Рішення
від 11.04.2023 по справі 440/686/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2023 рокум. ПолтаваСправа № 440/686/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІСдо Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті та Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеку) про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС/далі позивач, ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті /далі відповідач-1/ про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №190427 від 15 вересня 2022 року /а.с. 1-4, 34-37/.

Позов обґрунтований тим, що оскаржувана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №190427 від 15 вересня 2022 року підлягає скасуванню як протиправна, оскільки при складанні акту №318591 від 19 липня 2022 року працівниками Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області не враховані ті факти, що ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС не здійснювало перевезення пасажирів автодорогами, які територіально знаходяться в Кіровоградській області, та що водій ОСОБА_1 під час проведення перевірки не працював в ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС. Крім того, відсутність своєчасного повідомлення позивача про розгляд справи про порушення призвела до того, що відповідач прийняв оскаржувану постанову про притягнення ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІСдо адміністративної відповідальності за відсутності належних доказів.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10 лютого 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, а також вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), залучено до участі у справі в якості співвідповідача - Державну службу України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеку) /далі відповідач-2/, витребувано докази.

Відповідач-1 правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.

Відповідач-2 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 74-85/ зазначив, що 19 липня 2022 року під час проведення рейдової перевірки інспекторами Укртрансбезпеки встановлено порушення позивачем вимоги статті 39 Закону України Про автомобільний транспорт у зв`язку із відсутністю документів, перелік яких наведений у цій статті Закону, а саме: схеми руху, вартості руху, таблиці вартості проїзду, тимчасового реєстраційного талону на ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС, протоколу про перевірку та адаптації тахографа до транспортного засобу, за яке передбачена відповідальність абзацом 3 частини першої статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт. Вказане порушення знайшло своє відображення в акті №318591 від 19 липня 2022 року. Водій транспортного засобу зі змістом акту проведення перевірки та суттю виявленого порушення був ознайомлений, акт підписав та надав відповідні пояснення, що засвідчується його власноручним підписом в графі водій транспортного засобу. Водій ОСОБА_1 під час проведення рейдової перевірки надав представникам Укртрансбезпеки реєстраційні документи на транспортний засіб - свідоцтво·про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_1 , витяг з рішення №114 від 15 березня 2019 року про видачу ліцензії ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС, копію дозволу на перевезення пасажирів БВ №012092 щодо ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС та протокол перевірки технічного стану транспортного засобу MERCEDES-BENZ. д.н.з. НОМЕР_2 , а також відповідні пояснення про працевлаштування в товаристві. 01 вересня 2022 року на адресу позивача, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, направлено повідомлення про розгляд справи за вих. №27713/728.4/24-22 від 01 вересня 2022 року. Позивач жодним чином не спростував факт порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт та не надав жодних належних та допустимих доказів на спростування факту такого порушення. Таким чином, постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №190427 від 15 вересня 2022 року винесена правомірно.

У відповіді на відзив /а.с. 102-104/ позивач зазначив, що відповідачем направлено повідомлення про розгляд справи за вих. №27713/728.4/24-22 від 01 вересня 2022 року на адресу: 36900, Полтавська область, місто Кременчук, вул. Мічуріна, буд. 74. Така ж адреса зазначена і в самій оскаржуваній постанові. Відстань по дорозі Е50/М12 від міста Кропивницький Кіровоградської області (де фактично проводилась перевірка транспорту перевіряючими особами) та до м. Умань Черкаської області (де фактично пролягає маршрут транспорту позивача) становить 166 км, що спростовує позицію відповідача-2 про те, що транспорт позивача слідує через м. Кропивницький та виключає можливість перевірки транспорту позивача на ділянці 707 км дороги М-30. Твердження відповідача про те, що водій ОСОБА_1 є найманим працівником позивача є повністю безпідставним та ґрунтується лише на поясненнях, наданих самим водієм.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 6 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС (ідентифікаційний код 42863523), зареєстроване як юридична особа, місцезнаходження: 39618, Полтавська область, місто Кременчук, вул. Мічуріна, буд. 74, кв. 5, види економічної діяльності: 49.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення, 49.39 Інший пасажирський наземний транспорт, н. в. і. у. (основний) /а.с. 38, 138-139/.

Згідно із витягом Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) /а.с. 54, 94/ номер та дата прийняття рішення про видачу Товариству з обмеженою відповідальністю ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС (ідентифікаційний код 42863523) ліцензії на перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом; дозволений вид робіт: внутрішні перевезення пасажирів автобусами; міжнародні перевезення пасажирів автобусами - №114 від 15 березня 2019 року.

На підставі направлення на рейдову перевірку №014205 від 18 липня 2022 року /а.с.92/ 19 липня 2022 року о 12:20 посадовими особами ВДНК у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті проведено рейдову перевірку транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ, державний номерний знак НОМЕР_2 /а.с. 93/.

Водієм цього транспортного засобу ОСОБА_1 надано посадовим особам: посвідчення водія; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу; витяг з рішення № 144 від 15 березня 2019 року про видачу ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС (код згідно ЄДПОУ 42863523) ліцензії на перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом; дозволений вид робіт: внутрішні перевезення пасажирів автобусами, міжнародні перевезення пасажирів автобусами; дозвіл БВ № 012092; протокол № 01003-01255-22 перевірки технічного стану транспортного засобу.

За результатами рейдової перевірки посадовими особами ВДНК у Кіровоградській області Укртрансбезпеки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №318591 від 19 липня 2022 року /а.с. 93/, в якому зафіксовано, що 19 липня 2022 року о 12:20 на ділянці дороги а/д М-30 Стрий-Умань-Дніпро-Ізварине 707 км перевезення Полтава-Одеса проведено перевірку транспортного засобу MERCEDES-BENZ, державний номерний знак НОМЕР_2 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію: НОМЕР_1 , водій ОСОБА_1 (посвідчення водія НОМЕР_3 від 18 травня 2017 року), що належить Товариству з обмеженою відповідальністю ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС. Під час перевірки виявлено порушення, відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини першої статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт : перевезення пасажирів за відсутності на момент перевірки документів, визначених статтею 39 цього Закону, а саме: схеми руху, вартості руху, таблиці вартості проїзду, тимчасового реєстраційного талону на ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС, протоколу про перевірку та адаптації тахографа до транспортного засобу.

В графі пояснення водія про причини порушень зазначено: працюю на ФОРТУНА ЛЮКС, паспорт маршруту на фірмі; в графі підпис водія транспортного засобу ОСОБА_1 проставив всій особистий підпис.

Згідно з фіскальним чеком від 01 вересня 2022 року /а.с.98/, в якому в графі «куди» зазначено: « 39618 м. Кременчук», повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт вих. №27713/728.4/24-22 від 01 вересня 2022 року /а.с. 97/ надіслано Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області Товариству з обмеженою відповідальністю ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС.

15 вересня 2022 року начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті Ткаченком Д. В. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №190427 /а.с. 91/, якою до Товариства з обмеженою відповідальністю ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС (код згідно з ЄДРПОУ 42863523) застосовано адміністративно-господарський штраф в сумі 17000,00 грн за перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 39 Закону України "Про автомобільний транспорт", 19 липня 2022 року о12:20 на а/д М-30 на транспортному засобі MERCEDES-BENZ, державний номерний знак НОМЕР_2 .

Згідно з фіскальним чеком від 15 вересня 2022 року /а.с.100/, в якому в графі «куди» зазначено: « 39618 м. Кременчук», примірник вказаної постанови разом із супровідним листом Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті №30006/36/24-22 від 15 вересня 2022 року /а.с. 99/ надіслано Товариству з обмеженою відповідальністю ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС .

Відповідно до даних відстеження поштових відправлень Укрпошти /а.с. 101/ рекомендоване поштове відправлення, яке направлялося 15 вересня 2022 року у м. Кременчук, повернулося до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (м. Полтава) по причині «за закінченням встановленого терміну зберігання».

Не погодившись із прийняттям постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №190427 від 15 вересня 2022 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з наступного.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту в Україні визначено Законом України "Про автомобільний транспорт" №2344-III від 05 квітня 2001 року /надалі Закон №2344-III (у відповідній редакції)/.

Законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень /стаття 2 Закону №2344-III /.

Відповідно до положень статті 6 Закону №2344-III загальне державне регулювання діяльності автомобільного транспорту здійснює Кабінет Міністрів України відповідно до своїх повноважень.

Реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема, державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті.

Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08 листопада 2006 року затверджено Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) /надалі - Порядок №1567 (у відповідній редакції)/.

Цей Порядок визначає процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт /пункт 1 Порядку №1567/.

Згідно з пунктом 2 Порядку №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Пунктом 4 Порядку №1567 встановлено, що рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №103 від 11 лютого 2015 року /надалі Положення №103/, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Згідно з пунктом 8 Положення №103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України "Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті" від 02 грудня 2021 року № 1579-р вирішено погодитися із пропозицією Міністерства інфраструктури щодо утворення територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті як структурних підрозділів апарату Служби, реорганізувавши шляхом поділу відповідні міжрегіональні територіальні органи зазначеної Служби за переліком згідно з додатком.

Так, Додатком до розпорядження Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2021 року № 1579-р передбачено утворення територіального органу Укртрансбезпеки - Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області внаслідок реорганізації шляхом поділу Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, а також утворення територіального органу Укртрансбезпеки - Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області внаслідок реорганізації шляхом поділу Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки.

Отже, Відділ державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області та Відділ державного нагляду (контролю) у Полтавській області є територіальними органами Державної служби України з безпеки на транспорті, що забезпечують реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, які уповноважені здійснювати державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті, зокрема, шляхом здійснення рейдових перевірок та притягнення до відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт.

Відповідно до пунктів 14, 15, 20-22 Порядку №1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) (далі - Європейська угода); відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам; оснащення таксі справним таксометром; відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу; додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху; наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду - відповідного посвідчення; додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів; виконання приписів щодо усунення порушень вимог законодавства про автомобільний транспорт, винесених за результатами розгляду справ про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, які можливо перевірити під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі); виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

У разі відмови водія від підписання акта рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу посадова особа (особи), що провела перевірку, вносить про це запис.

Згідно з пунктами 26-27 Порядку №1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).

У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

З огляду на те, що наведеним законодавством передбачена можливість розгляду справи про порушення без участі уповноваженої особи суб`єкта господарювання, а Кодексом адміністративного судочинства України, зокрема частиною четвертою статті 161, суб`єкту господарювання надана можливість надати до суду всі наявні у нього докази, що спростовують виявлені рейдовою перевіркою порушення, та свої заперечення щодо прийняття постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, суд доходить висновку, що неотримання або несвоєчасне отримання суб`єктом господарювання повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та/або самої постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу не може бути беззаперечною підставою для визнання постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу протиправною та її скасування.

Крім того, суд зазначає, що із актом проведення перевірки №318591 від 19 липня 2022 року було ознайомлено водія ОСОБА_1 , а тому при наявності у позивача належної зацікавленості до своїх прав він був вправі звернутися до територіального органу Укртрансбезпеки із проханням надати інформацію щодо стану розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, а також надати відповідачу-1 свої заперечення щодо встановленого порушення та докази на їх підтвердження.

У відповіді на відзив позивач зазначає про свою непричетність до виявленого рейдовою перевіркою порушення та те, що у списку найманих працівників ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС, наведеному у звіті 1-ДФ по найманим працівникам за третій квартал 2022 року, відсутнє прізвище водія ОСОБА_1 , а тому вказаний водій не є найманим працівником позивача та не причетний до підприємства позивача у період здійснення рейдової перевірки.

На противагу такому доводу позивача суд зазначає, що та обставина, що прізвище водія ОСОБА_1 відсутнє у звіті 1-ДФ за третій квартал 2022 року, не може свідчити про те, що такий водій не був фактично найманим працівником ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС та не здійснював перевезення від імені та в інтересах вказаного товариства у вказаний період, а може свідчити лише про те, що відомості про працевлаштування в ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС водія ОСОБА_1 до контролюючого органу за третій квартал 2022 року не подавалися.

Варто також зазначити і те, що у вказаному звіті /а.с. 114/ серед працівників ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС значиться лише 1 (один) водій автотранспортних засобів: ОСОБА_2 .

При перевірці водій ОСОБА_1 визнав той факт, що працює на підприємстві позивача та підписав акт перевірки без зауважень, надавши перевіряючим документ про право здійснення ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС (код ЄДРПОУ 42863523) внутрішніх та міжнародних перевезень пасажирів.

Доказів на підтвердження факту незаконного заволодіння водієм ОСОБА_1 документами позивача матеріали справи не містять.

Таким чином, підсумовуючи викладене та враховуючи те, що суб`єкт господарювання, стосовно якого рейдовою перевіркою виявлені порушення вимог законодавства, вправі надати свої заперечення та відповідні докази під час судового оскарження постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, суд доходить висновку, що скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу з формальних підстав (неотримання суб`єктом господарювання повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та/або постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу) знівелює мету, на досягнення якої спрямовано прийняття територіальними органами Укртрансбезпеки постанов про застосування адміністративно-господарських штрафів.

Судовим розглядом встановлено, що оскаржуваною постановою №190427 від 15 вересня 2022 року до позивача на підставі частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" застосовано адміністративно-господарський штраф за перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 39 цього Закону.

Згідно із актом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №318591 від 19 липня 2022 року під час рейдової перевірки виявлено порушення: перевезення пасажирів за відсутності на момент перевірки документів, визначених статтею 39 цього Закону, а саме: схеми руху, вартості руху, таблиці вартості проїзду, тимчасового реєстраційного талону на ТОВ ФОРТУНА-ЛЮКС-СЕРВІС, протоколу про перевірку та адаптації тахографа до транспортного засобу.

Відповідно до частини першої статті 34 Закону № 2344-ІІІ автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Частинами першою та другою статті 39 Закону № 2344-III встановлено, що автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.

Документи для регулярних пасажирських перевезень:

для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України;

для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України;

для пасажира - квиток на проїзд в автобусі та на перевезення багажу (для пільгового проїзду - посвідчення особи встановленого зразка чи довідка, на підставі якої надається пільга), а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - електронний квиток та документи для пільгового проїзду.

Отже, наведеними нормами статті 39 Закону № 2344-III покладено на водія обов`язок мати при собі та пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, схему маршруту, таблицю вартості проїзду та інші документи, передбачені законодавством України.

Відповідно до пункту 1.3 Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07 травня 2010 року № 278, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 червня 2010 року за № 408/17703, автомобільний перевізник повинен забезпечити водія автобуса, що здійснює перевезення пасажирів за маршрутом регулярних перевезень, - таблицею вартості проїзду (крім міських перевезень), схемою маршруту та копією затвердженого організатором перевезень розкладу руху.

За приписами пункту 16 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 вересня 1998 р. № 1388 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2009 р. № 1371) у редакції, чинній станом на момент здійснення перевезення, за бажанням власника транспортного засобу - фізичної особи надати право керування таким засобом іншій фізичній особі чи за бажанням фізичної або юридичної особи, якій власник транспортного засобу передав у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження транспортними засобами, сервісний центр МВС видає за зверненням такого власника тимчасовий реєстраційний талон на строк, зазначений у його заяві, або документах, які підтверджують право користування і (або) розпорядження транспортним засобом.

Отже, за наявності у власника транспортного засобу - фізичної особи бажання надати право керування таким засобом іншій особі оформлюється тимчасовий реєстраційний талон.

Відповідно до вимог Законів України "Про автомобільний транспорт", "Про дорожній рух" розроблено Інструкцію з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, яка затверджена наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24 червня 2010 року № 385, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2010 року за № 946/18241 /надалі Інструкція № 385/.

Згідно з пунктом 1.3 Інструкції № 385 ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

За визначенням, наведеним у пункті 1.4 Інструкції № 385, адаптація тахографа до транспортного засобу - оновлення або підтвердження параметрів автомобільного транспортного засобу, що зберігаються у пам`яті тахографа, до яких залежно від типу тахографа належать: ідентифікаційний номер (VIN-код) та номерний знак (цифри та літери, нанесені на номерному знаку, - VRN) автомобільного транспортного засобу, розмір застосованих пневматичних шин, результати визначення константи тахографа "k", характеристичного коефіцієнта автомобільного транспортного засобу "w", ефективного кола шини "l", а також показники часу, пробігу, граничного значення швидкості, на яке налаштований обмежувач швидкості транспортного засобу (за наявності). Термін "адаптація тахографа до транспортного засобу", за визначенням ЄУТР, - "калібрування".

Згідно із пунктом 2.7 Інструкції № 385 за результатами перевірки та адаптування тахографа до транспортного засобу ПСТ оформлює у двох примірниках протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу за формою, наведеною в додатку 1.

Відповідно до пункту 3.3 Інструкції № 385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу.

Тож під час здійснення перевезень пасажирів водій повинен мати й протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу.

Під час судового розгляду справи позивачем не спростовано той факт, що під час перевірки 19 липня 2022 року водієм ОСОБА_1 не надано документів, які передбачені статтею 39 Закону № 2344-III, а саме: схеми маршруту, таблиці вартості проїзду та інших документів, передбачених законодавством України (тимчасового реєстраційного талону, а також протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу).

Отже, позивач, який в розумінні Закону №2344-III є автомобільним перевізником, повинен понести відповідальність у вигляді штрафу за вчинене порушення законодавства про автомобільний транспорт.

Посилання позивача на те, що власником транспортного засобу марки MERCEDES-BENZ, державний номерний знак НОМЕР_2 є ОСОБА_3 , а не позивач, суд вважає юридично неспроможним для скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, оскільки відповідно до статті 60 Закону № 2344-III відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт покладається на автомобільних перевізників, а не на власників транспортних засобів.

Також суд вважає юридично неспроможним для спростування виявленого порушення довід позивача щодо здійснення перевірки транспортного засобу на ділянці дороги, яка не включається до маршруту руху автобусного перевезення Харків-Кишинів згідно дозволу Міністерства інфраструктури України серії БВ №012097 від 19 червня 2019 року, виходячи з наступного.

Надання позивачем суду розкладу руху автобусів на маршруті Харків-Кишинів /а.с. 55-зворот/, який не передбачає рух автобусу через ділянку дороги а/д М-30 Стрий-Умань-Дніпро-Ізварине 707 км перевезення Полтава-Одеса, не спростовує виявлене рейдовою перевіркою порушення, адже рейдовою перевіркою якраз і встановлена відсутність під час перевезення такого документу як (належної) схеми маршруту (руху) та й сама по собі наявність певної схеми руху також не означає, що наведений у ній маршрут буде дотриманий і не змінений водієм в ході руху транспорту.

Тож встановлення у схемі маршруту конкретного руху транспорту при наявності факту відхилення від нього і відсутності у водія документів на новий (відхилений) маршрут жодним чином не спростовує вищевикладені висновки суду щодо вчинення позивачем порушення вимог статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Інші доводи позивача не спростовують вищевикладені висновки суду.

З огляду на доведеність у ході судового розгляду справи факту порушення позивачем вимог статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт", суд доходить висновку, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №190427 від 15 вересня 2022 року прийнята відповідачем-1 на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України.

Таким чином, у задоволенні позову слід відмовити.

У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Фортуна-люкс-сервіс" (вул. Мічуріна, буд. 74, кв.5, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 42863523) до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Європейська, буд. 155, м. Полтава, Полтавська область, 36008) та Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеку) (просп. Перемоги, буд.14, м. Київ, 03135, ідентифікаційний код 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №190427 від 15 вересня 2022 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2023
Оприлюднено14.04.2023
Номер документу110181767
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —440/686/23

Рішення від 11.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 10.02.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 25.01.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні