РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 квітня 2023 року справа № 580/178/23
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С. О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ЧЕРКАСИМАКБУД" до Черкаської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулося товариство з обмеженою відповідальністю "ЧЕРКАСИМАКБУД" (далі позивач) з позовом до Черкаської міської ради (далі відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо нездійснення розгляду клопотання позивача про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки по вул. 30-років Перемоги, 70/1 орієнтовною площею 0,4801 га під незавершене будівництво магазину Д-1, готовністю 60%;
- зобов`язати відповідача розглянути таке клопотання у встановленому законодавством порядку.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що через центр надання адміністративних послуг Черкаської міської ради звернувся до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки по вул. 30-років Перемоги, 70/1 орієнтовною площею 0,4801 га. для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, землі житлової та громадської забудови, під незавершене будівництво магазину Д-1, готовністю 60 %, яке належить позивачу, для подальшого оформлення оренди земельної ділянки строком на 49 років. Однак, Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради листом від 08.12.2022 надав позивачу відповідь, з якої вбачається, що клопотання останнього не було передано на розгляд Черкаської міської ради. Вважаючи, що подане позивачем клопотання не було розглянуто відповідачем у встановлений порядок та спосіб, чим допущено протиправну бездіяльність, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 16.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідач проти позову заперечив. У відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 06.02.2023, відповідач вказав, що на земельну ділянку з кадастровим номером 7110136700:05:027:0046 зареєстровано право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а також відповідно зареєстровано у Державному земельному кадастрі, а тому позивачу було роз`яснено про відсутність необхідності розроблення документації із землеустрою щодо вже сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:05:027:0046, що не перешкоджає реалізації його права на отримання вказаної земельної ділянки в оренду шляхом подання відповідного клопотання. У зв`язку з чим відповідач просить відмови у задоволенні позову в повному обсязі.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає таке.
ТОВ Черкасимакбуд в особі директора Маковського П. М. 21.11.2022 звернулося до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради із клопотанням про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості за адресою: м. Черкаси, вул. 30-років Перемоги, 70/1, орієнтовною площею 0,4801 га кадастровий номер 7110136700:05:027:0046 під незавершене будівництво магазину Д-1, готовністю 60% для подальшої передачі її в оренду.
Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради листом № 01-03/40471 від 08.12.2022 повідомив позивача, що зазначене клопотання залишено без розгляду у зв`язку з тим, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 06.12.2022 земельна ділянка площею 0,4146 га (кадастровий номер: 7110136700:05:027:0046) по вул. 30-річчя Перемоги, 70/1 сформована та перебуває у власності Черкаської міської ради. Таким чином земельна ділянка під нерухомим майном позивача сформована, інформація про неї внесена до Державного земельного кадастру та право власності на неї зареєстровано за Черкаською міською радою. Враховуючи вищевикладене, позивачу, як власнику нерухомого майна, необхідно оформити сформовану земельну ділянку в оренду, звернувшись до Черкаської міської ради через Центр надання адміністративних послуг із заявою щодо надання земельної ділянки в оренду без розроблення документації із землеустрою.
Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України №2768-III від 25.10.2001 (далі - ЗК України), а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 14 Конституції України закріплено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Відповідно до положень частин 1, 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
3 огляду на викладене, чинним законодавством встановлено, що за результатами розгляду клопотання заінтересованої особи у вирішенні питання щодо надання дозволу чи відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою має прийматись рішення, що є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування чи органів виконавчої влади виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
При цьому слід зазначити, що за наслідком розгляду саме на пленарних засіданнях органу місцевого самоврядування питань щодо земельних відносин, приймається одне із двох рішень, зокрема надається дозвіл на розроблення проекту землеустрою або мотивована відмова у його наданні.
Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постановах № 826/8858/16 від 05.05.2020, №826/8108/16 від 18.06.2020 та Сьомий апеляційний адміністративний суд у постанові №560/2477/20 від 08.12.2020.
Відповідно до частини 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно частин 1, 2 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 123 ЗК України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Частина 3 статті 123 ЗК України визначає, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Частиною 16 статті 123 ЗК України передбачено, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Частина 4 ст. 79-1 Земельного кодексу України визначає, що земельна ділянка вважається сформованими з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Земельна ділянка, дозвіл на розробку документації із землеустрою на яку бажає отримати позивач, є сформованою, а саме ділянка площею 0,4146 га, кадастровий номер 7110136700:05:027:0046.
Враховуючи положення частини 1 статті 123 Земельного кодексу України, Черкаська міська рада, за результатами розгляду клопотання позивача повинна була надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або мотивовану відмову у такому наданні у формі рішення.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що лист Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради № 01-03/40471 від 08.12.2022 не є рішенням за результатом розгляду поданого позивачем клопотання №01-03/40471 від 21.11.2022 про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) в силу визначених законодавством норм та є підтвердженням бездіяльності органу місцевого самоврядування.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання відповідача розглянути клопотання позивача у встановленому законодавством порядку суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Згідно з частиною 2 статті 5 КАС України захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Виходячи із обставин цієї справи, суд вважає за необхідне задовольнити зазначену вимогу позивача та зобов`язати відповідача повторно розглянути клопотання ТОВ "ЧЕРКАСИМАКБУД" №01-03/40471 від 21.11.2022 про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, судові витрати зі сплати судового збору у сумі 2 684,00 грн підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача.
Керуючись ст. ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94,134, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Черкаської міської ради щодо не прийняття рішення за результатами розгляду клопотання товариства з обмеженою відповідальністю "ЧЕРКАСИМАКБУД" №01-03/40471 від 21.11.2022 про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості).
Зобов`язати Черкаську міську раду (18001, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 25212542) повторно розглянути клопотання товариства з обмеженою відповідальністю "ЧЕРКАСИМАКБУД" (18001, м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 70, код ЄДРПОУ 44852178) №01-03/40471 від 21.11.2022 про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та прийняти вмотивоване рішення з урахуванням вимог ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської міської ради (18001, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 25212542) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ЧЕРКАСИМАКБУД" (18001, м. Черкаси, вул. 30-річчя Перемоги, буд. 70, код ЄДРПОУ 44852178) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 684,00 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2023 |
Оприлюднено | 12.04.2023 |
Номер документу | 110119871 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні