Постанова
від 10.04.2023 по справі 140/6637/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 квітня 2023 рокуЛьвівСправа № 140/6637/22 пров. № А/857/18166/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Пліша М.А.,

суддів Качмара В.Я., Ніколіна В.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2022 року (головуючий суддя Ковальчук В.Д., м. Луцьк) по справі за адміністративним позовом Головного управління Державної податкової служби у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Тейдавто Груп» про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна ,-

В С Т А Н О В И В :

Головне управління Державної податкової служби у Волинській області звернулось в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Тейдавто Груп» про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2022 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Волинській області оскаржило його в апеляційному порядку, просить скасувати таке і постановити нове, яким позовні вимоги задовольнити.

В апеляційній скарзі зазначає, що на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, статті 77 ПК України та на підставі Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне страхування» від 08.07.2010 №2464-VI, Головним управлінням ДПС у Волинській області було видано наказ від 26.11.2021 №3486 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Трейдавто Груп» (далі - ТОВ «Трейдавто Груп», Платник) за період діяльності з 30.05.2019 по 30.09.2021 з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування із врахуванням вимог пункту 102.1, пункту 102.3 статті 102 ПК України.

Копія наказу від 26.11.2021 №3486 та повідомлення про перевірку від 26.11.2021 №759, направлено на адресу ТОВ «Трейдавто Груп» засобами поштового зв`язку.

Працівниками управління податкового аудиту ГУ ДПС у Волинській області 28.12.2021, 29.12.2021, 30.12.2021, 31.12.2021, 04.01.2022, 05.01.2022, 06.01.2022, 10.01.2022, 11.01.2022, 12.01.2022 були здійснені виїзди на юридичну адресу ТОВ «Трейдавто Груп» (43000, вул. Лесі Українки, 15, м. Луцьк, Волинська область) для проведення документальної планової виїзної перевірки щодо дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 30.05.2019 по 30.09.2021 та з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 30.05.2019 по 30.09.2021, тривалістю 10 робочих днів з 28.12.2021, з урахуванням вимог пунктів 102.1., 102.3. статті 102 ПК України, в ході яких встановлено відсутність за місцем знаходження платника податків та неможливість проведення перевірки. Так, у вказані дати за юридичною адресою Платника було встановлено відсутність посадових осіб ТОВ «Трейдавто Груп», а саме - керівника/головного бухгалтера ОСОБА_1 .

30.12.2021, 10.01.2022 за номером (097) 605 76 74 було здійснено дзвінок до директора/головного бухгалтера ОСОБА_1, проте, на телефонні дзвінки ніхто не відповів.

З огляду на викладені вище обставини, станом на 12.01.2022 неможливо ознайомити з наказом від 26.11.2021 №3486 та направленнями на перевірку від 21.12.2021 №4076, 4077 посадових осіб ТОВ «Трейдавто Груп» або їх законних представників та розпочати і провести документальну планову виїзну перевірку Платника з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 30.05.2019 по 30.09.2021 та з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 30.05.2019 по 30.09.2021, про що складено відповідні акти від 28.12.2021 № 1977/07-01/443028919, від 29.12.2021 №1995/07-01/443028919, від 30.12.2021 №2026/07-01/443028919. від 30.12.2021 №2014/07-01/443028919, від 31.12.2021 №2026/07-01/443028919, від 05.01.2022 №10/07-01/443028919, від 05.01.2022 №11/07-01/443028919, від 06.01.2022 №27/07-01/443028919, від 10.01.2021 №36/07-01/443028919, від 11.01.2022 №40/07-01/443028919, від 12.01. 2022 №46/07- 01/443028919.

ГУ ДПС у Волинській області скеровано запит на розшук посадових осіб ТОВ «Тейдавто Груп» на адресу ГУ Національної поліції у Волинській області №13893/5/03-20- 07-01-05 від 30.12.2021р. (копія додається)

Крім того, ГУ ДПС у Волинській області протягом 2021 року на підставі наказів від 15.01.2021 №174. від 26.01.2021 №368, від 13.05.2021 №1396, від 12.07.2021 №2058 було здійснено спроби розпочати документальні планові виїзні перевірки ТОВ «Трейдавто Груп» з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні від`ємного значення з податку на додану вартість, яке визначене з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, яке визначене з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах.

Попри згадані вище заходи, вжиті контролюючим органом, жодна з перевірок не була розпочатою у зв`язку із відсутністю підприємства та його посадових осіб, або їх законних представників за юридичною адресою, про що складені відповідні акти.

Виходячи з таких обставин, на адресу директора було надіслано лист з вимогами надати інформацію щодо дати та місця ознайомлення з наказами та направленнями на проведення документальних виїзних перевірок ТОВ «Трейдавто Груп», а також забезпечити присутність за юридичною адресою підприємства (Волинська область, м. Луцьк, вул. Лесі Українки, буд.15) посадової особи або інших законних представників Платника, з метою отримання копій наказів та ознайомлення з направленнями на проведення документальних виїзних перевірок ТОВ «Трейдавто Груп».

На підставі вище викладеного о 11 годині 00 хвилин 13.01.2022 року Головним управлінням ДПС у Волинській області прийнято рішення про застосування умовного адміністративного арешту майна ТОВ «Трейдавто Груп» (код ЄДРПОУ 43028919).

У зв`язку з цим, податковий орган звернувся до суду в загальному порядку з вимогами щодо підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків.

При розгляді даної судової справи, суд прийшов до висновку, що арешт на майно може бути накладено рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, обґрунтованість якого має бути перевірена судом в обов`язковому порядку протягом 96 годин. Відсутність протягом вказаного строку відповідного рішення суду про визнання арешту обґрунтованим зумовлює звільнення з-під адміністративного арешту майна платник податків та унеможливлює його повторне накладення з тих самих підстав.

Отже, враховуючи те, що на час звернення ГУ ДПС у Волинській області з такою позовною заявою адміністративний арешт майна платника податків ТзОВ «Трейдавто Груп», застосований рішенням від 13.01.2022, є припиненим, суд дійшов висновку, що заявлені ГУ ДПС у Волинській області позовні вимоги задоволенню не підлягають..

З даною позицією суду першої інстанції неможливо погодитись, виходячи з наступного.

Згідно з пунктом 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Порядок та підстави проведення документальних планових перевірок встановлений статтею 77 ПК України. Зокрема, відповідно до пункту 77.1. статті 77 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.

Відповідно до пункту 77.4. статті 77 ПК України право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Згідно з пунктом 75.1. статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно із приписами пунктів 77.1, 77.2. статті 77 ПК України, документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

Наказом Міністерства фінансів України від 02 червня 2015 року №524 затверджено Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24 червня 2015 року за №751/26196) (далі - Порядок №524).

Пунктом 3 Розділу І Порядку №524 встановлено, що проекти річних планів-графіків складаються територіальними органами ДПС не пізніше 01 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки засобами інформаційно- телекомунікаційних систем контролюючих органів.

ТОВ «Трейдавто груп» включено до плану-графіка проведення планових документальних перевірок на 2021 рік. План-графік документальних планових перевірок на 2021 рік був оприлюднений на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, у строки, визначені пунктом 77.1. статті 77 ПК України.

Згідно даних системи СЕО ПДВ та інформаційних баз ГУ ДПС у Волинській області за період з 15.01.2021 (у період виходу на попередню перевірку) по 28.12.2021 ТОВ «Трейдавто груп» продовжує здійснювати господарську діяльність. Зокрема, здійснює значне нарощування ліміту в системі електронного адміністрування ПДВ за рахунок відображення митних декларацій по операціях з імпорту транспортних засобів. За вказаний період відображено реєстрацію 3456 митних декларацій, загальна фактурна вартість яких 352096,6 тис. гри., виписано податкові накладні на реалізацію 1141 одиниць транспортних засобів на загальну суму 407630,2 тис. грн.. ПДВ - 80144,5 тис. грн.

Враховуючи згадані вище норми чинного законодавства та на підставі аналізу діяльності ТОВ «Трейдавто Груп», проведеного ГУ ДПС у Волинській області у 2020 році, було встановлено ризики несплати податків, які відображено в розділі III «Інформаційно-аналітичної довідки щодо діяльності підприємства, яке включається до плану-графіка перевірок» (далі - Інформаційна довідка).

З огляду на вказане вище, Платник відноситься до високого ступеня ризику, встановленого пунктом 5 Розділу III Порядку №524.

Таким чином, у ГУ ДПС у Волинській області були всі підстави для включення ТОВ «Трейдавто Груп» до плану-графіка проведення документальних перевірок в 2021 році. Отже, наказ начальника ГУ ДПС у Волинській області від 26 листопада 2021р. №3486 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ «Трейдавто Груп» є таким, що відповідає вимогам чинного законодавства.

Відповідно до вимог пункту 77.4. статті 77 ПК України, про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Відповідно до пункту 81.1. статті 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки; копії наказу про проведення перевірки; службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Непред`явлення або не надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.

Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється.

Відповідно до пункту 81.2. статті 81 ПК України у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення перевірки посадовими (службовими) особами контролюючого органу за місцем проведення перевірки, невідкладно складається у двох примірниках акт. що засвідчує факт відмови, із зазначенням заявлених причин відмови, один примірник якого вручається під підпис, відразу після його складання, платнику податків та/або уповноваженій особі платника податків.

Відповідно до підпункту 94.2.3 пункту 94.2 статті 94 ПК України адміністративний арешт майна платника податків може бути застосовано, якщо з`ясовується одна з таких обставин: платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу.

Відповідно до пункту 94.1. статті 94 ПК України адміністративний арешт майна платника податків є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов`язків, визначених законом.

З огляду на вищевказані обставини, Головне управління ДПС у Волинській області звернулось з вказаним позовом у загальному порядку, що узгоджується з висновками Верховного Суду, відображеними у постанові від 26.06.2020, справа № 280/2993/19.

Враховуючи вищезазначене, адміністративний арешт майна ТОВ «Трейдавто Груп» має слугувати виключним засобом забезпечення виконання ним обов`язку, передбаченого підпунктом 16.1.13. статті 16.1 статті 16 ПК України, відповідно до якого платник податків зобов`язаний, зокрема, допускати посадових осіб контролюючого органу для проведення перевірок з питань обчислення і сплати податків та зборів у випадках, встановлених цим Кодексом.

Також, Верховний Суд у постанові від 14.07.2022 по справі №320/1950/21 зазначив, що податковий орган має право/обов`язок звернутись до суду в порядку загального позовного провадження з дотриманням загальних строків звернення до суду з позовними вимогами про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків.

Крім того, КАС України визначено особливості позовного провадження в окремих категоріях адміністративних справ (глава 11) та порядок розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ (§ 2 цієї глави). Статтею 283 КАС України врегульовано особливості провадження у справах за зверненням органів доходів і зборів на підставі заяви про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків.

Цей порядок є альтернативним загальному порядку розгляду справ.

Тобто, податковий орган, звертаючись до адміністративного суду, самостійно визначає порядок такого звернення: в зазначеному порядку або відповідно до статті 283 КАС України з метою термінового розгляду, про що обов`язково зазначається в позовній заяві (заяві). Законодавцем визначено, що в порядку ст. 283 КАС України податковий орган може звернутись виключно у разі безспірності таких вимог, оскільки в протилежному випадку суд зобов`язаний відмовити у відкритті провадження відповідно до частини четвертої статті 283 КАС України у звґязку з наявністю спору про право.

Разом з тим, Волинським окружним адміністративним судом не враховано і той факт, що Кодексом адміністративного судочинства України не встановлені обмеження щодо звернення з позовом про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту в загальному порядку.

Крім того, в порушення частини 7 статті 283 КАС України Волинським окружним адміністративним судом адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Волинській області до ТОВ «Трейдавто Груп» про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна платника податків розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні).

Згідно п. 3 ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Згідно ч.1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що така не підлягає задоволенню з наступних міркувань.

Судом першої інстанції встановлено, що на підставі підпунктів 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, статті 77 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями), Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне страхування» від 08.07.2010 №2464-VI (із змінами та доповненнями) ГУ ДПС у Волинській області було видано наказ від 26.11.2021 №3486 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТзОВ «Трейдавто Груп»» з 28 грудня 2021 року тривалістю 10 робочих днів.

З метою проведення перевірки згідно вказаного наказу та на підставі направлень від 21.12.2021 №4075, №4076, №4077 та повідомлення від 26.11.2021 №759 службовими особами ГУ ДПС у Волинській області було здійснено 28.12.2021, 29.12.2021, 30.12.2021, 31.12.2021, 04.01.2022, 05.01.2022, 06.01.2022, 10.01.2022, 11.01.2022 та 12.01.2022 виїзди за юридичною (податковою) адресою ТзОВ «Трейдавто Груп»: 43000, Волинська область, м. Луцьк, вул. Лесі Українки, будинок 15.

У ході виїздів на дану адресу встановлено, що за цією адресою знаходяться магазин «Кроха» та інші приміщення, однак приміщення ТзОВ «Трейдавто Груп» не знайдено. Посадові особи ТзОВ «Трейдавто Груп» за даною адресою відсутні. На дзвінки, здійснені в ході виїздів за юридичною адресою даного товариства, керівник ТзОВ «Трейдавто Груп» ОСОБА_1 по телефону НОМЕР_1 не відповідав.

У зв`язку із вищезазначеним станом на 28.12.2021, 29.12.2021, 30.12.2021, 31.12.2021, 04.01.2022, 05.01.2022, 06.01.2022, 10.01.2022, 11.01.2022 та на 12.01.2022 у податкового органу не було можливості ознайомити з направленнями на проведення документальної планової виїзної перевірки посадових осіб ТзОВ «Трейдавто Груп» або їх законних представників, а відповідно неможливо було й розпочати вищезазначену перевірку.

Крім того, ГУ ДПС у Волинській області надіслало керівнику ТзОВ «Трейдавто Груп» лист від 30.12.2021, в якому просило забезпечити присутність за юридичною адресою підприємства посадових осіб або законних представників підприємства, з метою ознайомлення з направленнями на проведення документальної планової виїзної перевірки даного товариства. Також податковим органом надіслано лист Головному управлінню Національної поліції у Волинській області від 30.12.2021, в якому ГУ ДПС у Волинській області просило вжити заходів з розшуку посадових осіб ТзОВ «Трейдавто Груп» для ознайомлення з направленнями на проведення документальної планової виїзної перевірки цього товариства.

Враховуючи вищенаведені факти відсутності посадових осіб за юридичною адресою ТзОВ «Трейдавто Груп», що унеможливлюють проведення документальної планової виїзної перевірки, начальником ГУ ДПС у Волинській області о 11 годині 00 хвилин 13.01.2022 прийнято рішення про застосування адміністративного арешту майна платника податків відповідача.

Позивач 06.10.2022 звернувся до суду з позовною заявою в порядку позовного провадження та просить підтвердити обґрунтованість умовного адміністративного арешту майна ТзОВ «Трейдавто Груп» на підставі рішення ГУ ДПС у Волинській області про застосування адміністративного арешту майна платника податків від 13.01.2022.

Постановляючи рішення судом першої інстанції враховано, що згідно з вимогами підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

У відповідності до пункту 81.1 статті 81 ПК України, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу; копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу; службового посвідчення осіб (належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу), які зазначені в направленні на проведення перевірки..

Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.

Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється.

При пред`явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.

У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.

Пунктом 81.2 статті 81 ПК України встановлено, що у разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) у допуску посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення перевірки посадовими (службовими) особами контролюючого органу за місцем проведення перевірки, невідкладно складається та реєструється в контролюючому органі не пізніше наступного робочого дня у двох примірниках акт, що засвідчує факт відмови, із зазначенням заявлених причин відмови, один примірник якого вручається під підпис, відразу після його складання, платнику податків та/або уповноваженій особі платника податків..

Посадова (службова) особа платника податків (його представник або особа, яка фактично проводить розрахункові операції) має право надати свої письмові пояснення до складеного контролюючим органом акта.

У разі відмови платника податків та/або його посадових (службових) осіб (представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) підписати акт, що засвідчує факт відмови у допуску до проведення перевірки, та/або у разі відмови отримати примірник цього акта чи надати письмові пояснення до нього, посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, що засвідчує такий факт, та реєструється в контролюючому органі не пізніше наступного робочого дня.

Відповідно до пункту 81.3 статті 81 ПК України, під час проведення перевірок посадові (службові) особи органів державної служби повинні діяти у межах повноважень, визначених цим Кодексом.

Керівники і відповідні посадові особи юридичних осіб та фізичні особи - платники податків під час перевірки, що проводиться контролюючими органами, зобов`язані виконувати вимоги контролюючих органів щодо усунення виявлених порушень законів про оподаткування і підписати акт (довідку) про проведення перевірки та мають право надати заперечення на цей акт (довідку).

При проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу не мають права вимагати у платника податків отримувати витяг із відповідного реєстру про взяття такого платника податків на облік відповідно до вимог цього Кодексу.

Згідно з пунктом 94.1 статті 94 ПК України, адміністративний арешт майна платника податків є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов`язків, визначених законом.

Відповідно до підпункту 94.2.3 пункту 94.2 статті 94 ПК України, адміністративний арешт майна може бути застосовано, якщо з`ясовується, що платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу.

Згідно з пунктом 94.3 статті 94 ПК України, адміністративний арешт майна полягає у забороні платнику податків вчиняти щодо свого майна, яке підлягає арешту, дії, зазначені у пункті 94.5 цієї статті.

Відповідно до пункту 94.4 статті 94 ПК України, арешт може бути накладено контролюючим органом на будь-яке майно платника податків, крім майна, на яке не може бути звернено стягнення відповідно до закону, та коштів на рахунку платника податків.

Згідно з пунктом 94.5 статті 94 ПК України, умовним арештом майна визнається обмеження платника податків щодо реалізації прав власності на таке майно, який полягає в обов`язковому попередньому отриманні дозволу керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу на здійснення платником податків будь-якої операції з таким майном. Зазначений дозвіл може бути виданий керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу, якщо за висновком податкового керуючого здійснення платником податків окремої операції не призведе до збільшення його податкового боргу або до зменшення ймовірності його погашення.

Відповідно до пункту 94.6 статті 94 ПК України керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу за наявності однієї з обставин, визначених у пункті 94.2 цієї статті, приймає рішення про застосування арешту майна платника податків, яке надсилається: платнику податків з вимогою тимчасово зупинити відчуження його майна; іншим особам, у володінні, розпорядженні або користуванні яких перебуває майно такого платника податків, з вимогою тимчасово зупинити його відчуження.

Арешт коштів на рахунку платника податків здійснюється виключно на підставі рішення суду шляхом звернення контролюючого органу до суду.

Звільнення коштів з-під арешту банк або інша фінансова установа здійснює за рішенням суду.

Згідно з пунктом 94.10 - 94.13 статті 94 ПК України арешт на майно може бути накладено рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, обґрунтованість якого протягом 96 годин має бути перевірена судом.

Зазначений строк не може бути продовжений в адміністративному порядку, у тому числі за рішенням інших державних органів, крім випадків, коли власника майна, на яке накладено арешт, не встановлено (не виявлено). У цих випадках таке майно перебуває під режимом адміністративного арешту протягом строку, визначеного законом для визнання його безхазяйним, або у разі якщо майно є таким, що швидко псується, - протягом граничного строку, визначеного законодавством. Порядок операцій з майном, власника якого не встановлено, визначається законодавством з питань поводження з безхазяйним майном.

Строк, визначений цим пунктом, не включає добові години, що припадають на вихідні та святкові дні.

Рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу щодо арешту майна може бути оскаржене платником податків в адміністративному або судовому порядку.

У всіх випадках, коли контролюючий орган вищого рівня або суд скасовує рішення про арешт майна, контролюючий орган вищого рівня проводить службове розслідування щодо мотивів прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу рішення про арешт майна та приймає рішення про притягнення винних до відповідальності відповідно до закону.

При прийнятті рішення про арешт майна банку арешт не може бути накладено на його кореспондентський рахунок.

Платник податків має право на відшкодування збитків та немайнової шкоди, завданих контролюючим органом внаслідок неправомірного застосування арешту майна такого платника податків, за рахунок коштів державного бюджету, передбачених контролюючим органам, згідно із законом. Рішення про таке відшкодування приймається судом.

Судом першої інстанції з`ясовано, що ГУ ДПС у Волинській області зверталось 13.01.2022 до Волинського окружного адміністративного суду із заявою у порядку статті 283 КАС України про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна платника податків ТзОВ «Трейдавто Груп» від 13.01.2022, однак ухвалою суду від 14.01.2022 у справі № 140/510/22 заяву ГУ ДПС у Волинській області до ТзОВ «Трейдавто Груп» про підтвердження обґрунтованості умовного адміністративного арешту майна платника податків повернуто заявнику у зв`язку із неусуненням недоліків такої заяви, а саме внаслідок несплати судового збору в розмірі 2481,00 грн. Натомість 06.10.2022 ГУ ДПС у Волинській області звернулось до суду у порядку позовного провадження з даним позовом.

Як уже зазначалось вище, відповідно до пункту 94.10 статті 94 ПК України арешт на майно може бути накладено рішенням керівника контролюючого органу (його заступника), обґрунтованість якого протягом 96 годин має бути перевірена судом.

Зазначений строк не може бути продовжений в адміністративному порядку, у тому числі за рішенням інших державних органів, крім випадків, коли власника майна, на яке накладено арешт, не встановлено (не виявлено). У цих випадках таке майно перебуває під режимом адміністративного арешту протягом строку, визначеного законом для визнання його безхазяйним, або у разі якщо майно є таким, що швидко псується, - протягом граничного строку, визначеного законодавством. Порядок операцій з майном, власника якого не встановлено, визначається законодавством з питань поводження з безхазяйним майном. Строк, визначений цим пунктом, не включає добові години, що припадають на вихідні та святкові дні.

Відповідно до підпункту 94.19.1 пункту 94.19 статті 94 ПК України припинення адміністративного арешту майна платника податків здійснюється у зв`язку з відсутністю протягом строку, зазначеного у пункті 94.10, рішення суду про визнання арешту обґрунтованим.

З огляду на це, суд вірно вважав, що податковий орган повинен звернутися за підтвердженням адміністративного арешту майна в межах 96 годин, протягом яких суд може підтвердити обґрунтованість такого арешту. Сплив вищезазначеного строку, який в силу абзацу 2 пункту 94.10 статті 94 ПК України не може бути продовжений, унеможливлює правозастосування цієї норми в силу законодавчих приписів, а не розсуду суду. У разі коли минуло 96 годин з моменту застосування адміністративного арешту він припиняється в силу закону безвідносно до причин, з яких рішення суду про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту не було прийнято.

Зазначене узгоджується з правовими висновками Верховного Суду, викладеними в постановах від 16.12.2020 у справі № 820/5045/18, від 22.01.2021 року у справі № 803/205/16, від 14.01.2021 у справі № 815/3986/16, від 21.04.2021 у справі № 820/1895/17.

Оскілки, на час звернення ГУ ДПС у Волинській області з такою позовною заявою адміністративний арешт майна платника податків ТзОВ «Трейдавто Груп», застосований рішенням від 13.01.2022, є припиненим, то суд першої інстанції дійшов, з чим погоджується колегія судів, до вірного висновку, що заявлені ГУ ДПС у Волинській області позовні вимоги задоволенню не підлягають.

З урахуванням наведеного суд апеляційної інстанції вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а рішення відповідає нормам матеріального та процесуального права.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2022 року по справі № 140/6637/22 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя М. А. Пліш судді В. Я. Качмар В. В. Ніколін

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2023
Оприлюднено13.04.2023
Номер документу110155343
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них застосування адміністративного арешту коштів та/або майна

Судовий реєстр по справі —140/6637/22

Ухвала від 25.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 10.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 22.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 16.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 16.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 12.10.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні