КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про залишення позовної заяви без руху
18 квітня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/1966/23
Суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду Черниш О.А.
розглянула матеріали адміністративного позову
позивач: товариство з обмеженою відповідальністю "НАН Метал" (27552, Кіровоградська область, м. Світловодськ, смт. Власівка, вул. Молодіжна, 63-а, код ЄДРПОУ 38572463)
відповідач-1: Головне управління ДПС у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55, код ЄДРПОУ ВП 43995486)
відповідач-2: Державна податкова служба України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393)
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А :
Товариство з обмеженою відповідальністю "НАН Метал" звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області та Державної податкової служби України, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області №3035261/38572463 від 28.08.2021 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних накладну №6 від 22.07.2021 року, датою її фактичного подання.
Пунктом 5 частини 1 статті 171 КАС України передбачено, що суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, зокрема, чи позов подано у строк, установлений законом (якщо позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними).
Строк звернення до адміністративного суду передбачений статтею 122 КАС України.
Згідно з частинами 1, 2 статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до частини 3 статті 122 КАС України для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Частиною 4 статті 122 КАС України визначено, що якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, або законом визначена обов`язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення позивачу рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Якщо рішення за результатами розгляду скарги позивача на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень не було прийнято та (або) вручено суб`єктом владних повноважень позивачу у строки, встановлені законом, то для звернення до адміністративного суду встановлюється шестимісячний строк, який обчислюється з дня звернення позивача до суб`єкта владних повноважень із відповідною скаргою на рішення, дії або бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який встановлює окремі правила та положення для регулювання відносин оподаткування та захисту прав учасників податкових відносин, в тому числі захисту порушеного права в судовому порядку, є Податковий кодекс України.
Відповідно до пункту 56.1 статті 56 ПК України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
Пунктом 56.18 статті 56 ПК України визначено, що з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.
Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню.
Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.
Згідно з пунктом 56.23 статті 56 ПК України оскарження рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється у порядку, визначеному цією статтею з урахуванням особливостей.
Податковий кодекс України не встановлює спеціального строку звернення до суду з позовом про оскарження рішень контролюючих органів, які не стосуються нарахування грошових зобов`язань платника податків, а відтак, до позовів платників податків про визнання протиправними рішень контролюючого органу про відмову в реєстрації податкових накладних застосовуються загальні строки звернення до суду, визначені нормами статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України, а не Податковим кодексом України.
Верховний Суд у постанові від 11.10.2019 року у справі №640/20468/18 сформулював правовий висновок про те, що із прийняттям чинної редакції КАС України та відмінним правовим регулюванням, визначеним частиною 4 статті 122 КАС України, інші рішення контролюючих органів, які не стосуються нарахування грошових зобов`язань платника податків, за умови попереднього використання позивачем досудового порядку вирішення спору (застосування процедури адміністративного оскарження - абзац третій пункту 56.18 статті 56 ПК України), оскаржуються в судовому порядку в такі строки:
а) тримісячний строк для звернення до суду встановлюється за умови, якщо рішення контролюючого органу за результатами розгляду скарги було прийнято та вручено платнику податків (скаржнику) у строки, встановлені ПК України. При цьому такий строк обчислюється з дня вручення скаржнику рішення за результатами розгляду його скарги на рішення контролюючого органу;
б) шестимісячний строк для звернення до суду встановлюється за умови, якщо рішення контролюючого органу за результатами розгляду скарги не було прийнято та/або вручено платнику податків (скаржнику) у строки, встановлені ПК України. При цьому такий строк обчислюється з дня звернення скаржника до контролюючого органу із відповідною скаргою на його рішення.
Предметом спору в даній справі є законність рішення №3035261/38572463 від 28.08.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної, прийнятого комісією Головного управління ДПС у Кіровоградській області.
Доказів того, що позивач скористався процедурою досудового вирішення спору та оскаржував це рішення комісії регіонального рівня до комісії центрального рівня, не надано.
Тож звернувшись до суду з цим позовом 11.04.2023 року, позивач пропустив шестимісячний строк, установлений частиною 2 статті 122 КАС України, який розпочався 29.08.2021 року, а закінчися 28.02.2022 року.
Верховний Суд у постанові від 31.03.2021 року у справі №240/12017/19 вказав, що строк звернення до адміністративного суду - це проміжок часу після виникнення спору у публічно-правових відносинах, протягом якого особа має право звернутися до адміністративного суду із заявою за вирішенням цього спору і захистом своїх прав, свобод чи інтересів. При цьому перебіг такого строку починається з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Поважними причинами пропуску строку звернення до суду можуть бути визнані ті обставини, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи та пов`язані з дійними істотними перешкодами та труднощами для своєчасного вчинення відповідних дій та підтверджені належними доказами.
У позовній заяві позивач просив поновити йому строк звернення до суду з цим позовом. Вказував, що вперше звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з цим позовом у лютому 2023 року, але ухвалою від 13.03.2023 року його позовну заяву повернуто, оскільки суд вчасно не отримав клопотання про поновлення строку звернення до суду. Позивач стверджує, що пропустив строк звернення до суду з поважних причин, які зумовлені введенням з 24.02.2022 року на території України воєнного стану. Через повітряні тривоги та ракетні обстріли робота підприємства зупинялася, а робочий час було скорочено. Підприємство тривалий час не проводило господарську діяльність та не отримувало прибутку. Апеляційні та місцеві суди не здійснювали судочинство. Державні сайти, реєстри та системи були обмежені у використанні, а також мала місце некоректна робота системи Електронний Суд. У роботі ДПС України та її територіальних органів встановлювався простій. Тож позивач врахував об`єктивні обставини у країні, рекомендації, які надавалися державними установами, та аби не наражати працівників підприємства на небезпеку, враховуючи скрутне матеріальне становище підприємства, вважав на доцільне дочекатися більш сприятливого часу, аби звернутися до суду з позовом.
На підтвердження цих обставин позивач надав копії наказів директора ТОВ "НАН Метал" №03 від 25.02.2022 року (яким наказано зупиняти роботу підприємства під час повітряної тривоги), №04 від 25.02.2022 року (яким скорочено робочий час підприємства з 8-00 до 12-00), повідомлення про об`єкти оподаткування (майданчик, офіс, автомобіль, які знаходяться у Кіровоградській та Полтавській областях), статистику тривалості повітряних тривог в областях України, ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13.03.2023 року у справі №340/639/23 про повернення позовної заяви ТОВ "НАН Метал".
Суд вважає, що наведені позивачем доводи та докази не свідчать про наявність непереборних і об`єктивно нездоланних обставин, які перешкоджали позивачу звернутися до суду з позовом про оскарження рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області №3035261/38572463 від 28.08.2021 року у шестимісячний строк, який тривав з 29.08.2021 року по 28.02.2022 року, та у зв`язку з якими він зволікав з поданням цього позову до суду аж до квітня 2023 року.
Суд зазначає, що Кіровоградська та Полтавська область не належить до територій, що є тимчасово окупованими, територій, що знаходяться в оточенні (блокуванні) та/або територій, на яких ведуться активні бойові дії. Кіровоградський окружний адміністративний суд не припиняв роботу у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану, безперервно здійснював свою діяльність, забезпечував усім особам можливість реалізації права на судовий захист.
Як свідчать дані АС "Діловодство Кіровоградського окружного адміністративного суду", позивач ще до подання аналогічної позовної заяви у лютому 2023 року, яка була повернута ухвалою суду від 13.03.2023 року у справі №340/639/23, вже у грудні 2022 року та у січні 2023 року подавав до суду позови про оскарження інших рішень ГУ ДПС у Кіровоградській області про відмову у реєстрації податкових накладних, які прийняті у 2022 році. Тобто, на той момент були відсутні обмеження у роботі підприємства та державних органів, які, як стверджує позивач, ускладнювали йому звернення до суду.
Зміст позовної заяви, обсяг долучених до неї доказів та спосіб звернення до суду не свідчать про те, що дії з підготовки та направлення цього позову до суду потребували б такого тривалого часу чи були пов`язані з роботою інших державних органів чи реєстрів.
Позивач не навів поважних причин та не надав доказів, які б доводили, що він не мав реальної, об`єктивної можливості виявити належну зацікавленість та вчинити активні дії щодо звернення до суду за захистом своїх прав у встановлений законом строк або у максимально короткий термін після закінчення цього строку, та які унеможливили його звернення до суду з цим позовом аж до 11.04.2023 року.
Наслідки пропущення строків звернення до адміністративного суду передбачені статтею 123 КАС України, згідно з частинами 1, 2 якої у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.
Якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.
Керуючись статтями 160, 161, 169, 248, 256 КАС України, суддя -
У Х В А Л И Л А :
1. Позовну заяву залишити без руху.
2. Встановити позивачу спосіб і строк усунення недоліків позовної заяви: протягом 10 днів з дня отримання даної ухвали подати до суду:
- заяву, в якій вказати інші підстави для поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду з цим позовом;
- пояснення, чи оскаржувалося рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області №3035261/38572463 від 28.08.2021 року в адміністративного порядку до комісії центрального рівня ДПС України та яке рішення прийнято за скаргою.
3. Копію ухвали надіслати позивачу.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та оскарженню не підлягає.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2023 |
Оприлюднено | 20.04.2023 |
Номер документу | 110284681 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. ЧЕРНИШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні