Рішення
від 06.04.2023 по справі 160/1301/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 квітня 2023 року Справа № 160/1301/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Врони О. В.

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "РАНТЬЄ" до 1-Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, 2- Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «РАНТЬЄ» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до 1-Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, 2- Державної податкової служби України, в якому просить визнати протиправним та скасувати:

-рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 29.09.2022 №7403312/32949090 щодо відмови у реєстрації податкової накладної від 31.08.2022 року №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 31.08.2022 року №2;

- рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 29.09.2022 №7403313/32949090 щодо відмови у реєстрації податкової накладної від 31.08.2022 року №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 31.08.2022 року №5.

Позовні вимоги обгрунтовані посиланням на те, що Товариством направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні, але їх реєстрацію було зупинено із посиланням на п.8 Критеріїв ризиковості та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних. ТОВ «РАНТЬЄ» до контролюючого органу були направлені письмові пояснення з підтверджуючими документами, натомість Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийняті відповідні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.02.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі №160/1301/23 та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ч.6 ст.12, ч.1, 2 ст. 257, ч.1 ст.260 Кодексу адміністративного судочинства Українизазначена справа є справою незначної складності та розглядається за правилами спрощеного позовного провадження. Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження.

Згідно з ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

01.03.2023 від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області і від Державної податкової служби України до суду надійшли відзиви на позовну заяву.

Відповідач-1 повідомляє, що ТОВ «РАНТЬЄ» за рішенням Комісії регіонального рівня від 15.12.2021 №3808 внесено (включено) до переліку ризикових платників податку на підставі інформації, отриманої в межах Алгоритму дій, як такого, що відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника податку.

За даними ЄРПН в адресу ТОВ «РАНТЬЄ» зареєстровано ПН щодо придбання товару від контрагентів, які мають ознаки ризикової діяльності. Сукупність фактів та обставин, що характеризують діяльність суб`єктів господарювання, задіяних в ланцюгу, свідчить про те, що метою їх функціонування є створення виключно документообігу по нереальним господарським операціям для отримання податкової вигоди ТОВ «РАНТЬЄ» щодо використання отриманого податкового кредиту для підвищення ліміту по реєстрації податкових накладних та мінімілізації податкових зобов`язань.

Відповідач-1 вказує на необхідність підтвердження Товариством господарських операцій первинними документами відповідно до п.п.1.2 п. 1, пп.2.1 п. 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995. Для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції дії або події, що спричинили реальні зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства, тобто майновому стані платника податків.

Відповідач вважає, що при направленні квитанції дотримався вимог абзацу 10 п. 201.10 ст. 201 ПК України та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246. У платника податку після отримання квитанції виникає право на подання документів, що були складені ним відповідно до Закону України №996 «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», та які можуть вважатися первинними та пітвердити факт наявності чи відсутності господарської операції. Податковий орган не зобов`язаний у квитанції вказувати перелік документів, який необхідно подати для підтвердження реальності господарської операції, оскільки таке прямо не передбачено нормативно-правовими актами.

На переконання відповідача, оскільки у платника податків є обов`язок вести бухгалтерський облік господарських операцій, шляхом складання первинних документів, позивач вважається обізнаним з тим, які первинні документи в силу вимог Закону №996 підтверджують факт здійснення господарської операції.

Відповідачем звертається увага на те, що адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішення дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим КАС України критеріям, не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за такими критеріями.

Відповідач-2 у відзиві на позовну заяву звертає увагу на те, що п. 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 не встановлено обов`язку фіскального органу зазначати в квитанції конкретний перелік документів, а лише пропозицію щодо надання документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Натомість обов`язком платника податку є надання повного пакету первинних документів, вичерпний перелік яких встановлений п. 14 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Відповідно до норм чинного законодавства повноваження ДПС щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Суд є правозастосовчим органом та не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати змість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого су`бєкта владних повноважень.

Відповідач-2 вважає, що позовні вимоги про зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні є необгрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні в ЄРПН є передчасними.

Позивач через систему «Електронний суд» 09.03.2023 подав до суду відповідь на відзив.

Щодо дискреційних повноважень контролюючих органів, позивач вказав, що дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти чи бездіяти. Якщо діяти у виборі варіанта рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені в законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження з кимось обраного варіанта.

Контролюючий орган, наділений дискреційними повноваженнями, повинен діяти в межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством, а також дотримуватись принципів законності та правомірності у прийнятті рішень. У цьому випадку посилання Відповідача-1 на втручання суду у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень, у випадку задоволення позовної заяви , є безпідставними.

Щодо посилань про віднесення ТОВ «РАНТЬЄ» до переліку ризикових платників податку на підставі інформації отриманої в межах Алгоритму дій, як такого, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, позивач повідомив, що 22.02.2023 набрало законної сили рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.10.2022 (залишеним без змін постановою Третього апеляційнрого адміністративного суду від 22.02.2023) у справі №160/12285/22 за позовом ТОВ «РАНТЬЄ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, яким позовні вимоги ТОВ «РАНТЬЄ» було задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Державної податкової служби Дніпропетровської області від 15.12.2021 №3808 та від 27.06.2022 №1882 «Про відповідність платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «РАНТЬЄ» (код ЄДРПОУ 32949090 критеріям ризиковості платника податків», зобов`язано ГУ ДПС у Дніпропетровській області виключити ТОВ «РАНТЬЄ» з переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.

Видами діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «РАНТЬЄ» (код ЄДРПОУ 32949090) за кодом КВЕД відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є:

01.46 Розведення свиней (основний);

01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур;

01.41. Розведення великої рогатої худоби молочних порід;

01.61.Допоміжна діяльність у рослиництві;

10.11.Виробництво м`яса;

10.91. Виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах;

46.21. Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин;

46.23.Оптова торгівля живими тваринами;

46.32.Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами;

46.33. Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами;

46.71. Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами;

46.90.Неспеціалізована оптова торгівля;

52.10.Складське господарство;

68.20. Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна

38.21.Оброблення та видалення безпечних відходів.

01.04.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю «ДНІПРОВСЬКІ ЕНЕРГЕТИЧНІ ПОСЛУГИ» (Постачальник) і Товариством з обмеженою відповідальністю «РАНТЬЄ» (Споживач) був укладений договір про постачання електричної енергії споживачу №983, за яким Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору.

Між сторонами договору 31.08.2022 був підписаний акт прийому-передачі електричної енергії за серпень 2022 №257700798394-1, відповідно до якого постачальником було передано, а споживачем прийнято послуги постачання електричної енергії згідно договору від 01.04..2020 №983 у загальній кількості 367402,00 кВт*г за ціною 4,19999 грн./кВт*г на суму 1851701,68 грн. з ПДВ, ПДВ-308616,95 грн.

31.08.2022 сторонами також був підписаний акт надання послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії за серпень 2022 №30250501257135-3 на суму 28085,48 грн., ПДВ 4680,91 грн.

Сторонами договору 31.08.2022 були підписані акт надання послуг на компенсацію витрат по реактивній електроенергії №1346713 на суму 28085,48 грн., у т.ч. ПДВ -4680,91 грн. і акт надання послуг на компенсацію витрат по реактивній електроенергії №1346704 на суму 1827459,34 грн., у т.ч. ПДВ -304576,56 грн.

На виконання вимог п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем складено і подано 13.09.2022 для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 31.08.2022 на суму компенсації витрат по реактивній електроенергії (код товару згідно УКТ ЗЕД 2716000000) на загальну суму 28085,48 грн. (ПДВ -4680,91 грн.) і податкову накладну №5 від 31.08.2022 на суму компенсації витрат по реактивній електроенергії (код товару згідно УКТ ЗЕД 2716000000) на загальну суму 1827459,34 грн. (ПДВ -304576,56 грн.).

З квитанцій від 13.09.2022 за реєстраційними №№ 91813988909 і 9181408123 вбачається, що вищевказані податкові накладні були прийняті, проте їх реєстрація була зупинена з посиланням на те, що «Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєсті податкових наклаждних, відповідає п. 8 Критерії ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

27.09.2022 позивачем до податкового органу через програмне забезпечення для надання звітності «МЕДОК» відправлено повідомлення №1 про подання пояснень і копій документів в підтвердження реальності здійснення операцій по податковим накладним.

За поясненнями позивача від 31.08.2022 №8 ТОВ «РАНТЬЄ» станом на 01.08.2022 має на своєму балансі основні засоби (нежитлові приміщення комбікормового заводу), які передає в оренду ТОВ «Стронг-Інвест» згідно договору оренди від 15.04.2021 №15/04-1.Згідно умов договору оренди, орендар зобов`язаний компенсувати орендодавцю витрати за спожиті комунальні послуги, у тому числі за електричну енергію.

За серпень 2022 ТОВ «Стронг-Інвест» компенсує витрати ТОВ «РАНТЬЄ» за спожиту активну електроенергію та перетікання реактивної електроенергії на суму 1855544,82 грн., в т.ч. ПДВ 309257,47 грн.

ТОВ «Стронг-Інвест» сплатило ТОВ «РАНТЬЄ» за активну електроенергію та перетікання реактивної електроенергії кошти з банківського розрахункового рахунку.

Згідно договору №983 від 01.04.2020 ТОВ «Дніпровські енергетичні послуги» надає ТОВ «РАНТЬЄ» послуги з постачання електроенергії. Відповідно до акту №257700798394-1 від 31.08.2022 за серпень 2022 року було надано 367402 кВт/г на суму 1851701,67 грн., в т. ч. ПДВ 308616,95 грн.

Згідно акту 30250501257135-3 АТ «ДТЕК Дніпровські електромережі» від 31.08.2022 плата за послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії за серпень 2022 року склала 28085,48 грн., в т.ч. ПДВ 4680,91 грн.

В серпні 2022 ТОВ «РАНТЬЄ» сплатило за активну електроенергію та отримало податкову накладну на суму 1667382,40 грн., в т.ч. ПДВ 277897,07 грн.

Фактично суму отриманого та сплаченого податкового кредиту за електроенергію було перевиставлено на ТОВ «Стронг-Інвест».

Позивачем надані наступні документи:

-договір про постачання електричної енергії споживачу №983 від 01.04.2020;

-акт надання послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії №30250501257135-3 від 31.08.2022 за серпень 2022;

-акт надання послуги із забезпечення перетікань реактивної електричної енергії №257700798394-1 від 31.08.2022 за серпень 2022;

- договір оренди №15/04-1 від 15.04.2021;

-акт надання послуг №1346713 на компенсацію витрат по реактивній електроенергії;

-платіжні документи.

31.08.2022 позивачем до податкового органу в електронній формі було направлено повідомлення щодо подання документів в підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній та додані наступні документи: договір підряду №907 від 26.04.2019, акт виконаних робіт №907-05-07 від 29.07.2022 на суму 3118865,34 грн. з ПДВ, розрахунки з замовником за виконані роботи та послуги за липень 2022 в ОСВ по рах. 361, штатний розпис ТОВ «Гірнича металургійна компанія», дозвільні документи, ліцензія, договір оренди офісного приміщення від 01.08.2021 №01/08-21/ГМК, договір оренди виробничого приміщення та стоянки ТЗ від 14.12.2018 №14/12-18/1, договір оренди від 03.09.2019 №03/09-19/3 ПКС, договір оренди від 09.09.2019 № ТЗ №09/09-19 СР.

За результатами розгляду наданих документів Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН 29.09.2022 прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 31.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних №7403312/32949090.

Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної вказано надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.

В Додатковій інформації вказано, що акт прийому-передачі електричної енергії №257700798394-1 за серпень 2022 не має підписів посадових осіб та печатки підприємств, та інше.

За результатами розгляду наданих документів Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН 29.09.2022 прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 31.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних №7403313/32949090.

Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної вказано надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.

В Додатковій інформації вказано, що акт прийому-передачі електричної енергії №257700798394-1 за серпень 2022 не має підписів посадових осіб та печатки підприємств, та інше.

Вказані рішення були оскаржені до Державної податкової служби України.

За результатом розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 31.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних, рішенням ДПС України №55166/32949090/2 від 21.10.2022 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Підставою для відмови зазначено: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури-/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.»

За результатом розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 31.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних, рішенням ДПС України №55165/32949090/2 від 21.10.2022 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.

Підставою для відмови зазначено: «ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури-/інвойси.»

Не погоджуючись із рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкових накладних, з метою їх скасування та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні, позивач з відповідним позовом звернувся до суду.

Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (ПК України).

Пунктом 44.1 ПК України на платників податків покладено обов`язок вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, рігістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачене законодавством. Крім того, платникам податків забороняється формувати показники податкової звітності, митних декларацій з даних, не підтверджених первинними документами.

Пунктом 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування визначено операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання, яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об"єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об"єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України відповідно до ст. 186 цього кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п.187.1 ст. 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

За п. 188.1 ст. 188 ПК України, база опадаткування операції з постачання товарів/послуг визначається виходячи із договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Згідно п.201.1ст.201 ПК Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п. 201.7ст.201 ПК України).

Відповідно доп.201.10ст.201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 р. затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (Порядок № 1246).

За визначенням, наведеним у п. 2 Порядку № 1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимогПодаткового кодексу Українив електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

За змістом п. 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до п. 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (п. 14 Порядку №1246).

Аналогічні приписи наведені у пункті201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (Порядок № 1165).

Згідно п. 5, п.6 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до вимог пп. 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

В свою чергу, додатком 1 до Порядку № 1165 установлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.

У направлених позивачу квитанціях підставою зупинення реєстрації РК вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Згідно вказаного критерію у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Наявні у матеріалах справи квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять жодної інформації податкового органу, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданому на реєстрацію податкових накладних.

В той же час податковий орган, зупиняючи реєстрацію ПН/РК з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних, має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації відповідач дійшов такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Проте, зазначаючи у спірних рішеннях про ризикові операції, відповідачем-1 не наведено будь-яких доказів, які б свідчили про невідповідність господарських операцій позивача цілям і завданням його і його контрагента ТОВ «СТРОНГ-ІНВЕСТ», збитковості здійснених операцій, або інших обставин, які б свідчили про непов`язаність операцій з господарською діяльністю учасників цих операцій, фіктивність операцій.

Платник податків не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань. Чинне законодавство не наділяє платника податків обов`язком здійснювати контроль за дотриманням його контрагентів правил оподаткування, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентом податкових зобов`язань.

До того ж відповідач-1 не надає доказів ризиковості ТОВ «СТРОНГ-ІНВЕСТ».

Крім того, у справі №160/12285/22 за позовом ТОВ «РАНТЬЄ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, яким позовні вимоги ТОВ «РАНТЬЄ» було задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Державної податкової служби Дніпропетровської області від 15.12.2021 №3808 та від 27.06.2022 №1882 «Про відповідність платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «РАНТЬЄ» (код ЄДРПОУ 32949090 критеріям ризиковості платника податків», зобов`язано ГУ ДПС у Дніпропетровській області виключити ТОВ «РАНТЬЄ» з переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16статті201 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженийнаказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520(Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку №520 встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (п. 3 Порядку №520).

Відповідно до п. 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

У п. 5 Порядку № 520 визначений орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Такий перелік може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п. 9 Порядку №520).

Відповідно до пунктів 10, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно здодаткомдо цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно допункту 5цього Порядку;

-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем надавались до контролюючого органу документи в підтвердження обставин здійснення господарських операцій, які є первинними, відповідають вимогам встановленним Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» і Положенню про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995.

У постанові Верховного Суду від 16.03.2021 у справі №580/2490/19 викладена правова позиція, що сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновку про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміна у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.

Відповідачем-1 не надано пояснень з приводу неможливості прийняти надані підприємством документи на підтвердження здійснення господарських операцій, не наведені мотиви відхилення таких документів.

Податковим органом у квитанціях не конкретизовано, які саме документи позивач мав надати, а після отримання наданих позивачем документів, податковим органом не зазначено, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Внаслідок вказаних обставин платник податків не мав можливості належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкових накладних.

Не зазначено відповідачем-1 які саме документи не надані позивачем на підтвердження господарської операції і при прийнятті рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Верховний Суд у постанові від 18.02.2020р. у справі №360/1776/19 вказав, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Нормами Порядку № 1165 чіткий перелік умов, за яких контролюючий орган може віднести підприємство до категорії ризикових. Відповідно до матеріалів справи, позивач здійснює господарську діяльність та виконує договірні зобов`язання перед контрагентами.

Доказів того, що позивач не своєчасно подає податкові звітності, має податковий борг, недоїмку зі сплати інших платежів суду також не надано.

За правовою позицією Верховного Суду у постановах від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а. від 03.11.2021, у справі №360/2460/20, від 29.06.2022 у справі № 380/5383/21 можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

При цьому, Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.

Отже, суд приходить до висновку, що оскаржувані рішення податкового органу не містять чітких підстав для відмови в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За вимогами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 77 КАС України).

Відповідачем - 1, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірність прийнятих ним рішень, рішення є необгрунтованими і такими, що прийняті всупереч вимогам чинного законодавства, у зв`язку із чим підлягають скасуванню.

Стосовно вимог зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає таке.

За пунктами 2, 4, 10 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

-прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

-набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

-неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Аналізуючи наведені положення, суд дійшов висновку, що податковий орган реєструє податкову накладну, в тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.

Враховуючи встановлені обставини справи суд вважає, що ефективним та реальним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні датою їх подання на реєстрацію.

Згідно ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем при зверненні до суду був сплачений судовий збір у сумі 5368,00 грн., що підтверджується копією платіжного доручення №111877 від 20.01.2023. Сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Керуючись статтями 139, 243-246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «РАНТЬЄ» (пр.вул. Каштанова, буд. 11, с. Нива Трудова, Криворізький район, Дніпропетровська область, 53810, код ЄДРПОУ 32949090) до 1-Головного управління ДПС у Дніпропетровській області вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 43145015), 2-Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними і скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати:

-рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 29.09.2022 №7403312/32949090 щодо відмови у реєстрації податкової накладної від 31.08.2022 року №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

-рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 29.09.2022 №7403313/32949090 щодо відмови у реєстрації податкової накладної від 31.08.2022 року №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 31.08.2022 року №2 і податкову накладну від 31.08.2022 року №5 датою їх подання на реєстрацію.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, як відокремленого підрозділу ДПС України (вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 43145015 ) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РАНТЬЄ» (пр.вул. Каштанова, буд. 11, с. Нива Трудова, Криворізький район, Дніпропетровська область, 53810, код ЄДРПОУ 32949090) судовий збір у розмірі 2684,00 грн.

Стягнути з Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РАНТЬЄ» (пр.вул. Каштанова, буд. 11, с. Нива Трудова, Криворізький район, Дніпропетровська область, 53810, код ЄДРПОУ 32949090) судовий збір у розмірі 2684,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Врона

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.04.2023
Оприлюднено17.04.2023
Номер документу110209308
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/1301/23

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 18.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 06.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні