Постанова
від 10.04.2023 по справі 360/6378/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 квітня 2023 року справа №360/6378/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Компанієць І.Д., суддів: Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.,

за участі секретаря судового засідання Антіпова М.О.,

представника відповідача Юсенко Н.А.,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2022 року у справі №360/6378/21 (головуючий І інстанції Ірметова О.В.) за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Порталінвест до Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДПС у Луганській області, а саме: рішення комісії Головного управління ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2300 від 14.09.2021 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Луганській області виключити ТОВ Порталінвест (код ЄДРПОУ 35549028) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

В обгрунтування позову зазначив, що 18 червня 2021 року отримав Рішення комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 18.06.2021 № 1599.

Підставою прийняття Рішення № 1599 відповідач зазначив: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

09 вересня 2021 року позивач направив відповідачу інформацію та копії відповідних документів платника податку, які свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

14 вересня 2021 року від відповідача отримав Рішення комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 14.09.2021 № 2300.

Підставою прийняття Рішення № 2300 відповідач знов зазначив: п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, але податкова інформація вже зазначена інша, а саме:

- відсутня підтверджуюча інформація щодо реалізованих товарів протягом дослідженого періоду ТОВ Порталінвест на адресу ПМП Конкорд (товар: Полотно ворсове трикотажне арт.ПТВ-С.15.04/П1, ширина 1,5м та Навантажувач Hyster H3.0FT s/n L177B18029E/2007 р.в);

- відсутність інформації про транспортування товарів;

- відсутність можливості виконання операцій з постачання товарів в асортименті та обсягах наявним трудовим ресурсом (2 особи) згідно з зареєстрованими податковими накладними.

Рішення відповідача є протиправним.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2022 року позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2300 від 14.09.2021 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язано Головне управління ДПС у Луганській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю Порталінвест з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Вирішено питання судових витрат по справі.

Не погодившись з судовим рішенням відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

Обґрунтування апеляційної скарги.

Рішення Комісії по віднесенню платника податків до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості без прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань, не порушує права та інтереси позивача, оскільки рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості належить до службової інформації та використовується податковим органом для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі для виконання покладених на контролюючий орган функцій і завдань.

На чисельні запити відповідача про надання інформації та її документального підтвердження позивачем не надані первинні документи здійснення господарських операцій. Також за результатами аналізу інформації з баз даних ДПС та ЄРПН з`ясована нереальність здійснення господарських операцій.

Також суд першої інстанції неправильно визначив суму судових витрат, яку стягнув з відповідача.

Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.

Апеляційним судом витребувано у Луганського окружного адміністративного суду справу, однак суд першої інстанції листом повідомив про відсутність можливості надати справу в паперовому вигляді у зв`язку з тимчасовим захопленням міста Сєвєродонецьк, в якому знаходиться будівля суду. Також повідомлено, що всі документи у цій справі, що надійшли в паперовому вигляді або через офіційну електронну пошту суду скановано та експортовано в КП Діловодство спеціалізованого суду.

Верховний Суд листом від 19.08.2022 № 2097/0/2-22 на лист вх. № 1730/0/1-22 щодо надання Науково-консультативною радою при Верховному Суді висновку з питань, пов`язаних з електронним адміністративним судочинством повідомив, що підстав для звернення до НКР щодо надання вченими-членами НКР наукових висновків немає. Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України). Також, щодо інституту відновлення втраченого судового провадження в адміністративній справі у зв`язку з запровадженням ЄСІТС зазначено, що втрата судового провадження стосується справ, які були сформовані в паперовій формі.

Відповідно до листів Державної судової адміністрації України від 01.08.2018 № 15-14040/18, від 13.09.2018 № 15-17388/18 судами забезпечено сканування та експортування в підсистему Електронний суд матеріалів всіх судових справ, як перебували в провадженні суддів станом на 01.08.2018. Тобто вказана підсистема містить усі матеріали судової справи.

Таким чином, наявність електронних копій матеріалів судової справи, паперовий примірник якої фактично втрачено, не є підставою для визнання судового провадження втраченим, а тому електронні матеріали судових справ, які сформовано в підсистемі Електронний суд у повному обсязі є достатніми для подальшого розгляду таких справ.

Отже, враховуючи зазначений лист Верховного Суду, апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі Електронний суд.

Представник відповідача в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.

Фактичні обставини справи.

Товариство з обмеженою відповідальністю Порталінвест (код ЄДРПОУ 35549028) (далі - позивач) є юридичною особою, яке зареєстровано в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи 14.01.2008, номер запису: 13831020000002392.

Діяльність ТОВ Порталінвест (код ЄДРПОУ 35549028), відповідно до КВЕД, полягає:

46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами (основний);

14.12 Виробництво робочого одягу;

77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у.;

68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна;

69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування;

70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування;

46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту;

46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням;

69.10 Діяльність у сфері права;

20.59 Виробництво іншої хімічної продукції, н.в.і.у.;

20.52 Виробництво клеїв

Головним управлінням ДПС у Луганській області (далі - відповідач) прийнято Рішення комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 18.06.2021 № 1599 (далі - Рішення 1599).

Підставою прийняття Рішення № 1599 відповідач зазначив п.8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Податкова інформація:

- відсутність придбання реалізованих товарів протягом дослідженого періоду товар: полотно ворсове трикотажне арт.ПТВ-С.15.04/П1, ширина 1,5м та Навантажувач Нуstег Н3.0РТ з/п П77В18029Е / 2007 р.в.);

- відсутність підтвердженої інформації про зберігання товарів (власних або орендованих складських приміщень, необхідних засобів та обладнання для забезпечення умов зберігання продукції у відповідності до діючих норм і правил, угоди зберігання ТМЦ, відомості про місцезнаходження складів, їх площа, власника складських приміщень/орендод авця);

- відсутність інформації про транспортування товарів;

- відсутність можливості виконання операцій з постачання товарів в асортименті та обсягах наявним трудовим ресурсом (2 особи) згідно з зареєстрованими податковими накладними.

27 липня 2021 року Позивач направив Відповідачу публічний запит № 1 від 27.07.21 щодо надання інформації стосовно ТОВ Порталінвест та рішення № 1599 від 18.06.21, в тому разі у вигляді завірених належним чином копій документів, а саме:

1) протокол комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який став підставою для Рішення вказаної комісії про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 18.06.2021 № 1599;

2) документи, які розглядались комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податковий накладних, які обґрунтовують висновки та інформацію зазначену в Протоколі комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

3) інформацію, яка розглядалась комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка обґрунтовує висновки та інформацію зазначену в Протоколі комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

4) вразі використання комісією інформації з електронних інформаційних баз даних податкового органу, зазначити у відповіді повне найменування такої бази. її власника та реєстраційні данні такої інформаційної бази;

Також 27 липня 2021 року Позивачем також направлено на адресу Відповідача публічний запит № 2 щодо надання інформації, в тому разі у вигляді завірених належним чином копій документів, а саме:

1) Накази та/або розпорядчі документи, які стосуються створення та діяльності комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які приймали Рішення 1599.

2) Положення про комісію регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яка приймала Рішення № 1599.

Відповідач листами від 04.08.2021 року № 35/ЗПІ/12-32-18-02-09 та № 36/ЗПІ/12- 32-18-02-09 відмовив у наданні копій документів, прирівнявши такі данні до внутрівідомчої службової інформації.

09.09.2021 ТОВ ПОРТАЛІНВЕСТ в електронній формі засобами електронного зв`язку до ДПС подано повідомлення №1 щодо розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У розділі Інформація вказаного повідомлення Позивачем зазначено, наступне Невідповідність наведеної в рішенні № 1599 від 18.06.2021 підстави жодному з критеріїв ризиковості; невідповідність інформації наявної у контролюючому органі; податковому органу надається інформація і документи, які характеризують діяльність підприємства та з яких можливо здійснити висновок щодо відсутності критеріїв ризиковості у діяльності платника податку та щодо безпідставності рішення № 1599 від 18.06.2021; пояснення до повідомлення а список наданих документів у додатку № 18.

До повідомлення Позивачем додано 19 додатків, які включали наступні документи:

- рахунок-фактура № СФ-2912/1 від 29.12.2017;

- акт № 2912/1 здачі-прийняття робіт (надання транспортних послуг) від 29.12.2017;

- договір-заявка № 2812/17-1 на перевезення вантажу від 28.12.2017;

- фільтрована виписка за період з 01.01.2020 по 31.01.2020;

- податкова декларація з податку на додану вартість за звітний період грудень 2017 року;

- свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 11.04.2011;

- витяг про Державну реєстрацію прав № 29766409 від 22.04.2011 ;

- рахунок-фактура № СФ-0000060 від 29.12.2017;

- видаткова накладна № РН-0000058 від 29.12.2017;

- товарно-транспортна накладна № 291217-2 від 29.12.2017;

- відомості про вантаж;

- договір № 271217 від 27.12.2017, укладений між ТОВ СХІДХІМ та ТОВ ПОРТАЛІНВЕСТ;

- фільтрована виписка за період з 29.12.2017 по 31.12.2020;

- товарно-транспортна накладна№ 12 від 01.02.2019;

- відомості про вантаж;

- інформація та копії відповідних документів платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 09.09.2021;

- договір поставки № 24/01/1-ПГ від 24.01.2019, укладений між ТОВ ТАКСИС-ГРУП та ТОВ Порталінвест;

- акт прийому-передачі до Договору поставки № 24/01/1 -ПГ від 24.01.2019;

- платіжне доручення № 1545 від 01.02.2019;

- виписка по рахунку ТОВ Порталінвест за період з 01.02.2019 по 28.02.2019;

- видаткова накладна № РН0000012 від 01.02.2019;

- рахунок-фактура № СФ-0102/1 від 01.02.2019;

- акт № 0102/1 здачі-прийняття робіт (надання транспортних послуг) від 01.02.2019;

- договір-заявка № 0102/19-1 на перевезення вантажу від 01.02.2019;

- опис документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії Держена реєстрація змін до установчих документів юридичної особи;

- статут ТОВ Порталінвест;

- наказ № 6-к від 16.12.2017 Про призначення директора;

- виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ Порталінвест;

- податкова накладна від 29.12.2017 № 7, складена ТОВ СХІДХІМ на адресу ТОВ Порталінвест;

- податкова декларація з податку на додану вартість за звітний період серпень 2019 року;

- розшифровка податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5) за звітний період грудень 2017 року;

- податкова накладна від 01.02.2019 № 2, складена ТОВ ТАКСИС-ГРУП та адресу ТОВ Порталінвест;

- договір оренди землі від 27.10.2008;

- акт виносу меж земельної ділянки в натурі (на місцевість) від 29.09.2008;

- акт приймання-предачі земельної ділянки від 29.09.2008;

- розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності, розташовану за адресою вул. Набережна, № 1 для розміщення виробничої бази, грошова оцінка якої проведена 05.09.2008 року;

- витяг з Єдиного реєстру податкових накладних на запит від 23.04.2019 № 10960;

- розшифровки податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5) за звітний період серпень 2019 року;

- рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 18.06.2021 № 1599.

14.09.2021 на засіданні Комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на якому зокрема розглянуто подане позивачем повідомлення №1 та додані документи та розглянуто питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.

За результатами засідання Комісії ГУ ДПС у Луганській області складено протокол від 14.09.2021 № 129.

Відповідно до протоколу від 14.09.2021 № 129 ТОВ Порталінвест подано інформацію та копії документів щодо розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Розглянувши надане пояснення та копії документів до Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку ТОВ Порталінвест встановлено відсутність можливості дослідження та підтвердження фактичного здійснення операцій у зв язку з ненаданням ТОВ Порталінвест підтверджуючих документів на реалізацію товарів, а саме: договорів з продажу товарів, товарно - транспортних накладних з перевезення полотно ворсове трикотажне арт. ПТВ-С.15.04/П1, ширина 1,5 м та Навантажувач Hyster H3.0FT s/n L177B18029Е / 2007 р.в..

Проведеним аналізом даних Єдиного реєстру податкових накладних, ITC Податковий блок по ТОВ Порталінвест встановлено: юридична адреса - Луганська область, місто Рубіжне, вул. Набережна, 1. Відомості щодо об`єктів оподаткування: склад (цех з виробництва спецодягу), цех (цех з виробництва спецодягу), земельна ділянка.

Зареєстрований платником ПДВ з 14.03.2008. Згідно даних ITC Податковий блок основний вид діяльності підприємства - 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами. За І квартал 2021 року облікова кількість штатних працівників до звіту про Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску складає 2 особи. Встановлені взаємовідносини з суб`єктом господарювання Приватне мале підприємство КОНКОРД (код ЄДРПОУ 24202292), яке перебуває на обліку Головного управління ДПС у Харківській області, включений до переліку ризикових платників як такий, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість згідно додатку 1 до Порядку зупинення № 1165.

Щодо ТОВ Порталінвест складено узагальнену податкову інформацію від 17.06.2021 № 60/1232-18-03-16/35549028 з звітний період серпень 2019 року з питань проведення фінансово-господарських операцій з контрагентами-покупцями та контрагентами-постачальниками. ТОВ Порталінвест неодноразово направлялись запити про надання інформації та її документального підтвердження, однак на жоден запит не надано первинних документів обліку, котрі б підвереджували проведені господарські операції. За результатами аналізу інформації з баз даних ДПС, даних Єдиного реєстру податкових накладних та у зв`язку з відсутністю наданих первинних документів у відповідь на неодноразово направлені запити про надання інформації та її документального підтвердження з`ясовано, що про нереальність здійснення господарських операцій свідчать наступні факти:

- відсутня підтверджуюча інформація щодо реалізованих товарів протягом дослідженого періоду ТОВ Порталінвест на адресу ПМП КОНКОРД (товар: Полотно ворсове трикотажне арт. ПТВ-С.15.04/П1, ширина 1,5 м та Навантажувач Hyster H3.0FT s/n LI 77В18029Е / 2007 р.в.);

- відсутність можливості виконання операцій з постачання товарів в асортименті та обсягах наявним трудовим ресурсом згідно з зареєстрованими податковими накладними;

- відсутність підтвердженої інформації про зберігання товарів (власних або орендованих складських приміщень необхідних засобів та обладнання для забезпечення умов зберігання продукції у відповідності до діючих норм і правил, угоди зберігання ТМЦ, відомості про місцезнаходження складів, їх площа, власника складських приміщень/орендодавця);

- відсутність інформації про транспортування товарів (відсутність інформації щодо наявності власних або орендованих транспортних засобів, визначення перевізника, вантажовідправника, вантажоотримувача, відомостей про маршрут, посередників у транспортуванні);

- відсутність наданих первинних документів, котрі б підтверджували проведені господарські операції.

На підставі зазначеного Комісією ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 14.09.2021 прийнято рішення №2300, про відповідність ТОВ Порталінвест п. 8 Критеріїв ризиковості платника, у рішенні зазначено відсутня підтверджуюча інформації щодо реалізованих товарів протягом дослідженого періоду ТОВ Порталінвест на адресу ПМП КОНКОРД товар: полотно ворсове трикотажне арт. ПТВ-С.15.04/П1, ширина 1,5 м та Навантажувач Hyster H3.0FT s/n L177B18029E / 2007 р.в.); відсутність інформації про транспортування товарів; відсутність можливості виконання операцій з постачання товарів в асортименті та обсягах наявним трудовим ресурсом (2 особи) згідно з зареєстрованими податковими накладними ТОВ Порталінвест.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 02.03.2021 у справі № 520/18445/20 визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №79847 від 06.11.2020 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 25.11.2020 № 2166537/24202292 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 02.11.2020 та рішення від 25.11.2020 № 2166536/24202292 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 02.11.2020.

Зобов`язано Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, виключити Приватне мале підприємство "КОНКОРД" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №2 від 02.11.2020 та податкову накладну № 5 від 02.11.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання, а саме 16.11.2020.

Судове рішення набрало законної сили 24.06.2021.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що спірне рішення не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку. Крім того, відповідач не надав суду докази дотримання законодавчо встановленого порядку прийняття рішення, а саме направлення запитів до позивача про надання інформації та її документального підтвердження реальності господарських операцій.

Оцінка суду.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України Кабінетом Міністрів України затверджено Порядок № 1165, яким визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Абзацом першим пункту 5 Порядку № 1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Додатком 1 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, які є Додатком 1 до Порядку № 1156, визначено такий критерій - у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено:

у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється;

питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня;

у разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;

включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення;

платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4);

у рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;

комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;

документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку;

інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення;

за результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4);

виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення;

якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;

у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;

комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до абзацу другого пункту 25, абзацу першого пункту 26 Порядку № 1156 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

За приписами абзаців 8-10 пункту 40 Порядку № 1165 під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови, секретарем та членами комісії, які брали участь у засіданні. Ведення обліку матеріалів щодо роботи комісії контролюючого органу здійснюється секретарем такої комісії.

У затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (додаток 4 до Порядку № 1165) передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме:

- у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності

Або

- з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від ..р. № -.

У затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (додаток 4 до Порядку № 1165) вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У додатку 4 до Порядку № 1165 зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм п. 6 Порядку № 1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Право на звернення до суду також передбачено в затвердженій формі Рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку».

Тобто, Порядок № 1165, який є чинним та діяв під час прийняття спірних рішень, прямо передбачає можливість оскарження рішень про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості.

Аналогічні висновки викладені Верховним Судом в постановах від 05 січня 2021 року у справі № 640/10988/20 та від 16 лютого 2021 року у справі № 280/3235/20.

Таким чином, є безпідставними посилання апелянта, що рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості без прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань не порушують права та інтереси позивача та не оскаржуються в судовому порядку.

Суд звертає увагу на те, що критерії ризиковості платника податків на додану вартість викладено у Додатку 1 до Порядку № 1165, відповідно до яких таким критерієм є, зокрема:

« 8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.»

Тобто, законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.

Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.

При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Аналогічний висновок викладено в постанові Верховного Суду від 23 червня 2022 року у справі № 640/6130/20.

Як свідчить зміст оскаржуваного рішення № 2300 від 14.09.2021 року комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність позивача Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування.

Витяг з протоколу, доводи відзиву на позову та апеляційної скарги, свідчать, що оскаржуване рішення прийнято в зв`язку з наявною податковою інформацією, що отримана з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, а також внаслідок на час прийняття спірного рішення від 14.09.2021 року здійснення заходів щодо перевірки господарської діяльності позивача, а не за наслідками подання останнім податкової накладної/ розрахунку коригування для реєстрації.

Таким чином, рішення № 2300 від 14.09.2021 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким ТОВ «Порталінвест» віднесено до ризикових, прийняті всупереч Порядку № 1165.

При цьому в матеріалах справи наявні первинні документи, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення, та які складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань.

Крім того, суд звертає увагу апелянтів на висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 07 грудня 2022 року у справі № 500/2237/20 в подібних правовідносинах, що при прийнятті рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Таким чином, при прийнятті податковим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку не може бути предметом оцінки реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами.

З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно визнав протиправним та скасував рішення комісії Головного управління ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2300 від 14.09.2021 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, та зобов`язав Головне управління ДПС у Луганській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю Порталінвест з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Є також безпідставними доводи апелянта про неправильне визначення суми судових витрат, які стягнуті з відповідача, оскільки відповідно до приписів ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки в межах доводів апеляційної скарги судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для її задоволення та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Відповідно до статті 139 КАС України розподіл судових витрат по справі не здійснюється.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2022 року у справі № 360/6378/21 залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2022 року у справі № 360/6378/21 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 10 квітня 2023 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено 10 квітня 2023 року.

Головуючий суддяІ.Д. Компанієць

Судді А.В. Гайдар

Е.Г. Казначеєв

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2023
Оприлюднено12.04.2023
Номер документу110120140
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —360/6378/21

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 27.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 02.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 29.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Постанова від 10.04.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Постанова від 10.04.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні