Рівненський апеляційний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 квітня 2023 року м. Рівне
Рівненський апеляційнийсуд вскладі суддіШимківа С.С.,розглянувши увідкритому судовомузасіданні вм.Рівне матеріалиадміністративної справиза апеляційноюскаргою Рівненськоїмитниці напостанову Рівненськогоміського судуРівненської областівід 13січня 2023року пропритягнення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,уродженця м.Ковель,Волинська обл.,працюючого директоромТзОВ «Ренаун»,зареєстрованого заадресою: АДРЕСА_1 до адміністративноївідповідальності зач.1ст.483МК України,-
в с т а н о в и в :
Постановою Рівненського міського суду Рівненської області від 13 січня 2023 року ОСОБА_1 звільнено від адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України на підставі ст. 22 КУпАП у зв`язку із малозначністю вчиненого адміністративного правопорушення, обмежившись відносно нього усним зауваженням. Провадження у справі закрито.
Не погодившисьіз постановоюсуду,Рівненська митниця оскаржила її в апеляційному порядку.
У поданій апеляційній скарзі зазначає, що суд першої інстанції неповно з`ясував усі фактичні обставини справи, не надав належної оцінки змісту протоколу та наявним в матеріалах справи доказам, у зв`язку з чим оскаржувана постанова суду є незаконною та необґрунтованою. Вважає, що вина ОСОБА_1 у вчинені правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, доведена належними та допустимими доказами, а тому суд першої інстанції помилково звільнив останнього від відповідальності на підставі ст. 22 КУпАП.
Просить поновити строк апеляційного оскарження, скасувати постанову суду першої інстанції та винести нову постанову, якою визнати ОСОБА_1 винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, застосувавши до нього стягнення у виді штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів в сумі 396 762 грн. з конфіскацією безпосереднього предмету правопорушення "гусеничного екскаватора НОМЕР_1 , номер кузова НОМЕР_2 .
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, заслухавши
Справа № 569/13707/22 Суддя в суді І інстанції Бердій М.А.
Провадження № 33/4815/223/23 Суддя в апеляційній інстанції Шимків С.С.
учасників справи, апеляційний суд приходить до висновку про задоволення клопотання про поновлення строку апеляційного оскарження та залишення без задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Розглянувши клопотанняРівненської митниці про поновлення строку апеляційного оскарження постанови суду першої інстанції, з метою допущення останньої до правосуддя, апеляційний суд приходить до висновку про його задоволення.
Статтею 458 МК Українивизначено, що порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Згідност. 486 МК України, завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Відповідно до вимогст. 489 МК України, при розгляді справи про порушення митних правил, суд зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно зст.495МК України,доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтею 74 Митного кодексу України визначено, що імпорт (випуск для вільного обігу) - це митний режим, відповідно до якого іноземні товари після сплати всіх митних платежів, встановлених законами України на імпорт цих товарів, та виконання усіх необхідних митних формальностей випускаються для вільного обігу на митній території України.
Відповідно до пункту 3.2. Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 р. №651, відомості, заявлені у МД декларантом або уповноваженою ним особою, є відомостями, необхідними для митних цілей.
Підпунктом г, п. 1, ч. 1 ст. 335 Митного кодексу України визначено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі такі документи та відомості: комерційні документи на товари, що перевозяться, які містять відомості, зокрема, про найменування та адресу перевізника, найменування країни відправлення та країни призначення товарів, найменування та адреси відправника (або продавця) та отримувача товарів.
Статтею 257 Митного кодексу України передбачено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Частиною 8 статті 264 Митного кодексу України встановлено, що з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
Статтею 483 МК України встановлена відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Безпосереднім об`єктом правопорушення є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України, тобто розуміється активна поведінка (вчинок) особи.
Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон України різними шляхами, зокрема, подання митному органу підроблених документів, що містять неправдиві дані.
Підставою для переміщення предметів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митниці на пропуск через митний кордон. Законодавчими актами встановлено, зокрема, що це може бути митна декларація, контракт, коносамент, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів тощо.
Судом встановлено, що 05 червня 2021 року в зоні діяльності Буковинської митниці громадянин України ОСОБА_2 (паспорт громадянина України для виїзду за кордон № НОМЕР_3 ) на підставі доручення від 04.06.2021 року виданого ТзОВ «Ренаун» ввіз на митну територію України товар «екскаватор гусеничний НОМЕР_1 , номер кузова - НОМЕР_2 ».
Переміщення автомобіля через митний кордон України проведено на підставі митної декларації типу IM40EE №UA204000/2021/911548 від 04.06.2021року.
07.06.2021 року директором та декларантом ТзОВ «Ренаун» ОСОБА_1 в Поліську митницю подано митну декларацію типу ІМ40ДЕ №204080/2021/015935 для здійснення митного оформлення товару «екскаватор гусеничний JCB 8026 CTS, номер кузова - НОМЕР_2 » з пакетом товаросупровідних документів: рахунком-фактурою №027/EЕ від 03.06.2021 року, зовнішньоекономічним договором від 05.05.2021 року №003ЕЕ-05, тощо.
За результатом аналізу товаросупровідних документів встановлено, що відправником та продавцем товару заявлено компанію «OU Euronimfa» (Parnu mnt 102 Tallinn 11312 Estonia), отримувачем - ТзОВ «Ренаун» (код ЄДРПОУ 43822053, Волинська область, м.Луцьк, вул.Лідавська, буд. 2).
Відповідно до комерційного рахунку №027/EE від 03.06.2021 року, вартість товару «екскаватор гусеничний JCB 8026 CTS, номер кузова НОМЕР_2 » становить 29100 євро (або еквівалент 962 147,85 грн. на дату здійснення митного оформлення товару).
01.06.2022 року на адресу Рівненської митниці надійшов лист Департаменту міжнародної взаємодії Державної митної служби України від 01.06.2022 року вих. №26/26-04/7.13/718, яким направлено відповідь митних органів Республіки Польща на запит стосовно перевірки автентичності документів, на підставі яких здійснено митне оформлення товару «екскаватор гусеничний JCB 8026 CTS, номер кузова - НОМЕР_4 ».
Митними органами Республіки Польща надіслано копію експортної митної декларації країни відправлення від 19.04.2021 №21P1402010E0553978, у відповідності до якої «екскаватор гусеничний JCB 8026 CTS, номер кузова - НОМЕР_4 » експортовано з Польщі на митну територію України.
Відповідно до вказаного документу відправником та одержувачем товару заявлено громадянина ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 ), а вартість транспортного засобу за митною декларацією країни експорту на комерційних умовах поставки EXW Tomaszow Lubelski, відповідно до рахунку від 16.04.2021 року, становить 12000 Євро (або еквівалент 396 762 грн.).
З товаросупровідних документів, наданих до митного оформлення в Україні, встановлено розбіжності щодо відправника та одержувача товару, реквізитів комерційного документу, умов поставки, країни відправлення, коду товару, а також фактурної вартості товару.
Таким чином, директор ТзОВ «Ренаун» - ОСОБА_1 , вчинив дії, спрямовані на переміщення товару «екскаватор гусеничний НОМЕР_1 , номер кузова - НОМЕР_2 », вартістю 396 762 грн. через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості, а саме, рахунку №027/ЕЕ від 03.06.2021 року, що містить неправдиві відомості щодо відправника та отримувача товару, а також його дійсної вартості.
Своїми діями ОСОБА_1 вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України.
Разом з цим, місцевим судом вірно звернуто увагу, що при митному оформленні товару -«екскаватор гусеничний НОМЕР_1 , номер кузова - НОМЕР_2 », було вказано вищу його вартість (962147,85 грн.), ніж заявлено у експортній митній декларації (396 762 грн.). При цьому, митним органом не надано доказів, що заявлена декларантом вартість - 962147,85 грн. не відповідає фактичній ціні екскаватора.
Наведене свідчить про відсутність у діях ОСОБА_1 будь-якої шкода суспільним або державним інтересам, правам та свободам інших осіб, оскільки не доведено, що митні платежі, які підлягали сплаті при випуску у вільний обіг екскаватора,не булисплачені,а тому вчинене ОСОБА_1 адміністративне правопорушення є малозначним.
Відповідно до вимог ст.ст. 23, 33 КУпАП адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, поваги до правил співжиття, в дусі додержання законів України, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим порушником, так і іншими особами.
Згідност. 22 КУпАПпри малозначності вчиненого адміністративного правопорушення орган (посадова особа), уповноважений вирішувати справу, може звільнити порушника від адміністративної відповідальності і обмежитись усним зауваженням.
Положення зазначеної статті відображають принцип індивідуалізації адміністративної відповідальності, який означає відповідність заходу впливу, який обирається для правопорушника, меті адміністративній відповідальності.
Він передбачає як індивідуальний підхід до застосування примусових заходів залежно від особистих якостей правопорушника та характеру і обставин вчинення проступку, так і можливість пом`якшення і навіть відмови держави від застосування заходів відповідальності, якщо її мета може бути досягнута іншим шляхом.
З огляду на встановлені обставини та практику Європейського Суду з прав людини вбачаються підстави для висновку, що застосування штрафу і конфіскації екскаватора, що передбачено санкцією ч. 1 ст. 483 МК України, як безальтернативне стягнення, у даному випадку буде порушенням положень ст.1 Протоколу № 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, оскільки буде непропорційним, не відповідатиме характеру вчиненого правопорушення, особі правопорушника і буде очевидно неспіврозмірним.
Вчинене ОСОБА_1 правопорушення не становить великої суспільної шкідливості та не завдало значної шкоди державним, суспільним інтересам. Протилежного Рівненською митницею не доведено і в ході апеляційного провадження справи не встановлено.
Оцінюючи в сукупності подію, наслідки, особу правопорушника, апеляційний суд погоджується із висновком місцевого суду, що незважаючи на те, що у діях ОСОБА_1 міститься склад адміністративного правопорушення, наявні також усі підстави для визнання таких дій малозначними у відповідності дост. 22 КУпАП.
Постанова суду першої інстанції є законною та обґрунтованою, а тому підстави для її скасування відсутні.
Керуючись ст.ст. 22, 294 КУпАП, ст.ст. 462, 467, 486, 489, 491, 495 МК України, Рівненський апеляційний суд,-
п о ста н о ви в :
Клопотання Рівненської митниці про поновлення строку апеляційного оскарження задовольнити.
Поновити Рівненській митниці строк апеляційного оскарження постанови Рівненського міського суду Рівненської області від 13 січня 2023 року.
Апеляційну скаргу Рівненської митниці залишити без задоволення, а постанову Рівненського міськогосуду Рівненськоїобласті від13січня 2023року без змін.
Постанова набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає.
Суддя Рівненського
апеляційного суду Шимків С.С.
Суд | Рівненський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2023 |
Оприлюднено | 17.04.2023 |
Номер документу | 110201510 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Рівненський апеляційний суд
Шимків С. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні