ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 квітня 2023 року м. Житомир справа № 240/13750/21
категорія 113040000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Липи В.А., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Житомирській області до Приватного підприємства «Коростенський житловий сервіс №4» про застосування заходів реагування,
встановив:
Позивач звернувся до суду з даним позов, у якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Приватного підприємства «Коростенський житловий сервіс №4» шляхом заборони виконання робіт підвищеної небезпеки, експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки в частині:
-роботи по обстеженню димових та вентиляційних каналів та роботи електромонтера без пройденого спеціального навчання та перевірки знань;
-виконання робіт по обслуговуванню димових та вентиляційних каналів без отримання декларації;
- експлуатація димових та вентиляційних каналів житлових та громадських будинків, до усунення порушень зазначених в акті перевірки від 08.06.2021 №988/09-697.
В обґрунтування позову Управління Держпраці у Житомирській області, позивач у даній справі, зазначив, що згідно направлення на проведення перевірки №988/09 від 27.05.2021 та на підставі наказу №1145 від 27.05.2021 посадовими особами управління проведено планову перевірку Приватного підприємства «Коростенський житловий сервіс №4» у сферах охорони праці, промислової безпеки та гігієни праці. Відповідно до вимог статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон №877-V) результати проведеної перевірки оформлені актом №988/09-697 від 08.06.2021, у якому зафіксовано ряд порушень, які створюють ризик настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності та загрозу життю працівників підприємства, у зв`язку з чим, звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою суду вказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов.
У встановлений судом строк відповідач відзив на позовну заяву не надав. Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до наступного висновку.
Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо порядку та підстав застосування заходів реагування шляхом зупинення робіт та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки регулюються правовими нормами Законом України "Про охорону праці" від 14 жовтня 1992 року № 2694-ХІІ (надалі - Закон №2694-ХІІ), що були чинні на день виникнення таких відносин.
Відповідно до частини 1 статті 38 Закону № 2694-ХІІ державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до статті 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Судом встановлено, що відповідно до направлення від 27.05.2021 на проведення перевірки №988/09, виданого на підставі наказу №1145 від 27.05.2021,посадовими особами управління Держпраці у Житомирській області проведено планову перевірку Приватного підприємства «Коростенський житловий сервіс №4» з питань додержання вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки під час виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; додержання вимог законодавства з питань гігієни праці.
За результатами перевірки позивачем складено акт перевірки суб`єкта господарювання №988/09-697 від 08.06.2021, який цього ж дня підписано керівником Приватного підприємства «Коростенський житловий сервіс №4» Григорчуком І.Г. без зауважень і заперечень та ним же отримано примірник цього акту.
Згідно із розділом IV цього акту, під час перевірки виявлено ряд порушень Приватним підприємством «Коростенський житловий сервіс №4», які створюють ризик настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності та загрозу життю працівників підприємства.
У зв`язку з виявленням вказаних порушень начальнику (керівнику) Приватного підприємства «Коростенський житловий сервіс №4» видано припис №988/09-697 від 08.06.2021. Вказаним приписом зобов`язано начальника ОСОБА_1 усунути виявлені порушення законодавства у сферах охорони праці та промислової безпеки, а також інформувати у визначеній формі та строки про усунення порушень. Начальником Приватного підприємства «Коростенський житловий сервіс №4» отримано примірник вказаного припису.
В ході проведеного 08 та 09 грудня 2021 року позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства з охорони праці, промислової безпеки та гігієни праці, оформленого актом №2201/09-697 від 09.12.2021 встановлено, що відповідачем частково усунено порушення вимог охорони праці та промислової безпеки, однак продовжують мати місце інші порушення при виконанні робіт та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме:
-роботи по обстеженню димових та вентиляційних каналів та роботи електромонтера без пройденого спеціального навчання та перевірки знань;
-виконання робіт по обслуговуванню димових та вентиляційних каналів без отримання декларації;
- експлуатація димових та вентиляційних каналів житлових та громадських будинків, до усунення порушень зазначених в акті перевірки від 08.06.2021 №988/09-697.
На думку позивача, саме вказані порушення створюють загрозу життю працівників підприємства та потребують застосування заходів реагуванняшляхом зупинення робіт та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Згідно частини 7 статті 7 Закону № 877-V, на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
За приписами ч.5 ст. 4 Закону № 877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Так, як зазначено в акті перевірки №2201/09-697 від 09.12.2021, відповідач не забезпечив під час прийняття на роботу працівників, роботи яких пов`язані із підвищеною небезпекою, проходження спеціального навчання та перевірки знань з відповідних нормативно-правових актів з охорони праці, не пред`явлені акти опосвідчення стану безпеки електроустановок житлового фонду (згідно з договорами), засоби індивідуального захисту не пройшли перевірки, димові канали не перевірені приладовим методом з вимірами мінімального розрідження в димоході.
У відповідача відсутній дозвіл (декларація) на виконання робіт по обслуговуванню димових та вентиляційних каналів, відсутній перелік електротехнічних працівників, що мають право обслуговувати електроустановки, відсутні акти перевірки димових та вентиляційних каналів житлових та громадських будинків (згідно з договорами).
Відповідачем не призначена особа, відповідальна за електрогосподарство з числа ІТР працівників, яка має електротехнічну підготовку і пройшла перевірку знань у встановленому порядку, не призначена особа для виконання функцій служби охорони праці, а керівник підприємства та головний інженер не пройшли навчання з питань охорони праці.
Відповідно до вимог Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року №1107, лише за наявності спеціального дозволу здійснюється виключний перелік робіт підвищеної небезпеки:
- Технічний огляд, випробування, експертне обстеження (технічне діагностування), монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у додатках 3 і 7 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Всупереч вимогам вказаної постанови КМ України №1107 та вимогам п.п. 3.2., 6.1 Правил безпеки систем газопостачання, затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України № 285 15.05.2015у відповідача відсутній спеціальний дозвіл на виконання робіт по обслуговуванню димових та вентиляційних каналів.
Відповідачем доказів щодо усунення порушень, зазначених у акті перевірки Управління Держпраці у Житомирській області від 08.06.2021 №988/09-697 суду надано не було.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що уточнені позовні вимоги Управління Держпраці у Житомирській області є обґрунтованими, підтверджуються наявними у справі доказами, а тому підлягають задоволенню.
Положеннямистатті 90 КАС Українивизначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст.2, 73-77,90,94,139, 143, 241-246,250,255,295 КАС України, -
вирішив:
Адміністративний позов Управління Держпраці у Житомирській області (вул. Шевченка, 18-а,м.Житомир,10008. Код ЄДРПОУ 39790560) до Приватного підприємства «Коростенський житловий сервіс №4» (вул. Кірова, 67-А, м. Коростень, Коростенський район, Житомирська область, 11500, код за ЄДРПОУ 40578773) про застосування заходів реагування - задовольнити.
Застосувати до Приватного підприємства «Коростенський житловий сервіс №4» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки в частині:
-роботи по обстеженню димових та вентиляційних каналів та роботи електромонтера без пройденого спеціального навчання та перевірки знань;
-виконання робіт по обслуговуванню димових та вентиляційних каналів без отримання декларації;
- експлуатація димових та вентиляційних каналів житлових та громадських будинків, до усунення порушень зазначених в акті перевірки від 08.06.2021 №988/09-697.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.А. Липа
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2023 |
Оприлюднено | 07.04.2023 |
Номер документу | 110029493 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони праці |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Липа Володимир Анатолійович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Липа Володимир Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні