РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
11 квітня 2023 р. Справа № 120/11000/22
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шаповалової Т.М., розглянувши у письмовому провадженні в порядку в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Глуховецької селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2022 ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Глуховецької селищної ради (далі відповідач), у якому просив суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Глуховецької селищної ради Хмільницького району Вінницькій області № 532 від 29.06.2022 щодо відмови ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в зв`язку з дією військового стану в державі;
зобов`язати Глуховецьку селищну раду Хмільницького району Вінницькій області надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2, 00 га із земель комунальної власності Глуховецької селищної ради.
Позовні вимоги мотивовані протиправним рішенням 18 сесії 8 скликання Глуховецької селищної ради № 532 від 29.06.2022 про відмову позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у зв`язку з дією військового стану в державі, що стало підставою з цим позовом до суду.
Ухвалою суду від 02.01.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статті 262 КАС України, а також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву. Цією ж ухвалою суду витребувано у відповідача завірену належним чином копію оскаржуваного рішення № 532 від 29.06.2022 та документів, які бралися до уваги при прийнятті цього рішення.
16.01.2023 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач зазначає, що на виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду № 120/18633/21-2 від 26.04.2022, яким Глуховецьку селищну раду було зобов`язано розглянути клопотання ОСОБА_1 від 02.08.2021 року, було прийнято рішення Глуховецької селищної ради 20 сесії 8 скликання № 532 від 29.06.2022 року «Про розгляд клопотання громадянина ОСОБА_1 ». Керуючись ст.ст. 12, 118, 122, п.27 розділу Х «Перехідних положень» Земельного кодексу України, ОСОБА_1 відмовлено в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Відповідно до п.п.5 п.27 розділу Х «Перехідних положень» Земельного кодексу України під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.
Твердження позивача, що спірні правовідносини виникли задовго до внесення вищевказаних змін, на думку відповідача є хибними, адже при розгляді клопотання виконувалось рішення Вінницького окружного адміністративного суду № 120/18633/21-а від 26.04.2022, яке було прийнято після прийняття закону № 2145-XI від 24.03.2022 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану», який набрав чинності 07.04.2022.
Відповідач вважає що рішення Глуховецької селищної ради № 532 від 29.06.2022 прийняте з дотриманням норм чинного законодавства України.
Враховуючи наведене, відповідач просить у задоволенні позову відмовити.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідивши матеріали справи, оцінивши інші докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
02.08.2021 позивач звернувся до Глуховецької селищної ради із клопотанням про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га із земель комунальної власності Глуховецької селищної ради.
До клопотання долучено копію паспорта заявника, копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера, копію посвідчення учасника бойових дій та графічні матеріали на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.
Листом відповідача від 06.09.2021 № 536/15 позивача повідомлено про те, що бажаний для нього дозвіл не може бути надано, оскільки частина земельної ділянки 17,5863 га кадастровий номер 0521486600:04:003:0133 відноситься до земель загального користування (землі будь якої категорії, які використовуються як майдани, вулиці, проїзди, шляхи, громадські пасовища, сіножаті, пляжі, парки, зелені зони, сквери, бульвари, водні об`єкти загального користування, а також інші землі, якщо рішенням відповідного органу державної влади чи місцевого самоврядування їх віднесено до земель загального користування). Згідно чинного законодавства, передача земель цієї категорії в приватну власність заборонена.
Позивач вважає таку відмову протиправною, а тому за захистом прав та законних інтересів звернувся до суду з цим позовом.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 26.04.2022 у справі № № 120/18633/21-а адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Глуховецької селищної ради щодо не прийняття рішення у спосіб та строк встановлений Земельним кодексом України за результатами розгляду клопотання ОСОБА_1 від 02.08.2021 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га із земель комунальної власності Глуховецької селищної ради.
Зобов`язано Глуховецьку селищну раду розглянути клопотання ОСОБА_1 від 02.08.2021 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га із земель комунальної власності Глуховецької селищної ради та прийняти за результатом його розгляду рішення із урахуванням висновків суду в цій справі.
29.06.2022 на 20 сесії 8 скликання, на виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 26.04.2022 у справі № 120/18633/21-а, розглянувши клопотання ОСОБА_1 від 02.08.2021 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га із земель комунальної власності Глуховецької селищної ради, керуючись ст. ст. 12; 118; 122; п.27 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу, ст. 26, 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи пропозиції комісії з питань містобудування, будівництва, агропромислового комплексу, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, прийнято рішення № 532 про відмову ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га із земель комунальної власності Глуховецької селищної ради.
Позивач з правомірністю рішення 20 сесії 8 скликання Глуховецької селищної ради № 532 від 29.06.2022 не погоджується та вважає, що спірні правовідносини виникли ще з моменту звернення позивача до відповідача із заявою від 02.08.2021 ( до введення воєнного стану), що підтверджено рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 22.04.2022 у справі №120/18633/21 та вказує, що жодних підстав, передбачених ч.7 ст. 118 ЗК України, для відмови у наданні дозволу на розробку технічної документації, не було.
А відтак, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. "б" ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III (далі - ЗК України від 25.10.2001 № 2768-III) громадяни набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Частиною 1 та 2 ст. 116 ЗК України від 25.10.2001 № 2768-III передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян проводиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (п. "в" ч. 3 ст. 116 ЗК України від 25.10.2001 № 2768-III).
Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України від 25.10.2001 № 2768-III громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення, в тому числі, особистого селянського господарства, у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.
До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). Забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (ч.7 ст. 118 ЗК України від 25.10.2001 № 2768-III).
Відповідно до ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин віднесено до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад. Такі питання вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради (ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Крім того, суд звертає увагу, що законом визначено конкретний (місячний) строк для розгляду органом місцевого самоврядування клопотання громадянина про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та прийняття рішення. З цією метою частиною 5 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Водночас згідно загальновідомої інформації Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року № 64/2022 (далі - Указ № 64/2022), затвердженого Законом України від 24.02.2022 року № 2102-ІХ, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції РНБО України, відповідно до п. 20 ч.1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 год. 30 хв. 24.02.2022 року строком на 30 діб, який продовжено наступними Указами Президента України від 14.03.2022 року № 133/2022, № 259/2022 від 18.04.2022 року, №341/2022 від 17.05.2022, №573/2022 від 12.08.2022, №58/2023 від 06.02.2023.
Крім цього, Законом України від 24 березня 2022 року № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набрав чинності 07 квітня 2022 року, внесені зміни до Земельного кодексу України.
Так, вказаним законом розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 27, згідно з яким під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей:
5) безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою безоплатної передачі земельних ділянок у власність.
На час прийняття оскаржуваного рішення відповідачем в Україні діяв воєнний стан. А тому суд погоджується з доводами відповідача про неможливість прийняття позитивного рішення за результатами розгляду клопотання позивача не зважаючи на ту обставину, що таке клопотання було подане до запровадження воєнного стану.
Водночас суд звертає увагу на наступне.
Пунктом 3 Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» постановлено, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 34, 38, 39, 41 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Статтею 64 Конституції України установлено, що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Таким чином, Указом Президента, затвердженого Законом України, передбачено можливість обмеження деяких прав людини та громадянина під час воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень.
Надаючи оцінку спірному рішенню відповідача та підставам його прийняття з посиланням на п.27 Розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, враховуючи наведені норми щодо можливості обмеження деяких прав людини і громадянина, суд доходить висновку що норми Закону України від 24 березня 2022 року № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» щодо заборони надання дозволів на розроблення документації із землеустрою не можуть обмежувати право громадян набувати у власність землю, а лише відтерміновують реалізацію такого права до закінчення воєнного стану.
Таким чином належною поведінкою відповідача було б розглянути клопотання позивача та прийняти відповідне рішення за результатами його розгляду після закінчення воєнного стану.
Враховуючи наведене, суд доходить висновку про протиправність оскаржуваного рішення.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання відповідача надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, то така позовна вимога підлягає частковому задоволенню.
Згідно п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Як вже встановлено судом та зазначалось вище, відповідачем не досліджувалося клопотання позивача на відповідність його ст.118 ЗК України, а прийнято рішення про відмову у зв`язку із запровадженням в Україні воєнного стану.
За таких обставин, наявні підстави для покладення на Глуховецьку селищну раду обов`язку розглянути клопотання ОСОБА_1 від 02.08.2021 про надання дозволу на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та прийняти відповідне рішення після закінчення заборони, встановленої на час воєнного стану.
Частиною першою статті 6 КАС України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (ч. 2 ст. 2 КАС України).
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, у адміністративний позов слід задовольнити частково.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, а витрат, пов`язаних з розглядом справи судом не встановлено, питання щодо розподілу судових витрат у цій справі не вирішується.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Глуховецької селищної ради Хмільницького району Вінницькій області № 532 від 29.06.2022 щодо відмови ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Зобов`язати Глуховецьку селищну раду Хмільницького району Вінницькій області розглянути клопотання ОСОБА_1 від 02.08.2021 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га із земель комунальної власності Глуховецької селищної ради та прийняти за результатом його розгляду рішення із урахуванням висновків суду в цій справі.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 )
відповідач: Глуховецька селищна рада (код ЄДРПОУ 04328200, вул. Шкільна, буд. 41, смт. Глухівці, Хмільницький район, Вінницька область, індекс 22130)
Повне судове рішення складено та підписано суддею 11.04.2023.
СуддяШаповалова Тетяна Михайлівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2023 |
Оприлюднено | 13.04.2023 |
Номер документу | 110148123 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Шаповалова Тетяна Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні