Рішення
від 13.04.2023 по справі 925/1426/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2023 року м. Черкаси Справа № 925/1426/22

Господарський суд Черкаської області у складі судді Зарічанської З.В., за участю секретаря судового засідання Пріхно Л.А., розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Черкаської міської ради,

до відповідача 1 - Публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго",

відповідача 2 - Приватного акціонерного товариства "Азот",

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України,

про зняття арешту з земельних ділянок,

за участю представників сторін:

від позивача: Чехівський Я.О., в порядку самопредставництва, довіреність від 12.01.2023 № 17-01-21, розпорядження від 15.12.2022 № 662-р/р, посадова інструкція головного спеціаліста-юрисконсульта відділу представництва в судах управління юридичного забезпечення департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради;

від відповідача 1.: Азаров П.В., в порядку самопредставництва, довіреність від 18.10.2022 № 8750/09-03;

від відповідача 2.: Шишкін О.Ю., адвокат, довіреність від 04.01.2023 № 500-08/8;

від третьої особи: участі не брав.

До Господарського суду Черкаської області надійшла позовна заява Черкаської міської ради до відповідача 1 - Публічного акціонерного товариства "Черкасиобленерго", відповідача 2 - Приватного акціонерного товариства "Азот" з вимогою зняти арешт, накладений в межах виконавчого провадження № 56922080 постановою старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Башілова В.О. від 20.11.2018, з земельних ділянок: загальною площею 3,6046 га кадастровий номер: 7110136400:04:001:0031, загальною площею 7,7003 га кадастровий номер: 7110136400:04:001:0070, загальною площею 0,8812 га кадастровий номер: 7110136400:01:011:0011.

В обґрунтування позову Черкаська міська рада зазначає, що в межах виконавчого провадження № 5692208 про стягнення з ПрАТ "Азот" на користь ПАТ "Черкасиобленерго" 1 261 178 436,83 грн накладено арешт на земельні ділянки, які перебувають в оренді ПрАТ "Азот", орендодавцем і власником яких є Черкаська міська рада. Правовими підставами позову зазначено ст. 177, 178, 319, 321 Цивільного кодексу України, ст. 2, 93, 135 Земельного кодексу України, ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", ст. 3 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", ст. 10, 18, 56, 59 Закону України "Про виконавче провадження".

Ухвалою від 23.01.2023 господарський суд відкрив провадження у справі №925/1426/22 за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначив на 20.02.2023 о 10:00. Встановив сторонам строк для подання заяв по суті.

07.02.2023, у строк встановлений судом, від третьої особи надійшли пояснення щодо позовної заяви Черкаської міської ради про зняття арешту з земельних ділянок, в якому третя особа зазначає, що правові підстави для зняття арешту з майна державним виконавцем відсутні, оскільки по виконавчому провадженню № 59959397 відбуваються стягнення з боржника ПАТ "Азот".

09.02.2023, у строк встановлений судом, від ПАТ "Черкасиобленерго" до суду надійшов відзив, в якому відповідач 1 просить у задоволенні позову відмовити повністю.

Відповідач 1 у відзиві зазначає, що підставою для звернення до суду є наявність порушеного права (охоронюваного законом інтересу), і таке звернення здійснюється особою, котрій це право належить, і саме з метою його захисту. При цьому для отримання судового захисту необхідно довести законність цих прав у суді. Водночас, позивач звернувшись до суду з вказаним позовом не надав передбачених законом документів, що підтверджують право власності позивача на вказані земельні ділянки, а тому за відсутності такого підтвердження, як вважає відповідач 1, неможливо стверджувати про наявність порушеного права позивача, що потребує судового захисту.

Щодо твердження позивача про накладення арешту на земельні ділянки з кадастровими номерами 7110136400:04:001:0031, 7110136400:04:001:0070, 7110136400:01:011:0011 та вимоги про звільнення їх з під арешту, відповідач 1 зазначає, що належним підтвердженням накладення арешту на земельні ділянки є витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно з зазначеними відомостями щодо вжитого обтяження у вигляді арешту на земельні ділянки з кадастровими номерами 7110136400:04:001:0031, 7110136400:04:001:0070, 7110136400:01:011:0011.

Однак, зазначає відповідач 1, позивачем до позовної заяви не надано жодного належного доказу, що доводить застосування арешту відносно вищезазначених земельних ділянок, зокрема передбаченого Законом №1952-IV витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а тому відсутні підстави стверджувати про порушення майнових прав позивача, що вказує на безпідставність заявлених позовних вимог.

При цьому, на думку товариства, посилання позивача на лист ПрАТ "Азот" від 13.05.2021 № 501-06/213-872, листи Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 19.03.2021 № 227/120-21-0.221, № 226/120-21-0.221, 228/120- 21-0.221, як і на інші документи додані позивачем до позовної заяви неможливо розглядати, як належні та допустимі докази у розумінні статей 76,77 ГПК України в частині доведення питання накладення арешту на зазначені земельні ділянки, оскільки вони не є передбаченими законом документами, що підтверджують застосування обмежень щодо нерухомого майна.

14.02.2023 з дотриманням встановленого судом строку, від ПрАТ "Азот" надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач 2 повністю визнає позовні вимоги та задовольнити позов у повному обсязі.

Відповідач 2 у відзиві звертає увагу суду на те, що постанова про арешт винесена у виконавчому провадженні № 56922080, боржником у якому є відповідач 2 і арешт накладено тільки на майно ПрАТ "Азот", а вказані земельні ділянки, щодо яких виникли зазначені обмеження, перебувають у комунальній власності позивача, адже ПрАТ "Азот" є лише їх орендарем.

Крім того, відповідач 2 звертає увагу суду на те, що в постанові про арешт державним виконавцем було накладено арешт тільки на майно ПрАТ "Азот" та не накладено арешт на права оренди ПрАТ "Азот" або на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7110136400:01:011:0011, 7110136400:04:001:0070, 7110136400:04:001:0031, і беручи до уваги вищеописані, діючі на той момент положення законодавства, правові висновки Верховного Суду, державний виконавець не мав права вчиняти такі дії.

Відтак, відповідач 2 вважає, що накладений арешт порушує право власності позивача, як власника земельних ділянок; виконавець під час здійснення виконавчого провадження в силу наданих йому законом повноважень має право накладати арешт тільки на майно боржника; арештованими можуть бути лише ті майнові права, що належать боржнику та які міг відчужити сам боржник; звернення стягнення виконавцем на право оренди земельної ділянки можливе лише стосовно власника земельної ділянки - орендодавця; виконавець не наділений правом накладення арешту на право оренди земельної ділянки боржника-орендаря; врахування висновків Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постановах Верховного Суду від 24.06.2020 по справі № 240/657/17, від 07.08.2020 по справі № 916/1092/19, від 18.03.2020 у справі № 904/968/18, позовні вимоги є обґрунтованими та доведеними, в зв`язку з чим підлягають задоволенню в повному обсязі.

Ухвалою від 20.02.2023 закрив підготовче провадження по справі № 925/1426/22 та призначив справу до судового розгляду по суті на 20.03.2023 о 12:00. Визначив наступну дату судового засідання 13.04.2023 об 11:00.

Представники сторін обізнані про час і місце судового засідання, оскільки були присутні у підготовчому засіданні та ознайомлені про таке під розписку.

Відділ примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України належним чином повідомлений про час і місце судових засідань, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (ухвали суду від 20.02.2023).

Протокольною ухвалою 20.03.2023 господарський суд оголосив перерву у судовому засіданні до заздалегідь визначеної в ухвалі від 20.02.2023 дати - 13.04.2023 об 11:00 год.

У судовому засіданні 13.04.2023 у зв`язку із оголошенням повітряної тривоги, зокрема на території Черкаської області, у судовому засіданні оголошено перерву до 14:30 год. 13.04.2023.

Після оголошення про відбій повітряної тривоги господарський суд продовжив судове засідання.

Присутній у судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та наполягав на їх задоволенні, представник відповідача 1 проти задоволення позовних вимог заперечував у повному обсязі, представник відповідача 2 позовні вимоги визнав та підтримав доводи, вказані у позовній заяві.

Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив такі обставини справи.

08.09.2003 Черкаською міською радою (Орендодавець) та ВАТ "Азот" (Орендар) підписано Договір оренди земельної ділянки, відповідно до п. 1.1. якого, Орендодавець на підставі рішення третьої сесії міської ради від 06 червня 2003 року № 3-373, передає, а відкрите акціонерне товариство "Азот" приймає, в оренду земельні ділянки площею 113046,0 кв.м. забудованих земель, що використовуються для технічної інфраструктури під існуючими інженерними мережами між вул. Ватутіна та просп. Хіміків. Земельні ділянки надаються в оренду терміном на 49 років згідно планів тимчасового користування землею, які є невід`ємною частиною цього договору. Межі земельної ділянки перенесені в натуру у встановленому порядку.

Згідно з кадастровими планами земельної ділянки ВАТ "Азот" та Плану меж, який надається на підставі рішення Черкаської міської ради від 06.06.2003 р. № 3-373 в оренду терміном на 49 років площею 113046,0 кв.м. зазначено існуючі номери земельних ділянок 7110136400:04:001:0030 та 7110136400:04:001:0031.

За Інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 7110136400:04:001:0031, суб`єктом права власності є Черкаська міська рада.

Відповідно до листа Управління Держгеокадастру у Черкаському районі Черкаської області від 05.02.2018 № 358, кадастровий номер земельної ділянки, право на яку посвідчує договір оренди, зареєстрований у Державному реєстрі земель 14.10.2002 р. за № 408 змінений на кадастровий номер 7110136400:04:001:0070.

У листі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 19.12.2022 № 19-23-0.22-4325/2-22 зазначено: "За інформацією Відділу № 4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (далі - Відділ № 4) земельна ділянка площею га з кадастровим номером 7110136400:04:001:0030 18.03.2002 була перенесена з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку на підставі державного акта на земельну ділянку від 18.03.2002 № 1-ЧР 00954. Право постійного користування земельною ділянкою за ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго".

Відомості про ділянку площею 7,7003 га за адресою: м. Черкаси, вулиця Ватутіна було внесено до Державного земельного кадастру на підставі договору оренди земельної ділянки ВАТ "Азот", що використовується для технічної інфраструктури під існуючими інженерними мережами між вул. Ватутіна та проспекту Хіміків.

У зв`язку із дублюванням кадастрового номеру 7110136400:04:001:0030 (даний кадастровий номер вказаний на кадастровому плані до договору оренди), відомості про земельну ділянку площею 7,7003 га, яка знаходиться в оренді Відкритого акціонерного товариства "Азот" були внесені до Державного земельного кадастру з кадастровим номером 7110136400:04:001:0070.".

За Інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 7110136400:04:001:0070 визначено форму власності - комунальна, втім відомості про власника у витязі відсутні.

Представник позивача у судовому засіданні надав усні пояснення, що зазначення перебування земельної ділянки у комунальній власності на території м. Черкаси підтверджує перебування земельної ділянки саме у власності Черкаської міської ради.

03.12.2004 між Черкаською міською радою (Орендодавець) та ВАТ "Азот" (Орендар) підписано Договір оренди землі, відповідно до п. 1.1. якого, Орендодавець на підставі рішення Черкаської міської ради від 05.10.2004р. № 7-27 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 8813 (вісім тисяч вісімсот тринадцять) кв. м. під дошкільний навчально-виховний заклад № 47 по віл. Калініна, 40, що за цільовим призначенням відноситься до категорії земель житлової та громадської забудови.

03.12.2004 Черкаська міська рада та ВАТ "Азот" підписали Акт приймання-передачі земельної ділянки, відповідно до якого, Орендодавець на підставі рішення Черкаської міської ради від 05.10.2004 р. № 7-27 передав, а Орендар прийняв земельну ділянку площею 8813 (вісім тисяч вісімсот тринадцять) кв.м. під дошкільний навчально-виховний заклад № 47 по вул. Калініна, 40.

До справи додано план орендованої земельної ділянки, наданий на підставі рішення Черкаської міської ради від 05.10.2004 р. № 7-27 в оренду терміном до 05.10.2053 року площею 8813 кв.м.

Відповідно до кадастрового плану земельної ділянки, визначено існуючий кадастровий номер 7110136400-01-011-0022 та попередній - 7110136400-01-011-0011.

За поясненнями представника позивача, у вказаному кадастровому плані допущено помилку, а існуючим кадастровим номером є 7110136400-01-011-0011.

За Інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 7110136400:01:011:0011, суб`єктом права власності є Черкаська міська рада.

На запитання представника відповідача 1 чи зареєстроване право власності на спірні земельні ділянки за Черкаською міською радою в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, представник позивача відповів, що йому така інформація невідома.

Проте обов`язок доказування обставин, на яку посилається сторона, покладається на останню, оскільки кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. (ч. 1 ст. 74 ГПК України)

До того ж в графах "Дата державної реєстрації права (в державному реєстрі прав); Номер запису про право (в державному реєстрі прав); Орган, що здійснив державну реєстрацію права (в державному реєстрі прав) Інформацій Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку вказано "Інформація відсутня".

Відтак суд встановив, що відсутні докази проведення державної реєстрації права власності позивача на спірні земельні ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Отже, на підтвердження права власності на спірні земельні ділянки суду надано лише Інформацію Державного земельного кадастру про право власності та речові права на відповідні земельні ділянки.

Відповідно до Постанови про арешт майна від 20.11.2018, старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Башіловим Валентином Олександровичем при примусовому виконанні наказу № 925/916/16, виданому 30.07.2018 Господарським судом Черкаської області накладено арешт на все рухоме та нерухоме майно, що належить боржнику - Публічному акціонерному товариству "Азот" у межах суми стягнення 1 261 178 436,83 грн.

У листі Черкаської міської ради від 08.04.2020 № 1388-01-25 Керівнику ПАТ "Азот" зазначено: "Управлінням земельних ресурсів та землеустрою департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради при внесенні змін до вищезазначених договорів оренди землі були виявлені наступні помилки.

Щодо договору оренди землі від 08.09.2003 року.

ПАТ "Азот" надавалась в оренду земельна ділянка загальною площею 11,3046 га: з них земельна ділянка площею 7,7000 га з кадастровим номером 7110136400:04:001:0070 та земельна ділянка площею 3,6046 га з кадастровим номером 7110136400:04:001:0031. Згідно відомостей з ДЗК за кадастровим номером 7110136400-04-001-0070 визначається земельна ділянка площею 7,7003 га, що на 3 кв.м. більша.

Щодо договору оренди землі від 03.12.2004 року.

ПАТ "Азот" надавалась в оренду земельна ділянка площею 2,1174 га (кадастровий номер 7110136400:03:001:0005, КВЦПЗ 11.02). Згідно відомостей з ДЗК за кадастровим номером 7110136400:03:001:0005 визначається земельна ділянка площею 2,1172 га, що на 2 кв.м. менша.

Щодо договору оренди землі від 03.12.2004 року.

ПАТ "Азот" надавалась в оренду земельна ділянка площею 0,8813 га (кадастровий номер 7110136400:01:011:0011, КВЦПЗ 03.02). Згідно відомостей з ДЗК за кадастровим номером 7110136400:01:011:0011 визначається земельна ділянка площею 0,8812 га, що на 1 кв.м. менша.

... Враховуючи вищезазначене, з метою внесення актуальних змін до договору оренди землі від 03.12.2004 року, від 08.09.2003 року та 03.12.2004 року, укладених з ПАТ "Азот", та уникнення підвищення плати за землю, просимо привести у відповідність до вимог чинного законодавства дані про зазначені земельні ділянки та надати до управління земельних ресурсів та землеустрою департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради нормативну грошову оцінку кожної з вказаних земельних ділянок та відповідні Витяги з ДЗК..."

19.03.2021 Міськрайонне управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на запит ПрАТ "Азот надало лист № 226/420-21-0-221, у якому зазначено: "Міськрайонне управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області повідомляє про видачу витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, замовленого на офіційному веб-сайті Держгеокадастру.

Заява ЗВ-9200343952021, що надійшла про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 7110136400:04:001:0031 не опрацьована тому, що земельна ділянка заблокована для дій над нею з 20.11.2018 року документом: "Постанова про арешт майна боржника" № ВП № 56922080.

Таким чином, технічна можливість на опрацювання та закриття відповідної заяви відсутня."

19.03.2021 Міськрайонне управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на запит ПрАТ "Азот надало лист № 227/420-21-0-221, у якому зазначено: "Міськрайонне управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області повідомляє про видачу витягу з Державного земельному кадастру про земельну ділянку, замовленого на офіційному веб-сайті Держгеокадастру.

Заява ЗВ-9200343882021, що надійшла про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 7110136400:04:001:0070 не опрацьована тому, що земельна ділянка заблокована для дій над нею з 20.11.2018 року документом: "Постанова про арешт майна боржника" № ВП № 56922080.

Таким чином, технічна можливість на опрацювання та закриття відповідної заяви відсутня."

19.03.2021 Міськрайонне управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на запит ПрАТ "Азот надало лист № 228/420-21-0-221, у якому зазначено: "Міськрайонне управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області повідомляє про видачу витягу з Державного земельному кадастру про земельну ділянку, замовленого на офіційному веб-сайті Держгеокадастру.

Заява ЗВ-9200343722021, що надійшла про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 7110136400:04:001:0011 не опрацьована тому, що земельна ділянка заблокована для дій над нею з 20.11.2018 року документом: "Постанова про арешт майна боржника" № ВП № 56922080.

Таким чином, технічна можливість на опрацювання та закриття відповідної заяви відсутня."

13.05.2021 ПрАТ "Азот" звернулось із листом № 501-06/213-872 до міського голови Черкаської міської ради, в якому зазначило: "ПрАТ "Азот" отримало лист від Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради датований 08.04.2020 за вих. № 1388-01-25, яким повідомлено ПрАТ "АЗОТ" щодо необхідності внесення змін до діючих договорів оренди землі від 03.12.2004, 08.09.2003 та 03.12.2004, що укладені між Черкаською міською радою та ПрАТ "Азот". Зміни стосувалися актуалізації даних про земельні ділянки кадастрові номери: 7110136400:03:001:0005, 7110136400:01:011:0011, 7110136400:04:001:0070, 7110136400:04:001:0031 (далі - земельні ділянки), які є об`єктом оренди згаданих договорів оренди землі.

З цією метою ПрАТ "Азот" уклало договір від 12.10.2020 № 618-413 із ПП "Ді Проект" (далі - Виконавець) згідно якого останній зобов`язувався виконати роботи по внесенню змін до землевпорядної документації по земельним ділянкам, в подальшому внести відповідні зміни до відомостей Державного земельного кадастру по цим земельним ділянкам, а також надати на земельні ділянки витяги з ДЗК і витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку.

Проте, Виконавець не зміг в повній мірі виконати роботи у відповідності до умов договору від 12.10.2020 № 618-413 через неможливість внесення будь-яких змін до відомостей Державного земельного кадастру по земельним ділянкам, оскільки такі дії "заблоковані" з 20.11.2018 на підставі постанови про арешт майна боржника від 20.11.2018 у виконавчому провадженні № 56922080 (далі - постанова про арешт).

Вказане підтверджується листами Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 19.03.2021.

Необхідно зауважити, що постанова про арешт винесена у виконавчому провадженні № 56922080 боржником у якому є ПрАТ "Азот" і арешт накладено відповідно тільки на майно ПрАТ "Азот". Тому не зрозуміло яким чином обмеження змогли виникнути відносно земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності Черкаської міської ради, адже ПрАТ "Азот" являється лише їх орендарем...

...Враховуючи вищевикладене просимо Вас, як власника земельних ділянок, звернутись до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області з вимогою припинити (скасувати), обмеження у використанні земельних ділянок кадастрові номери: 7110136400:03:001:0005, 7110136400:01:011:0011, 7110136400:04:001:0070, 7110136400:04:001:0031, якщо такі дійсно існують та внесені до Державного земельного кадастру на підставі постанови про арешт майна боржника від 20.11.2018.

У разі відсутності вказаних обмежень, просимо звернутись до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області з вимогою здійснювати передбачені законодавством дії по внесенню до Державного земельного кадастру об`єктивних, достовірних та повних відомостей по земельним ділянкам комунальної власності Черкаської міської ради за зверненням землекористувачів, або вимагати від них пояснення відносно підстав для відмови у вчиненні таких дій і в чому полягає так зване "блокування" дій по земельним ділянкам та яким нормативно-правовим актом передбачена можливість виникнення даного правового режиму для земельної ділянки".

15.06.2021 Черкаська міська рада звернулась із листом № 2223-01-25 до начальника відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, в якому просила зняти арешт із земельних ділянок, які є власністю територіальної громади міста Черкаси, в інтересах якої діє Черкаська міська рада, та які передані у користування на правах оренди ПрАТ "Азот".

У листі Відділу примусового виконання рішень Департаменту примусового виконання рішень від 19.07.2021 № 35737/20.1/-21, адресованому заступнику міського голови з питань діяльності виконавчих органів влади зазначено, що у провадженні відділу перебуває зведене виконавче провадження № 59959397, де боржником є Публічне акціонерне товариство "Азот", яке станом на сьогоднішній день складається з 16 виконавчих проваджень. З метою реального виконання рішень суддів в рамках зведеного виконавчої провадження державним виконавцем накладено арешти на майно боржника.

Щодо зняття арешту із земельних ділянок зазначено, що статтею 59 Закону встановлено вичерпний перелік підстав зняття державним виконавцем арешту з майна боржника. У всіх інших випадках арешт може бути знятий за рішенням суду (частина п`ята статті 59 Закону України "про виконавче провадження").

У листі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 19.12.2022 № 19-23-0.22-4325/2-22 додатково повідомлено, що до Державного земельного кадастру внесені відомості про заборону дії щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7110136400:04:001:0070 на підставі постанови про арешт майна боржника від 20.11.2018 ВП № 56922080, постанову видав Господарський суд Черкаської області.

Посилаючись на зазначене листування позивач стверджує, що на земельні ділянки, які перебувають у комунальній власності Черкаської міської ради накладено арешт на підставі постанови про арешт майна боржника від 20.11.2018, що винесена у виконавчому провадженні № 56922080 на виконання наказу Господарського суду Черкаської області від 30.07.2018 у справі № 925/965/16, тому на підставі ст. 59 Закону України "Про виконавче провадження" Черкаська міська рада звернулася до суду із даним позовом про зняття арешту з земельних ділянок, які не перебувають у власності боржника.

Розглядаючи спір суд враховує такі положення чинного законодавства.

Згідно з ч. 1 ст. 59 Закону України "Про виконавче провадження", на яку посилається позивач, особа, яка вважає, що майно, на яке накладено арешт, належить їй, а не боржникові, може звернутися до суду з позовом про визнання права власності на це майно і про зняття з нього арешту.

Відповідно до ч. 2, 4 ст. 56 Закону України "Про виконавче провадження" (у редакції, чинній на момент винесення постанови від 20.11.2018), арешт на майно (кошти) боржника накладається виконавцем шляхом винесення постанови про арешт майна (коштів) боржника або про опис та арешт майна (коштів) боржника. Арешт на рухоме майно, що не підлягає державній реєстрації, накладається виконавцем лише після проведення його опису. Постанова про арешт майна (коштів) боржника виноситься виконавцем під час відкриття виконавчого провадження та не пізніше наступного робочого дня після виявлення майна. Виконавець за потреби може обмежити право користування майном, здійснити опечатування або вилучення його у боржника та передати на зберігання іншим особам, про що він виносить постанову або зазначає обмеження в постанові про арешт. Вид, обсяг і строк обмеження встановлюються виконавцем у кожному конкретному випадку з урахуванням властивостей майна, його значення для власника чи володільця, необхідності використання та інших обставин.

Копії постанов, якими накладено арешт на майно (кошти) боржника, виконавець надсилає банкам чи іншим фінансовим установам, органам, що здійснюють реєстрацію майна, реєстрацію обтяжень рухомого майна, в день їх винесення.

Отже, з викладеної норми випливає, що державного виконавця уповноважено на накладення арешту майна боржника або в цілому, або з описом майна боржника.

Дослідивши Постанову про арешт майна боржника від 20.11.2018, господарський суд зазначає, що за її змістом, державним виконавцем накладено арешт на все рухоме та нерухоме майно, що належить боржнику, тобто ПрАТ "Азот".

З наданих позивачем договорів оренди випливає, що спірні земельні ділянки перебувають у ПрАТ "Азот" на правах оренди, а не на праві власності. Водночас із змісту зазначеної постанови не випливає, що накладено арешт на майно (орендовані земельні ділянки), яке не перебуває у власності боржника.

Аналогічного висновку дійшов відповідач 2 у своєму листі до позивача від 13.05.2021 (а.с. 81-85), в якому він підкреслює, що арешт накладено тільки на майно ПрАТ "Азот".

У своїх поясненнях суду третя особа зазначає із посиланням на ст. 55 Закону України "Про виконавче провадження", що відсутні обмеження щодо накладення арешту на право оренди землі боржника. У листі, що надано у відповідь на лист позивача третя особа зазначила про накладення арешту на майно боржника і про відсутність підстав для його зняття до настання обставин, визначених ст. 59 Закону України "Про виконавче провадження". Відтак із вказаних, трохи суперечливих пояснень, очевидно лише те, що третя особа не підтверджує накладення арешту відповідно до постанови від 20.11.2018 безпосередньо на земельні ділянки.

Водночас зі змісту постанови про арешт майна боржника від 20.11.2018 не випливає ані, що накладено арешт на спірні земельні ділянки, ані, що накладено арешт на право оренди боржника на такі земельні ділянки. Інших постанов відповідного виконавчого провадження суду не надано.

Обґрунтовуючи твердження про те, що на земельні ділянки з кадастровими номерами 7110136400:04:001:0031, 7110136400:04:001:0070, 7110136400:01:011:0011 накладено арешт за постановою державного виконавця від 20.11.2018, позивач покликається на Листи від 19.03.2021 Міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (а.с. 37-39). Втім дослідивши вказані листи, господарський суд зазначає, що у цих листах причиною невнесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про вказані земельні ділянки зазначено: "...земельна ділянка заблокована для дій над нею з 20.11.2018 року документом : "Постанова про арешт майна боржника" № ВП № 56922080. Таким чином, технічна можливість на опрацювання та закриття відповідно заяви відсутня."

Тобто, у викладених листах зазначено про певне "блокування", а не накладення арешту на земельні ділянки з кадастровими номерами 7110136400:04:001:0031, 7110136400:04:001:0070, 7110136400:01:011:0011. Водночас належних доказів такого блокування позивач суду не надав. Позивач вважає, що на підтвердження "накладення арешту" достатньо листів Міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, що адресовані ПрАТ "Азот".

Відповідно до ч. 1 ст. 110 Земельного кодексу України в редакції станом на 04.11.2018 (далі - ЗК України), на використання власником земельної ділянки або її частини може бути встановлено обмеження. Право власності на земельну ділянку може бути обтяжено правами інших осіб.

Згідно зі ст. 111 ЗК України, обтяження прав на земельну ділянку встановлюється законом або актом уповноваженого на це органу державної влади, посадової особи, або договором шляхом встановлення заборони на користування та/або розпорядження, у тому числі шляхом її відчуження. (ч. 1)

Законом, прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами, договором, рішенням суду можуть бути встановлені такі обмеження у використанні земель:

а) умова розпочати і завершити забудову або освоєння земельної ділянки протягом встановлених строків;

б) заборона на провадження окремих видів діяльності;

в) заборона на зміну цільового призначення земельної ділянки, ландшафту;

г) умова здійснити будівництво, ремонт або утримання дороги, ділянки дороги;

ґ) умова додержання природоохоронних вимог або виконання визначених робіт;

д) умови надавати право полювання, вилову риби, збирання дикорослих рослин на своїй земельній ділянці в установлений час і в установленому порядку. (ч. 2)

Обтяження прав на земельні ділянки (крім обтяжень, безпосередньо встановлених законом) підлягають державній реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно у порядку, встановленому законом. (ч. 3)

Обмеження у використанні земель (крім обмежень, безпосередньо встановлених законом та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами) підлягають державній реєстрації в Державному земельному кадастрі у порядку, встановленому законом, і є чинними з моменту державної реєстрації.

Обмеження у використанні земель, безпосередньо встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, є чинними з моменту набрання чинності нормативно-правовими актами, якими вони були встановлені. (ч. 4)

Відомості про обмеження у використанні земель зазначаються у схемах землеустрою і техніко-економічних обґрунтуваннях використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектах землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів, проектах землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проектах землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Відомості про такі обмеження вносяться до Державного земельного кадастру. (ч. 5)

Дослідивши окремі частини ст. 111 ЗК України та здійснивши їх аналіз у взаємозв`язку, суд встановив, що обтяження прав на земельні ділянки, в тому числі накладення арештів на земельні ділянки підлягають державній реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно у порядку, встановленому законом, а обмеження у використанні земельних ділянок підлягають державній реєстрації в Державному земельному кадастрі у порядку, встановленому законом, і є чинними з моменту державної реєстрації.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження (п. 2 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до п. 4 ч. 1. ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції на час винесення постанови від 20.11.2018) державній реєстрації прав підлягають заборона відчуження та арешт нерухомого майна, податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.

Суду не надано доказів державної реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно такого обтяження права на земельні ділянки, як накладення арештів на спірні земельні ділянки, тому це є додатковим суттєвим підтвердженням відсутності накладення таких арештів, в тому числі і постановою державного виконавця від 20.11.2018.

Позивач стверджує, що на підтвердження "накладення арешту" достатньо листів Міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, що адресовані ПрАТ "Азот" і за принципом вірогідності доказів в матеріалах справи доказів на підтвердження існування арешту більше, ніж на підтвердження його відсутності.

Проте, відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування, тому у даному випадку принцип вірогідності одних доказів над іншими не підлягає застосуванню.

Судом встановлено, що сам позивач не звертався до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області та не з`ясовував яким чином здійснено "блокування" дій над спірними земельними ділянками. На запитання, як із Державного земельного кадастру видно, що накладено арешт, позивач зазначив, що це є службовою інформацією і він її не може надати. Водночас, жодних відповідей Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області щодо неможливості надати докази "блокування" чи накладення арешту позивач не надав, оскільки, як сам повідомив на запитання представника відповідача 1, Черкаська міська рада не зверталася до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області з приводу "блокування" дій над спірними земельними ділянками.

Проте листи Міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області не можуть підтверджувати накладення арешту, оскільки таке обтяження, як арешт, мало бути зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, в силу вищенаведеного.

Стаття 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції на час винесення постанови від 20.11.2018) визначає систему органів та суб`єкти, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації прав, серед яких відсутній такий орган як Головне управління Держгеокадастру чи його відокремлені підрозділи, тому Міськрайонне управління у Черкаському районі та м. Черкасах Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області не є особою, що має право вносити зміни до такого реєстру, в тому числі вносити відомості щодо обтяження майна (зокрема накладення арешту).

Позивач не оскаржує безпосередньо "блокування" дій над земельними ділянками, а, на підставі ст. 59 Закону України "Про виконавче провадження", просить зняти арешт, що на його думку, накладений державним виконавцем в ході здійснення виконавчого провадження № 56922080 постановою від 20.11.2018; тому не підлягає дослідженню судом у даній справі та надання оцінки здійсненню реєстрації відомостей про обмеження використання земельних ділянок у Державному земельному кадастрі державними кадастровими реєстраторами.

Наведені позивачем постанови Верховного Суду у справах № 904/968/18, 916/1092/19, 240/657/17 були ухвалені за результатами розгляду не позовів власників земельних ділянок на підставі ч. 1 ст. 59 Закону України "Про виконавче провадження", а за результатами розгляду скарг на дії державного/приватного виконавців щодо винесення постанов про накладення арешту на право оренди боржника, де скаржником виступали самі боржники.

У справі, що розглядається не міститься вимога про зняття арешту з права оренди боржника - ПрАТ "Азот", останній взагалі є відповідачем у даній справі, тому правовідносини у вищезазначених справах не є подібними до правовідносин у справі, що розглядається, в зазначених справах застосовані інші норми права. У таких справах не розглядалося питання зняття арешту з земельної ділянки, яка не належить боржнику, за позовом власника в порядку ч. 1 ст. 59 Закону України "Про виконавче провадження", тому суд не може врахувати правові висновки у таких постановах в порядку ч. 4 ст. 236 ГПК України.

Відповідно до ст. 15, ч. 1 ст. 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Отже, підставою для звернення до суду є наявність порушеного права (охоронюваного законом інтересу), і таке звернення здійснюється особою, котрій це право належить, і саме з метою його захисту.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд встановив, що позивачем не доведено та не підтверджено належними доказами накладення арешту на спірні земельні ділянки постановою від 20.11.2018, отже позивач не довів, що його право є порушеним, тому відсутні підстави для задоволення позову.

На підставі п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається на позивача.

Керуючись ст. 74, 76 - 77, 129, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення направити сторонам.

Повний текст рішення складено та підписано 20.04.2023.

СуддяЗоя ЗАРІЧАНСЬКА

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення13.04.2023
Оприлюднено24.04.2023
Номер документу110339011
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника

Судовий реєстр по справі —925/1426/22

Постанова від 29.08.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 28.08.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 04.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 03.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 03.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 13.06.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 31.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 31.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 16.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 16.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні