ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімфер ополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
29 липня 2010 р. Справа №2а-8078/10/7/0170
Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим у складі
головуючого судді Маргарі това М.В. , при секретарі Силан тьєвої О.А.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу
за позовом Фізичної особи -підприємеця ОСОБА_1
до Державного підприємст ва Центр державного земельно го кадастру в особі Кримсько ї регіональної філії
про визнання протиправною відмову та спонукання до вик онання певних дій
за участю:
від позивача - представни к за довіреністю Пупкова Г. Д.
від відповідача - предста вник за довіреністю Дергач ев І.М.
Обставини справ и: позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Державного підприємства «Це нтр державного земельного ка дастру» в особі Кримської ре гіональної філії, в якому про сить визнати протиправною ві дмову Кримської регіонально ї філії Державного підприємс тва «Центр державного земель ного кадастру» у проведенні реєстрації Договору оренди з емельної ділянки №260 укладено го 11.12.09р. між Щолкінською міськ ою радою та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 площе ю 0,2 га для будівництва турист ичного готелю на 20 місць, яка р озташована за адресою: АДРЕ СА_1, а також просить зобов'яз ати відповідача здійснити ре єстрацію вказаного договору оренди земельної ділянки з в ідповідним внесенням запису про державну реєстрацію дог овору до книги реєстрації, до реєстраційної картки, відоб раженням факту реєстрації на примірниках договору та вне сенням відомостей до автомат изованої системи державного земельного кадастру.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відмова відповідача в здійсненні державної реєстр ації договору оренди земельн ої ділянки мотивована можлив істю проведення такої реєстр ації тільки після надання до кументального підтвердженн я проведення аукціону на вка зану земельну ділянку, супер ечить положенням Земельного Кодексу України та є незакон ною.
Відповідач проти позову за перечує, вважає його необґру нтованим, просить у задоволе нні позовних вимог відмовити . В обґрунтування правової по зиції надав письмові запереч ення на адміністративний поз ов (а.с.74-75).
Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши представникі в позивача та відповідача, до слідивши наявні докази, суд
ВСТАНОВИВ:
Ленінською районною де ржавною адміністрацією АР Кр им здійснено державну реєстр ацію фізичної особи - підпр иємця ОСОБА_1 (а.с.13).
Рішенням 20 сесії п' ятого с кликання Щолкінської місько ї ради №90 від 24.05.07р. (а.с.39) затвердж ено надані позивачем матеріа ли попереднього узгодження в ибору місця розташування зем ельної ділянки площею 0,2 га дл я будівництва туристичного г отелю на 20 місць, яка розташов ана за адресою: АДРЕСА_1. Та кож даним рішенням надано до звіл на розробку проекту зем леустрою з відведення вказан ої земельної ділянки.
Рішенням 31 сесії п' ятого с кликання Щолкінської місько ї ради №65 від 26.06.2008р. (а.с.23) затверд жено проект землеустрою з ві дведення земельної ділянки з агальною площею 0,2 га, що перед ається позивачу для будівниц тва готелю на 20 місць, вирішен о передати приватному підпри ємцю ОСОБА_1 земельну діля нку (кадастровий номер 0122710500010020051) в оренду строком на 25 років, а т акож зобов' язано позивача у класти з Щолкінською міською радою договір оренди землі.
Між Щолкінською міською радою (Орендодавець ) та фізичною особою - підпри ємцем ОСОБА_1 (Орендар) був укладений договір оренди зе млі від 11.12.2009р. (а.с.14-17), відповідно до якого міська рада передал а, а позивач прийняв в оренду с троком на 25 років земельну заг альною площею 0,2 га, по виду угі дь: забудовані землі, що викор истовуються для комерційної мети (кадастровий номер - 012271 0500:01:002:0051), за рахунок земель для ве дення несільськогосподарсь кої підприємницької діяльно сті Щолкінської міської ради .
Позивач звернувся до відпо відача про здійснення держав ної реєстрації договору орен ди вказаної вище земельної д ілянки.
Листом вих. №24-03/0180 від 26.02.2010р. (а.с. 31) відповідач відмовив позива чу у здійсненні державної ре єстрації договору оренди, по силаючись на те, що відповідн о до ст. 16 Закону України «Про о ренду землі», ст. 134 Земельного кодексу України реєстрація договорів оренди проводитьс я тільки після надання докум ентального підтвердження пр оведення аукціону на вказану земельну ділянку.
Позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних під став.
Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування зобов' язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України.
Відповідно до статті 9 КАС У країни суд при вирішенні спр ави керується принципом зако нності, відповідно до якого о ргани державної влади, орган и місцевого самоврядування, їхні посадові і службові осо би зобов' язані діяти лише н а підставі, в межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни.
Статтею 140 Конституції Укра їни встановлює, що місцеве са моврядування є правом терито ріальної громади - мешканці в села, селища, міста - самості йно вирішувати питання місце вого значення в рамках Конст итуції і законів України. Міс цеве самоврядування здійсню ється територіальною громад ою у порядку, встановленому з аконом, як безпосередньо, так і через органи місцевого сам оврядування: сільські, селищ ні, міські ради і їх органи.
Порядок обрання органів мі сцевого самоврядування, їх ф ункціонування та повноважен ня передбачено в Законі Укра їни «Про місцеве самоврядува ння в Україні».
До виключної компетенції с елищних рад, передбачених ст . 26 Закону України «Про місцев е самоврядування в Україні», відноситься вирішення відпо відно до закону питань регул ювання земельних відносин.
Згідно зі ст. 14 Конституції У країни земля є основним наці ональним багатством, що знах одиться під особливою охорон ою держави. Право на землю наб увається і реалізується гро мадянами і суб'єктами господ арської діяльності (юридични ми і фізичними особами) виклю чно відповідно до закону.
Порядок регулювання земел ьних відносин встановлений З емельним кодексом України (д алі ЗК України).
Серед передбачених ст.12 ЗК У країни повноважень сільськи х, селищних, міських рад в галу зі земельних відносин є пере дача земельних ділянок комун альній власності у власність громадянам та юридичним осо бам, надання їх у користуванн я відповідно до вимог цього к одексу.
Статтею 93 Земельного Кодекс у України встановлено, що пра во оренди земельної ділянки - це засноване на договорі стр окове платне володіння і кор истування земельною ділянко ю, необхідною орендареві для провадження підприємницьк ої та іншої діяльності. Земел ьні ділянки можуть передават ися в оренду громадянам та юр идичним особам України, іноз емним громадянам і особам бе з громадянства, іноземним юр идичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Відповідно до положень час тин 1,2,3 ст. 124 ЗК України (в редакц ії, яка діяла на час надання ві дповідачем відмови позивачу ), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, здійснюється на підста ві рішення відповідного орга ну виконавчої влади або орга ну місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної діля нки (у разі продажу права орен ди) шляхом укладення договор у оренди земельної ділянки. П ередача в оренду земельних д ілянок, що перебувають у держ авній або комунальній власно сті, здійснюється за результ атами проведення земельних т оргів, крім випадків, встанов лених частинами другою, трет ьою статті 134 цього Кодексу. Пе редача в оренду земельних ді лянок, що перебувають у держа вній або комунальній власнос ті, громадянам, юридичним осо бам, визначеним частинами др угою, третьою статті 134 цього К одексу, здійснюється в поряд ку, встановленому статтею 123 ц ього Кодексу.
Статтею 123 Земельного кодек су України встановлено, що ос оба, зацікавлена в одержанні у користування земельної ді лянки із земель державної аб о комунальної власності за п роектом землеустрою щодо її відведення, звертається з кл опотанням про надання дозвол у на його розробку до відпові дної сільської, селищної, міс ької, районної, обласної ради , Кабінету Міністрів України , Ради міністрів Автономної Р еспубліки Крим, місцевої дер жавної адміністрації. У клоп отанні зазначаються орієнто вний розмір земельної ділянк и та її цільове призначення. Д о клопотання додаються графі чні матеріали, на яких зазнач ено бажане місце розташуванн я та розмір земельної ділянк и, письмова згода землекорис тувача, засвідчена нотаріаль но (у разі вилучення земельно ї ділянки). Відповідний орган виконавчої влади або орган м ісцевого самоврядування в ме жах їх повноважень у місячни й строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення п роекту землеустрою щодо відв едення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у й ого наданні. Підставою відмо ви у наданні такого дозволу м оже бути лише невідповідніст ь місця розташування земельн ої ділянки вимогам законів, п рийнятих відповідно до них н ормативно-правових актів, а т акож генеральних планів насе лених пунктів, іншої містобу дівної документації, схем зе млеустрою і техніко-економіч них обґрунтувань використан ня та охорони земель адмініс тративно-територіальних утв орень, проектів землеустрою щодо впорядкування територі ї населених пунктів, затверд жених у встановленому законо м порядку.
У разі якщо проект землеуст рою щодо відведення земельно ї ділянки підлягає обов'язко вій державній експертизі зем левпорядної документації, по годжений проект подається Ко місією до відповідного орган у земельних ресурсів для зді йснення такої експертизи від повідно до закону.
Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування у двотижнев ий строк з дня отримання прое кту землеустрою щодо відведе ння земельної ділянки, а в раз і необхідності здійснення об ов'язкової державної експерт изи землевпорядної документ ації згідно із законом - після отримання позитивного висно вку такої експертизи приймає рішення про надання земельн ої ділянки у користування.
Статтею 125 ЗК України встано влено, що право власності на з емельну ділянку, а також прав о постійного користування та право оренди земельної діля нки виникають з моменту держ авної реєстрації цих прав.
Так, згідно з ч. 5 ст. 126 ЗК Украї ни право оренди земельної ді лянки посвідчується договор ом оренди землі, зареєстрова ним відповідно до закону.
Договір оренди землі - це до говір, за яким орендодавець з обов'язаний за плату передат и орендареві земельну ділянк у у володіння і користування на певний строк, а орендар зоб ов'язаний використовувати зе мельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земел ьного законодавства (ст. 13 Зак ону України «Про оренду земл і»).
При цьому ст. 18 Закону Україн и «Про оренду землі» передба чено, що Договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Державна реєстрація догов орів оренди землі проводитьс я у порядку, встановленому за коном (ст. 20 Закону України «Пр о оренду землі»).
Умови реєстрації договорі в оренди та договорів суборе нди земельних ділянок визнач ені Порядком державної реєст рації договорів оренди землі , затвердженого постановою К абінету Міністрів України ві д 25.12.1998 року № 2073.
Згідно ст. 3 Закону України « Про державну реєстрацію речо вих прав на нерухоме майно та їх обмежень», речові права на нерухоме майно, їх обмеження та правочини щодо нерухомог о майна підлягають обов' язк овій державній реєстрації. В ідповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 вказано го закону обов' язковій держ авній реєстрації підлягають речові права на нерухоме май но, що знаходиться на територ ії України, фізичних та юриди чних осіб, зокрема речові пра ва на чуже нерухоме майно.
Відповідно до ч. 3 ст. 5 даного закону адміністратором Держ авного реєстру прав є центр д ержавного земельного кадаст ру, який здійснює його веденн я.
Відповідно до ст. 19 вказаног о закону підставою для держа вної реєстрації прав на неру хоме майно є зокрема договір про оренду строком більше од ного року.
Державна реєстрація догов орів оренди землі здійснюєть ся структурними підрозділам и Центру державного земельно го кадастру при Держкомземі відповідно до п.3.2. Інструкції № 43 (200).
Умови реєстрації договорі в оренди і договорів суборен ди земельних ділянок встанов лені Порядком державної реєс трації договорів оренди земл і затвердженим Постановою Ка бінету Міністрів України від 25.12.1998 р. № 2073.
Згідно п. 2 вказаного Порядк у, державна реєстрація догов орів оренди є офіційним визн анням і підтвердженням держа вою факту виникнення і припи нення права оренди земельних ділянок.
Як було вказано, відповідно до ст. 18 Закону України «Про ор енду землі» - договір оренди з емлі вступає в законну силу п ісля його державної реєстрац ії.
Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєст рацію речових прав на нерухо ме майно та їх обмежень», у дер жавній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовле но у разі, якщо:
1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєст рації відповідно до цього За кону;
2) об'єкт нерухомого майна аб о більша його частина розміщ ені на території іншого орга ну державної реєстрації прав ;
3) із заявою про державну реє страцію прав та їх обтяжень з вернулася неналежна особа;
4) подані документи не відпо відають вимогам, встановлени м цим Законом, або не дають змо ги встановити відповідність заявлених прав документам, щ о їх посвідчують;
5) заяву про державну реєстр ацію прав, пов'язаних з відчуж енням нерухомого майна, пода но після державної реєстраці ї обтяжень, встановлених щод о цього майна, крім випадків, в становлених частиною дев'ято ю статті 15 цього Закону;
6) заявлене право вже зареєс тровано.
Крім того, частиною 4 ст. 24 Зак ону України «Про державну ре єстрацію речових прав на нер ухоме майно та їх обмежень» в становлено, що відмова в держ авній реєстрації прав та їх о бтяжень з підстав, не передба чених цим Законом, заборонен а.
Отже, перелік підстав, з яки х відповідач має право відмо вити у вчинення державної ре єстрації встановлений части ною 4 ст. 24 Закону України «Про д ержавну реєстрацію речових п рав на нерухоме майно та їх об межень» та є вичерпним.
Разом з тим, відповідно до с т. 123 Земельного кодексу Украї ни, тільки відповідний орган місцевого самоврядування аб о місцева державна адміністр ація, до компетенції яких від носиться конкретна земельна ділянка, має повноваження ви рішувати питання щодо укладе ння договору оренди, або відм ови в його укладенні.
Матеріали справи не містят ь встановлених частиною 4 ст. 2 4 Закону України «Про державн у реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежен ь» підстав відмови у державн ій реєстрації.
У порядку, передбаченому ст . 71 КАС України, відповідачем н е надані докази існування бу дь-яких, передбачених ст. 24 Зак ону України «Про державну ре єстрацію речових прав на нер ухоме майно та їх обмежень» п ідстав для відмови позивачу у державній реєстрації уклад еного договору оренди земель ної ділянки.
Таким чином, відмовляючи у р еєстрації договору оренди, в ідповідач перевищив свої пов новаження, у зв' язку з чим та ка відмова є протиправною.
За таких підстав, суд критич но оцінює доводи відповідача , по яких він просить відмовит и у задоволенні позову та не п риймає їх до уваги.
Крім того є необґрунтовани ми твердження відповідача пр о правомірність відмови у ре єстрації договору оренди з п ідстав порушення істотних ум ов договору, а саме з підстав в ідсутності умов передачі у з аставу та внесення до статут ного фонду права оренди земе льної ділянки, оскільки, як вб ачається з листа вих. №24-03/0180 від 26.02.2010р. (а.с.31), відповідачем, в яко сті підстави для відмови у ре єстрації договору, було вказ ано на укладення договору бе з проведення аукціону (конку рсу). Інших порушень, по яких в ідповідач відмовляє у провед енні реєстрації під час прий няття рішення про відмову у р еєстрації договору оренди не вказано.
За таких обставин, суд прихо дить до висновку, що відмовля ючи позивачу у реєстрації за значеного вище договору орен ди земельної ділянки, відпов ідач порушує встановлене чин ним законодавством України п раво позивача на оренду земе льної ділянки, діє способом, я кий непередбачений законода вством України, в наслідок чо го позовні вимоги підлягають задоволенню.
Під час судового засідання оголошені вступна та резолю тивна частини постанови. Пос танову складено 02.08.2010р.
Керуючись ст.ст. 94, 98, 160-163 КАС Укр аїни, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позо в задовольнити.
2. Визнати протиправною відм ову Кримської регіональної ф ілії Державного підприємств а «Центр державного земельно го кадастру» у проведенні ре єстрації Договору оренди зем ельної ділянки №260 укладеного 11.12.09р. між Щолкінською міською радою та фізичною особою - п ідприємцем ОСОБА_1, згідно з яким в оренду передається земельна ділянка площею 0,2 га для будівництва туристичног о готелю на 20 місць, яка розташ ована за адресою: АДРЕСА_1 .
3. Зобов'язати Кримську регі ональну філію Державного під приємства «Центр державного земельного кадастру» здійсн ити реєстрацію договору орен ди земельної ділянки №260, укла деного 11.12.09р. між Щолкінською м іською радою та фізичною осо бою - підприємцем ОСОБА_1 , згідно з яким в оренду строк ом на 25 років передається земе льна ділянка площею 0,2 га для б удівництва туристичного гот елю на 20 місць, яка розташован а за адресою: АДРЕСА_1 (када стровий номер - 0122710500:01:002:0051), з від повідним внесенням запису пр о державну реєстрацію догово ру до книги реєстрації, до реє страційної картки, відображе нням факту реєстрації на при мірниках договору та внесенн ям відомостей до автоматизов аної системи державного земе льного кадастру.
4. Стягнути з Державного бюд жету України на користь фізи чної особи - підприємця ОС ОБА_1 3,40грн. судового збору.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня склад ання постанови у повному обс язі у разі неподання заяви пр о апеляційне оскарження (апе ляційної скарги).
Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження апеля ційна скарга не подана, поста нова набуває законної сили ч ерез 20 днів після подання заяв и про апеляційне оскарження.
Протягом 10 днів з дня склада ння постанови у повному обся зі до Севастопольського апе ляційного адміністративног о суду через Окружний адміні стративний суд Автономної Ре спубліки Крим може бути пода на заява про апеляційне оска рження, після подачі якої про тягом 20 днів може бути подана апеляційна скарга.
Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться в строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.
Якщо постанову було прогол ошено у відсутності особи, я ка бере участь у справі, то с трок подання заяви про апеля ційне оскарження обчислюєть ся з дня отримання нею копії постанови.
Суддя Ма ргарітов М.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 29.07.2010 |
Оприлюднено | 09.09.2010 |
Номер документу | 11016747 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Маргарітов М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні