Рішення
від 17.04.2023 по справі 904/467/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17.04.2023м. ДніпроСправа № 904/467/23

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Бондарєв Е.М. за участю секретаря судового засідання Бекіної О.О.

за позовом Заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури (49044, Дніпропетровська область, м. Дніпро, пр-т. Дмитра Яворницького, 38, ідентифікаційний код 02909938) в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49006, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Філософська, буд. 39-А, ідентифікаційний код 39835428)

до відповідача-1 Губиниської селищної ради (51250, Дніпропетровська область, Новомосковський район, смт. Губиниха, вул. Шевченко, буд. 16, ідентифікаційний код 04338457)

до відповідача-2 Комунального підприємства "Господар" Губиниської селищної ради (51250, Дніпропетровська область, Новомосковський район, смт. Губиниха, вул. Шевченко, буд. 14, ідентифікаційний код 43536123)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Перещепинський професійний ліцей (51221, Дніпропетровська область, Новомосковський район, м. Перещепине, вул. Шевченка, буд. 114, ідентифікаційний код 25756779)

про визнання незаконними рішень та скасування державної реєстрації права комунальної власності та права постійного користування земельною ділянкою

Представники:

Від позивача: не з`явився

Від відповідача-1: Смирний О.С., довіреність, представник

Від відповідача-2: не з`явився

В третьої особи: Убоженко М.О., паспорт, керівник

В засіданні бере участь: Вороновська О.В., службове посвідчення, прокурор відділу

СУТЬ СПОРУ:

Заступник керівника Дніпропетровської обласної прокуратури звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом №24-61вих-23 від 23.01.2023 в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про:

1) визнання незаконним рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 №36-8/VIII Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном" в частині прийняття у комунальну власність земельної ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га з цільовим призначенням 01 Землі сільськогосподарського призначення (№ запису 347 у Додатку 1 до рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 №36-8/VIII);

2) скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2415821312232, номер запису про право власності 43127435, за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 04338457), проведену 19.07.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради;

3) визнання незаконним рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 26.11.2021 №80-10/VIII "Про деякі питання управління комунальним майном (земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001)" щодо передачі земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га у постійне користування Комунальному підприємству "Господар" Губиниської селищної ради (код ЄДРПОУ 43536123);

4) скасування державної реєстрації права постійного користування Комунального підприємства "Господар" Губиниської селищної ради (код ЄДРПОУ 43536123) на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га, проведену 23.12.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради, інформація про державну реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право: 45989464.

Також заступник керівника обласної прокуратури просить суд стягнути з відповідачів витрати по сплату судового збору у сумі 10 736,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що земельна ділянка площею 31,0003 га з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 до 19.07.2021 (до реєстрації на неї в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області) була державної форми власності, що підтверджується Інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку станом на 12.11.2020. У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області зареєстровано не було. Під час з`ясування підстав для представництва інтересів держави з питання захисту права власності держави на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001, за повідомленням Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (лист від 14.07.2022 №10-4-0.332-2927/2-22) встановлено, що відповідно до вимог ст. 122 Земельного кодексу України право розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності відноситься до компетенції управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 передачі у комунальну власність не підлягала.

Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 01.08.2022 до Центру надання адміністративних послуг подано заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001. За результатами розгляду заяви державним реєстратором прав на нерухоме майно прийнято рішення про відмову у державній реєстрації права власності, форма власності: державна, на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001, за суб`єктом: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у зв`язку з наявними суперечностями між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, оскільки на вказану земельну ділянку зареєстровано право комунальної власності за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області. Рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 64402050 від 05.08.2022.

Заступник керівника Дніпропетровської обласної прокуратури стверджує, що земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 сформована із земельної ділянки загальною площею 148,9 га, наданої у постійне користування Професійно-технічному училищу № 72 (лист ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 05.01.2023 № 10-4-0.62-120/2-23). Зокрема, земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 148,9 га, яка розташована на території Попасненської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, надано у постійне користування Професійно-технічному училищу №72 с. Попасне на підставі рішення виконкому Попаснянської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області № 15 від 04.08.1995 та видано Державний акт на право постійного користування землею серія ДП НВ 000103, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 103.

На підставі наказів Міністерства освіти і науки України №1174 від 25.12.2007 та Головного управління освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації №28 від 16.01.2008 назва землекористувача Професійно-технічного училища №72 за вищезазначеним актом 11.02.2008 змінена на Державний професійно-технічний навчальний заклад "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище", що підтверджується Витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 10.02.2008 та на 12.11.2020. Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 наказу Міністерства освіти і науки України № 811 від 24.07.2015 "Про оптимізацію мережі професійно-технічних навчальних закладів Дніпропетровської області, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України" Державний професійно-технічний навчальний заклад "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище" реорганізовано шляхом приєднання до Перещепинського професійного ліцею. В підпункті 2.2 пункту 2 наказу зазначено, що Перещепинський професійний ліцей є правонаступником всього майна, прав і обов`язків Державного професійно-технічного навчального закладу "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище".

Таким чином, до Перещепинського професійного ліцею з 18 грудня 2015 року перейшло право постійного користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення площею 148,9 га, яка розташована на території Попаснянської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області. Відповідно до рішення виконкому Попаснянської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області № 15 від 04.08.1995, яким затверджено документацію по інвентаризації земель, площа земельної ділянки, наданої у постійне користування Професійно-технічному училищу №72, правонаступником якого є Перещепинський професійний ліцей, складає 148,9 га, з них: рілля - 124,2 га, городи - 2,5 га, садиби - 5,5 га, госпдвір - 14,7 га, полезахисні смуги - 0,7 га, польові дороги - 1,3 га.

За повідомленням ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області (лист ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 05.01.2023 № 10-4-0.62-120/2-23) на підставі технічної документації у 2013 році вищезазначену земельну ділянку площею 148,9 га (в тому числі 124,2 га ріллі) було поділено на частини і присвоєно кадастрові номери, а саме: земельна ділянка площею 16,5403 га, присвоєно кадастровий номер 1223286000:01:005:1002, земельна ділянка площею 77,3142 га, присвоєно кадастровий номер 1223286000:01:005:1000, земельна ділянка площею 31,0003 га, присвоєно кадастровий номер 1223286000:01:005:1001.

Таким чином, враховуючи, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області наказ про передачу зазначеної земельної ділянки сільськогосподарського призначення з державної до комунальної власності не приймався, акт приймання-передачі земельної ділянки не підписувався, а з урахуванням статусу земельної ділянки (земельна ділянка є об`єктом державної власності, віднесена до категорії земель сільськогосподарського призначення, знаходиться у постійному користуванні державного професійно-технічного навчального закладу на підставі Державного акту на право постійного користування землею) не могли бути прийняті, то волевиявлення власника земельної ділянки щодо передачі її з державної до комунальної власності не було.

Заступник керівника Дніпропетровської обласної прокуратури стверджує, що Губиниська селищна рада Новомосковського району Дніпропетровської області, приймаючи рішення про прийняття у комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 загальною площею 31,0003 га, з подальшою реєстрацією на підставі цього рішення права комунальної власності, а також приймаючи рішення про передачу зазначеної земельної ділянки у постійне користування Комунальному підприємству "Господар", з подальшою реєстрацією права постійного користування за останнім (похідне від права власності право), вийшла за межі повноважень, наданих їй Конституцією та Законами України, порушивши норми чинного земельного законодавства України та процедуру передачі та реєстрації права комунальної власності на вказану земельну ділянку. Таким чином, при прийнятті рішень від 14.07.2021 № 36-8/VIII "Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном" та рішення від 26.11.2021 №80-10/VIII "Про деякі питання управління комунальним майном (земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001)", Губиниська селищна рада порушила вимоги ч. 2 ст. 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, п. є-1 ст. 15-1, ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, якими передбачено, що розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом, здійснюється центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальними органами, ст. 117 Земельного кодексу України, яка регламентує порядок передачі земельних ділянок державної власності у комунальну власність, ст.ст. 140-149 Земельного кодексу України, щодо підстав та порядку припинення права власності та права постійного користування земельною ділянкою.

Крім того, заступник керівника Дніпропетровської обласної прокуратури зазначає, що у даному випадку порушення інтересів держави відбулося через незаконне вибуття з державної власності земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка не підлягала передачі у комунальну власність, внаслідок порушення відповідачами норм законодавства щодо набуття та реалізації права власності на землю, а саме незаконного прийняття у комунальну власність та незаконної реєстрації права комунальної власності на неї, а також розпорядження нею шляхом передачі її у постійне користування комунальному підприємству.

Заступник керівника Дніпропетровської обласної прокуратури просить суд залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Перещепинський професійний ліцей.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 30.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №904/467/23, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження з повідомленням учасників справи, залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Перещепинський професійний ліцей та призначено підготовче засідання на 20.02.2023 о 16:30год.

До суду 20.02.2023 третьою особою подані пояснення в яких зазначає, що відповідно до акту комісії з припинення юридичної особи Державного професійно-технічного навчального закладу "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище" про передачу та прийом матеріальних цінностей та архівної документації по останньому підписано 18 грудня 2015 року. У вищесказаному передавальному акті зазначено, що правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов`язків Державного професійно-технічного навчального закладу "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище" (код ЄДРПОУ 02541777), після його реорганізації шляхом приєднання переходить до Перещепинського професійного ліцею (код ЄДРПОУ 25756779), в тому числі Державний акт направо постійного користування землею на 148,9 га Попаснянська сільська рада Серія ДП НВ 000103.

Таким чином, до Перещепинського професійного ліцею з 18.12.2015 перейшло право постійного користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення площею 148,9 га, яка розташована на території Попаснянської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, відповідно і право користування земельною ділянкою площею 31,0003 га з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001, яка з неї сформована.

Так, у 2015 році Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видало наказ № 4-2268/27-15-сг від 26.12.2015, яким надало Державному професійно-технічному навчальному закладу "Попаснянське аграрне професійне училище", правонаступником якого на даний час є Перещепинський професійний ліцей, дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту на території Попасненської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, орієнтовний розмір якої становить 16,5403 га, із цільовим призначенням (01.09) - для дослідних та навчальних цілей. Вищезазначений наказ до теперішнього часу не реалізовано у зв`язку з реорганізацією закладу та відсутністю необхідного фінансування на вказані цілі.

Разом з тим, рішення Губиниської селищної ради від 14.07.2021 № 36-8/VIII "Про деякі питання управління комунальним майном (земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1002)", яким вказану земельну ділянку передано у постійне користування комунальному підприємству "Господар" Губиниської селищної ради, оскільки право постійного користування Державного професійно-технічного навчального закладу "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище" та Перещепинського професійного ліцею, який є його правонаступником, у встановленому законом порядку не припинялось та є чинним. За вказаних обставин позбавлення закладу права постійного користування земельною ділянкою унеможливить виконання статутних завдань навчальним закладом.

Підготовче засідання 20.02.2023 відкладено на 06.03.2023 о 16:00 год.

На електрону пошту суду 06.03.2023 надійшла заява Перещепинського професійного ліцею про розгляд справи №904/467/23 без участі представника закладу як третьої особи.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 06.03.2023 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено судове засідання на 03.04.2023 о 11:30 год.

До суду 03.04.2023 Губиниською селищною радою подані пояснення якими просить суд розглянути справу №904/467/23 у відповідності до вимог діючого законодавства та прийняти законне та обґрунтоване рішення.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 03.04.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті в засіданні на 17.04.2023 о 12:30год.

На електрону пошту суду 17.04.2023 надійшла заява Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про розгляд справи №904/467/23 без участі останнього у зв`язку з великою кількістю судових засідань у представників відділу в судах.

Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 6 лютого 2023 року №58/2023, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 07 лютого 2023 року № 2915-IХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Відповідно до частини 1 статті 12-1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.

Згідно з частиною 2 статті 12-1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.

Відтак, органи судової влади здійснюють правосуддя, навіть в умовах воєнного стану.

Так, розпорядженням голови Господарського суду Дніпропетровської області № 34 від 28.03.2022 "Про роботу суду в умовах воєнного стану" відповідно до ст. 24 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", у зв`язку із запровадженням 24 лютого 2022 року на території України воєнного стану Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні"" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ та рішення Ради суддів України від 24 лютого 2022 року № 9, з метою недопущення випадків загрози житло, здоров`ю та безпеці відвідувачів і працівників суду, встановлено в Господарському суді Дніпропетровської області особливий режим роботи суду.

Суд з метою належного виконання свого процесуального обов`язку щодо розгляду справи по суті, керується п.10 ч. 3 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, що кореспондується із ст. 129 Конституції України, за якою однією з основних засад (принципів) господарського судочинства є розумність строків розгляду справи судом.

У відповідності до п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.

Матеріали справи містять достатньо документів, необхідних для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення у даному судовому засіданні.

У судовому засіданні 17.04.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суд, розглянувши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши учасників справи та прокурора відділу, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті,

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Такі випадки встановлено частиною 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Вказаною нормою передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

З зазначеної норми вбачається, що підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді складаються з чотирьох елементів:

1) наявність інтересів держави у спірних відносинах;

2) порушення/загроза порушення зазначених інтересів;

3) наявність/відсутність компетентного суб`єкта владних повноважень, який має захищати зазначені інтереси держави;

4) нездійснення або неналежне здійснення захисту інтересів держави компетентним суб`єктом владних повноважень (у разі його наявності).

Статтею 53 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Крім того, Європейський Суд з прав людини неодноразово звертав увагу на участь прокурора в суді на боці однієї зі сторін як обставину, що може впливати на дотримання принципу рівності сторін. Оскільки прокурор або посадова особа з аналогічними функціями, пропонуючи задовольнити або відхилити скаргу, стає противником або союзником сторін у справі, його участь може викликати в однієї зі сторін відчуття нерівності (рішення у справі "Ф.В. проти Франції" (F.W. v. France) від 31.03.2005, заява № 61517/00, пункт 27).

Водночас, Європейський Суд з прав людини уникає абстрактного підходу до розгляду питання про участь прокурора у цивільному провадженні. Розглядаючи кожен випадок окремо, суд вирішує наскільки участь прокурора у розгляді справи відповідала принципу рівноправності сторін.

Відповідно до пункту 2 Рекомендації Rec (2012)11 Комітету Міністрів Ради Європи державам-учасникам "Про роль публічних обвинувачів поза системою кримінальної юстиції", прийнятій 19.09.2012 на 1151-му засіданні заступників міністрів (далі у тексті Рекомендації), якщо національна правова система надає публічним обвинувачам певні обов`язки та повноваження поза системою кримінальної юстиції, їх місія полягає в тому, щоби представляти загальні або публічні інтереси, захищати права людини й основоположні свободи та забезпечувати верховенство права.

У пункті 7 Рекомендацій передбачено, що ілюстрацією повноважень публічних обвинувачів у системі загального права є визнання або анулювання шлюбів, захист дітей або недієздатних осіб і реєстрацію або припинення діяльності асоціацій та фондів. Іншою групою повноважень публічних обвинувачів є правовий контроль публічної адміністрації та інших юридичних осіб під кутом зору відповідності їх діяльності закону. В цілому, ці повноваження покладені на публічного обвинувача з міркувань публічного інтересу та захисту прав людини і, як правило, здійснюється в суді.

З огляду на викладене, з урахуванням ролі прокуратури у демократичному суспільстві та необхідності дотримання справедливого балансу у питанні рівноправності сторін судового провадження, зміст пункту 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України щодо підстав представництва прокурора інтересів держави в судах не може тлумачитися розширено.

Відтак, прокурор може представляти інтереси держави в суді у виключних випадках, які прямо передбачені законом. Розширене тлумачення випадків (підстав) для представництва прокурором інтересів держави в суді не відповідає принципу змагальності, який є однією з засад правосуддя (пункт 3 частини 2 статті 129 Конституції України).

Пунктами 4, 5 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 3-рп/99 визначено, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, а отже прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах і може здійснювати представництво в порядку, передбаченому процесуальним законом.

"Інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17).

Поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах" означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Таким органом може виступати орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади, і який має передбачені законодавчим актом, тобто законом, повноваження на подання відповідного позову до суду.

Відповідно до статті 14 Конституції України, статті 1 Земельного кодексу України, статті 373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно зі статтею 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно з ч.1 ст. 324 Цивільного кодексу України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Частиною 2 статті 324 Земельного кодексу України від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України.

Таким чином, з огляду на зазначені законодавчі положення, прокурор може заявити в інтересах держави позов, який виражається в інтересах частини українського народу - членів територіальної громади, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює саме орган місцевого самоврядування, хоча він, цей орган, навпаки, покликаний ці інтереси захищати.

Відповідно до статті 41 Конституції України та статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Право власності та користування на землю набувається та реалізується фізичними та юридичними особами в порядку і на підставах, визначених Конституцією України, Земельним кодексом України, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Частиною 2 ст. 84 Земельного кодексу України визначено, що право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 15-1 Земельного кодексу України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Згідно з п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1302 від 09.12.2021, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Пунктом 50 вищезазначеного Положення передбачено, що Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.

Згідно з п. 1, п.п. 17 п. 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Держгеокадастру № 603 від 23.12.2021, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Дніпропетровської області.

Підпунктом 29 п. 4 вищезазначеного Положення передбачено, що Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області здійснює державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності у частині додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель, в тому числі за: додержанням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконанням вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержанням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок.

Спірна земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 31,0003 га з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001, яка закріплена за Перещепинським професійним ліцеєм, відноситься до земель державної власності сільськогосподарського призначення та право державної власності на неї повинно реалізуватися державою через органи Держгеокадастру і відповідно захист інтересів держави у цій сфері має здійснюватися цими органами. Органом, що здійснює розпорядження зазначеною земельною ділянкою державної форми власності сільськогосподарського призначення є Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Щодо бездіяльності Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області суд зазначає таке.

Невжиття органом державної влади, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, заходів щодо усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження своїм майном, свідчить про наявність підстав для вжиття прокуратурою представницьких повноважень в інтересах держави шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області не вжито жодних заходів, спрямованих на захист порушених інтересів держави та повернення земельної ділянки у державну власність, шляхом визнання незаконними рішень Губиниської селищної ради щодо прийняття у комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га, передачі її у постійне користування Комунальному підприємству "Господар", а також скасування державної реєстрації права комунальної власності на цю земельну ділянку та права постійного користування.

Дніпропетровською обласною прокуратурою до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області направлявся запит в порядку ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" про необхідність захисту інтересів держави від 23.06.2022 за №24-499вих-22, в якому повідомлялося про встановлений факт незаконного прийняття у комунальну власність Губиниської селищної ради (Губиниської селищної об`єднаної територіальної громади) Новомосковського району Дніпропетровської області земельної ділянки державної форми власності з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га, що належить на праві постійного користування Перещепинському професійному ліцею та передачі її у постійне користування Комунальному підприємству "Господар" Губиниської селищної ради.

На вищезазначений запит Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано відповідь від 14.07.2022 № 10-4-0.332-2927/2-22, у якій повідомлено, що відповідно до вимог ст. 122 Земельного кодексу України право розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності відноситься до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області і що земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 передачі у комунальну власність не підлягала. Водночас, про вжиті Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області заходи щодо усунення порушень вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, а також поновлення права власності держави на землю або про наміри їх застосування, не повідомлено.

Повторно обласною прокуратурою аналогічний запит до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області направлявся 15.07.2022 за № 24-596вих-22.

На повторний запит від Головного управління Держгеокаластру у Дніпропетровській області отримано 2 відповіді від 04.08.2022 №10-4-0.332-3261/2-22 та від 11.08.2022 №10-4-0.332-3384/2-22, в яких повідомлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 01.08.2022 до Центру надання адміністративних послуг подано заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001. За результатами розгляду заяви державним реєстратором прав на нерухоме майно прийнято рішення про відмову у державній реєстрації права власності, форма власності: державна, на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001, за суб`єктом: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у зв`язку з наявними суперечностями між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, оскільки на вказану земельну ділянку зареєстровано право комунальної власності за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області. Рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №64402050 від 05.08.2022. Крім того повідомлено, що у Головного управління Держгеокадастру не має можливості самостійно подати позовну заяву до суду у зв`язку зі сплатою судового збору, як обсяги фінансування є обмеженими.

Також ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області на запити обласної прокуратури листом від 05.01.2023 № 10-4-0.62-120/2-23 додатково повідомлено інформацію стосовно формування земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001, що вона сформована із земельної ділянки загальною площею 148,9 га, яка надана у постійне користування Професійно-технічному училищу №72 с. Попасне, на підставі рішення виконкому Попаснянської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області №15 від 04.08.1995 та видано Державний акт на право постійного користування землею серія ДП НВ 000103, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №103, а також, що розпорядником зазначеної земельної ділянки є Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Крім того, просило здійснити заходи представницького характеру щодо повернення зазначеної земельної ділянки сільськогосподарського призначення у державну власність в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

У зв`язку з невжиттям Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області жодних заходів направлених на захист інтересів держави Дніпропетровською обласною прокуратурою, в порядку ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", направлено повідомлення від 21.12.2022 №24-1221вих.22 про застосування заходів представницького характеру на захисті інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області шляхом звернення до Господарського суду Дніпропетровської області.

Аналіз положень ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у взаємозв`язку зі змістом ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.

Перший "виключний випадок" передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак підстави представництва інтересів держави прокуратурою у цих двох випадках істотно відрізняються.

У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює неналежно.

"Нездійснення захисту" має прояв в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.

"Здійснення захисту неналежним чином" має прояв в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.

"Неналежність" захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який, серед іншого, включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.

Невжиття органом державної влади, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, заходів щодо захисту та поновлення права власності держави у спірних правовідносинах свідчить про наявність підстав для вжиття прокуратурою представницьких повноважень в інтересах держави шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Варто зазначити, що дійсно інтереси держави повинні захищати насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, у тому числі шляхом подання відповідних позовних заяв, а не прокурор. Прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.

Проте для того, щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно.

Наведена правова позиція викладена в постанові Великої палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18, постановах Верховного Суду від 10.08.2021 по справі №923/833/20, від 20.07.2021 у справі №908/2153/20.

Звернення заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури до суду з позовом, у даному випадку, є єдиним ефективним засобом захисту порушених інтересів держави, враховуючи, що уповноважений орган самостійно не звернувся до суду з позовною заявою, оскільки лише орган прокуратури є тим суб`єктом, що має процесуальну можливість в даному випадку.

Таким чином, господарський суд приходить до висновку, що заступник керівника Дніпропетровської обласної прокуратури при зверненні з даним позовом з дотриманням норм статті 53 Господарського процесуального кодексу України та статті 23 Закону України "Про прокуратуру" визначив уповноважений орган державної влади та належним чином обґрунтував необхідність захисту інтересів держави у спірних правовідносинах внаслідок у тому числі бездіяльності позивача.

Заступник керівника Дніпропетровської обласної прокуратури стверджує, що порушення інтересів держави відбулося через незаконне вибуття з державної власності земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка не підлягає передачі у комунальну власність, внаслідок порушення відповідачами норм законодавства щодо набуття та реалізації права власності на землю, а саме незаконного прийняття у комунальну власність та незаконної реєстрації права комунальної власності на неї, а також розпорядження нею шляхом передачі її у постійне користування комунальному підприємству.

Земельна ділянка площею 31,0003 га з кадастровим номером кадастровий номер 1223286000:01:005:1001, є об`єктом державної власності, віднесена до категорії земель сільськогосподарського призначення, знаходиться у постійному користуванні Перещепинського професійного ліцею на підставі Державного акту на право постійного користування землею серія ДП НВ 000103, відноситься до матеріально-технічної бази державного закладу освіти і використовується державним професійно-технічним навчальним закладом у навчальному процесі.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 80 Закону України "Про освіту" до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Земельні ділянки, як і інші об`єкти матеріально-технічної бази закладів освіти (будівлі, споруди, комунікації, обладнання, транспортні засоби та інші матеріальні цінності) призначені для забезпечення виконання закладом вимог і стандартів освіти та ліцензійних умов.

Тому у даному випадку підлягають захисту також інтереси держави у сфері земельних відносин, а також у сфері охорони права громадян на освіту шляхом недопущення вибуття із державної власності земельної ділянки для навчальних і дослідних цілей.

Як вбачається з матеріалів справи, земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 148,9 га, яка розташована на території Попасненської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, надано у постійне користування Професійно-технічному училищу №72 с. Попасне на підставі рішення виконкому Попаснянської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області №15 від 04.08.1995 та видано Державний акт на право постійного користування землею серія ДП НВ 000103, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 103.

На підставі наказів Міністерства освіти і науки України №1174 від 25.12.2007 та Головного управління освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації №28 від 16.01.2008 назва землекористувача Професійно-технічного училища №72 за вищезазначеним актом 11.02.2008 змінена на Державний професійно-технічний навчальний заклад "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище", скорочена назва Попаснянське АПТУ, що підтверджується Витягами з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 10.02.2008 та на 12.11.2020.

Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 наказу Міністерства освіти і науки України № 811 від 24.07.2015 "Про оптимізацію мережі професійно-технічних навчальних закладів Дніпропетровської області, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки України" Державний професійно-технічний навчальний заклад "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище" реорганізовано шляхом приєднання до Перещепинського професійного ліцею. В підпункті 2.2 пункту 2 наказу зазначено, що Перещепинський професійний ліцей є правонаступником всього майна, прав і обов`язків ДПТНЗ "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище".

Передавальний акт підписано реорганізованими юридичними особами 18 грудня 2015 року.

У вищевказаному передавальному акті зазначено, що правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов`язків Державного професійно-технічного навчального закладу "Попаснянське аграрне професійно-технічне училище" після його реорганізації шляхом приєднання переходить до Перещепинського професійного ліцею, в тому числі Державний акт на право постійного користування землею на 148,9 га Попаснянська сільська рада серія ДП НВ 000103.

Таким чином, до Перещепинського професійного ліцею з 18.12.2015 перейшло право постійного користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення площею 148,9 га, яка розташована на території Попаснянської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області.

Відповідно до рішення виконкому Попаснянської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області №15 від 04.08.1995, яким затверджено документацію по інвентаризації земель, площа земельної ділянки, наданої у постійне користування Професійно-технічному училищу №72, правонаступником якого є Перещепинський професійний ліцей, складає 148,9 га, з них: рілля - 124,2 га, городи - 2,5 га, садиби - 5,5 га, госпдвір -14,7 га, полезахисні смуги - 0,7 га, польові дороги - 1,3 га.

За повідомленням ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області (лист ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 05.01.2023 №10-4-0.62-120/2-23) на підставі технічної документації у 2013 році вищезазначену земельну ділянку площею 148,9 га (в тому числі 124,2 га ріллі) було поділено на частини і присвоєно кадастрові номери, а саме: земельна ділянка площею 16,5403 га, присвоєно кадастровий номер 1223286000:01:005:1002, земельна ділянка площею 77,3142 га, присвоєно кадастровий номер 1223286000:01:005:1000, земельна ділянка площею 31,0003 га, присвоєно кадастровий номер 1223286000:01:005:1001.

Відповідно Перещепинський професійний ліцей є правонаступником усіх прав та обов`язків стосовно права постійного користування зазначеними земельними ділянками, в тому числі земельної ділянки площею 31,0003 га з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001.

Також слід зазначити, що Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, користуючись наданими ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України повноваженнями щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування, своїм наказом № 4-2269/27-15-сг від 26.12.2015 надало Державному професійно-технічному навчальному закладу "Попаснянське аграрне професійне училище", правонаступником якого на даний час є Перещепинський професійний ліцей, дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту на території Попасненської сільської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, орієнтовний розмір якої становить 31,0003 га, із цільовим призначенням (01.09) - для дослідних та навчальних цілей.

Рішенням Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VII "Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном" прийнято у комунальну власність Губиниської селищної ради (Губиниської селищної об`єднаної територіальної громади) Новомосковського району Дніпропетровської області земельні ділянки державної форми власності, розташовані на території Губиниської селищної об`єднаної територіальної громади Новомосковського району Дніпропетровської області, згідно з Додатком №1 до даного рішення, в тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га з цільовим призначенням 01 Землі сільськогосподарського призначення (№ запису 347 у Додатку 1 до рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VII). При цьому у Додатку № 1 до рішення зазначено, що будь-які обтяження речових прав на зазначену земельну ділянку та обмеження у її використанні відсутні, а також вирішено здійснити державну реєстрацію права власності за Губиниською селищною радою (Губиниської селищної об`єднаної територіальної громади) на земельні ділянки згідно з Додатком 1 до даного рішення та оформити відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в тому числі на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га.

Підставою для прийняття даного рішення Губиниською селищною радою зазначено ст.ст. 41,43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 24, 117, 122 Земельного кодексу України, ст.ст. 78, 137 Господарського кодексу України, Указ Президента України від 15.10.2020 №449/2020 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №709-р. "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Дніпропетровської області", постанову Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів".

На підставі вищезазначеного рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VII "Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном" 19.07.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради здійснено державну реєстрацію права комунальної власності на вказану земельну ділянку за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2415821312232, номер запису про право власності 43127435, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 01.06.2022, номер інформаційної довідки 301855504.

В подальшому, користуючись правами власника земельної ділянки, Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області прийнято рішення від 26.11.2021 №80-10/ VIIІ "Про деякі питання управління комунальним майном (земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001)", яким передано вказану земельну ділянку у постійне користування Комунальному підприємству "Господар" Губиниської селищної рада та вирішено здійснити державну реєстрацію права постійного користування на вказану земельну ділянку за останнім.

На підставі вищезазначеного рішення Губиниської селищної ради 23.12.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради здійснено державну реєстрацію права постійного користування на вказану земельну ділянку за Комунальним підприємством "Господар" Губиниської селищної ради, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 01.06.2022 номер інформаційної довідки 301855504 (інформація про державну реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право: 45989464).

Водночас, земельна ділянка площею 31,0003 га з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 до 19.07.2021 (до реєстрації на неї в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області) була державної форми власності, що підтверджується Інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку станом на 12.11.2020. У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області зареєстровано не було.

Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області 01.08.2022 до Центру надання адміністративних послуг подано заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001. За результатами розгляду заяви державним реєстратором прав на нерухоме майно прийнято рішення про відмову у державній реєстрації права власності, форма власності: державна, на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001, за суб`єктом: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області у зв`язку з наявними суперечностями між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, оскільки на вказану земельну ділянку зареєстровано право комунальної власності за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області. Рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 64402050 від 05.08.2022.

Згідно з п.п. "б", "в" ч. 1 ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є зокрема:

- територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;

- держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Відповідно до ч.1 ст. 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

Частиною 1 статті 374 Цивільного кодексу України передбачено, що суб`єктами права власності на землю (земельну ділянку) є фізичні особи, юридичні особи, держава, територіальні громади.

Відповідно до ч.4 ст.374 Цивільного кодексу України права та обов`язки суб`єктів права власності на землю (земельну ділянку) встановлюються законом.

Пунктом 4 розділу П "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" (Закон № 5245-У1 від 06.09.2012 із змінами) передбачено, що з дня набрання чинності цим законом (з 01.01.2013) у державній власності залишаються, в тому числі, земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" №1423-ІХ від 28.04.2021 внесено зміни до Земельного кодексу України та відповідно до абзацу 1 п. 24 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України, зміст якого визначає, що з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук).

Згідно з п. ж, п. з ч.4 ст. 84 Земельного кодексу України до земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: земельні ділянки, закріплені за державними закладами професійної (професійно-технічної) освіти; земельні ділянки, закріплені за державними закладами вищої освіти.

Згідно із ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Частиною 2 вказаної статті визначено, що до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1113 від 16.11.2020 "Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин", з метою забезпечення виконання Указу Президента України № 449 від 15.10.2020 "Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин" було зобов`язано Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити прискорення проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності та передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до вимог статті 117 Земельного кодексу України.

Аналізуючи чинне (на момент прийняття Губиниською селищною радою рішення від 14.07.2021 № 36-8/VIII "Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном") законодавство України у сфері земельних відносин, єдиним узагальненим алгоритмом передачі земельних ділянок із державної власності в комунальну на підставі ст. 117 Земельного кодексу України, п. 24 "Перехідних положень" Земельного кодексу України (враховуючи вказані в даному пункті винятки) та наступною реєстрацією права комунальної власності в Державному реєстрі прав на нерухоме майно, враховуючи п. 81-9 Постанови Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" є:

- орган місцевого самоврядування звертається до Головного управління Держгеокадастру в області із клопотанням передати в першу чергу, до проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну, земельних ділянок, які є вже сформовані та/або зареєстровані в Державному земельному кадастрі;

- Головне управління Держгеокадастру в області приймає наказ про передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної до комунальної власності;

- після прийняття відповідного наказу Головним управлінням Держгеокадастру відповідної області, орган місцевого самоврядування приймає рішення про прийняття таких земель у комунальну власність міських, селищних, сільських рад, що представляють об`єднані територіальні громади та Головне управління Держгеокадастру відповідної області підписують акт приймання-передачі земельних ділянок;

- орган місцевого самоврядування реєструє право власності територіальної громади на такі земельні ділянки в реєстрі речових прав на нерухоме майно на підставі відповідного рішення та акту приймання-передачі земельної ділянки.

Враховуючи, що Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області наказ про передачу зазначеної земельної ділянки сільськогосподарського призначення з державної до комунальної власності не приймався, акт приймання-передачі земельної ділянки не підписувався, а з урахуванням статусу земельної ділянки (земельна ділянка є об`єктом державної власності, віднесена до категорії земель сільськогосподарського призначення, знаходиться у постійному користуванні державного професійно-технічного навчального закладу на підставі Державного акту на право постійного користування землею) не могли бути прийняті, то волевиявлення власника земельної ділянки щодо передачі її з державної до комунальної власності не було.

Губиниська селищна рада Новомосковського району Дніпропетровської області, приймаючи рішення про прийняття у комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 загальною площею 31,0003 га, з подальшою реєстрацією на підставі цього рішення права комунальної власності, а також приймаючи рішення про передачу зазначеної земельної ділянки у постійне користування Комунальному підприємству "Господар", з подальшою реєстрацією права постійного користування за останнім (похідне від права власності право), вийшла за межі повноважень, наданих їй Конституцією та Законами України, порушивши норми чинного земельного законодавства України та процедуру передачі та реєстрації права комунальної власності на вказану земельну ділянку.

Таким чином, при прийнятті рішень від 14.07.2021 № 36-8/VІІ "Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном" та рішення від 26.11.2021 № 80-10/VІІІ "Про деякі питання управління комунальним майном (земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001)", Губиниська селищна рада порушила вимоги ч. 2 ст. 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, п. є-1 ст. 15-1, ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, якими передбачено, що розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом, здійснюється центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальними органами, ст. 117 Земельного кодексу України, яка регламентує порядок передачі земельних ділянок державної власності у комунальну власність, ст.ст. 140-149 Земельного кодексу України, щодо підстав та порядку припинення права власності та права постійного користування земельною ділянкою.

Частиною 1 ст. 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного і порушує цивільні права або інтереси.

Вищезазначеними рішеннями Губиниської селищної ради Новомосковського району в частині прийняття у комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 загальною площею 31,0003 га та передачі її у постійне користування Комунальному підприємству "Господар" Губиниської селищної ради порушено право власності держави на неї в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, а також право постійного користування Перещепинського професійного ліцею.

Частиною 1 ст. 155 Земельного кодексу України передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Згідно з ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

На підставі вищезазначених рішень, державним реєстратором Губиниської селищної ради на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 загальною площею 31,0003 га здійснено державну реєстрацію відповідно права комунальної власності за Губиниською селищною радою та державну реєстрацію права постійного користування за Комунальним підприємством "Господар" Губиниської селищної ради.

Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (Закон № 1952-IV від 01.07.2004 в редакції Закону № 1423-1Х від 28.04.2021) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Частиною 5 статті 12 цього Закону передбачено, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою до моменту державної реєстрації припинення таких прав, обтяжень у порядку, передбаченому цим Законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав: 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Згідно із ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Враховуючи те, що відповідно до абзацу 4 ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на земельну ділянку є рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки, під час здійснення держаної реєстрації права власності Губиниської селищної ради Новомосковського району на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 загальною площею 31,0003 га, державним реєстратором мали бути витребувані наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про передачу зазначеної земельної ділянки сільськогосподарського призначення з державної до комунальної власності та акт приймання-передачі цієї земельної ділянки.

Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 01.06.2022 номер інформаційної довідки 301855504 (номер запису про право власності 43127435) свідчить про те, що державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 загальною площею 31,0003 га за Губиниською селищною радою Новомосковського району здійснено лише на підставі оскаржуваного рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 № 36-8/VIII "Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном", в якому також відсутнє посилання на відповідні наказ та акт приймання-передачі земельної ділянки.

Оскільки реєстрація права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 загальною площею 31,0003 га за Губиниською селищною радою Новомосковського району здійснена на підставі рішення органу місцевого самоврядування, прийнятого з порушенням вимог чинного законодавства та за відсутності інших документів, обов`язковість яких передбачена законом, вона має бути скасована.

Відповідно скасуванню підлягає і реєстрація права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 загальною площею 31,0003 га за Комунальним підприємством "Господар" Губиниської селищної ради, оскільки вказане право э похідним від права власності і зареєстроване на підставі рішення органу місцевого самоврядування, прийнятого з порушенням вимог чинного законодавства.

Частиною 3 ст. 26 вищезазначеного Закону передбачено, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району від 14.07.2021 № 36-8/VIII "Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном" в частині прийняття у комунальну власність Губиниської селищної ради (Губиниської селищної об`єднаної територіальної громади) Новомосковського району Дніпропетровської області земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га та реєстрація у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 19.07.2021 права комунальної власності за Губиниською селищною радою Новомосковського району на вказану земельну ділянку порушує право державної власності на землю, яке відповідно до ч. 2 статті 84 Земельного кодексу України набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У даному випадку - Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

За викладеного, суд вбачає підстави задовольнити позовні вимоги повністю.

Відповідно до вимог частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно із частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Зі змісту статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Відповідно до статті 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Приписи статті 79 Господарського процесуального кодексу України встановлюють, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами 1-3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідачів у сумі 10 736,00 грн.

Керуючись статтями 2, 3, 20, 73-79, 86, 91, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області до відповідача-1 Губиниської селищної ради, до відповідача-2 Комунального підприємства "Господар" Губиниської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Перещепинський професійний ліцей, про визнання незаконними рішень та скасування державної реєстрації права комунальної власності та права постійного користування земельною ділянкою задовольнити у повному обсязі.

Визнати незаконним рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 №36-8/VIII "Про деякі питання управління державним, комунальним та іншим майном" в частині прийняття у комунальну власність земельної ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га з цільовим призначенням 01 Землі сільськогосподарського призначення (№ запису 347 у Додатку 1 до рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 14.07.2021 №36-8/VIII).

Скасувати державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2415821312232, номер запису про право власності 43127435, за Губиниською селищною радою Новомосковського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 04338457), проведену 19.07.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради.

Визнати незаконним рішення Губиниської селищної ради Новомосковського району Дніпропетровської області від 26.11.2021 №80-10/VIII "Про деякі питання управління комунальним майном (земельна ділянка з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001)" щодо передачі земельної ділянки з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га у постійне користування Комунальному підприємству "Господар" Губиниської селищної ради (код ЄДРПОУ 43536123).

Скасувати державну реєстрацію права постійного користування Комунального підприємства "Господар" Губиниської селищної ради (код ЄДРПОУ 43536123) на земельну ділянку з кадастровим номером 1223286000:01:005:1001 площею 31,0003 га, проведену 23.12.2021 державним реєстратором Губиниської селищної ради, інформація про державну реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право: 45989464.

Стягнути з Губиниської селищної ради (51250, Дніпропетровська область, Новомосковський район, смт. Губиниха, вул. Шевченко, буд. 16, ідентифікаційний код 04338457) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (49044, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 38, ідентифікаційний код 02909938) 5 368,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

Стягнути з Комунального підприємства "Господар" Губиниської селищної ради (51250, Дніпропетровська область, Новомосковський район, смт. Губиниха, вул. Шевченко, буд. 14, ідентифікаційний код 43536123) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (49044, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 38, ідентифікаційний код 02909938) 5 368,00 грн. витрат по сплаті судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення, шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Дата складення повного судового рішення - 21.04.2023.

Суддя Е.М. Бондарєв

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення17.04.2023
Оприлюднено24.04.2023
Номер документу110363236
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —904/467/23

Судовий наказ від 12.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Судовий наказ від 12.05.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Рішення від 17.04.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Ухвала від 03.04.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Ухвала від 06.03.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Ухвала від 20.02.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

Ухвала від 30.01.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бондарєв Едуард Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні