Справа №: 343/612/23
Провадження №: 2-о/0343/47/23
Р І Ш Е Н Н Я
I М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 квітня 2023 року м. Долина
Долинський районний суд Iвано-Франкiвської областi в складi:
судді Монташевич С. М.,
з участю: секретаря судового засідання - Шикор Г.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Долина Івано-Франківської області в порядку окремого письмового провадження цивільну справу № 343/612/23 за заявою керівника Калуської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Долинської міської ради, заінтересована особа: управління житлово-комунального господарства Долинської міської ради, про передачу безхазяйної нерухомої речі, площею 19,4 кв.м, у комунальну власність,
за участю: представника заявника - прокурора Юхман Л.Я.,
представника заінтересованої особи - Савчин Л.В.,
В С Т А Н О В И В:
Стислий виклад позицій заявника та заінтересованої особи:
заявник просить передати в комунальну власність Долинської міської територіальної громади в особі Долинської міської ради Івано-Франківської області безхазяйний об`єкт нерухомого майна, а саме: нежитлове приміщення, площею 19,4 кв.м, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Свої вимоги мотивує тим, що на території Долинської територіальної громади за вказаною вище адресою знаходиться об`єкт нерухомого майна - нежитлове приміщення, яке є безхазяйним майном та взяте як таке на облік 04.02.2022. В інформаційно-рекламній газеті Калущини "Вікна" № 03 (1049) від 20.01.2023 було розміщене інформаційне повідомлення про взяття на облік вищевказаного нерухомого майна як безхазяйного. 7 лютого 2022 року інформаційне повідомлення було розміщене на сайті Долинської міської ради. В порушення положень ст. 335 ЦК України після спливу 1 року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі Долинська міська рада не звернулася до суду з заявою про передачу такого майна у комунальну власність. Калуською окружною прокуратурою скеровано до Долинської міської ради повідомлення про необхідність вжиття заходів щодо визнання нерухомого майна - нежитлового приміщення безхазяйним та для передачі у власність територіальної громади, однак таких вжито не було. Враховуючи викладене, з метою недопущення послаблення економічних основ органу місцевого самоврядуання, виникла необхідність у поданні даної заяви.
В судовому засіданні прокурор подану заяву підтримала, просила її задовольнити.
Представник заінтересованої особи в судовому засіданні не заперечила проти задоволення заяви.
Представник Долинської міської ради в судове засідання не з`явився, подав клопотання, в якому просить проводити розгляд справи за відсутності його представника. Подану заяву підтримує та просить передати у комунальну власність Долинської міської територіальної громади безхазяйний об`єкт нерухомого майна, а саме: нежитлове приміщення, площею 19,4 кв.м, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Заяви і клопотання заявника та заінтересованої особи, процесуальні дії у справі:
ухвалою суду від 15 березня 2023 року прийнято до розгляду заяву та відкрито провадження у даній справі.
10 квітня 2023 року на електронну адресу суду поступило клопотання представника Долинської міської ради про розгляд справи без його участі, в якій він подану заяву підтримав, просив задовольнити.
Фактичні обставини, встановлені судом:
згідно з технічним паспортом на громадський будинок, виготовленим 05.11.2021, загальна площа нежитлового приміщення по Мартовича, АДРЕСА_1 складає 19,4 кв.м, рік побудови 1991 (а.с. 9-12).
Наказом відділу містобудування та архітектури Долинської міської ради № 384 "Про присвоєння поштової адреси" від 24.11.2021, нежитловій будівлі, загальною площею 19,4 кв.м, що розташована по у с. Оболоння Калуського району Івано-Франківської області, присвоєно поштову адресу: АДРЕСА_1 (а.с. 13).
Згідно із витягом з Реєстру будівельної діяльності щодо інфомації про присвоєння адрес Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (номер рішення 384 від 24.11.2021) вищевказаній нежитловій будівлі присвоєно поштову адресу: АДРЕСА_1 (а.с. 14-15).
Як убачається з Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна № 297949574 від 04.02.2022, нежитлове приміщення - нежитлова будівля, загальною площею 19,4 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , з 04 лютого 2022 року взяте на облік як безхазяйне майно. Підстава внесення запису: рішення про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, індексний номер 63254847 від 04.02.2022. Номер запису про взяття на облік 19763 (а.с. 8).
З метою виявлення власника зазначеного вище безхазяйного майна Долинською міською радою в інформаційно-рекламній газеті Калущини "Вікна" (20-26 січня 2023 року) публікувалися оголошення про те, що нежитлове приміщення, площею 19,4 кв.м, по АДРЕСА_1 , взяте на облік з 04.02.2022 як безхазяйне нерухоме майно. В оголошеннях орган самоврядування прохав можливих власників даного майна протягом року з дня взяття його на облік звернутися до міської ради з підтверджуючими документами (а.с. 17-19).
Повідомлення такого ж змісту 7 лютого 2022 року було опубліковане на офіційному сайті Долинської міської ради (а.с. 16).
Калуською окружною прокуратурою до подання заяви до суду на адресу Долинської міської ради направлялися повідомлення про необхідність вжиття заходів щодо передачі у власність територіальної громади безхазяйного майна, а також повідомлялося про звернення до суду із заявою про передачу безхазяйої нерухомої речі у комунальну власність (а.с. 20-29).
Оцінка суду:
суд, проаналізувавши доводи представників заявника та заінтересованої особи, враховуючи позицію представника органу місцевого самоврядування, який не заперечив проти задоволення заяви, дослідивши та оцінивши докази в їх сукупності, долучені на обґрунтування заяви, з`ясувавши таким чином фактичні обставини справи, вважає, що заява підлягає до задоволення, виходячи з такого.
згідно зі ст. 131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Частиною 4 ст. 56 ЦПК України визначено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до ст. 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафiв.
У рішенні «Трегубенко проти України» від 02.11.2004 (п. 53) Європейський Суд з прав людини наголошує, що правильне застосування законодавства незаперечно становить «суспільний інтерес». Позбавлення майна може бути виправданим лише у випадку, якщо буде показаний, inter alia, «інтерес суспільства» та «умови, передбачені законом». Більше того, будь-яке втручання у право власності обов`язково повинно відповідати принципу пропорційності. Як неодноразово зазначав Суд, «справедливий баланс» має бути дотриманий між вимогами загального інтересу суспільства та вимогами захисту основних прав людини.
Також Європейський суд з прав людини у своїй практиці звертав увагу, що при визначенні суспільних інтересів завдяки безпосередньому знанню суспільства та його потреб національні органи мають певну свободу розсуду, оскільки вони першими виявляють проблеми, які можуть виправдовувати позбавлення власності в інтересах суспільства та знаходять засоби для їх вирішення (вказане випливає зі змісту рішень у справах «Хендісайд проти Сполученого Королівства» від 7 грудня 1976 року, «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства» від 21 січня 1986 року).
За приписами ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Частиною 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органом місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншим законами.
Статтею 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Відповідно до ч. 2 ст. 327 ЦК України, управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Як встановлено в судовому засіданні, на території Долинської міської територіальної громади, органом місцевого самоврядування якої є Долинська міська рада Івано-Франківської області, знаходиться нежитлова будівля, загальною площею 19,4 кв.м, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , та з 04.02.2022 року взята на облік органом, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, як безхазяйне майно, що підтверджується відповідним витягом. З метою виявлення власника вказаного безхазяйного майна Долинською міською радою на офіційному сайті, а згодом в районній газеті публікувалися оголошення про те, що на території Долинської міської ради виявлено безхазяйне нерухоме майно. Однак, пошук власника майна результатів не дав.
Незважаючи на те, що з дня взяття на облік нежитлового приміщення минуло більше одного року, власника не встановлено, орган місцевого самоврядування не вжив будь-яких заходів щодо передачі його у комунальну власність територіальної громади. Зважаючи на викладене, Калуська окружна прокуратура у межах повноважень, наданих п. 3 ст. 131-1 Конституції України, ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», звернулась до суду як орган, уповноважений звертатися до суду в інтересах держави, оскільки органом місцевого самоврядування, до відання якого належить право володіти, ефективно користуватися і розпоряджатися майном, що належить територіальній громаді, допущено бездіяльність при вирішенні питання про передачу безхазяйного нерухомого майна до комунальної власності.
Згідно з ч. 1 ст. 335 ЦК України, безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Відповідно до ч. 14 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність (ч. 2 ст. 335 ЦК України).
Згідно зі ст. 333 ЦПК України, суд, встановивши, що нерухома річ є безхазяйною та взята на облік органом, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а також що сплив один рік з дня взяття на облік нерухомої речі, ухвалює рішення про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність відповідної територіальної громади.
Викладені вище обставини та факти в їх сукупності надають суду можливість зробити висновок про те, що вимоги керівника прокуратури, який звернувся до суду в інтересах держави в особі Долинської міської ради, є обґрунтованими, оскільки суд установив, що нежитлове приміщення, загальною площею 19,4 кв.м, яке знаходиться по АДРЕСА_1 , є безхазяйною річчю, яке взяте на облік як таке органом, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а також з дня взяття на облік такої безхазяйної речі сплив один рік, його власника не виявлено, а тому вказане нежитлове приміщення підлягає передачі у комунальну власність територіальної громади, у зв`язку з чим заява підлягає задоволенню.
На підставі викладеного, ст. 131-1 Конституції України, ст. 327, 335 ЦК України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", ст. 2, 10, 29 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", керуючись ст. 258-259, 263-265, 268, 272, 329-333 ЦПК України, суд
У Х В А Л И В :
заяву керівника Калуської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Долинської міської ради, заінтересована особа: управління житлово-комунального господарства Долинської міської ради, про передачу безхазяйної нерухомої речі, площею 19,4 кв.м, у комунальну власність задовольнити.
Передати безхазяйне нерухоме майно, нежитлове приміщення, що знаходиться по АДРЕСА_1 , загальною площею 19,4 кв.м, у комунальну власність Долинської міської територіальної громади в особі Долинської міської ради Івано-Франківської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня проголошення судового рішення до Івано-Франківського апеляційного суду.
Заявник: Калуська окружна прокуратура, пр. Л.Українки, 16-Б, м. Калуш, код ЄДРПОУ 03530483, в інтересах Долинської міської ради, пр. Незалежності, 5 м. Долина Калуського району Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ 04054317.
Заінтересована особа: управління житлово-комунального господарства Долинської міської ради, вул. Чорновола, 10, м. Долина Калуського району Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ 43432902.
Суддя: С.М.Монташевич
Суд | Долинський районний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2023 |
Оприлюднено | 13.04.2023 |
Номер документу | 110161334 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність |
Цивільне
Долинський районний суд Івано-Франківської області
Монташевич С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні