Рішення
від 29.03.2023 по справі 180/88/23
МАРГАНЕЦЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 180/88/23

2/180/184/23

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 березня 2023 р. м.Марганець

Марганецький міський суд Дніпропетровської області у складі:

головуючої - судді Хомченко С.І.

за участю секретаря Меньшикової А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Марганець Дніпропетровської області в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального закладу дошкільної освіти комбінованого типу №13 «Берізка» Марганецької міської ради, третя особа: Виконавчий комітет Марганецької міської ради про визнання наказу про звільнення незаконним та його скасування, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, стягнення моральної шкоди, -

В С Т А Н О В И В:

Позивачка ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до відповідача, яким просила скасувати наказ КЗДОКТ №13 від 14.12.2022 № 67/к/тр «Про звільнення ОСОБА_1 »; поновити її на посаді вихователя КЗДОКТ №13 з 16.12.2022 року; стягнути з КЗДОКТ №13 на її корсть на її користь заробітну плату в розмірі середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу з 16.12.2022 року до дня поновлення на роботі, стягнути в рахунок відшкодування моральної шкоди 25000 грн., поновити пропущений строк на оскарження наказу про звільнення. Мотивуючи свої вимоги тим, що 08.09.2010 року наказом від 07.09.2010 року №107к ОСОБА_1 була прийнята на посаду вихователя тимчасово на час соціальної відпустки основного працівника комунального дошкільного навчального закладу комбінованого типу №13 «Берізка» Марганецької міської ради. 06.10.2022 року виконавчим комітетом Марганецької міської ради було прийнято рішення № 293 «про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади» Вважає, що при прийнятті цього рішення виконкомом не враховано, що відповідно до ст.25 ЗУ «Про освіту», ст. ст. 59,60 ЗУ «Про повну загальну середню освіту», ст. 39 ЗУ «Про дошкільну освіту» затвердження штатних розписів комунальних закладів освіти не належить до повноважень засновника. 15.12.2022 року ОСОБА_1 було звільнено на підставі п. 1 ст.40КЗпП України у зв`язку з скороченням штату та чисельності працівників. Дане звільнення є незаконним, та є таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства. Крім того, порушено вимоги ст. 22 ЗУ «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності». Про причини рішення виборні профспілкові органи закладів та міська організація профспілки працівників освіти і науки Марганецькою міською радою, як засновником комунальних закладів освіти, не повідомлялася, консультації з приводу запланованого вивільнення не проводилися. Керуючись ст. 49-2 КЗпП, роботодавець наказом по КЗДОКТ 313 від 12.10.2022 року № 49-/к/тр повідомив ОСОБА_1 про можливе наступне вивільнення, вручивши письмове попередження 12.10.2022 року. В момент отримання попередження 12.10.2022 року та упродовж 2-х місяців до моменту звільнення 15.12.2022 року їй не пропонувалася ні рівноцінна, ні будь-яка інша робота з метою працевлаштування. Вважає, що після звільнення її право на працю порушено, вона не має засобів для існування, перебуває у постійному напруженні, залишилась без робочого місця та мінімального заробітку, це є значним стресовим фактором в умовах війни, морально виснажує. Завдана незаконним звільненням моральна шкода є значною, оскільки глибина моральних переживань у зв`язку із неможливістю продовжити працювати та позбавлення заробітку для неї, є значною, на межі глибокої депресії, почуття страху та постійного душевного болю.

Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити в задоволенні позову в повному обсязі. Зазначає, що на підставі пункту 1 наказу по КЗДОКТ №13 «Берізка» від 28.02.2022 №21/од «Про призупинення освітнього процесу у КЗДОКТ №13 «Берізка»» призупинено освітній процес на час воєнного стану в закладі дошкільної освіти №13 з 28 лютого 2022 року.

Наказом по КЗДОКТ №13 «Берізка» від 25.02.2022 №07/к/тр було оголошено простій з 01.03.2022 по 15.03.2022 включно працівникам закладу дошкільної освіти, в тому числі ОСОБА_1 - вихователю.

В подальшому наказами по КЗДОКТ №13 «Берізка» від 10.03.2022 №10/к/тр, від

29.03.2022№16/к/тр, від 29.04.2022 №23/к/тр, від 30.05.2022 №28/к/тр, від 28.06.2022 №32/ктр, від 28.07.2022 №34/к/тр, від 31.08.2022 №43/к/тр, від 30.09.2022 №47-/к/тр, від

26.10.2022№54-/к/тр простій продовжувався до 30.11.2022 року включно, в тому числі для ОСОБА_1 вихователя, крім періоду, крім періодів, визначених окремими наказами, коли позивач в простою не перебувала, а знаходилась у відпустці.

11.11.2022року пунктом 1 наказу №40-од по КЗДОКТ №13 «Берізка» було вирішено відновити освітньо-виховний процес в закладі дошкільної освіти шляхом переходу на дистанційну форму навчання.

При цьому, 30.11.2022 року Позивач у присутності вихователя - методиста ОСОБА_2 , голови профспілки ОСОБА_3 та інших вихователів дошкільного закладу повідомила про відмову директору КЗДОКТ №13 «Берізка» ОСОБА_4 працювати з 01 грудня 2022 року дистанційно, згодна знаходиться в простої та виконувати будь - яку роботу, не пов`язану з використанням дистанційних форм навчання дітей. Про зазначене було складено акт від 30.11.2022.

Наказом по КЗДОКТ №13 «Берізка» від 30.11.2022 №41-од було відновлено з

01.12.2022року роботу всіх вікових груп КЗДОКТ №13 з використанням дистанційних технологій, за заявами батьків.

Пунктом 7 наказу по КЗДОКТ №13 «Берізка» від 30.11.2022 №59/к/тр було оголошено простій з 01.12.2022 педагогічним працівникам, що не задіяні в освітньому процесі, в тому числі ОСОБА_1 - вихователю.

На підставі пункту 10 рішення виконавчого комітету від 06.10.2022 року №292 «Про затвердження мережі та шатних розписів закладів освіти територіальної громади на 2022/2023 навчальний рік» затверджено з 01 вересня 2022 року штатні розписи закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти та інших закладів та структурних підрозділів управління освіти Марганецької міської ради на 2022/2023 навчальний рік та введено їх в дію з 01 вересня 2022 року згідно з додатками 6-10. У додатку 6 до вказаного рішення виконкому зазначено штатний розклад закладів дошкільної освіти з 1 вересня 2022 року, в тому числі КЗДОКТ №13 «Берізка», згідно якого всього кількість штатних одиниць становить 31,5, з них вихователь закладу дошкільної освіти - 8,75.

Пунктом 1 рішенням виконавчого комітету Марганецької міської ради від 06.10.2022 №293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади» були внесені зміни з 15 грудня 2022 року до штатних розписів закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти та інших закладів освіти згідно з додатками 1 -4. У додатку 1 до вказаного рішення виконкому зазначено штатний розклад закладів дошкільної освіти з 15 грудня 2022 року, в тому числі КЗДОКТ №13 «Берізка», згідно якого всього кількість штатних одиниць становить 9, з них вихователів закладу дошкільної освіти - не має.

З метою виконання професійних обов`язків працівниками, пов`язані з освітнім процесом за межами робочого приміщення, адміністративної будівлі (дистанційно) з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, враховуючи опитування батьків щодо дистанційного навчання в закладах дошкільної освіти, пунктом 1 рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 14 грудня 2022 р. № 371 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 06 жовтня 2022 р. № 293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади» внесено зміни з 15 грудня 2022 року до рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 06 жовтня 2022 р. № 293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади» згідно з додатками 1 - 3. У додатку 1 до вказаного рішення виконкому зазначено штатний розклад закладів дошкільної освіти з 15 грудня 2022 року, в тому числі КЗДОКТ №13 «Берізка», згідно якого всього кількість штатних одиниць становить -14,25, з них вихователів закладу дошкільної освіти - 3,50.

Наказом по КЗДОКТ №13 «Берізка» від 12.10.2022 №49-к/тр «Про попередження працівників ЗЗДОКТ №13 «Берізка» про наступне звільнення» було зобов`язано вихователя - методиста ОСОБА_2 письмово попередити працівників про наступне звільнення 15.12.2022 року у зв`язку зі скороченням чисельності та штату працівників на підставі п. 1 ст. 40 КзПП України з одночасним інформуванням про вакантні посади (за наявності). В тому числі ОСОБА_1 , вихователя (додаток 12 до наказу).

12.10.2022року позивач отримала вищезазначене попередження про звільнення, в якому в тому числі було зазначено про те. що на даний момент у закладі відсутні вакантні посади, які б могли бути запропоновані їй для подальшого працевлаштування.

15.12.2022року ОСОБА_1 було звільнено з посади вихователя на підставі наказу директора Комунального закладу дошкільної освіти комбінованого типу №13 «Берізка» від

14.12.2022№65-к/тр/ на підставі ч.І ст. 40 КзПП України у зв`язку із скороченням штагу та чисельності працівників. Підставою для винесення відповідного наказу стали рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 06.10.2022 №293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади», наказ управління освіти Марганецької міської ради від 07.10.2022 №152 «Про заходи на виконання рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 06.10.2022 №293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади»; наказ по закладу від 12.10.2022 №49-к/тр «Про попередження працівників КЗДОКТ № 13 «Берізка» про наступне звільнення»; письмового повідомлення про звільнення ОСОБА_1 .

При цьому, Позивач в обґрунтуванні позовних вимог зазначає про незаконність рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 06.10.2022 №293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади», яким відповідно до статті 51 Бюджетного кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 №710 «Про ефективне використання державних коштів», враховуючи наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75, з метою оптимізації діяльності та доцільності утримання закладів освіти, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів, забезпечення стійкого функціонування об`єктів освіти в умовах воєнного стану та рівного доступу до якісної освіти, керуючись п. п. 1 п. «а» ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування», було прийнято рішення про внесення змін з 15.10.2022 до штатних розкладів закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти та інших закладів освіти згідно з додатками 1-4 до рішення, а також доручено управлінню освіти провести скорочення штатів у відповідних закладах.

Вважають, що доводи Позивача про необґрунтованість та незаконність рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 06.10.2022 №293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади» є безпідставними та такими, що не відповідають чинному законодавству України.

Так, підпунктом 1 пункту «а» статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що до відання власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Таким чином, рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 06.10.2022 №293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади» та рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 14 грудня 2022 р. № 371 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 06 жовтня 2022 р. № 293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади» прийняті в межах повноважень виконавчого комітету Марганецької міської ради, є законними та діючими на теперішній час (не скасовані в установленим законом порядку).

В подальшому штатний розклад КЗДОКТ №13 «Берізка» було затверджено директором закладу та погоджено з управлінням освіти Марганецької міської ради, якому заклад підпорядковано.

Крім того, рішенням Марганецької міської ради, який є засновником (власником) КЗДОКТ №13 «Берізка», від 22 грудня 2022 року № 999 - 46Л/ІІІ «Про затвердження рішень виконавчого комітету Марганецької міської ради» було затверджено рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 06 жовтня 2022 р. № 293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади».

В період з 12.10.2022 року по 15.12.2022 у відповідача не було жодної вакантної посади.

Крім того, згода профспілкового комітету на звільнення працівника не є необхідною, крім звільнення працівників, які були обрані до профспілки, відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», згідно якої у період дії воєнного стану норми статті 43 Кодексу законів про працю України не застосовуються, крім випадків звільнення працівників підприємств, установ або організацій, обраних до профспілкових органів.

(Стаття 43 КЗпП передбачає розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця за попередньою згодою виборного органу первинної профспілкової організації (профспілкового представника).

Позивачка по справі не була обрана до органів профспілки і тому немає необхідності згоди профспілки при її звільненні (під час воєнного стану).

Крім того, необхідно зазначити, що згідно з статтею 11 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» на період воєнного стану дія окремих положень колективного договору може бути зупинена за ініціативою роботодавця.

Таким чином, у відповідача були всі підстави для звільнення позивача через скорочення штату та чисельності працівників. При цьому відповідачем була дотримана відповідна процедура звільнення.

Крім того, доводи позивача про порушення з боку відповідача ч. 1 ст. 47, ч.І ст.116 КзПП України в частині вчасного розрахунку при звільненні також безпідставні. Так, централізованою бухгалтерією управління освіти Марганецької міської ради, яка обслуговує відповідача, кошти., що належать позивачу від Комунального закладу дошкільної освіти комбінованого типу №13 «Берізка» була переведені 15.12.2022 року, в день звільнення позивача на його розрахунковий рахунок (картку), що підтверджується відомістю розподілу витрат та платіжним дорученням від 15.12.2022 року.

Позивачем не надано жодного допустимого, належного та достатнього доказу, який би надав змогу дійти висновку, що Позивач дійсно зазнав моральних переживань. Вважають, що позивачем не вказано в чому саме виразились його душевні та емоційні страждання, не вбачається з яких міркувань позивач виходив при визначенні моральної шкоди у розмірі 25 000,00 грн., а також не надано доказів на підстав яких ґрунтується вказаний розмір моральної шкоди.

Позивач ОСОБА_1 надала до суду клопотання про залишення частини позовних вимог без розгляду. Просить суд позовну вимогу про стягнення з відповідача моральної шкоди 25000 грн. залишити без розгляду.

20.02.2023 року від позивача ОСОБА_1 надійшла відповідь на відзив. Просить суд позовні вимоги задовольнити.

10.03.2023 року від представника третьої особи виконавчого комітету Марганецької міської ради надійшли письмові пояснення. Просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України і якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, дослідивши матеріали справи, встановив наступні обставини справи.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Частиною 1 ст. 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Відповідно до ст.76 ЦПК України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з вимогами ст.81 ЦПК України кожна сторона зобов`язана довести ті обставини на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень, крім випадків, встановлених ст. 82 ЦПК України.

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 12 ЦПК Україникожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно з вимогами ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Статтею 43 Конституції України передбачено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.

Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб.

Відповідно п.2ч.1ст.274ЦПК України в порядку спрощеного позовного провадження розглядаються справи, що виникають з трудових відносин.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 працювала на посаді вихователя комунального дошкільного навчального закладу комбінованого типу (ясла-садку) №13 «Берізка» Марганецької міської ради з 08 вересня 2010 року на підставі наказу № 107к К від 07.09.2010 року, що підтверджується випискою з трудової книжки позивачки серії НОМЕР_1 .

01 жовтня 2020 року рішенням сесії Марганецької міської ради від 02.07.2020 року № 1775-59/VII назву закладу змінено на комунальний заклад дошкільної освіти комбінованого типу №13 «Берізка» Марганецької міської ради.

06 жовтня 2022 року виконавчим комітетом Марганецької міської ради прийнято рішення № 293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади» (а.с.68-69).

12 жовтня 2022 року наказом № 49-к/тр «Про попередження працівників КЗДОКТ №13 «Берізка» про наступне звільнення» Управління освіти Марганецької міської ради позивач ОСОБА_1 отримала вищевказане попередження про звільнення, в якому в тому числі зазначено про те, що на даний момент у закладі відсутні вакантні посади, які б могли бути запропоновані їй для подальшого працевлаштування (а.с.75).

Наказами по КЗДОКТ №13 «Берізка» від 10.03.2022 №10/к/тр, від 29.03.2022 року №16/к/тр, від 29.04.2022 року №23/к/тр, від 30.05.2022 року №28/к/тр, від 28.06.2022 року №32/ктр, від 28.07.2022 №34/к/тр, від 31.08.2022 №43/к/тр, від 30.09.2022 №47-/к/тр, від 26.10.2022 року №54-/к/тр простій продовжувався до 30.11.2022 включно, в тому числі для ОСОБА_1 - вихователя, крім періодів, визначених окремими наказами, коли позивач в простою не перебувала, а знаходилась у відпустці (а.с.46-61).

Наказом № 40-0д від 11 листопада 2022 року Управління освіти Марганецької міської ради було прийнято рішення засідання педагогічної ради педагогічних працівників КЗДОКТ №13 «Про організацію дистанційної роботи в ЗДО» (а.с.62).

30 листопада 2022 року позивач ОСОБА_1 відмовилась працювати з 01.12.2022 року дистанційно та згодна знаходитися в простої та виконувати будь-яку іншу роботу непов`язану з використанням дистанційних форм навчання дітей (а.с.64).

Відповідно до наказу Управління освіти Марганецької міської ради від 14.12.2022 № 67-/к/тр звільнено ОСОБА_1 , вихователя, 15.12.2022 року у зв`язку зі скороченням штату та чисельності працівників відповідно до п.1 ст. 40 КЗпП України. Централізованій бухгалтерії виплатити ОСОБА_1 вихідну допомогу в розмірі середнього місячного заробітку, компенсацію за дні невикористаної щорічної основної відпустки за період роботи з 08.09.2021 по 07.09.2022 р. в кількості 18 календарних днів (а.с.15).

Відповідно до відомості розподілу виплат ОМС Управління освіти Марганецької міської ради від 14.12.2022 року позивачу ОСОБА_1 15.12.2022 року були переведені кошти на її розрахунковий рахунок-карту (а.с.77).

Оцінюючи законність звільнення ОСОБА_1 , надаючи оцінку зібраним у справі доказам, суд виходить з наступного.

Відповідно до вимог ст. 43 Конституції України кожен має право на працю. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Однією з гарантій забезпечення права громадян на працю є передбачений у статті 5-1 КЗпП України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

Судом встановлено, що 12.10.2022 року позивача було повідомлено провивільненняіз займаної посади з 15.12.2022 року.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом, зокрема, у випадках змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Процедура вивільнення працівників на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України регламентована положеннями частини другої статті 40, статей 42, 49-2 цього Кодексу, що містять юридичні гарантії забезпечення прав працівників від незаконного звільнення та сприяння у збереженні роботи.

Так, частиною другою статті 40 КЗпП України передбачено, що звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.

Відповідно до частини 1 та 2 статті 49-2 цього ж Кодексу про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці. При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством.

Вимогами частини 3 статті 49-2 КЗпП України встановлено, що одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації працівник, за своїмрозсудом, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно. У разі якщо вивільнення є масовим відповідно до статті 48 Закону України «Про зайнятість населення», власник або уповноважений ним орган доводить до відома державної служби зайнятості про заплановане вивільнення працівників.

Положеннями частини 1 статті 42 КЗпП України регламентовано, що при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.

Частиною 2 статті 42 КЗпП України, визначено працівників, яким надається перевага в залишенні на роботі при рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації.

Відповідно до вимог ч. 4 ст. 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Верховний Суд неодноразово, зокрема у постановах від 11 березня 2020 року у справі №813/1220/16, від 09 липня 2020 року у справі № 809/2894/13-a, наголошував на тому, що однією з правових гарантій для працівників при скороченні чисельності або штату є обов`язок власника підприємства чи уповноваженого ним органу працевлаштувати працівника. При цьому, власник вважається таким, що належно виконав вимоги частини другої статті 40, частини третьої статті 49-2 КЗпП України щодо працевлаштування працівника, якщо запропонував йому наявну на підприємстві роботу, яку працівник може виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації, досвіду тощо.

Тобто, роботодавець зобов`язаний запропонувати всі вакансії, які відповідають зазначеним вимогам, що існують на цьому підприємстві, незалежно від того, в якому структурному підрозділі працівник, який вивільнюється, працював.

Натомість, матеріали справи свідчать, що Управлінням освіти на підставі та на виконання рішення виконкому №293 видано наказ від 07.10.2022 № 152 «Про заходи на виконання рішення виконавчого комітету Марганецької Міської ради від 06.10.2022 року «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади», відповідно до якого адміністрацією закладів освіти до 15 жовтня проведено заходи, передбачені статтею 49-2 КЗпП України, щодо попередження працівників про наступне вивільнення.

Роботодавець повідомив позивача про вивільнення за два місяці до запланованої датиу зв`язку зі змінами у штатному розписі структурних підрозділів відділу освіти, що тягне за собою скорочення чисельності та штату працівників, але не вжито жодних заходів щодо його працевлаштування, робітника не повідомлено та не проінформавано про наявнісь чи відсутність вакантних посад на момент вивільнення.

Крім того, відповідачем не дотримано вимоги ст. 42 КЗпП України щодо переважного права працівників на залишення на роботі.

Згідно п.3 ч.2 ст.42 КЗпП України при рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації перевага в залишенні на роботі надається: працівникам з тривалим безперервним стажем роботи на даному підприємстві, в установі, організації;

Відповідачем не враховано тривалий безперервний стаж роботи позивача в даному закладі освіти, що підтверджується записом у трудовій книжці і складає у закладі 12 років.

Також судом встановлено, що звільнення працівників освіти носить масовий характер, матеріали справи не містять доказів того, що відповідачем дотримано вимог статті 48 Закону України «Про зайнятість населення», згідно якої власник або уповноважений ним орган доводить до відома державної служби зайнятості про заплановане вивільнення працівників.

Отже за результатами розгляду справи, судом встановлено, що відповідачем при звільненні позивача із займаної посади не дотримано вимог процедури звільнення, передбачених ч.2 ст.40, ст.42, ч.3 ст. 49-2 КЗпП України.

Відповідно до ч. 1 ст. 235 КЗпП України у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.

Суд вважає що позов є обґрунтованим та позивач підлягає поновленню на роботі.

Посилання позивача на те, що рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 06.10.2022 №293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади» та рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 14 грудня 2022 р. № 371 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Марганецької міської ради від 06 жовтня 2022 р. № 293 «Про внесення змін до штатних розписів закладів освіти територіальної громади» не відповідають Типовим штатним нормативам, суд не бере до уваги.

При вирішенні даного трудового спору, суд не надає оцінку вказаним рішенням, оскільки визнання їх законності не підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства. На даний час вказані рішення є діючими (не скасовані в установленим законом порядку).

Також суд акцентує увагу відповідача на тому, що позивачем в прохальній частині позову не ставиться питання про визнання вказаних рішень незаконними чи їх скасування, тобто в даній ситуації предметом є трудовий спір, а саме скасування наказу про звільнення.

Посилання представника відповідача на скорочення вказаної посади суд не бере до уваги, оскільки у разі скорочення посади, на якій працював незаконно звільнений працівник, для виконання рішення суду роботодавець повинен поновити працівника на рівнозначній посаді або внести відповідні зміни до штатного розпису - ввести скорочену посаду, що є належним виконанням з його боку рішення суду про поновлення працівника на роботі (постанова Верховного Суду від 23.06.2022 р. у справі №761/43507/19).

У постанові Верховного Суду від 21.03.2018 р. (справа №243/2748/16) зазначено, що питання запровадження до штатного розпису будь-якої посади, укладання договорів про повну матеріальну відповідальність та передача працівнику під звіт матеріальних цінностей належать до внутрішньогосподарської діяльності організації чи установи, входить у компетенцію такої організації й згідно чинного законодавства не можуть вирішуватися судом. Таким чином, покладання на роботодавця обов`язку повторно проходити процедуру внесення змін та затвердження нового штатного розпису зі скороченням відповідної посади законодавством не передбачено.

Згідно із п. 8 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати» № 100 від 08.02.1995р. (з подальшими змінами і доповненнями), нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.

Вирішуючи позовну вимогу про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу суд виходить з того, що такий заробіток підлягає стягненню з відповідача на користь позивача за період з дня звільнення (16.12.2022 р.) і по день ухвалення судового рішення.

Частина 2 ст. 235 КЗпП України передбачає, що при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.

Вимушений прогул - це час, протягом якого працівник з вини власника або уповноваженого ним органу був позбавлений можливості працювати.

Отже, з огляду на положення процесуального закону та враховуючи вимоги трудового законодавства, слід дійти висновку, що суд, у випадку поновлення на роботі працівника, самостійно, в силу вимог закону, має обрахувати середній заробіток за час вимушеного прогулу визначивши період стягнення з дня звільнення по день ухвалення судового рішення про поновлення на роботі.

При цьому, необхідно зазначити, що визначення саме такого періоду не може вважатись виходом за межі позовних вимог відповідно до положень процесуального закону, оскільки нормами трудового законодавства урегульовано, що середній заробіток повинен бути виплачений за весь час вимушеного прогулу, тобто з дня незаконного звільнення по день поновлення на роботі, який, в даному випадку, є днем ухвалення відповідного судового рішення.

Таким чином, період вимушеного прогулу, з урахуванням встановленого вище, слід визначити з 16.12.2022 р. (день звільнення) по 29.03.2023 р. (день ухвалення рішення судом про поновлення на роботі).

Відповідно до положень п.п. 1, 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 08.02.1995р. № 100 «Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати», цей Порядок обчислення середньої заробітної плати застосовується у випадках: з) вимушеного прогулу. У всіх інших випадках збереження середньої заробітної плати середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата.

Отже, для розрахунку середнього заробітку за час вимушеного прогулу у даній конкретній ситуації має застосовуватись розмір доходу за жовтень-листопад 2022 року, тобто за два місяці, що передують події звільнення у грудні 2022 року.

Згідно довідки середньоденна заробітна плата позивача складає 311 гривень 63 копійки.

Згідно абз. 3 п. 2, п. 8 вказаного Порядку середній заробіток за час вимушеного прогулу розраховується шляхом множення середньоденної заробітної плати на кількість робочих днів у періоді вимушеного прогулу, а середньоденна заробітна плата визначається шляхом діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів.

У період вимушеного прогулу включаються робочі дні з 16 грудня 2022 р. по 29 березня 2023 р.

Кількість робочих днів становить: у грудні 2022 року - 11 робочих днів, у січні 2023 року - 22 робочих дні, у лютому 2023 року - 20 робочих днів, у березні 2023 року- 21 робочих днів.

Загальна кількість робочих днів становить 74 дні.

Середній заробіток за час вимушеного прогулу (без урахування податків і зборів) становить 23 060,62 грн. (311,63 грн. х 74 робочих днів).

Згідно приписів п. 6 Постанови Пленуму ВСУ «Про практику застосування судами законодавства про оплату праці», задовольняючи вимоги про оплату праці, суд має навести в рішенні розрахунки, з яких він виходив при визначенні сум, що підлягають стягненню. Оскільки справляння і сплата прибуткового податку з громадян є відповідно обов`язком роботодавця та працівника, суд визначає зазначену суму без утримання цього податку й інших обов`язкових платежів, про що зазначає в резолютивній частині рішення.

Враховуючи викладене, вимоги позивача підлягають задоволенню та з відповідача підлягає стягненню середній заробіток за час вимушеного прогулу (без урахування податків і зборів), що становить за період з 16 грудня 2022 р. по 29 березня 2023 року в розмірі 23 060,62 грн.

Судове рішення про поновлення на роботі незаконно звільненого або переведеного на іншу роботу працівника, присудження працівникові виплати заробітної плати, але не більше ніж за один місяць - підлягає негайному виконанню (п. п. 2, 4 ч. 1 ст. 430 ЦПК України).

При розгляді питання про поновлення строку звернення до суду, як такого, що пропущений з поважних причин, ініційованого позивачем, суд зазначає наступне:

Згідно ч. 2 ст. 233 КЗпП України із заявою про вирішення трудового спору у справах про звільнення працівник має право звернутися до суду в місячний строк з дня вручення копії наказу (розпорядження) про звільнення, а у справах про виплату всіх сум, що належать працівникові при звільненні, - у тримісячний строк з дня одержання ним письмового повідомлення про суми, нараховані та виплачені йому при звільненні (стаття 116).

У разі пропуску з поважних причин строків, установлених статтею 233 КЗпП України, суд може поновити ці строки, якщо з дня отримання копії наказу (розпорядження) про звільнення або письмового повідомлення про суми, нараховані та виплачені працівникові при звільненні (стаття 116), минуло не більше одного року (ст. 234 КЗпП України).

Наказ про звільнення позивачем отримано 15 грудня 2022 року, тобто останнім днем подання позовної заяви є 15 січня 2023 року, оскільки зазначений день припав на вихідний, то останнім днем звернення до суду є наступний, після вихідного, робочий день, тобто 16 січня 2023 року, що відповідає нормам ст.241-1 КЗпП України при обчисленні строків.

Враховуючи поважність обставин пропуску строку на які вказує позивач, а саме те, що м. Марганець тривалий час перебуває під артилерійськими обстрілами, впродовж дня приходять повідомлення про повітряну тривогу, під час яких державні та комунальні установи не приймають відвідувачів, під час атак існує пряма загроза життю, в результаті обстрілів гинуть люди, зазнають руйнувань будівлі а також пошкоджень зазнають критичні об`єкти інфраструктури, що є причиною тривалої відсутності електропостачання, що є причиною зміни звичного режиму роботи установ, суд вважає, що обставини, на які вказано вище, є поважною причиною пропуску на 1 день строку звернення до суду за вирішенням трудового спору, тому строк позивачу необхідно поновити.

Згідно ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь держави підлягає стягненню судовий збір за дві позовні вимоги (поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу) у розмірі 1073, 60 грн. за кожну вимогу окремо.

На підставі викладеного, керуючись ст.43 Конституції України,ст.ст.2,4,12,13,76,81,141,247,258,259,263-265, п.2 ч.1 ст. 274, 352,354,430 ЦПК України, ст.ст.40,42,49-2 КЗпП України, ст.5 ЗУ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», суд-

ВИРІШИВ:

Поновити ОСОБА_1 строк звернення до суду за вирішенням трудового спору.

Позовну заяву ОСОБА_1 до Комунального закладу дошкільної освіти комбінованого типу №13 «Берізка» Марганецької міської ради, третя особа: Виконавчий комітет Марганецької міської ради про визнання наказу про звільнення незаконним та його скасування, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу -задовольнити у повному обсязі.

Наказ Комунального закладу дошкільної освіти комбінованого типу №13 «Берізка» Марганецької міської ради від 14.12.2022 року № 67/к/тр «Про звільнення ОСОБА_1 » - скасувати.

Поновити ОСОБА_1 на посаді вихователя Комунального закладу дошкільної освіти комбінованого типу №13 «Берізка» Марганецької міської ради з 16.12.2022 року.

Стягнути з Комунального закладу дошкільної освіти комбінованого типу №13 «Берізка» Марганецької міської ради на користь ОСОБА_1 заробітну плату в розмірі середнього заробітку за час вимушеного прогулу з 16.12.2022 року до дня поновлення на роботі 29.03.2023 року, у розмірі 23 060 (двадцять три тисячі шістдесят) гривень 62 копійки, з відрахуванням всіх податків і зборів згідно діючого законодавства.

Стягнути з Комунального закладу дошкільної освіти комбінованого типу №13 «Берізка» Марганецької міської ради на користь держави судовий збір у розмірі 2147 гривень 20 копійок.

Рішення в частині поновлення на роботі та виплати заробітної плати в межах суми платежу за один місяць, у сумі 6855 гривень 86 копійок, підлягає до негайного виконання.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Дніпровського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги через Марганецький міський суд Дніпропетровської області в 30-денний строк з дня проголошення рішення.

Суддя: С. І. Хомченко

СудМарганецький міський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення29.03.2023
Оприлюднено07.04.2023
Номер документу110041159
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них у зв’язку з іншими підставами звільнення за ініціативою роботодавця

Судовий реєстр по справі —180/88/23

Рішення від 29.03.2023

Цивільне

Марганецький міський суд Дніпропетровської області

Хомченко С. І.

Ухвала від 28.02.2023

Цивільне

Марганецький міський суд Дніпропетровської області

Хомченко С. І.

Ухвала від 16.02.2023

Цивільне

Марганецький міський суд Дніпропетровської області

Хомченко С. І.

Ухвала від 25.01.2023

Цивільне

Марганецький міський суд Дніпропетровської області

Хомченко С. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні