Рішення
від 06.04.2023 по справі 580/663/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 квітня 2023 року справа № 580/663/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гайдаш В.А.,

розглянувши по суті у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження у залі суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Галавтотранс» в особі директора Галкіна Олександра Миколайовича до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю «Галавтотранс» в особі директора Галкіна Олександра Миколайовича (далі - позивач) до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач), в якому позивач просить визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 03.01.2023 №354548.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що відповідач протиправно наклав на позивача штраф у сумі 34000 грн., оскільки на момент здійснення перевірки транспортний засіб ТОВ «Галавтотранс» марки DAF XF 105.460 д.н.з. НОМЕР_1 пройшов відповідний міжнародний технічний огляд і має дійсний протокол перевірки технічного стану транспортного засобу, крім того, причіп марки 04 PACTON Т3002 д.н.з. НОМЕР_2 також пройшов відповідний міжнародний технічний огляд і має дійсний протокол перевірки технічного стану транспортного засобу. Також позивачем зазначено, що його уповноважено особу завчасно не повідомлялось про дату, час та місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 06.02.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Відповідач позовні вимоги не визнав, проти задоволення позову заперечив, надав до суду письмовий відзив на позов, у якому зазначив, що на момент перевірки (07.11.2022) водієм ТОВ «Галавтотранс» працівникам Укртрансбезпеки було надано сертифікат ЕСМТ №1079910 від 18.03.2021 на транспортний засіб DAF XF 105.460 д.н.з. НОМЕР_1 та сертифікат ЕСМТ №1079911 від 18.03.2021 причіп марки 04 PACTON Т3002 д.н.з. НОМЕР_2 , які видані Державним автотранспортним науково-дослідним екологічним інститутом м. Київ, з термінами дії до 17.03.2022, тобто на момент перевірки 07.11.2022 водієм не було надано діючих сертифікатів відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватись перевезення, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України. На підставі вищевикладених обставин відповідачем винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 03.01.2023 №354548. Таким чином, відповідач вважає, що ним правомірно та у відповідності до законодавства України винесено оскаржувану постанову, яка на його думку не підлягає до скасування.

Дослідивши подані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає наступне.

Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що 07.11.2022 о 15 год. 20 хв. на а/д М-19 499 км. товариством з обмеженою відповідальністю «Галавтотранс» за допомогою водія ОСОБА_1 , який керував транспортним засобом марки DAF XF 105.460 д.н.з. НОМЕР_1 з причіпом марки 04 PACTON Т3002 д.н.з. НОМЕР_2 , здійснювало міжнародне перевезення вантажу за маршрутом «Прилуки (України) Баку (Азейбарджан)», за відсутності на момент проведення перевірки документів, перелік яких визначений ст. 53 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: у водія позивача на момент перевірки не було діючих сертифікатів відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватись перевезення, зокрема, на момент перевірки (07.11.2022) водієм ТОВ «Галавтотранс» працівникам Укртрансбезпеки було надано сертифікат ЕСМТ №1079910 від 18.03.2021 на транспортний засіб DAF XF 105.460 д.н.з. НОМЕР_1 та сертифікат ЕСМТ №1079911 від 18.03.2021 причіп марки 04 PACTON Т3002 д.н.з. НОМЕР_2 , які видані Державним автотранспортним науково-дослідним екологічним інститутом м. Київ, з термінами дії до 17.03.2022.

За наслідками розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт відділом державного нагляду (контролю) в Черкаській області прийняло спірну постанову від 03.01.2023 №354548 про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу в сумі 34000 грн.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує, що відповідно до ч. 1 ст. 29 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 №3353-XII (надалі по тексту - Закон №3353-XII) до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.

За приписами статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт» (далі Закону №2344-ІІІ) автомобільний перевізник повинен, окрім іншого: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Відповідно до частини першої статті 48 Закону №2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Згідно статті 53 Закону №2344-ІІІ організацію міжнародних перевезень пасажирів і вантажів здійснюють перевізники відповідно до міжнародних договорів України з питань міжнародних автомобільних перевезень. При виконанні міжнародних перевезень вантажів резиденти України повинні мати: дозволи іноземних країн, по території яких буде здійснюватися перевезення; дозвіл щодо узгодження умов та режимів перевезення в разі перевищення вагових або габаритних обмежень чи документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових (габаритних) обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу; сертифікат відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватися перевезення, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України; документи на вантаж. У транспортних засобах, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів та/або вантажів, установлюються і використовуються контрольні пристрої - тахографи.

Як встановлено судом із матеріалів справи, 07.11.2022 о 15 год. 20 хв. на а/д М-19 499 км. товариством з обмеженою відповідальністю «Галавтотранс» за допомогою водія ОСОБА_1 , який керував транспортним засобом марки DAF XF 105.460 д.н.з. НОМЕР_1 з причіпом марки 04 PACTON Т3002 д.н.з. НОМЕР_2 , здійснювало міжнародне перевезення вантажу за маршрутом «Прилуки (України) Баку (Азейбарджан)», за відсутності на момент проведення перевірки документів, перелік яких визначений ст. 53 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: у водія позивача на момент перевірки не було діючих сертифікатів відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватись перевезення, зокрема, на момент перевірки (07.11.2022) водієм ТОВ «Галавтотранс» працівникам Укртрансбезпеки було надано сертифікат ЕСМТ №1079910 від 18.03.2021 на транспортний засіб DAF XF 105.460 д.н.з. НОМЕР_1 та сертифікат ЕСМТ №1079911 від 18.03.2021 причіп марки 04 PACTON Т3002 д.н.з. НОМЕР_2 , які видані Державним автотранспортним науково-дослідним екологічним інститутом м. Київ, з термінами дії до 17.03.2022.

Таким чином, станом на момент перевірки 07.11.2022 водієм товариства з обмеженою відповідальністю «Галавтотранс», який керував транспортним засобом марки DAF XF 105.460 д.н.з. НОМЕР_1 з причіпом марки 04 PACTON Т3002 д.н.з. НОМЕР_2 , предявлено посадовим особам Укртрансбезпеки сертифікати відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки ЕСМТ №1079910 від 18.03.2021 та ЕСМТ №1079911 від 18.03.2021, термін дії яких закінчився 17.03.2022.

Доданий до позовної заяви позивачем протокол перевірки технічного стану транспортного засобу №00982-01348-22 не є сертифікатом відповідності транспортного засобу щодо безпеки руху та екологічної безпеки вимогам країн, територією яких буде здійснюватися перевезення, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України. Крім того, приписи положень Закону №2344-III зобов`язують автомобільних перевізників, водіїв мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують міжнародні вантажні перевезення, а навіть наявність такого сертифікату у ТОВ «Галавтотранс» - не спростовує того факту, що саме на момент проведення перевірки 07.11.2022 безпосередньо у водія він був відсутній, що має наслідком відповідальність згідно ст. 60 Закону №2344-III.

Щодо посилання ТОВ «Галавтотранс» на те, що відповідач позбавив його законного права бути присутньою під час розгляду справи, подати відповідні докази, висловити заперечення, то суд зазначає наступне.

Згідно з п. 25 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567, справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення. Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання.

Пунктом 26 Порядку №1567 передбачено, що про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.

Порядок оформлення матеріалів та розгляду справ про адміністративні правопорушення, пов`язані з порушенням законодавства про автомобільний транспорт, уповноваженими на те посадовими особами Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів (далі уповноважені посадові особи) встановлює інструкція з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення Державною інспекцією України з безпеки на наземному транспорті, затверджена наказом Міністерства інфраструктури України 24.04.2013 №254 (далі Інструкція №254).

Відповідно до п. 3.1 та п. 3.2 розділу ІІІ Інструкції №254 при розгляді справи про адміністративне правопорушення особа, уповноважена розглядати справи про адміністративне правопорушення, зобов`язана дотримуватися вимог статті 38 Кодексу, відповідно до якої адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а у разі триваючого правопорушення - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення. Справа розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Розгляд справи за відсутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, можливий лише у випадках, коли є підтвердження про належне повідомлення цієї особи про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Системний аналіз вищенаведених положень свідчить, що на орган державного контролю покладено обов`язок належного повідомлення суб`єкта господарювання про місце і час розгляду справи про порушення шляхом вручення суб`єкту господарювання такого повідомлення під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

Із матеріалів справи судом встановлено, що відповідач листами від 17.12.2022 №46359/43/24-22, від 21.12.2022 №48265/43/24-22 повідомляв позивача, що для розгляду справи його уповноваженій особі необхідно 21.12.2022 та 03.01.2023 з 09:30 до 12:00 прибути до відділу державного нагляду (контролю) в Черкаській області за адресою: м. Черкаси, вул. Хрещатик, 223, каб. 401. Вказані повідомлення, згідно інформації про відстеження тре-номерів веб-сайту АТ «Укрпошта» прийняті поштовим перевізником АТ «Укрпошта» 12.12.2022 (надійшло у точку видачі/доставки 14.12.2022, однак 15.12.2022 відправлення не було вручено та лише 03.01.2023 вручено позивачу) та 22.12.2022 відповідно (надійшло у точку видачі/доставки 13.12.2022, однак 26.12.2022 відправлення не було вручено та лише 23.01.2023 вручено позивачу), тобто вручені із запізненням із незалежних від відповідача причин.

Враховуючи ту обставину, що адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, суд дійшов висновку про правомірність дій Укртрансбезпеки щодо розгляду 03.01.2023 справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт за відсутності уповноваженої особи ТОВ «Галавтотранс».

На підставі вищевикладених обставин суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Керуючись статтями 6, 9, 14, 139, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Віталіна ГАЙДАШ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.04.2023
Оприлюднено10.04.2023
Номер документу110062295
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —580/663/23

Рішення від 06.04.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні