Справа № 420/2567/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 квітня 2023 року Одеський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одеса адміністративну справу за позовом Керівника Роздільнянської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Комунального некомерційного підприємства Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області, третя особа - Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправною бездіяльність Комунального некомерційного підприємства Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області щодо приведення у стан готовності захисної споруди № 58410, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 248, з метою використання її за призначенням; зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди № 58410, що знаходиться за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 248, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що на території Комунального некомерційного підприємства «Великомихайлівська багатопрофільна лікарня» Великомихайлівської селищної ради Одеської області за адресою: вул. Центральна, 248, смт Велика Михайлівка, Роздільнянський район, Одеська область, розміщено захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 58410, яке в умовах військової агресії Російської Федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є обмежено готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей. Великомихайлівським районним сектором Головного управління ДСНС України в Одеській області 20.01.2020 проведено позапланову перевірку КНП «Великомихайлівська центральна районна лікарня» Великомихайлівської районної ради Одеської області, правонаступником якої є КНП «Великомихайлівська багатопрофільна лікарня» Великомихайлівської селищної ради Одеської області. За результатами перевірки складено Акт № 2 від 20.01.2020, яким встановлені численні порушення вимог чинного законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Крім того, захисна споруда цивільного захисту не готова до укриття, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 138 від 10.03.2017 «Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту. Вказані порушення, виявлені під час перевірки, відображені у внесеному відповідачу приписі № 2 від 20.01.2020, граничний строк для усунення порушень встановлено на 27.03.2020. Вручення припису підтверджується власноручним підписом головного лікаря КНП «Великомихайлівська центральна районна лікарня» Великомихайлівської районної ради Одеської області Антощука Івана Васильовича. Роздільнянської окружною прокуратурою на адресу КНП «Великомихайлівська багатопрофільна лікарня» Великомихайлівської селищної ради Одеської області направлено письмовий запит № 62-2568вих-22 від 02.11.2022 з метою встановлення даних щодо виконання вказаного припису. Відповідно до наданої відповіді від 03.11.2022 №434 встановлено, що виявлені під час позапланової перевірки порушення усунуті частково, а саме: здійснено роботи щодо обробки дерев`яних конструкцій будівель та засобами вогнезахисту. Щодо інших порушень - стан захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №58410 залишається без змін. Таким чином встановлено, що Комунальним некомерційним підприємством (Великомихайлівська багатопрофільна лікарня» Великомихайлівської селищної зади Одеської області, не зважаючи на збройну агресію Російської Федерації проти України, не вжито заходів, спрямованих на приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №58410 у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення, до стану готовності, що суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану.
Представником відповідача Комунального некомерційного підприємства Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області відзив на позовну заяву до суду не надано.
Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Представником третьої особ Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області письмові пояснення на позовну заяву до суду не надано.
Ухвалою суду від 13 лютого 2023 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
20.01.2020 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, посадовою особою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області проведено планову перевірку додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Комунального некомерційного підприємства Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області (код ЄДРПОУ 01998727), розташованого за адресою: Одеська область, Велмкомихайлівський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 248.
За результатом проведеної перевірки посадовими особами ГУ ДСНС в Одеській області складено акт № 2 ВІД 20.01.2020, яким встановлено 15 порушень Комунальним некомерційним підприємством Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області, вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 24-33), зокрема:
1.НАПБ А.01.001-2014, розділ V п. 1 пп. 1.2, ДБН В.2.5-56:2014 дод. А табл. А1 приміщення поліклініки (3 поверхова будівля), лікувального корпусу (5 поверхова будівля), інфекційне відділення (1 поверхова будівля) не обладнано системою пожежної сигналізації;
2.ДБН В.2.5-56:2014 дод. Б табл. Б1 приміщення поліклініки (3 поверхова будівля), лікувального корпусу (5 поверхова будівля), інфекційне відділення (1 поверхова будівля) не обладнано системою оповіщення про пожежу;
3.НАПБ А.01.001-2014, розділ ІІІ п. 2 пп. 2.5 дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) поліклініки (3 поверхова будівля), лікувального корпусу (5 поверхова будівля), інфекційне відділення (1 поверхова будівля), харчоблок, пачечна, авто наражу, склад матеріального не обладнано та інші обробити засобами вогнезахисту;
4.НАПБ А.01.001-2014, розділ ІІ п. 12, ПКМУ № 564 від 17.07.13 р. п. 16, ЗУ «Про страхування» № 85/96-ВР віл 07.03.96р. не проведено обов`язкове особисте страхування всіх членів добровільної пожежної охорони;
5.НАПБ А.01.001-2014, розділ V п. 2 пп. 2.1 не проведено ремонт пожежного водоймища;
6.НАПБ А.01.001-2014, розділ V п. 2 пп. 2.2 кожен пожежний кран-комплект не укомплектовано пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів, а також важелем для полегшення відкривання вентиля;
7.НАПБ А.01.001-2014, розділ V п. 2 пп. 2.2 не проведено технічне обслуговування і перевірку пожежних кранів на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування;
8.ПКМУ № 1200 від 19.08.2002 р. п. 3 працюючий персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання;
9.Наказ МНМ № 338 від 18.12.2000р. п. 7 провести ідентифікацію на визначення рівня потенційної небезпеки з урахуванням усіх чинників небезпеки;
10.НАПБ А.01.001-2014, розділ ІV п. 1 пп. 1.7 не закрито з`єднувальні коробки електропроводки, закрити кришками з негорючого або важкогорючого матеріалу;
11. НАПБ А.01.001-2014, розділ ІV п. 1 пп. 1.8 здійснюється улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;
12.НАПБ А.01.001-2014, розділ ІV п. 1 пп. 1.6 здійснюється експлуатація електромереж із з`єднанням проводів за допомогою скрутки;
13.НАПБ А.01.001-2014, розділ ІV п. 1 пп. 1.16 електрощити у приміщеннях не обладнано схемою підключення споживачів з пояснюючими написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту;
14.НАПБ А.01.001-2014, розділ V п. 3 пп. 3.11 пожежний щит на території не укомплектовано згідно з норм належності, а саме: вогнегасники 3 шт., ящик з піском 1 шт., протипожежне покривало 1 шт., багор або лом та гак 2 шт., лопати 2 шт., сокири 2 шт.;
15.НАПБ А.01.001-2014, розділ V п. 3 пп. 3.12 на пожежний щит не нанесено літерний індекс «ПЩ», порядковий номер щита та номер телефону для виклику пожежно-рятувального підрозділу.
20 січня 2020 року посадовими особами ГУ ДСНС в Одеській області винесено припис № 2 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 34-35).
23 травня 2022 року комісією у складі начальника ВОНПР та ЗЦЗ Роздільнянського РУ ГУ ДСНС України в Одеській області Юрін В.М., заступника селищного голови Великомихайлівської територіальної громади Гончарук І.В., завідувача сектору з питань оборонної роботи та цивільного захисту Роздільнянської районної військової адміністрації Статишевського А.В. проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 58410, розташованого за адресою: смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 248.
За результатами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 58410, складено акт від 23.05.2022 року, яким зафіксовані порушення вимог чинного законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зокрема не проведено перевірку справності систем водопостачання, каналізації і опалення; не проведено перевірка та обслуговування захисно-герметичних пристроїв сховищ, захисно-герметичних та герметичних дверей (воріт), віконниць (ставень), герметичних клапанів та клапанів надмірного тиску; не проведено перевірку на герметичність сховища; не проведено вентиляції щодо роботоздатності вентиляторів припливних і витяжних систем, ФП, РУ, ГК, герметичних з`єднань повітроводів, повітрозабірних і витяжних каналів, противибухових пристроїв; не проведено перевірку стану утримання і експлуатації ДЕС та іншого електро-обладнання сховища; не проведено перевірку та обслуговування систем каналізації (а.с. 38-40).
Згідно акту оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту сховища № 58410 від 23.05.2022 року захисна споруда цивільного захисту № 58410 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням.
02 листопада 2022 року Роздільнянською окружною прокуратурою на адресу КНП Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області направлено лист щодо надання інформації та підтверджуючих документів про стан виконання припису ГУ ДСНС України в Одеській області від 20.01.2020 року та усунення порушень вимог законодавства в сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 41-43).
Листом від 03.11.2022 року № 434 КНП Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області надано відповідь та повідомлено, що на виконання припису № 2 від 20.01.2020 п. 3 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки виконано роботи Одеською філією ПП «Пождума» по обробці вогнебіозахисного просочення дерев`яних конструкцій дахових приміщень: п`ятиповерхового лікувального корпусу, трьохповерхового корпусу поліклініки та одноповерхового корпусу інфекційного відділення. Площа покриття 2850 м.кв. Станом на 01.11.2022 року стан захисної споруди № 58410 залишається без змін, так як балансоутримувачем захисної споруди являється Великомихайлівської селищної ради, і коштів на усунення недоліків не виділяла (а.с. 53-55).
Листом від 07.12.2022 року Великомихайлівська селищна рада Одеської області повідомила Роздільнянську окружну прокуратуру, що захисна споруда протирадіаційного укриття № 58410 знаходиться на балансі КНП Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області (а.с. 115).
Згідно ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Згідно ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.
У Рішенні Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття інтереси держави, висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій.
Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99).
Ці міркування Конституційний Суд України зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак, висловлене Судом розуміння поняття інтереси держави має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у статті 23 Закону України Про прокуратуру.
Відтак, інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року по справі № 806/1000/17, від 19 вересня 2019 року по справі №815/724/15, від 17 жовтня 2019 року по справі № 569/4123/16-а.
При цьому, у справі, що розглядається, прокурор в адміністративному позові зазначив, що у прокурора є обґрунтовані підстави для пред`явлення позовної заяви в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, у зв`язку із не вжиттям ним, як спеціально уповноваженим органом у сфері контролю за станом утримання та використання об`єктів цивільного захисту, заходів, спрямованих на зобов`язання відповідача з приведення захисної споруди (укриття) у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1052 від 16.12.2015, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Згідно Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) затвердженого наказом ДСНС України № 507 від 21.09.2017 року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
З матеріалів справи вбачається, що Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області після складання акту № 2 від 20.01.2020 року та винесення припису від 20.01.2020 року № 20 не вжито заходів, спрямованих на застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) та зобов`язання КНП Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області привести захисну споруду № 58410 у стан, придатний для використання та захисту населення.
Законом Про правовий режим воєнного стану від 12 травня 2015 року передбачено, що на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи військові адміністрації.
Указом Президента України від 24.02.2022 № №68/2022 на виконання Закону України Про правовий режим воєнного стану для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку постановлено утворити Одеську обласну військову адміністрацію.
Статтею 1 Указу, встановлено, що у зв`язку з утворенням військових адміністрацій, зазначених у цій статті, обласні, Київська міська державні адміністрації та голови цих адміністрацій набувають статусу відповідних військових адміністрацій та начальників цих військових адміністрацій.
Враховуючи вищевикладене, Одеська обласна військова адміністрація є органом державної виконавчої влади та у своїй діяльності регулюється низкою законів та інших нормативно-правових актів, зокрема, Законом України Про місцеві державні адміністрації.
Частиною 1 ст. 16, п.14 ст. 25, ст. 28 Закону України Про місцеві державні адміністрації визначено, що місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за збереженням і раціональним використанням державного майна; станом захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони). Місцева державна адміністрація перевіряє наявність і готовність до використання у надзвичайних ситуаціях засобів колективного та індивідуального захисту населення, майна цивільного захисту, стан їх утримання та ведення обліку. Для реалізації наданих повноважень місцеві державні адміністрації мають право: проводити перевірки стану додержання Конституції України та законів України, інших актів законодавства органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, керівниками підприємств, установ, організацій, їх філіалів та відділень незалежно від форм власності і підпорядкування по напрямах, визначених статтею 16 цього Закону; давати згідно з чинним законодавством обов`язкові для виконання розпорядження керівникам підприємств, установ, організацій, їх філіалів та відділень незалежно від форм власності і громадянам з контрольованих питань, порушувати питання про їх відповідальність у встановленому законом порядку; звертатися до суду та здійснювати інші функції і повноваження у спосіб, передбачений Конституцією та законами України.
Верховний Суд у постанові від 18.06.2021 року по справі № 927/491/19, зазначив, що невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
За таких підстав, подання прокурором даного адміністративного позову має на меті захист інтересів держави та як наслідок про наявність підстав, визначених статтею 23 Закону України Про прокуратуру, для представництва інтересів держави у суді у справі, що розглядається.
Згідно ст. 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема, створення об`єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням; забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; своєчасне інформування з питань цивільного захисту відповідних органів управління цивільного захисту за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту; виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Відповідно до ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України. Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку визначає Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 р. № 138.
Згідно п. 4 Порядку № 138 фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.
Відповідно до п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Згідно п. 12 Порядку № 138 здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року № 579 затверджено Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту.
Відповідно до п. 1 розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Згідно п. 6 розділу VIII Вимог № 579 балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ.
Відповідно до п. 2 розділу VI Вимог № 579 для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд. Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - нагляд). За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.
З аналізу вищевикладеного слідує, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено Кодексом цивільного захисту України та Порядком № 138.
З матеріалів справи вбачається та не заперечується учасниками справи, що КНП Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області (код ЄДРПОУ 01998727) є балансоутримувачем захисної споруди (протирадіаційного укриття) № 58410, що знаходиться за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 248 (а.с. 63-67, 74-110, 115).
Судом встановлено, що за результатом проведеної перевірки посадовими особами ДСНС України складено акт № 2 від 20.01.2020 року, яким встановлено 15 порушень КНП Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області, вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, та припис № 2 від 20.01.2020 року, яким зобов`язано відповідача усунути виявлені порушення, які можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей.
Доказів повної відсутності зазначених в акті перевірки № 2 від 20.01.2020 року порушень станом на дату розгляду справи не надано.
Згідно акту оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту № 58410 від 23.05.2022 року, захисна споруда цивільного захисту № 58410 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням.
При цьому, в графі рекомендації акту від 23.05.2022 року вказано виконати рекомендації попередніх комплексних перевірок захисної споруди відповідно до наказу МВС України № 579 від 09.07.2018 року, ліквідувати основні недоліки в утриманні захисної споруди, що знижує її готовність, провести капітальний ремонт (а.с. 38-40).
Однак, доказів усунення КНП Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області (код ЄДРПОУ 01998727) порушень вимог чинного законодавства, які зафіксовані в акті від 23.05.2022 року, за результатами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 58410, суду не надано.
Згідно ст. 3, 43 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги про зобов`язання Комунального некомерційного підприємства Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди № 58410, що знаходиться за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 248, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 є належним способом захисту інтересів держави у цій сфері.
Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 15.05.2019 року по справі № 820/4717/16.
Згідно ч. 1 ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, розглянувши справу на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Керівника Роздільнянської окружної прокуратури (код ЄДРПОУ 03528552, адреса місцезнаходження: 67400, Одеська область, м. Роздільна, вул. Ярослава Мудрого, 8) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (код ЄДРПОУ 38643633, адреса місцезнаходження: 65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6), Одеської обласної військової адміністрації (код ЄДРПОУ 00022585, адреса місцезнаходження: 65032, м. Одеса, просп. Шевченка, 4) до Комунального некомерційного підприємства Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області (код ЄДРПОУ 01998727, адреса місцезнаходження: 67100, Одеська область, Роздільнянський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 248), третя особа - Великомихайлівської селищної ради Роздільнянського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04379367, адреса місцезнаходження: 67100, Одеська область, Роздільнянський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 123) про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Комунального некомерційного підприємства Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області щодо приведення у стан готовності захисної споруди № 58410, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 248, з метою використання її за призначенням.
Зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди № 58410, що знаходиться за адресою: Одеська область, Роздільнянський район, смт. Велика Михайлівка, вул. Центральна, 248, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Суддя О.А. Левчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.04.2023 |
Оприлюднено | 17.04.2023 |
Номер документу | 110239572 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні