Справа № 420/6568/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТОСЕРВІС» до Одеської митниці про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «НАФТОСЕРВІС» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Одеської митниці, як відокремленого підрозділу Державної митної служби про визнання протиправним та скасування рішення про визначення коду товару від 28.11.2021 року №КТ-UA500020-0057-2021.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що підприємство з 2005 року здійснює постачання на адресу нафто- та газовидобувних підприємств України товарів, необхідних для будівництва та експлуатації свердловин по видобутку нафти та газу. З метою митного оформлення товарів, придбаних за контрактом № 2508/21 від 25.08.2021p, укладеним позивачем з SANKO DIS TICARET A.S. (Туреччина), подано до Одеської митниці митну декларацію №UA500020/2021/215221 від 07.10.2021, в графі 33 «Код товару» якої зазначено « 2523900000» (ставка ввізного мита 5%). Натомість, відповідачем було прийнято рішення про визначення коду товару від 28.11.2021 р. N KT-UA500020-0057-2021, з класифікацією у товарній позиції за УКТЗЕД 2523290000 (ставка ввізного мита 10%). Позивач зазначає, що при прийнятті спірного рішення митний орган не діяв на підставі, в межах та у спосіб, що передбачений законами України. Просить суд визнати протиправним та скасувати спірне рішення про визначення коду товару.
Ухвалою суду від 06.05.2022р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі та визначено, що справа буде розглянута судом в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін на підставі ст.262 КАС України.
24.05.2022р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позову, зазначивши, що рішенням Одеської митниці про визначення коду товару від 28.11.2021 №КТ-UA500020-0057-2021 змінено код товару з заявленого коду 2523900000 «№1 - 1. Цементи гідравлічні: Цементи для нафтових свердловин використовуються для цементування при бурінні нафтових свердловин- Тампонажний цемент класу G, марки HSR, стандартом API 10A, OIL WELL CEMENT, змістом CaO-62,56 SiO2-19,67 Al2O3-3,87 Fe2O3-4,51 по стандарту TS EN ISO 10426-1 - 243 000 кг, упаковані в 162 біг-бегів по 1500кг.Виробник CIMKO CIMENTO VE BETON SAN. TIC. A.S. Торгівельна марка CIMKO Країна виробництва TR» на встановлений код 2523290000 «Портландцемент загально будівельного призначення: портландцемент І типу (ПЦ або СЕМ І), ДСТУ Б В.2.7-46:2010 "Будівельні матеріали. Цементи загально будівельного призначення. Технічні умови" та ДСТУ Б EN 197-1:2015 "Цемент. Частина 1. Склад, технічні умови та критерії відповідності для звичайних цементів". Товар за речовинним складом містить портландцементний клінкер більше 90%, регулятор тужавлення (кальцію сульфат) до 5,0% та мінеральні додатки 0-5%.Виробник CIMKO CIMENTO VE BETON SAN. TIC. A.S. Торгівельна марка CIMKO Країна виробництва TR».
Під час прийняття вищезазначеного рішення посадова особа митниці керувалися Законом України від 13.03.12 №4495-VI «Митний кодекс України», УКТЗЕД в редакції товарної номенклатури Митного тарифу України, затвердженої Законом України від 04.06.2020 № 674-ІХ "Про Митний тариф України"; Основні правила інтерпретації класифікації товарів в УКТЗЕД, Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджені наказом Держмитслужби України від 14.07.2020 № 256, Протокол випробування Випробувальної лабораторії виробництва в`яжучих матеріалів ПрАТ "Івано-Франківськцемент" від 19.11.2021 № 20062-1021.ПВ.21, (супровідний лист від 26.11.2021 вх. № 13459/13), Лист спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби від 11.11.2021 №7.17-4/7.17-30/7/8266.
Одеською митницею прийнято Рішення про визначення коду від 28.11.2021 № КТUA500020-0057-2021, згідно якого заявлений товар класифіковано за кодом 2523 29 00 00 УКТ ЗЕД (ставка мита 10 %) як портландцемент І типу (ПЦ І або СЕМ І), який за речовинним складом містить портландцементний клінкер більше 90%, регулятор тужавлення (кальцію сульфат) до 5,0% та мінеральні додатки 0-5%.
Дослідивши в письмовому провадженні наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, що згідно протоколу тендерного комітету АТ «Укргазвидобування» від 12.08.2021 року № 21Т-130 ТОВ «НАФТОСЕРВІС» уклало з АТ «Укргазвидобування» договір поставки від 30.08.2021 року № УГВС 235/41-21 на постачання товару: цемент класу G, марки HSR за стандартом API Spec 10A.
З метою виконання вказаного договору 25.08.2021p. TOB «НАФТОСЕРВІС» уклало Контракт № 2508/21 з підприємством SANKO DIS TICARET A.S. (Туреччина) на купівлю цементу класу G, марки HSR за стандартом API Spec 10A.
Відповідно до Специфікації № 1 від 25.08.2021p., ТОВ «НАФТОСЕРВІС» замовило SANKO DIS TICARET A.S. (Туреччина) поставку товару: цементу класу G, марки HSR за стандартом API Spec 10A (OIL WELL CEMENT CLASS G, HSR, API Spec 10A) у кількості 243,00 тони.
17 вересня 2021 року був сформований інвойс № 8-170921-3 на вказаний товар, який повністю був оплачений ТОВ «НАФТОСЕРВІС». Доставка товару в Україну здійснювалась морським транспортом, що підтверджується відповідним коносаментом № FBL649560 від 21 вересня 2021p.
Вищезазначений товар пройшов митне оформлення митним органом Туреччини в режимі експорт, що підтверджується відповідною митною Декларацією №21330100EX187142 від 17.09.2021р. В графі 33 митної декларації зазначений код товару: 252390000, а в графі 31 опис товару: ТАМПОНАЖНИЙ ЦЕМЕНТ АРІ КЛАСУ «G».
Перед відправкою товару до України заводом-виробником були здійснені лабораторні дослідження партії товару, за результатами яких складений Протокол аналізу тампонажного цементу класу G марки HSR (високої сульфатостійкості) API SPEC.10А від 23.09.2021p.
Також експортером надані товаросупровідні документи на товар: тампонажний цемент класу G марки HSR, у тому числі: комерційний рахунок-фактура (інвойс) № - 170921-3 від 17.09.2021р., Сертифікат про походження товару, Рахунок-фактура на перевезення товару від 05.10.2021р., мультимодальний транспортний коносамент від 21.09.2021p., пакувальний лист.
07 жовтня 2021 року ТОВ «НАФТОСЕРВІС» направило до автоматизованої системи митного оформлення митну декларацію № UA500020/2021/215221 на імпорт товару. Позивачем задекларований товар: «Цементи гідравлічні: цементи для нафтових свердловин; використовуються для цементування при бурінні нафтових свердловин- Тампонажний цемент класу G марки HSR, стандартом API 10A, OIL WELL CEMENT, змістом СаО - 62,56; SiO2 - 19,67; Al2O3 -3,87; Fe2O3-4,51 по стандарту TS EN ISO 10426-1 243000 кг, упаковані в 162 біг-бегів по 1500 кг. Виробник CIMKO CIMENTO VE BETON SAN. TIC. A.S. Торгівельна марка СІМКО. Країна виробництва TR».
19 жовтня 2021 року головним державним інспектором ВМО №1 митного поста «Одеса-порт» Одеської митниці Горячко С.В. були відібрані проби товару з метою встановлення характеристик, визначальних для класифікації товарів за УКТ ЗЕД, про що складений Акт № 042 від 19.10.2021р. Зразки товарів були направлені до Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби (м. Київ, пр-т Степана Бандери, 8, корп.8).
З метою виконання договірного зобов`язання за договором поставки та уникнення штрафних санкцій 23 жовтня 2021 року ТОВ «НАФТОСЕРВІС» направило до автоматизованої системи митного оформлення тимчасову митну декларацію на імпорт товару. Декларація прийнята до бази даних митниці, їй присвоєно номер №UA500020/2021/217220.
27 жовтня 2021 року Спеціалізованою лабораторією з питань експертизи та досліджень Держмитслужби повідомлено Одеську митницю про відмову у проведені дослідження товару по МД ІМ 40 ДЕ від 19.10.2021р. № UA500020/2021/215221 з причини відсутності експертних можливостей для проведення експертного дослідження зразку товару. У зв`язку з цим, зразки товару були направлені митницею до випробувальної лабораторії ПрАТ «Івано-Франківськцемент».
19 листопада 2021 року випробувальною лабораторією ПрАТ «Івано-Франківськцемент» був складений Протокол № 20062-1021.ПВ.21 випробування проби портландцементу, наданого Одеською митницею Державної митної служби України, яким встановлено: «За результатами хімічного аналізу та кількісного визначення складників усі зразки за речовинним містять портландцементний клінкер >90%, регулятор тужавлення (кальцію сульфат) до 5,0% та мінеральні додатки 0-5%. Цемент такого речовинного складу класифікують за ДСТУ Б В.2.7-46:2010 Будівельні матеріали. Цементи загальнобудівельного призначення. Технічні умови та ДСТУ Б EN 197-1:2015 Цемент. Частина 1. Склад, технічні умови та критерії відповідності для звичайних цементів (EN 197-1:2011, IDT) як Портландцемент типу (ПЦ І або СЕМ 1)».
На підставі зазначених висновків випробувальної лабораторії ПрАТ «Івано- Франківськцемент» відділом митного оформлення № 1 м\п «Одеса» Одеської митниці Держмитслужби було прийнято рішення про визначення коду товару від 28.11.2021р. № KT-UA500020-0057-2021, яким було змінено опис та код товару за УКТ ЗЕД з: «Цементи гідравлічні: цементи для нафтових свердловин; використовуються для цементування при бурінні нафтових свердловин- Тампонажний цемент класу G марки HSR, стандартом АРІ 10А, OIL WELL CEMENT, змістом СаО - 62,56; SiO2 - 19,67: Al2O3 - 3,87; Fe2O3 - 4,51 по стандарту TS EN ISO 10426-1 - 243 000кг., упаковані в 162 біг-бегів по 1500кг. Виробник CIMKO CIMENTO VE BETON SAN. TIC. А.S. Торгівельна марка СІМКО. Країна виробництва TR. (Код товару 2523900000)» на «Портландцемент загальнобудівельного призначення: портландцемент I типу (ПЦ І або СЕМ I), ДСТУ Б В.2.7-46:2010 Будівельні матеріали. Цементи загальнобудівельного призначення. Технічні умови та ДСТУ Б EN 197-1:2015 Цемент. Частина 1. Склад, технічні умови та критерії відповідності для звичайних цементів. Товар за речовинним складом містять портландцементний клінкер >90%, регулятор тужавлення (кальцію сульфат) до 5,0% та мінеральні додатки 0-5%. Виробник СІМKO CIMENTO VE BETON SAN. TIC. A.S. Торгівельна марка СІМКО. Країна виробництва TR. (Код товару 2523290000)».
У зв`язку з прийняттям вказаного рішення митницею, ТОВ «НАФТОСЕРВІС» подано додаткову декларацію до тимчасової митної декларації № UA500020/2021/221695, в якій зазначено код та опис товару такий, що був зазначений в рішенні митниці № KT-UA500020-0057-2021.
TOB «НАФТОСЕРВІС» було подано скаргу № 0017 від 10.12.2021р. на рішення про визначення коду товару від 28.11.2021p. № KT-UA500020-0057-2021 до Державної митної служби України з вимогою скасувати зазначене рішення та направити контрольні зразки товару для проведення повторного дослідження до Державного підприємства «Український науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут будівельних матеріалів та виробів», що має відповідну сферу акредитації НААУ для проведення таких досліджень товарів.
Листом № 08-04/15-04-01/13/901 від 03.02.2022р. Державна митна служба України в задоволені скарги позивача відмовила.
Вважаючи вказане рішення про визначення коду товару від 28.11.2021p. № KT-UA500020-0057-2021 протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Пунктом 24 частини 1 статті 4 Митного кодексу України (далі за текстом - МК України) визначено поняття митного контролю, як сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.
Відповідно до статті 246 МК України, метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
В силу приписів частини 3 статті 318 МК України, митний контроль передбачає виконання органами доходів і зборів мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи.
Відповідно до частини 1 статті 248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.
Декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення, зокрема: код товару згідно з УКТ ЗЕД; фактурна вартість товарів; митна вартість товарів та метод її визначення; суми митних платежів (стаття 257 МК України).
Відповідно до пункту 12 частини 2 статті 544 МК України, реалізуючи митну політику України, митна служба України виконує такі основні завдання: ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 67 МК України Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.
В УКТЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними під позиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст. 69 цього Кодексу, товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.
Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.
Частиною 3 цієї статті, встановлено, що на вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.
У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари (частина 4 ст.69 МК України).
Згідно з частиною 5 статті 69 МК України, під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.
Рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду.
З аналізу наведених норм випливає, що код товару по УКТ ЗЕД визначається декларантом або митним органом при здійсненні митного контролю у випадку встановлення декларантом неправильного коду.
Відповідно до пункту 4 розділу ІІІ Порядку роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 02 липня 2012 р. за № 1085/21397), контроль правильності класифікації товарів здійснюється шляхом перевірки відповідності:
опису товару в митній декларації процедурі декларування згідно з вимогами статті 257 Кодексу;
відомостей про товар та коду товару згідно з УКТЗЕД , заявлених у митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів тощо), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, з врахуванням Пояснень до УКТЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи відповідно до вимог статті 68 Кодексу;
заявленого коду товару відомостям, наведеним у базі даних «Класифікаційні рішення» програми «Інспектор 2006» ЄАІС. При цьому така відповідність поділяється на три категорії:
а) ідентичні товари;
б) подібні (аналогічні) товари;
в) товари, які не підпадають під вимоги підпунктів «а» та «б» абзацу четвертого цього пункту, але мають схожі:
характеристики, які є визначальними для класифікації товару;
призначення або принцип дії яких є основним для класифікації товару;
перевірки відповідності заявленого опису товару та коду товару згідно з УКТ ЗЕД відомостям, наведеним у ПРК, у разі якщо до митного контролю та митного оформлення разом з пакетом документів надається ПРК.
У випадку, передбаченому підпунктом «а» абзацу четвертого цього пункту, класифікація товару згідно з УКТ ЗЕД проводиться без додаткових процедур контролю.
У випадку, передбаченому підпунктом «б» абзацу четвертого цього пункту, перевіряється відповідність характеристик товару критеріям, визначальним для класифікації товару згідно з УКТЗЕД за наведеними характеристиками товару в Рішенні.
У випадку, передбаченому підпунктами «б», «в» абзацу четвертого цього пункту, виявлені Рішення на ідентичні або подібні (аналогічні) товари беруться до уваги.
У разі, якщо заявлений товар не передбачений підпунктами «а»- «в» абзацу четвертого цього пункту, процедура контролю правильності класифікації товару здійснюється відповідно до цього Порядку.
Згідно з пунктом 9 розділу ІІІ цього Порядку, якщо для вирішення питання класифікації товару виникає потреба в спеціальних знаннях з різних галузей науки, техніки, мистецтвознавства тощо або у використанні спеціального обладнання і техніки, то митний орган може звернутися до спеціалізованого митного органу з питань експертного забезпечення або до іншої експертної установи (організації).
Залучення спеціалізованого митного органу з питань експертного забезпечення або іншої експертної установи (організації) здійснюється у разі: виникнення необхідності ідентифікації або лабораторної перевірки характеристик товарів, визначальних для їх класифікації; виникнення складних питань при класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує експертних досліджень.
Згідно ч.1 ст.356 МК України, взяття проб (зразків) товарів здійснюється посадовими особами митного органу в рамках процедур митного контролю та митного оформлення з метою встановлення характеристик, визначальних для: 1) класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД; 2) перевірки задекларованої митної вартості товарів; 3) встановлення країни походження товарів; 4) встановлення належності товарів до наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів, прекурсорів, сильнодіючих чи отруйних речовин; 5) встановлення належності товарів до предметів, що мають художню, історичну чи археологічну цінність; 6) встановлення належності товарів до таких, що виготовлені з використанням об`єктів права інтелектуальної власності, що охороняються відповідно до закону.
Відповідно до ч.2 ст.357 МК України, дослідження (аналізи, експертизи) проводяться експертами спеціалізованого органу з питань експертизи та досліджень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, чи його відокремленого підрозділу або інших експертних установ (організацій), призначених митним органом. Зазначені дослідження (аналізи, експертизи) проводяться з метою забезпечення здійснення митного контролю та митного оформлення і не є судовими експертизами.
Згідно ч.3 ст.357 МК України призначення дослідження (аналізу, експертизи) в інших установах (організаціях) допускається лише у разі неможливості проведення дослідження (аналізу, експертизи) спеціалізованим органом з питань експертизи та досліджень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, чи його відокремленим підрозділом або за заявою декларанта чи уповноваженої ним особи для підтвердження чи спростування результатів проведеного дослідження (аналізу, експертизи).
Відповідно до ч.8 ст.357 МК України за результатами проведених досліджень (аналізів, експертиз) експерт готує висновок за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Частиною 9 ст.357 МК України передбачено, що у висновку про результати дослідження (аналізу, експертизи) зазначаються:
1) місце і дата проведення дослідження (аналізу, експертизи);
2) ким і на підставі якого документа проводилося дослідження (аналіз, експертиза);
3) запитання, поставлені перед експертом;
4) об`єкти дослідження (аналізу, експертизи);
5) матеріали і документи, надані експерту;
6) зміст та результати дослідження (аналізу, експертизи) із зазначенням методів їх проведення;
7) оцінка результатів дослідження (аналізу, експертизи), висновки та їх обґрунтування.
Отже, у зв`язку з відсутністю експертних можливостей у СЛЕД Держмитслужби, відповідно до приписів ч.3 статті 357 МК України, за замовленням митниці дослідження проводилося випробувальною лабораторією ПрАТ «ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЦЕМЕНТ».
Відповідно до пояснень УКТ ЗЕД товарна позиція « 2523» поділяється на 5 видів цементу: 2523 10 00 00 - клінкери цементні, портландцемент: 2523 21 00 00 - цемент білий, штучно забарвлений або незабарвлений, 2523 29 00 00 - інші, 2523 30 00 00 - цемент глиноземистий, 2523 90 00 00 - інші цементи гідравлічні.
Товарна позиція УКТ ЗЕД 2523900000 визначає портландцемент, глиноземистий цемент, цемент шлаковий, сульфатостійкий цемент і подібні гідравлічні цементи, забарвлені або незабарвлені, готові чи у вигляді клінкерів: інші цементи гідравлічні.
Згідно пояснень до вказаної товарної позиції, до неї включаються: 1) цемент для доменних печей, що містить не менше 20 мас.% клінкеру портландцементу, 36-80 мас.% гранульованого шлаку доменних печей і не більш як 5 мас.% інших складових цементу;
2) пуцоланцемент, що містить не менше 60 мас.% клінкеру портландцементу, не більше 40 мас.% природного пуцолану або летючої золи і не більше 5 мас.% інших складових цементу.
У свою чергу, до товарної позиції УКТ ЗЕД 2523290000 включається портландцемент, глиноземистий цемент, цемент шлаковий, сульфатостійкий цемент і подібні гідравлічні цементи, забарвлені або незабарвлені, готові чи у вигляді клінкерів: портландцемент: інші.
Згідно пояснень до вказаної товарної позиції, термін "портландцемент" означає цемент, одержаний перемелюванням портландклінкеру з можливим доданням невеликої кількості сульфату кальцію. Слід відзначити:
- що портландклінкер є продуктом товарної підпозиції 2523 10, який складається в більшості випадків із силікатів кальцію, одержуваних шляхом їхнього нагрівання до початку часткового плавлення заздалегідь приготовленої однорідної суміші матеріалів, переважно тих, що містять вапно (CaO) та діоксид кремнію (SiO2) з меншою кількістю глинозему (Аl2О3) та оксиди заліза (Fe2O3); і
- що термін "сульфат кальцію" означає гіпс та його похідні, ангідрит та інші продукти сульфату кальцію, придатні для виробництва цементів.
Зазначене дає підстави для висновку, що відмінність наведених товарних позицій полягає у тому, що до товарної позиції 2523290000 включається портландцемент, а до товарної позиції 2523900000 пуцоланцемент, який за своєю суттю є портландцементом з домішками, зокрема, природного пуцолану.
Тобто, для цілей класифікації спірного товару за кодом УКТ ЗЕД 2523 29 00 00, відповідач мав встановити, зокрема, відсутність у спірному товарі домішок пуцолану.
Суд зазначає, що тампонажний цемент класу G - це тип спеціального цементу, який використовується для облаштування свердловин з видобутку нафти та газу. Поряд з високими вимогами до реології тампонажних розчинів (рухомість, i час загустіння і прокачування, седиментаційна стійкість) нормативами закладено також високі вимоги до фізико-механічних показників при нормальних та підвищених температурах експлуатації тампонажного цементного кільця свердловин. Особливо це стосується адгезії цементного каменю до стінок ствола свердловини та обсадної колони, відсутності газонафтоперетоків між пластами.
Найвищим стандартом для тампонажних цементів є вимоги від API - American Petroleum Institute, США, зокрема стандарт АРI 10A, OIL WELL CEMENT.
Вказаним стандартом передбачені референтні значення хімічного складу, а саме:
1. MgO - Max. 6,0 %
2. SO3 - Max. 3,0 %
3. Втрата при прожарюванні (Loss on Ignition) - Мах. 3,0%
4. Нерозчинний залишок (Insoluble Residue) - Мах. 0,75%
5. Na2O Eq (Na2O+0,658*K2O) - Max. 0,75%
6. C3S -Min. 48,0%; Max. 65,0%
7. C3A -Max. 3,0%
8. 2C3A+C4AF - Max. 24,0%.
Протокол № 19 від 23.09.2021 року аналізу тампонажного цементу класу G марки HSR, стандарт АРI 10A, OIL WELL CEMENT, складений заводом-виробником на замовлення позивача, у розділі «Хімічний аналіз» містить вісім вищевказаних показників, що підтверджують відповідність цементу стандарту АРI 10A, OIL WELL CEMENT.
Суд погоджується з доводами позивача, що провівши дослідження зразків товару, експерт ПрАТ «ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЦЕМЕНТ» отримав лише три з восьми вищевказаних показників, які визначають відповідність цементу характеристикам, властивим тампонажному цементу: втрати при прожарюванні, кількість MgO та кількість SO3 в досліджуваних зразках. І вказані три показники знаходяться в межах допустимих значень, визначених стандартом API 10A, OIL WELL CEMENT.
При цьому в графі 7 «Результати випробувань» Висновку ПрАТ «ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЦЕМЕНТ» також міститься вісім показників хімічного складу, але решта показників, які отримав експерт, не є визначальними для віднесення цементу до стандарту АРI 10A, OIL WELL CEMENT, однак при цьому вони також співпадають з показниками, зазначеними виробником товару в Сертифікаті якості.
Суд також бере до уваги доводи позивача про те, що експертом не здійснювались заходи по визначенню інших показників, які є важливими для віднесення цементу до характеристик гідравлічного (тампонажного) цементу, зокрема, фізико-механічних аналізів, передбачених стандартом API 10A, OIL WELL CEMENT, які наявні у протоколі № 19 від 23.09.2021 року аналізу тампонажного цементу класу G марки HSR, стандарт АРI 10A, OIL WELL CEMENT, складеному заводом-виробником.
При цьому, питання наявності або відсутності природного пуцолану, що є визначальним для віднесення товару до товарної позиції УКТ ЗЕД 2523 90 00 00 - інші цементи гідравлічні, у зразках експертом не досліджувалось. У Протоколі випробування № 20062-1021.ПВ.21 від 19.11.2021р. експерт вказує про його наявність у складі мінеральних добавок (зола виносу, шлак, пуцолана).
Вищевказаний протокол № 19 від 23.09.2021 року аналізу тампонажного цементу, складений заводом-виробником, відповідачем не було взято до уваги без будь-якого обгрунтування, та віддано перевагу при прийнятті оскаржуваного рішення саме Протоколу випробування № 20062-1021.ПВ.21 від 19.11.2021р. ПрАТ «ІВАНО-ФРАНКІВСЬКЦЕМЕНТ», в якому кількісне визначення складників здійснювалося за стандартизованими методами випробувань, які не охоплені сферою акредитації Випробувальної лабораторії виробництва в`яжучих матеріалів, про що зазначено у примітці « 3» вказаного Протоколу, та в якому відсутні відомості про проведення фізико-механічних аналізів проб цементу, передбачених стандартом API 10A, OIL WELL CEMENT.
Відповідно до доданого до митної декларації протоколу № 19 від 23.09.2021 року аналізу тампонажного цементу відповідний цемент є гідравлічною в`яжучою речовиною, тобто підтверджено гідравлічний характер цементу.
Отже, суд вважає, що належних доказів того, що імпортований позивачем товар не відноситься до групи товарів «інші цементи гідравлічні», відповідачем до суду не надано.
Верховний Суд у постанові від 20.03.2018 у справі №814/978/17 зазначив, що класифікацію товарів за УКТЗЕД здійснює особа, яка подає декларацію. Орган доходів і зборів здійснює контроль за такою класифікацією, може самостійно визначити код задекларованого товару лише у тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта. Повноваження митного органу щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.
Суд зауважує, що у оскаржуваному рішенні відсутні будь-які обґрунтування щодо допущення позивачем порушень правил класифікації. Зміст спірного рішення не дає можливості встановити, з огляду на які характеристики досліджуваного товару та з посиланням на які норми відповідач дійшов висновку про неможливість класифікації товару за кодом УКТ ЗЕД 2523900000 та необхідність застосування коду УКТ ЗЕД 2523290000.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем неправомірно прийнято рішення про визначення коду товару від 28.11.2021 року №КТ-UA500020-0057-2021.
Згідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно ч. 2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
З огляду на встановлені судом обставини, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню, а тому позов ТОВ «НАФТОСЕРВІС» слід задовольнити.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 139, 241-246, 262, 293 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТОСЕРВІС» (адреса: вул. Юрія Кондратюка, буд.58, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 32233161) до Одеської митниці (адреса: вул. Лип Івана та Юрія, буд.21А, м. Одеса, 65078, код ЄДРПОУ 44005631) задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Одеської митниці про визначення коду товару від 28.11.2021 року №КТ-UA500020-0057-2021.
Стягнути з Одеської митниці за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НАФТОСЕРВІС» судовий збір у розмірі 2481 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя В.В. Андрухів
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2023 |
Оприлюднено | 14.04.2023 |
Номер документу | 110181626 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні