Рішення
від 06.04.2023 по справі 440/388/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 квітня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/388/23Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Ясиновського І.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

13 січня 2023 року ОСОБА_1 (надалі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (надалі по тексту - відповідач, ГУ ПФ України в Полтавській області), у якій просить зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області внести зміни до індивідуальних відомостей системи персоніфікованого обліку реєстру застрахованих осіб, шляхом внесення відомостей до Реєстру застрахованих осіб всіх індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 за період роботи вересень - жовтень 2013 року та серпень-вересень 2014 року у Відділі культури, туризму та архіву Пирятинської районної державної адміністрації.

Ухвалою суду від 18 січня 2023 року позовну заяву залишено без руху у зв`язку з невідповідністю її вимогам статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України.

30 січня 2023 року до суду надійшли заява про усунення недоліків позовної заяви разом з уточненою позовною заявою та її копію, відповідно до прохальної частини якої просить:

визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області щодо невнесення змін до індивідуальних відомостей системи персоніфікованого обліку реєстру застрахованих осіб, шляхом внесення відомостей до Реєстру застрахованих осіб всіх індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 за період роботи вересень - жовтень 2013 року та серпень - вересень 2014 року у Відділі культури, туризму та архіву Пирятинської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02229936);

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області внести зміни до індивідуальних відомостей системи персоніфікованого обліку реєстру застрахованих осіб, шляхом внесення відомостей до Реєстру застрахованих осіб всіх індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 за період роботи вересень - жовтень 2013 року та серпень - вересень 2014 року у Відділі культури, туризму та архіву Пирятинської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02229936).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та провадження у справі відкрито. Вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Витребувано докази у відповідача та Головного управління ДПС в Полтавській області.

21 лютого 2023 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову та констатував, що у звітах з нарахування єдиного внеску, поданих роботодавцем Позивача, а саме - Сектором культури Пирятинської районної державної адміністрації (код 02229936) за вересень-жовтень 2013 року та серпень-вересень 2014 року, подавалися відомості за ОСОБА_1 з нульовими значеннями заробітної плати та єдиного внеску. Відтак, оскільки відповідальність щодо правильності подання звітності, як зазначено вище, покладено законодавством на страхувальників-роботодавців, то є підставі, вважати, що позов подано до не належного відповідача /а.с. 51-54/.

22 лютого 2023 року до суду від Головного управління ДПС в Полтавській області надійшли докази по справі на виконання вимог ухвали суду від 06 лютого 2023 року /а.с. 65-101/.

Позивач своїм правом надання відповіді на відзив не скористався.

Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

За відсутності клопотань сторін про розгляд справи у відкритому судовому засіданні чи за правилами загального позовного провадження, зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини справи та відповідні до них правовідносини.

Відповідно до трудової книжки серії НОМЕР_1 ОСОБА_1 у період з 13.03.2013 перебувала на посаді архівіста II категорії госпрозрахункової групи при відділі культури, туризму та архіву Пирятинської районної державної адміністрації /а.с. 27-28/. 30.06.2015 звільнена з посади архівіста II категорії госпрозрахункової групи при відділі культури, туризму та архіву районної державної адміністрації в порядку переведення до госпрозрахункової групи при архівному відділі Пирятинської районної державної адміністрації на підставі п.5 ст.36 КЗпП України.

Отримавши в ГУПФУ в Полтавській області свої індивідуальні відомості з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування Пенсійного фонду України, позивач виявила відсутність даних щодо страхового стажу та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за періоди вересень - жовтень 2013 року та серпень-вересень 2014 року /а.с. 25-26/.

05.12.2022 ОСОБА_1 звернулася до Лубенської районної військової адміністрації Полтавської області з заявою, в якій просила внести зміни до індивідуальних відомостей системи персоніфікованого обліку реєстру застрахованих осі, шляхом внесення відомостей до Реєстру застрахованих осіб всіх індивідуальних відомостей про застраховану особу ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) за період роботи вересень - жовтень 2013 року та серпень- вересень 2014 року у Відділі культури, туризму та архіву Пирятинської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02229936) /а.с.15-17/.

Листом від 20.12.2022 № Л-01-25/68 Лубенська районна військова адміністрація Полтавської області повідомила, що не має підстав прийняття на себе зобов`язання подати до Реєстру застрахованих осіб відкориговану інформацію щодо нарахованого заробітку та страхового стажу відносно неї за вказаний період роботи, так як даний Реєстр формує та веде Пенсійний фонд України /а.с. 19-20/.

Через кабінет електронних послуг Пенсійного фонду України позивач звернулася до Головного управління Пенсійного фонду в Полтавській області з завою внести зміни до індивідуальних відомостей системи персоніфікованого обліку реєстру застрахованих осіб, шляхом внесення відомостей про нарахування доходу та сплату страхових внесків за період роботи вересень - жовтень 2013 року та серпень-вересень 2014 року /а.с. 21/.

Листом від 22.11.2022 ГУ ПФУ в Полтавській області у задоволенні заяви позивачу відмовлено, зазначивши, що відповідальність щодо правильності подання звітності покладено законодавством на страхувальників-роботодавців. Тому, для вирішення питання внесення змін та уточнень щодо будь-яких звітних даних потрібно звернутися до роботодавця /а.с. 22/.

Вважаючи свої права порушеними, позивач звернулась до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов`язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску, врегульовані Законом України від 08 липня 2010 року №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон №2464-VI).

На виконання норм Закону №2464-VI створено Державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування.

У статті 1 цього Закону терміни вживаються в такому значенні: Державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування - організаційно-технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб; єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Як визначено пунктом 1 статті 12 Закону №2464-VI, Пенсійний фонд відповідно до покладених на нього завдань формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру, здійснює заходи щодо надання інформації з Державного реєстру відповідно до цього Закону.

Відповідно до частини першої статті 20 Закону №2464-VI реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд, користувачами цього реєстру є податкові органи та фонди загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно з частиною другою статті 20 Закону №2464-VI персоніфіковані відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, та інші відомості подаються до Пенсійного фонду роботодавцями, підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства.

Зміни та уточнення вносяться до відомостей реєстру застрахованих осіб у порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення (частина шоста статті 20 Закону №2464-VI).

Відповідно до частини сьомої статті 20 Закону №2464-VI відомості про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплаченого єдиного внеску та інші дані, що містяться в реєстрі застрахованих осіб, використовуються для обчислення та призначення страхових виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням.

Згідно з абзацом другим частини третьої статті 16 Закону №2464-VI ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року №10-1 затверджено Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Положення №10-1; зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за №785/25562).

Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Положення №10-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року №8-1) з метою забезпечення обробки інформації в Реєстрі застрахованих осіб для кожної застрахованої особи автоматично створюється облікова картка, якій присвоюється номер облікової картки.

Реєстр застрахованих осіб складається з облікових карток, які включають дані, визначені частиною третьою статті 20 Закону та частиною третьою статті 21 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (пункт 1 розділу ІV Положення №10-1).

Відповідно до положень статті 21 Закону України від 09 липня 2003 року №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» на кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки. Персональна електронна облікова картка застрахованої особи повинна містити відомості, в тому числі, щодо серії, номеру і найменування документа, що посвідчує особу; прізвище, ім`я та по батькові на момент створення електронної облікової картки; прізвище, ім`я та по батькові на поточний момент; реєстраційного номера облікової картки платника податків або серія та номера паспорта. Персоніфіковані відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, та інші відомості подаються до Пенсійного фонду роботодавцями, підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства.

Згідно з пунктом 10 Положення про організацію персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 червня 1998 року №794, роботодавці зобов`язані, серед іншого, в установленому порядку подавати уповноваженому органу достовірні відомості про фізичних осіб, які працюють у них.

Як визначено пунктом 3 розділу IV Положення №10-1, відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

У разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником. У разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили. Внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду (пункт 4 розділу IV Положення №10-1).

Таким чином, зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду виключно у разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника.

У разі ж наявності правонаступника - зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться органами Пенсійного фонду лише після надходження відповідної інформації від правонаступника роботодавця.

Як встановлено судом з Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Сектор культури Пирятинської районної державної адміністрації, якому присвоєний 022299936, припинено. Так, державна реєстрація припинення такої юридичної особи здійснена в результаті її реорганізації 22 червня 2021 року на підставі рішення щодо реорганізації /а.с. 102-106/.

Варто наголосити, що відповідно до цього ж витягу зазначено дані про юридичну особу-правонаступника, якою визначено Лубенську районну державну адміністрацію Полтавської області, код ЄДРПОУ: 04057422.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників; юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Враховуючи наявність правонаступника припиненого страхувальника-роботодавця позивача, у відповідача відсутні визначені п. 4 розділу 4 Положення № 10-1, підстави внесення змін до відомостей про застраховану особу в реєстрі застрахованих осіб на підставі рішення суду, оскільки виходячи з нормативного регулювання, зазначеного вище, вказаний обов`язок у відповідача виникне лише після надходження відповідної інформації від правонаступника.

В той же час, в межах даної справи позивачем не визначено в якості відповідача Лубенську районну державну адміністрацію Полтавської області, а також не визначено позовних вимог до неї в частині бездіяльності щодо неподання відповідних відомостей відносно про застраховану особу до органів пенсійного фонду.

Статтею 55 Конституції України встановлено, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Відповідно до частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Право на захист це самостійне суб`єктивне право, яке з`являється у володільця регулятивного права лише в момент порушення чи оспорення останнього.

Суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин. Визнання протиправним рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень можливе лише за позовом особи, право або охоронюваний законом інтерес якої порушені такою діяльністю.

Позивач звернулась з позовом до ГУ ПФ України в Полтавській області, вважаючи, що саме таким суб`єктом владних повноважень порушені її права.

Частиною 3, 4 статті 48 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача. Якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача.

У позові позивач просив розглянути дану справу у спрощеному позовному провадженні. Суд зауважує, що питання про заміну неналежного відповідача вирішується судом за клопотанням позивача або за його згодою, однак позивач, ознайомившись з відзивом на позовну заяву, який направлений їй засобами поштового зв`язку /а.с. 63/, будь-яких клопотань щодо заміни відповідача до суду не подав, а суд позбавлений можливості без відповідного клопотання позивача або без наявної письмової згоди позивача, здійснити заміну первісного відповідача.

Перевіривши обґрунтованість доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, про відсутність підстав для покладення на відповідача у судовому порядку обов`язку вносити зміни до відомостей реєстру застрахованих осіб саме Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області.

Таким чином, з огляду на вище вказані обставини підстави для задоволення позову відсутні, що не позбавляє позивача права звернутися із даним позовом до належного відповідача у порядку та спосіб визначенні чинним законодавством.

За таких обставин, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності, буд.66, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 13967927) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному ч.8 ст. 18, ч.ч. 7-8 ст. 44 та ст. 297 КАС України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підп. 15.5 підп. 15 п. 1 р. VII "Перехідні положення" КАС України.

СуддяІ.Г.Ясиновський

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.04.2023
Оприлюднено10.04.2023
Номер документу110061089
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування

Судовий реєстр по справі —440/388/23

Рішення від 06.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні