Рішення
від 05.04.2023 по справі 916/117/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" квітня 2023 р.м. Одеса Справа № 916/117/23

Господарський суд Одеської області у складі: суддя Волков Р.В.,

при секретарі судового засідання Дюльгер С.В.,

розглянувши справу № 916/117/23

за позовом Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, проспект Перемоги, 14; код ЄДРПОУ 39816845)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮДІ ТРАНС» (Одеська обл., м. Чорноморськ, проспект Миру, 28; кв. 88; код ЄДРПОУ 42511459)

про стягнення 25 924,90 грн;

представники сторін:

від позивача Ковальчук В.М.,

від відповідача Топунова А.М.,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Державна служба України з безпеки на транспорті, звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮДІ ТРАНС» про стягнення плати у сумі 25 924,90 грн за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

В обґрунтування позову вказує, що посадовими особами Управління Укртрансбезпеки в Одеській області на підставі направлення на рейдову перевірку № 026428 від 28.06.2020 на 450 км + 500 м а/д М-05 «Київ-Одеса» було проведено рейдову перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

Зазначає, що під час перевірки був зупинений транспортний засіб марки MAN/PACTON, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 . Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 ОСОБА_2 є власником транспортного засобу MAN TGX 26.440, згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 ТОВ Юді Транс є власником спеціалізованого напівпричіпа - спеціалізованого напівпричіпа-контейнеровоза PACTON ТЗ-010, та згідно CMR № 1 від 27.06.2020, наданої під час проведення перевірки, автомобільним перевізником є Товариство з обмеженою відповідальністю Юді Транс.

Звертає увагу, що працівниками Управління Укртрансбезпеки у Одеській області проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки MAN/PACTON, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , у результаті якого було виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, а саме: навантаження на строєну вісь склало 27,49 тон при допустимих 24 тон.

Вказує, що відповідачу було нараховано плату за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 866,70 євро, що еквівалентно 25 924 грн. 90 коп. (курс НБУ станом на 28.06.2020 за 1 євро = 29,9122), про що складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування б/н від 28.06.2020.

Відзначає, що станом на момент подання позову відповідач не сплатив плату за проїзд у добровільному порядку, що і стало підставою для звернення до господарського суду із позовною заявою.

Ухвалою від 11.01.2023 позовну заяву (вх. № 113/23 від 06.01.2023) Державної служби України з безпеки на транспорті прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 916/117/23, яку вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження, судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 08.02.2023, запропоновано сторонам подати заяви по суті справи та встановлено відповідні строки.

08.02.2023 за вх. № 3961/23 від представника відповідача на електронну пошту суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач з позовними вимогами не погоджується та просить відмовити у їх задоволенні.

У відзиві відповідач зауважує, що з матеріалів справи неможливо встановити, яким чином була розрахована протяжність маршруту і за допомогою якого ресурсу, адже до позовної заяви позивач не долучає доказів розрахунку відстані пройденої транспортним засобом, відносно якого було здійснено перевірку. При цьому, позовна заява не містить зазначення про неможливість подання такого доказу разом з позовною заявою.

Крім того, відповідач зазначає, що у матеріалах справи відсутні будь-які докази, які б вказували на те, що строєні осі спеціалізованого напівпричіпа - спеціалізованого напівпричіпа-контейнеровоза PACTON (державний номер НОМЕР_5 ) з одиночними шинами, що, на переконання відповідача, вказує на безпідставність подвоювання ставки.

Відповідач також просив поновити йому процесуальний строк на подачу відзиву у зв`язку з тим, що позовна заява на його адресу на надходила, а представник відповідача ознайомився з матеріалами справи лише 02.02.2023, що позбавило можливості подати відзив у встановлений судом строк.

Ухвалою від 11.01.2023 відповідачу було встановлено п`ятнадцятиденний строк на подачу відзиву з моменту отримання ухвали про відкриття провадження у справі.

Ухвалу про відкриття провадження у справі відповідачем отримано 21.01.2023, у зв`язку з чим відповідач мав право на подання відзиву до 06.02.2023 (включно).

Відзив надійшов до суду 08.02.2023.

Частиною 1 статті 2 ГПК України встановлено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Згідно з положеннями ст. 113 ГПК України строки, в межах яких вчиняються процесуальні дії, встановлюються законом, а якщо такі строки законом не визначені, - встановлюються судом.

Право на вчинення процесуальних дій втрачається із закінченням встановленого законом або призначеного судом строку. Заяви, скарги і документи, подані після закінчення процесуальних строків, залишаються без розгляду, крім випадків, передбачених цим Кодексом (ст. 118 ГПК України).

Відповідно до ст. 119 ГПК України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

Відповідно до рекомендацій Ради суддів України щодо роботи суддів в умовах воєнного стану від 2 березня 2022 р. суддям необхідно виважено підходити до питань, пов`язаних з поверненням різного роду процесуальних документів, залишення їх без руху, встановлення різного роду строків та по можливості продовжувати їх щонайменше до закінчення воєнного стану.

На переконання суду, в умовах введення в Україні воєнного стану слід уникати надмірного формалізму та з розумінням ставитись до пропуску процесуальних строків учасниками справи, надаючи оцінку поважності причин пропуску відповідних строків з урахуванням усіх обставин справи.

З огляду на вищевикладене, враховуючи наведені у відзиві обставини в обґрунтування клопотання про поновлення строку, а також введення в Україні правового режиму воєнного стану, суд вважав за можливе поновити відповідачу процесуальний строк на подання відзиву.

08.02.2023 з 12 год. 28 хв. до 12 год. 54 хв. у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони у м. Одесі та Одеській області повітряної тривоги, всі працівники суду та учасники процесу перебували в укритті цивільного захисту адміністративної будівлі та судове засідання не відбулося.

Ухвалою від 08.02.2023 сторін повідомлено про те, що судове засідання відкладено на 27.02.2023.

13.02.2023 за вх. № 4476/23 від представника позивача на електронну пошту суду надійшла відповідь на відзив, в якій наведено наступні доводи:

- відстань, покладена у розрахунок, була застосована згідно даних, наведених у супровідних документах на вантаж, а саме: товарно-транспортній накладній (CMR № 1), яка була надана водієм транспортного засобу ОСОБА_1 посадовим особам Укртрансбезпеки під час рейдової перевірки. Згідно зазначених в ТТН відомостей, пунктом навантаження визначено місто Коростишів, а пунктом розвантаження Одеський морський торговельний порт (м. Одеса);

- враховуючи місце проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт, посадовими особами Укртрансбезпеки згідно відомостей ТТН визначено маршрут, який мав пройти транспортний засіб відповідача. Відстань, покладена в розрахунок, була застосована відповідно до інтернет-ресурсу della.com.ua згідно даних, наведених у супровідних документах на вантаж;

- відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_6 перевезення здійснювалось спеціалізованим напівпричепом спеціалізований н/пр-контейнеровоз-S Pacton T3-010. Згідно загальнодоступної інформації, яка міститься в мережі Інтернет, вказаний напівпричіп є трьохвісним. Форма довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю містить графу «тип транспортного засобу». В довідці про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 28.06.2020 № 0001078 визначено тип транспортного засобу відповідача з трьохвісним напівпричепом.

В подальшому судове засідання протокольними ухвалами відкладалося на 09.03.2023 та на 23.03.2023.

23.03.2023р. з 09 год. 11 хв. до 11 год. 05 хв. у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони у м. Одесі та Одеській області повітряної тривоги, всі працівники суду та учасники процесу перебували в укритті цивільного захисту адміністративної будівлі та судове засідання не відбулося.

Ухвалою від 23.03.2023 повідомлено сторін про те, що судове засідання відкладено на 05.04.2023.

05.04.2023 судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.

Відповідно до абз. 4 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 року № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» утворено Укртрансбезпеку, шляхом реорганізації (злиття) Державної інспекції з безпеки на морському та річковому транспорті та Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті.

Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (далі - Положення).

Відповідно до пункту 1 Положення, Державна служба України з безпеки на транспорті є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Згідно з підпунктами 15, 27 пункту 5 Положення № 103, Державна служба України з безпеки на транспорті відповідно до покладених на неї завдань здійснює: габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Пунктом 5 Положення передбачено, що Державна служба України з безпеки на транспорті здійснює стягнення, у тому числі в судовому порядку, плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Частиною 12 статті 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначено, що державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

За змістом статті 48 Закону (в редакції станом на день виникнення спірних правовідносин) автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Відповідно до ч. 2 ст. 29 Закону України «Про дорожній рух» з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.

Процедуру здійснення державного контролю визначено Постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006 «Про затвердження Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті» (далі Порядок № 1567).

Відповідно до п. 2 Порядку № 1567, рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Пунктом 4 Порядку № 1567 встановлено, що рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.

Згідно з п. 12 Порядку № 1567, рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка.

Пунктом 13 Порядку № 1567 передбачено, що графік проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) складається та затверджується керівником або заступником керівника Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.

Відповідно до п. 14 Порядку № 1567, рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Матеріали справи містять щотижневий графік проведення рейдових перевірок Управління Укртрансбезпеки в Одеській області у період з 22.06.2020 по 28.06.2020 (Т. 1, а.с. 22), направлення на рейдову перевірку № 026428 від 19.06.2020 (Т. 1, а.с. 24) та графік щоденної роботи пересувних, стаціонарного пунктів вагового та габаритного контролю в Одеській області на червень місяць 2020 р. (Т. 1, а.с. 25).

28.06.2020 на підставі направлення на рейдову перевірку № 026428 від 19.06.2020 (місце проведення перевірки: 450 км + 500 м а/д М-05 «Київ-Одеса») посадовими особами Управління Укртрансбезпеки в Одеській області було проведено рейдову перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

Як вказав позивач, під час перевірки був зупинений транспортний засіб марки MAN/PACTON, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 .

28.06.2020 за результатами проведеної перевірки складено довідку № 0001078 про результати здійснення габаритно-вагового контролю (Т. 1, а.с. 12).

28.06.2020 складено акт № 237457 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів (Т. 1, а.с. 11), де зазначено про перевищення осьового навантаження на строєну вісь транспортного засобу (осьове навантаження 27,49 т. при нормативно допустимому 24 т.).

Постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 затверджено порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі Порядок №879).

За умовами п. 41 Порядку № 879 учасники відносин у сфері габаритно-вагового контролю несуть відповідальність згідно із законодавством. Дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку.

Втім, в матеріалах справи відсутні докази оскарження відповідачем дій або бездіяльності учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю.

Відповідно до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30, транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Відповідно до пункту 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198, перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначаються окремими актами законодавства

Згідно з пунктом 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 30 від 18.01.2001, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Відповідно до положень пункту 28 Порядку № 879, плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Водночас, пунктом 21 Порядку № 879 врегульовано, що плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.

При цьому, пунктом 31 Порядку № 879 врегульовано, що при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох- та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу. Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.

Відповідно до пункту 31-1 Порядку № 879 (в редакції, чинної на момент виникнення спірних правовідносин), якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі.

На підставі викладеного, Управлінням Укртрансбезпеки у Одеській області Відповідачу - ТОВ Юді Транс нарахована плата за проїзд великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування відповідно до формули:

П= (Рзм + Рнв + Рг) х В х К, де

Рзм - 0 євро/км (перевищення загальної маси),

Рнв - 0,27x2 = 0,54 євро/км (перевищення осьових навантажень, п. З1 Порядку № 879),

Рг- 0 євро/км (перевищення габаритних параметрів),

В - пройдена відстань 535 км,

К - від 10% до 40% - у потрійному розмірі (коефіцієнт 3),

П = (0+ 0,54 + 0) х 535 (відстань) * 3 (коефіцієнт) = 866,70 євро.

Таким чином, 28.06.2020 працівниками Управління Укртрансбезпеки у Одеській області проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу, а саме: тягача MAN та напівпричепа PACTON (реєстраційний номерні знаки НОМЕР_1 / НОМЕР_2 ), у результаті якого було виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, а саме: навантаження на строєну вісь склало 27,49 тон при допустимих 24 тон, що підтверджується копією талона про зважування від 28.06.2020 (Т. 1,а.с. 14).

Актом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 28.06.2020 № 237457 (Т. 1, а.с. 13) зафіксовано перевезення вантажу згідно CMR № 1 від 27.06.2020 без оформлення дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України при перевищенні вагових обмежень.

Згідно зі свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 ОСОБА_2 є власником транспортного засобу MAN TGX 26.440 (державний номер НОМЕР_1 ).

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 ТОВ Юді Транс є власником спеціалізованого напівпричіпа - спеціалізованого напівпричіпа-контейнеровоза PACTON ТЗ-010 (державний номер НОМЕР_2 ).

У відповідності з CMR № 1 від 27.06.2020 (Т. 1, а.с. 29), наданої уповноваженим особам Укртрансбезпеки під час проведення перевірки, автомобільним перевізником є Товариство з обмеженою відповідальністю Юді Транс, що відповідачем не заперечувалося.

Правилами перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 за № 128/2568 (далі - Правила № 363) врегульовано, що товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.

Відповідно до пункту 11.1 Правил № 363 основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил. Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Зі змісту CMR від 27.06.2020 № 1 слідує, що автомобільним перевізником є ТОВ Юді Транс" (код ЄДРПОУ 42511459), водій - ОСОБА_1 . Вказана CMR була пред`явлена водієм посадовим особам Управління Укртрансбезпеки під час рейдової перевірки.

Згідно зазначених в ТТН відомостей, пунктом навантаження визначено місто Коростишів, а пунктом розвантаження Одеський морський торговельний порт (м. Одеса)

У відповідності зі статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт покладено на перевізників.

Отже, у разі перевищений нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник.

Зважаючи на вищезазначене, суд зазначає, що сукупність наданих сторонами доказів є підставою для висновку, що перевізником, який має нести відповідальність у зазначених відносинах, є саме відповідач.

Так, відповідачу нараховано плату за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 866,70 євро, що еквівалентно 25 924 грн. 90 коп. (курс НБУ станом на 28.06.2020 за 1 євро = 29,9122), про що складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування б/н від 28.06.2020 (Т. 1, а.с. 15).

Положеннями пунктів 26, 27 Порядку № 879 передбачено, що плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку; кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до Державного бюджету.

Відповідно до показників валютного ринку, що містяться на офіційному Інтернет-представництві Національного банку України (Т. 1, а.с. 27-28), на день проведення розрахунку курс гривні до 100 євро становив 2 991,22 грн. Таким чином, сума 866,70 євро станом на 28.06.2020 еквівалентна 25 924,90 грн.

Листами від 04.08.2020 та від 25.12.2022 (Т. 1, а.с. 17, 19) позивач повідомляв відповідача про необхідність внесення до Державного бюджету України плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Відповідно до пункту 31-1 Порядку № 879 (в редакції, що діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин), перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Докази сплати відповідачем 25 924,90 грн плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, у матеріалах справи відсутні.

Враховуючи встановлені судом обставини даної справи, у зв`язку з перевищенням відповідачем нормативних вагових параметрів транспортного засобу при здійсненні перевезення вантажу, суд зазначає, що позивач мав право нарахувати плату за проїзд у відповідності з Порядком № 879.

Водночас суд звертає увагу на таке.

У відповідності до ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до п.1 ст.74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Як вже було зазначено, у відповідності з п. 31 Порядку № 879 при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох- та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу. Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.

Так, пославшись на вказаний пункт, позивач нарахував відповідачу плату за проїзд у двократному розмірі.

Між тим, як слушно зазначив у відзиві відповідач, позивачем не надано жодних доказів того, що належний Товариству з обмеженою відповідальністю «ЮДІ ТРАНС» спеціалізований напівпричіп-контейнеровоз PACTON ТЗ-010 має одиночні шини на осях, в той час як обов`язок доказування вказаних обставин, на які посилається позивач, лежить саме на ньому.

Таким чином, суд задовольняє позовні вимоги Державної служби України з безпеки на транспорті частково на суму 12 962,45 грн у зв`язку з тим, що позивачем не доведено можливості застосування подвоєння плати за перевищення допустимих навантажень в порядку п. 31, так як Укртрансбезпекою не надано до матеріалів справи належних та допустимих доказів, які б свідчили про те, що напівпричіп відповідача за своїми технічними характеристиками має одиночні шини.

Згідно з ч.ч.1-2 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, враховуючи часткове задоволення позовних вимог, суд покладає на відповідача 1240,50 грн витрат зі сплати судового збору, решту на позивача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-80, 86, 123, 124, 129, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, проспект Перемоги, 14; код ЄДРПОУ 39816845) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮДІ ТРАНС» (Одеська обл., м. Чорноморськ, проспект Миру, 28; кв. 88; код ЄДРПОУ 42511459) про стягнення 25 924,90 грн задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮДІ ТРАНС» (Одеська обл., м. Чорноморськ, проспект Миру, 28; кв. 88; код ЄДРПОУ 42511459) до Державного бюджету України плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні у сумі 12962,45 грн за наступними реквізитами: Дачненська сільська ТГ ГУК в Од. обл./с. Дачне/22160100, код отримувача 37607526, UA568999980313111216000015654, Казначейство України (ЕАП), призначення платежу: плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні).

3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮДІ ТРАНС» (Одеська обл., м. Чорноморськ, проспект Миру, 28; кв. 88; код ЄДРПОУ 42511459) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, проспект Перемоги, 14; код ЄДРПОУ 39816845) 1240,50 грн витрат зі сплати судового збору.

5. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом двадцяти днів з моменту складення повного тексту.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Вступну та резолютивну частини рішення оголошено 05 квітня 2023 р. Повний текст рішення складено та підписано 10 квітня 2023 р.

Суддя Р.В. Волков

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення05.04.2023
Оприлюднено13.04.2023
Номер документу110143797
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —916/117/23

Рішення від 05.04.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 23.03.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 09.03.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 08.02.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 11.01.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні