мають бути забезпечені повіреними, введеними в експлуатацію та прийнятими до розрахунків (введеними в облік) вузлами обліку, а також (за потреби) засобами для контролю та реєстрації параметрів якості електричної енергії, частоти та тривалості перерв в електропостачанні. Установлені у споживачів вузли обліку мають вимірювати та відображати інформацію про їхнє фактичне споживання (п. 5.2.1. ККОЕЕ).

Власники (користувачі) електроустановок, об`єктів або окремих елементів об`єкта, території (приміщення), де встановлені ЗКО, пломби та індикатори впливу (зокрема електричного/магнітного поля) на ЗКО, а також інше обладнання вузлів обліку, відповідають за їх збереження і цілісність (зокрема дотримання обумовлених проєктом параметрів зовнішнього середовища, захист від пошкоджень та зовнішнього втручання) відповідно до акта пломбування (документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗКО, установлених пломб та індикаторів) (п. 5.5.1. Кодексу комерційного обліку електричної енергії).

ПРРЕЕ регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами. Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби. Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку (п. 1.1.1. ПРРЕЕ).

За змістом п. 2.3.3 ПРРЕЕ, електроустановки споживачів мають бути забезпечені необхідними розрахунковими засобами вимірювальної техніки для розрахунків за спожиту електричну енергію, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, а також (за бажанням споживача) суміщеними з лічильником електричної енергії або окремими засобами вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії. Підключення електроустановки споживача, яка не забезпечена розрахунковими засобами (засобом) вимірювальної техніки, технічними засобами контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, забороняється, за винятком випадків, передбачених цими Правилами. Розрахункові засоби вимірювальної техніки електричної енергії, технічні засоби контролю і управління споживанням електричної енергії та величини потужності, засоби вимірювальної техніки для контролю якості електричної енергії встановлюються відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку, цих Правил та проєктних рішень.

Відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник (п. 2.3.4. ПРРЕЕ).

Підпунктами 2 - 4 пункту 5.1.1. ПРРЕЕ передбачено, що оператор системи має право: на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до розрахункових засобів вимірювання електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживачів та інших учасників роздрібного ринку, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності оператора системи; проводити (за пред`явленням представником службового посвідчення) обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії; на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, вимірювання показників якості електричної енергії, контрольного огляду електричних мереж від межі балансової належності до точки вимірювання та/або точки обліку відповідно до умов укладених договорів, а також для виконання відключення та обмеження споживання відповідно до встановленого цими Правилами порядку та умов договору, виконання інших робіт відповідно до договору

Споживач електричної енергії зобов`язаний: користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; за умови неповної оплати за спожиту електричну енергію припинити власне електроспоживання відповідно до умов договору; здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування (п. п. 1- 5, 8 п. 5.5.5. ПРРЕЕ).

Відповідно до п. 8.2.4 ПРРЕЕ, у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.

Згідно п. 8.2.5 ПРРЕЕ, У разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил. Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення. Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення. В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи). У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті. Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень. Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі. Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.

Вище встановлено, що 31.12.2021 представниками ПрАТ "Рівнеобленерго" під час проведення перевірки на об`єкті: Будівельний майданчик багатоквартирного ж/б, ТОВ "Рівненський молодіжний жилий комплекс", перевіркою встановлено, що м. Рівне, вул. Гайдамацька, 13Б, земельна ділянка з кадастровим номером 5610100000:012:0074, виявлено порушення пунктів 8.4.2, 8.2.4., 2.3.4., 8.2.5. ПРРЕЕ, а саме: порушення цілісності пломбувального матеріалу (дріт) на якому встановлена пломба з відбитками тавр інших заінтересованих сторін (заводу виробника "itron") установленої на кріпленні кожуха (пломбувальний гвинт) лічильника електричної енергії №84482897 та пошкодження пломби з відбитками тавр ОСР (клейка основа) № V-B 15698807, установленої на кожусі електролічильника № 84482897, втручання в роботу лічильника.

Відповідно до висновку експертів № 9917 від 08.02.2022 за результатами проведення електротехнічного та трасологічного дослідження:

1. На пломбі наклейці із позначками енергопостачальника серійний № VВ15698807, що наклеєна на корпусі лічильника електричної енергії типу SL 7000 зав. № 84482897 2020 року випуску пошкодження відсутні.

2. Свинцева пломба із позначками виробника, навішена на корпусі лічильника електричної енергії типу SL 7000 зав. № 84482897 2020 року випуску піддавалися зняттю та повторному навішуванню шляхом розділення (перекусу) пломбувального дроту.

3. Факт порушення пломби та пломбувального матеріалу надає доступ до внутрішніх конструктивних елементів (його електричної схеми, електронних плат, лічильного механізму, тощо) та може призвести до недообліку електричної енергії, зменшення показників лічильника.

4. Внутрішня схема лічильника електричної енергії типу SL 7000 зав. № 84482897 2020 року випуску не відповідає схемі заводу виробника. В схемі лічильника електричної енергії типу SL 7000 зав. № 84482897 2020 року випуску є наявність вмонтованих сторонніх елементів, а саме додатково встановленого пристрою та електромагнітного реле.

5. Виявлена зміна внутрішньої схеми та вмонтовані сторонні елементи всередині лічильника електричної енергії типу SL 7000 зав. № 84482897 2020 року випуску є втручанням в роботу даного лічильника.

Судом береться до уваги, що відповідно до Акту пломбування № 123407 від 07.09.2020 (т. 1, а. с. 57), прилад обліку - лічильник електричної енергії №84482897 є власністю відповідача та останній взяв на себе відповідальність за його збереження, а також пломб та індикаторів.

Згідно із Паспорта точки (точок) розподілу (передачі) електричної енергії ТОВ "Рівненський МЖК" (Додаток № 2 до Договору) та Відомостей про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії споживача (додаток № 3 до Договору) на об`єкті "Будівельний майданчик багатоквартирного ж/б, що знаходиться на земельній ділянці з кад. номером 5610100000:012:0074" ЕІС код точки комерційного обліку - 62Z4238949710699, засіб обліку - SL7000SMA № 84482897 встановлений в РУ-0,4 ТП-361 (т. 1, а. с. 62-63).

Також, із матеріалів справи, а саме Додатків № 5/5*, № 6-5* до Договору (т. 1, а. с. 68) слідує, що: межею балансової належності споживача є РУ-0,4 кВ ТП-361; точка розподілу встановлена на РУ-0,4 кВ ТП-361; оператор системи відповідає за технічний стан ТП-361, а споживач відповідає за технічний стан ПЛІ-0,4кВ від межі балансової належності в сторону земельної ділянки, за експлуатацію та збереження приладів обліку електричної енергії і пломб на ньому та всі внутрішні електромережі будинку.

Таким чином саме на відповідача було покладено обов`язок зі зберігання електролічильника, пломб та індикаторів.

Апеляційний господарський суд зауважує, що взявши на себе такий обов`язок, відповідач мав вжити всі доступні заходи щодо унеможливлення доступу сторонніх осіб до лічильника або інших осіб, без участі свого уповноваженого представника.

Окрім того, суд враховує судову практику викладену в постанові Верховного Суду у справі №906/513/18 від 05.10.2022 відповідно до якої, сам по собі факт пошкодження чи зриву пломби, незалежно від обставин та можливості безоблікового споживання електроенергії, є достатньою правовою підставою для донарахування вартості не облікованої електричної енергії та не потребує додаткового встановлення факту вчинення споживачем дій стосовно крадіжки електроенергії.

В цьому випадку, висновком експертів № 9917 підтверджено те, що свинцева пломба із позначками виробника на корпусі лічильника піддавалася зняттю та повторному навішуванню, шляхом розділення (перекусу) пломбувального дроту, а факт порушення пломби та пломбувального матеріалу надає доступ до внутрішніх конструктивних елементів та може призвести до недообліку електричної енергії чи зменшення показників лічильника. Внутрішня схема лічильника електричної енергії не відповідає схемі заводу виробника. В схемі лічильника електричної енергії типу SL 7000 зав. № 84482897 2020 року випуску є наявність вмонтованих сторонніх елементів, а саме додатково встановленого пристрою та електромагнітного реле. Виявлена зміна внутрішньої схеми та вмонтовані сторонні елементи всередині лічильника електричної енергії типу є втручанням в роботу даного лічильника.

Згідно п. 8.2.6. ПРРЕЕ визначено, що на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. У разі відмови споживача або представника споживача від отримання акта про порушення, у якому визначено місце, час та дату проведення засідання комісії, або окремого повідомлення про місце, час і дату засідання комісії оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, визначену в даних щодо споживача, наявних в оператора системи. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну. Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи. Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв`язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.

Кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день). У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії. Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом. Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили оператор системи скасовує відповідний акт про порушення (п. 8.2.7. ПРРЕЕ).

Відповідно до п. 8.4.2. ПРРЕЕ, визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення таких порушень: 1) порушення цілісності пломб, цілісності пломбувального матеріалу, на якому встановлені пломби (дріт, кордова нитка тощо), порушення цілісності гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал (далі - пошкодження пломб), або відсутність на засобах вимірювальної техніки пломб з відбитками тавр про їх повірку чи пломб з відбитками тавр оператора системи або інших заінтересованих сторін, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, установлених пломб, та за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки); 2) пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи чи інших заінтересованих сторін, установлених на засобах (вузлах) вимірювальної техніки в місцях, указаних в акті про пломбування, складеному в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або в іншому документі, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб (крім пломб, установлених на кріпленнях кожуха лічильника електричної енергії); 3) пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) або відсутність засобів вимірювальної техніки (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, установленому Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує передачу на збереження засобів вимірювальної техніки, та у разі пошкодження засобів вимірювальної техніки за умови втручання споживача в роботу засобів вимірювальної техніки), інші дії споживача, які призвели до зміни показів засобів вимірювальної техніки (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі невстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо); 4) фіксація індикаторами впливу на лічильник електричної енергії постійного (змінного) магнітного або електричного полів (далі - фіксація індикаторами впливу фізичних полів), пошкодження або відсутність індикаторів (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт встановлення та передачі на збереження індикаторів); 5) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі без порушення схеми обліку; 6) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку; 7) самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку; 8) використання "штучного нуля", що призвело до споживання необлікованої електричної енергії; 9) пошкодження або відсутність пломб на засобах вимірювальної техніки, що вимірюють обсяг електричної енергії, розподіленої мережами споживача (основного споживача), пошкодження (розбите скло, пошкодження цілісності корпусу лічильника тощо) зазначених засобів вимірювальної техніки (за наявності акта про пломбування, складеного в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, який підтверджує факт пломбування і передачу на збереження засобів вимірювальної техніки та установлених пломб), інші дії споживача, які призвели до зміни показів цих засобів вимірювальної техніки.

Рішенням комісії ПрАТ "Рівнеобленерго", оформленим протоколом № 92 від 23.03.2022, за результатом розгляду акту про порушення № R011714 від 31.12.2021 проведено нарахування відповідачу необлікованої електричної енергії 178 163 кВт*год на суму 960 818 грн 65 коп.

При цьому, твердження відповідача про неправомірність застосування позивачем при обрахунку вартості необлікованої електричної енергії виходячи з тривалості роботи обладнання споживача 24 год, правомірно не прийняті судом, оскільки сторони в п. 7 Додатку № 4 до Договору (т. 1, а. с. 63-64) обумовили використання саме такої величини використання струмоприймачів.

Суд зауважує, що в матеріалах справи відсутні докази оскарження відповідачем в судовому порядку рішення комісії ПрАТ "Рівнеобленерго", оформленим протоколом № 92 від 23.03.2022 та про оплату відповідачем вартості необлікованої електричної у строк, визначений п. 8.2.7 ПРРЕЕ.

Відносно тверджень заявника, що всупереч п. 8.4.4. ПРРЕЕ позивач не надав на його вимогу лічильник для подальшого його надіслання на експертизу, суд вказує таке.

Відповідно до п. 8.4.4. ПРЕЕЕ якщо оператор системи не є власником засобів вимірювальної техніки, оператор системи має право за заявою власника засобів вимірювальної техніки надати йому належним чином упаковані та опломбовані засоби вимірювальної техніки та інші технічні засоби, якими здійснювалося втручання в роботу засобів вимірювальної техніки (за наявності), для направлення їх на експертизу (за умови, що оператором системи не було направлено засоби вимірювальної техніки на експертизу до моменту отримання ним заяви власника засобів вимірювальної техніки). У цьому разі оператор системи в довільній формі складає акт про передачу засобів вимірювальної техніки їх власнику для направлення на експертизу, у якому зазначаються відомості про передані засоби, цілісність упаковки та пломб, установлених на ній, перелік питань від оператора системи для дослідження на експертизі та кінцевий термін надання оператору системи документів, що підтверджують передачу засобів вимірювальної техніки на експертизу. Цей акт підписується представником оператора системи та споживачем/власником засобів вимірювальної техніки. Власник засобів вимірювальної техніки або споживач має протягом 30 календарних днів з дня отримання засобів вимірювальної техніки надати оператору системи документи, що підтверджують передачу цих засобів на експертизу. Якщо власником засобів вимірювальної техніки до моменту передачі засобів вимірювальної техніки на експертизу пошкоджено упаковку та/або пломби, встановлені на ній, обсяг та вартість необлікованої електричної енергії визначається оператором системи відповідно до положень цієї глави незалежно від результатів експертизи.

Як убачається із матеріалів справи, позивач із заявою № 15/105 від 05.01.2022, до якої був доданий лічильник, звернувся до ТОВ "Незалежний інститут судових експертиз" щодо трасологічної експертизи лічильника відповідача. Така заява отримана ТОВ "Незалежний інститут судових експертиз" 06.01.2022, що підтверджується листом останнього (а. с. 22-24).

В той же час, відповідач звертався до позивача про надання йому лічильнику заявами від 10.02.2022 та 04.04.2022 (т. 1, а. с. 105-106).

Таким чином, оскільки заява відповідача, як власника засобу вимірювальної техніки була подана після направлення такого засобу на експертизу оператором системи, то твердження скаржника про порушення позивачем п. 8.4.4. ПРРЕЕ, помилкові.

За змістом ч. 1 ст. 509 ЦК України та ч. 1 ст. 173 Господарського кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Згідно з ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.

Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Зазначене також кореспондується зі ст. 525, ч. 1 ст. 526 ЦК України, відповідно до яких одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

У відповідності до ст. 610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ст. 612 ЦК України).

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що відповідачем, за наявності підстав було нараховано вартість необлікованої електричної енергії, яка не була сплачена, у зв`язку із чим позов є обґрунтованим, та таким, що підлягає до задоволення.

Посилання скаржника на те, що Немеш В.М. не є працівником відповідача чи його представником, суд вказує, що відповідач не посилався на таку обставину у відзиві на позов, відповідно вона не досліджувалася судом першої інстанції, а з врахуванням вимог ч. 4 ст. 165 ГПК України, відповідач позбавлений права заперечувати проти відповідних обставин.

Щодо рішення суду в частині стягнення 21 115 грн збитків, суд вказує, що скаржник не наводить підстав незгоди із рішенням суду першої інстанції в цій частині, а тому з врахуванням приписів ст. 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції не вбачає підстав для виходу за межі доводів апеляційної скарги.

Суд враховує висновки в рішенні ЄСПЛ у справі "Проніна проти України" в якому зазначено, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Лише той факт, що суд окремо та детально не відповів на кожний аргумент, представлений сторонами, не є свідченням несправедливості процесу (рішення ЄСПЛ у справі "Шевельов проти України").

Відповідно до ст. 86 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних в справі доказів.

В силу приписів ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Зважаючи на вказане, судова колегія зазначає, що доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують встановлених обставин справи, а тому не приймаються судом апеляційної інстанції до уваги.

Відповідно до ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, рішення Господарського суду Рівненської області від 13.12.2022 у справі № 918/634/22 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський молодіжний жилий комплекс" - без задоволення.

З огляду на те, що апеляційна скарга залишається судом апеляційної інстанції без задоволення, а в ухвалі про відкриття апеляційного провадження суд на підставі ч. 5 ст. 262 ГПК України зупинив дію оскаржуваного рішення, то суд дійшов висновку про поновлення дії рішення Господарського суду Рівненської області від 13.12.2022 у справі № 918/634/22.

Керуючись статтями 269, 270, 273, 275-279, 282 ГПК України, Північно-західний апеляційний господарський суд

УХВАЛИВ:

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський молодіжний жилий комплекс" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Рівненської області від 13.12.2022 у справі № 918/634/22 - без змін.

2. Поновити дію рішення Господарського суду Рівненської області від 13.12.2022 у справі № 918/634/22.

3. Справу № 918/634/22 надіслати Господарському суду Рівненської області.

4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках, строках та порядку встановлених статтями 286-291 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складений "05" квітня 2023 р.

Головуючий суддя Петухов М.Г.

Суддя Маціщук А.В.

Суддя Олексюк Г.Є.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.04.2023
Оприлюднено06.04.2023
Номер документу110018870
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —918/634/22

Ухвала від 31.05.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Рішення від 20.05.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Ухвала від 07.05.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Рішення від 06.05.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Ухвала від 04.03.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Ухвала від 14.02.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Андрійчук О.В.

Судовий наказ від 17.04.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Романюк Р.В.

Постанова від 03.04.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні