ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2023 року Справа № 924/617/22
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Розізнана І.В., суддя Грязнов В.В. , суддя Бучинська Г.Б.
секретар судового засідання Дика А.І.
за участю представників сторін:
позивача - Білоконь В.А., Слободянюк М.О.;
відповідача 1, 2 - Лукіянчук О.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Красилівської міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 10.01.2023, повний текст складено 20.01.2023, у справі №924/617/22 (суддя Крамар С.І.)
за позовом Красилівської міської ради, м. Красилів Хмельницької області
до:
1) Фермерського господарства "Агроздобуток", с. Щиборівка Красилівського району Хмельницької області
2) ОСОБА_1 , м. Красилів Хмельницької області
про:
- розірвання договору оренди земельної ділянки від 31 жовтня 2012 року площею 147,4561га, укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та Мизернюком О.В., зареєстрованого 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006466;
- розірвання договору оренди земельної ділянки від 31 жовтня 2012 року площею 119,9975га, укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та Мизернюком О.В., зареєстрованого 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006474;
- розірвання договору оренди земельної ділянки від 31 жовтня 2012 року площею 30,0821га, укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та Мизернюком О.В., зареєстрованого 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006470;
- розірвання договору оренди земельної ділянки від 31 жовтня 2012 року площею 79,3574га, укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та Мизернюком О.В., зареєстрованого 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006473;
- розірвання договору оренди земельної ділянки від 31 жовтня 2012 площею 41,0656 га, укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та Мизернюком О.В., зареєстрованого 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006475;
- розірвання договору оренди земельної ділянки від 31 жовтня 2012 року площею 41,0143 га, укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та Мизернюком О.В., зареєстрованого 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006476;
- розірвання договору оренди земельної ділянки від 31 жовтня 2012 року площею 72,0062 га, укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , зареєстрованого 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006467;
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 10.01.2023 у справі №924/617/22 провадження у справі за позовом Красилівської міської ради, м. Красилів Хмельницької області до Фермерського господарства "Агроздобуток", с. Щиборівка Красилівського району Хмельницької області в частині стягнення 215 776, 25 грн. плати за оренду земельних ділянок закрито. В решті позовних вимог відмовлено. Повернуто Красилівський міській раді (площа Незалежності, 2, м. Красилів, 31000; код ЄДРПОУ 04060737) з Державного бюджету України судовий збір в розмірі 3 236, 64 грн. (три тисячі двісті тридцять шість гривень 64 коп), сплачений згідно платіжного доручення №52 від 02.09.2022.
Не погоджуючись з прийнятим судом першої інстанції рішенням Красилівська міська рада звернулась до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області від 10.01.2023 по справі № 924/617/22 в частині відмови у задоволенні позовних вимог про розірвання договорів оренди земельних ділянок та прийняти нове рішення, яким розірвати договори оренди земельних ділянок та стягнути з відповідачів на користь Красилівської міської ради судовий збір сплачений за подання цієї апеляційної скарги.
Апелянт зазначає, що суд першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення покликається на індивідуальну податкову консультацію від 06.02.2019 року в якій вказано, що платником орендної плати за землю є орендар земельної ділянки (тобто фізична особа), а підставою нарахування орендної плати є договір оренди такої земельної ділянки.
Скаржник зауважує, що вказане ним не оспорюється, однак Господарський суд Хмельницької області вказав, що Мизернюк О.В. тривалий чає сплачував орендну плату у строки визначені у роз`ясненні індивідуальної податкової консультації. Водночас, у консультації не вказано з приводу строків внесення орендної плати. Крім того в матеріалах справи відсутні докази як відповідач сплачував орендну плату раніше.
Таким чином вважає, що місцевий господарський суд ввів в оману сторін судового процесу, що відповідач мав сплачувати орендну плату раз на рік відповідно до податкового повідомлення-рішення, а не щомісячно відповідно до умов викладених у договорах оренди. На підтверження сплати орендної плати відповідач надав платіжні доручення, які були сформовані вже після подання позову до суду першої інстанції.
Листом Північно-західного апеляційного господарського суду №924/617/22/648/23 від 01.02.2023 матеріали справи №924/617/22 витребовувались із Господарського суду Хмельницької області. 06.02.2023 матеріали справи №924/617/22 надійшли до Північно-західного апеляційного господарського суду.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 13.02.2023 у справі №924/617/22 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Красилівської міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 10.01.2023 у справі №924/617/22; розгляд справи призначено на 07.03.2023 об 14:30 год.
Запропоновано відповідачам у строк до 28.02.2023 надати суду обґрунтований відзив на апеляційну скаргу, в порядку передбаченому статтею 263 ГПК України та докази надсилання копії цього відзиву та доданих до нього документів позивачу.
Роз`яснено учасникам справи право участі особи у судовому засіданні в режимі відеоконференції, передбачене статтею 197 Господарського процесуального кодексу України.
Копію ухвали направлено сторонам на електронні адреси, відомості про які наявні в матеріалах справи (а.с. 83-85, т. 2).
24.02.2023 на адресу Північно-західного апеляційного господарського суду від відповідачів надійшов відзив на апеляційну скаргу Красилівської міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 10.01.2023 у справі №924/617/22, в якому останні вважають оскаржуване рішення місцевого господарського суду законним та обгрунтованим, а тому просять залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
01.03.2023 на адресу Північно-західного апеляційного господарського суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій, з підстав, висвітлених в ній, просить не брати до уваги пояснення, міркування та аргументи, що наведені відповідачами у відзиві на апеляційну скаргу.
У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді - члена колегії Бучинської Г.Б. в період з 07.03.2023 по 10.03.2023 включно судове засідання у справі №924/617/22, яке призначене на 07.03.2023 об 14:30 год. - не відбулось.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 13.03.2023 у зв`язку з тим, що відпали обставини, які унеможливили проведення судового засідання, розгляд апеляційної скарги призначено на 04.04.2023 об 15:30 год.
В судове засідання 04.04.2023 з`явились представники позивача - Білоконь В.А. та Слободянюк М.О. (в режимі відеоконференцзв`язку за допомогою власних технічних засобів системи "Easy Con"), які підтримали доводи, викладені в апеляційній скарзі та представник відповідачів - адвокат Лукіянчук О.М. (в режимі відеоконференцзв`язку за допомогою власних технічних засобів системи "Easy Con"), яка заперечила доводи, викладені в апеляційній скарзі з підстав, викладених у відзиві та надали пояснення по суті спору.
Відповідно до ст.ст. 269, 270 ГПК України, апеляційна інстанція переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Дослідивши матеріали справи, вивчивши доводи апеляційної скарги стосовно дотримання норм матеріального та процесуального права судом першої інстанції, заслухавши пояснення учасників справи, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду дійшла наступного висновку.
Під час дослідження матеріалів справи апеляційним судом встановлено наступне.
31.10.2012 між Красилівською районною державною адміністрацією та Мизернюком О.В. укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 147, 4561 га, з яких земельні ділянки: кадастровий №6822785800:03:001:0050 площею 7,6312га, кадастровий №6822785800:03:001:0051 площею 51,1711га, кадастровий №6822785800:03:002:0022 площею 11,7593 га, кадастровий №6822785800:03:003:0014 площею 31,4664га, кадастровий №6822785800:03:005:0049 площею 10,6198га, кадастровий №6822785800:03:006:0033 площею 8,3003га, кадастровий №6822785801:03:005:0050 площею 9,9242га, кадастровий №6822785800:03:004:0036 площею 16,5861га, за умовами якого Мизернюк О.В. отримав у довгострокове платне користування строком на 49 років зазначені земельні ділянки (землі запасу та резерву) для ведення фермерського господарства, які знаходяться за межами села Кульчини Кульчинівської сільської ради Красилівського району Хмельницької області. Договір був зареєстрований 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006466.
Відповідно до п. 9 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 80 656, 14 грн в рік.
Згідно п. 11 договору орендна плата вноситься щомісячно.
Згідно довідки управління фінансів Красилівської міської ради від 22.08.2022 №02.03-11/64 станом на 22.08.2022 за договором рахується заборгованість з орендної плати в розмірі 70 517, 67 грн.
31.10.2012 між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 119, 9975 га, з яких земельні ділянки: кадастровий №6822786000:03:001:0003 площею 7,7223га, кадастровий №6822785800:03:001:0051 площею 51,1711га, кадастровий №6822786000:03:006:0090 площею 34,6128га, кадастровий №6822786000:03:010:0041 площею 31,6033га, кадастровий №6822786000:03:016:0145 площею 46,0591га, за умовами якого ОСОБА_1 отримав у довгострокове платне користування строком на 49 років зазначені земельні ділянки (землі запасу та резерву) для ведення фермерського господарства, які знаходяться за межами села Кульчинки Кульчинківської сільської ради Красилівського району, Хмельницької області. Договір був зареєстрований 13.11.2012 в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006474.
Відповідно до п. 9 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 48 842, 28 грн в рік.
Згідно п. 11 договору орендна плата вноситься щомісячно.
Згідно довідки управління фінансів Красилівської міської ради від 22.08.2022 №02.03-11/63 станом на 22.08.2022 за договором рахується заборгованість з орендної плати в розмірі 42 707,81грн.
31.10.2012 між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки площею 30, 0821 га кадастровий №6822781700:07:007:0050, за умовами якого ОСОБА_1 отримав у довгострокове платне користування строком на 49 років зазначену земельну ділянку (землі запасу та резерву) для ведення фермерського господарства, які знаходяться за межами населених пунктів Веселівської сільської ради Красилівського району Хмельницької області. Договір був зареєстрований 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006470.
Відповідно до п. 9 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 8 036,00грн в рік.
Згідно п. 11 договору орендна плата вноситься щомісячно.
Згідно довідки управління фінансів Красилівської міської ради від 22.08.2022 №02.03-11/65 станом на 22.08.2022 за договором рахується заборгованість з орендної плати в розмірі 7 026,34 грн.
31.10.2012 між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 79, 3574 га, з яких земельні ділянки: кадастровий №6822789100:01:007:0010 площею 31,8425 га, кадастровий №6822789100:04:005:0165 площею 9,6991га, кадастровий №6822789100:04:002:0190 площею 18,6315га, кадастровий №6822789100:03:010:0074 площею 19,1843га, за умовами якого ОСОБА_1 отримав у довгострокове платне користування строком на 49 років зазначені земельні ділянки (землі запасу та резерву) для ведення фермерського господарства, які знаходяться за межами села Чепелівка Чепелівської сільське ради Красилівського району, Хмельницької області. Договір був зареєстрований 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006473.
Відповідно до п. 9 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 35 900, 22 грн в рік.
Згідно п. 11 договору орендна плата вноситься щомісячно.
Згідно довідки управління фінансів Красилівської міської ради від 22.08.2022 №02.03-11/62 станом на 22.08.2022 за договором рахується заборгованість з орендної плати в розмірі 31 388,00грн.
31.10.2012 між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 41, 0656 га, з яких земельні ділянки: кадастровий №6822787900:06:006:0039 площею 7,7477га, кадастровий №6822787900:05:003:0037 площею 17,2698га, кадастровий №6822787900:05:004:0048 площею 8,0777га, кадастровий №6822787900:04:005:0138 площею 8,4704га, за умовами якого ОСОБА_1 отримав у довгострокове платне користування строком на 49 років зазначені земельні ділянки (землі запасу та резерву) для ведення фермерського господарства, які знаходяться за межами села Печеськи Печеської сільської ради Красилівського району, Хмельницької області. Договір був зареєстрований 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за № 682270004006475.
Відповідно до п. 9 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 20 000,64грн в рік.
Згідно п. 11 договору орендна плата вноситься щомісячно.
Згідно довідки управління фінансів Красилівської міської ради від 22.08.2022 №02.03-11/61 станом на 22.08.2022 за договором рахується заборгованість з орендної плати в розмірі 17 486,57 грн.
31.10.2012 між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки площею 41, 0143 га, кадастровий №6822782100:04:002:0039 площею 9,9392га, кадастровий №6822782100:05:008:0026 площею 4,9148га, кадастровий №6822782100:05:007:0044 площею 16,0604га, кадастровий №6822786000:03:010:0041 площею 31,6033га, кадастровий №6822782100:05:001:0198 площею 9,9999га, за умовами якого ОСОБА_1 отримав у довгострокове платне користування строком на 49 років зазначені земельні ділянки (землі запасу та резерву) для ведення фермерського господарства, які знаходяться за межами села Волиця Волицької сільської ради Красилівського району Хмельницької області. Договір був зареєстрований 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006476.
Відповідно до п. 9 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 14 414,75 грн в рік.
Згідно п. 11 договору орендна плата вноситься щомісячно.
Згідно довідки управління фінансів Красилівської міської ради від 22.08.2022 №02.03-11/60 станом на 22.08.2022 за договором рахується заборгованість з орендної плати в розмірі 12 610, 69 грн.
31.10.2012 між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 72, 0062 га, з яких земельні ділянки: кадастровий №6822789200:07:011:0021 площею 6,6000га, кадастровий №6822789200:07:011:0022 площею 18,6491га, кадастровий №6822789200:08:003:0103 площею 46,7571га, за умовами якого ОСОБА_1 отримав у довгострокове платне користування строком на 49 років зазначені земельні ділянки (землі запасу та резерву) для ведення фермерського господарства, які знаходяться за межами села Чернелівка Чернелівської сільської ради Красилівського району Хмельницької області. Договір був зареєстрований 13.11.2012 року в управлінні Держкомзему у Красилівському районі Хмельницької області у державному реєстрі земель за №682270004006467.
Відповідно до п. 9 даного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 38 938, 77 грн в рік.
Згідно п. 11 договору орендна плата вноситься щомісячно.
Згідно довідки управління фінансів Красилівської міської ради від 22.08.2022 №02.03-11/59 станом на 22.08.2022 за договором рахується заборгованість з орендної плати в розмірі 34 044, 17 грн.
Інші умови вищезазначених договорів оренди земельної ділянки є ідентичними, різняться лише площею земельних ділянок, кадастровими номерами, нормативною грошовою оцінкою та розміром орендної плати.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, орендарем за зазначеними вище договорами оренди землі є ОСОБА_1 .
12.12.2012 після укладення зазначених вище договорів, відбулася Державна реєстрація Фермерського господарства "Агроздобуток", с. Щиборівка Красилівського району Хмельницької області.
Відповідно до статті 6 Статуту Фермерського господарства "Агроздобуток", с. Щиборівка фермерське господарство використовує в своїй господарській діяльності земельні ділянки, надані для засновника Красилівською районною державною адміністрацією в оренду для створення фермерського господарства.
06.02.2019 голові ФГ "Агроздобуток" було надано індивідуальну податкову консультацію, у якій вказано, що за наявності документів, що підтверджують передачу фізичною особою права користування земельними ділянками (права оренди) до складеного капіталу господарства, зокрема статуту господарства, акта прийому передачі права оренди земельних ділянок і в статуті вказано, що фермерське господарство використовує в своїй господарській діяльності земельні ділянки, надані для засновника в оренду для створення фермерського господарства, то до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи включаються зазначені земельні ділянки без укладення додаткових договорів суборенди з фізичною особою. Але платником сплати орендної плати за землю є орендар земельної ділянки, підставою нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п.п. 288, 288.2 ст. 288 Податкового кодексу України). Таким чином, платником орендної плати є фізична особа -засновник господарства з яким укладено договір оренди земельної ділянки.
28.07.2022 Головним управлінням Державної податкової служби у Хмельницькій області було надано ОСОБА_1 податкові повідомлення - рішення, якими нараховано до сплати за 2022 рік орендну плату з фізичних осіб за оренду земель сільськогосподарського призначення: в податковому повідомленні-рішенні №83042-2411-2225 від 28.07.2022 року визначено суму 120 887,43 грн за оренду земель сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Кульчинівської сільської ради; в податковому повідомленні-рішенні №83041-2411-2225 від 28.07.2022 року визначено суму 29 976,97 грн за оренду земель сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Печеської сільської ради; в податковому повідомленні-рішенні №83038-2411-2225 віл 28.07.2022 року визначено суму 21 618,32 грн за оренду земель сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Волицької сільської ради; в податковому повідомленні-рішенні №83035-2411-2225 від 28.07.2022 року визначено суму 11 614,14 грн за оренду земель сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Чепелівської сільської ради; в податковому повідомленні-рішенні №83039-2411-2225 від 28.07.2022 року визначено суму 12 045,15 грн за оренду земель сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Веселівської сільської ради; в податковому повідомленні-рішенні №83037-2411-2225 від 28.07.2022 року визначено суму 73 202,57 грн за оренду земель сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Кульчинківської сільської ради; в податковому повідомленні-рішенні №83040-2411-2225 від 28.07.2022 року визначено суму 58 361,44 грн за оренду земель нсільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Чернелівської сільської ради.
Платіжним дорученням №447 від 26.08.2022 на рахунок Красилівської міської ради Фермерським господарством "Агроздобуток", с. Щиборівка було перераховано 120 887,43 грн, де в призначенні платежу вказано "орендна плата за землю від ОСОБА_1 с. Кульчини згідно податкового повідомлення-рішення №83042-2411-2225".
Платіжним дорученням №445 від 26.08.2022 року на рахунок Красилівської міської ради Фермерським господарством "Агроздобуток", с. Щиборівка було перераховано 29 976,97грн, де в призначенні платежу вказано "орендна плата за землю від ОСОБА_1 с. Печеське згідно податковою повідомлення-рішення №83041-2411-2225".
Платіжним дорученням №444 від 26.08.2022 року на рахунок Красилівської міської ради Фермерським господарством "Агроздобуток", с. Щиборівка було перераховано 21 618,32грн, де в призначенні платежу вказано "орендна плата за землю від ОСОБА_1 с. Волиця згідно податкового повідомлення-рішення №83038-2411-2225".
Платіжним дорученням №436 від 23.08.2022 року на рахунок Красилівської міської ради Фермерським господарством "Агроздобуток", с. Щиборівка було перераховано 11 614,14грн, де в призначенні платежу вказано "орендна плата за землю від ОСОБА_1 с. Чепелівка згідно податкової о повідомлення-рішення №83035-2411-2225".
Платіжним дорученням №446 від 26.08.2022 року на рахунок Красилівської МІСЬКОЇ ради Фермерським господарством "Агроздобуток", с. Щиборівка було перераховано 12 045,15грн, де в призначенні платежу вказано "орендна плата за землю від ОСОБА_1 с. Веселівка згідно податкового повідомлення-рішення №83039-2411-2225".
Платіжним дорученням №448 від 26.08.2022 року на рахунок Красилівської міської ради Фермерським господарством "Агроздобуток", с. Щиборівка було перераховано 73 202,57грн, де в призначенні платежу вказано "орендна плата за землю від ОСОБА_1 с. Кульчинки згідно податкового повідомлення-рішення №83037-2411-2225".
Платіжним дорученням №435 від 24.08.2022 року на рахунок Красилівської міської ради Фермерським господарством "Агроздобуток", с.Щиборівка було перераховано 58 361,44грн, де в призначенні платежу вказано "орендна плата за землю від ОСОБА_1 с.Чернелівка згідно податкового повідомлення-рішення №83040-2411-2225".
Красилівська міська рада 25.08.2022 звернулась до Господарського суду Хмельницької області з позовом до Фермерського господарства "Агроздобуток" та ОСОБА_1 в якому просить суд розірвати укладені між Красилівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 зазначені вище договори оренди земельних ділянок. Посилається на порушення ОСОБА_1 умов цих договорів в частині своєчасної сплати орендної плати.
У зв`язку з оплатою Фермерським господарством "Агроздобуток" орендної плати по договорах, які є предметом розгляду у даній справі після звернення позивача з позовом до суду, 04.10.2022 позивачем заявлено клопотання про закриття провадження у справі в частині вимог про стягнення з Фермерського господарства "Агроздобуток", с. Щиборівка Красилівського району Хмельницької області на користь Красилівської міської ради, м. Красилів плати за оренду земельних ділянок протягом 2022 року в розмірі 215 776, 25 грн у зв`язку з відсутністю предмету спору в цій частині.
Враховуючи викладене, Господарським судом Хмельницької області провадження у справі в частині вимог про стягнення з Фермерського господарства "Агроздобуток", с.Щиборівка Красилівського району Хмельницької області на користь Красилівської міської ради, м. Красилів плати за оренду земельних ділянок протягом 2022 року в розмірі 215 776, 25 грн закрито. В іншій частині позовних вимог в задоволенні позову відмовлено.
Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Під порушенням слід розуміти такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилося або зникло як таке, порушення права пов`язано з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.
В розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.
Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Під захистом права розуміється державна примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути виражений як концентрований вираз змісту (суті) державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинене порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в іншій спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Згідно з ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 №161-XIV (в редакції на час укладення спірних договорів оренди землі) укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Частинами 1, 2 статті 21 цього Закону встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Як підсумок положень наведених правових норм, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, тобто з дня державної реєстрації права оренди відповідно до договору оренди земельної ділянки. Сплата орендної плати є обов`язком орендаря, яке кореспондується з його правом користування земельною ділянкою.
Правові, економічні та соціальні засади створення та діяльності фермерських господарств як прогресивної форми підприємницької діяльності громадян у галузі сільського господарства України визначає Закон України "Про фермерське господарство" від 19.06.2003 №973-IV (далі - Закон №973-IV).
Згідно із частиною першою статті 5 Закону 973-IV право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство.
Надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України (частина перша статті 7 Закону №973-IV).
Відповідно до статті 8 Закону №973-IV фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.
Отже, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) такій фізичній особі земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.
Відповідно до статті 12 цього Закону землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.
Встановлюючи, що землі фермерського господарства можуть складатися із земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди, Закон №973-IV при цьому не встановлює будь-яких виключень щодо правового регулювання оренди земельної ділянки. Не встановлює цей Закон і такі наслідки, як набуття фермерським господарством права оренди земельної ділянки, яка була надана громадянину для створення фермерського господарства, в силу факту державної реєстрації фермерського господарства.
Відповідно до підпункту 14.1.147. пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками плати за землю є платники земельного податку: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування.
Пунктом 270.1 статті 270 ПК України передбачено, що об`єктами оподаткування платою за землю є: об`єкти оподаткування земельним податком; земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування; об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.
Відповідно до статті 271 ПК України базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.
Згідно із абзацом першим пункту 284.1 статті 284 ПК України, пунктом 35 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях місцевої ради вирішуються питання затвердження ставок земельного податку відповідно до ПК України.
Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (стаття 285 ПК України).
Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку (пункт 286.5 статті 286 ПК України).
Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році (пункт 287.1 статті 287 ПК України).
Облік фізичних осіб - платників податку і нарахування відповідних сум проводяться контролюючими органами за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), щороку до 1 травня (пункт 287.2 статті 287 ПК України).
Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (пункт 287.5 статті 287 ПК України).
У разі якщо контролюючий орган не надіслав (не вручив) податкове (податкові) повідомлення-рішення у строки, встановлені статтею 286 цього Кодексу, фізичні особи звільняються від відповідальності, передбаченої цим Кодексом за несвоєчасну сплату податкового зобов`язання (пункт 287.9 статті 287 ПК України).
Відповідно до абзацу першого пункту 288.1 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи земельні ділянки за спірними договорами перебували у фактичному користуванні Фермерського господарства "Агроздобуток", с. Щиборівка, однак Мизернюк О.В. не оформив належним чином передачу земельної ділянки цьому фермерському господарству як землекористувачу (не змінений орендар в договорі; не внесені дані про зміну орендаря до Реєстру речових прав на нерухоме майно).
Таким чином, оскільки орендарем земельної ділянки є фізична особа Мизернюк О.В., то саме на нього відповідно до пункту 288.2 статті 288 ПК покладено обов`язок щодо сплати орендної плати згідно з договором оренди землі.
Відповідачем ОСОБА_1 сплачено згідно платіжних доручень №447 від 26.08.2022, №445 від 26.08.2022, №444 від 26.08.2022, №436 від 23.08.2022, №446 від 26.08.2022, №448 від 26.08.2022, №435 від 24.08.2022 на рахунок Красилівської міської ради орендну плату.
Той факт, що Фермерське господарство "Агроздобуток" сплатило орендну плату і фактичне використання земельних ділянок здійснювалось через фермерське господарство, не змінює статус відповідача Мизернюка О.В. як орендаря земельних ділянок.
Колегією суддів враховується, що у платіжних дорученнях (в призначенні платежів) зазначено, що орендна плата за землю сплачується від імені ОСОБА_1 згідно податкових повідомлень-рішень.
З наведеного вбачається, що предметом уваги органу податкової служби є саме орендна плата (а не земельний податок), оскільки у повідомленнях-рішеннях є посилання на відповідну статтю - 288 ГПК України "Орендна плата".
Посилання і на норму ст. 287 ПК України "Строки сплати плати за землю" та п. 287.5 (строк сплати податку) не спростовує цього, оскільки плата за землю відповідно до п.п. 14.1.147 п. 1.14 ст. 14 ПК України справляється у формі земельного податку або орендної плати, тобто норма ст. 287 ПК України є загальною.
Окрім того, апеляційним господарським судом береться до уваги, що 06.02.2019 голова ФГ "Агроздобуток" отримав індивідуальну податкову консультацію, у якій вказано: "Платником сплати орендної плати за землю є орендар земельної ділянки, підставою нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п.п.288, 288.2 ст.288 Податкового кодексу України) і платником орендної плати є фізична особа-засновник господарства з яким укладено договір оренди земельної ділянки".
У постанові Верховного Суду від 18.06.2021 у справі №400/1730/19 зазначено, що "застосування норм підпунктів 288.1, 288.2 статті 288 ПК України, статей 125, ЗК України, частини другої статті 16, частин першої, другої статті 21 Закону України "Про оренду землі", статті 12 Закону України "Про фермерське господарство" у правовідносинах з орендної плати за землі державної та комунальної власності, які були надані фізичній особі для створення фермерського господарства: податковий обов`язок щодо сплати орендної плати у таких правовідносинах лежить на орендарі земельної ділянки, який визначений в договорі оренди земельної ділянки і право користування земельною ділянкою якого зареєстровано в державному реєстрі речових прав. Податковий обов`язок щодо сплати орендної плати за землі державної та комунальної власності виникає у фермерського господарства, для створення якого фізичній особі була надана земельна ділянка, після переходу до нього прав орендаря в установленому законом порядку."
Верховний Суд у постанові від 27.01.2022 у справі №808/2838/17 дійшов наступного висновку: "хоча земельні ділянки станом на 2017 рік перебували у фактичному користуванні Фермерського господарства, проте позивач не оформив належним чином передачу земельних ділянок цьому фермерському господарству як землекористувачу. Таким чином, оскільки орендарем земельної ділянки є фізична особа, то саме на нього відповідно до пункту 288.2 статті 288 Податкового кодексу України покладено обов`язок щодо сплати орендної плати згідно з договорами оренди землі. Той факт, що використання земельних ділянок відбувається через створене позивачем Фермерського господарства не змінює статусу позивача як орендаря земельної ділянки та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов`язку сплачувати орендну плату. Не звільняє його від цього обов`язку і фактична сплата Фермерського господарства орендної плати за землю. Платник податку, як це встановлено підпунктом 7.1.1 пункту 7.1 статті 7 ПК України, є обов`язковим елементом податку, який визначається виключно нормами ПК України".
Аналогічна позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 12.05.2022 у справі 120/2868/19-а.
Щодо тверджень скаржника про формування платіжних доручень про сплату орендної плати Мизернюком О.В. після подання Красилівською міською радою позову до суду, то колегія суддів зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи податкові повідомлення - рішення були отримані ОСОБА_1 28 липня 2022 року, граничний термін внесення плати за землю є 26 вересня 2022 року, орендні платежі ним вносились з 23 по 26 серпня 2022 року, позовна заява Красилівської міської ради датована 23 серпня 2022 року, провадження по даній справі відкрито ухвалою Господарського суду Хмельницької області 13 вересня 2022 року, яка була отримана відповідачами 19 вересня 2022 року. А тому на дату відкриття провадження у справі, плата за землю за 2022 рік була повністю внесена відповідачами.
На день звернення Красилівської міської ради із позовною заявою по даній справі відповідно до п. 41.4 ПКУ контроль за сплатою усіх податків, у тому числі й місцевих (до яких відноситься плата за землю у формі орендної плати) покладено виключно на податкові органи, інші органи не мають права проводити перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, у тому числі на запит правоохоронних органів.
Таким чином апеляційний господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги в частині розірвання договору оренди земельної ділянки у зв`язку з несвоєчасної сплатою орендної плати відповідачем не підлягають до задоволення. Суд першої інстанції в повній мірі надав оцінку усім вказаним обставинам та зібраним по справі доказам, у зв`язку із чим, ухвалив законне та обґрунтоване рішення, а тому колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги.
Частиною 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
У відповідності до ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Зі змісту ст. 77 ГПК України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Згідно зі ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Згідно ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.
Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року).
За таких обставин, колегія суддів вважає доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, безпідставними та документально необґрунтованими, тому мотиви, з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для скасування прийнятого у справі судового рішення.
На підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за розгляд апеляційної скарги покладається на апелянта.
Керуючись ст.ст. 269, 270, 272, 273, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Красилівської міської ради на рішення Господарського суду Хмельницької області від 10.01.2023 у справі №924/617/22 залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення до Верховного Суду, відповідно до ст.ст. 287-291 ГПК України.
3. Справу №924/617/22 повернути до Господарського суду Хмельницької області.
Повний текст постанови складений "12" квітня 2023 р.
Головуючий суддя Розізнана І.В.
Суддя Грязнов В.В.
Суддя Бучинська Г.Б.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2023 |
Оприлюднено | 13.04.2023 |
Номер документу | 110172928 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні