Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
10 квітня 2023 р. справа № 520/2632/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олексія Котеньова, розглянувши за правилами спрощеного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ИНФОРМ-СЕРВИС" (вул. Суздальські ряди, буд. 12, м. Харків, 61012, код ЄДРПОУ 31555153) до Головного управління ДПС у Полтавській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 44057192) , Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ИНФОРМ-СЕРВИС" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України, Державної податкової служби України, в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Пол тавській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєст рації від 31.05.2022 № 6888122/31555153;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» від 30.06.2021 № 84 в ЄРПН датою її направлення для реєстрації;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Пол тавській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в СРПН або відмову в такій реєст рації від 31.05.2022 № 6888155/31555153;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» від 31.07.2021 № 94 в СРПН датою її направлення для реєстрації;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Пол тавській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 31.05.2022 № 6888168/31555153;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» від 31.08.2021 № 90 в ЄРПН датою її направлення для реєстрації;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Пол тавській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 31.05.2022 № 6888195/31555153;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» від 30.09.2021 № 93 в ЄРПН датою її направлення для реєстрації;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Пол тавській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєст рації від 31.05.2022 № 6888222/31555153;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» від 31.05.2021 № 89 в ЄРПН датою її направлення для реєстрації.
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Пол тавській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєст рації від 31.05.2022 № 6888264/31555153.
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» від 30.11.2021 № 88 в ЄРПН датою її направлення для реєстрації.
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 31.05.2022 № 6888276/31555153;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» від 31.12.2021 № 86 в ЄРПН датою її направлення для реєстрації.
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Пол тавській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 31.05.2022 № 6888307/31555153;
- зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» від 31.01.2022 № 86 в ЄРПН датою її направлення для реєстрації.
Також позивач просить суд зобов`язати Головне управління ДПС в Полтавській області та ДПС України подати до суду звіти про виконання судового рішення у місячний строк із дати набрання цим рішенням законної сили.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 17.02.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі без виклику сторін.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що податковим органом безпідставно зупинено реєстрацію податкової накладної, складеної позивачем на ім`я свого контрагента. Не погоджуючись із діями контролюючого органу, позивачем подано пояснення та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. Однак рішеннями комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, у реєстрації податковій накладній відмовлено. Позивач не погодився із рішенням контролюючого органу, вважає його незаконним та безпідставним, а податкову накладну такою, що підлягає реєстрації, у зв`язку з чим звернувся до суду із цим позовом.
Представником відповідача, Головного управління ДПС у Полтавській області, надано відзив на позовну заяву, в якому вказано, що за результатами розгляду наданих документів рішенням відповідача підприємству відмовлено у реєстрації податкової накладної внаслідок ненадання платником податків копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Відповідно до додаткової інформації платіжні доручення не завірені банком або платником, складські документи.
Відповідач, Державна податкова служба України, не скористався процесуальним правом надати відзив на адміністративний позов у строк, визначений судом. Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 17.02.2023 вручено 27.02.2023.
Відповідно до ч.1 ст.261 КАС України відзив подається протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі.
Згідно з ч.4 ст.159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Інші заяви по суті справи сторони до суду не подавали.
Відповідно до ст.258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Суд розглядає справу у порядку письмового провадження без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу на підставі п.10 ч.1 ст.4, ч.4 ст.229 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.
21 січня 2018 року ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» як Орендодавець та ТОВ «ТЕДІС УКРА ЇНА» як Орендар уклали Договір №2101 оренди нежитлового приміщення (далі за текстом - Договір). За умовами Договору Орендодавець передає Орендарю для здійснення його господарської діяльності у тимчасове платне користування нежитлові приміщення, загальною площею 1127,60 кв.м., що знаходяться за адресою: м. Суми. пр. 1-й Заводський, 2.
Згідно п. 3.1 Договору Орендар сплачує Орендодавцю за всі орендовані приміщення орендну плату в розмірі 34 994,00 грн (у т.ч. ПДВ) за календарний місяць.
Відповідно до п. 3.4 Договору до складу орендної плати за цим Договором не входить плата за спожиті Орендарем комунальні послуги. Орендар відшкодовує затрати Орендодавця стосовно комунальних послуг протягом 5 (п`яти) діб після отримання відповідних рахунків (п. 3.5 Договору).
У червні 2021 року Орендар отримав комунальні послуги на суму 8 459,00 грн.. у т.ч. ПДВ. що підтверджується актом надання послуг № 692 від 30 червня 2021 р., підписаного сторо нами. і. таким чином, у Орендодавця виникло зобов`язання відшкодувати Орендодавцю вартість спожитих Орендарем послуг на підставі відповідного рахунку.
Орендодавцем виставлено Орендарю рахунок № 163 від 30 червня 2021 року на відшкоду вання витрат за комунальні послуги за червень 2021 року на суму 8 459,00 грн, у т.ч. ПДВ.
Як зазначає позивач, послуга, зазначена в акті надання послуг № 692 від 30 червня 2021 року, ТОВ «ТЕДІС УКРА ЇНА» була повністю оплачена відповідно до платіжного доручення № 177378 від 22 липня 2021 року, внаслідок чого позивачем складена податкова накладна № 84 від 30.06.2021 та направлена не реєстрацію.
24 грудня 2021 року ТОВ «ИІ1ФОРМ-СЕРВИС» отримано квитанцію ДПС України про зу пинення реєстрації податкової накладної № 84 від 30.06.2021.
У зазначеній квитанції вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу Укра їни, реєстрація Податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена та за значено. що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а також запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реестрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У ході надання пояснень та додаткових документів позивач вважає, що ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» повністю спростувало шляхом додаткового на дання листа контрагента - ТОВ «ТЕДІС Україна» від 22.07.2021 та карток рахунків 3613, 6432 та оборотно-сальдової відомості по рахунку 3613 позивача, з яких прямо та однозначно вбачається при належність платежу на суму 8 459,00 грн. саме до цієї фінансово-господарської операції.
У реєстрації вказаної податкової накладної відмовлено рішенням комісії Головного управління ДПС в Пол тавській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєст рації від 31.05.2022 № 6888122/31555153, яке за результатами адміністративного оскарження залишено без змін.
Як зазначає позивач, реєстрація інших податкових накладних також зупинена за аналогічних підстав, у реєстрації податкових накладних від 31.07.2021 № 94, 31.08.2021 № 90, 30.09.2021 № 93, від 31.10.2021 № 89, 30.11.2021 № 88, 31.12.2021 № 86, 31.01.2022 № 86 відмовлено іншими спірними рішеннями.
Як зазначає позивач, податкова накладна № 94 від 31.07.2021 складена на дату оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку - акту надання послуг № 754 від 31 липня 2021 р., згідно з яким та рахунком №176 від 31 липня 2021 р. у ТОВ «ТЕДІС Україна» виникло зобов`язання відшкодувати ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» витрати за комунальні послуги за липень 2021 року у сумі 11 583,00 грн., у т.ч. ПДВ, які були відшкодовані згідно платіжного доручення № 178904 від 19 серпня 2021 р. та №179986 від 08 вересня 2021 р.
Податкова накладна № 90 від 31.08.2021 складена на дату оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку - акту надання послуг № 854 від 31 сер пня 2021 р.. згідно з яким та рахунком №196 від 31 серпня 2021 р. у ТОВ «ТЕДІС Україна» виникло зобов`язання відшкодувати ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» витрати за комунальні послуги за серпень 2021 року у сумі 9 807.00 грн.. у т.ч. ПДВ, які були відшкодовані згідно платіжного доручення № 180829 від 22 вересня 2021 р. (копія скарги з квитанцією про її направлення, пояснень до скарги з доданими документами додаються).
Податкова накладна № 93 від 30.09.2021 складена на дату оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку - акту надання послуг № 950 від 30 вере сня 2021 р.. згідно з яким та рахунком №212 від 30 вересня 2021 р. у ТОВ «ТЕДІС Україна» вини кло зобов`язання відшкодувати ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» витрати за комунальні послуги за ве ресень 2021 року у сумі 9 427,00 грн., у т.ч. ПДВ, які були відшкодовані згідно платіжного дору чення № 182300 від 13 жовтня 2021 р.
Податкова накладна № 89 від 31.10.2021 складена на дату оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку - акту надання послуг № 1057 від 31 жовтня 2021 р., згідно з яким та рахунком №232 від 31 жовтня 2021 р. у ТОВ «ТЕДІС Україна» виникло зобов`язання відшкодувати ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» витрати за комунальні послуги за жовтень 2021 року у сумі 18 958.80 грн., у т.ч. ПДВ, які були відшкодовані згідно платіжного доручення № 184728 від 19 листопада 2021 р. та № 185199 від 01 грудня 2021 р.
Податкова накладна № 88 від 30.11.2021 складена на дату оформлення документа, шо засвідчує факт постачання послуг платником податку - акту надання послуг № 1236 від 30 листопада 2021 р., згідно з яким та рахунком №258 від 30 листопада 2021 р. у ТОВ «ТЕДІС Укра їна» виникло зобов`язання відшкодувати ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» витрати за комунальні пос луги за листопад 2021 року у сумі 32 009,00 грн., у т.ч. ПДВ, які були відшкодовані згідно платі жного доручення № 186845 від 22 грудня 2021 р.
Податкова накладна № 86 від 31.12.2021 складена на дату оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку - акту надання послуг № 1291 від 31 грудня 2021 р.. згідно з яким та рахунком №275 від 31 грудня 2021 р. у ТОВ «ТЕДІС Україна» виникло зобов`язання відшкодувати ТОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» витрати за комунальні послуги за грудень 2021 року у сумі 77 462,53 грн., у т.ч. ПДВ, які були відшкодовані згідно платіжного доручення №188144 від 19 січня 2022 р. та №189628 від 09 лютого 2022 р.
Податкова накладна № 86 від 31.01.2022 складена на дату оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку - акту надання послуг № 83 від 31 січня 2022 р., згідно з яким та рахунком №13 від 31 січня 2022 р. у ТОВ «ТЕДІС Україна» виникло зобов`язання відшкодувати ГОВ «ИНФОРМ-СЕРВИС» витрати за комунальні послуги за січень 2022 року у сумі 61 457.55 грн., у т.ч. ПДВ, які були відшкодовані згідно платіжного доручення №190620 від 23 лютого 2022 р. (копія скарги з квитанцією про її направлення, пояснень до скарги з доданими документами додаються).
Позивач вважає, що у призначенні платежу вказаного платіжного доручення міститься посилання на зазначе ний рахунок, отже призначення платежу чітко визначене. Призначення платежу було додатково підтверджено листами ТОВ «ТЕДІС Україна», даними бухгалтерських рахунків 3613, 6432 та оборотно-сальдової відомості по рахунку 3613.
Відповідач наголошує на тому, що підставою для прийняття спірних рішень є надання платником податку копій документів складених із порушенням законодавства. А саме : в призначенні платежу відсутнє посилання на документ, що підтверджує факт надання послуг оренди за відповідний період (акт здачі - приймання робіт за відповідний місяць, що унеможливлює ідентифікувати приналежність платежу до фінансово господарської операції».
Не погоджуючись з прийнятими Рішеннями про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд зазначає таке.
Стаття 68 Конституції України передбачає, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України, законів України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За приписами пункту 74.1 статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю. Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами. Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165 затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Відповідно до п.3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (даті - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, де перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник -посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
Т - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника Р є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
Р = Рм х1,4,
де Р - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Рм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та Р відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Згідно з п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Додатком 2 до Порядку №1165 передбачено Перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку на додану вартість:
1. Обсяг постачання, зазначений платником податку на додану вартість (далі - платник податку) в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) у поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.
2. Платник податку здійснює на постійній основі протягом будь-яких чотирьох звітних місяців з останніх шести місяців реєстрацію в Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування на постачання товарів/послуг за одним і тим самим кодом товару/послуги згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором продукції та послуг.
3. Залишкова вартість основних засобів для платників податку на прибуток підприємств на кінець звітного (податкового) періоду (звітний (податковий) період обирається відповідно до пунктів 137.4 і 137.5 статті 137 Податкового кодексу України для певної групи платників) становить більше 5 млн. гривень та відображена у звітності, за якою граничні строки її подання передують календарному дню розрахунку такого показника, за умови, що з початку попереднього року керівник та засновник не змінювалися.
4. Площа наявних у платника податку у власності (на праві власності/користування) орендованих земельних ділянок становить не менше 200 гектарів включно або орендованих земельних ділянок комунальної та/або державної власності - не менше 0,5 гектара (станом на 1 січня поточного року), що задекларовані до 20 лютого поточного року та за які сплачено суму податкового зобов`язання з плати за землю у строки, передбачені законодавством.
5. Сплачено суму єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на одного працюючого, що перевищує суму такого єдиного внеску з мінімальної заробітної плати у 2 рази за останні 12 місяців, за умови, що з початку попереднього року керівник та/або засновник платника податку не змінювалися та середньомісячна чисельність працюючих за останні 12 місяців становить не менше п`яти осіб.
6. Загальна сума сплачених у попередньому звітному році сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, становить більше 10 млн. гривень.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій:
1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги. зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.
3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається).
5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 p., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 p., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.
6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.
Згідно з п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку №1165).
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (п.8 Порядку №1165).
Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (п.9 Порядку №1165).
Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з п.П Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як встановлено судом вище, позивач фактично вважає, що податкові накладні, акти надання послуг, рахунки на оплату та платіжні доручення є підтвердженням відшкодування витрат за комунальні послуги за відповідні місяці.
Водночас, відповідно до п.3.5 Договору оренди нежитлового приміщення № 2101 від 21.01.2018 «Орендар відшкодовує затрати Орендодавця стосовно комунальних послуг протягом 6 (п`яти) діб після отримання відповідних рахунків».
Проте, як встановлено судом зі змісту спірних рішень, наданих позивачем документів та відзиву на позов, враховуючи розбіжності у датах між рахунками на оплати та платіжними дорученнями, відповідачем правомірно поставлено під сумнів реальність здійснення відповідних господарських операцій, оскільки виконання пунктів договору грубо порушено, а пояснення позивачем з приводу цього не надані.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019року за №1245/34216 (далі - Порядок №520).
Згідно з п.5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено.
Тобто, в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не перелічуються документи, які зобов`язаний надати платник, а зазначається пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, оскільки перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначений п.5 Порядку №520.
Отже, з метою реєстрації податкової накладної позивач мав надати первинні документи відповідно до п.5 Порядку №520.
Відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 Порядку №520 або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 20 листопада 2019 року у справі №480/4006/18 та від 3 березня 2020 року у справі №240/3665/19.
Позивачем направлено контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Однак суд зазначає, що повідомлення не містили повного пакету документів, передбачених вимогами п.6 Порядку №1165 та п.5 Порядку №520, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З огляду на вищенаведене, відповідачем прийнято спірні рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в яких чітко зазначено, яких саме документів, визначених Порядком №1165, позивачем не надано до повідомлення та які документи викликають сумнів у контролюючого органу.
Таким чином суд дійшов висновку, що спірні рішення Комісії є обґрунтованими, оскільки позивачем не надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено.
Інші позовні вимоги як похідні також задоволенню не підлягають.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.ст. 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ИНФОРМ-СЕРВИС" (вул. Суздальські ряди, буд. 12, м. Харків, 61012, код ЄДРПОУ 31555153) до Головного управління ДПС у Полтавській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 44057192) , Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення у повному обсязі виготовлено 10 квітня 2023 року.
СуддяОлексій Котеньов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2023 |
Оприлюднено | 12.04.2023 |
Номер документу | 110119130 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Котеньов О.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні