Постанова
від 11.04.2023 по справі 280/5473/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

11 квітня 2023 року м. Дніпросправа № 280/5473/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,

за участю секретаря судового засідання: Корсун Ю.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго»

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11 січня 2023 року (суддя Кисель Р.В.) у справі №280/5473/22 за позовом Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та скасування постанови, -

в с т а н о в и В :

ПАТ «Запоріжжяобленерго» звернулося до суду з позовом. в якому просило:

визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 09.08.2022 №876 «Про накладення штрафу на ПАТ «Запоріжжяобленерго» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії».

Підставами позову визначено те, що висновки про недотримання позивачем вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, викладені в оскаржуваній постанові не відповідають обставинам перевірки, а сама оскаржувана постанова прийнята з порушеннями Конституції України, Закону України «Про ринок електричної енергії», Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», «Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами. що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов», затвердженого постановою НКРЕКП від 14.06.2018 №428.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 11 січня 2023 року в задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволення позову, суд першої інстанції виходив з встановлених обставин справи, які, за позицією суду, свідчать про встановлений факт порушення позивачем положень нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, що стало обґрунтованою підставою для застосування до позивача штрафних санкцій, які передбачені ст.77 Закону України Про ринок електричної енергії.

Не погоджуючись з рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в яких посилаючись на порушення судом норм процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про задоволення позову. Позиція позивача фактично полягає в тому, що підприємство притягнуто до відповідальності за порушення, якого фактично не існувало; підприємством було вжито усі можливі та необхідні заходи

задля дотримання вимог Ліцензійних умов, в частині обов`язку оператора систем розподілу припинити за вимогою постачальника електроживлення споживачів; відповідачем не дотримано принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій при винесенні оскаржуваної постанови.

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Встановлені обставини справи свідчать про те, що позивач здійснює господарську діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії, виданої відповідно до постанови відповідача від 13.11.2018 №1415.

Постановою відповідача від 05.07.2022 №676 була призначена позапланова невиїзна перевірка позивача у частині питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу.

Підставою для призначення заходу державного контролю стали заяви ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» від 10.12.2021 №9954 та від 17.01.2022 №10170 про досудове врегулювання спору у зв`язку з невиконанням ПАТ «Запоріжжяобленерго» умов публічного договору електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії під час відключення електроустановок споживача ДП «УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ» у листопаді-грудні 2021 року та віднесення обсягів електричної енергії, спожитої споживачем після дати вказаної електропостачальником у вимозі про відключення, на втрати оператора систем.

Перевіркою встановлено, що між ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» та позивачем укладено Договір електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.01.2019 № 10 (далі - Договір № 10).

Відповідно до пункту 4.1 Типового договору оператор системи зобов`язується обмежувати розподіл (передачу) за об`ємами споживачів Постачальника на час і дату, визначену у вимозі Постачальника про обмеження (відключення) відповідного об`єкта споживача.

При цьому, згідно пункту 4.1 Договору №10 позивач, зокрема, зобов`язується припиняти та обмежувати розподіл за об`єктами споживачів постачальника на час і дату (але не пізніше 10 робочих днів з дані отримання звернення від електропостачальника), визначену у вимозі постачальника про обмеження (відключення) відповідного об`єкта споживача, окрім випадків передбачених п. 6.5 цього договору та п. 3.10 додатку І «Порядок розрахунків».

Листом від 11.11.2021 вих. №9817 ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» звернулося до позивача з вимогою про припинення (обмеження) розподілу електричної енергії споживачу ДП «УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ» у зв`язку із заборгованістю споживача з оплати за спожиту електричну енергію відповідно до умов договору про постачання електричної енергії споживачу. Відповідно до вимоги, датою відключення об`єкта споживача від електроживлення визначено - 29.11.2021.

На виконання вказаної вимоги 18.11.2021 позивачем було оформлено та надано ДП «УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ» попередження про припинення (обмеження) електропостачання (розподілу) електричної енергії 29.11.2021 з 8.00 години. Однак, ДП «УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ» не було надано доступу до власних електроустановок працівникам позивача для вжиття заходів і припинення постачання (розподілу) електричної енергії та пломбування електрообладнання у відключеному стані, про що складено акт про недопуск від 29.11.2021.

Позивач також повідомив, що припинення постачання (розподілу) електричної енергії ДП «УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ» з центрів живлення унеможливлюється наявністю субспоживачів, а також про те, що ДП «УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ» не надає доступу до електроустановок, що змусило ПАТ «Запоріжжяобленерго» звернутися до господарського суду з вимогами припинити власне електроспоживання та безперешкодно допустити представників позивача до належних ДП «УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ» електроустановок для здійснення заходів з припинення постачання (розподілу) електричної енергії за зверненням електропостачальника.

Відповідно до положень пункту 7.10 розділу VII ПРРЕЕ, припинення електроживлення електроустановок споживача здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом систем розподілу.

У разі нездійснення оператором системи припинення електропостачання споживачу згідно з вимогою електропостачальника про відключення купівля-продаж електричної енергії за договором про постачання зупиняється, а обсяги електричної енергії, використані споживачем після дати, зазначеної у вимозі про відключення, покладаються адміністратором розрахунків на оператора системи як втрати.

ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365», листом від 30.11.2021 №9890 звернулось до ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО» щодо покладення обсягів електричної енергії, використаних споживачем ДП «УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ» після 29.10.2021, на втрати ПАТ «Запоріжжяобленерго».

ПАТ «Запоріжжяобленерго», з посиланням на п.6.5 укладеного з ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365», повідомило ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365» щодо неможливості покладення обсягів електричної енергії, використаних ДП «УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ» після 29.11.2021, на втрати позивача.

Таким чином, обсяги електричної енергії, використані ДП «УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ» після 29.11.2021, були покладені на ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365».

За наслідками проведення позапланової перевірки відповідачем зроблено висновок про те, що пункт 6.5, оприлюдненого на офіційному вебсайті позивача договору (у редакції, чинній з 01.10.2021), не відповідає Типовому договору та положенням пунктів 7.3 та 7.4 розділу VII ПРРЕЕ (п редакції, що діяла до 01.01.2021), а також пункту 7.10 розділу VII ПРРЕЕ.

Так, відповідно до пункту 7.3 розділу VII ПРРЕЕ (у редакції, що діяла до 01.01.2022) обмеження у споживанні електричної енергії має проводитися за умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності та якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів.

Відповідно до пункту 7.4 розділу VIII ПРРЕЕ (у редакції, що діяла до 01.01.2022) у розі відсутності технічної можливості виконання умови одночасною забезпечення збереження необхідних рівнів надійності і якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) споживач, електропостачання якого має бути обмежене або припинене, зобов`язаний падати доступ до власних електроустановок уповноваженим представникам оператора системи для вибіркового відключення струмоприймачів з наступним пломбуванням пристроїв їх підключення.

У разі ненадання доступу для вибіркового відключений оператор системи має перед відключенням основного споживача забезпечити живлення об`єктів субспоживачів за іншою схемою.

Відповідно до пункту 7.10 розділу VII ПРРЕЕ припинення електроживлення електроустановок споживачів здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом систем розподілу.

У разі нездійснення оператором системи припинення електропостачання споживачу згідно з вимогою електропостачальника про відключення купівля-продаж електричної енергії за договором про постачання зупиняється, а обсяги електричної енергії, використані споживачем після дати, зазначеної у вимозі про відключення, покладаються адміністратором розрахунків на оператора системи як втрати.

У свою чергу, пунктом 6.5, оприлюдненого на офіційному вебсайті позивача договору (у редакції, чинній з 01.10.2021), встановлено винятки (не передбачені пунктом 6.5 Типового договору) з обов`язку покладення обсягів електричної енергії, використаних споживачем постачальника після дати, зазначеної постачальником у правомірній вимозі про відключення, на оператора системи, а саме: «крім випадків відсутності у оператори системи організаційно-технічної можливості для здійснення відключення споживача в точці розподілу електричної енергії з дотриманням умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності і якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) у разі наявності однієї з таких обставин:

- не надання споживачем доступу до вчасних електроустановок уповноваженим представникам оператора системи для вибіркового відключення струмоприймачів споживача або субспоживача;

- не виконання споживачем обґрунтованих вимог оператора системи щодо припинений повністю або частково споживання електричної енергії самим споживачем;

- не здійснення споживачем відключення електроустановок субспоживачів, живлення яких здійснюється від технологічних електричних мереж споживача».

За результатами позапланової перевірки відповідачем складено акт, в якому вказано на порушення ПАТ «Запоріжжяобленерго»:

пункту 1 частини 3 статті 46 Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2013 №2019-VІІІ (далі Закон №2019) щодо обов`язку оператора системи розподілу дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

частини 4 статті 46 Закону №2019, якою встановлено, що оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на підставі договорів про надання послуг з розподілу. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується регулятором;

підпункту 13 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов розподілу щодо обов`язку ліцензіата укладати договори, які є обов`язковими для здійснення ліцензійної діяльності, та виконувати умови цих договорів;

підпункту 31 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов розподілу щодо обов`язку ліцензіата припиняти електроживлення споживача у порядку та у випадках, визначених кодексом системи розподілу та правилами роздрібного ринку;

пункту 2.1.16 глави 2.1 розділу ІІ ПРРЕЕ, яким встановлено, що договір електропостачальника про надання послуг з розподілу / передачі електричної енергії є публічним договором приєднання, зміст якого визначається оператором системи на основі типового договору, що є додатком до цих Правил, оприлюднюється на офіційному вебсайті оператора системи та укладається шляхом надання електропостачальником заяви-приєднання;

пункту 7.10 розділу VІІ, яким встановлено, що припинення електроживлення електроустановок споживача здійснюється оператором системи у порідку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом системи розподілу. У разі нездійснення оператором системи припинення електропостачання споживачу, згідно з вимогою електропостачальника про відключення, купівля-продаж електричної енергії за договором про постачання зупиняється, а обсяги електричної енергії, використані споживачем після дати, зазначеної у вимозі про відключення, покладаються адміністратором розрахунків на оператора системи як втрати;

пункту 4.1 Типового договору електропостачальника про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, що є додатком 4 до ПРРЕЕ, яким, зокрема, встановлено, що оператор системи зобов`язується обмежувати розподіл (передачу) за об`єктами споживачів постачальника на час і дату, визначену у вимозі постачальника про обмеження (відключення) відповідного об`єкта споживача.

За результатами розгляду акту №144 від 13.07.2022 на засіданні НКРЕКП прийнято постанову «Про накладення штрафу на ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії» №876 від 09.08.2022 (далі оскаржувана постанова), якою на позивача накладений штраф у розмірі 85000 грн за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов розподілу.

Правомірність та обґрунтованість вказаної постанови є предметом спору, який передано на вирішення суду.

За наслідками перегляду справи суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.

У відповідності із ч.4 ст.46 Закону України «Про ринок електричної енергії» оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на підставі договорів про надання послуг з розподілу. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується Регулятором.

Згідно із п.2.1.16 глави 2.1 розділу ІІ Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року №312 (далі ПРРЕЕ), договір електропостачальника про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії є публічним договором приєднання, зміст якого визначається оператором системи на основі типового договору, що є додатком 4 до Правил (далі-Типовий договір), оприлюднюється на офіційному вебсайті оператора системи та укладається шляхом надання електропостачальником заяви-приєднання.

Відповідно до пункту 7.4 розділу VIII ПРРЕЕ (у редакції, що діяла до 01.01.2022) у разі відсутності технічної можливості виконання умови одночасною забезпечення збереження необхідних рівнів надійності і якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) споживач, електропостачання якого має бути обмежене або припинене, зобов`язаний падати доступ до власних електроустановок уповноваженим представникам оператора системи для вибіркового відключення струмоприймачів з наступним пломбуванням пристроїв їх підключення.

У разі ненадання доступу для вибіркового відключений оператор системи має перед відключенням основного споживача забезпечити живлення об`єктів субспоживачів за іншою схемою.

Відповідно до пункту 7.10 розділу VII ПРРЕЕ припинення електроживлення електроустановок споживачів здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом систем розподілу.

У разі нездійснення оператором системи припинення електропостачання споживачу згідно з вимогою електропостачальника про відключення купівля-продаж електричної енергії за договором про постачання зупиняється, а обсяги електричної енергії, використані споживачем після дати, зазначеної у вимозі про відключення, покладаються адміністратором розрахунків на оператора системи як втрати.

З наведених норм права можливо зробити висновки про те, що взаємовідносини між електропостачальником та оператором системи (у спірному випадку ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО») регулюються договором; договір укладається на основі типового договору, зміст якого затверджений ПРРЕЕ; п.7.4 VIII ПРРЕЕ, п.7.10 розділу VII ПРРЕЕ визначають порядок дій оператора системи у разі надходження вимоги електропостачальника про відключення споживача та визначають наслідки нездійснення оператором системи припинення електропостачання споживачу згідно з вимогою електропостачальника.

У відповідності із п.1 ч.3 ст.46 Закону України «Про ринок електричної енергії» оператор системи розподілу зобов`язаний дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Отже, позивач, як оператор системи розподілу, зобов`язаний дотримуватися нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, у тому числі, Правил роздрібного ринку електричної енергії.

У спірному випадку заходом державного контролю було встановлено, що позивачем не було виконано вимогу електропостачальника ТОВ «Енерджі 365», з яким укладено Договір електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії від 01.01.2019 № 10, про відключення споживача ДП «Укрндіспесталь» від електроживлення з 29.11.2021.

При цьому, обсяги електричної енергії, використані ДП «УКРНДІСПЕЦСТАЛЬ» після 29.11.2021, були покладені на ТОВ «ЕНЕРДЖІ 365».

У свою чергу, підставою для віднесення обсягів електричної енергії на електропостачальника ТОВ «Енерджі 365», а не на оператора розподільних систем ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО», як то передбачено п.7.10 розділу VII ПРРЕЕ, стала позиція позивача щодо неможливості покладення таких втрат на оператора систем розподілу, що передбачено п.6.5 укладеного з ТОВ «Енерджі 365» договору.

Надаючи оцінку такій позиції позивача, суд апеляційної інстанції вважає зазначити те, що положення п.6.5 Договору від 01.01.2019 № 10, яким встановлено винятки з обов`язку покладення обсягів електричної енергії, використаних споживачем постачальника після дати, зазначеної постачальником у правомірній вимозі про відключення, на оператора системи, не відповідають Правилам роздрібного ринку електричної енергії.

Суд апеляційної інстанції не ставить під сумнів можливість вчинення сторонами договору дій, направлених на внесення доповнень до договору щодо визначення їх взаємних прав та обов`язків, але такі дії будуть легітимними до тих пір, поки ці дії (наміри, волевиявлення сторін) будуть узгоджуватися з законодавчо врегульованими правилами ринку електричної енергії.

У спірному випадку внесені до п.6.5 Договору винятки, не узгоджуються та не відповідають положенням п.7.10 розділу VII ПРРЕЕ, якими не передбачено можливості покладення втрат електричної енергії на електропостачальника в залежності від тих чи інших обставин. Положення вказаної норми права імперативно вказують на те, що у разі нездійснення оператором системи припинення електропостачання споживачу згідно з вимогою електропостачальника про відключення купівля-продаж електричної енергії за договором про постачання зупиняється, а обсяги електричної енергії, використані споживачем після дати, зазначеної у вимозі про відключення, покладаються адміністратором розрахунків на оператора системи як втрати.

Отже, суд апеляційної інстанції погоджується з позицією органу державного контролю про те, що у спірному випадку мало порушення з боку позивача, яким не було дотримано нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, що у свою чергу, призвело до порушень прав та законних інтересів електропостачальника ТОВ «Енерджі 365» за зверненням якого і був проведений захід державного контролю у спірному випадку.

Посилання позивача на те, що ним були вжитті усі необхідні та можливі дій по відключенню споживача від електропостачання за вимогою ТОВ «Енерджі 365», суд апеляційної інстанції вважає такими, що не спростовують правильність висновків органу державного контролю, оскільки, як зазначено вище, положення п.7.10 розділу VII ПРРЕЕ не містять будь-яких винятків, в частині покладення втрат на оператора систем розподілу, у разі нездійснення оператором системи припинення електропостачання споживачу згідно з вимогою електропостачальника. Тобто, сам факт нездійснення оператором припинення електропостачання, незалежно від причин цьому, є підставою для віднесення втрат на оператора системи.

Відповідно до пп. «в» п.4 ч.4 ст.77 Закону України «Про ринок електричної енергії» регулятор у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на учасників ринку (крім споживачів) у таких розмірах:

4) від 5 тисяч до 100 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку електричної енергії, що підлягає ліцензуванню:

в) за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії

Таким чином, враховуючи встановлений факт допущеного позивачем порушення, відповідачем правомірно застосовані штрафні санкції у відповідності до положень Закону України «Про ринок електричної енергії». При цьому, відповідачем застосовано штрафні санкції у найнижчому розмірі, який передбачено Законом, що свідчить про безпідставність аргументів позивача про непропорційність застосованих штрафних санкцій виявленому порушенню.

Ураховуючи викладене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції.

На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст.315, ст.ст.316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11 січня 2023 року у справі №280/5473/22 без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки, визначені ст.ст.328, 329 КАС України.

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 11.04.2023

Повне судове рішення складено 12.04.2023

Головуючий - суддяЯ.В. Семененко

суддяН.А. Бишевська

суддяІ.Ю. Добродняк

Дата ухвалення рішення11.04.2023
Оприлюднено14.04.2023
Номер документу110185095
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/5473/22

Ухвала від 02.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 11.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 11.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 06.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 31.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 31.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 09.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 11.01.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 04.10.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні