Рішення
від 13.04.2023 по справі 580/19/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2023 року справа № 580/19/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гайдаш В.А.,

розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до фермерського господарства «Золота Ягода» про стягнення адміністративно-господарських санкцій,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось Черкаське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі позивач) з позовом до фермерського господарства «Золота Ягода» (далі відповідач), в якому позивач просить стягнути з відповідача на користь позивача 74772,00 грн адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця особами з інвалідністю у 2021 році та 15304,35 грн пені за несвоєчасну сплату зазначених санкцій на рахунок позивача за наступними реквізитами: код ЄДРПОУ 37930566, МФО 899998, р/р НОМЕР_1 .

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що відповідач не вжив заходів щодо створення робочого місця та працевлаштування особи з інвалідністю, а отже обов`язок по виконанню нормативу робочих місць за 2021 рік для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідачем не виконано, що є порушенням статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», у зв`язку з чим до відповідача застосовані адміністративно-господарські санкції за незайняте робоче місце для осіб з інвалідністю в сумі 74772,00 грн та пеню за несвоєчасну сплату зазначених санкцій в сумі 15304,35 грн.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 від 09.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Рішенням Вищої ради правосуддя від 14.03.2023 №204/0/15-23 звільнено ОСОБА_1 з посади судді Черкаського окружного адміністративного суду у зв`язку з поданням заяви про відставку.

Розпорядженням керівника апарату Черкаського окружного адміністративного суду від 15.03.2023 №36 призначено повторний автоматизований розподіл адміністративної справи №580/19/23.

За результатами проведення повторного автоматичного розподілу справа призначена судді Гайдаш В.А., тому ухвалою судді від 16.03.2023 прийнято справу до свого провадження.

Відповідач позов не визнав, надав до суду письмовий відзив, у якому зазначив, що фермерське господарство «Золота Ягода» у своїй господарській діяльності не використовує найману працю працівників, оскільки працівники господарства виконують роботи згідно цивільно-правових договорів, тому вважає, що на фермерське господарство «Золота Ягода» не розповсюджуються положення Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» №875-XII від 21.03.1991.

16.03.2023 на адресу суду від позивача надійшло клопотання, згідно якої позивач, зокрема, просить суд встановити позивачу строк на подання до суду відповіді на відзив.

Ухвалою суду від 20.03.2023 встановлено Черкаському обласному відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю п`ятиденний строк з дня отримання копії ухвали суду для подання до Черкаського окружного адміністративного суду відповіді на відзиву в адміністративній справі №580/19/23.

29.03.2023 на адресу суду від позивача повторно надійшло клопотання, згідно якої позивач просить суд встановити позивачу строк на подання до суду відповіді на відзив, однак враховуючи, що дана справа є незначної складності, тому встановлення ухвалою суду від 20.03.2023 позивачу п`ятиденний строк з дня отримання копії цієї ухвали суду для подання до Черкаського окружного адміністративного суду відповіді на відзиву в адміністративній справі №580/19/23 був достатнім, тому суд дійшов висновку про відсутність підстав для повторного встановлення позивачу додаткового строку на подання до суду відповіді на відзив.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд встановив таке.

Судом із матеріалів справи встановлено, що листом Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 05.05.2022 №755/01-28 повідомлено фермерське господарство «Золота Ягода» про те, що ним не подано звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю №10-ПОІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю».

Фермерське господарство «Золота Ягода» листом від 17.05.2022 №3 повідомило позивача про те, що господарство не використовує найману працю, а залучає до збору урожаю працівників, які отримують винагороду по договорам цивільно-правового характеру, тому вважає, що не повинно подавати позивачу звіт №10-ПОІ.

Головне управління ДПС у Черкаській області листом від 25.03.2022 №/1490/5/23-00-24-01-02 надано позивачу інформацію про те, що середньооблікова кількість штатних працівників фермерського господарства «Золота Ягода» (код ЄДРПОУ 41361856) за 2021 рік становить 9 осіб, а кількість працевлаштованих осіб з інвалідністю у 2021 році становить 0 осіб.

Листом від 27.12.2022 №1876/01-28 позивач повідомив фермерське господарство «Золота Ягода», що останній не виконав норматив працевлаштування осіб з інвалідністю у 2021 році, а тому має сплатити адміністративно-господарські санкції, а також зазначено, що в разі їх несплати буде нараховано пеню та ініційовано звернення до суду. Згідно розрахунку сума заборгованості адміністративно-господарських санкцій становить 74772 грн та 15304,35 грн складає пеня.

Оскільки у визначені законом строки фермерське господарство «Золота Ягода» адміністративно-господарські санкції та пеню за їх несплату не сплатило, Черкаське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулось з відповідним позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що відповідно до абз. 2 ст. 19 Конституції України державні органи, органи місцевого самоврядування та їх службові і посадові особи зобов`язані діяти виключно в межах та спосіб, визначені законом.

Законом, який визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами, є Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 №875-XII (далі - Закон №875-XII).

Частиною 1 ст. 19 Закону № 875-XII визначено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Обов`язок підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, встановлений ч. 3 ст. 18 Закону № 875-ХІІ.

Відповідно до ч. 11 ст. 19 вказаного Закону, норматив робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, порядок його встановлення визначаються виключно цим Законом. Якщо іншими законами встановлюються нормативи робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, або порядок їх встановлення, відмінні від зазначених у цьому Законі, застосовуються положення цього Закону.

Отже, на законодавчому рівні імперативно визначено єдиний норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та порядок його обчислення.

Посилання відповідача на те, що фермерське господарство «Золота Ягода» у своїй господарській діяльності не використовує найману працю працівників, оскільки працівники господарства виконують роботи згідно цивільно-правових договорів, тому вважає, що на фермерське господарство «Золота Ягода» не розповсюджуються положення Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» №875-XII від 21.03.1991 не приймається судом до уваги, оскільки Головне управління ДПС у Черкаській області листом від 25.03.2022 №/1490/5/23-00-24-01-02 надано позивачу інформацію про те, що середньооблікова кількість штатних працівників фермерського господарства «Золота Ягода» (код ЄДРПОУ 41361856) за 2021 рік становить 9 осіб, а кількість працевлаштованих осіб з інвалідністю у 2021 році становить 0 осіб.

Вимоги до особливостей організації робочого місця для осіб з інвалідністю передбачено ч. 3 ст. 18 Закону № 875-ХІІ, відповідно до якої суб`єкти господарювання, які працевлаштовують особу з інвалідністю, зобов`язані створювати для них робочі місця, у тому числі спеціальні робочі місця з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації їх працевлаштування.

При цьому, ч. 3 ст. 181 Закону № 875-ХІІ встановлено, що державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.

З аналізу наведених норм, суд дійшов висновку, що обов`язок підприємства щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком підбирати і працевлаштовувати осіб з інвалідністю на створені робочі місця. Такий обов`язок покладається на органи працевлаштування, що перелічені в ст. 18 Закону № 875-ХІІ.

У той же час, підприємство зобов`язане створювати та належним чином атестувати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Відповідно до абз. 3 п. 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70 (далі Порядок № 70), інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням із Держстатом.

Із матеріалів справи суд встановив, що фермерське господарство «Золота Ягода» у продовж 2021 року не подавало до Черкаського обласного центру зайнятості звіти форми 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) з інформацією про необхідність працевлаштування осіб з інвалідністю, що не досягли пенсійного віку, що підтверджується листом Монастирищенської районної філії Черкаського обласного центру зайнятості від 25.10.2022 №29.01-14/250.

Згідно ч. 2, 4 ст. 20 Закону № 875-XII порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

Отже з урахуванням вищевикладеного, загальна сума несплачених відповідачем адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця для інвалідів складає 74772 грн та 15304,35 грн складає пеня.

Відповідач у повному обсязі в добровільному порядку адміністративного-господарські санкції за невиконання нормативу працевлаштування інвалідів у 2021 році та пеню не сплатив.

Частиною 9 ст. 20 Закону №875-XII передбачено, що спори, що виникають із правовідносин за статтями 19, 20 цього Закону, вирішуються Фондом соціального захисту інвалідів або в судовому порядку.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає повному задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 134, 241-246, 255, 263, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з фермерського господарства «Золота Ягода» (19101, Черкаська обл., м.Монастирище, вул. Комарова, 17, код ЄДРПОУ 41361856) на користь Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції за незайняте робоче місце для особи з інвалідністю за 2021 рік у розмірі 74442 (сімдесят чотири тисячі чотириста сорок дві) грн 00 коп. та 15304 (п`ятнадцять тисяч триста чотири) грн 35 коп. пені за несвоєчасну сплату зазначених санкцій.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.

Суддя Віталіна ГАЙДАШ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.04.2023
Оприлюднено17.04.2023
Номер документу110212201
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —580/19/23

Постанова від 31.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 19.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Рішення від 13.04.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Ухвала від 16.03.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Сергій ГАРАНЬ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні