ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/18833/21
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача: Бужак Н. П.
Суддів: Костюк Л.О., Кобаля М.І.
За участю секретаря: Несін К.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу заступника керівника Чернігівською обласної прокуратури на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 січня 2023 року, суддя Клопот С.Л., у справі за адміністративним позовом Керівника Чернігівської обласної прокуратури в інтересах Держави в особі Державної інспекції архітектури та містобудування до виконавчого комітету Черкаської міської ради, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю «ЖК «Парковий», Товариство з обмеженою відповідальністю «Еко комфорт Груп», Товариство з обмеженою відповідальністю «Еленмар» про визнання протиправними та скасування рішення, наказу та містобудівних умов і обмежень,-
У С Т А Н О В И Л А:
Керівник Чернігівської обласної прокуратури звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом в інтересах Державної інспекції архітектури та містобудування України до виконавчого комітету Чернігівської міської ради, управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати пункт 1.14 рішення Виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 16.09.2021 № 566 «Про затвердження та надання містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок»;
- скасувати наказ Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради № 200-М від 16.09.2021 «Про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки»;
- скасувати містобудівні умови і обмеження № 02-01/200, видані Управлінням архітектури та містобудування Чернігівської міської ради 16.09.2021, відомості про які внесено до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва за реєстраційним номером MU01:6814-7007-7527-7764, видані ТОВ «ЖК «Парковий» для нового будівництва будівлі торгівлі з апарт-готелем та підземним паркінгом в кварталі пр-т Перемоги - вул. Ремісничої - вул. Ринкової в м. Чернігові.
Позовні вимоги мотивує тим, що під час перевірки правомірності рішення Виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 16.09.2021 № 566 «Про затвердження та надання містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок», наказу Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради № 200-М від 16.09.2021 «Про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки» та містобудівних умов і обмежень № 02-01/200, виданих Управлінням архітектури та містобудування Чернігівської міської ради 16.09.2021, відомості про які внесено до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва за реєстраційним номером MU01:6814-7007-7527-7764, видані ТОВ «ЖК «Парковий» для нового будівництва будівлі торгівлі з апарт-готелем та підземним паркінгом в кварталі пр-т Перемоги - вул. Ремісничої - вул. Ринкової в м. Чернігові було виявлено недостовірність відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянко, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці. Також позивач вказав на відсутність документів необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень, а також невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 січня 2023 в задоволенні позовних вимог було відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, Чернігівська обласна прокуратура звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, заслухавши осіб, що з`явились в судове засідання, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка з кадастровим номером: 7410100000:01:032:0907 належить на праві власності ТОВ «ЕЛЕНМАР», а право забудови земельної ділянки (суперфіцій) належить ТОВ «ЖК ПАРКОВИЙ».
ТОВ «ЖК ПАРКОВИЙ» листом № 21-09/06-2 б/д, який 07.09.2021 був спрямований на розгляд до управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради, звернувся до Чернігівського міського голови з проханням надати містобудівні умови і обмеження для проектування та будівництва об`єкту «Нове будівництво будівлі торгівлі з апарт-готелем та підземним паркінгом в кварталі проспект Перемоги вул. Ремісничої вул. Ринкової в м. Чернігові». До листа було додано містобудівний розрахунок, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, Історико-містобудівне обґрунтування.
Пунктом 1.14 рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 16.09.2021 № 566 «Про затвердження та надання містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок» вирішено затвердити та надати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки: Товариству з обмеженою відповідальністю «ЖК «ПАРКОВИЙ» для нового будівництва будівлі торгівлі з апарт готелем та підземним паркінгом в кварталі просп. Перемоги вул. Ремісничої вул. Ринкової в м. Чернігові.
16.09.2021 прийнятий наказ управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради № 200-М, яким надано товариству з обмеженою відповідальністю «ЖК «ПАРКОВИЙ» містобудівні умови та обмеження для проектування нового будівництва будівлі торгівлі з апарт готелем та підземним паркінгом в кварталі пр-т Перемоги вул. Ремісничої вул. Ринкової в м. Чернігові та безпосередньо видані містобудівні умови і обмеження №02-01/200.
Не погоджуючись з вищезазначеними рішеннями відповідачів, Керівник Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної інспекції архітектури та містобудування України звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли у справі, колегія суддів зазначає наступне.
У відповідності до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон № 2780-XII визначає правові, економічні, соціальні та організаційні засади містобудівної діяльності в Україні і спрямований на формування повноцінного життєвого середовища, забезпечення при цьому охорони навколишнього природного оточення, раціонального природокористування та збереження культурної спадщини, змістом статті 5 якого передбачено, що при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені, зокрема:
- розміщення і будівництво об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів;
- урахування державних та громадських інтересів при плануванні та забудові територій;
- урахування законних інтересів та вимог власників або користувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва;
- інформування через засоби масової інформації громадян про плани перспективного розвитку територій і населених пунктів, розміщення важливих містобудівних об`єктів;
- участь громадян, об`єднань громадян в обговоренні містобудівної документації, проектів окремих об`єктів і внесення відповідних пропозицій до державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій;
- захист прав громадян та громадських організацій згідно із законодавством.
Відповідно до статті 17 Закону № 2780-XII містобудівна документація є основою, зокрема, для вирішення питань щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об`єктів містобудування та упорядкування територій.
Більш детальне регулювання правовідносин у сфері містобудування визначає Закон № 3038-VI, який встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Відповідно до частин першої та другої статті 16 Закону № 3038-VI планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Містобудівна документація на місцевому рівні може бути оновлена за рішенням місцевих рад.
Частиною першою та другою статті 17 Закону № 3038-VI визначено, що генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Генеральний план міста Чернігова затверджено рішенням Чернігівської міської ради від 25.12.2003
Відповідно до статті 25 Закону № 3038-VI режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.
Частиною четвертою статті 26 Закону № 3038-VI визначено, що право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
Містобудівні умови, обмеження та технічні умови для проектування об`єктів будівництва в рамках здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії, можуть надаватися приватному партнеру, концесіонеру на підставі документа, що засвідчує право користування земельною ділянкою, виданого підприємству, установі, організації, що є балансоутримувачем майна, що передається у концесію, за умови, що така земельна ділянка (або її частина) відповідно до положень договору необхідна для здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії (частина друга статті 29 Закону № 3038-VI).
Відповідно до частини третьої статті 29 цього ж Закону містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні.
Згідно із пунктом 3 частини четвертої статті 29 Закону № 3038-VI підставою для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Неухильне дотримання містобудівної документації є основою забезпечення правопорядку у сфері містобудування. Саме тому частина друга статті 5 Закону № 3038-VI визначає, що вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування.
Рішення у цій сфері істотно та протягом тривалого часу впливають на життєвий простір мешканців міста, навколишнє середовище, розвиток міста. Тому під час розробки містобудівної документації вкрай важливим є врахування інтересів держави, територіальної громади, окремих груп та осіб. Досить часто ці інтереси розходяться.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 2 Закону № 3038-VI планування і забудова територій - це діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема, взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, відповідальні за розробку та затвердження містобудівної документації, діючи з дотриманням принципів належного урядування, повинні забезпечувати збалансований підхід до різних інтересів.
Відтак, слід виходити з презумпції, що містобудівна документація, яку розроблено та затверджено у встановленому порядку, враховує державні, громадські та приватні інтереси. Тому видання містобудівних умов та обмежень на підставі та у повній відповідності до містобудівної документації свідчить про взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій.
У разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівній документації, постає питання про відповідність таких відхилень громадським та приватним інтересам. При цьому законом не передбачено спеціальної процедури перевірки такої відповідності.
Водночас, загальний порядок затвердження та внесення змін до генерального плану передбачено статтею 17 Закону № 3038-VI.
З огляду на вищенаведене, у разі необхідності надання містобудівних умов, які не відповідають містобудівній документації на місцевому рівні (а отже невідомо чи враховують інтереси усіх зацікавлених осіб), необхідно вносити зміни до відповідної містобудівної документації у порядку, передбаченому Законом № 3038-VI.
Аналогічна позиція висвітлена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 04.09.2019 у справі № 826/13852/17 та від 25.05.2022 у справі № 826/4181/17.
Відповідно до наказу Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради від 16 вересня 2021 №200-М надано ТОВ «ЖК «Парковий» містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта нового будівництва будівлі торгівлі з апарт-готелем та підземним паркінгом в кварталі: просп. Перемоги - вул. Ремісничої - вул. Ринкової в м Чернігові.
Як встановлено колегією суддів, виданими містобудівними умовами і обмеженнями забудови земельної ділянки за №02-01/200 передбачено, що гранично допустима вистотність будинків, будівель та споруд не повинна перевищувати 55 м (відповідно до історико-містобудівного обгрунтування №564/10/16-18 гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд не повинна перевищувати 55м).
Окрім того, пунктом 3 Містобудівних умов передбачено, що цільове призначення земельної ділянки площею 0,037157 га - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі; функціональне призначення - знаходиться у Центральній громадсько-діловій зоні з обмеженням поверховості по умовах зон регулювання забудови згідно документу: Тимчасовий порядок використання території міста Чернігова, затвердженого рішенням Чернігівської міської ради від 28.12.2011.
Пунктом 1.14 рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №566 від 16.09.2021 затверджено та надано ТОВ «ЖК «Парковий» містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки для нового будівництва будівлі торгівлі з апарт-готелем та підземним паркінгом у кварталі пр Перемоги-вул. Реміснича-вул. Ринкова в м Чернігів.
Рішенням Чернігівської міської ради від 08.09.2005 затверджено Детальний план центральної частини міста Чернігова.
Водночас, рішенням Чернігівської міської ради від 23.06.2009 відповідно до вимог ст. 10 Закону України «Про планування і забудову територій», ст. 12 Закону України «Про основи містобудування» затверджено Генеральний план розвитку Національного архітектурно-іситоричного заповідника «Чернігів Стародавній» у м Чернігові з визначенням меж та зон охорони пам`яток заповідника.
За змістом частин 1-3 ст. 10 Закону України «Про планування і забудову територій» планування територій на місцевому рівні забезпечується відповідними місцевими радами та їх виконавчими органами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями відповідно до їх повноважень, визначених законом, і полягає у розробленні та затвердженні генеральних планів населених пунктів, схем планування територій на місцевому рівні та іншої містобудівної документації, регулюванні використання їх територій, ухваленні та реалізації відповідних рішень про дотримання містобудівної документації.
Розроблення, погодження та експертиза містобудівної документації провадяться згідно з встановленими державними стандартами, нормами та правилами в порядку, визначеному законодавством.
Містобудівна документація затверджується відповідною місцевою радою з визначенням строку її дії та переліку раніше прийнятих рішень, що втрачають чинність, а також тих рішень, до яких необхідно внести відповідні зміни.
Згідно статті 12 Закону України «Про основи містобудування» до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать:
- затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території;
- визначення територій для містобудівних потреб;
- внесення пропозицій щодо встановлення і зміни меж населених пунктів відповідно до закону.
Питання у сфері містобудування, віднесені до компетенції сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів, можуть розглядатися на засіданнях громадських та архітектурно-містобудівних рад, утворених відповідно до законодавства.
Як убачається з матеріалів справи, відповідно до історико-містобудівного обгрунтування територія земельної діялнки в межах «Передгороддя» (Форштадт) стародавнього міста Чернігова є пам`яткою археології місцевого значення ХІ-ХУІІІ століття, охоронний №1/5-Чр, взято на облік разом з іншими частинами міста розпорядженням Чернігівської ОДА від 28.12.1998 №856.
У листі НАІЗ «Чернігів Стародавній» зазначено, що земельна ділянка з кадастровим номером 7410100000:01:032:0907, розташована в кварталі пр. Перемоги-вул. Ремісничої-вул. Ринкової в м. Чернігові, знаходиться в межах зони археологічного культурного шару заповідника відповідно до Генерального плану розвитку Національного архітектурно-історичного заповідника «Чернігів Стародавній» від 23.06.2003 «Про Генеральний план розвитку Національного архітектурно-історичного заповідника «Чернігів Стародавній» у м. Чернігові з визначенням меж та зон охорони пам`яток заповідника.
Згідно з Порядком визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць, затвердженого постановою КМ України від 13.03.2002 №318 разі коли на території населеного місця є державний історико-культурний заповідник, його територія обов`язково включається до історичного ареалу.
В охоронних зонах здійснюється реставрація та реабілітація пам`яток, забезпечується охорона традиційного характеру середовища, усунення споруд і насаджень, які порушують традиційний характер середовища, відтворення втрачених цінних об`єктів. Нове будівництво можливе тільки у виняткових випадках за проектами, погодженими в порядку, визначеному законодавством.
Зони охоронюваного ландшафту можуть використовуватися для рекреації з мінімальним упорядженням і для традиційної діяльності, що не порушує ландшафт.
У зонах регулювання забудови здійснюється реконструкція будівель і споруд. Ступінь реконструкції визначається цінністю історичному ареалі, особливостями об`ємно-просторового устрою історичного населеного місця. В зоні регулювання забудови зберігаються цінні історичні розпланування і забудова, озеленення та упорядження, виразні елементи ландшафту; закріплюється та відтворюється значення пам`яток в архітектурно-просторовій організації історичного ареалу; забезпечуються сприятливі умови для огляду пам`яток та історичного ареалу в цілому.
У зонах регулювання забудови нові будівлі регламентуються за розташуванням, прийомами організації, висотою, довжиною фасадів, масштабом, характером членувань, пластичним і кольоровим вирішенням, функціональним використанням.
Реконструкція існуючих будівель і споруд регламентується відповідно до їх культурної та містобудівної цінності, а також відповідно до вимог збереження традиційного характеру середовища.
Детальним планом забудови центральної частини м Чернігова, виконаним ДП «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Діпромісто», визначено, що територія земельної ділянки у межах пр.Перемоги - вул. Ремісничої - вул. Ринкової потрапляє в межі територій установ та закладів обслуговування, з поверховістю будівництва 15-20м.
Отже, Детальним планом забудови центральної частини міста Чернігова передбачено максимальну висотність забудови земельної ділянки з кадастровим номером 7410100000:01:032:0907 - 15-20 метрів, тобто встановлені обмеження щодо висотності, а саме не більше 20 м, тоді як відповідачем було видано містобудівні умови та обмеження для проектуування нового будівництва будівлі торгівлі з апарт-готелем та підземним паркінгом висотністю 55 метрів.
Водночас, згідно з ч. ІУ розділу УІІІ «Режим використання території Заповідника та його зон охорони» Генерального плану розвитку Заповідника зазначено, що в межах зони охорони археологічного культурного шару виділяється зона регулювання забудови, обмежена вулицями Магістратською, Гетьмана Полуботка, Воїнів-інтернаціоналістів, Дзержинського, Київською, Щорса, Любецькою, пров. Мурінсона, просп. Перемоги та вул. Воровського. В межах цієї зони регулювання забудови допустима висота нової забудови обмежується так: у квартал, обмеженнях вулицями просп. Перемоги, Дзержинського, Київською, Щорса, Любецькою, пров. Мурінсона, вул. Марковича висота нових будівель не повинна перевищувати 36 метрів.
Статтею 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини» визначено, що історичний ареал населеного місця - частина населеного місця, що зберегла об`єкти культурної спадщини і пов`язані з ними розпланування та форму забудови, які походять з попередніх періодів розвитку, типові для певних культур або періодів розвитку.
Відповідно до частини другої статті 32 Закону України «Про охорону культурної спадщини» межі та режими використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на територіях історичних ареалів населених місць визначаються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, відповідною науково-проектною документацією, яка затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини або уповноваженими ним органами охорони культурної спадщини.
Згідно з даними Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7410100000:01:032:0907- для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, тоді як відповідачем видано містобудівні у мови та обмеження для проектування нового будівництва будівлі торгівлі з апарт-готелем та підземним паркінгом.
На підставі вказаних містобудівних умов та обмежень управлінням ДАБК Чернігівської міської ради 08.11.2021 зареєстровано повідомлення генерального підрядника ТОВ «Еко Комфорт Групп» про початок виконання підготовчих робіт на земельній ділянці з вищезазначеним кадастровим номером на об`єкті «Нове будівництво будівлі торгівлі з апарт-готелем та підземним паркінгому кварталі просп.Перемоги - вул. Ремісничої - вул. Ринкової в м Чернігові.
Апарт-готель це різновид готелю, влаштованого у вигляді багатоквартирного будинку із автономними житловими площами. В апарт-готелі власниками готельних номерів є окремі фізичні чи юридичні особи, які інвестували у його будівництво та отримали після завернення будівництва право власності на апартаменти в готельному комплексі.
Згідно з п. 3.6 Державних будівельних норм «Будинки та споруди. Готелі(ДБН В.2.2-20:2008) колективний засіб розміщення.
Засіб розміщення, в якому надають місце для ночівлі в приміщенні для груп осіб більше ніж одна сім`я. До колективних засобів розміщення відносяться згідно з ДСТУ 4527: готель, агротель, акватель, апартамент-готель, апарт-готель, база відпочинку, ботель, будинок відпочинку, гостьовий будинок, готельно-офісний комплекс, кемпінг, клуб-готель, конгрес-готель, конгрес-центр, бізнес-центр, круїзне судно, курортний готель, мотель, готель-люкс, готель-резиденція, палац-готель, туристична база, туристичний комплекс, туристичний потяг, гірський притулок, флотель, хостел, молодіжний готель та інші.
Також колегія суддів звертає увагу, що згідно з Державним класифікатором ДК 018-2000, будівлі, що використовуються або запроектовані для декількох призначень (комбіноване житло, готель і контора), повинні бути ідентифіковані за однією класифікаційною ознакою відповідно до головного призначення. Головне призначення повинне бути визначене таким чином:
- обчислюється відсоткове співвідношення площ різних за призначенням приміщень будівлі в складі повної загальної площі з віднесенням цих приміщень згідно з їх призначенням чи використанням до відповідного класифікаційного угруповання;
- потім будівля класифікується за методом "згори - донизу".
Будівлю спочатку відносять до розділу (один розряд коду), що охоплює всю чи більшу частку всієї її загальної площі. Далі їх відносять до підрозділу (два розряди коду) - житлові будівлі, нежитлові будівлі за найбільшою питомою вагою площі в цій будівлі.
Наступним кроком визначається група (три розряди коду) за найбільшою часткою всієї загальної площі в межах підрозділу. Нарешті, вибирається належність будівлі до класу (чотири розряди коду) за найбільшою часткою всієї загальної площі в межах групи.
Як встановлено колегією суддів в ході апеляційнолго розгляду справи на земельній ділянці з кадастровим номером 7410100000:01:032:0907- для будівництва та обслуговування будівлі торгівлі, заплановано будівництво не лише об`єкта торгівлі, а й підземного паркінгу та апарт-готеля, що не передбачено Генеральним планом забудови м. Чернігова, Детальним планом забудови центральної частини м Чернігова, Генеральним планом розвитку Національного архітектурно-історичного заповідника «Чернігів Стародавній» у м. Чернігові.
Відповідно до намірів позивача, питому вагу площ запланованої будівлі складають приміщення апарт-готелю (з 3 по 16 поверхи), два поверхи приміщення торгівлі і донизу двуярусний паркінг.
Код за Державним класифікатором будівлі готелі (готелі, мотелі, пансіонати та подібні заклади з наданням житла з рестораном або без нього) 1211.
Код будівлі торгівельні 1230. Цей клас включає торгові центри, пасажі, універмаги, спеціалізовані магшазини, ринки, СТО, підприємства харчування, тощо.
До даного коду будівель не віднесено як готелі, так і апарт-готелі.
Цільове призначення земельної ділянки, як вже зазначалось судом вище, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Функціональне призначення: знаходиться у Центральній громадско-діловій зоні з обмеженнями поверховості по умовах зон регулювання забудови.
Таким чином, колегія суддів вважає, що будівництвом заплановано будівництво висотної будівлі, питому вагу площ якої становлять приміщення апарт-готельню, що не відповідає цільовому призначенню земельної ділянки.
Окрім того, апарт-готель не є приміщеннями, які призначені для обслуговування будівлі торгівлі.
Наявність на повертах апарт-готелів допоміжних приміщень, як на те послався представник третьої особи, не є доказом, що будівництво відповідає його цільовому призначенню.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що оспорювані положення МОУ від №02-02/200, видані Управлінням архітектури та містобудування Чернігівської міської ради від 16.09.2021 в частині максимальної висоти будівлі/споруди, для будівництва будівлі торгівлі з апарт-готелем та підземним паркінгом не відповідають Генеральному плану м. Чернігова, Детальному плану забудови центральної частини м. Чернігова, Генеральному плану розвитку Національного архітектурно-історичного заповідника «Чернігів Стародавній» у м. Чернігові, тобто наміри забудови не відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, що є підставою для їх скасування.
Посилання суду першої інстанції на наказ Міністерства культури України від 17 лютого 2012 року №122 Про затвердження методичних рекомендацій щодо розроблення історико-містобудівних обґрунтувань, то в даному випадку колегія суддів вважає, що вони не скасовані та станом на час погодження історико-містобудівного обгрунтування діяли.
Проте, на час прийняття спірних рішень відповідачами, а саме рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 16.09.2021 №566, наказу Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради від 16.09.2021 №200-М та Містобудівних умов і обмежень №02-01/200 від 16.09.2021, зазначені Методичні рекомендації втратили чинність(з 01.01.2019).
Водночас, відповідачі, приймаючи оскаржувані накази та містобудівні умови та обмеження не взяли до уваги вимоги як Генерального плану, так і детального плану центральної частини міста, а такох не врахували, що за планом зонування Тимчасового порядку використання території м. Чернігова земельна ділянка по просп. Перемоги-вул. Ремісничої - вул. Ринкової знаходиться в центральній громадсько-діловій зоні з обмеженнями поверховості по умовах зон регулювання забудови.
Щодо посилань на історико-містобудівне обгрунтування, поданого ТОВ «ЖК «Парковий» з листом №21-09/06-2 б/н про надання містобудівних умов та обмежень для проектування та будівництва об`єкту «Нове будівництво будівлі торгівлі з апарт готелем та підземним паркінгом в кварталі пр Перемоги - вул. Ремісничої - вул. Ринкової в м Чернігові, то колегія суддів не може прийняти їх до уваги з огляду на вищевикладені доводи суду апеляційної інстанції стосовно невідповідності намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Колегія суддів зазначає, що Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації населеного пункту на місцевому рівні і на його основі розробляються інші види містобудівної документації, зокрема і детальний план території.
Таким чином, відповідність намірів забудови містобудівній документації на місцевому рівні під час ухвалення рішення про нанадання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки уповноважений орган визначає з урахуванням містобудівної документації на місцевому рівні - генерального плану та детального палану території, які були розроблені у м. Чернігові.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про те, що відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, діяли у відповідності до вимог чинного законодавства, зокрема: виконавчий комітет Чернігівської міської ради під час прийняття п.1.14 рішення від 16.09.2021 №556 «Про затвердження та надання містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок», Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради під час прийняття наказу №200-М від 16.09.2021 «Про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки», Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради під час видачі Містобудівних умов і обмежень №02-01/200 від 16.09.2021, а тому зазначені п.1.14 рішення, наказ та містобудівні умови і обмеження є протиправними і підлягають скасуванню.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Окрім того, згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про помилковість висновків суду першої інстанції, а тому таке рішення не можна вважати законним і воно підлягає скасуванню з ухваленням нового судового рішення про задоволення адміністративного позову.
Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Відповідно до ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури задовольнити.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 січня 2023 року скасувати та ухвалити нове судове рішення наступного змісту.
Позовні вимоги задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати пункт 1.14 рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 16.09.2021 №566 «Про затвердження та надання містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок» в частині що стосується затвердження та надання ТОВ «ЖК «Парковий» містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для нового будівництва будівлі торгівлі з апарт-готелем та підземним паркінгом в кварталі просп. Перемоги - вул. Ремісничої - вул. Ринкової в м. Чернігові.
Визнати протиправним та скасувати наказ Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради №200-М від 16 вересня 2021 про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки ТОВ «ЖК «Парковий».
Визнати протиправними та скасувати Містобудівні умови та обмеження №02-01/200, видані Управлінням архітектури та містобудування Чернігівської міської ради від 16.09.2021, відомості про які внесено до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва за реєстраційним номером МU01:6814-7007-7527-7764, видані ТОВ «ЖК «Парковий» для нового будівництва будівлі торгівлі з апарт-готелем та підземним паркінгом в кварталі просп.Перемоги - вул. Ремісничої - вул. Ринкової в м. Чернігові.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до Верховногот Суду України у порядку та строки, визначені ст. 328, 329 КАС України.
Суддя-доповідач: Бужак Н.П.
Судді: Костюк Л.О.
Кобаль М.І.
Повний текст виготовлено: 11 квітня 2023 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2023 |
Оприлюднено | 13.04.2023 |
Номер документу | 110154684 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні