ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" березня 2023 р. м. РівнеСправа № 918/208/23
Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Торчинюк В.Г., при секретарі судового засідання Гупалюк О.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Заступника керівника Луцької окружної прокуратури
в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Плеяда Транс-Сервіс"
про стягнення 18 978 грн 60 коп.
В судовому засіданні приймали участь:
від прокуратури: Рункевич І.В. (посвідчення № 071713 від 01 березня 2023 року);
від відповідача: не з`явився.
Описова частина:
02 березня 2023 року Заступник керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті звернувся до Господарського суду Рівненської області з позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Плеяда Транс-Сервіс" про стягнення в сумі 18 978 грн 60 коп.
Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 06 березня 2023 року відкрито провадження у справі № 918/208/23, визначено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судовий розгляд справи по суті на 28 березня 2023 року.
28 березня 2023 року на електронну адресу суду від Державної служби України з безпеки на транспорті надійшла заява, в якій позивач просить суд розглядати справу без участі представника Укртрансбезпеки.
У судовому засіданні 28 березня 2023 року представник позивача просив суд позов задоволити в повному обсязі, в свою чергу відповідач не забезпечив явку уповноважених представників, хоча про дату, місце та час судового засідання належним чином повідомлений.
Окрім того, судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Плеяда Транс-Сервіс" у справі не скористалося своїм процесуальним правом на подання письмового відзиву на позовну заяву у строки, встановлені ГПК України та ухвалою Господарського суду Рівненської області від 06 березня 2023 року.
Згідно з частиною 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з частиною 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Відповідно до частини 1 ст. 118 ГПК України право на вчинення процесуальних дій втрачається із закінченням встановленого законом або призначеного судом строку.
З матеріалів справи вбачається, що адреса Товариства з обмеженою відповідальністю "Плеяда Транс-Сервіс" у позовній заяві зазначена наступна: 33027, місто Рівне, вулиця Костромська, 1/2, аналогічна адреса зазначена як місце реєстрації вказаної юридичної особи у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Вбачається, що ухвали про порушення провадження у справі, надсилалися відповідачу за зазначеною вище адресою.
За таких обставин відповідач був належним чином повідомлений про дату, місце та час судових засідань, а також мав достатньо часу для ефективного представлення своєї справи в суді, а тому суд вважає за необхідне розглядати справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог виходячи з наступного.
Мотивувальна частина:
Державними інспекторами Управління Укртрансбезпеки у Волинській області на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок у період з 22.06.2020 по 28.06.2020 та згідно із направленням на рейдову перевірку від 19.06.2020 № 011923 на 127 км. а/д Н- 22 Устилуг-Луцьк-Рівне, 25.06.2020 проведена рейдова перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Під час перевірки був зупинений транспортний засіб марки "Volvo FH - 12", державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , та причіп "Schmitz S-01", реєстраційний номер НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 .
Відповідно до даних свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_3 та № НОМЕР_4 власником транспортного засобу марки "Volvo FM - 12", державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , та причепу "Schmitz S- 01", реєстраційний номер НОМЕР_2 , є ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс".
Вказані відомості підтверджено Регіональним сервісним центром ГСЦ МВС у Волинській області у листі від 06.01.2023 № 31/3/72-17-23.
Працівниками Управління Укртрансбезпеки у Волинській області 25.06.2020 проведено габаритно-ваговий контроль вказаних транспортних засобів.
За результатами габаритно-вагового контролю вказаного транспортного засобу з причіпом встановлено, що навантаження на строєну вісь з одиночними шинами складає 23,35 т. при нормативно допустимому - 22 т. Про вказані вище дані результатів габаритно-вагового контролю свідчить талон про зважування від 25.06.2020 о 12:50 год. Наведене підтверджується також Довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 0016624 від 25.06.2020 та Актом про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0021949 від тієї ж дати. Вказані документи підписані водієм Субот М.С.
Також за результатами перевірки було складено Акт № 237069 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів І вантажів автомобільним транспортом. В акті зафіксовано, що під час перевірки встановлено порушення ст.ст. 34, 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", у саме: відсутній дозвіл на рух ТЗ із перевищенням вагових параметрів встановлених законодавством (строєні осі 23,35 т - норма 22 т). Тим самим зафіксовано порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: абзацу 14 частини першої - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм на 6,1% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу. В графі "пояснення водія про причини порушень" зазначено: "при загрузці забороняли виходити з авто".
На підставі зазначених вище документів габаритно-вагового контролю складено розрахунок № 62/20 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування згідно акту від 25.06.2020 № 0021949, яким ТОВ "Плеяда Транс- Сервіс" нараховано плату за проїзд в сумі 631,20 євро, що за перерахунком згідно з офіційним курсом валют євро до гривні Національного банку України станом на 25.06.2020 еквівалентно 18 978,60 гри (на день проведення розрахунку, а саме на 25.06.2020 курс гривні до євро становив 30,0675 грн). Вказаний документ підписаний водієм.
Відповідно до п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30 (далі - Правила № 30) в редакції станом на 25.06.2020, транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Згідно пункту 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, в редакції станом на 25.06.2020, визначено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах 4,35 м), за довжиною 22 м (для маршрутних транспортних засобів 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах до 46 т), навантаження на одиночну вісь 11т (для автобусів, тролейбусів 11,5 т), здвоєні осі 16 т, строєні 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь 11т, здвоєні осі 18 т, строєні 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі понад 16 т, строєні осі понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі понад 18 т, строєні осі понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Однак, в порушення вищевказаних норм, результати зважування транспортного засобу марки "Volvo FM - 12", державний реєстраційний номер НОМЕР_1 та причепу "Schmitz S-01", реєстраційний номер НОМЕР_2 , який належить перевізнику ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс" становили - строєна вісь 23,35 т, що на 1,35 т перевищує допустимі параметри, які становлять 22 т.
Окрім цього, 04.08.2020 Управлінням Укртрансбезпеки у Рівненській області винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 208533 щодо ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс".
Із вказаних документів вбачається, що відповідачем допущено порушення ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачена абз. 14 ч. 1 ст. 60 "Про автомобільний транспорт", а саме перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні вантажу без відповідного дозволу та накладено на ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс" адміністративно-господарський штраф у сумі 8 500 гривень. Вказана постанова прийнята на основі перевірки від 25.06.2020 на а/д Н-22.
З матеріалів справи вбачається, що зазначена постанова була оскаржена перевізником до Рівненського окружного адміністративного суду. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 07.09.2021 у справі № 460/9516/20, яке залишено в силі постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.01.2022 в задоволенні позову ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс" до Управління Укртрансбезпеки в Рівненській області про визнання протиправною та скасування постанови - відмовлено.
Суд прийшов до висновку, що перевізник допустив порушення законодавства про автомобільний транспорт у вигляді перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, що свідчить про правомірність застосування до останнього на підставі матеріалів рейдової перевірки адміністративно-господарського штрафу оскаржуваною постановою.
Матеріалами справи стверджено, з метою виконання постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу № 208533, ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс" сплачено 8 500 гривень, що підтверджується постановою про закінчення виконавчого провадження від 14.06.2021 року.
Управлінням Укртрансбезпеки у Волинській області відповідачу надіслано листи від 01.09.2020 року № 66063/21/24-20, від 17.09.2020 року за № 71254/21-1/24/22, від 01.12.2022 року про необхідність сплати таких коштів. Факт отримання листа підтверджується відстеження на офіційному сайті AT "Укрпошта" номеру відправлення 4302002105897 від 01.12.2022, отримано 12.12.2022 особисто.
Відповіді на вказаний лист матеріали справи не містять.
Із наведеного слідує, що ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс" було повідомлено про необхідність внесення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в розмірі 18 978, 60 гривень.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України від 5 квітня 2001 року "Про автомобільний транспорт",
Відповідно до частини дванадцятої статті 6 якого державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Згідно зі статтею 1 цього Закону автомобільний перевізник - це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями.
Відповідно до вимог частини першої та другої статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Згідно з частиною четвертою статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Здійснення габаритно-вагового контролю регламентовано Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" (надалі - Порядок № 879).
Згідно з пунктами 3, 4 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції. Робота пунктів габаритно- вагового контролю в частині організації та проведення робіт із зважування транспортних засобів забезпечується Укртрансбезпекою, її територіальними органами, службами автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі і підприємствами, визначеними в установленому законодавством порядку. Власники (балансоутримувачі) пунктів габаритно- вагового контролю здійснюють фінансування робіт (послуг) з їх утримання, обслуговування та забезпечення функціонування.
Відповідно до пункту 23 Порядку № 879 власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь- який інший спосіб.
Згідно з пунктом 28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
З урахуванням наведених норм законодавства, судом встановлено, саме відповідач як власник великогабаритного транспортного засобу має сплатити визначену Управлінням суму плати за проїзд автомобільними дорогами транспортного засобу, вагові параметри якого перевищують нормативні, оскільки саме його транспортний засіб завдає шкоди автомобільним дорогам внаслідок такого перевищення.
Аналогічний висновок висвітлений у постанові Верховного Суду від 03 липня 2019 року у справі № 819/1381/16.
Тлумачення норм Закону України "Про автомобільний транспорт", Порядку № 879 свідчить, що за загальним правилом саме власник транспортного засобу має нести цивільно-правову відповідальність у виді плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортного засобу, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні. Спростувати цю презумпцію має власник транспортного засобу.
Такий правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 10 листопада 2021 року у справі № 747/45/20, від 28 вересня 2022 року справа № 676/6985/19.
Як зазначалося вище, відповідач звертався у адміністративний суд, щодо скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу № 208533 щодо ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс", справа №460/9516/20.
Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Судовими рішеннями в межах справи №460/9516/20, встановлено, що під час розгляду матеріалів про порушення законодавства про автомобільний транспорт і вирішенні питання стосовно того, хто має нести відповідальність, Управління Укртрнсбезпеки підставно виходило з того, що автомобільним перевізником є саме ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс", так як зазначена в товарно-транспортній накладній інформація про ТОВ "Лав Транс", як про перевізника, нічим не підтверджена. Стороною позивача для відповідача не було надано жодного доказу на підтвердження того, що відповідний вантажний автомобіль з причіпом вибув з його розпорядження і знаходився у правомірному користуванні іншої особи.
Отже, судовим рішенням в межах справи № 460/9516/20, яке набрало законної сили встановлено, що ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс" здійснило порушення законодавства про автомобільний транспорт.
Відповідно до п. 311 Порядку в редакції станом на 25.06.2020 року перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Як свідчать матеріали справи, згідно з даними Державної служби України з безпеки на транспорті ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс" кошти добровільно не сплатив.
Отже, визначена плата за проїзд не сплачена у встановлені чинним законодавством строки, набуває статусу заборгованості перед Державним бюджетом України.
Пунктом 26 Порядку № 879 в редакції станом на 25.06.2020 передбачено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.
Окрім того, ч.ч. 6,7 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" в редакції станом на 25.06.2020 передбачено, що адміністративно-господарські штрафи стягуються відповідно до закону центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), і зараховуються до Державного бюджету України, крім того адміністративно-господарських штрафів, передбачених абзацами чотирнадцятим - шістнадцятим частини першої статті 60 цього Закону, та плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габарити о-вагового контролю, які зараховуються до державного дорожнього фонду. Плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, зараховується до державного дорожнього фонду.
Законом України "Про дорожній рух" (ч. 2 ст. 29) в редакції станом на 25.06.2020 року передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.
Відповідно до положень ст. 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" в редакції станом на 25.06.2020, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.
Відповідно до п. 4 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567, в редакції станом на 25.06.2020 державний контроль на автомобільному транспорті (надалі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (надалі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Слід зазначити, що в ході розгляду справи 06.06.2018 Велика Палата Верховного Суду у справі № 820/1203/17 дійшла до висновку, що нормами чинного законодавства визначені повноваження Укртрансбезпеки щодо контролю за рухом транспортних засобів з перевищенням габаритно-вагових параметрів, а також порядок здійснення такого контролю. При цьому, судом висловлено правову позицію щодо того, що за своєю природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування.
З урахуванням наведеного, суд прийшов висновку, що прокуратура в інтересах позивача, правомірно звернулася у Господарський суд Рівненської області.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Частинами 3, 4 ст. 53 ГПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Згідно з положеннями ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
В даному випадку вбачається, що передбачений вимогами Конституції України та Закону України "Про прокуратуру" винятковий випадок, за якого порушення відповідачем інтересів держави супроводжується неналежним виконанням уповноваженим органом державного контролю та органу виконавчої влади функцій із їх захисту, що призводить до виникнення у органів прокуратури не лише права, а й обов`язку вжити заходів з представництва інтересів держави в суді.
Так, відповідно до абз. 4 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 442 від 10.09.2014 року "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" утворено Державну службу України з безпеки на транспорті, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з безпеки на морському та річковому транспорті, державну інспекцію з безпеки на наземному транспорті.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 зі змінами та доповненнями (надалі - Положення № 103) Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Згідно ст. 6 Закону України "Про автомобільний транспорт", центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті; габаритно- ваговий контроль транспортних засобів у зонах габаритно-вагового контролю, вимоги до облаштування та технічного оснащення яких затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту; стягнення, у тому числі в судовому порядку, плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.
У відповідності до абзацу першого п. 8 Положення, Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Таким чином, Уктрансбезпека як урядовий орган державного управління по контролю на автомобільному транспорті, реалізуючи повноваження щодо габаритно-вагового контролю та стягнення, у тому числі в судовому порядку, плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, є суб`єктом владних повноважень, оскільки здійснює владні управлінські функції на основі законодавства.
Надалі, на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2021 року № 1579-р "Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті" Поліське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки реорганізовано у Відділ державного нагляду (контролю) у Рівненській області та Відділ державного нагляду (контролю) у Волинській області.
З листа Відділу державного нагляду (контролю) у Волинській області від 02.12.2022 № 44579/5.2/24-22 вбачається, що Укртрансбезпека не зверталася з позовом до ТОВ «Плеяда Транс-Сервіс» про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом у сумі 631,20 євро, у зв`язку з відсутністю коштів для сплати судового збору, відтак просить органи прокуратури подати позов про стягнення вказаної суми коштів.
Відтак, матеріалами справи стверджено, маючи відповідні правомочності для звернення до суду з цим позовом, уповноважений орган надані йому повноваження не використовує.
Тому, прокурор в даному випадку не виступає у якості альтернативного суб`єкта звернення до суду, оскільки суб`єкт владних повноважень Укртрансбезпека хоча і може захистити інтереси держави, але з позовною заявою про стягнення з ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс" плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом у розмірі 18 978,60 грн не звертається, чим неналежним чином здійснює захист інтересів держави.
Відтак, Луцька окружна прокуратура правомірна звернулася з даним позов до Господарського суду Рівненської області
Підсумовуючи усе зазначене вище, вбачається, що прокуратурою доведено належними та допустимими доказами, наявність заборгованості у ТОВ "Плеяда Транс-Сервіс" перед державним бюджетом України, в свою чергу відповідачем не спростовано будь якими доказами пред`явленого позову та обставин вказаним в ньому, доказів оплати боргу не надано.
Тому, суд позов задовольняє в повному обсязі та стягує з Товариства з обмеженою відповідальністю "Плеяда Транс - Сервіс" в дохід Державного бюджету України плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні у сумі 18 978,60 гривень.
Згідно частини 1 статті 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
У відповідності до статті 129 ГПК України судовий збір покладається: у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог
По справі в якості судових витрат заявлено оплату судового збору в розмірі 2 684 грн 00 коп., оскільки позов задоволено в повному обсязі, судові витрати покладаються на ТОВ "Плеяда Транс - Сервіс" у вказаному розмірі.
Керуючись ст. ст. 73, 74, 76-79, 91, 120, 123, 129, 233, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Плеяда Транс - Сервіс" (код ЄДРПОУ 42124429, вул. Костромська, 1/2, м. Рівне, Рівненська обл., 33027) в дохід Державного бюджету України (ГУК у Волинській обл/м. Ківерці/22160100; код ЄДРПОУ 38009371; Казначейство України (ЕАП) р/р UA278999980313131216000003536) плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні у сумі 18 978 (вісімнадцять тисяч дев`ятсот сімдесят вісім) грн 60 коп.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Плеяда Транс Сервіс" (код ЄДРПОУ 42124429, вул. Костромська, 1/2, м. Рівне, Рівненська обл.) на користь Волинської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02909915, р/р UA138201720343140001000004945 у Державній казначейській службі України, МФО 820172, код 02909915) понесені витрати на сплату судового збору в розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.
4. Видати накази після набранням рішення законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення через господарський суд, що прийняв рішення або безпосередньо до апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua.
Суддя Вадим Торчинюк
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2023 |
Оприлюднено | 07.04.2023 |
Номер документу | 110050917 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Інші справи |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Торчинюк В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні