ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" квітня 2023 р. м. УжгородСправа № 907/115/23
Суддя Господарського суду Закарпатської області Андрейчук Л.В., розглянувши матеріали справи
за позовом приватного акціонерного товариства Закарпаттяобленерго, с. Оноківці, Закарпатська область
до відповідача Довжанської сільської ради, с. Довге, Закарпатська область
про стягнення 13 616,75 грн,
Секретар судового засідання Райніш М.І.
Сторони не викликались
СУДОВІ ПРОЦЕДУРИ
Позивач приватне акціонерне товариство Закарпаттяобленерго, заявило позов до Довжанської сільської ради, яким просить стягнути з відповідача збитки в розмірі 13 616,75 грн, в т.ч. 8 301,30 грн згідно акту про порушення №127971 від 18.12.2020 року та 5 315,45 грн згідно акту про порушення №127972 від 18.12.2020 року. Позов заявлено з посиланням на статті 58, 77 Закону України «Про ринок електричної енергії», Правила роздрібного ринку електричної енергії та статті 216, 217, 218 Господарського кодексу України.
Ухвалою від 15.02.2023 відкрито провадження у справі, постановлено розглянути спір за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, встановлено учасникам спору процесуальні строки для подання заяв по суті спору, а також відповідачу строк у п`ятнадцять днів з дня вручення ухвали для подання письмових заперечень проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.
08.03.2023 відповідач подав відзив на позовну заяву.
29.03.2023 позивач подав відповідь на відзив.
Попередній розрахунок понесених позивачем судових витрат становить 2684,00 грн судового збору та 7000,00 грн витрат за надання правової допомоги.
Відповідно до ст. 233 Господарського процесуального кодексу України рішення у справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами дослідження та оцінки доказів, поданих сторонами у спорі.
АРГУМЕНТИ СТОРІН
Правова позиція позивача
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 18 грудня 2020 року під час проведення технічної перевірки з метою визначення відповідності нормативно-технічним документам стану вузла обліку електричної енергії, схеми його підключення, перевірки дотримання споживачами Правил роздрібного ринку електричної енергії, та виявлення можливих позаоблікових підключень, працівниками ПрАТ «Закарпаттяобленерго» на об`єкті «вуличне освітлення» від КТП-230, що знаходиться за адресою: Закарпатська обл., Іршавський р-н., с. Бронька, було виявлено порушення п.5.5.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме: «Виявлено відсутність 1-ї пломби на ВЗК №56748699». Окрім цього, на об`єкті «вуличне освітлення» від КТП-215, що знаходиться за адресою: Закарпатська обл., Іршавський р-н., с. Суха, було виявлено порушення п.5.5.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме: «Виявлено відсутність 1-ї червоної пломби на ВЗК № 629622006». Як стверджує позивач, суму збитків у розмірі 8 301,30 грн по Акту про порушення №127971 від 18.12.2020 та 5 315,45 грн по Акту про порушення №127972 від 18.12.2020 відповідачем не відшкодовано, що стало підставою звернення з позовною заявою до суду.
Заперечення відповідача
Відповідач заперечує проти позовних вимог у повному обсязі у зв`язку з тим, що процес ліквідації Броньківської сільської ради не був завершений і тривав на час розгляду Актів, у зв`язку з чим майнові зобов`язання в повному обсязі правонаступнику - Довжанській сільській раді передано не було. Також відповідач зазначає, що на території Довжанської територіальної громади саме під час розгляду Актів склалася надзвичайна епідеміологічна ситуація. Серед іншого, під час складання актів повністю знехтувана та обставина, що після проведення 25.10.2020 місцевих виборів, в Україні розпочато зміну адміністративно-територіального устрою з одночасною реорганізацією органів місцевого самоврядування. Зокрема старостинський округ для охоплення території колишньої Броньківської сільської ради було затверджено лише 12.12.2020, а Акти про порушення №127971 та №127972 складено 18.12.2020, тобто в умовах тимчасової управлінської дезорганізації, зумовленої передачею повноважень та зобов`язань. Відповідачем зазначено, що накладення санкцій на Довжанську сільську раду вбачається неправомірним через неправильне визначення суб`єкта, відповідального за збереження засобів вимірювальної техніки, а вищевказані Акти про порушення, на підставі яких було проведено неправомірне донарахування вартості за начебто спожиту необліковану електроенергію, вважає незаконними. Відповідач також звертає увагу, що пошкодження пломб було виявлено за відсутності представника Броньківської чи Довжанської сільської ради.
ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ.
28.01.2019 Броньківська сільська рада Іршавського району Закарпатської області за заявою-приєднання приєдналася до умов публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії Додаток 1 до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (заява-приєднання від 28.01.2019), опублікованого на веб-сайті оператора системи розподілу ПрАТ «Закарпаттяобленерго».
Згідно заяви-приєднання від 28.01.2019 р. Додаток 1 до Договору про розподіл від 28.01.2019, ПрАТ «Закарпаттяобленерго» приєднало 10 об`єктів споживача Броньківської сільської ради, технічні параметри яких зафіксовані в Паспортах точки розподілу - Додаток 2 до Договору про розподіл від 28.01.2019 р.
Згідно п. 2.1. глави 2 «Предмет Договору» зазначеного Договору, Оператор системи надає Споживачу послуги з розподілу електричної енергії параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309, та Кодексу систем розподілу затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 310, за об`єктом споживача, технічні параметри якого фіксуються в Паспорті точки розподілу за об`єктом споживача, який є Додатком 2 до цього договору, та в особовому рахунку Споживача, облікових базах даних Оператора системи.
Згідно до п. 3.1. глави 3 Договору, облік (у тому числі приладовий) електричної енергії, що передається Оператором системи розподілу та споживається Споживачем на межі балансової належності об`єкта Споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 311 (Кодекс комерційного обліку) та з урахуванням вимог цього Договору.
Відповідно до п. 8.9. глави 8 Договору, у разі виявлення однією із Сторін порушень умов Договору іншою стороною, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недоотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох Сторін у двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акту, має право внести до акту свої зауваження.
Згідно акту про пломбування (акту про збереження пломб), який є частиною завдання на технічну перевірку однофазного засобу обліку №250, на об`єкті відповідача за адресою с. Суха, вуличне освітлення КТП - 215, позивачем було встановлено та передано на відповідальне зберігання відповідачу п`ять пломб, що підтверджується підписом відповідача на вказаному акті. Крім цього, згідно акту контрольного огляду засобу обліку №167 від 07.06.2018 р. на об`єкті відповідача за адресою с. Бронька, вуличне освітлення на опорі №1 від КТП - 230, було встановлено та передано на відповідальне зберігання відповідачу пломби визначені в п.3 вищевказаного акту, що підтверджується підписом відповідача.
Пунктом 2.3.4 ПРРЕЕ визначено, що відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
Станом на день подання позову, суму збитків у розмірі 8 301,30 грн. по Акту №127971 від 18.12.2020 р. та 5 315,45 грн. по Акту №127972 від 18.12.2020 р. відповідачем не відшкодовано.
У разі незгоди споживача з фактом крадіжки електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту викрадення електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
ПРАВОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ТА ОЦІНКА СУДУ.
Пунктом 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України, майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності та регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Таким чином, станом на день розгляду даного спору в суді його обставини оцінюються судом із огляду на правила Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України.
Окремим видом договору енергопостачання є договір постачання електричної енергії споживачу. Особливості постачання електричної енергії споживачам та вимоги до договору постачання електричної енергії споживачу встановлюються Законом України "Про ринок електричної енергії".
Частиною 4 ст. 46 Закону України «Про ринок електричної енергії» передбачено, що оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на підставі договорів про надання послуг з розподілу. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується Регулятором.
Згідно з абз. 1, 7 п. 2.1.5 ПРРЕЕ, договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил. У разі необхідності визначення за взаємною згодою сторін додаткових умов договору, які конкретизують умови договору, форму якого встановлено цими Правилами, договір оформляється в паперовій формі.
Абзацом 2 п.2.1.7 глави 2.1. ПРРЕЕ визначено, що фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.
Додатком № 3 до ПРРРЕЕ є типовий договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, обов`язковість якого передбачена п.11 ч. 3 та ч. 4 ст. 46 Закону України «Про ринок електричної енергії».
Розроблений оператором системи розподілу договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (договір про розподіл), відповідно до п. 7 ч. 3 ст. 46 Закону України «Про ринок електричної енергії» та п. 2.1.4 ПРРЕЕ, опублікований на веб-сайті позивача за посиланням https://zakarpat.energy/customers/contract-customer/.
Відповідно до пп.пп. 3, 4, 11, 12 п. 5.1.1 ПРРЕЕ оператор системи має право, зокрема проводити (за пред`явленням представником службового посвідчення) обстеження електроустановок споживачів щодо виявлення споживання електричної енергії поза засобами вимірювання та інших порушень, що викликають неправильне вимірювання обсягів споживання електричної енергії; на безперешкодний доступ (за пред`явленням представником службового посвідчення) до електричних установок споживача для проведення технічної перевірки засобів вимірювання, контролю за рівнем споживання електричної енергії та потужності, складати акти про невідповідність дій (бездіяльності) споживача умовам договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії та порушення вимог законодавства України у сфері енергетики тощо.
Відповідно п. 8.2.4 у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб /або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
Відповідно до абз. 1 п. 8.2.5. ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення
Відповідно до абз.1-3 п.8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення. Згідно з абз. 5, 6 п. 8.2.6 ПРРЕЕ споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.
Відповідно до абз. 9, 10 п. 8.2.6 глави 8.2.ПРРЕЕ рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
Відповідно до пп.1 п.8.4.8 глави 8.4. ПРРЕЕ кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.
Згідно з абз. 1-4 п. 8.2.7 глави 8.2. ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.
Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
Пунктом 2.3.4. ПРРЕЕ визначено, що відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені.
Щодо належного відповідача у справі
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №712-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Закарпатської області», Броньківська територіальна громада увійшла до складу Довжанської територіальної громади. Рішенням Довжанської сільської ради №16 від 10.12.2020 р. Про початок реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Довжанської сільської ради відповідно ст.ст. 104, 105, 107 ЦК України, ст.ст. 6, 7-1, 39 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» вирішено почати процедуру реорганізації шляхом приєднання Броньківської сільської ради до Довжанської сільської ради. Як вбачається з інформації, отриманої з витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Міністерства юстиції України, діяльність юридичної особи за ідентифікаційним кодом 04349461 - Броньківської сільської ради Іршавського району Закарпатської області припинено на підставі рішення щодо реорганізації з 06.10.2022 р.
На противагу доводам відповідача щодо нездійснення передачі майнових зобов`язань Довжанській сільській раді в повному обсязі, суд зазначає наступне.
Керуючись пп.1, 4, 9 п. 6-1 Розділу 5 «Прикінцеві і перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»: у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України, припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади; сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту; юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою.
Таким чином, оскільки, Броньківська сільська рада Іршавського району Закарпатської області з 06.10.2022 припинена, а Довжанська сільська рада є правонаступником всього її майна, прав та обов`язків, то належним відповідачем у справі є Довжанська сільська рада.
Щодо виявлення та фіксування порушення за Актом №127971
18 грудня 2020 року під час проведення технічної перевірки з метою визначення відповідності нормативно-технічним документам стану вузла обліку електричної енергії, схеми його підключення, перевірки дотримання споживачами Правил роздрібного ринку електричної енергії, та виявлення можливих позаоблікових підключень, працівниками ПрАТ «Закарпаттяобленерго» на об`єкті «вуличне освітлення» від КТП-230, що знаходиться за адресою: Закарпатська обл., Іршавський р-н., с. Бронька, було виявлено порушення п.5.5.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме: «Виявлено відсутність 1-ї пломби на ВЗК №56748699».
У зв`язку з виявленням вказаного порушення, ПрАТ «Закарпаттяобленерго», у відповідності до вимог п. 8.2.5 глави 8.2. ПРРЕЕ, в?присутності представника споживача Голови Довжанської сільської ради Симканич Віктора Михайловича, було складено Акт про порушення від 18.12.2020 року за № 127971, складений та підписаний у двох примірниках працівниками ПрАТ «Закарпаттяобленерго» - Лещенко В.В., Лацко І.Ю., Лещенко О.Й., які є належним чином уповноваженими працівниками позивача, до компетенції яких належить складання актів про порушення при виявленні фактів розкрадання електричної енергії.
Судом встановлено, що позивачем забезпечено фіксування та відображення в Акті про порушення № 127971 від 18.12.2020 всіх необхідних для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметрів.
Під час складання Акта про порушення № 127971 на об`єкті (вуличне освітлення) - «КТП-230» за адресою с. Бронька, вуличне освітлення від КТП-230 був присутній представник споживача Симканич В.М., який допустив представників оператора системи розподілу на об`єкт (територію) для проведення перевірки, вказаний Акт підписав та зауважень з приводу такого не надав.
Акт про порушення № 127971 було вручено Відповідачу, про те, що копію акта отримав свідчить наявний власноручний підпис представника споживача.
Про час, дату і місце засідання комісії щодо розгляду Акта про порушення № 127971 споживача повідомлено в самому Акті про порушення №127971. Так, в п. 11 Акта про порушення №127971 вказано, що «комісія постачальника електроенергії з розгляду складеного акта про порушення буде проводити засідання 24.12.2020 року з 09:00 год. за адресою: м. Іршава, вул. Шевченка, буд.45. На засідання комісії запрошується споживач або уповноважена ним особа. У разі неявки на засідання комісії цей акт розглядається без участі споживача або уповноваженої ним особи.».
Оскільки на вказані у Акті про порушення №127971 час та дату засідання комісії по розгляду актів Відповідач (або уповноважена ним особа) не з`явився, ПрАТ «Закарпаттяобленерго» було перенесено розгляд такого на іншу дату 28.01.2021 року, про що споживачу надіслано повідомлення № 525-21/61 від 21.01.2021 року. Також, Відповідач запрошувався на засідання комісії щодо розгляду Акта про порушення №127971 листом від 29.01.20 року за №525-21/64 та листом від 04.02.2021 року за №525-21/87.
На виконання вимог пункту 8.2.6 ПРРЕЕ, Комісією з розгляду Актів про порушення Іршавського РЕМ 16.02.2021 року без участі споживача було розглянуто Акт від 18.12.2020 року за №127971 та прийнято рішення, оформлене протоколом № 14 від 16.02.2021 р.
Виявлене на об`єкті споживача Броньківська сільська рада «вуличне освітлення», за адресою Закарпатська обл., Іршавський р-н, с. Бронька, опора 1 КТП-230, порушення ПРРЕЕ, комісією з розгляду актів було кваліфіковане як таке, що відповідає порушенню, визначеному підпунктом 2 п. 8.4.2 ПРРЕЕ.
Як вбачається з Акту про порушення №127971, виявлено пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи, установлених на засобах вимірювальної техніки.
Зважаючи на наведене, для розрахунку було застосовано період із 02.11.2020 року по 18.12.2020 року (дата складання Акту).
За результатами проведених розрахунків, обсяг електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачем вимог ПРРЕЕ, склав 2 409 кВт./год. За наслідками розгляду Акта про порушення №127971 та результатами проведених розрахунків комісією Іршавського РЕМ з розгляду актів визначено обсяг та вартість необлікованої електричної енергії, що становить: 2 409 кВт/год. на суму 8 301,30 грн з ПДВ (копія рахунку та Розрахунку обсягу та вартості необлікованої електричної енергії за Актом про порушення №127971 від 18.12.2020 міститься в матеріалах справи).
Щодо виявлення та фіксування порушення за Актом №127972
18 грудня 2020 року під час проведення технічної перевірки з метою визначення відповідності нормативно-технічним документам стану вузла обліку електричної енергії, схеми його підключення, перевірки дотримання споживачами Правил роздрібного ринку електричної енергії, та виявлення можливих позаоблікових підключень, працівниками ПрАТ «Закарпаттяобленерго» на об`єкті «вуличне освітлення» від КТП-215, що знаходиться за адресою: Закарпатська обл., Іршавський р-н., с. Суха, було виявлено порушення п.5.5.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії, а саме: «Виявлено відсутність 1-ї червоної пломби на ВЗК № 629622006».
У зв`язку з виявленням вказаного порушення, ПрАТ Закарпаттяобленерго, у відповідності до вимог п. 8.2.5 глави 8.2. ПРРЕЕ, в?присутності представника споживача Голови Довжанського сільької ради Симканич Віктора Михайловича, було складено Акт про порушення від 18.12.2020 року за № 127972.
Акт про порушення № 127972 складений та підписаний у двох примірниках працівниками ПрАТ «Закарпаттяобленерго» - Лещенко В.В., Лацко І.Ю., Лещенко О.Й., які є належним чином уповноваженими працівниками позивача, до компетенції яких належить складання актів про порушення при виявленні фактів розкрадання електричної енергії.
Судом встановлено, що позивачем забезпечено фіксування та відображення в Акті про порушення № 127972 від 18.12.2020 р. всіх необхідних для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметрів.
Під час складання Акта про порушення № 127972 був присутній представник споживача Симканич В.М., який допустив представників оператора системи розподілу на об`єкт (територію) для проведення перевірки, вказаний Акт підписав та зауважень з приводу такого не надав.
Акт про порушення № 127972, із зазначенням на зворотній стороні запрошення споживача на комісію по розгляду складеного акта на 24.12.2020 року за адресою м. Іршава, вул. Шевченка, буд. 45, Позивачем було вручено Відповідачу, про те, що копію акта отримав, свідчить наявний власноручний підпис представника споживача.
Про час, дату і місце засідання комісії щодо розгляду Акта про порушення № 127972 споживача повідомлено в самому Акті про порушення №127972. Так, в п. 11 Акта про порушення №127972 вказано, що «комісія постачальника електроенергії з розгляду складеного акта про порушення буде проводити засідання 24.12.2020 року з 09:00 год. за адресою: м. Іршава, вул. Шевченка, буд.45. На засідання комісії запрошується споживач або уповноважена ним особа. У разі неявки на засідання комісії цей акт розглядається без участі споживача або уповноваженої ним особи.».
Оскільки на вказані у Акті про порушення №127972 час та дату засідання комісії по розгляду актів Відповідач (або уповноважена ним особа) не з`явився, ПрАТ «Закарпаттяобленерго» було перенесено розгляд такого на іншу дату 28.01.2021року, про що споживачу надіслано повідомлення № 525-21/61 від 21.01.2021 року. Також, Відповідач запрошувався на засідання комісії щодо розгляду Акта про порушення №127972 листом від 29.01.2021 року за №525-21/64 та листом від 04.02.2021 року за №525-21/87.
На виконання вимог пункту 8.2.6 ПРРЕЕ, Комісією з розгляду Актів про порушення Іршавського РЕМ 16.02.2021 року без участі споживача було розглянуто Акт від 18.12.2020 року за №127972 та прийнято рішення, оформлене протоколом № 13 від 16.02.2021.
Виявлене на об`єкті споживача Броньківська сільська рада «вуличне освітлення», за адресою Закарпатська обл., Іршавський р-н, с. Суха, опора 1 КТП-215, порушення ПРРЕЕ, комісією з розгляду актів було кваліфіковане як таке, що відповідає порушенню, визначеному підпунктом 2 п. 8.4.2 ПРРЕЕ.
Як вбачається з Акту про порушення №127972, виявлено пошкодження або відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи, установлених на засобах вимірювальної техніки. Зважаючи на наведене, для розрахунку було застосовано період із 18.11.2020 року по 18.12.2020 року (дата складання Акту).
За результатами проведених розрахунків, обсяг електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачем вимог ПРРЕЕ, склав 1 519 кВт./год. За наслідками розгляду Акта про порушення №127972 та результатами проведених розрахунків комісією Іршавського РЕМ з розгляду актів визначено обсяг та вартість необлікованої електричної енергії, що становить: 1 519 кВт/год.на суму 5 315,45 грн з ПДВ (копії рахунку та Розрахунку обсягу та вартості необлікованої електричної енергії за Актом про порушення №127972 містяться в матеріалах справи).
Щодо заперечень відповідача, наведених у відзиві, суд вважає за необхідне зазначити, що виявлені 18.12.2020 порушення ПРРЕЕ, що зафіксовані Актом про порушення за №127971 та Актом про порушення за №127972, полягають у відсутності пломб на ВЗК (виносний захисний комплекс або скринька чи ящик, у якому розміщений прилад обліку електричної енергії для обмеження доступу для втручання в його роботу), а не у порушенні цілісності пломб на засобах вимірювальної техніки, як про це стверджує відповідач.
Відсутність пломб з відбитками тавр оператора системи на засобах вимірювальної техніки (вузлах обліку) та/або пристроях (шафи обліку, захисні панелі тощо), є окремим (самостійним) видом порушення ПРРЕЕ, а відтак підпадає під застосування вимог ПРРЕЕ щодо здійснення визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.
Як вбачається з завдання на технічну перевірку однофазного засобу обліку №250 від 12.05.2016 та акту контрольного огляду засобу обліку №167 від 07.06.2018, які містяться в матеріалах справи, наявні підписи уповноважених представників Броньківської сільської ради, підтверджують те, що було встановлено та передано на відповідальне зберігання пломби визначені у вищевказаних актах. Відповідно до п. 2.3.4. ПРРЕЕ, відповідальність за збереження і цілісність засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування покладається на власника (користувача) електроустановки або організацію, на території (у приміщенні) якої вони встановлені. Відповідальним за експлуатацію та технічний стан засобів (вузлів) вимірювальної техніки є їх власник.
Відповідно до п. 6.5.4. та п. 6.5.7. ПРРЕЕ технічна перевірка вузлів обліку у споживачів здійснюється оператором системи у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), та відповідного ППКО (за рішенням споживача). В актах про порушення за №127971 від 18.12.2020 р. та №127972 від 18.12.2020 р., в графі «прізвище, ім`я, по батькові особи, яка допустила на об`єкт (територію) споживача та була присутня при складанні складанні Акта про порушення» зазначено - Голова Довжанської сілької ради Симканич Віктор Михайлович. Відповідно, доводи Відповідача про те, що «пошкодження пломб було виявлено за відсутності представника Броньківської чи Довжанської сільської ради» є такими, що не заслуговують на увагу, оскільки Акти про порушення були підписані власноруч В.М. Симканичем, та в графі «зауваження до складених актів» вказано, що зауважень немає.
Також суд звертає увагу відповідача, що порушення, які полягають у відсутності пломб на ВЗК, кваліфікація якого підлягає під застосування пп.2 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, аж ніяк не стосується порушень, кваліфікація яких підпадає під застосування пп.1 п. 8.4.2. ПРРЕЕ, а відтак, необхідність у застосуванні у даних спірних правовідносинах пункту 8.4.5. ПРРЕЕ є безпідставним.
3 огляду на наведене, позовні вимоги про стягнення з відповідача збитків в розмірі 13 616,75 грн, в т.ч. 8 301,30 грн згідно акту про порушення №127971 від 18.12.2020 року та 5 315,45 грн згідно акту про порушення №127972 від 18.12.2020 року є обґрунтованими, а тому підлягають до задоволення в повному обсязі.
Положеннями статей 13-14 ГПК України визначено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
В той же час, кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до статей 73, 74, 76-80 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
Таким чином, розглянувши спір на підставі поданих суду доказів, суд дійшов висновку про його задоволення в розмірі 13 616,75 грн, в т.ч. 8 301,30 грн згідно акту про порушення №127971 від 18.12.2020 року та 5 315,45 грн згідно акту про порушення №127972 від 18.12.2020 року.
Розподіл судових витрат.
Судові витрати на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Відтак, на відповідача покладається 2684,00 гривень витрат на оплату судового збору.
Враховуючи наведене та керуючись статтями 2, 13, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 81, 126, 129, 221, 236, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
1. Позов - задоволити повністю.
2. Стягнути з Довжанської сільської ради Закарпатської області (90154, Закарпатська обл., Хустський р-н, с.Довге, вул. Велика, 7, код в ЄДРПОУ 04350332) на користь Приватного акціонерного товариства «Закарпаттяобленерго» (89412, Закарпатська обл., Ужгородський р-н, с. Оноківці, вул. Головна, 57; код в ЄДРПОУ 00131529) збитки в розмірі 13 616,75 грн (тринадцять тисяч шістсот шістнадцять гривень 75 коп.), в т.ч. 8 301,30 грн (вісім тисяч триста одну гривню 30 коп.) згідно акту про порушення №127971 від 18.12.2020 року та 5 315,45 грн (п`ять тисяч триста п`ятнадцять гривень 45 коп.) згідно акту про порушення №127972 від 18.12.2020 року, а також 2 684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) на відшкодування витрат по оплаті судового збору.
Рішення набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду у строк, визначений ст. 256 Господарського процесуального кодексу України.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається - http://court.gov.ua/fair/sud5008/ або http://www.reyestr.court.gov.ua.
Повний текст судового рішення складено 11.04.2023
Суддя Л.В. Андрейчук
Суд | Господарський суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2023 |
Оприлюднено | 13.04.2023 |
Номер документу | 110143066 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Закарпатської області
Андрейчук Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні